
 

 
 
 
 
Věc: poskytnutí materiálu dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále  jen „Rada“), zřízená zákonem č. 231/2001 Sb., o 
provozování  rozhlasového  a  televizního  vysílání  a  o  změně  dalších  zákonů,  v  platném  znění 
(dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“), jakožto povinný subjekt podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona 
č.  106/1999  Sb.,  o  svobodném  přístupu  k  informacím  (dále  jen  „zákon  č.  106/1999  Sb.“) 
v návaznosti na žádost p.   
která byla Radě doručena dne 11. 3. 2016, pod č. j. 2817/2016 předkládá následující informace. 
 
Obsahem podané žádosti dle zákona č. 106/1999 Sb. je poskytnutí těchto informací: 
 
1) Počet  stížností RRTV  za dobu  její  činnosti na porušení  zákazu politické  reklamy ve vysílání 
podle § 48 odst. 1 písm. e) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 
vysílání 
 
2) Způsob vyřízení těchto stížností 
 
 
V případě vyžádaných  informací sdělujeme, že v rámci činnosti Rady nedochází k systematizaci 
či  evidenci  došlých  stížností  dle  jednotlivých  ustanovení  zákona  č.  231/2001  Sb.,  resp.  dle 
podezření na porušení  konkrétního  zákonného ustanovení, neboť  řada  stížností  sice  směřuje 
proti konkrétnímu vysílání s vymezením určitého domnělého jednání, ovšem až z činnosti Rady, 
potažmo na  základě  analytického  vyhodnocení obsahu  vysílání dochází  k podřazení možného 
delikátního jednání pod patřičné ustanovení zákona.  
 
Přehled  stížností,  za  celou  dobu  činnosti  Rady,  jak  jej  vymezujete  ve  své  žádosti,  je  tudíž 
informací neexistující.  
 
Poskytujeme Vám  nicméně  přehled  stížností  a  jejich  vyřízení  za  období,  po  něž  byla  agenda 
politických reklam – jako tematicky specifická – sledována (od roku 2013): 
 

 4. zasedání, konané ve dnech 19.–20. února 2013 
 

JEDN. IDENT.:  RRTV-5005923 
 
VÁŠ DOPIS ZN.:  
NAŠE Č. J.:  RRTV/1107/2016-had 
SP. ZN.:  2016/305/had/Mar  
ZASEDÁNÍ RADY:  
 
VYŘIZUJE:  Analytický odbor  
 
DATUM, MÍSTO: 11.4.2016, Praha 

1107-1



Rada  projednala  stížnost  na  údajně  neoprávněně  vysílanou  reklamu  ve  prospěch  Nadace 
D. Havlové  v  pořadu  Chudoba.  Pořad  byl  vysílán  dne  9.  prosince  2012  ve  23:00  hodin  na 
programu ČT2. 
Monitoringem bylo zjištěno, že pořad, o který šlo, se jmenuje Proč chudoba? a jde o dokument 
z mezinárodního koprodukčního cyklu věnovaného historii chudoby. Cyklus kombinuje klasickou 
dokumentární formu s animací. Toto pokračování cyklu mělo podtitul My chudáci, a líčilo dějiny 
chudoby  od  pravěku  do  dneška  a  zároveň  rozebíralo  fenomén  chudoby  z  pohledu  historie 
a ekonomie. Pořadu jako takového se podání netýkalo a jeho obsah byl také z hlediska zákona 
bezproblémový.  
Cyklus  Proč  chudoba?  je  projektem  Evropské  vysílací  unie  EBU,  jehož  se  účastnila  i  Česká 
televize  –  je  koproducentem  cyklu.  Na  třech místech  pořadu  (časy  3:43–4:39,  24:13–25:09 
a 48:13–49:09)  byla  ve  formě  běžícího  titulku  při  dolním  okraji  obrazu  zařazena  charitativní 
výzva tohoto znění:  
„Dárcovskou SMS zašlete ve tvaru DMS VDV na číslo 87 777 cena DMS  je 30,‐ Kč, Výbor dobré 
vůle  –  Nadace  Olgy  Havlové  obdrží  27,‐  Kč.  Službu  DMS  provozuje  Fórum  dárců.  Technicky 
zajišťuje ATS Praha. Více  informací najdete na www.darcovslasms.cz. Můžete  také přispět na 
Sbírkové konto Dobra není nikdy dost: 625 625 625/0300 – finanční prostředky budou využity na 
podporu osob postižených chudobou.“ 
Stěžovatel označil za příjemce DMS z charitativní výzvy „Nadaci D. Havlové“, což by měla být 
přesným názvem Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97, ale ve skutečnosti šlo o DMS, 
které  bylo možné  poslat Výboru  dobré  vůle  – Nadaci Olgy Havlové.  Kromě  toho  charitativní 
výzva obsahovala informace umožňující přispět na Sbírkové konto Dobra není nikdy dost. 
Jak  je zřejmé, nejednalo se o reklamu nebo  jinou formu obchodního sdělení, ale o charitativní 
výzvu,  neboli  o  nekomerční  sdělení.  Vysílání  nekomerčních  charitativních  sdělení  nepodléhá 
regulaci,  která  se  vztahuje  na  obchodní  sdělení.  Charitativní  výzvu  v  tomto  případě  vložil 
koproducent do svého koprodukčního pořadu. 
Monitoring  nepřinesl  poznatky  o  tom,  že  by  odvysíláním  charitativní  výzvy  v  pořadu  Proč 
chudoba? došlo k porušení zákona. Rada neshledala důvody k zahájení správního řízení z moci 
úřední. 
 
 

 20. zasedání, konané ve dnech 5.–6. listopadu 2013 
 

Rada projednala tři stížnosti na reklamu Vodňanské kuře společnosti Vodňanská drůbež, a.s. 
Stěžovatelé poukázali na politický charakter obchodních sdělení, v nichž vystupuje Andrej Babiš, 
resp. na porušení zákonného zákazu obchodních sdělení politických stran a hnutí. 
Monitoringem  bylo  zjištěno,  že  se  jedná  o  reklamní  spoty  a  sponzorský  vzkaz,  jejichž 
zadavatelem  je  společnost  Vodňanská  drůbež,  a.s.  Obchodní  sdělení  byla  zaměřena  na 
propagaci vlastních produktů z kuřecího masa.  
V klíčové roli se v obou případech objevoval Andrej Babiš, majitel skupiny AGROFERT, a.s, pod 
níž spadá i společnost Vodňanská drůbež, a.s. Andrej Babiš v té době působil na politické scéně 
jako předseda hnutí ANO. V  rámci  voleb do Poslanecké  sněmovny  České  republiky,  které  se 
konaly ve dnech 25.–26. října 2013, kandidoval jako lídr tohoto politického hnutí v Praze. 
 
V dané věci byla zpracována podrobná analýza, s jejímž obsahem se můžete seznámit zde: 

1107-2



http://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2013_analyza_obchodnich_sdeleni_vodnanske_kure.pd
f 
 
Rada  ve  věci  přijala  toto  usnesení:  Rada  souhlasí  s  analýzou  reklamních  spotů  a  označení 
sponzora "Vodňanské kuře", zařazovaných v průběhu měsíce  října 2013 do vysílání programů 
provozovatelů  CET  21  spol.  s  r.o.,  FTV  Prima,  spol.  s  r.o.  a  Barrandov  Televizní  Studio  a.s., 
a konstatovala, že odvysíláním těchto obchodních sdělení nedošlo k porušení zákona. 
 

 20. zasedání, konané ve dnech 5. – 6. listopadu 2013 
 

Stížnost  se  týkala  údajné  agitace  žokeje  Josefa  Váni  ve  prospěch  hnutí  Ano,  k níž  došlo 
v rozhovoru po skončení dostihu Velká pardubická dne 13. října přibližně v 16:45 hodin.  
 
Stěžovatel mínil, že tím došlo k porušení principu vyváženosti a že ČT by se měla proti tomuto 
prohlášení  jasně vymezit nebo v pořadu s obdobnou sledovaností umožnit ve stejném rozsahu 
dodatečnou agitaci všem ostatním kandidujícím subjektům.  
 
Monitoringem bylo  zjištěno,  že k dotyčné  „agitaci“ došlo v rámci  rozhovoru, který  se odehrál 
bezprostředně po  skončení  závodu.  Josef Váňa popisoval  závod, přičemž  vyjadřoval  zklamání 
z toho, že padl na poslední překážce. Bez jakékoliv přípravy pak navázal slovy: „Ale já si myslím, 
že  kdyby  vyhrál  volby  pan  Babiš,  aby  tady  tenhle  sajrajt,  který  teď  u  nás  přetrvává,  dal  do 
pořádku, tak bych byl hrozně rád za to, že jsem nevyhrál Velkou pardubickou, tak mi to hrozně 
splnilo moje  třetí  přání  v tomhle  roce.“  Reportér  toto  prohlášení  nijak  nepřerušil  ani  na  něj 
nereagoval, přičemž nechal  Josefa Váňu domluvit a  ihned pokračoval další otázkou  týkající se 
průběhu závodu. K jakékoliv reakci nedošlo ani v dalším průběhu pořadu.  
 
Provozovatel  samozřejmě  nese  redakční  odpovědnost  za  vysílaný  program,  ovšem  při 
rozhovorech  v přímém  přenosu může  jen  stěží  ovlivnit  výroky  dotazovaných  osob,  které  se 
netýkají položené otázky. Tak tomu bylo i v daném případě, kdy Josef Váňa odpovídal na otázku 
týkající  se  závodu,  přičemž  plynule  přešel  k politickému  tématu.  Je  přitom  vysoce 
nepravděpodobné,  že by provozovatel dopředu věděl,  že  J. Váňa podobné prohlášení chystá. 
Sportovní reportér byl zřejmě výrokem natolik zaskočen, že nebyl schopen všeobecně váženého 
žokeje přerušit. V tomto ohledu  je nutné na sportovní přenosy nutné nahlížet shovívavěji, než 
na  politické  zpravodajství,  kde  moderátoři  a  reportéři  musejí  s podobnými  výroky  počítat, 
přičemž mají průpravu,  jak minimalizovat  jejich dopad.  Česká  televize  se ovšem ani následně 
vůči výroku nijak nevymezila. Lze však předpokládat, že divák pochopí, že Josef Váňa vyjadřoval 
svůj názor, nikoliv názor provozovatele. Případné vymezení  se  tak v daném případě  jeví  spíše 
jako kontraproduktivní, jelikož by pouze zdůraznilo předchozí výrok.   
 
 
S pozdravem 
 
 
 
 

1107-3



 
 
 
 
Ivan Krejčí 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 

1107-4


		2016-04-14T01:13:07+0200
	Praha
	Bc. Ivan Krejčí
	Podpis dokumentu




