
 

Stránka 1 z 2 

 

Jedn. identifikátor 646057-RRTV 
   
Naše č. j.  RRTV/9012/2024-beh
  
Sp. zn. RRTV/2024/848/beh  
 
Vyřizuje: Analytický odbor 
 
Datum, místo 21. srpna 2024, Praha 
 
 
Odpověď na žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) zřízená zákonem č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění, 

jakožto povinný subjekt podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném 

přístupu k informacím (dále jen zákon č. 106/1999 Sb.), obdržela dne 7. srpna 2024 Vaši žádost 

o poskytnutí informací na základě zákona č.  106/1999 Sb. Uvádíte, že žádáte „o informaci, kolik 

vydala RRTV upozornění na porušení zákona na jednotlivé konkrétní publicistické a zpravodajské 

pořady odvysílané na programech České televize, programech Novy a programech Primy od 1. 

1. 2014 do 30. 6. 2024.“ Žádáte o počet u jednotlivých pořadů i o výčet konkrétních pochybení 

(znění upozornění + datum). 

 

Téhož dne bylo Radě doručeno doplnění Vaší žádosti, kde uvádíte, že doplňujete žádost o 

konkrétní pořady, případně konkrétní období: 

 

Česká televize: 

 

• Události 

• Události komentáře 

• Nedej se 

• Otázky Václava Moravce 

• 168 hodin 

• Reportéři ČT 

• Newsroom ČT24 

• Máte slovo 

• Černé ovce 

• 90´ČT24 

• Zkraje 

• Interview ČT24 

• Bilance 

• + volební speciály 

  

 



Stránka 2 z 2 

 

TV Nova: 

  

• Střepiny (2002–dosud) 

• Volejte Novu (2003–dosud) 

• Koření (2005–dosud) 

• Víkend (2005–dosud) 

• Za pět minut dvanáct (2023–dosud) 

• Na vaší straně (2024–dosud) 

• Televizní noviny 

• + volební speciály 

 

  

  

TV Prima: 

  

• Hlavní zprávy (2020–dosud) 

• Showtime (2020–dosud) 

• Partie Terezie Tománkové (2005–dosud) 

• Prima Svět (1995–dosud) 

• 360˚ 

• K věci 

• Hlavní zprávy 

• Co na to vaše peněženka 

• + volební speciály 

 

 
Požadované informace Vám zasíláme v příloze. 
 
S pozdravem 
 
Ing. arch. Václav Mencl 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 
elektronicky podepsáno 
 
 
 
 



Stránka 1 z 33 
 

ČESKÁ TELEVIZE (přehled upozornění vydaných  

v období od 1. ledna 2014 do 30. června 2024): 

1) Události (celkem 13 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, se sídlem 

Kavčí hory, 140 70 Praha 4, IČ:27383, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého 

se dopustil odvysíláním pořadu Události, respektive reportáže týkající se smlouvy o provozování 

letecké záchranné služby (dále jen LZS), dne 4. května 2013 od 19:00 hodin na programech 

ČT1 a ČT24. V reportáži nebyly použity všechny v té době známé informace o případu, reportáž 

vyzněla jako kriminalizace exministra Julínka, k čemuž byla použita zavádějící rétorika a 

manipulativní řazení faktů, z nichž divák mohl nabýt dojmu o jednoznačnosti viny exministra, 

potažmo ODS, spočívající v přijetí sponzorských darů od soukromých firem, jimž byla vzápětí 

přidělena licence na provozování LZS a byly s nimi sepsány pro stát nevýhodné smlouvy, ačkoli 

ve skutečnosti tyto smlouvy pro stát nevýhodné nebyly. Souvislost mezi sponzorskými dary a 

smlouvami o provozováním LZS prokázána nebyla, a v reportáži tak nebyl důvod tyto dvě 

skutečnosti spojovat a přesvědčovat diváka o pochybném jednání ze strany ODS a jejích 

představitelů. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (9.1.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, se sídlem na Hřebenech II, Praha 

4 - Kavčí Hory, PSČ: 140 70, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť 

zpravodajství o výsledcích arbitráže spojené s televizním programem TV3 dne 8. 7. 2009 v 

pořadu : "Události v regionech - Praha – Česko vyhrálo arbitráž s lucemburskou společností 

European Media Ventures", vysílaném v 18:00 hod. na programu ČT 1;dne 8. 7. 2009 v pořadu 

: "Události v regionech – Česko vyhrálo arbitráž s lucemburskou společností European Media 

Ventures" vysílaném v 18:00 hod. na programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v pořadu : "Události – 

Česko vyhrálo arbitráž se společností European Media Ventures" vysílaném v 19:00 hod. na 

programu ČT 1; dne 8. 7. 2009 v pořadu : "Události – Česko vyhrálo arbitráž se společností 

European Media Ventures" vysílaném v 19:00 hod. na programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v pořadu 

: "Ekonomika – Česko vyhrálo arbitráž se společností European Media Ventures" vysílaném v 

21:10 hod. na programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v pořadu : "Události, komentáře – Česko vyhrálo 

arbitráž s European Media Ventures" vysílaném v 22:30 hod. na programu ČT 2; dne 8. 7. 2009 

v pořadu : "Události, komentáře – Česko vyhrálo arbitráž s European Media Ventures" 

vysílaném v 22:30 hod. na programu ČT 24; dne 14. 7. 2009 v pořadu : "Ekonomika – Kdo 

zaplatí soudní náklady ve sporu ČR a lucemburskou firmou?" vysílaném v 21:10 hod. na 

programu ČT 24; dne 20. 9. 2009 v pořadu : Média a svět – Mediální arbitráže" vysílaném v 

16:33 hod. na programu ČT 24, neobsahovalo v dostatečné míře relevantní informace, z nichž 

by se divák nedozvěděl pouze fakt, že ČR uspěla v arbitráži, ale rovněž skutečnost, že se tím 

prokázalo, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodovala ve věci programu TV3 

správně a v mezích zákona. Kusé informace poskytnuté bez vysvětlujících souvislostí v 

uvedených pořadech byly ve významné disproporci k rozsahu informací poskytovaných v 

pořadech téhož provozovatele v době, kdy byla arbitráž zahájena. Provozovatel se tak dopustil 

porušení povinnosti, která ukládá zajistit, aby ve zpravodajských a politickopublicistických 

pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného 

programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich 

názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému 



Stránka 2 z 33 
 

postavení v politickém a společenském životě. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od 

doručení upozornění. (21.1.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, sídlem Kavčí hory, 

Praha 4, PSČ 14070, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se dopustil tím, že dne 2. listopadu 2014 odvysílal od 19:00 hodin na programech ČT1 

a ČT24 pořad Události, který obsahoval vulgarismus „zkurvila“ (v čase 00:05:18 od začátku 

pořadu). Porušil tak povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují 

vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; 

taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 hodin do 6:00 hodin druhého dne. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. (19.11.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad dle § 5 

písm. a) a f) a § 59 odst. 1 - 3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 

vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

upozorňuje provozovatele televizního vysílání Česká televize, IČ 00027383, sídlem Praha 4, 

Kavčí hory, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého 

se dopustil odvysíláním příspěvku Vulgarismy ve vysílání rozhlasu, v rámci pořadu Události ze 

dne 6. listopadu 2014 od 19:00 hodin na programu ČT1, ve kterém uvedl nepravdivý údaj o 

počtu petentů stavících se na podporu prezidenta kritizovaného za užité vulgarismy v 

rozhlasovém vysílání, ačkoliv bylo možné běžně zjistit údaje pravdivé, jak dokládají zprávy z 

jiných médií. Tím se provozovatel vysílání dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní od dne doručení upozornění. (3.2.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání ČESKÁ TELEVIZE, IČ 

27383, sídlem Na hřebenech II 1132/4, Praha, PSČ 147 00, na porušení ustanovení § 31 odst. 

3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu Události, dne 23. května 

2015 od 19:00 hodin na programu ČT1, kde opakovaně uvedl, že v pohřebnictví existuje zákaz 

reklamy ("Některé společnosti podnikají na hraně zákona nebo i za ní ... a porušují také pravidlo, 

že v pohřebnictví je nepřípustná reklama", "V pohřebnictví je navíc zakázaná reklama a toto 

pravidlo se občas porušuje."), ačkoli zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, reklamu v 

pohřebnictví sice výrazně omezuje, ale v zásadě ji připouští. Tím, že provozovatel divákovi 

poskytl věcně nepřesnou informaci, se dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (25.8.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, sídlem Kavčí hory, 

Praha 4, PSČ 14070, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., jehož se 

dopustil odvysíláním pořadu Události dne 13. dubna 2016 od 19:00 hodin na programu ČT1, 

respektive reportáže o snížení exekutorských tarifů, neboť v jejím rámci bylo použito vyjádření 

exekutorky Sobíškové, natočené o pět měsíců dříve jako odpověď na otázku položenou v jiném 

kontextu, aniž by byl záběr označen jako archivní, čímž došlo prostřednictvím manipulativní 

práce s fakty ke zkreslení skutečnosti v této části reportáže, čímž se provozovatel dopustil 



Stránka 3 z 33 
 

porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo 

dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení 

tohoto upozornění. (17.5.2016) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, sídlem Kavčí hory, 

Praha 4, PSČ 14070, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., jehož se 

dopustil odvysíláním pořadu Události dne 31. března 2016 od 19:00 hodin na programu ČT1, 

respektive reportáže s názvem Nakládání obcí s penězi, neboť v jejím průběhu uvedl, že mezi 

nejzadluženější obce v České republice patří Hřensko, aniž by si tuto informaci dostatečně 

ověřil nebo alespoň uvedl, že vychází z údajů z roku 2014, čímž došlo k uvedení zavádějícího 

tvrzení v této části reportáže, čímž se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politickopublicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (4.10.2016) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu Události dne 2. září 2019 od 19:00 hodin 

na programu ČT1, kdy součástí pořadu byl příspěvek s názvem Stav dalších kauz (na webu 

označený jako Kauzy kolem Andreje Babiše), v němž redaktor Jiří Hynek ve spojitosti s osobou 

Andreje Babiše třikrát použil fakticky nesprávné označení „bývalý premiér“. Provozovatel se tak 

dopustil porušení zásad objektivity a vyváženosti, jelikož věcná správnost a pravdivost jsou 

jejich základními předpoklady. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení 

upozornění. (17.12.2019) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, sídlem: 

Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 

jehož se dopustil odvysíláním pořadu Události na programu ČT1 dne 4. května 2020 od 19:00 

hod., respektive reportáže s názvem „Návštěvy v nemocnicích“, kde informoval o tom, že 

Fakultní nemocnice v Motole odmítá povolit ženě přítomnost na JIP po operaci jejího syna 

(uvádí, že „Jenže ani to podle paní Kateřiny nemocnice nechce dovolit.“), když ve skutečnosti 

měl provozovatel již dva dny před odvysíláním reportáže k dispozici oficiální vyjádření 

nemocnice, že návštěvu matce povolí. Provozovatel se tak dopustil porušení zásad objektivity 

a vyváženosti, jelikož věcná správnost je jejich základním předpokladem. Rada stanovuje lhůtu 

k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (11.8.2020) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, sídlem: Kavčí 

hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se dopustil odvysíláním reportáže Omezení leteckého spojení s Běloruskem, resp. 

pořadu Události dne 26. května 2021 od 19:00 hodin na programu ČT1. Moderátor v této 

reportáži v souvislosti s prezidentem Běloruska, Alexandrem Lukašenkem, použil označení 

samozvaný prezident. Toto označení má formu hodnotícího komentáře, který však nebyl 



Stránka 4 z 33 
 

oddělen od informací zpravodajského charakteru, jak vyžaduje zákon.  Rada stanovuje lhůtu k 

nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (29.6.2021) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Kavčí 

hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se dopustil odvysíláním zpravodajského příspěvku „Novela občanského zákoníku“ v 

rámci pořadu Události na programech ČT1 a ČT24 dne 14. března 2021 od 19:00 hodin, a to z 

následujících důvodů: při popisu tématu z redakční pozice byl použit termín „manželství pro 

všechny“, což je výraz nastolený v diskurzu iniciativou „Jsme fér“, která se ve sporu aktivně 

angažuje na jedné názorové straně a jde tedy o termín emočně záměrně přednastavený z 

pozice jedné názorové strany, jeho použití je v rozporu s potřebou nezaujatého věcného popisu 

problému, neboť již automaticky pocitově navádí diváka k přijetí jednoho a odmítnutí druhého 

názoru; dále v rámci příspěvku zazněla informace o tom, že petici, která novelu o 

stejnopohlavním manželství podporuje, podepsalo na 140 000 lidí, a byla zamlčena informace, 

že petici podporující protinávrh, tedy poslanecký návrh požadující ústavní definici manželství 

jako svazku muže a ženy, podepsalo přes 100 000 lidí; dále byl v reportáži poskytnut prostor k 

vyjádření podporovatelům novely, tj. Czeslawovi Walekovi z Iniciativy Jsme fér a dalším dvěma 

homosexuálním mužům, a nebyl poskytnut odpovídající prostor k vyjádření zastáncům 

oponentního názoru; a konečně v reportáži zazněla formulace „a právě tuto definici manželství 

chtějí poslanci KDU-ČSL zakotvit i v Listině základních práv a svobod“, když ve skutečnosti 

spolupředkladateli návrhu jsou poslanci a poslankyně i z jiných politických subjektů. Takovýmto 

zpracováním reportáže se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (21.12.2021) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Kavčí 

hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se dopustil odvysíláním reportáže Kritika vedení pravoslavné církve v ČR, která byla 

součástí pořadu Události vysílaného 10. dubna 2022 od 19:00 hodin na programu ČT1, kdy 

redakce představila jediného respondenta, který dostal v reportáži prostor ke kritickým 

vyjádřením vůči pravoslavné církvi, jako pravoslavného duchovního, když ten byl ve skutečnosti 

již v roce 2013 Posvátným synodem Pravoslavné církve v českých zemích zbaven kněžství. 

Reportáž tím pádem nedoložila redakční tvrzení, že někteří pravoslavní duchovní popisovanou 

kritiku pravoslavné církve vyjadřují, a divák tak při vytváření vlastního názoru neměl k dispozici 

autentickou dokumentaci takové kritiky. Tím se provozovatel dopustil porušení povinnosti 

zajistit, aby ve zpravodajských a politickopublicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity 

a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. 

(9.8.2022) 

 

▪ Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 13 zákona 

č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů 

(dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ 

TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Na hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení 

ustanovení § 31 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním reportáže 

Istanbulská úmluva v divadelní hře dne 24. ledna 2024 v rámci pořadu Události od 19:00 hodin 

na programech ČT1 a ČT24. Zařazením reportáže bezprostředně po příspěvku informujícím o 

projednávání ratifikace Istanbulské úmluvy v Senátu PČR získalo dané téma poměrně 



Stránka 5 z 33 
 

jednoznačné rámování, na jehož základě si divák utváří na téma názor. Ačkoliv se reportáž ústy 

reportérky nebo mluvčích explicitně nevyjadřuje pro přijetí úmluvy, zazněly v reportáži 

argumenty v její prospěch, aniž by byly vyváženy oponentním postojem. Tím, že tak byl 

zvýhodněn názor jedné skupiny veřejnosti, došlo k porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politickopublicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (20.2.2024) 

 

2) Události, komentáře – v daném období nebylo vydáno žádné upozornění na porušení zákona 

 

3) Nedej se (celkem 5 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem 

Kavčí hory, 140 70 Praha 4, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se dopustil odvysíláním pořadu Nedej se plus, respektive reportáže nazvané Utajená 

data, dne 7. června 2015 od 11:14 hodin na programu ČT2, neboť v dotyčné reportáži dostali 

prostor k vyjádření prakticky pouze kritici současného systému očkování, přičemž jejich úhel 

pohledu zcela podporoval i vložený komentář, případně vizuální složka. V pořadu dostatečně 

nezazněla protitvrzení či názory odborníků (lékařů či vědců, zejména pak z oboru imunologie), 

kteří systém očkování hájí. Pořad prezentoval jasný, předem stanovený postoj a jako takový jej 

lze považovat za předpojatý a snažící se ovlivnit postoje diváka ve prospěch záměrů tvůrců. 

Neposkytl tedy objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Rada 

stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (3.11.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem 

Kavčí hory, 140 70 Praha 4, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se dopustil odvysíláním pořadu Nedej se plus, respektive reportáže nazvané 

Megapodvod s vodou?, dne 22. března 2015 od 10:30 hodin na programu ČT2, neboť v dotyčné 

reportáži dostali prostor k vyjádření výhradně kritici fungování vodárenství na Zlínsku a nebylo 

zařazeno jakékoli opozitní vyjádření. Pořad prezentoval jasný, předem stanovený postoj a jako 

takový jej lze považovat za předpojatý a snažící se ovlivnit postoje diváka ve prospěch záměrů 

tvůrců. Neposkytl tedy objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření 

názorů. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. 

(18.11.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem 

Kavčí hory, 140 70 Praha 4, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se dopustil odvysíláním pořadu Nedej se plus, respektive reportáže nazvané 

Megapodvod s pražskou vodou?, dne 12. dubna 2015 od 10:30 hodin na programu ČT2, neboť 

v dotyčné reportáži dostali prostor k vyjádření výhradně kritici fungování vodárenství v Praze a 

nebylo zařazeno žádné relevantní opozitní vyjádření. Pořad prezentoval jasný, předem 

stanovený postoj a jako takový jej lze považovat za předpojatý a snažící se ovlivnit postoje 

diváka ve prospěch záměrů tvůrců. Neposkytl tedy objektivní a vyvážené informace nezbytné 



Stránka 6 z 33 
 

pro svobodné vytváření názorů. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. (18.11.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání ČESKÁ TELEVIZE, IČ 

27383, se sídlem Na hřebenech II 1132/4, 147 00 Praha, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 13. prosince 2015 v čase 10.30 hod. na programu 

ČT 2 odvysílal publicistický pořad Nedej se, resp. dokument Cena Velké ceny, a 10. 1. 2016 v 

čase 10.55 hod. na programu ČT 2 publicistický pořad Nedej se, resp. dokument Byt či nebýt?, 

jejichž tvůrce Robin Kvapil je současně aktivním politikem (členem zastupitelstva městského 

obvodu Brno-střed za politické hnutí Žít Brno), přičemž se tyto pořady vyjadřovaly k současným 

politickým kauzám, zejména pak s přihlédnutím k tomu, že dokument Cena Velké ceny 

komentoval pořádání motocyklových závodů v městě Brně a v souvislosti s tím i činnost 

brněnských radních, tedy kauzu z regionu, v němž je tvůrce aktivním politikem. Tím 

provozovatel této osobě poskytl významný mediální prostor pro prezentaci, což způsobilo její 

zvýhodnění před ostatními politickými subjekty, které takovouto možnost nedostaly. Došlo tak 

k porušení zákonné povinnosti, podle které je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti 

a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická 

strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s 

přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. Rada stanovuje 

lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (2.2.2016) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na  porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu Nedej se!, dne 2. října 2022 od 11:25 hodin 

na programu ČT2, respektive rubriky Občanské noviny s názvem Otrávený vzduch v Železných 

horách, zařazené do pořadu od 11:47 hodin, kdy v dotčené reportáži dostali prostor k vyjádření 

výhradně kritici činnosti místní cementárny, přičemž zcela absentovalo jakékoli vyjádření 

protistrany, jejíž zástupci nebyli ani osloveni, a ani nebyl jejich postoj žádným způsobem autory 

reportáže prezentován ani zmíněn.  Pořad tak prezentoval jasný, předem stanovený postoj, 

který neposkytl divákům objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytvoření 

názoru na prezentovanou věc. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. (24.1.2023) 

 

4) Otázky Václava Moravce (1 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) jakožto ústřední správní úřad v rámci 

své kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., 

o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ 00027383, se 

sídlem Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3) zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se provozovatel dopustil odvysíláním pořadu Otázky Václava Moravce - 

2.část, dne 22. října 2017 od 13:05 hod. na programu ČT24, který měl přinést diskusi k 

problematice přijetí eura v ČR, a kam byli pozváni jako hosté - odborníci Tomáš Sedláček a Jan 

Švejnar, oba dlouhodobě propagující přijetí eura, tedy dva hosté, kteří na danou problematiku 



Stránka 7 z 33 
 

sdílejí totožný názor, pro jehož prosazování dostali v rámci pořadu značný prostor. Naopak 

nebyl pozván žádný respondent, který by zastupoval významnou, v odborné i laické veřejnosti 

i v politické sféře existující názorovou protistranu, čímž došlo k jednostranné prezentaci 

závažného tématu. Tím došlo k porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., které 

stanovuje provozovateli povinnost zajistit, aby ve zpravodajských a politickopublicistických 

pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode 

dne doručení tohoto upozornění. (7.11.2017) 

 

5) 168 hodin (celkem 12 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, se sídlem 

Kavčí hory, 140 70 Praha 4, IČ: 27383, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se dopustil odvysíláním pořadu 168 hodin, respektive reportáže Uhlí a byty, dne 29. 

září 2013 od 21:20 hodin. Informace o výši nájemného, která byla v dané reportáži divákům 

prezentována, nebyla věcně správnou, neboť tvořila součet nájemného a plateb za další služby, 

které však nájemným nejsou. Položka nájem tak byla v dané reportáži nesprávně navýšena, 

čímž byl divák ovlivněn v jeho utváření si názoru na problematiku možnosti odkupu 

předmětných bytů, s níž byla výše nájmu dávána do souvislosti. V důsledku toho byla totiž ve 

směru k divákovi zdůrazněna vysoká ztrátovost pro nájemce a naopak nepřiměřená výnosnost 

pro pronajímatele a z toho plynoucí jeho neochota byty stávajícím nájemcům za pořizovací cenu 

prodat. Tím se provozovatel vysílání dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských 

a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména 

nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo 

hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k 

jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 

7 dní ode dne doručení upozornění. (4.2.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Kavčí 

hory, Praha 4, PSČ 14070, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona č. 231/2001 

Sb., kterého se dopustil tím, že dne 31. prosince 2016 odvysílal od 19:29 hodin na programu 

ČT1 pořad 168 hodin, který obsahoval vulgarismy „ty vole“ (00:00:42, 00:13:27) a „nasrat“ 

(00:05:17 hodin od začátku pořadu). Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení 

upozornění. (24.1.2017) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu 168 hodin dne 9. června 2019 od 22:00 

hodin na programu ČT1, neboť provozovatel v předmětném vydání pořadu neposkytl prostor k 

vyjádření zástupci společnosti AGROFERT, a to zejména v souvislosti s tvrzením analytika 

Davida Klimeše, z něhož vyplývá, že podnikání společnosti AGROFERT je bez dotací těžko 

udržitelné, a divákovi tak poskytl pouze jednostranný pohled na probírané téma. Tím se 

provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-



Stránka 8 z 33 
 

publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k 

nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (1.10.2019) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu 168 hodin, respektive reportáže Vrtěti 

hladomorem dne 1. prosince 2019 od 21:35 hodin na programu ČT1, kde uvedl odkaz na článek 

s názvem V Brně na ZŠ Vejrostova propagují dětem lásku k islámu!, který věcně nesouvisel s 

tématem předmětné reportáže. Zatímco reportáž se zabývala kauzou projektu „Postavme se 

hladu“, odkazovaný článek pojednával o akci „Tolerance k náboženství se zaměřením na islám“, 

která na ZŠ Vejrostova proběhla již před několika lety. Spojením fakticky nesouvisejících 

informací tak bylo vyznění pro diváky značně zavádějící. Provozovatel tedy neposkytl divákovi 

objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Rada stanovuje 

lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (7.4.2020) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním reportáže o činnosti úřadu práce Z moci úřední, v 

rámci pořadu 168 hodin na programu ČT1 dne 16. února 2020, kdy v předmětné reportáži zazní 

ze strany bývalých zaměstnanců úřadů práce a nespokojených klientů, kterým je bez jakéhokoli 

korektivu ze strany autorů reportáže opakovaně poskytnut prostor, závažná obvinění na adresu 

úřadů práce, např. že „na některých úřadech dokonce soutěží v tom, kdo největší počet lidí 

vyřadí sankčně z evidence“, dále že „je tam tlak shora, aby se šetřilo. Na základě toho, že se 

ušetří, jsou vyšší pracovníci odměňováni“, nebo že „demonstrují svou moc“, aniž by byl dán 

pracovníkům úřadu prostor, aby se k těmto vzneseným obviněním mohli vyjádřit. Rada 

stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (26.5.2020) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na  porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu 168 hodin dne 12. června 2022 od 21:40 

hodin na programu ČT1, respektive reportáže „Pro všechny“, v níž byla problematika možného 

uzákonění manželství pro osoby stejného pohlaví prezentována nevyváženě ve prospěch 

uzákonění takových manželství. Reportáž byla pojata způsobem, který schvalování uzákonění 

manželství osob stejného pohlaví představuje v pozitivním světle jako správný přístup, kdežto 

názory a argumenty odpůrců těchto manželství prezentuje jako zastaralé a v dnešní době 

nepřijatelné. Provozovatel vysílání tak nezajistil, aby v tomto politicko-publicistickém pořadu 

bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne 

doručení tohoto upozornění. (9.8.2022) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na  porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 



Stránka 9 z 33 
 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním reportáže Václav Klaus, která byla součástí pořadu 

168 hodin vysílaného 24. dubna 2022 od 21:05 hodin na programu ČT1, kde v pasáži po 

redakčním tvrzení „Sám Václav Klaus totiž často využívá ve svých úvahách přímo stanoviska 

ruských politiků.“ zařadil provozovatel, na způsob dokumentace předtím řečeného, vedle sebe 

dvojici vyjádření, z nichž datované vyjádření Václava Klause ze 14. dubna 2022 v realitě časově 

předcházelo prezentovanému vyjádření ruského ministra obrany S. Šojgu, které nebylo v 

reportáži datováno, avšak z veřejně dostupných zdrojů včetně záznamu pořadu Zprávy v 16 z 

19. dubna 2022 na programu ČT24 lze zjistit, že se jednalo o vyjádření pozdějšího data, než 

bylo vyjádření Václava Klause. Použité vyjádření S. Šojgu tedy nemohlo být bezprostřední 

inspirací pro podobné vyjádření V. Klause. Tímto jednáním se provozovatel dopustil porušení 

povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad 

objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. (20.12.2022) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na  porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu 168 hodin, resp. příspěvku Milost pro 

šamany, dne 20. listopadu 2022 v 21:25 hodin na programu ČT1, kdy v tomto příspěvku 

nezazněl žádný odborný názor tematizující rizika užívání psychotropní látky DMT v prostředí 

bez odborného (lékařského) dohledu a divák tak mohl po zhlédnutí reportáže dospět k 

přesvědčení, že užívání  a distribuce DMT představuje nulovou společenskou nebezpečnost, 

přestože absence vzniku závislosti na této látce a její potenciální léčebný efekt neimplikují, že 

laické užívání látek způsobujících změny vědomí, je zcela bezpečné a jednoznačně prospěšné. 

V reportáži tak nezazněly všechny informace nezbytné k tomu, aby si divák mohl na věc utvořit 

svůj svobodný názor. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. (7.3.2023) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem: Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na  porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním 168 hodin, resp. příspěvku Duhový coming out, 

dne 13. listopadu 2022 od 21:30 hodin na programu ČT1, kde uvedl, že návrh ústavní novely 

na definici manželství výhradně jako svazku muže a ženy má svůj vzor v Srbsku, Bělorusku a 

Rusku, přestože v uvedených zemích na rozdíl od České republiky není legislativně ukotveno 

registrované partnerství stejnopohlavních párů a nelze tedy dané právní rámce stavět naroveň. 

V reportáži tak nezazněly všechny informace nezbytné k tomu, aby si divák mohl na věc utvořit 

svůj svobodný názor. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. (7.3.2023) 

 

▪ Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 13 zákona 

č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů 

(dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ 

TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Na hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení 

ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že v reportáži 

Josefovské bezvětří, odvysílané jako součást publicistického pořadu 168 hodin, dne 17. září 

2023 od 21:24 hodin na programu ČT1, neposkytl odpůrcům výstavby větrných elektráren u 

Josefova možnost reagovat na argumenty oslovených odborníků a podporovatelů výstavby 

větrníků tak, aby si diváci na sledované téma mohli vytvořit svůj vlastní nezávislý názor. 



Stránka 10 z 33 
 

Reportáž poskytla rozsáhlý prostor mluvčím, kteří byli prezentováni jako kompetentní odborníci, 

přičemž tyto osoby se ale rekrutovaly výhradně z řad zastánců výstavby větrných elektráren, 

osloven nebyl žádný expert, který by formuloval existující odborné výhrady k aspektům výstavby 

větrných elektráren. Reportáž byla zpracována způsobem, který vykazoval rysy předpojatosti 

vůči odpůrcům výstavby elektrárny. Postoje odpůrců výstavby byly marginalizovány a 

hodnoceny jako projev neznalosti. Provozovatel se tím dopustil porušení povinnosti zajistit, aby 

ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 

vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. (10.10.2023) 

 

▪ Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 13 zákona 

č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů 

(dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ 

TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Na hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení 

ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že v reportáži Na 

chudý lid přísnost, odvysílané jako součást pořadu 168 hodin, dne 18. září 2022 na programu 

ČT1, neposkytl prostor pro vyjádření zastánců stávající právní úpravy oddlužení z řad 

expertních, profesních či komunálních zástupců, aby si diváci na sledované téma mohli vytvořit 

svůj vlastní nezávislý názor. Do reportáže sice byly zařazeny promluvy poslance Marka Bendy 

(ODS), který vyjádřil svou obavu ze zmírňování podmínek oddlužení, nicméně ty byly vzápětí 

redakcí znevažovány či zpochybňovány například slovy: „Marek Benda, jehož názor na věc je 

postaven spíš na dojmech než na tvrdých datech.“, „Přestože pro hovoří jasná data, nejdéle 

sloužící poslanec Benda opakuje nepravdivá klišé.“, „Jenže ve skutečnosti Marek Benda škodí 

jak dlužníkům, tak i jejich věřitelům.“ Reportáž tak byla zpracována jednostrannou optikou 

pouze z pohledu dlužníka, respektive osob hájících práva dlužníků, aniž by divákovi byly 

představeny relevantní argumenty svědčící proti přílišnému zmírňování podmínek oddlužení. 

Provozovatel se tímto jednáním dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a 

politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje 

lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (21.11.2023) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Na 

hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 1. října 2023 od 21:15 hodin odvysílal na 

programu ČT1 pořad 168 hodin, který v moderátorském uvedení reportáže Fico 2.0 obsahoval 

sdělení z redakční pozice „Do hry se tak dle všeho vrátí politik, s nímž se v minulosti dostala k 

moci mafie a na Slovensku tekla krev.“, které obsahovalo formulaci „s nímž“ vyjadřující 

nejasným způsobem vztah mezi politikem a zmíněnými negativními jevy na Slovensku, který 

nebyl rozebírán v následující reportáži. Provozovatel tím divákům neposkytl objektivní a 

vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 

7 dnů od doručení upozornění. (21.11.2023) 

 

6) Reportéři ČT (celkem 6 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem 

Kavčí hory, 140 70 Praha 4, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 

kterého se provozovatel dopustil odvysíláním pořadu Reportéři ČT dne 16. června 2014 od 



Stránka 11 z 33 
 

21:39 hodin na programu ČT1, respektive reportáže s názvem "Solární kauza šéfky ERÚ", 

neboť v reportáži byly uvedeny spekulativní a ničím nepodložené informace o tom, že "Alena 

Vitásková s Michaelou Schneiderovou v podstatě pomohly svým známým", ačkoli toto údajně 

nezákonné jednání bylo v době odvysílání reportáže teprve předmětem soudního přezkumu. 

Jelikož reportáž vycházela z domněnek a spekulací, provozovatel se dopustil porušení 

povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad 

objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. (3.3.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ TELEVIZE, IČ 00027383, 

sídlem Na hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním reportáže Tajnosti metra D v rámci 

pořadu Reportéři ČT dne 28. května 2018 od 21:35 hodin na programu ČT1, když uvedl, že „za 

linku, která propojí centrum se sídlišti na jižním předměstí, se má v příštích 15 letech utratit více 

než 40 miliard korun. Celou akci má řídit nová akciová společnost, kterou společně založí 

dopravní podnik a finanční skupina Penta“, ačkoli tzv. společný podnik zřizuje Dopravní podnik 

hl. m. Prahy spolu se společností Penta především pro usnadnění výkupu pozemků, nikoli proto, 

aby „řídil celou akci“, tj. kompletní výstavbu trasy metra I.D, a rozpočet uvedené akciové 

společnosti bude činit pouze 6,5 miliard Kč (tedy 15 % celkových nákladů). Reportáž tak 

společnému podniku přisuzovala mnohem rozsáhlejší působnost i rozpočet, tím divák získal 

značně zkreslené informace a došlo tak k porušení zásad objektivity a vyváženosti. Rada 

stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (4.9.2018) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, 

sídlem Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu 

Reportéři ČT, resp. reportáže S ortelem v zádech dne 27. srpna 2018 od 21:25 hodin na 

programu ČT1, neboť v této reportáži uvedl jednak nepřesnou informaci, že Renata Vesecká 

redakci České televize sdělila, že se „nebude vyjadřovat“ (k případu soudního sporu s Ing. 

Alenou Vitáskovou), když ve skutečnosti uvedla, že se „nebude blíže vyjadřovat“ nad rámec 

toho, co již sdělila v dopise, kterým zodpovídala otázky redaktorů České televize. Divákovi tak 

nebyly poskytnuty přesné informace, na jejichž základě by si byl schopen svobodně vytvořit 

vlastní názor na danou věc. Tím se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (25.6.2019) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem 

Na hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., tedy povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických 

pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti, kterého se dopustil odvysíláním pořadu 

Reportéři ČT, respektive reportáže Pravda podle Okamury dne 31. srpna 2020 od 21:25 hodin 

na programu ČT1, připojením pasáže o hnutí Trikolóra za ucelenou pasáž věnovanou hnutí 

Svoboda a přímá demokracie, jako by šlo o pokračování tématu, ačkoliv druhá pasáž neměla 

relevantní věcnou návaznost na předchozí pasáž a měla podstatně odlišné téma, což mohlo s 



Stránka 12 z 33 
 

ohledem na obsah první pasáže vyvolat v divácích dojem o xenofobnosti a předsudečnosti v 

hnutí Trikolóra a u jeho příznivců, aniž k tomu byly v reportáži uvedeny validní argumenty. Rada 

stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (13.4.2021) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání Česká televize, IČ: 00027383, sídlem: 

Kavčí hory, Praha 4, PSČ 140 70, na  porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 

Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu Reportéři ČT dne 10. října 2022 od 21:25 hodin na 

programu ČT1, respektive reportáže na téma Pomoz si sám v tomto pořadu včetně jeho 

moderátorského uvedení, kde v moderátorském uvedení tématu použil skutkové tvrzení z 

redakční pozice o nominantech prezidenta republiky na zástupce veřejného ochránce práv, že 

„Prezident navrhuje lidi s náklonností k agresivnímu Rusku.“ a „Prezidentovi nominanti vynikají 

tím, že jsou jim blízké extrémní a proruské postoje, od nichž se na rozdíl od prezidenta 

nedistancovali ani v době stále agresivnější ruské války na Ukrajině.“, když reportážní 

zpracování tématu se nezabývalo vztahem přímo těchto nominantů k Rusku ani projevením 

jejich vlastního postoje k ruskému útoku na Ukrajinu; kde dále v pasáži reportáže věnované 

fenoménu kritiky veřejného ochránce práv zařadil kritická vyjádření devíti respondentů k 

působení veřejného ochránce práv, ale jen vyjádření samotného veřejného ochránce práv na 

opačné názorové straně; kde dále v pasáži reportáže věnované kandidátům na zástupce 

veřejného ochránce práv bylo u kandidáta ze Senátu poukázáno na jeho vazbu s organizací, o 

které reportáž informovala výběrem dílčích jednostranných informací vytržených z kontextu a 

nijak blíže nevysvětlených a nedoložených, bez snahy o vystižení podstaty zaměření a 

fungování dané organizace, a rovněž bez informování o tom, jak konkrétně s danou organizací 

spolupracuje, nebo prezentace jiných informací o osobě tohoto kandidáta. Divák tak nedostal 

objektivní a vyvážené informace o zpracované tématice, na základě kterých by si na ni mohl 

svobodně vytvořit vlastní názor korespondující s realitou. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní 

ode dne doručení tohoto upozornění. (8.8.2023) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Na 

hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že v reportáži Po šichtě, odvysílané jako součást 

publicistického pořadu Reportéři ČT, dne 11. září 2023 od 21:15 hodin na programu ČT1, 

zveřejnil zavádějící informace týkající se počtu příjemců sociálních dávek v Karviné, když uvedl, 

že 40 000 obyvatel Karviné patří mezi příjemce sociálních dávek („Podle údajů, které jsme 

získali z Úřadu práce, z 50 000 obyvatel Karviné je 40 000 příjemcem sociální dávky, často 

příspěvku na bydlení.“), zatímco v repríze pořadu odvysílané na programu ČT1 dne 15. září 

2023 od 14:25 hodin a v archivovaném vydání pořadu, které je dostupné v rámci služby 

iVysílání, namísto toho uvádí, že obyvatelům Karviné bylo v loňském roce vyplaceno téměř 40 

000 příspěvků na bydlení („Podle údajů, které jsme získali z Úřadu práce, v Karviné s 50 000 

obyvateli bylo jen loni vyplaceno celkem téměř 40 000 příspěvků na bydlení.“). Divák mohl na 

základě těchto zavádějících informací vyhodnotit problémy Karviné, které reportáž popisuje 

(nedostatek atraktivních pracovních příležitostí, nízké mzdy, nedostupnost bydlení atd.), jako 

výrazně závažnější, než je tomu ve skutečnosti, a nemohl si tak na sledované téma vytvořit svůj 

vlastní nezávislý názor. Provozovatel se tím dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. (24.10.2023) 

 



Stránka 13 z 33 
 

7) Newsroom (2 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 

231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů 

(dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ 

TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Na hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení 

ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 5. dubna 2021 

odvysílal od 22:10 hodin na programu ČT24 publicistický pořad Newsroom ČT24, resp. 

příspěvek s názvem Nejvýraznější čeští dezinformátoři v době pandemie, který se opíral o 

analýzy Bezpečnostního centra Evropské hodnoty a na jejich základě zveřejnil několik žebříčků 

osob, označených Evropskými hodnotami za dezinformátory, aniž by zprostředkoval názory 

odborníků, kteří v dané otázce zastávají odlišná stanoviska. Provozovatel tím divákům 

neposkytl objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Rada 

stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. (4.5.2021) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele ČESKÁ TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem Na 

hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním reportáže s názvem „Pokuta za opakovaně 

problémový pořad Moje zprávy“, v rámci pořadu Newsroom ČT24 dne 2. února 2020 od 22:00 

hod. na programu ČT24. V reportáži provozovatel uvedl informaci o uložení pokuty ve výši 200 

000 Kč Radou provozovateli Barrandov Televizní Studio a.s. (rozhodnutí Rady o uložení pokuty 

ze dne 30. dubna 2019, provozovateli doručeno dne 23. května 2019, pořad Moje zprávy, 

reportáž Ryba smrdí od hlavy), avšak neuvedl informaci o zrušení této pokuty, ke kterému došlo 

dne 17. října 2019 rozhodnutím Městského soudu v Praze. Provozovatel tedy neposkytl 

divákům objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Rada 

stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (8.6.2021) 

 

8) Máte slovo - v daném období nebylo vydáno žádné upozornění na porušení zákona 

 

9) Černé ovce - v daném období nebylo vydáno žádné upozornění na porušení zákona 

 

10) 90̕ ČT24 (1 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem 

Na hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., tedy povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických 

pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti, kterého se dopustil tím, že dne 17. září 

2019 od 20:00 hodin na programu ČT24 odvysílal pořad 90 ČT24 (Devadesátka ČT24), v jehož 

pasáži na téma „Držení zbraně jako ústavní právo?“ redaktor doprovodil textový přehled 

„Trestné činy se střelnou zbraní“ uvádějící přehled trestných činů se střelnou zbraní legálně 

nebo nelegálně drženou nepřesným tvrzením, že „oprávnění držitelé zbraní se tak dopouštěli 

zločinů přesně šestkrát častěji než osoby bez zbrojního průkazu“, které nerozlišovalo případy 

použití zbraně, k jejímuž držení není nutné žádné povolení, a zbraně, k jejímuž držení je nutný 

zbrojní průkaz, a vyjadřovalo vztah mezi držením zbrojního průkazu a trestnou činností v 



Stránka 14 z 33 
 

nepříznivějším světle, než jaká je realita. Porušení výše uvedeného zákonného ustanovení se 

provozovatel dopustil dále tím, že v téže pasáži uvedl redaktor k regulaci používání olověného 

střeliva chybné tvrzení, že „Evropská unie nebo úřady se zabývají tím, že zakážou určitou část 

střelných broků, ale ovšem bavíme se tady pouze o mokřadech“, ačkoliv ve zveřejněném 

pokynu z 16. 7. 2019 Evropská komise uložila Evropské agentuře pro chemické látky (ECHA) 

úkol připravit podklady pro zákaz olova pro užívání mj. ve střelách v mokřadech i mimo mokřady. 

Divák na základě uvedených tvrzení nemohl získat v příslušné věci objektivní představu o 

reálném stavu. K porušení výše uvedeného zákonného ustanovení mohlo přispět také to, že v 

téže pasáži redaktor podal informace o proceduře přípravy a schvalování směrnice č. 2017/853 

(EU) o zbraních i její revize nevhodně redukovanou o informaci o schvalování směrnice a jejích 

revizí většinou hlasů proti hlasům, a tím i názorům menšiny, že divák na základě neúplných 

informací nemohl získat v příslušné věci objektivní představu o reálné situaci. V popsaných 

případech v pořadu tedy nebylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k 

nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (26.5.2020) 

 

11) Zkraje  – v daném období nebylo vydáno žádné upozornění na porušení zákona 

 

12) Interview ČT24 (3 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, sídlem: Kavčí hory, 

Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., 

neboť se odvysíláním pořadu Interview ČT24, dne 15. února 2018 od 18:28 hod. na programu 

ČT24, dopustil porušení povinnosti nezařazovat v době od 6:00 hodin do 22:00 hodin pořady a 

upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, 

konkrétně tím, že uvedený pořad obsahoval drastické záběry pořízené v průběhu střelby na 

floridské střední škole, odvysílané na ČT24 podvečerním čase, kdy mohou být u obrazovky děti. 

Záznam zobrazoval zraněné a umírající osoby, ležící na podlaze v krvi, a všeobecnou paniku a 

tíseň, která při autenticky zachyceném útoku na místě panovala. Záběry mrtvých těl a 

projeveného zoufalství studentů, kteří křičí a utíkají z místa činu, mohou u nezletilých osob 

vyvolat psychický otřes a následné trvalejší stavy úzkosti, a tím ohrozit jejich psychický vývoj. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (10.4.2018) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, sídlem: Kavčí hory, 

Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. f) zákona č. 231/2001 Sb., 

neboť se odvysíláním pořadu Interview ČT24, dne 15. února 2018 od 18:28 hod. na programu 

ČT24, dopustil porušení povinnosti bezdůvodně nezobrazovat osoby umírající nebo vystavené 

těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení způsobem snižujícím lidskou důstojnost, 

konkrétně tím, že uvedený pořad obsahoval drastické záběry pořízené v průběhu střelby na 

floridské střední škole, ve kterých se mj. vyskytovaly umírající a mrtvé osoby, ležící na podlaze 

v krvi. Tyto autentické záběry pocházejí z reálného útoku, při němž zemřelo sedmnáct lidí a 

další lidé byli zraněni. Záběry tohoto rázu nemají pro zpravodajskou hodnotu tohoto typu pořadu 

žádný výrazný informační přínos, jelikož pouze uvádějí téma nošení střelných zbraní a rozhovor 

s bezpečnostním analytikem. Takovýmto použitím záběrů dochází k bezdůvodnému zobrazení 

osob umírajících nebo podléhajících těžkému fyzickému, ale i psychickému utrpení, způsobem 



Stránka 15 z 33 
 

snižujícím lidskou důstojnost. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení 

upozornění. (10.4.2018) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, sídlem: Kavčí 

hory, Praha 4, PSČ 140 70, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť 

se odvysíláním pořadu Interview ČT24, dne 26. července 2020 od 18:28 hodin na programu 

ČT24, dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politickopublicistických 

pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného 

programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich 

názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému 

postavení v politickém a společenském životě. Hostem pořadu byl hudebník Rudy Linka, který 

v souvislosti s plánovanou demonstrací na Staroměstském náměstí mj. uvedl, že „někdy není 

dobrý jenom demonstrovat, někdy je dobrý i zapálit auto“. Moderátorka na jeho slova nijak 

nereagovala, a nesehrála tak roli kvalifikovaného oponenta. Divákům byl prezentován pouze 

jediný názor. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (11.8.2020) 

 

13) Bilance  – v daném období nebylo vydáno žádné upozornění na porušení zákona 

 

14) volební speciály (1 upozornění na porušení zákona): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele Česká televize, IČ: 00027383, sídlem Kavčí hory, 

Praha 4, PSČ 14070, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 a 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého 

se dopustil tím, že v rámci pořadu, charakterizovaném provozovatelem jako zpravodajský pořad 

s názvem Americká volební noc, dne 9. listopadu 2016, v časovém úseku 03:00 – 08:00 hodin, 

na programu ČT 24, odvysílal nevyvážené a neobjektivní zpravodajství, během něhož 

docházelo k nadržování jedné straně, zejména soustavnou a zcela jednostrannou kritikou jen 

jednoho z kandidátů na amerického prezidenta. Porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 

231/2001 Sb. se provozovatel dopustil zejména těmito konkrétními momenty ve vysílání: 1) V 

čase 4:35 hodin (reálný čas - SEČ) došlo k manipulativnímu spojení obrazu a slova během 

reportáže o postoji amerických celebrit k oběma kandidátům - v okamžiku, kdy v komentáři 

zněla informace, že „proti Donaldu Trumpovi už mezi hvězdami vznikla i petice, připojilo se k ní 

na 70 tisíc lidí s heslem: zastavte nenávist“, byly v obraze zařazeny fotografie osobností, čímž 

mohl být u diváka vytvořen jednoznačný dojem, že se jedná právě o osoby, které se připojily ke 

zmiňované petici. Mezi těmito zobrazenými osobami přitom figurují mj. i Clint Eastwood nebo 

Chuck Norris, tedy herci, kteří naopak v kampani otevřeně Donalda Trumpa podpořili. Toto 

podsouvání obrazové informace do falešného kontextu s komentářem tedy vytvořilo nepravdivý 

a zavádějící obraz reality. 2) V čase 7:15 se moderátor v rámci otázky pokládané americkému 

velvyslanci odvolává na výrok Trumpova potenciálního ministra Newta Gingriche, který řekl, že 

si není jist, zda stojí za to riskovat jadernou válku kvůli takovým předměstím Petrohradu, jako 

je Estonsko. Moderátor však vztáhl tento výrok na všechny baltské státy a položil otázku v tomto 

znění: „Jak si vysvětlit výroky, že baltské státy jsou předměstím Petrohradu?“, čímž se dopustil 

nepravdivého tvrzení a hrubým způsobem zveličil a překroutil realitu. 3) Ve studiu nebo v rámci 

rozhovorů natáčených na kameru mimo studio (v živém přenosu nebo předtočených) dali autoři 

pořadu široký prostor k vyjádření celkem čtyřem zainteresovaným respondentům - občanům 

inkriminované země, tedy USA. Všichni tito respondenti byli transparentními příznivci 



Stránka 16 z 33 
 

Clintonové a odpůrci Trumpa (jeden člen administrativy demokratické strany – Andrew 

Schapiro, druhý ideový a finanční podporovatel Clintonové – Brady Clough, třetí republikán 

angažující se v hnutí NEVER TRUMP – Tom Nichols, a čtvrtá lidskoprávní aktivistka – Anne 

Petráková). Byli tedy pozváni hosté zastupující výhradně jen jednu stranu, a to v poměru 4:0. 

Tento výběr respondentů výrazným způsobem ovlivnil vyznění pořadu. Provozovatel se tedy v 

uvedených případech dopustil porušení povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace 

nezbytné pro svobodné vytváření názorů. 4) V rámci pořadu došlo opakovaně k situacím, kdy 

nebyla respektována zásada, že názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od 

informací zpravodajského charakteru, když od moderátorů nebo reportérů např. zaznělo: „Jako 

jednoznačného nepřítele vnímá Donald Trump islám. Plošně. (čas 5:31); „Ženy jsou velkým 

břemenem muže, který dvacet let vlastnil soutěž Miss Universe.“ (5:32); „Trumpův sexismus 

korunovala nahrávka z roku 2005.“ (5:32); „I tohle se snažil obrátit ve svou přednost jako 

efektivní práci pro firmu v souladu se zákony.“ (5:34); „Američané se postupně smiřují s tím, že 

budou mít jako nového prezidenta Donalda Trumpa.“ (6:36); „Outsideři uspěli.“ (zdůvodnění 

Trumpova úspěchu, 6:37); „Nakolik se (Trump) oprostí od těch dosavadních zvyklostí, kdy on 

měl opravdu ve zvyku se lidem, kteří mu zkřížili cestu, kteří se mu nějakým způsobem postavili, 

i mstít. (7:52); „Je otázka, nakolik ta bizarní někdy až divoká kampaň se přenese do výkonu 

funkce Donalda Trumpa.“ (7:53). Porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. se 

provozovatel dopustil zejména těmito konkrétními momenty ve vysílání: 1) Soustavným jevem 

ve vysílání bylo bezprostřední verbální spojování potenciálního vítězství Trumpa s pocitem 

ohrožení, interpretace jeho vítězství jako negativního jevu, a to jednak za použití emočně 

zabarvených výrazů odkazujících na živelné pohromy (červená barva značící pro Trumpa 

hlasující státy je nazývána „tsunami“), nebo účelovým řazením informací: po zprávě, že už je 

pravděpodobné, že se Trump stane prezidentem, následuje informace, že mnoho Američanů 

sděluje na sociálních sítích, že budou raději z USA emigrovat. Stejný účinek mají emočně 

zabarvené dotazy moderátorů: „Nakolik, tedy podle názoru některých expertů, může být Donald 

Trump v Bílém domě ohrožením bezpečnosti, světové bezpečnosti možná můžeme říci? nebo 

„Jak funguje ta pojistka, jak zabránit řekněme extrémnímu prezidentovi v extrémním chování?“ 

2) Jako hlavní a kromě několika okrajových zmínek jediný zdroj informací přímo z mediálního 

prostředí USA byl vybrán televizní kanál CNN, z něhož byly opakovaně zařazovány i 

několikaminutové přímé vstupy. Jedná se o televizní program, který před volbami otevřeně 

sympatizoval s kandidátkou Clintonovou. Tento výběr zdroje informací přispěl rovněž k celkově 

jednostrannému vyznění pořadu Americká volební noc. V těchto případech tedy došlo k 

porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo 

dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení 

tohoto upozornění. (10.1.2017) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Stránka 17 z 33 
 

 

TV Nova s.r.o. (dříve CET 21 spol. s r.o.) - přehled upozornění  

1) Střepiny (celkem 3 upozornění v období od roku 2002- dosud) 

 

▪ Provozovatel dne 14. září 2003 v pořadu Střepiny uvedl reportáž na téma práva na odpověď. 

Řízení bylo ukončeno vydáním upozornění na porušení zákona o vysílání pod č.j. Rup/8/04 ze 

dne 20. ledna 2004. Plný text upozornění není s ohledem na uplynutí skartačních lhůt 

k dispozici. 

 

▪ Rada v souladu s § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. vydává provozovateli CET 21 spol. s r.o., 

se sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, Praha 5, upozornění na porušení § 32 odst. 1 písm. f) 

zákona č. 231/2001 Sb., ke kterému došlo odvysíláním záběrů nahého chlapce v komoře na 

programu Nova ve dnech 10., 11., 12., 13., 20., 21., 22. května 2007 v čase od 19:30 hodin 

v pořadu Televizní noviny, dne 16. května 2007 v čase od 21:20 hodin v pořadu Na vlastní oči 

a dne 20. května 2007 od 22:30 hodin v pořadu Střepiny, čímž bezdůvodně zobrazil osobu 

vystavenou těžkému tělesnému a duševnímu utrpení způsobem snižujícím lidskou důstojnost. 

Rada účastníkovi řízení stanovuje lhůtu k nápravě ihned ode dne doručení tohoto rozhodnutí. 

(24.9.2007) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.),v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, sídlem 

Praha 5, Kříženeckého nám. 1078/5, PSČ 15200, na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona 

č. 231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu Střepiny, resp. reportáže o hospitalizaci 

nezletilého R. Z., dne 13. prosince 2015 v čase 22:35 hodin na programu NOVA, kde byl 

prezentován jednostranný pohled matky nezletilého, a nebyl dán dostatečný prostor zástupcům 

psychiatrické léčebny k prezentaci svého postoje k případu, čímž se provozovatel dopustil 

porušení povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné 

vytváření názorů. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. 

(7.1.2016) 

 

2) Volejte Novu – v období od roku 2003 dosud nebylo vydáno žádné upozornění na porušení 

zákona 

 

3) Koření – v období od roku 2005 dosud nebylo vydáno žádné upozornění na porušení zákona 

 

4) Víkend (1 upozornění na porušení zákona v období od roku 2005 dosud): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., sídlem Kříženeckého nám. 

1078/5, 152 00 Praha 5, IČ: 45800456, na porušení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 

Sb., neboť odvysíláním pořadu Víkend, resp. reportáže týkající se bondáže, dne 8. listopadu 

2015 v 10.30 hodin na programu NOVA, se dopustil porušení povinnosti nezařazovat v době 

od 6:00 hodin do 22:00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický 

nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že reportáž obsahovala dlouhé a časté 

scény s riggerkou, která svazuje jinou ženu. Scény zobrazovaly, jakým způsobem je žena 

svazována, byla z nich zřejmá úplná bezbrannost a nehybnost svazované. Svazování pak bylo 



Stránka 18 z 33 
 

v reportáži líčeno jako příjemné či uspokojující jak pro svazujícího, tak pro svazovaného. 

Reportáž může na dětského diváka působit návodným dojmem, neboť jej může motivovat k 

napodobování tohoto chování, které může být ohrožující pro fyzický i psychický vývoj dětí. Rada 

stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (18.11.2015) 

 

5) Za pět minut dvanáct – v období od roku 2023 dosud nebylo vydáno žádné upozornění na 

porušení zákona 

 

6) Na vaší straně - v období od roku 2024 dosud nebylo vydáno žádné upozornění na porušení 

zákona 

 

7) Televizní noviny (celkem 18 upozornění v období od 1.1.2014 do 30.6.2024): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání CET 21 spol. s r.o., IČ: 

45800456, se sídlem Kříženeckého nám.1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu Televizní noviny, resp. 

reportáže „Válka policistů: odbory stojí za Červíčkem“, dne 9. ledna 2014 od 19:30 hodin na 

programu NOVA. Reportáž prezentovala postoj Nezávislého odborového svazu Policie ČR k 

věci odvolání Martina Červíčka z funkce policejního prezidenta jako jednotný postoj všech 

odborových organizací působících v rámci Policie ČR, aniž by přitom brala v potaz skutečnost, 

že Unie bezpečnostních složek zaujímá ve věci zcela odlišné stanovisko. V reportáži také 

zazněla spekulativní informace o tom, že Petr Lessy zůstal ve funkci zejména díky lepším 

vztahům s ministrem, a o „pochybné“ minulosti Petra Lessyho v bezpečnostní agentuře, aniž 

by toto bylo doloženo jakýmikoliv relevantními podklady a aniž by Petr Lessy dostal jakýkoliv 

prostor se k těmto tvrzením vyjádřit. Takovýmto zpracováním zpravodajské reportáže porušil 

provozovatel svou povinnost zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech 

bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne 

doručení upozornění. (19.8.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1 - 3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, se sídlem 

Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., tedy povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských pořadech bylo dbáno zásad 

objektivity a vyváženosti, kterého se dopustil odvysíláním pořadu Televizní noviny, resp. 

reportáže "Zabíjel kvůli klobáse, dostal 5 let", dne 25. března 2014 od 19.30 hod. na programu 

Nova, neboť reportáž obsahovala nepravdivé informace, když uvedla, že zabitý muž byl 

zlodějem klobás a pachatelem vraždy byl majitel stánku s občerstvením. Rada stanovuje lhůtu 

k nápravě 7 dní od doručení upozornění. (2.9.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání CET 21 spol. s r.o., IČ: 

45800456, se sídlem Kříženeckého nám.1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním speciálních předvolebních příspěvků 

(série Otázky na tělo, Kdo nám bude vládnout a Ceny po volbách) v rámci pořadu Televizní 



Stránka 19 z 33 
 

noviny ze dnů od 18. září 2013 do 25. října 2013 od 19:30 hodin na programu NOVA. Výsledný 

provozovatelem uplatněný klíč, podle kterého byli do speciálních předvolebních příspěvků zváni 

zástupci jednotlivých politických subjektů (stran) a který se opíral o výsledky předvolebního 

průzkumu Stranické preference a volební model v září od CVVM (Centrum pro výzkum 

veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.), byl v rozporu se zásadou vyváženosti, 

neboť znevýhodňoval konkrétní politickou stranu (KSČM) oproti ostatním politickým subjektům, 

neboť jejím zástupcům nebylo umožněno reprezentovat tuto politickou stranu v rámci daných 

speciálních předvolebních příspěvků, byť kritéria pro toto splněna byla. Tím došlo k porušení 

povinnosti, podle které je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve zpravodajských a 

politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla 

v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, 

popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich 

reálnému postavení v politickém a společenském životě. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní 

ode dne doručení upozornění. (2.9.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, se sídlem: 

Kříženeckého nám. 1078/5, 15200 Praha 5, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona 

č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 2. listopadu 2014 odvysílal od 19:30 hodin na 

programu Nova pořad Televizní noviny, který obsahoval vulgarismy „zkurvila“ (v čase 00:30:29 

od začátku pořadu), a „kunda“ (00:31:48, 00:31:57 a 00:31:59). Porušil tak povinnost 

nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě 

uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné 

vysílat pouze v době od 22:00 hodin do 6:00 hodin druhého dne. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 

7 dnů od doručení upozornění. (19.11.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, se sídlem: 

Kříženeckého nám. 1078/5, 15200 Praha 5, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona 

č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 3. listopadu 2014 odvysílal od 19:30 hodin na 

programu Nova pořad Televizní noviny, který obsahoval vulgarismy „kunda“ (00:01:26, 00:01:34 

a 00:01:36 od začátku pořadu), „hovno„ (00:02:00), „zkurvila“ (v čase 00:02:18), „prdel“ 

(00:05:07 a 00:05:12) a „kurvy“ (00:05:50). Porušil tak povinnost nezařazovat do programů 

pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z 

hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 

hodin do 6:00 hodin druhého dne. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení 

upozornění. (19.11.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, se sídlem: 

Kříženeckého nám. 1078/5, 15200 Praha 5, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona 

č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 4. listopadu 2014 odvysílal od 19:30 hodin na 

programu Nova pořad Televizní noviny, který obsahoval vulgarismy „kunda“ (00:01:21, 00:01:30 

a 00:01:32 od začátku pořadu) a „hovno“ (00:02:00). Porušil tak povinnost nezařazovat do 

programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v 

nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době 



Stránka 20 z 33 
 

od 22:00 hodin do 6:00 hodin druhého dne. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení 

upozornění. (19.11.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., IČ 45800456, 

sídlem Kříženeckého náměstí 1078/5, Praha, PSČ 152 00, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001, kterého se dopustil odvysíláním pořadu Televizní noviny, respektive reportáže o 

napadení vychovatele, dne 22. října 2014 od 19:30 hodin na programu Nova, neboť v 

předmětné reportáži zazněly nesprávné a nepřesné informace a nepodložené spekulace, že do 

Dětského domova Jihlava jsou „umisťovány i děti, které vraždily“ a „ty nejproblémovější děti, 

vrazi a násilníci“, že v důsledku napadení chovancem „skončil šestačtyřicetiletý vychovatel se 

zlomeninami“ a že „vychovatele čeká nejméně několikatýdenní rekonvalescenci“.Tím se 

provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a 

politickopublicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje 

lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (8.1.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje CET 21 spol. s r.o., sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 

Praha 5, IČ: 45800456, na porušení § 32 odst. 1 písm. j) zákona č. 231/2001 Sb., kterého se 

dopustil tím, že dne 25. 12. 2014 od 19:30 hodin na programu NOVA odvysílal pořad Televizní 

noviny, který obsahoval vulgarismy „zkurvila“ (24:09 min. od začátku pořadu) a „kunda“ (24:13), 

čímž porušil povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy 

a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla 

je však možné vysílat pouze v době od 22.00 do 06.00 druhého dne. Rada stanovuje lhůtu k 

nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (8.1.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání CET 21 spol. s r.o., IČ: 

45800456, se sídlem Kříženeckého nám.1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním zpravodajského příspěvku s názvem „Vojenská 

přehlídka vyvolává strach“ v pořadu Televizní noviny vysílaném dne 9. května 2014 od 19:30 

hodin na programu NOVA se dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a 

politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti, a to konkrétně 

tím, došlo k jednostrannému, explicitnímu usouvztažnění Ruska s nepokoji na Ukrajině, 

respektive byla manipulativním způsobem dávána do souvislosti vojenská přehlídka na Rudém 

náměstí u příležitosti Dne vítězství s aktuálními událostmi na Ukrajině. Audiovizuální zpracování 

příspěvku není emocí prosté a apelativně vyvolává strach z ruské armády či samotného Ruska. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. (20.1.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, se sídlem 

Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení ustanovení § 32 odst. písm. j) zákona 

č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 26. února 2015 od 19.30 hodin odvysílal na 

programu Nova pořad Televizní noviny, který v příspěvku „Co nás čeká letos na Nově“ 

obsahoval nadávku „hajzle“ (v čase 00:36:49 od začátku pořadu), čímž porušil povinnost 



Stránka 21 z 33 
 

nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě 

uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné 

vysílat pouze v době od 22.00 do 06.00 druhého dne. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode 

dne doručení upozornění. (3.3.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání CET 21 spol. s r.o., IČ: 

45800456, se sídlem Kříženeckého nám.1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním pořadu Televizní noviny, respektive reportáže s 

názvem Separatisté zaútočili na nemocnici, dne 24. srpna 2014 od 19.30 hodin na programu 

NOVA se dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických 

pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti, a to konkrétně tím, že v předmětné 

reportáži došlo k věcně nesprávnému informování o současné situaci na Ukrajině, zejména pak 

uvedením informace, že „Doněckem otřásl časně ráno ohlušující výbuch. Separatisté zasáhli 

nemocnici.“, zdůrazněné titulkem „Separatisté zaútočili na nemocnici“, který byl uveden na 

televizní obrazovce v průběhu celé reportáže. Takovéto věcně nesprávné informování 

protínající celou reportáž ovlivnilo vyznění této reportáže, která tak ve svém vyznění stranila 

jednomu konkrétnímu závěru a manipulovala tak s diváky, kteří si nemohli na věc učinit vlastní 

závěr. K tomuto přitom došlo, ačkoli ostatní tuzemská média ve stejnou dobu informovala o tom, 

že nemocnice byla zasažena při ostřelování Doněcku ukrajinskou armádou, informace o této 

skutečnosti tudíž byly k dispozici. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení 

upozornění. (24.3.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání CET 21 spol. s r.o., IČ: 

45800456, se sídlem Kříženeckého nám.1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním pořadu Televizní noviny, respektive reportáže 

„Urážky prezidenta by podle Humla měly být trestné“, dne 17. prosince 2014 od 19.30 hodin na 

programu NOVA se dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-

publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti, konkrétně tím, že 

nesprávně informoval o tom, že poslanec Huml by rád zakázal možnost kritizovat veřejné 

představitele (jejich kroky a činnost), zatímco jeho myšlenkou bylo omezit urážení veřejných 

představitelů, respektive veřejných funkcí za užívání vulgarismů a nadávek. Stejně tak reportáž 

nesprávně informovala o tom, že Stanislav Huml chce zabránit tomu, aby si někdo mohl výroky 

proti veřejným představitelům číst, seznámit se s nimi, zatímco jeho záměrem ve skutečnosti 

bylo zachovat autoritu a důstojnost zastávané veřejné funkce. Diváci tak byli zpracováním a 

vyzněním reportáže manipulováni ve prospěch negativního vnímání daných názorů poslance 

Humla, přičemž to bylo umocněno tím, že tvůrci reportáže dali tyto jeho myšlenky do souvislosti 

s omezováním základních práv a svobod a s legislativou před rokem 1989 a totalitními 

metodami. Takovéto zpracování zpravodajské reportáže nelze hodnotit jako v souladu se 

zásadou objektivního informování. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení 

upozornění. (28.4.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání CET 21 spol. s r.o., IČ: 

45800456, se sídlem Kříženeckého nám.1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že v pořadu Televizní noviny, vysílaném dne 



Stránka 22 z 33 
 

28. ledna 2015 od 19:30 hodin na programu NOVA, resp. v reportáži Bylo rychlé jednání sociální 

služby na místě?, včetně moderátorského uvedení, která byla součástí tohoto pořadu, při 

informování o příčinách a okolnostech odebrání dětí rodičům orgánem sociálně-právní ochrany 

dětí prezentoval spekulace, informace z jediného zdroje nebo pocházející z nespolehlivého 

zdroje, nebo informace s nejasným vzájemným vztahem. Vzniklou nedostatečnost informací 

provozovatel zčásti v reportáži uspokojivě nevysvětlil a zčásti se ji nepokusil odstranit. Reportáž, 

včetně moderátorského uvedení, tak neposkytla divákům dostatek relevantních informací, na 

základě kterých by si mohli svobodně vytvořit na prezentované věci objektivní názor 

korespondující s realitou, a provozovatel tím porušil povinnost dbát zásad objektivity a 

vyváženosti ve zpravodajských pořadech. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne 

doručení upozornění. (25.8.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, 

se sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že v hlavní zpravodajské relaci Televizní noviny, vysílané 

v předvolebním období od 10. září 2014 do 9. října 2014 v čase od 19:30 hodin na programu 

NOVA, odvysílal 8 příspěvků (16. 9. 2014 „Změna předpisů zkomplikuje Pražanům život“, 18. 

9. 2014 „Pražská TOP 09 se hádá kvůli nové vyhlášce“, 22. 9. 2014 „Nové stavební předpisy 

mají další odpůrce“, 24. 9. 20014 „Změny ve stavebních předpisech“, 25. 9. 2014 „Válka o 

stavební předpisy“, 29. 9. 2014 „V Praze zuří válka o reklamní billboardy“, 5. 10. 2014 „Praha 

zakázala zahrádkářům neprůhledné ploty“, 8. 10. 2014 „Stavební předpisy jsou prý v rozporu 

se zákonem“), jejichž hlavním tématem byl politický spor týkající se nových Pražských 

stavebních předpisů (PSP), přičemž v prezentaci sporu byl opakovaně poskytován výrazně 

větší prostor kritikům PSP, čímž byla narušena informační vyváženost, navíc v období před 

volbami. Závažnost nevyváženosti je o to větší, že relace v těchto příspěvcích představovala 

téma PSP jako tíživý problém dotýkající se většiny obyvatel Prahy. Přičemž prostřednictvím 

jednostranných, leckdy zavádějících a neobjektivních, vyjádření jak moderátorů a redaktorů 

relace („zahrádkářům zakazují plaňkové ploty, ale co je závažnější, developerům už neurčují, 

kolik parkovacích míst musejí u nových staveb zajistit“, „v příštích letech hodlá město umožnit 

novou výstavbu a už nepožadovat vznik dostatečného počtu parkovacích míst“ 16. 9. 2014, 

„přinesou řadu komplikací nejenom Pražanům, ale i návštěvníkům hlavního města. Například 

bude daleko těžší ve městě zaparkovat.“ 18. 9. 2014, „Nadcházející změny v Pražských 

stavebních předpisech budou mít vážný dopad pro Pražany i turisty navštěvující hlavní město. 

Většina kandidátů na primátora považuje změny ve stavebních a hygienických normách za 

špatné. A jedním z jejich prvních kroků v případě volebního vítězství prý bude zrušení a změna 

těchto předpisů.“ 24. 9. 2014, „Zahušťování výstavby v centru, ještě horší parkování než 

doposud a méně protihlukových bariér. Tak to je jen krátký výčet z mnoha věcí, které vytýkají 

občané, radou hlavního města Prahy v tichosti schváleným změnám stavebních předpisů. Po 

bouřlivé debatě je většina kandidátů na primátora v případě vítězství rozhodnuta tyto předpisy 

zrušit.“ 24. 9. 2014, „Omezení provozovatelů reklamních ploch v Praze bude mít přitom podle 

odborníků také dopad na magistrátní pokladnu. Městu se totiž řádově o stovky milionů korun 

ročně sníží příjmy z reklamy.“ 29. 9. 2014, „Umožňují totiž například developerům stavět nové 

bytové a kancelářské budovy, aniž by museli zajistit dostatek parkovacích míst. Praze by tak 

mohl hrozit dopravní kolaps. Zástupci opozice už slíbili, že v případě volebního úspěchu 

vyhlášku předělají.“ 5. 10. 2014, „Pražské stavební předpisy přinesou méně parkovacích míst, 

komplikace zahrádkářům i snížení výšky stropů u nových staveb. Výhrady má přes 40 starostů, 

kandidáti na primátora a nyní i Ministerstvo pro místní rozvoj.“ 8. 10. 2014), tak poskytováním 

výraznějšího prostoru kritikům PSP utvářela jeho význam jako problém, který „zavinilo“ 

současné vedení Prahy v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09). Problém, který 

může být vyřešen volbou jiných kandidátů na pražského primátora, kteří PSP kritizují a slibují, 



Stránka 23 z 33 
 

že pokud budou zvoleni, účinnost PSP zruší („A jedním z jejich prvních kroků v případě 

volebního vítězství prý bude zrušení a změna těchto předpisů.“ … „Po bouřlivé debatě je většina 

kandidátů na primátora v případě vítězství rozhodnuta tyto předpisy zrušit.“ 24. 9. 2014, 

„Zástupci opozice už slíbili, že v případě volebního úspěchu vyhlášku předělají.“ 5. 10. 2014). 

Jednostranným uchopením tématu PSP zúženým na problematiku parkovacích stání či 

oplocení zahrádkářských kolonií, navíc rámovaným především optikou kritiků, byl divák 

poškozen, jelikož se mu nedostávalo všech informací potřebných pro vlastní utváření názoru, 

navíc mohl být v důsledku zhlédnutí uvedených reportáží nekalým způsobem ovlivněn při svém 

voličském rozhodování. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. (15.12.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele CET 21 spol. s r.o., sídlem Kříženeckého nám. 

1078/5, 152 00 Praha 5, IČ: 45800456, na porušení § 32 odst. 1 písm. j) zákona č. 231/2001 

Sb., kterého se dopustil tím, že dne 26. ledna 2017 od 19:30 hodin na programu NOVA odvysílal 

pořad Televizní noviny, který obsahoval vulgarismus „kunda“ (0:37:21 od začátku vysílání 

pořadu), čímž porušil povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují 

vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; 

taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22.00 do 06.00 druhého dne. Rada stanovuje 

lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. (7.2.2017) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele TV Nova s.r.o., IČ 45800456, sídlem 

Kříženeckého nám. 1078/5, Praha 5, PSČ 152 00, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 

Sb., kterého dopustil tím, že na programu NOVA, v rámci zpravodajské relace Televizní noviny, 

zařazované do vysílání vždy od 19:30 hodin, odvysílal následující příspěvky, resp. bloky 

příspěvků věnovaných systému zón placeného stání (parkovacích zón) v Praze: reportáž 

„Parkování v Praze je pro řidiče noční můrou“ z 9. září 2016, selfpromotion ("Televize Nova 

bojuje proti nesmyslným parkovacím zónám“) tematicky navazující na uvedenou reportáž z 9. 

září 2016, reportáž „Parkování v Praze je pro řidiče noční můrou“ z 10. září 2016, blok příspěvků 

„Parkování v Praze je pro řidiče noční můrou“ z 11. září 2016, blok příspěvků „Hromadná žaloba 

proti modrým parkovacím zónám“ z 12. září 2016, blok příspěvků „Nové parkovací zóny štvou 

řidiče i některé politiky“ z 13. září 2016, blok příspěvků „Nové parkovací zóny dál budí velké 

emoce“ z 14. září 2016, reportáž „Parkovací zóny vytlačují auta na okraj Prahy z 16. září 2016, 

blok příspěvků „Nový parkovací systém má vážné nedostatky“ ze 17. září 2016, blok příspěvků 

„Podle hejtmana by se modré zóny měly hned zrušit“ z 22. září 2016, blok příspěvků 

„Rozšiřování kontroverzních parkovacích zón“ z 25. září 2016, blok příspěvků „Právník podá 

proti zónám žalobu“ z 2. října 2016 a blok příspěvků „Parkovací peklo v Praze z 3. října 2016. 

Provozovatel v odvysílaných příspěvcích pomocí redakční práce rámoval přijatá opatření na 

regulaci parkování v Praze, tj. koncepci zón placeného stání, zásadně negativně, resp. jako 

systém, který výhradně negativně dopadá na všechny skupiny řidičů a který nemá podporu 

žádného segmentu zainteresované veřejnosti. Parkovací zóny tím byly prezentovány jako zcela 

kontraproduktivní dopravní opatření a nelegitimní zdroj příjmů pro město. Např. „mnozí to 

považují jen za další nesmyslné vytahování peněz z kapes daňových poplatníků místo toho, 

aby vznikaly například parkovací domy“ (9. září 2016), „Vztek, bezmoc a zoufalství. Televizi 

Nova se po včerejší reportáži ozvaly desítky rozzlobených lidí, kteří mají problémy s 

rezidenčními parkovacími zónami v Praze“ (10. září 2016), „Nová pravidla pro parkování jsou 

noční můrou majitelů aut v několika částech Prahy“ (11. září), „Miliony korun z parkovacích míst 

nikde vidět nejsou. Starostové ale tvrdí něco jiného“ (14. září 2016), „bizarností v souvislosti s 



Stránka 24 z 33 
 

novými parkovacími zónami je mnohem víc“ (17. září), „Nové modré zóny se staly pro mnohé 

noční můrou“ (22. září 2016), „Karlínu, Kobylisům, Ládví a Libni obloukem se vyhni. Ale nikoli z 

důvodu bezpečnosti, ale jednoduše proto, že tu nezaparkuješ, žertují místní.“ (2. října 2016), 

„Praha 8 schytala parkovací zóny jako poslední“ (3. října 2016). Prostřednictvím selfpromotion 

z 9. září 2016 (04:33 minut od začátku pořadu) přitom deklaroval, že „Televize Nova bojuje proti 

nesmyslným parkovacím zónám“ a vyzýval diváky k zasílání výhradně negativních 

uživatelských zkušeností („stížností“) s „modrými“ parkovacími zónami („Posílejte vaše fotky, 

videa a stížnosti na modré zóny přes aplikaci TN.cz.“). Majitelům vozů, kterým systém 

placeného stání v Praze vyhovoval, nebyl v rámci uvedených příspěvků poskytnut téměř žádný 

prostor k vyjádření. Výroky zástupců institucí zodpovědných za zavádění „modrých“ zón sice 

zaznívaly, ale byly ze strany redakce vesměs prezentovány jako nevěrohodné. Vyjádření 

odpůrců parkovacího systému redakce přijímala mnohem příznivěji, v některých případech 

(např. právník O. Pecák, podávající na město kvůli zónám hromadnou žalobu), zcela nekriticky, 

bez jakékoli redakční korekce. Tímto postupem došlo k porušení zásady objektivního 

informování, jelikož provozovatel v rámci zpravodajského pořadu otevřeně připustil, že k tématu 

zaujímá apriorní, hodnotově zaujaté, stanovisko, a rezignoval na neutrální a nestranný redakční 

přístup. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. (23.1.2018) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele TV Nova s.r.o., IČ 45800456, sídlem 

Kříženeckého nám. 1078/5, Praha 5, PSČ 15200, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 19. ledna 2020 od 19:30 hodin na 

programu NOVA odvysílal pořad Televizní noviny, konkrétně reportáže o vzrůstajícím množství 

případů násilí mezi dětmi („Mladý násilník má zákaz vstupu do obchodního centra“ a „Dětské 

násilí, nový fenomén sociálních sítí“) a o vítězství zápasníka UFC Conora McGregora („Král 

UFC je zpátky! McGregor soupeře zničil za 40 vteřin!“). Ačkoli je v reportážích o vzrůstajícím 

množství případů násilí mezi dětmi všechen násilný obsah rozmazaný a reportéři zdůrazňují, 

že se jedná o nevhodné chování, kterým se děti pouze snaží získat lepší postavení mezi 

vrstevníky, v reportáži uvedené o patnáct minut později o zápasníkovi UFC McGregorovi je 

násilí adorováno, jsou zde otevřeně zobrazené hrubé rány včetně ran pěstí do hlavy 

způsobujících krvácení. Zápasník je diváky i reportéry pro své schopnosti skolit protivníka 

obdivován, násilné chování je prezentováno jako snadný způsob, jak si zajistit peníze i 

postavení, což je v hrubém rozporu s vyzněním reportáží o násilném chování mezi dětmi. Ačkoli 

je agresivní chování zápasníků prezentováno v rámci realisticky vypadajícího sportu, pro 

dětského diváka se rozdíly mezi takto zobrazovaným sportem (v reportáži je například vidět, že 

rozhodčí musí zápasníka, který agresivně vytrvale bije ležícího protivníka do hlavy, doslova 

odtáhnout) a realitou mohou stírat a naopak mohou vybízet k nápodobě takového chování, které 

je společností obdivováno. Takto prezentované násilné chování, obzvlášť pak ve spojení s 

reportážemi snažícími se upozornit na rostoucí agresivitu u dětí, mělo u dětských diváků 

potenciál snižovat citlivost k projevům násilí. Pořad tak mohl ohrozit zejména psychický vývoj 

dětí a mladistvých. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. 

(11.2.2020) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání TV Nova s.r.o, IČ 45800456, sídlem 

Kříženeckého nám. 1078/5, Praha 5, PSČ 15200, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona 

č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním reportáže Komunální a senátní volby v ČR 

(volby v Čestlicích), zařazené jako součást zpravodajské relace Televizní noviny, dne 23. září 

2022 od 19:30 hodin na programu NOVA, kdy jednak do reportáže zařadil výhradně vyjádření 



Stránka 25 z 33 
 

obyvatel Čestlic, kteří zastávali názor, že v obci dochází k manipulaci s volbami, a nepokusil se 

zajistit názor opačný, a především pak v reportáži uváděl informace, které s tématem reportáže 

bezprostředně věcně nesouvisely (předchozí kauzy spojené s Pavlem Sehnalem a jeho 

bývalým spolupracovníkem Mikaelem Oganesjanem), ale které zároveň stavěly uskupení 

Aliance pro budoucnost, resp. volební subjekt Čestlice pro budoucnost, do jednoznačně 

nepříznivého světla, a to v den konání voleb do obecních zastupitelstev. Tím došlo k porušení 

zákonné povinnosti provozovatele vysílání zajistit, aby nebyla v celku vysílaného programu 

jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 

názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v 

politickém a společenském životě. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení 

tohoto upozornění. (21.2.2023) 

 

8) volební speciály (2 upozornění v období od 1.1.2014 do 30.6.2024): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele vysílání CET 21 spol. s r.o., IČ: 

45800456, se sídlem Kříženeckého nám.1078/5, 152 00 Praha 5, na porušení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že v pořadu Vaše volba – kdo si zaslouží váš 

hlas, vysílaném na programu NOVA v různém vysílacím čase, nejčastěji od 22:25 (22:30, 22:35) 

hod., v období od 18. září 2013 do 25. října 2013, nevyváženě naložil s výsledným uplatněným 

klíčem, podle kterého byly k prezentaci v daném pořadu vybrány jednotlivé politické subjekty a 

který se opíral zejména o výsledky předvolebního průzkumu Stranické preference a volební 

model v září od CVVM (Centrum pro výzkum veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR, 

v.v.i.), když na základě vlastního a neodůvodněného uvážení a nikoliv na základě výsledků 

tohoto jako klíč sloužícího předvolebního průzkumu poskytl nevyvážený prostor pro prezentaci 

zástupců jednotlivých politických subjektů, čímž v rozporu se zásadou vyváženosti zejména 

znevýhodnil konkrétní politické strany oproti ostatním politickým subjektům. Jako konkrétní 

příklad lze uvést KSČM. Té byl navzdory výsledkům klíčového předvolebního průzkumu 

poskytnut menší prostor pro prezentaci zástupců než politickým subjektům, které podle 

nastaveného klíče bylo nezbytné považovat za slabší. Zástupcům KSČM poskytnutý menší 

prostor pro prezentaci byl naopak srovnatelný s prostorem, který byl poskytnut SPOZ (podle 

průzkumu nejslabšímu subjektu s předpokládaným dosažením hranice nezbytné pro zvolení 

zástupců do Poslanecké sněmovny PČR). Stejně tak lze hovořit o zjevném znevýhodnění strany 

ČSSD, jejímž zástupcům byl poskytnut stejný prostor jako zástupcům ostatních subjektů (ANO, 

TOP 09 či ODS), byť ty podle výsledků předvolebního průzkumu s ČSSD srovnávat možné 

nebylo. Toto znevýhodnění ČSSD a naopak zvýhodnění těchto ostatních subjektů lze nejlépe 

demonstrovat na srovnání s ODS, které byl poskytnut stejný prostor pro dva zástupce jako v 

případě ČSSD, byť ODS dosahovala výrazně nižších (až méně jak čtvrtinových) výsledků 

předvolebního průzkumu. Tímto provozovatel porušil povinnost zajistit, aby ve zpravodajských 

a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména 

nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo 

hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k 

jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 

7 dní ode dne doručení upozornění. (2.9.2014) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele TV Nova s.r.o., IČ: 45800456, se 



Stránka 26 z 33 
 

sídlem Praha 5, Kříženeckého nám. 1078/5 na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 19. října 2017 odvysílal na programu NOVA v 

čase od 19:55 hodin pořad Nova Duel, jehož hosty byli zástupci pouze dvou kandidujících 

subjektů, konkrétně předseda hnutí ANO Andrej Babiš a volební lídr strany ČSSD Lubomír 

Zaorálek. Odvysíláním tohoto pořadu určeného pro prezentaci pouze dvou politiků v období 

bezprostředně předcházejícím konání voleb (předvečer voleb) byla narušena vyváženost 

vysílání ve prospěch těchto politických subjektů. Provozovatel se tak dopustil porušení 

povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad 

objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně 

zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory 

jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a 

společenském životě. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. (20.11.2018) 

   

 

 

   

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Stránka 27 z 33 
 

FTV Prima, spol. s r.o. - přehled upozornění  

1) Hlavní zprávy, dříve Velké zprávy (celkem 4 upozornění v období od roku 2020 doposud): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem Na 

žertvách 132/24, Praha 8, PSČ 180 00, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. f) zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 6. prosince 2019 odvysílal od 18:55 hodin na 

programu Prima zpravodajskou relaci Velké zprávy, resp. reportáž s názvem V paneláku na 

východě Slovenska explodoval plyn, v rámci které zařadil záběry zachycující muže padajícího 

z balkonu hořícího domu. Záběry smrtícího pádu byly bez zjevné informační hodnoty odvysílány 

dvakrát za sebou, přičemž při opakování bylo využito záběrů zpomalených. Postavu padajícího 

muže redakce zvýraznila pomocí červeného kroužku. Taková práce s obrazovým materiálem je 

z hlediska zpravodajské hodnoty sdělení zcela samoúčelná, bulvarizující a dehumanizující. 

Provozovatel se tím dopustil porušení povinnosti bezdůvodně nezobrazovat osoby umírající 

nebo vystavené těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení způsobem snižujícím lidskou 

důstojnost. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. (14.1.2020) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem Na 

žertvách 132/24, Praha 8, PSČ 180 00, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 6. prosince 2019 odvysílal od 18:55 hodin na 

programu Prima zpravodajskou relaci Velké zprávy, resp. reportáž s názvem V paneláku na 

východě Slovenska explodoval plyn, v rámci které zařadil záběry zachycující muže padajícího 

z balkonu hořícího domu. Záběry smrtícího pádu byly odvysílány dvakrát za sebou, přičemž při 

opakování bylo využito záběrů zpomalených. Postavu padajícího muže redakce zvýraznila 

pomocí červeného kroužku. Zhlédnutí těchto autentických záběrů tragické smrti může 

traumatizovat dětské diváky a vyvolat v nich strach o sebe a své blízké, resp. strach z toho, že 

se mohou dostat do stejné situace jako obyvatelé domu v Prešově. Hrozí tak dopady na zdravý 

psychický vývoj dětí, u nichž může být podpořen vznik úzkostí či fobií. Provozovatel se tím 

dopustil porušení povinnosti nezařazovat v době od 06:00 do 22:00 hodin pořady a upoutávky, 

které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých. Rada stanovuje 

lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. (14.1.2020) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem 

Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním zpravodajské relace Hlavní zprávy, dne 2. února 

2022 od 18:55 hodin na programech Prima a CNN Prima News, resp. reportáže Klienti O2 bez 

Prima pořadů, která se týkala obchodního vyjednávání a sporu mezi provozovatelem vysílání, 

společností FTV Prima, spol. s r.o. a televizním operátorem, společností O2 Czech Republic 

a.s. ohledně smluvních podmínek, na základě kterých jsou klientům sítě O2 poskytovány 

programy skupiny Prima. Reportáž svým obsahem zcela rezignovala na požadavek redakční 

neutrality a za využití manipulativních technik divákům prezentovala jedinou možnou 

interpretaci obchodního sporu, dle které k selhávání obchodních jednání mezi smluvními 

stranami dochází z důvodu „neochoty“ společnosti O2 Czech Republic a.s. přijmout oprávněné 

požadavky společnosti FTV Prima, spol. s r.o., čímž jsou následně nejvíce poškozeni diváci, 



Stránka 28 z 33 
 

kteří mohou ztratit možnost sledovat své „oblíbené“ pořady („Naše primácké kanály nabízí 

zábavu pro celou rodinu. Kvůli neochotě operátora O2 TV už ale od března někteří z vás 

oblíbené primácké pořady bohužel neuvidí“). Společnosti O2 Czech Republic a.s. byl v reportáži 

vyhrazen pouze formální prostor k vyjádření, v rámci kterého nebyli diváci seznámeni s 

komplexním stanoviskem a argumentací televizního operátora, a nedisponovali tak dostatkem 

relevantních informací potřebných k tomu, aby si byli na základě zhlédnutí reportáže schopni 

na danou záležitost vytvořit svůj vlastní nezávislý názor. Reportáž svým zpracováním sloužila 

spíše jako nástroj k ovlivnění diváků ve prospěch provozovatele jako jedné ze stran 

probíhajícího obchodního sporu, než jako zpravodajská reflexe aktuálního dění. Provozovatel 

tak nezajistil, aby bylo v předmětném zpravodajském pořadu, potažmo zpravodajském 

příspěvku, dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od 

doručení upozornění. (19.7.2022) 

 

▪ Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 13 zákona 

č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů 

(dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. 

s r.o., IČ 48115908, sídlem Vinohradská 3217/167, Strašnice, 100 00 Praha 10, na porušení 

ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním reportáže 

nazvané Kritika konsolidačního balíčku v pořadu Hlavní zprávy na programu CNN Prima News 

dne 18. května 2023 v čase od 18.55 hodin, neboť do reportáže nezařadil žádnou reakci 

některého z vládních představitelů či jejich zástupců k předneseným výtkám směřovaným k 

vládnímu konsolidačnímu balíčku, a reportáž tak byla zpracována jednostrannou optikou s 

nastaveným negativním rámcem vůči konsolidačnímu balíčku. Tím se provozovatel dopustil 

porušení povinnosti provozovatele vysílání zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-

publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku 

vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě 

jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému 

postavení v politickém a společenském životě. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od 

doručení upozornění. (24.10.2023) 

 

2) Showtime (celkem 3 upozornění v období od roku 2020 doposud): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem: 

Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 53 odst. 5 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 18. dubna 2022 od 22:55 hodin na programu 

Prima love odvysílal pořad Showtime magazín, který byl pořadem obsahujícím umístění 

produktu, a jako takový byl na začátku a na konci označen symbolem PP pro umístění produktu, 

avšak po přerušení pořadu reklamou toto označení chybělo, a dopustil se tak porušení 

povinnosti, že pořady obsahující umístění produktu musejí být na začátku, na konci a v případě 

přerušení reklamou nebo teleshoppingovými šoty rovněž po tomto přerušení zřetelně označeny 

jako pořady obsahující umístění produktu, aby diváci nemohli být žádným způsobem uvedeni v 

omyl o povaze těchto pořadů. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení 

upozornění. (17.5.2022) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem: 



Stránka 29 z 33 
 

Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 53a odst. 3 zákona 

č. 231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu Showtime magazín dne 8. ledna 2023 

od 20:17 hodin na programu CNN Prima News. Pořad byl jakožto pořad obsahující umístění 

produktu označen symbolem PP jen na svém konci, nikoliv i na začátku, jak stanovuje zákon. 

Diváci tak mohli být uvedeni v omyl o povaze tohoto pořadu. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 

dnů od doručení upozornění. (21.2.2023) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem 

Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. n) 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 24. 6. 2023 od 20:00:42 do 20:12:45 

hodin na programu CNN Prima News odvysílal pořad Showtime, přičemž během vysílání 

pořadu absentovalo označení televizního programu (logo). Provozovatel je povinen uvádět 

označení televizního programu (logo) v televizním vysílání, s výjimkou vysílání reklamy a 

teleshoppingu. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. (18.7.2023) 

 

3) Partie Terezie Tománkové, dříve Partie (celkem 4 upozornění v období od roku 2005 

doposud): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje : provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., sídlem Na Žertvách 24/132, 

180 00 Praha 8 – Libeň, IČ: 48115908, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého 

se dopustil tím, že v pořadu Partie, vysílaném na programu Prima televize v období od 1. 

prosince 2010 do 31. března 2011, došlo ke zvýhodnění politických stran ODS, ČSSD, TOP 09 

a VV oproti páté parlamentní straně KSČM tím, že žádný její zástupce nebyl v průběhu 4 měsíců 

vysílání pořadu Partie hostem tohoto politicko-publicistického pořadu. Tímto porušil povinnost 

zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity 

a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována 

žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 

veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 30 dní od doručení upozornění. (19.4.2011) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) dle § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1 

zákona č. 231/2001 Sb. upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908 se 

sídlem Praha 8 – Libeň, Na Žertvách 24/132 na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. f) 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že v pořadu 1. zprávy, dne 9. ledna 2008 od 

18:55 hodin na programu Prima televize odvysílal záběry "týraného chlapce v Kuřimi" (nahý 

chlapec v komoře, ruce má svázány za zády, v ústech má potravu, kteoru se snží pozřít. V 

následujícím záběru je vidět nahého chlapce v komoře v mírném předklonu se zapřenýma 

rukama, je vidět jeho přirození. V dalším záběru je vidět nahého chlapce v komoře s levou rukou 

za zády, velkou část záběru tvoří jeho obličej), v pořadu 1. zprávy, dne 10. ledna 2008 od 18:55 

hodin na programu Prima televize odvysílal záběry "týraného chlapce v Kuřimi" (nahý chlapec 

v komoře, ruce má svázány za zády, v ústech má potravu, kterou se snaží pozřít. V následujícím 

záběru je vidět nahého chlapce v komoře v mírném předklonu se zapřenýma rukama, je vidět 

jeho přirození. V dalším záběru je nahý chlapec zabírán ve chvíli, kdy se snaží pozřít potravu, 

při levém kraji obrazu je vidět část ruky dospělé osoby, která chlapci podává další sousto. Dále 

je v reportáži záběr nahého chlapce v komoře s levou rukou za zády, velkou část záběru tvoří 



Stránka 30 z 33 
 

jeho obličej. Po střihu do studia je tento záběr ve statické podobě vidět na zadní projekci. V 

další části reportáže je použit znovu záběr nahého chlapce v komoře s levou rukou za zády, 

velkou část záběru tvoří obličej chlapce. Následuje záběr hlavy chlapce ve chvíli, kdy je z větší 

části odkloněn od kamery. V dalším záběru ruka dospělé osoby dává nevybíravým způsobem 

potravu do úst nahého clapce, je vidět větší část jeho obličeje. Opakuje se znovu záběr chlapce 

v komoře v mírném předklonu se zapřenýma rukama, je vidět jeho přirození), v pořadu 1. zprávy 

dne 12. ledna 2008 od 18:55 hodin na programu Prima televize odvysílal záběry "týraného 

chlapce v Kuřimi" (nahý chlapec v komoře v mírném predklonu se zapřenýma rukama, je vidět 

jeho přirození. V dalším záběru ruka dospělé osoby dává nevybíravým způsobem potravu do 

úst nahého chlapce, je vidět větší část jeho obličeje. 658-1 Černobílé záběry nahého chlapce v 

komoře doplňuje komentář: "Oba chlapci mají po celém těle jizvy po řezání, v tříslech měli 

popáleniny, malému Ondrovi dokonce někdo uřízl kus masa na hýždi." Následuje záběr na 

televizi, ve které je puštěna videonahrávka z komory, v záběru je hlava clapce. Další záběr 

nahého chlapce v komoře s levou rukou za zády, velkou část záběru tvoří jeho obličej. V 

reportáži bylo poté ještě jednou použito záběru nahého chlapce v komoře v mírném předklonu 

se zapřenýma rukama je vidět jeho přirození), v pořadu Nedělní partie dne 13. ledna 2008 od 

13:00 hodin na programu Prima televize odvysílal záběry "týraného chlapce v Kuřimi" (nahého 

chlapce v komoře s levou rukou za zády, velkou část záběru tvoří obličej chlapce. V dalším 

záběru ruka dospělé osoby dává nevybíravým způsobem potravu do úst nahého chlapce, opět 

je vidět větší část jeho obličeje), v pořadu 1. zprávy dne 13. ledna 2008 od 18:55 hodin na 

programu Prima televize odvysílal záběry "týraného chlapce v Kuřimi" (záběr na televizi, ve 

které je puštěna videonahrávka z komory, v záběru je hlava chlapce. V reportáži byl dále použit 

záběr, kde je vidět nahého chlapce v komoře, ruce má svázány za zády, v ústech má potravu, 

kterou se snaží pozřít), v pořadu 1. zprávy dne 16. ledna 2008 od 18:55 hodin na programu 

Prima televize odvysílal záběry "týraného chlapce v Kuřimi" (nahý chlapec v komoře v mírném 

předklonu se zapřenýma rukama, je vidět jeho přirození. V dalším záběru je nahý chlapec 

zabírán ve chvíli, kdy se snaží pozřít potravu, při levém kraji obrazu je vidět část ruky dospělé 

osoby, která chlapci podává další sousto. Černobílé záběry nahého chlapce v komoře doplňuje 

komentář: "Podle Mladé frotny lékaři na Barbořině těle našli jizvy a stopy po pálení, řezání a 

mlácení, tedy následky po mučení podobnému jako u Ondřeje a Jakuba"), v pořadu Zprávy TV 

Prima dne 16. února 2008 od 19:30 hodin na programu Prima televize odvysílal záběry 

"týraného chlapce v Kuřimi" (nahý chlapec v komoře s levou rukou za zýdy, velkou část záběru 

tvoří obličej clapce), v pořadu 1. zprávy dne 17. ledna 2008 od 18:55 hodin na programu Prima 

televize odvysílal záběry "týraného chlapce v Kuřimi" (nahý chlapec v komoře v mírném 

předklonu se zapřenýma rukama, je vidět jeho přirození. V dalším záběru je nahý chlapec 

zabírán ve chvíli, kdy se snaží pozřít potravu, při levém kraji obrazu je vidět část ruky dospělé 

osoby, která chlapci podává další sousto. V reportáži se později opakuje záběr nahého chlapce 

v komoře v mírném předklonu se zapřenýma rukama, je vidět jeho přirození.), v pořadu 1. 

zprávy dne 18. ledna 2008 od 18:55 hodin na programu Prima televize odvysílal záběry 

"týraného chlapce v Kuřimy" (statický záběr nahého chlapce v komoře s levou rukou za zády, 

velkou část záběru tvoří obličej chlapce, dále statický záběr nahého chlapce v komoře ruce má 

svázány za zády, v ústech má potravu, kterou se snaží pozřít. Byl použit rovněž záběr na 

televizi, ve které je puštěna videonahrávka z komory, v záběru je hlava chlapce). Odvysíláním 

uvedených záběrů došlo k bezdůvodnému zobrazení osoby vystavené těžkému tělesnému 

nebo duševnímu utrpení způsobem snižujícím lidskou důstojnost. Rada provozovateli 

televizního vysílání stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení tohoto upozornění. (31.1.2012) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad dle § 5 

písm. a) a f) a § 59 odst. 1 - 3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 

vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

upozorňuje : provozovatele televizního vysílání FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem Na 

Žertvách 24/132, 180 00 Praha 8, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 

ukládajícího povinnost provozovatele zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických 



Stránka 31 z 33 
 

pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného 

programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich 

názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému 

postavení v politickém a společenském životě, neboť dne 11. května 2014 v čase od 11:00 

hodin na programu Prima odvysílal pořad Partie, jehož jediným hostem byl zástupce 

konkrétního politického subjektu, předseda a lídr kandidátky Jiří Paroubek (NS-LEV 21), 

kterému bylo umožněno prezentovat tento politický subjekt v rámci pořadu jakožto subjekt 

kandidující ve volbách do Evropského parlamentu 2014. Takováto prezentace byla přitom v 

období právě před volbami do Evropského parlamentu zvýhodněním daného politického 

subjektu oproti ostatním politickým soutěžitelům, čímž došlo k porušení povinnosti zajistit, aby 

ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 

vyváženosti. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní od dne doručení upozornění. (3.2.2015) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem Na 

žertvách 132/24, Praha 8, PSČ 180 00, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 

Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu Partie dne 23. června 2019 od 11:00 hodin na 

programu Prima, který obsahoval výrok Václava Klause „Já myslím, že o tom, že je 

demonstrace fenomén, který je možný a nejde o to, že by člověk měl proti tomu nějak radikálně 

vystupovat, druhá věc je demonstrace manipulované, demonstrace organizované, 

demonstrace, na které se sváží lidi z Moravy zadarmo, aby, aby se dostali do Prahy a ještě jim 

je za to něco zaplaceno“, jenž moderátorka ponechala zcela bez korekce jakožto fakt 

nepotřebující bližší doložení. Tím se moderátorka dopustila porušení zásad objektivity a 

vyváženosti, jelikož divák mohl nabýt dojmu, že pokud tvrzení zaznělo od osoby se zjevnou 

autoritou a moderátorka jej nijak nerozporovala, jedná se o nezpochybnitelný fakt. Divák tak byl 

omezen v možnosti vytvořit si na dané události vlastní názor. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 

7 dní ode dne doručení upozornění. (24.7.2019) 

 

4) Prima svět (celkem 4 upozornění v období od roku 1995 doposud): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem 

Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 53a odst. 3 zákona 

č. 231/2001 Sb., jehož se dopustil tím, že pořad Prima svět, který byl vysílán 30. října 2022 od 

7:27 hodin na programu CNN Prima News a který byl pořadem s umístěním produktu, nebyl 

označen jako pořad obsahující umístění produktu na začátku a na konci pořadu, ale jen na 

začátku a na konci reportáže o ostrůvku poblíž Madagaskaru ve střední části pořadu. Diváci tak 

mohli být uvedeni v omyl o povaze tohoto pořadu. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od 

doručení upozornění. (22.11.2022) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem: 

Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 53a odst. 3 zákona 

č. 231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu Prima SVĚT dne 11. ledna 2023 od 



Stránka 32 z 33 
 

12:27 hodin na programu Prima ZOOM. Pořad byl jakožto pořad obsahující umístění produktu 

označen jen na začátku a na konci reportáže o ostrůvku poblíž Madagaskaru ve střední části 

pořadu, nikoliv na začátku a na konci pořadu, jak stanovuje zákon. Diváci tak mohli být uvedeni 

v omyl o povaze tohoto pořadu. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. 

(24.1.2023) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 481 15 908, Vinohradská 

3217/167, Strašnice, 100 00, Praha 10, na porušení ustanovení § 53a odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 28. 3. 2023 od 8:40 hodin na programu Prima 

ZOOM odvysílal pořad Prima Svět, který je pořadem s umístěním produktu, přičemž pořad byl 

jakožto pořad obsahující umístění produktu označen během pořadu, ovšem nikoliv na jeho 

začátku a konci. Pořady obsahující umístění produktu musejí být na začátku, na konci a v 

případě přerušení reklamou nebo teleshoppingovými šoty rovněž po tomto přerušení zřetelně 

označeny jako pořady obsahující umístění produktu, aby diváci nemohli být žádným způsobem 

uvedeni v omyl o povaze těchto pořadů. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení 

upozornění. (18.4.2023) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 

231/2001Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 

48115908, sídlem Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 32 

odst. 1 písm. n) zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že na programu Prima dne 

17. prosince 2023 v čase 9:17-9:42 hodin (během vysílání pořadu Prima Svět) neuváděl 

označení televizního programu (logo), čímž se dopustil porušení povinnosti uvádět označení 

televizního programu (logo) v televizním vysílání, s výjimkou vysílání reklamy a teleshoppingu. 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů ode dne doručení upozornění. (16.1.2024) 

 

5) 360˚ - v období od 1.1.2014 do 30.6.2024 nebylo vydáno žádné upozornění na porušení zákona 

 

6) K věci (2 upozornění v období od 1.1.2014 do 30.6.2024): 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), 

v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem 

Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 53 odst. 6 zákona č. 

231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že dne 30. dubna 2022 odvysílal od 12:30 hodin na 

programu CNN Prima News diskusní politicko-publicistický pořad K věci, ke kterému bylo 

bezprostředně před jeho začátkem (v 12:30:15 hodin) a po jeho skončení (v 12:53:23 hodin) 

připojeno oznámení sponzora pořadu Sencor, přestože zpravodajské a politicko-publicistické 

pořady nelze sponzorovat. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění. 

(7.6.2022) 

 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 

ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 

Sb.“), v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem: 



Stránka 33 z 33 
 

Vinohradská 3217/167, Praha 10, PSČ 100 00, na porušení ustanovení § 53 odst. 6 zákona č. 

231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním diskusního politicko-publicistického pořadu K věci 

dne 18.4.2023 od 18:23 hodin na programu CNN Prima News, ke kterému bylo bezprostředně 

před jeho začátkem a po jeho skončení připojeno oznámení sponzora pořadu Sencor, přestože 

zpravodajské a politickopublicistické pořady nelze sponzorovat. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 

7 dnů od doručení upozornění. (23.5.2023) 

 

7) Co na to vaše peněženka - v období od 1.1.2014 do 30.6.2024 nebylo vydáno žádné 

upozornění na porušení zákona 

 

8) volební speciály (1 upozornění v období od 1.1.2014 do 30.6.2024): 

▪ Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1-3 zákona č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 

231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ 

48115908, sídlem Na žertvách 132/24, Praha 8, PSČ 180 00, na porušení ustanovení § 31 odst. 

3 zákona č. 231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu Česko hledá prezidenta dne 

23. 1. 2018 na programu Prima. Diskutovaná témata (držení zbraní, zmírnění protikuřáckého 

zákona, svoboda slova a její omezování a problém migrace) byla v úvodu příslušné části debaty 

uvedena příspěvky zpravodajského charakteru, které obsahovaly nedoložená tvrzení, 

jednostranná vyjádření mluvčích i hodnotící promluvy redaktorky. Vybraná témata byla 

prezentována jednostrannou optikou a způsob jejich rámování více korespondoval se známými 

postoji Miloše Zemana, v tomto smyslu mu tak pořad poskytoval výhodu. Provozovatel se tak 

dopustil porušení zásad objektivního informování. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode 

dne doručení tohoto upozornění. (30.4.2019) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


		2024-08-23T11:47:40+0200




