
Tisková zpráva 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 

 

Monitoring rozhlasového a televizního vysílání před a v průběhu krajských a senátních 

voleb 2012 

 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se dne 18. prosince 2012 seznámila s výsledky 

monitoringu televizního a rozhlasového vysílání před a v průběhu krajských a senátních 

voleb, které se uskutečnily v říjnu tohoto roku.  

Monitoring se zaměřil primárně na programy veřejnoprávních provozovatelů České televize a 

Českého rozhlasu a rovněž na vybrané komerční rozhlasové a televizní programy 

s celoplošným i regionálním rozsahem vysílání. 

Nejobsáhlejší monitoring České televize se soustředil na vyhodnocení předvolebního pořadu 

Otázky Václava Moravce Speciál a dále byla pozornost věnována přenosům z tiskových 

konferencí politických stran, pořadu Politické spektrum, pořadu Otázky Václava Moravce, 

hlavní zpravodajské relaci Události v období od 1. do 21. října 2012 a Volebním studiím 

České televize 13. a 20. října 2012. 

Na komerčních programech Prima Family a NOVA se monitoring zaměřil výlučně na hlavní 

zpravodajské relace vysílané v období od 1. do 21. října 2012. Konkrétně bylo vyhodnocení 

těchto pořadů zacíleno na příspěvky, které mohly v rozporu se zásadami objektivity a 

vyváženosti ovlivnit předvolební vývoj či volební preference diváků.  Obdobné zacílení měla 

rovněž analytická kontrola vysílání regionálně orientovaných programů (GENUS PLUS, 

Polar, R1 Morava, R1 ZAK, Metropol TV, Brno TV). 

Monitoring Českého rozhlasu se soustředil na vyhodnocení vysílání hlavního předvolebního 

pořadu, kterým byl Předvolební speciál Martina Veselovského z jednotlivých krajů a dále 

diskuzní pořad 20 minut Radiožurnálu (oba pořady ve vysílání programu Český rozhlas 1 

Radiožurnál), pořad Jak to vidí (vysílaný na programu Český rozhlas 2 Dvojka) a Vizitky 

kandidátů (regionální stanice Českého rozhlasu). Vedle toho byla provedena analýza dalších 

informací určených voličům (např. Volební kuchařka na programu Český rozhlas 1 

Radiožurnál). 

Na celoplošných programech soukromých provozovatelů rozhlasového vysílání (Frekvence 1 

a RÁDIO IMPULS) se monitoring zaměřil výlučně na hlavní diskuzní pořady, jejichž obsah 

mohl ovlivnit volební preference posluchačů, tedy Pressklub (program Frekvence 1) a 

IMPULSY VÁCLAVA MORAVCE (ve spojení s Tématem dne na programu RÁDIO IMPULS). 

 

 

 

 

 

 



Výsledky monitoringu 

 

Na základě zpracovaných analýz Rada rozhodla ve třech záležitostech vyžádat od České 

televize podání vysvětlení. 

 

Česká televize bude povinna vysvětlit Radě odchylky mezi výsledky výzkumu volebního 

modelu, na jehož základě byli zváni hosté do pořadu Otázky Václava Moravce Speciál, a 

skutečnými volebními výsledky. Rada vyjádřila názor, že v důsledku těchto odchylek byly 

některé politické subjekty značně znevýhodněny. Další podání vysvětlení požaduje Rada 

rovněž k pořadu Otázky Václava Moravce Speciál, resp. k jeho koncepci. Na základě 

monitoringu lze usuzovat, že komunikace se zástupci veřejnosti, kteří se účastnili přenosů, 

nebyla spontánní, ale že probíhala podle předem připraveného scénáře. Moderátor předem 

věděl, kdo z publika dostane možnost položit hostům dotaz a rovněž jaký dotaz padne, a to 

s cílem vyvolání debaty ke konkrétnímu tématu. Divákovi ovšem tato „nahranost“ nebyla 

známa. 

 

A konečně Česká televize podá Radě vysvětlení ke koncepci předvolebního pořadu Politické 

spektrum. V něm dostali zcela redakčně nekorigovaný prostor pro vyjádření zástupci 

jednotlivých kandidujících subjektů. Ti získaný mediální prostor v mnohých případech využili 

jako možnost propagace formou ne nepodobné reklamním spotům.  

 

Monitoring zpravodajské relace Zprávy FTV Prima odhalil ve sledovaném období čtyři 

příspěvky, jejichž zpracováním se provozovatel mohl dopustit porušení ustanovení zákona, 

které ukládá provozovateli, aby ve zpravodajských pořadech dbal zásad objektivity a 

vyváženosti. Ve vysílání programu NOVA, resp. v relaci Televizní noviny byly zjištěny dva 

příspěvky, u nichž existuje podezření na porušení stejného zákonného ustanovení. 

 

Nedostatky byly odhaleny i ve vysílání provozovatelů regionálních. Rada rozhodla upozornit 

provozovatele GENUS TV a.s. na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se 

dopustil tím, že kandidát do Senátu za obvod Jablonec nad Nisou Stanislav Eichler dostal v 

období před krajskými volbami ve vysílání programu GENUS PLUS značný prostor (3. října 

2012 v pořadu Krajský kaleidoskop, 5. října 2012 v pořadu Minuty regionu, 6. října 2012 v 

pořadu Interview, 7. října 2012 v pořadu Týden v Libereckém kraji a 12. října 2012 v pořadu 

Zprávy z kraje), aniž by obdobný prostor dostali ostatní kandidáti na post senátora v obvodu 

Jablonec nad Nisou, čímž byla osoba kandidáta Stanislava Eichlera zvýhodněna. 

 

Provozovatel GENUS TV a.s. rovněž bude Radou vyzván, aby podal vysvětlení, podle 

jakého klíče a kritérií byly zvány jednotlivé politické strany, resp. kandidáti politických stran 

do pořadu Interview vysílaného na programu GENUS PLUS v období od 6. září do 4. října 

2012. Obdobné vysvětlení žádá Rada také od společnosti POLAR televize Ostrava, s.r.o. 

provozující program Polar. Z monitoringu tohoto programu nebylo zřejmé, na základě čeho 

byli vybíráni hosté do předvolebního pořadu Volební studio. 

Také v případě provozovatele Český rozhlas byly shledány zásadní odchylky mezi výsledky 

výzkumu, na jehož základě byli zváni hosté do pořadu Předvolební speciál Martina 

Veselovského, a skutečnými volebními výsledky. Podle názoru Rady byly také v tomto 

případě některé politické subjekty značně znevýhodněny, a proto Rada požaduje po tomto 

provozovateli podání vysvětlení této skutečnosti. 



 

 

 

V Praze dne 18. 12. 2012 

Kateřina Kalistová 

předsedkyně Rady pro rozhlasové 

a televizní vysílání 

kontakt: info@rrtv.cz 

274 813 830 

 

 

 

 

Usnesení přijatá v souvislosti s volebními analýzami 

1) Česká televize 

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání provozovatele Česká televize před 

krajskými a senátními volbami v období od 28. srpna do 21. října 2012. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném 

znění žádá provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, Praha 4, PSČ 

14070, o podání vysvětlení dle § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, k výrazným 

odchylkám mezi výsledky výzkumů volebních modelů, na jejichž základě byli zváni hosté do 

pořadu Otázky Václava Moravce Speciál (vysílaných ve dnech 28. srpna 2012 od 21:00 hodin 

na programu ČT24, 30. srpna 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 4. září 2012 od 21:00 

hodin na programu ČT24, 6. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 11. září 2012 od 

21:00 hodin na programu ČT24, 13. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 18. září 

2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 20. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 

25. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 27. září 2012 od 21:00 hodin na programu 

ČT24, 2. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 4. října 2012 od 21:00 hodin na 

programu ČT24 a 8. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24) a skutečnými volebními 

výsledky. V důsledku těchto odchylek odvysílané pořady neodrážely reálné postavení 

politických stran v jednotlivých krajích a některé politické subjekty značně poškodily. Rada 

stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 15 dní ode dne doručení výzvy. 



Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zadává vypracování odborného sociologicko-

politologického posudku volebního modelu, na jehož základě Česká televize zvala hosty do 

předvolebního pořadu Otázky Václava Moravce Speciál. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném 

znění žádá provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, Praha 4, PSČ 

14070, o podání vysvětlení dle § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, k objasnění 

sestavování struktury publika v pořadech Otázky Václava Moravce Speciál (vysílaných ve 

dnech 28. srpna 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 30. srpna 2012 od 21:00 hodin na 

programu ČT24, 4. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 6. září 2012 od 21:00 hodin 

na programu ČT24, 11. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 13. září 2012 od 21:00 

hodin na programu ČT24, 18. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 20. září 2012 od 

21:00 hodin na programu ČT24, 25. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 27. září 

2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 2. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 4. 

října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24 a 8. října 2012 od 21:00 hodin na programu 

ČT24). Publikum je divákovi prezentováno jako náhodní zástupci veřejnosti, kteří mohou 

položit hostům jakoukoliv otázku, nicméně na základě analýzy pořadů je zřejmé, že 

komunikace moderátora se zástupci veřejnosti, kteří se účastnili přenosů, nebyla spontánní, 

ale že probíhala podle předem připraveného scénáře. Moderátor předem věděl, kdo z publika 

dostane možnost položit hostům dotaz a rovněž, jaký dotaz padne, a to s cílem vyvolání 

debaty ke konkrétnímu tématu. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 15 dní ode dne 

doručení výzvy. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném 

znění žádá provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, Praha 4, PSČ 

14070, o podání vysvětlení dle § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, k objasnění, 

jakým způsobem provozovatel uplatnil svou redakční odpovědnost v pořadu Politické 

spektrum – krajské volby, vysílaném dne 22. září 2012 od 22:05 hodin na programu ČT24 a v 

pořadu Politické spektrum – krajské volby, vysílaném dne 22. září 2012 od 22:31 hodin na 

programu ČT24 a jakým způsobem zajistil, aby divák prostřednictvím pořadu získal 

objektivní a vyvážené informace. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 15 dní ode dne 

doručení výzvy. 

Kompletní volební analýza České televize 

 

2) FTV Prima, spol. s r.o. 

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu Prima family provozovatele 

FTV Prima, spol. s r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 21. října 2012. 

http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_ČT.pdf


Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, 

rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 

24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 2. října 2012 v 18:55 hodin na programu Prima family 

odvysílal pořad Zprávy FTV Prima, resp. příspěvek Centrum Štětí na Litoměřicku zaplavily 

plakáty, které pobouřily místní Romy, ve kterém byl mnohonásobně a zřetelně prezentován 

jeden konkrétní volební plakát, tato prezentace plakátu před hlasováním ve volbách mohla 

jednostranně ovlivnit hlasování voličů ve volbách, a provozovatel se tím mohl dopustit 

porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo 

dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu 

jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 

názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v 

politickém a společenském životě. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, 

rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 

24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 11. října 2012 v 18:55 hodin na programu Prima family 

odvysílal pořad Zprávy FTV Prima, resp. příspěvek Podpora Romanu Smetanovi, který 

informoval o happeningu spočívajícím v demonstrativním přimalování tykadel na portrét 

kandidáta do Senátu Tomáše Töpfera na velkém billboardu, který byl opakovaně zabírán, a 

zařazeno bylo také vyjádření Tomáše Töpfera; odvysílání tohoto obsahu jednostranně 

zviditelňujícího jednoho kandidáta necelý jeden den před zahájením hlasování v prvním kole 

voleb do jedné třetiny Senátu ČR mu dodalo schopnost jednostranně ovlivnit hlasování voličů 

ve volbách, a provozovatel se tím mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 

vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována 

žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 

veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském 

životě. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, 

rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 

24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 19. října 2012 v 18:55 hodin na programu Prima family 



odvysílal pořad Zprávy FTV Prima, resp. příspěvek Lidé se na Facebooku svolávají k 

poklidnému shromáždění před klatovskou radnicí, který informoval o veřejné kritice starosty 

Klatov Rudolfa Salvetra a výzvě k demonstraci před klatovskou radnicí na internetové 

sociální síti, aniž k tlumočenému obsahu kritiky zazněla v příspěvku věcná oponentura, aniž 

bylo v příspěvku doloženo tvrzení, že internetová kritika je aktivitou lidí z Klatov, přičemž o 

ní reportér referoval věcným tónem, ačkoliv její zabíraný text na internetu měl zřetelné rysy 

žertu nebo provokace. Takto nekvalitní příspěvek provozovatel vysílal přímo v době 

probíhajícího hlasování ve druhém kole voleb do jedné třetiny Senátu ČR, ve kterých byl 

Rudolf Salvetr v obvodě č. 11 jedním ze dvou kandidátů postoupivších z prvního kola, což 

ovšem v příspěvku nezaznělo, ačkoliv odvysílání příspěvku s tímto obsahem v takovéto době 

mu dodalo schopnost jednostranně ovlivnit hlasování voličů ve volbách. Takovýmto 

nekvalitním informováním v době probíhajícího hlasování ve druhém kole voleb do jedné 

třetiny Senátu ČR se provozovatel mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 

vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována 

žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 

veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském 

životě. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, 

rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 

24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 21. října 2012 v 18:55 hodin na programu Prima family 

odvysílal pořad Zprávy FTV Prima, resp. příspěvek Společná vláda ČSSD a KSČM je zase o 

něco blíž, ve kterém reportér uvedl: „Dost možná by nám tak v Česku mohly rapidně ubývat 

řady soukromníků. Naopak vrátit by se mohla doba, kdy vše patří nám všem.“, přičemž tato 

spekulace reportéra neměla žádnou oporu v prezentovaných výrocích představitelů KSČM, 

ani v jiném obsahu příspěvku. Toto tvrzení mělo charakter subjektivního hodnotícího 

komentáře, který pro diváka nebyl rozeznatelný od věcného zpravodajského obsahu. 

Provozovatel se tak mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a 

politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména 

nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo 

hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím 

k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. 

Kompletní volební analýza Prima Family 

 

 

 

http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_Prima%20Family.pdf


3) CET 21 s.r.o. 

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu NOVA provozovatele CET 

21 spol. s r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 21. října 2012. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, 

rozhodla zahájit s provozovatelem CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, sídlem Kříženeckého 

nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 12. října 2012 v 19:30 hodin na programu NOVA 

odvysílal pořad Televizní noviny, resp. příspěvek Volby do krajů a Senátu, který obsahoval 

informace o pokusu o kupčení s hlasy v Litvínově ve zpracování, které mohlo jednostranně 

ovlivnit hlasování voličů ve volbách, a mohl se tím dopustit porušení povinnosti zajistit, aby 

ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 

vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována 

žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 

veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském 

životě. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, 

rozhodla zahájit s provozovatelem CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, sídlem Kříženeckého 

nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 13. října 2012 v 19:30 hodin na programu NOVA 

odvysílal pořad Televizní noviny, resp. blok příspěvků Krajské a senátní volby 2012, který 

obsahoval souhrn informací o výsledcích krajských voleb a prvního kola voleb do jedné 

třetiny Senátu ČR redukovaný o část podstatných informací takovým způsobem, že zejména 

informace o výsledcích krajských voleb z hlediska výsledků politických stran a z hlediska 

výsledků v krajích ČR byly jednostranně výběrové a nebyly ucelené, čímž mohl dopustit 

porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo 

dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu 

jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 

názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v 

politickém a společenském životě. 

Kompletní volební analýza NOVA 

 

 

 

http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_NOVA.pdf


4) GENUS TV a.s. 

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu GENUS PLUS 

provozovatele GENUS TV a.s. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 13. 

října 2012. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele GENUS TV a.s., IČ 48291927, se sídlem 

Liberec 4, Rumunska č.p. 655/9, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., protože 

kandidát do Senátu za obvod Jablonec nad Nisou Stanislav Eichler dostal v období před 

krajskými volbami ve vysílání programu GENUS PLUS značný prostor (3. října 2012 v 

pořadu Krajský kaleidoskop, 5. října 2012 v pořadu Minuty regionu, 6. října 2012 v pořadu 

Interview, 7. října 2012 v pořadu Týden v Libereckém kraji a 12. října 2012 v pořadu Zprávy 

z kraje), aniž by obdobný prostor dostali ostatní kandidáti na post senátora v obvodu Jablonec 

nad Nisou, čímž byla osoba kandidáta Stanislava Eichlera zvýhodněna. Rada stanovuje lhůtu 

k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své kompetence dané § 5 

písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o 

změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“) a v souladu s 

ustanoveními § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, (dále jen „zákon č. 500/2004 

Sb.“) žádá provozovatele televizního vysílání GENUS TV a.s., IČ 48291927, se sídlem 

Liberec 4, Rumunska č.p. 655/9, o podání vysvětlení, podle jakého klíče a kritérií byly zvány 

jednotlivé politické strany, resp. kandidáti politických stran do pořadu Interview vysílaného 

na programu GENUS PLUS v období od 6. září do 4. října 2012. 

Kompletní volební analýza GENUS PLUS 

 

5) POLAR televize Ostrava, s.r.o. 

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu Polar provozovatele 

POLAR televize Ostrava, s.r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 13. 

října 2012. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své kompetence dané § 5 

písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o 

změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“) a v souladu s 

ustanoveními § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, (dále jen „zákon č. 500/2004 

Sb.“) žádá provozovatele televizního vysílání POLAR televize Ostrava, s.r.o., IČ 25859838, 

se sídlem Ostrava 9, Boleslavova č.p. 710/19, o podání vysvětlení, podle jakého klíče a 

kritérií byly zvány jednotlivé politické strany, resp. jejich konkrétně vybraní představitelé do 

pořadu Volební studio vysílaného na programu POLAR v období od 11. září do 11. října 

2012. 

http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_GENUS%20PLUS.pdf


Kompletní volební analýza POLAR 

 

6) TV MORAVA, s.r.o. 

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu R1 Morava provozovatele 

TV Morava, s.r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 13. října 2012. 

Kompletní volební analýza R1 Morava 

 

7) ZAK TV s.r.o. 

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu R1 ZAK provozovatele 

ZAK TV, s.r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 13. října 2012. 

Kompletní volební analýza R1 ZAK 

 

8) Regionální televize CZ s.r.o. 

Rada se seznámila s analýzou vysílání programu regionalnitelevize.cz z období od 1. do 13. 

října 2012 v rámci monitoringu předvolebního a volebního vysílání. 

Kompletní volební analýza regionalnitelevize.cz 

 

9) 11 TV production, s.r.o. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 

vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, a na 

základě § 137 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, žádá provozovatele 11 TV production, 

s.r.o., IČ 26459981, sídlem Tererova 2135/17, Praha 4, PSČ 149 00 o podání vysvětlení, na 

základě jakého smluvního ujednání byly do programu Metropol TV zařazovány pořady 

Městská část Praha 6 a Městská část Praha 10 a o jakou část vysílání se v případě těchto 

pořadů jedná. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy. 

Kompletní volební analýza Metropol TV 

 

10)  AIDEM a.s. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 

http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_Polar.pdf
http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_R1%20Morava.pdf
http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_R1%20ZAK.pdf
http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_regionalnitelevize.cz.pdf
http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_Metropol%20TV.pdf


Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele AIDEM a.s., IČ 27695964, se sídlem Brno 

15, Zengrova 2693/2, PSČ 61500, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. l) zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že na vyžádání nezapůjčil Radě ve stanovené lhůtě 

záznam veškerých zpravodajských, publicistických a diskusně politických pořadů 

odvysílaných na programu Brno TV ve dnech 1. října až 13. října 2012 (tj. z období 13 dnů) v 

čase 16:00 hodin až 20:00 hodin. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 30 dní ode dne doručení 

tohoto upozornění. 

Kompletní volební analýza Brno TV 

 

11) Český rozhlas 

Rada se seznámila s analýzou předvolebního vysílání vybraných pořadů veřejnoprávního 

vysílání provozovatele Český rozhlas, programů Český rozhlas 1 Radiožurnál, Český rozhlas 

2 Praha, Český rozhlas regionální stanice za období od 10.9. do 11. 10. 2012 (u 

Předvolebního speciálu ČRo 1 Radiožurnálu od 28.2. 2012 ) 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném 

znění žádá provozovatele Český rozhlas, IČ 45245053, sídlem Vinohradská 12, Praha 2, PSČ 

120 99, o podání vysvětlení dle § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, k 

objasnění, jakým způsobem provozovatel zajistil, aby v pořadech Volební speciál Martina 

Veselovského, vysílaných ve dnech 28. srpna 2012 od 17:06 hodin na programu Český 

rozhlas 1 Radiožurnál, 30. srpna 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 

Radiožurnál, 4. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 6. září 

2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 11. září 2012 od 17:06 hodin 

na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 13. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český 

rozhlas 1 Radiožurnál, 18. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 

Radiožurnál, 20. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 25. září 

2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 27. září 2012 od 17:06 hodin 

na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 2. října 2012 od 17:06 hodin na programu Český 

rozhlas 1 Radiožurnál, 4. října 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál 

a 8. října 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, neměly výrazné 

odchylky v prezentovaných volebních modelech od reálného postavení politických stran v 

jednotlivých krajích dokázaného výsledky krajských voleb vliv na vyváženost a objektivitu 

výše jmenovaných politicko-publicistických pořadů. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 

15 dní ode dne doručení výzvy. 

Kompletní volební analýza Český rozhlas 

 

 

http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_Brno%20TV.pdf
http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_Český%20rozhlas.pdf


Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 

231/2001 Sb.“), v platném znění, a na základě ustanovení § 137 zákona č. 500/2004 Sb., 

správní řád, žádá provozovatele Český rozhlas o podání vysvětlení ve věci komentáře o 

prvních odhadech předvolebního průzkumu v Pardubickém kraji, odvysílaného dne 29. 8. 

2012 od 18:28:05 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, a s ním spojeného 

možného porušení ustanovení § 31 odst. 2, podle kterého provozovatel vysílání poskytuje 

objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Pro podání 

vysvětlení byla stanovena lhůta 15 dnů ode dne doručení žádosti o podání vysvětlení. 

Analýza na podnět posluchače 21. zasedání 2012/bod č. 50 

 

12) Frekvence 1, a.s. 

Rada se seznámila s analýzou předvolebního vysílání vybraných pořadů provozovatele 

Frekvence 1, a.s. na programu FREKVENCE 1 za období od 10.9. do 11. 10. 2012 

Kompletní volební analýza Frekvence 1  

 

13) LONDA, spol. s r.o. 

Rada se seznámila s analýzou předvolebního vysílání vybraných pořadů provozovatele 

LONDA, s.r.o. na programu Rádio Impuls za období od 10.9. do 11. 10. 2012 

Kompletní volební analýza RÁDIO IMPULS 

 

14) Radio ProTon s.r.o., 

Rada v rámci své kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) § 59 odst. 1 - 3 zákona č. 

231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v 

platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb., upozorňuje provozovatele rozhlasového Radio 

ProTon s.r.o., IČ: 64359620, se sídlem Husova 58, 30 100 Plzeň na porušení zákona č. 

231/2001 Sb., spočívající v porušení ustanovení §48 odst. 1 e), kterého se dopustil tím, ze dne 

1. října 2012 v čase 6:20:08 hodin, 7:22:33 hodin, 9:27:43 hodin a 10:26:19 hodin na 

programu Kiss Proton odvysílal reklamu Jiřího Pospíšila z politické strany ODS, čímţ se 

dopustil porušení ustanovení §48 odst. 1 e) zákona č. 231/2001 Sb., které stanovila, ţe 

provozovatelé vysílání nesmějí zařazovat do vysílání obchodní sdělení politických stran a 

hnutí a obchodní sdělení nezávislých kandidátů na poslance, senátory nebo členy 

zastupitelstva územního samosprávného celku, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Rada 

provozovateli rozhlasového vysílání stanovila lhůtu k nápravě 5 dnů ode dne doručení tohoto 

upozornění. 

Analýza na podnět posluchače 19. zasedání 2012/bod č. 34 

http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_ČRo.pdf
http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_FREKVENCE%201.pdf
http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_RÁDIO%20IMPULS.pdf
http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2012_Kiss%20ProTon.pdf

