
 

Jedn. identifikátor 285114-RRTV 

 
Váš dopis zn.  -    
Naše č. j.  RRTV/15583/2018-
rud  
Sp. zn. RRTV/2018/331/rud  
Zasedání Rady   13-2018/poř. č. 17 
 
Vyřizuje: Analytický odbor 
 
Datum, místo 14. srpna 2018, Praha 
 
 

UPOZORNĚNÍ NA PORUŠENÍ ZÁKONA 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném 

znění,  

 

upozorňuje 

 

provozovatele na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním 

pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa na téma hospodaření ČT dne 28. února 2018 od 21:25 hodin na programu 

Televize Barrandov, neboť v pořadu byl na značné ploše prezentován výhradně názor jediného účinkujícího 

na téma pořadu, aniž by byl dán prostor pro oponentní názor. Neposkytl tedy objektivní a vyvážené 

informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.  

 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění. 

 
Odůvodnění: 

 
a) Zahájení řízení o přestupku: 

 

Barrandov Televizní Studio a. s., je provozovatelem televizního vysílání programu Televize Barrandov 

šířeného prostřednictvím pozemních vysílačů v systému DVB-T na základě licence Sp. zn./Ident.: 

2013/378/FIA/Bar, č.j.: FIA/2148/2013. 

 

Na základě diváckých stížností Rada zjistila, že dne 28. února 2018 v čase od 21:25 hodin byl na 

programu Televize Barrandov odvysílán pořad Kauzy Jaromíra Soukupa. 

 

Provozovatel na svých webových stránkách uvádí k pořadu následující anotaci: 

 

„Kauzy Jaromíra Soukupa – nový pořad televize Barrandov, ve kterém se generální ředitel Jaromír Soukup 

bude věnovat nejen aktuálním politickým kauzám, ale i těm, se kterými se setkáváme v běžném životě.  

Jediný publicistický pořad v Česku, kde vám naprosto přehledně vysvětlíme, jak to s těmi kauzami ve 

skutečnosti je. Srozumitelně vám také sdělíme, kdo je darebák a kdo hrdina. A dozvíte se také, jak proti 

těm, kteří vám ubližují, můžete bojovat.“1 

 

                                                 
1 https://www.barrandov.tv/kauzy-jaromira-soukupa  

https://www.barrandov.tv/kauzy-jaromira-soukupa


Pořad je koncipován jako souvislý monologický projev moderátora pořadu (a zároveň generálního ředitele 

Televize Barrandov) Jaromíra Soukupa. Moderátor hovoří ve studiu, součástí pořadu nejsou žádné 

reportáže či rozhovory s hosty. Tématem předmětného vydání je hospodaření České televize, přičemž 

moderátor opakovaně avizuje, že se jedná o první díl „seriálu“, který se bude Českou televizí dopodrobna 

zabývat, resp. rozkrývat s ní spojené „kauzy“.  

 

Jaromír Soukup po celou dobu vysílání pořadu (pořad má stopáž 01:41 hodin) kritizuje způsob, jakým 

Česká televize, jakožto veřejnoprávní médium, nakládá s finančními prostředky. Ve studiu jsou na stole i 

po zemi rozházené bankovky, které mají ilustrovat problematické hospodaření a plýtvání penězi ze strany 

ČT. Z úst moderátora  v průběhu pořadu postupně zazní např. tato tvrzení:  

 

 Člověk kritizující ČT se stává „třídním nepřítelem“ 

 Není potřeba zrušit veřejnoprávní média, ale je problém, že ČT „nepodléhá vůbec žádné kontrole“ 

toho, jak nakládá se svěřenými prostředky 

 V Radě ČT, která má hospodaření kontrolovat, zasedají „podivní lidé“, např. Zdeněk Šarapatka 

 ČT potřebuje každý rok více a více peněz, letos hospodaří se 7 miliardami Kč a nabídne za to 

pouze 5 programů, rozpočet i počet zaměstnanců ČT odpovídá větší instituci 

 Všichni musíme České televizi měsíčně platit 135 Kč, což  je „daň“, i když se oficiálně nazývá 

„koncesionářský poplatek“, ČT tedy „žije z našich daní“, tyto daně jdou ČT přímo, nic se tedy 

nerozkrade cestou, nicméně „v televizi je dost darebáků a podvodníků, kteří to dokáží s přehledem 

dorovnat“ 

 /Soukup bere do ruky pětitisícovou bankovku/ kdybychom měli ilustrovat, s kolika pětitisícovými 

bankovkami ČT hospodaří, bylo by jich po kolena, celkem 1 394 000 ks, což je 1,5 tuny a „to je to, 

co spolyká bumbrlíček zvaný Česká televize“ 

 Přes 6 miliardy příjmů ČT je z poplatků, půl miliardy z prodeje reklamy a sponzoringu, půl miliardy 

prodej licenčních práv apod., dohromady tedy 7 miliard 

 ČT „v klidu vysílá“ reklamu, zatímco „inkasuje peníze“ od koncesionářů, z prodeje licenčních práv 

má pouze 80 milionů ročně, což svědčí o tom, že o její „kulturní počiny“ nikdo nemá zájem  

 /čas 00:13:48 hodin od začátku pořadu - graf znázorňující strukturu hospodaření ČT/ 7 miliard 

příjmů, do kterých spadají poplatky, sponzoring (kterému se „nesmí říkat reklama“), prodej 

licenčních práv (třeba za prodej Majora Zemana TV Barrandov, ČT vydělává na prodeji práv na 

staré, „socialistické“ pořady, které patří nám všem), úroky, či výnosy z vymáhání poplatků  

 7 miliard je rozpočet Novy a Primy dohromady, přičemž tyto komerční stanice provozují v součtu 

14 programů, ČT jenom 5 

 Generální ředitel ČT Petr Dvořák  má novou smlouvu na plat 242 000  Kč měsíčně plus roční 

bonus, dříve byl jednatelem TV Nova, ale  systém v ČT si ho „zkrotil“  

 /Soukup na kameru ukazuje fotku P. Dvořáka jako „Otesánka“/ všechny komerční televize mají 

dohromady méně budov a prostoru než ČT, ČT disponuje „armádou úředníků“, ČT má 5 kanálů a 

necelé 3 tisíce zaměstnanců, zatímco třeba Nova má 7 kanálů a 600 zaměstnanců, Barrandov 4 

kanály a 200 zaměstnanců atd., všichni zaměstnanci komerčních televizí tvoří asi třetinu 

zaměstnanců ČT, přitom Barrandov má 9 % podíl na trhu, Nova 30%,  Prima 20 % - dohromady 

mají (i s malými provozovateli) přes 70 %, ČT, na kterou zbývá 30 %, spotřebuje nejvíce prostředků  

 7 miliard by stačilo třeba na plošné zvýšení důchodů o 4 tisíce Kč ročně nebo 20 tisíc ročně pro 

zaměstnance ve školství, proto je potřeba, tyto prostředky kontrolovat  

 Veřejnoprávní média vznikala ve chvíli, kdy bylo vysílání drahé a k dispozici bylo málo frekvencí, 

dnes je díky digitálnímu vysílání možné vysílat tisíce programů, veřejnoprávní média tak plní nové 

úkoly, např. BBC má povinnost jednat ve veřejném zájmu a nabízet obsah, který komerční stanice 

poskytovat nemohou, úkolem veřejnoprávních médií není např. vysílat Stardance, jak to dělá ČT  



 NKÚ, který je zřízen za účelem kontroly veřejných prostředků, nemá dohled nad hospodařením 

ČT, kontrolu nad ČT mají pouze politici a Rada ČT, kterou taktéž politici jmenují  

 Komerční televize si musí na svůj chod vydělat, zatímco ČT peníze získává z veřejných zdrojů, 

veřejnoprávní televize může např. dávat mnohem vyšší honoráře, jejím úkolem by ale mělo být to, 

co komerční televize dělat nemohou, např. tvorba dokumentů nebo zprostředkování zahraničních 

sportovních přenosů, ČT ale např. neodvysílala vítězný závod Ester Ledecké, protože šetřila, na 

mezinárodní úrovni se hůře pracuje s provizemi a „všimným“, když se kupují přenosová práva  

 Lidé ve vedení ČT (Petr Dvořák, Milan Fridrich, Jan Maxa atd.) jsou spoluvlastníky různých 

soukromých společností nebo členy dozorčích rad, vedoucí brněnského studia je bývalým kolegou 

odsouzeného Marka Dalíka 

 ČT vždy pracuje s vyrovnaným rozpočtem, vše, co dostanou, musí utratit, přechozí ředitel Jiří 

Janeček vytvořil fond televizních poplatků a ušetřil tak 5,5 miliardy Kč, dnes tam ovšem zůstávají 

necelé 3 miliardy, ke konci funkčního období P. Dvořáka tam patrně nezbyde nic a může pak třeba 

dojít ke zvýšení koncesionářských poplatků  

 Za dobu vedení P. Dvořáka ČT odčerpala přes dvě miliardy korun z fondu televizních poplatků, 

přitom stav dlouhodobého majetku neustále klesá, ČT tedy prostředky neinvestuje, odpisy jsou 

vyšší než nové investice, majetek stárne 

 Veřejnoprávní média jsou neprůhledné instituce, jsou téměř nekontrolovatelné, ČT i ČRo jsou 

vyjmuty z kompetence NKÚ, pobírají peníze od nás všech, ale nikdo nekontroluje účelnost, resp. 

kontroluje je jen Rada ČT 

 BBC zveřejňuje smlouvy se slavnými moderátory, u nás taková praxe není, je ale logické, že 

veřejnost by chtěla vědět, jaký plat má moderátor, který zaměstnavateli diktuje, co bude dělat 

(narážka na V. Moravce a jeho odmítnutí moderace předvolební prezidentské debaty) 

 Neexistuje veřejný seznam zakázek externích producentů, i když ČT pracuje s veřejnými penězi, 

neexistuje kontrola 

 V ČT dlouhodobě fungují „boční cesty k penězům“, ví se to dlouho, 2016 Dvořák odstartoval 

„kanonádu“ proti možnému zapojení ČT do registru smluv, ve prospěch ČT lobboval vlivný sociálně 

demokratický poslanec Birke, ČT se tak podařilo vyjednat si výjimku ze zveřejňování smluv 

v registru  

 ČT vybírá od každého 135 korun, ale nepodléhá NKÚ a nezveřejňuje data v registru smluv, kde 

musí publikovat všechny firmy, co nakládají s penězi daňových poplatníků 

 ČT má k dispozici téměř tolik prostředků jako ministerstvo zdravotnictví, podobný rozpočet jako 

ministerstvo zahraničí, přičemž všechna ministerstva může kontrolovat NKÚ, veřejnoprávní média 

jsou „v klidu“ 

 Veřejnoprávní televize je „pohrobek socialismu“, výčet majetku v katastru nemovitostí zabírá 192 

stránek, nově přitom může prodat a zpět pronajmout „nepotřebné“ nemovitosti 

 Průměrný plat v ČT je o 10,5 tisíce Kč vyšší než průměrný plat v ČR, za mzdy ČT utratí téměř 2 

miliardy Kč 

 P. Dvořák si vybudoval „stát ve státě“ 

 

Argumentaci Jaromíra Soukupa lze shrnout jeho výrokem v závěru pořadu:  

„Podívejte se ještě jednou na výpis z účtu a  zkontrolujte si, zda odvádíte do tohoto temného království 

oněch 135 korun, což dá tedy dohromady 7 miliard ročně, jak vám to nařizuje stát. Za rok tak zaplatíte 1620 

korun, za které byste si mohli koupit knížky nebo něco, co by vám udělalo radost. Hrozné však je, že nikdo, 

opravdu nikdo, neřeší, co se tam s těmi penězi děje. Pokud si myslíte, že Rada České televize nebo 

poslanci na podobnou hloubkovou kontrolu čas, prostředky nebo kapacity, tak prostě nemají. Nebudou se 

tomu nikdy věnovat. A nezapomeňme to, že politici se České televize bojí. A politici, poslanci a členové 

Rady České televize jsou vysíláni politiky, protože tomu nerozumí, myslím ti politici a členové Rady, a 

protože se budou bát zpravodajství této stanice. Já to znova opakuji. A rád bych vám připomenul, že i jedna 



z největších světových firem, pojišťovna Enron, který nedávno zkrachoval, měl také dlouho všechny výroční 

zprávy v cajku. Pak se ale ukázalo, že nic nebylo tak čisté, jak na oko vypadalo.“ 

 

Rozbor: 

 

Téma uvedl moderátor jako ošemetné: „Nyní panuje taková atmosféra, že když člověk proti ní [proti České 

televizi] něco řekne, hned se z něj stane třídní nepřítel.“ Toto východisko je zcela subjektivní. Aniž by bylo 

třeba oponovat s tvrzením, že kritikové ČT bývají kritizováni, je nesporným faktem, že Česká televize je 

předmětem veřejného kritizování různého rázu v daleko větším rozsahu než jiná média, a společenská 

atmosféra jistě má v této souvislosti i jiné a významnější komponenty než ten, který si rétoricky vybral 

moderátor k uvedení tématu pořadu. Po oznámení tématu moderátor uvedl, že politici se ČT bojí, protože 

ji sleduje mnoho lidí a může je zvát či nezvat do svých pořadů, a že ji má kontrolovat podivná Rada ČT 

volená politiky, k čemuž dodal (2:14): „V Radě České televize, která má kontrolovat mimo jiné to 

hospodaření a to, jak plní zákon o České televizi její management, sedí takoví podivní lidé volení těmi 

politiky, jako je třeba pan Zdeněk Šarapatka, který je ztělesněním neuvěřitelného politruka, který nevidí 

doleva ani doprava, a když je agresivnější a agresivnější a agresivnější, tak je spokojenější, spokojenější 

a spokojenější.“ Subjektivitu v tomto uvedení tématu pořadu nelze přehlédnout. Obecně formulované 

tvrzení, že se politici ČT bojí, nestojí na žádných argumentech, které by mohly být vztahovány specificky 

k České televizi. Politici patrně obecně mohou mít obavy, že jim média mohou věnovat malý prostor, ale 

v čem by mělo být postavení ČT v tomto ohledu specifické, moderátor nijak argumentačně nedoložil, a jeho 

sdělení působí opět jako čistě rétorická figura. Mechanismus volby Rady ČT je zakotven v zákoně, je 

odvozen od zastupitelské formy demokracie, a jediný konkrétní příklad osoby, který moderátor uvedl 

k dokumentování proklamované podivnosti složení Rady ČT, byl bez věcné argumentace a zmatečný, 

protože moderátor zaměnil člena Rady ČT Zdeňka Šarapatku a nedávného poslance Milana Šarapatku, 

jehož portrét na kameru prezentoval. Příklady subjektivních prvků v obsahu pořadu může být více, zde 

jsme se zaměřili na ty, které se objevily už na jeho začátku. Pokud by divák při vytváření svého názoru na 

téma pořadu přijal za svůj názor k tématu pořadu to, co zaznělo v jeho rétorickém uvedení, získal by k němu 

apriorní vztah bez věcné argumentační opory. Téma hospodaření České televize je jistě pro publicistiku 

legitimní, ale ve způsobu jeho uchopení v posuzovaném pořadu byly nesporné subjektivní prvky a 

nepřesnosti. 

 

Dalším příkladem subjektivních vyjádření a nepřesností může být, jak při rekapitulaci celkových příjmů ČT 

moderátor hovořil o jejích příjmech z reklamy (14:47): „Sedmdesát dva milionů korun je tedy reklama. No 

oni ji podle zákona mohou vysílat pouze u sportovních přenosů, takže tam tomu v pohodě říkají tedy 

reklama.“ K tomu je třeba poznamenat, že není pravda, že ČT může vysílat reklamu pouze u sportovních 

přenosů. Česká televize může reklamu v regulovaných mezích vysílat na programech ČT2 a ČT4 (tj. dnešní 

ČT sport), a kromě toho na ostatních programech v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní 

události. Jiné formy obchodních sdělení, tj. označení sponzora a umístění produktu, nejsou ve vysílání 

České televize regulovány odlišně od ostatních televizí. 

 

Objektivní význam při kritice ČT mělo srovnání fungování britské BBC s Českou televizí. Tato pasáž byla 

pro argumentaci moderátora přínosná. Naopak problematické bylo jeho mechanické srovnávání ČT a 

českých komerčních televizí na základě takových globálních ukazatelů, jako je celkový rozpočet, počet 

vysílaných programů nebo počet zaměstnanců, což jsou při rozdílnosti poslání a cílů veřejnoprávní televize 

a komerčních televizí vyjádřených v zákonné regulaci příliš hrubá kritéria neschopná vystihnout podstatné 

věci. Bez poněkud analytičtějšího pohledu do struktury nákladů a vzniklých výstupů má srovnání celkových 

údajů o rozpočtu, počtu programů a zaměstnanců nulovou výpovědní hodnotu, ale moderátor tyto zcela 

povšechné údaje prezentoval jako dokumentaci nepřiměřenosti na straně České televize. Zavádějící bylo 

přepočítávání rozpočtu ČT na zvýšení důchodů nebo platů zaměstnanců v resortu školství, byť to 

moderátor použil jen k dodání důrazu požadavku na kontrolu hospodaření ČT. 



 

V některých pasážích moderátor prakticky polemizoval s právní úpravou v oblasti médií. Upozornil 

například na disproporci na mediálním trhu (35:58): „Zkrátka na mediálním trhu je jedna velká disproporce. 

Na jedné straně komerční stanice, které si musí na svůj provoz vydělat, a na druhé straně veřejnoprávní 

televize, která má na stejný program zajištěné financování z koncesionářských poplatků.“ Uvedl pak 

paralelu mezi dvěma pekárnami, z nichž jedna musí na všechny suroviny a mzdy vydělat, a vedle ní je 

pekárna, která tyto starosti nemá. K tomu je třeba poznamenat, že zdroje financování České televize i 

provozovatelů vysílání na základě licencí vyplývají z mediální legislativy. Jistě to nějak ovlivňuje situaci na 

mediálním trhu, ale není to nic, za co by v principu mohla Česká televize, a je to faktor, se kterým mohou 

a musejí ostatní provozovatelé od počátku počítat. Česká televize nerozhoduje o tom, jaké druhy příjmů jí 

stanoví zákon.  

 

Přínosná pro kritiku ČT mohla být pasáž, ve které moderátor hovořil o specifičnosti úkolů veřejnoprávních 

médií (37:10): „Úkolem veřejnoprávních médií by mělo dnes být vykrývat věci, které se komerčním stanicím 

nevyplatí, a nikdy je nebudou moci dělat - natáčení dokumentů, podpora nezávislého filmu, podpora 

studentů filmových fakult, vysílání vzdělávacích pořadů, filmů pro pamětníky, pořadů pro děti, anebo třeba 

to, o co se snaží v poslední době tak moc Evropská unie a co by mohlo být dobrou zprávou pro české 

sportovní fanoušky. Mezi onen odlišný mediální obsah by měly patřit i mezinárodní sportovní přenosy.“ 

Moderátor konkretizoval svou kritiku jen v oblasti sportovního vysílání – připomenutím propásnutí vítězné 

jízdy Ester Ledecké na lyžích na OH v Pchjongčchangu a výčtem významných dlouhodobých soutěží a 

jednorázových sportovních událostí, které ČT nevysílá nebo je vysílá v podstatně omezené míře. V oblasti 

sportovního vysílání byla moderátorova kritika argumentovaná a přesvědčivá, ale není jasné, nakolik mělo 

význam jeho obecné volání po vykrývání dalších programových typů veřejnoprávními médii – jestli je ČT 

snad také opomíjí, nebo nikoliv. Argumentace chyběla, zůstalo jen u volného zmínění dalších 

programových typů vedle argumentovaně zkritizovaného sportovního vysílání. Moderátor pasáž uzavřel 

takto (40:39): „Osobně bych spíše řekl, že problém je v něčem úplně jiném. Hovoříme o České televizi. Na 

mezinárodní úrovni, s majiteli těch práv, se totiž daleko hůře pracuje jaksi s provizemi a všimným za 

zprostředkování obchodu, pro případ žaloby České televize, toto je obecné konstatování. Prosím, 

nevztahujte si to na sebe.“ Jde o příklad několika podobných spekulativních výpadů v pořadu. Z hlediska 

pravomoci Rady není podstatné, jestli se tím může cítit být dotčena Česká televize, ale jestli není porušena 

povinnost provozovatele vysílání vůči divákům poskytovat objektivní a vyvážené informace. Zařazení 

takovéhoto vyjádření z pozice respondenta, který vysloví svůj názor, by nebylo problémem, ale takovéto 

vyjádření z pozice jediného mluvčího v publicistickém pořadu na dané téma problém může být, pokud není 

prezentován také jiný pohled. 

 

Další pasáž byla věnována kritice vyrovnaného rozpočtu ČT za mnoho let. Moderátor přesvědčivě doložil, 

že vyrovnaného rozpočtu je dosahováno díky využití prostředků z Fondu televizních poplatků, které tam 

byly naakumulovány v minulosti, zatímco bez jejich zapojení by byl rozpočet ČT ztrátový. To, že nejde jen 

o bezproblémové využití zdrojů z minulosti, se pokusil doložit údaji o vývoji stavu peněžních prostředků ČT, 

o vývoji dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku ČT a o vývoji výše odpisů a výše nových investic. 

V rovině globalizovaných údajů byla moderátorova kritika argumentovaná, avšak chyběla jakákoliv 

investigace toho, proč reálně byly prostředky z Fondu televizních poplatků Českou televizí čerpány. 

Poznatkem prezentovaným divákům tak prakticky bylo, že není známo, proč Česká televize hospodařila 

tak, jak hospodařila. Kritika na úrovni globálních údajů tak vyznívala do značné míry do prázdna a divák 

neměl použitelnou sumu informací pro svobodné vytvoření vlastního názoru, nanejvýš měl k dispozici 

omezenou sadu globalizovaných informací o hospodaření ČT schopnou vyvolat jeho pochybnosti. 

 

Následující pasáž věnoval moderátor prezentaci nákladů na výrobu jedné hodiny programu různého typu 

v ČT a externích nákladů. Pasáž měla podobné pojetí jako ta předchozí – moderátor prezentoval údaje, 

nad nimiž se pozastavil, ale věcná argumentace, proč je taková výše nákladů problém, chyběla. Divák 



nedostal informace, na základě kterých by si byl schopen svobodně vytvořit vlastní názor, nabídnut mu byl 

hotový názor moderátora. 

 

V následující pasáži se moderátor souvisleji věnoval své několikrát v průběhu pořadu vyslovené myšlence, 

že hospodaření ČT je téměř nekontrolovatelné z ekonomického pohledu (1:14:15): „Česká televize i Český 

rozhlas jsou vyjmuty z kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu... takže sice stejně jako jiné státní 

instituce pobírají peníze od nás všech, nikdo nekontroluje účelnost toho, jak s nimi nakládají – hovoříme o 

České televizi a Českém rozhlasu – nikdo, kromě jejich rad, které samozřejmě jmenují politici, kteří se jich 

bojí a nemají vůbec žádný zájem na tom, aby Českou televizi nějak týrali, nebo Český rozhlas, oni mají 

zájem na tom, aby s nimi samozřejmě dobře vycházeli. To znamená, jediným, kdo může kontrolovat 

hospodaření této instituce je ta Rada České televize, která má ze zákona hlídat nejen obsah vysílání, ale i 

její finance.“ Veřejná kontrola ČT a ČRo včetně jejich hospodaření prostřednictvím Rady ČT, respektive 

Rady ČRo, je zakotvena v mediální legislativě. Doložení špatného fungování této veřejné kontroly 

moderátor odbyl svým tvrzením, že je jmenují politici, kteří se jich bojí atd., ale toto tvrzení nepodpořil 

žádnou věcnou argumentací. I pokud by to bylo tak, jak to vyjádřil moderátor, povinností provozovatele 

vysílání je poskytnout divákovi takové objektivní a vyvážené informace, aby byl schopen si na jejich základě 

svobodně vytvořit vlastní názor, ať již stejný či různý od redakčního. Skutečností je, že způsob veřejné 

kontroly ČT a ČRo je zakotven v legislativě. Navrhování možnosti, aby namísto této formy veřejné kontroly 

bylo hospodaření ČT a ČRo kontrolováno Nejvyšším kontrolním úřadem, je polemikou s platnou 

legislativou, a tedy určitým politickým názorem. Obecně není problém ve vysílání politické názory 

prezentovat, ale pokud jsou prezentovány, musí provozovatel vysílání dbát své povinnosti poskytovat 

objektivní a vyvážené informace. Měl by být tedy prezentován i oponentní názor. 

 

V další pasáži se moderátor zaměřil na průhlednost smluv uzavíraných Českou televizí. Poukázal na to, že 

Česká televize nezveřejňuje data v Registru smluv, kde jinak musí publikovat všechny firmy, které nakládají 

s penězi daňových poplatníků. Při argumentování na toto téma se zaměřil na označení osob, které byly 

aktivní při prosazování toho, že ČT nezveřejňuje smlouvy v Registru smluv, ale méně na věcnou 

argumentaci. Argument, že televizní poplatek je daní svého druhu, je nepřesný. Daň je skutečně plošný 

poplatek, zatímco placení televizního poplatku je vázáno na držení televizního přijímače. Celá obec 

daňových poplatníků a množina držitelů televizorů nejsou totožné skupiny a argumentace pro zahrnutí ČT 

mezi ty, kdo jsou povinni zveřejňovat smlouvy v Registru smluv, přirovnáním televizního poplatku k dani je 

nedostatečná k tomu, aby si divák mohl na jejím základě svobodně vytvořit názor korelující s realitou. Jde 

opět o polemiku s platnou právní úpravou, a tedy o politický názor svého druhu, jehož prezentace ve 

vysílání si žádá, aby byl dán prostor také oponentnímu názoru. V závěru pasáže věnované průhlednosti 

smluv České televize zmínil moderátor smlouvy na nákup pořadů ze zahraničí. Hovořil jen v rovině 

náznaků, konkrétní kritiku a věcnou argumentaci bezprostředně neuvedl, jen slíbil, že se TV Barrandov 

bude tomuto tématu někdy příště věnovat. 

 

Samostatnou pozornost pak věnoval moderátor nadaci Člověk v tísni, jejímž zřizovatelem je Česká televize 

(1:36:04): „...Pod Českou televizi spadá také nadace Člověk v tísni... na první pohled je to moc hezká 

aktivita od veřejnoprávní stanice, ale na druhou stranu je to tak celé trochu chucpe. Tato nadace, která jen 

od státu na svoji činnost inkasuje téměř 147 milionů korun, totiž využívá takto výhody, které žádná jiná 

podobná nadace nemá. Je to přímý přístup do médií a nadstandardní možnosti využívání reklamy, 

propagace, redakcí a tak dále. Bonus, který by si každá nadace a dobročinná firma přála... A já vím, že to 

není proti dikci zákona, ale je to přece tak nějak logické, že veřejnoprávní televize má především vysílat, a 

ne dělat dobro.“ Svou kritiku moderátor odvodil od toho, že nadace spadá pod Českou televizi. Bez věcné 

argumentace položil rovnítko mezi ČT a nadaci Člověk v tísni, její činnost automaticky považoval za aktivitu 

České televize. Namísto věcných argumentů použil svá nijak nedoložená tvrzení o využívání výhod 

přístupu do vysílání, k reklamě, k využívání redakcí atd. V pasáži tak chyběla věcná argumentace, která 

by divákům umožňovala posoudit názor moderátora. Není problém prezentovat ve vysílání něčí názor, ale 



je problém, když provozovatel vysílání neposkytne divákovi věcné argumenty, které mu umožní svobodné 

vytvoření vlastního názoru, a názor oponentní. 

 

V závěru pořadu moderátor provedl shrnutí jeho obsahu stylem, který dobře dokumentuje jeho celkové 

pojetí, a proto ho zde citujeme vcelku (1:38:09): „Skutečný průšvih je v tom, že zde existuje instituce s 

větším rozpočtem, než má kdejaké ministerstvo, a nikdo nekontroluje její hospodaření. Ředitel této stanice 

Petr Dvořák umně využívá vlivu, který mu Česká televize poskytuje, a vybudoval si doslova stát ve státě. 

Redakce zpravodajství mu přitom v té jeho hře slouží jen jako účinný obranný štít, kterého se politici bojí. 

Jak si jinak vysvětlit, že nemusí zveřejňovat smlouvy, nikdo ho nekontroluje a tak dále. A pokud náhodou 

stát přijal zákon, který by mu to nakázal, zveřejňovat smlouvy, no tak si rychle prolobboval novelu toho 

zákona, která mu to jaksi odpustila, a nebo ti poslanci jaksi si udělali sami od sebe a pan Dvořák to od nich 

nechtěl, nevím, no, udělejte si obrázek sami. Podívejte se ještě jednou na výpis z účtu a zkontrolujte si, 

zda odvádíte do tohoto temného království oněch 135 korun, což dá tedy dohromady 7 miliard ročně, jak 

vám to nařizuje stát. Za rok tak zaplatíte 1620 korun, za které byste si mohli koupit knížky nebo něco, co 

by vám udělalo radost. Hrozné však je, že nikdo, opravdu nikdo neřeší, co se tam s těmi penězi děje. Pokud 

si myslíte, že Rada České televize nebo poslanci mají na podobnou hloubkovou kontrolu čas, prostředky 

nebo kapacity, tak prostě nemají. Nebudou se tomu nikdy věnovat. A nezapomeňme to, že politici se České 

televize bojí, a politici, poslanci, a členové Rady České televize jsou vysláni politiky, protože tomu nerozumí, 

myslím tím politici a členové rady, a protože se budou bát zpravodajství této stanice, já to znova opakuji, a 

rád bych vám připomenul, že i jedna z největších světových firem, pojišťovana Enron, který nedávno 

zkrachoval, měl také dlouho všechny výroční zprávy v cajku. Pak se ale ukázalo, že nic nebylo tak čisté, 

jak naoko vypadalo.“ V tomto shrnutí je zformulován názor na dané téma podpořený řadou tvrzení a 

spekulací, ale obsahuje jen minimální skutečně věcnou a relevantní argumentaci, a obsahuje také 

zavádějící argumenty. Je jistě pravda, že ČT má velký rozpočet, což už samo o sobě volá po veřejné 

kontrole, ale není pravda, že ho nikdo nekontroluje – ze zákona její hospodaření kontroluje Rada ČT. Její 

roli moderátor odbývá bez věcné argumentace tvrzením, že politici ani jimi vyslaní členové Rady ČT 

hospodaření ČT nerozumějí, nemají na to čas, prostředky nebo kapacity. O skutečném způsobu a 

výsledcích kontroly hospodaření ČT není v tomto závěru, ani v celém pořadu ani slovo. Pořad moderátor 

uzavřel příslibem vysílání dalších vydání pořadu věnovaných České televizi: „Já vám slibuji, že České 

televizi se budu v Kauzách Jaromíra Soukupa věnovat i dál. Rozkryjeme v jednom z dalších dílů, a bude 

jich více, další finanční toky, a budete překvapeni, stejně jako já. Budeme se věnovat výrobě, nákupu 

pořadů, platům, nemovitostem, cestovní kanceláři Česká televize a spousty dalších věcí.“  

 
 

Obsah pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa na téma hospodaření České televize tvořil převážně formulovaný 

názor jediného účinkujícího na dané téma. Prostor pro vyjádření názoru byl v pořadu o čisté délce kolem 

1:20 hodiny značný. V pořadu nebyl dán prostor žádnému oponentnímu názoru. Jediný účinkující většinou 

argumentoval svými tvrzeními a spekulacemi bez použití věcných argumentů, jako například tím, že politici 

se České televize bojí, protože ji sleduje mnoho lidí a může je zvát či nezvat do svých pořadů, že tito politici 

volí Radu ČT, která by měla Českou televizi kontrolovat, a že jak politici, tak Rada ČT hospodaření ČT 

nerozumějí a jeho skutečné kontrole se nevěnují. Tento způsob argumentace neumožňoval divákům 

svobodně si vytvořit na věc vlastní názor na základě objektivních a vyvážených informací. Pokud se 

v pořadu vyskytla věcná argumentace, byla převážně obecná do té míry, že neposkytovala divákům 

takovou sumu relevantních informací, která by mohla být základem pro svobodné vytvoření vlastního 

názoru diváků korespondujícího s realitou.  

 

Rada tedy dospěla k závěru, že odvysíláním pořadu mohlo být porušeno ustanovení § 31 odst. 2 zákona 

čís. 231/2001 Sb. 

 



S ohledem na uvedené rozhodla Rada na svém 6. zasedání konaném dne 20. března 2018 zahájit s 

provozovatelem Barrandov Televizní Studio a.s., IČ 41693311, sídlem Kříženeckého náměstí 322/5, 

Praha, PSČ 15200, řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení ustanovení § 31 odst. 2 

zákona č. 231/2001 Sb., jehož se mohl dopustit odvysíláním pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa na 

téma hospodaření ČT dne 28. února 2018 od 21:25 hodin na programu Televize Barrandov, neboť v 

pořadu byl na značné ploše prezentován výhradně názor jediného účinkujícího na téma pořadu, 

aniž by byl dán prostor pro oponentní názor. Neposkytl tedy objektivní a vyvážené informace 

nezbytné pro svobodné vytváření názorů. 

 

Oznámení o zahájení řízení o přestupku bylo provozovateli doručeno dne 12. dubna 2018 a tímto dnem 

bylo zahájeno řízení o přestupku. Rada stanovila obviněnému provozovateli lhůtu 30 dní pro písemné 

vyjádření. 

 

b) Vyjádření obviněného provozovatele: 

 

Dne 14. května 2018 bylo Radě doručeno vyjádření obviněného provozovatele, kde uvedl následující: 

 

Rada dle obviněného nesprávně posoudila ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., neboť to, na 

rozdíl od ustanovení § 31 odst. 3, hovoří o obecné povinnosti provozovatele, a neváže se ke konkrétnímu 

pořadu, ale k vysílanému programu jako celku (viz například rozsudek NSS ze dne 29. srpna 200´7, č.j. 4 

As 81/2006). Požadavku objektivity a vyváženosti pro každý jednotlivý pořad dostát z podstaty různosti 

pořadů nelze a tento požadavek by měl být posuzován a vykládán vzhledem k programům. V rámci 

programu jako celku již provozovatel vysílání jednotlivé pořady může vybrat tak, aby byly objektivní a 

vyvážené a oddělit je od sebe tak, aby hodnotící komentáře byly sdělovány v rámci pořadů jiných, než od 

zpravodajství předávaného ve zpravodajských pořadech. V uvedeném případě se však Rada zabývala 

splněním ustanovení § 31 odst. 2 ve vztahu k jednomu pořadu a nesprávně tak aplikuje právní normu 

určenou programům. Porušení ustanovení § 31 odst. 2 tak na uvedený případ vůbec nedopadá, neboť se 

týká vysílání programů jako celku, nikoli jednotlivých pořadů. 

 

Obviněný dále podotýká, že objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy, jejichž obsah a rozsah se 

může měnit, například v závislosti na čase a místě aplikace právního předpisu. Zákonodárce tak vytváří 

správnímu orgánu prostor, aby zhodnotil, zda konkrétní případ lze podřadit pod neurčitý právní pojem či 

nikoli. Při interpretaci neurčitého právního pojmu je tedy nutno nejprve objasnit neurčitý právní pojem a 

jeho rozsah, a poté hodnotit, zda skutečnosti konkrétního případu lze zařadit do rámce vytvořeného 

rozsahem neurčitého právního pojmu. V uvedeném případě však jednání pod tento neurčitý právní pojem 

nespadá.  

 

Účelem samotného pořadu je podrobit hospodaření provozovatele vysílání ze zákona veřejné kritice. 

Jednalo se o analýzu hospodaření ČT, jakožto tématu aktuálního a relevantního pro většinovou část 

populace. Cílem bylo nastínit divákům toto aktuální téma v jiném světle, než jako jsou na to z ostatních 

médií diváci zvyklí, a tím přispět k pestrosti způsobu prezentace aktuálních otázek a podpořit kritické 

myšlení diváků. Pořad aktivně vyvažuje objektivitu a podporuje kritické myšlení. Moderátor způsobem 

prezentace probíraného tématu podněcuje diváky k tomu, aby si vytvořili názory i mimo hlavní názorové 

proudy, které jsou v médiích většinově prezentovány jako obecné pravdy. Moderátor klade důraz na 

schopnost diváků prověřovat informace prezentované jednoznačným způsobem a na kritické myšlení 

diváků, které je zásadním prvkem objektivity a vyváženosti.  

 

Obsah pořadu, včetně všech v něm uvedených tvrzení, byl výsledkem důkladné a komplexní analytické 

práce pracovníků provozovatele, kteří vyhledávají relevantní údaje a souvislosti, které analyzují a dále 

zpracovávají pro účely pořadu. Tvrzení obsažená v pořadu jsou podložena čísly, která jsou pravdivá, a 



grafy znázorňujícími poměry jednotlivých údajů tam, kde je to pro lepší porozumění diváků vhodné. 

Moderátor užívá příměrů nikoli za účelem zavádějícím, nýbrž za účelem ilustrativním. Lze předpokládat, 

že pro běžného diváka představuje rozpočet ČT (7 miliard Kč) zcela nepředstavitelnou částku, a z toho 

důvodu používá moderátor vhodných příměrů, například když přepočítává, že by za tyto prostředky mohlo 

dojít k plošnému zvýšení důchodů o 4 000 Kč ročně atd. Pokud se v pořadu jednalo o informaci, která 

nemohla mít podložení v dostupných číslech, ale mohla z nich vyplývat, byla taková informace uvedena 

v hypotetické rovině.  

 

Obviněný zdůrazňuje, že moderátor ihned v úvodu pořadu uvádí, že není pro zrušení veřejnoprávních 

médií. Podrobuje však jejich fungování, transparentnost a ekonomickou efektivitu kritice, a to včetně otázky 

úkolů, které mají veřejnoprávní média plnit. Moderátor zároveň uvádí, že věří, že v ČT pracují slušní a 

poctiví lidé. Uvádí, že se nebude věnovat novinářům ČT, kteří mají pohled jiný, neboť mnohost pohledů 

respektuje. Říká divákům, že mají právo vybrat si své médium a ctí svobodu médií. Financování 

veřejnoprávních médií je však otázka, která nemá se svobodou slova nic společného. 

 

Obviněný zmiňuje nález Ústavního soudu ze dne 30. ledna 2018, č.j. I.ÚS 4035/14, který uvádí, že kritika 

veřejných záležitostí vykonávaných veřejnými osobami je přípustná, a tedy i kritika hospodaření ČT a kritika 

způsobu, jakým ČT její generální ředitel řídí, je taktéž ústavně přípustná. Taková kritika je navíc přípustná 

a žádoucí a jakékoli veřejnoprávní médium s ní musí počítat. Společenská realita, včetně úlohy a poslání 

veřejných médií, která byla zřízena jednotlivými právními předpisy, se v čase mění. Je tak zcela 

pochopitelné a očekávatelné, že taková mediální legislativa bude v průběhu času podrobena kritice ze 

strany veřejnosti, a to v konkurenčních médiích. Účelem pořadu je otevírat společensky nepopulární témata 

a nastiňovat i možnosti, které nejsou obecně přijímané. Jak uvádí moderátor, je pravdou, že pokud někdo 

proti ČT vystupuje, stane se z něj třídní nepřítel a je ve veřejném prostoru atakován. Tím však nemůže být 

ovlivněna možnost a nutnost podrobovat ČT veřejné a podložené kritice.  

 

Obviněný nevidí jediného důvodu, pro který by nemělo být možné porovnávat fungování ČT a soukromých 

televizí co do rozpočtu, počtu programů, budov a zaměstnanců. Je pochopitelné, že veřejnoprávní médium 

je srovnáváno s konkurenčními médii, a to i přes to, že podmínky fungování nejsou a nemohou být zcela 

totožné. ČT musí počítat s veřejným porovnáváním a veřejnou kritikou, a to zejména v případě, že zdrojem 

jejich příjmů jsou koncesionářské poplatky, aniž by podléhala kontrole NKÚ. Nastolení otázky veřejné 

kontroly je v tomto ohledu nezbytné. Pokud taková kontrola není efektivně vykonávána v soustavě 

příslušných orgánů, nezbývá, než aby ji v praxi de facto vykonávali diváci či konkurenti, a to všemi možnými 

prostředky. 

 

Rada sama v Oznámení na mnoha místech označuje kritiku ze strany obviněného za přínosnou, 

přesvědčivou a objektivní. U některých částí pořadu však vytýká nedostatečnou hloubkovou a věcnou 

argumentaci předkládaných údajů či tvrzení a jejich důvodů či nedostatek „jakékoli investigace“. Obviněný 

nepopírá, že každou jednotlivou informaci, která v pořadu zazněla, by vždy bylo možno probrat ještě do 

většího detailu a hloubky a bylo by možno předložit divákům nicneříkající čísla, detailní statistiky a 

informace. Takové informování by však nemělo na významu a zcela přesahuje možnosti a formát pořadu. 

Obviněnému nelze vytýkat, že u některých bodů se zastavil a více předkládané informace argumentoval a 

další již jen příkladmo zmínil. V případě Fondu televizních poplatků je zjevné, že nelze požadovat, aby 

obviněný pátral po tom, jak ČT fond použila. Obviněný však v pořadu dostatečným způsobem vysvětlil roli 

tohoto fondu, který sloužil k úpravě rozpočtu ČT na nulový výsledek, a přepočítal hospodaření ČT na stav 

bez tohoto fondu tak, aby divákům demonstroval ekonomický vývoj v ČT. Požadavky Rady jsou tak ve 

vztahu k obviněnému nepřiměřené a Rada zcela opomíjí, že obviněný již předloženými údaji a argumenty 

dostatečně naplnil standard nezbytný pro to, aby byl pořad dostatečně objektivní a diváci si na jeho základě 

mohli utvořit kritický názor. Doplňování dalších detailů by již bylo vzhledem ke sdělovanému tématu a 

přesvědčivosti pořadu bez významu. Pokud by měla být splněna míra detailu požadovaná Radou, musely 



by být informace o diskutovaném tématu předloženy ve formě rozsáhlého písemného stanoviska, nikoli 

televizního pořadu.  

 

Obviněný odkazuje na judikaturu Nejvyššího správního soudu s tím, že účelem publicistických pořadů je 

probírat společensky aktuální témata a přinášet k nimi co nejvíce názorů a mají být posuzovány jinak než 

pořady zpravodajské.  

 

Obviněný se domnívá, že Rada vystupuje v Oznámení zaujatě a staví se do role obhájce České televize; 

Rada se zastává ČT takovým způsobem, kdy lze pochybovat o funkci Rady jakožto nestranného a 

nezaujatého správního orgánu. Rada dle obviněného na obhajobu ČT předkládá své subjektivní a ničím 

nepodložené názory, aniž by to bylo jejím úkolem.  

 

Rada v Oznámení na obhajobu ČT opakovaně odkazuje na mediální legislativu, ze které některé otázky 

fungování ČT vyplývají. To ale neznamená, že otázky, které jsou řešeny mediální legislativou, jsou řešeny 

správně, nebo že by nemohly být podrobovány veřejné kritice. Obviněný je přesvědčen, že nedostatečné 

hospodaření nemůže být řešeno odkazem na mediální legislativu a již vůbec ne odkazem Rady, která se 

staví do role obhájce veřejnoprávního média. 

 

Obviněný dále uvádí, že má právo vysílat programy svobodně a nezávisle a že postihování pořadu podle 

ustanovení § 31 zákona č. 231/2001 Sb., by představovalo nepřípustný zásah do ústavně zaručené 

svobody projevu.  

 

Závěrem obviněný shrnuje, že účelem pořadu je otevřít veřejnou diskusi nad tématem hospodaření ČT a 

konfrontovat dostupné údaje týkající se fungování ČT s aktuální situací na mediálním trhu. Veřejnoprávní 

média by měla být posuzována s ohledem na aktuální společenský vývoj, jejich role se v čase může měnit. 

Za tímto účelem předložil obviněný řadu podložených argumentů, které v komplexnosti umožňují, aby 

diváci pořadu o roli ČT kriticky přemýšleli a utvořili si na problematiku vlastní názor. Není rolí správního 

orgánu pouštět se do subjektivní angažované polemiky v obhajobě ČT, když nedošlo k porušení zákona o 

vysílání.  

 

c) Další postup v rámci řízení: 

 

Rada na svém 11. zasedání konaném dne 26. června 2018 provedla důkaz zhlédnutím záznamu pořadu 

Kauzy Jaromíra Soukupa odvysílaného dne 28. února 2018 v čase od 21:25 hodin na programu Televize 

Barrandov. 

 

Dne 9. července 2018 bylo obviněnému doručeno Oznámení o doplnění spisu a ukončení dokazování a 

byla mu stanovena lhůta 20 dní pro vyjádření.  

 

d) Doplnění vyjádření obviněného: 

 

Dne 27. července 2018 bylo Radě doručeno vyjádření obviněného k Oznámení o doplnění spisu, kde uvedl 

následující: 

 

Obviněný za účelem dosažení co nejvyšší objektivity pořadu vycházel z veřejně přístupného návrhu 

rozpočtu České televize pro rok 2018 a z oficiálních výročních zpráv hospodaření ČT. Zdroje údajů 

obsažených v jednotlivých tvrzeních jsou tak veřejně dostupné a každý si může jejich obsah prověřit, což 

ostatně učinil i obviněný, když si vyhotovil přehled účetních závěrek ČT za roky 2012-2016. Obviněný tyto 

podklady zasílá Radě v příloze. Při práci s veřejně dostupnými údaji potom obviněný postupoval tak, aby 

mohl divákům pořad popsat konkrétní aspekty fungování hospodaření ČT transparentním a zároveň co 



nejsrozumitelnějším způsobem, neboť průměrný divák není odborníkem na daně a účetnictví a jednotlivé 

účetní kategorie a další pojmy hospodaření veřejnoprávních institucí logicky nezná.  

 

V rámci pořadu bylo uvedeno, že „ČT bude letos hospodařit s 6,97 mld. Kč“. Tato skutečnost vyplývá 

z veřejně přístupného návrhu rozpočtu ČT na rok 2018, přičemž pod pojmem „hospodaří“ obviněný uváděl 

právě celkové plánované výnosy ČT za rok 2018. Účetní pojem „výnos“ není divákům známý a srozumitelný 

tak, jako pojem „hospodaří“. Tento údaj je dostupný na straně 4 návrhu rozpočtu ČT na rok 2018.  

 

Při tvrzení, že ČT vybere na poplatcích 6 mld. Kč, obviněný vycházel z veřejně dostupného návrhu rozpočtu 

ČT pro rok 2018, podle něhož bude příjem z televizních poplatků v tomto roce 5 660 mil. Kč, přičemž 

zaokrouhlil čísla na miliardy nahoru. Tento údaj je dostupný na straně 4 návrhu rozpočtu ČT na rok 2018.  

 

Obviněný dále v pořadu uvedl, že ČT má z prodeje licenčních práv za rok 80 milionů Kč. Tento údaj taktéž 

vycházel z veřejně dostupného návrhu rozpočtu ČT na rok 2018, přičemž obviněný tímto uvedl hodnotu 

prodeje práv pro rok 2018 ve výši 82 mil. Kč. Tento údaj je dostupný na straně 11 návrhu rozpočtu ČT na 

rok 2018. 

 

Zásadní informaci obviněný divákům přinesl také tvrzením, že ČT od roku 2004 do roku 2016 pokaždé 

pracuje s vyrovnaným rozpočtem. To znamená, že na konci roku vždy uzavírá své hospodaření s nulou. 

Při vyhodnocování těchto údajů vycházel obviněný z veřejně přístupných výročních zpráv o hospodaření 

ČT, která dosáhla za poslední roky výsledku hospodaření v nulové výši. Tuto informaci se obviněný snažil 

divákům přiblížit pojmem „hospodaření s nulou“ tak, aby byla pro diváky představitelnější. Uvedené 

informace jsou taktéž přístupné ve výročních zprávách ČT.  

 

Dalším podstatným zjištěním obviněného je skutečnost, že stav peněžních prostředků ČT od konce září 

2011, kdy se ujal Petr Dvořák své funkce, klesl o dvě miliardy Kč. Podle rozpočtu schváleného na letošní 

rok vlastně o 2,2 mld. A to vše při vyrovnaném hospodaření. I při této analýze vycházel obviněný 

z výročních zpráv ČT. Obviněný se tuto informaci snažil divákům přiblížit pojmem „vyrovnané hospodaření“, 

aby byla pro diváky srozumitelnější. Tyto informace jsou také zřetelné z přiložené analýzy účetních závěrek 

ČT za roky 2012-2016.  

 

V pořadu také zaznělo, že od roku 2012 je pak patrné rozvírání nůžek mezi odpisy a investicemi ČT. Tento 

jev je dán tím, že se opakovaně nedaří naplňovat roční plán investičních výdajů, takže dochází průběžně 

ke snižování hodnoty této instituce. V tomto ohledu se obviněný snažil divákům přiblížit ekonomickou 

analýzu, podle které by výše investic za dané období měly pokrývat alespoň výši odpisů majetku, aby se 

zabezpečila reprodukce majetku. 

 

Obviněný v pořadu taktéž uvedl, že podle posledních dostupných údajů za rok 2016 víme, že průměrné 

přímé náklady na výrobu jedné hodiny zpravodajství v ČT stojí 55 tisíc Kč. Hodina seriálu stojí 5,5 mil. Kč 

v přímých nákladech. Hodina v kapitole dramatika a filmy stála 6,9 mil. Kč, zatímco hodina pohádky se 

v přímých nákladech vyšplhala na 9,16 milionu Kč. Tyto údaje vyplývají z veřejně dostupné výroční zprávy 

o hospodaření ČT za rok 2016 (viz strana 48).  

 

Obviněný uvádí, že účelem pořadu bylo podrobit hospodaření provozovatele vysílání ze zákona veřejné 

kritice. Pořad aktivně vyvažuje objektivitu a podporuje kritické myšlení a klade důraz na schopnost 

prověřovat informace jednoznačným způsobem a na kritické myšlení diváků, které je zásadním prvkem 

objektivity a vyváženosti. Obviněný proto překládá Radě jednotlivé veřejně dostupné podklady, aby se i 

správní orgán mohl o tvrzených skutečnostech přesvědčit. Tvrzení obsažená v pořadu jsou podložena 

čísly, která jsou pravdivá a grafy znázorňujícími poměry jednotlivých údajů tam, kde je to pro porozumění 

diváků vhodné. Moderátor užívá příměrů za účelem ilustrativním.  



 

Samotným projednáním věci se Rada zabývala na svém 13. zasedání konaném dne 14. srpna 2018 

a po zvážení všech podkladů pro rozhodnutí dospěla k následujícím závěrům: 

 

Dle ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené 

informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny 

od informací zpravodajského charakteru. 

 

Obviněný nesprávně vykládá ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. Dané ustanovení hovoří o 

povinnosti provozovatele vysílání poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné 

vytváření názorů, přičemž zároveň názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací 

zpravodajského charakteru. Jedná se o obecnou povinnost vztahující se jak k jednotlivým částem vysílání 

(pořadům, reportážím apod.), tak i k celku vysílaného programu. Nelze přijmout argumentaci obviněného, 

že požadavku objektivity a vyváženosti nelze dosáhnout pro každý jednotlivý pořad a že požadavek dle 

ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. je nutno vykládat ke všem programům provozovatele. Není 

možné se domnívat, že pokud provozovatel příkladmo v pořadu Kauzy JS poskytne jednostranné, 

neobjektivní, předpojaté informace a v jiném pořadu týkajícím se zcela jiného tématu poskytne informace 

objektivní, pak že tím v souhrnu naplní požadavky dané ustanovením § 31 odst. 2. To je výklad zcela 

absurdní.  

 

Rada souhlasí s obviněným, že objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy, jejichž obsah a rozsah 

se může měnit v závislosti na čase a místě aplikace právního předpisu a že zákonodárce vytváří správnímu 

orgánu prostor, aby zhodnotil, zda konkrétní případ lze podřadit pod takový neurčitý právní pojem. Rada 

pojmy objektivita a vyváženost jasně definovala již v samotném odůvodnění zahájení řízení o přestupku, 

když uvedla: 

 

Při právní kvalifikaci věci je Rada vedena mimo jiné názorem Nejvyššího správního soudu, který ve svém 

rozsudku ve věci č. j. 3 As 6/2010 uvedl:  Dle odborné literatury lze pak zásadou objektivity rozumět znak 

zpravodajství, „které se pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit zprávu od komentáře“. 

Ústřední charakteristikou takového postupu je „zásadní ověřování pravdivosti výpovědí“. Zásada objektivity 

předpokládá referování bez emocí a používání neutrálních výrazů (Michael Kunczik: Základy masové 

komunikace, Karolinum, Praha, 1995, s. 111). Pojem objektivita tedy v sobě zahrnuje hned několik aspektů, 

z nichž za rozhodné považuje Nejvyšší správní soud správnost (či přesnost), tzn. že zpráva odpovídá 

skutečnosti, transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři do 

zprávy nevkládají svá vlastní hodnocení – blíže srov. Schulz/Reifová a kol.: Analýza obsahu mediálních 

sdělení; Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a násl. Nevyvážeností je pak třeba rozumět skrytou formu 

stranickosti, kdy jsou v určité kontroverzní situaci některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných. 

Jinými slovy spočívá zásada vyváženosti v požadavku na „rovnoměrné zastoupení politických alternativ, 

co do rozsahu a úpravy zpravodajství“ (op. cit., s. 61).  

 

Pojmy objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy. Rada má však za to, že objektivita a vyváženost 

jsou pojmy běžně užívané a relativně snadno srozumitelné a jejich obsah lze považovat za obecně známý, 

nicméně Rada interpretuje pojem objektivní jako věcný, nestranný, nepředpojatý, neutrální, správný, úplný, 

přesný, předmětný, držící se faktů. Principy objektivity a vyváženosti tak zpravidla jsou fakticita a 

nestrannost, přičemž fakticity se dosahuje věcnou správností a relevancí (významností) a nestrannosti 

vyvážeností a neutralitou. 

Co se týká samotného pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa, ten je samotným provozovatelem označen za 

publicistiku. Jeho cílem má být rozkrývání (nejen) politických aktuálních kauz.  V anotaci pořadu 



provozovatel deklaruje, že divákům „vysvětlí“ pozadí kauz a „srozumitelně“ jim „sdělí“, „kdo je darebák a 

kdo hrdina“.  

Již samotná koncepce pořadu tedy počítá s tím, že provozovatel, a potažmo moderátor, znají pravdu, 

kterou posléze přehledně představí divákům. Netají se tak tím, že jsou v pořadu prezentovány předem 

zformulovaná stanoviska k rozebíraným případům. Tento přístup svědčí o poměrně černobílém a 

zjednodušujícím pohledu na společenskou a politickou realitu ze strany tvůrců pořadu.  

Pořad formálně působí jako angažovaná (investigativní) publicistika, pracující ve veřejném zájmu. 

Angažovaná publicistika je legitimní a společensky žádoucí žánr, ale pouze za podmínky, že bude pořad 

zpracován v souladu se zákonem, tj. v souladu se zásadami objektivního a vyváženého informování.  

Předmětné vydání pořadu je souvislou kritikou hospodaření České televize. Moderátor přináší množství 

tvrzení, kterými se snaží doložit, že Česká televize, jakožto veřejnoprávní instituce, nakládá s finančními 

prostředky nehospodárně, případně se podílí i na různých nekalých praktikách a machinacích. Není 

v možnostech Rady ověřovat veškeré informace, se kterými moderátor v  pořadu operoval. Obviněný ve 

svém vyjádření předložil poměrně rozsáhlou argumentaci, kde se zabývá jednotlivými tvrzeními moderátora 

a objasňuje, z jakých podkladů moderátor vycházel. Zde je možné konstatovat, že minimálně číselné údaje 

uváděné v pořadu vycházejí z objektivních zdrojů (veřejně dostupné výroční zprávy České televize, návrhy 

rozpočtu ČT a účetní závěrky), nicméně moderátor je interpretuje značně zkresleně. 

Moderátor užívá silně zabarvených gest, výrazů a emotivních příměrů, s cílem ovlivnit diváky a plasticky 

vykreslit obraz údajně zavrženíhodného jednání vedení České televize (např. výroky jako „v televizi je dost 

darebáků a podvodníků, kteří to dokáží s přehledem dorovnat“, „to je to, co spolyká bumbrlíček zvaný 

Česká televize“, prezentace ředitele Dvořáka jako „Otesánka“, příměry o tom, co jiného by si koncesionáři 

za zaplacené poplatky mohli zakoupit, bankovky rozházené po studiu apod.). Pořad tak působí jako součást 

kampaně proti České televizi, než jako pokus o věcné rozplétání kauz ve jménu veřejného zájmu. Obviněný 

ve svém vyjádření uvádí, že cílem pořadu bylo nastínit divákům téma v jiném světle, než jak jsou zvyklí 

z jiných médií. Do dramaturgie pořadu nemíní Rada nikterak zasahovat, nicméně je nutno říci, že i v tak 

osobitém pojetí publicistiky, jakým jsou Kauzy Jaromíra Soukupa, je nutno zachovat principy věcnosti, 

nestrannosti, nepředpojatosti. Není možné, aby publicistický pořad prezentoval jediný, vyhraněný názor 

jediného účinkujícího (moderátora), aby divákům byly poskytovány výhradně jednostranné informace, které 

jim neumožňují vytvořit si na věc svůj vlastní názor.  

Jednou ze stěžejních zásad objektivního a vyváženého informování je praxe, kdy provozovatel v rámci 

pořadu diváky seznámí se stanovisky zastánců všech relevantních názorových proudů, resp. zájmových 

stran. K tomu v daném případě nedošlo. Pořad sestával pouze z monologu moderátora, kritizovaná 

instituce, tedy Česká televize, nedostala žádný prostor k tomu, aby se k obviněním Jaromíra Soukupa 

vyjádřila a představila tak svůj pohled na věc. Oponenturu pro tvrzení moderátora nepředložil ani nikdo jiný. 

Koncept pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa je postaven v zásadě jako tzv. one man show, kdy zde vystupuje 

pouze moderátor, ředitel Televize Barrandov Jaromír Soukup, který divákům překládá svůj pohled na různé 

„kauzy“, které si zřejmě sám předem vybírá. Ani v jiných vydáních pořadu nejsou hosty osoby, jichž se 

kauzy týkají, a jiná názorová stanoviska tak nezaznívají nikdy. Taková je dramaturgie pořadu. Moderátor 

tak jako jediný vystupující v pořadu prezentuje způsob hospodaření České televize, jakožto veřejnoprávní 

instituce, ve výhradně negativním světle a nabízí pouze jednostranné interpretace zde zveřejněných 

informací, čímž došlo ke zjednodušení či zkreslení problematiky kontroly nad nakládáním s finančními 

prostředky ze strany České televize, potažmo médií veřejné služby, tedy problematiku, která má výrazný 

společensko-politický rozměr.  



S ohledem na vše, co bylo shora uvedeno, dospěla Rada k závěru, že odvysíláním předmětného 

pořadu došlo k porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. 

 

Dle ustanovení § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb., jestliže provozovatel vysílání a provozovatel 

převzatého vysílání porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, 

upozorní jej Rada na porušení tohoto zákona a stanoví mu lhůtu k nápravě. 

 

Dle ustanovení § 59 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., dojde-li k nápravě ve stanovené lhůtě, Rada správní 

trest neuloží. 

 

Rada dospěla k závěru, že provozovateli dosud nebylo uloženo typově obdobné upozornění na 

porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., tak, jak vyžaduje aktuální judikatura 

správních soudů. Nebyla tedy naplněna podmínka pro uložení pokuty ani jiného správního trestu 

dle zákona č. 250/2016 Sb. Vzhledem k tomu se Rada usnesla na zastavení řízení o přestupku 

z důvodu absence předchozího typově obdobného upozornění na porušení zákona dle § 59 odst. 1 

zákona č. 231/2001 Sb.  

 

Jelikož však prokazatelně došlo k protiprávnímu jednání, rozhodla současně Rada upozornit 

provozovatele na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., a stanovila mu lhůtu 

k nápravě. 

 

Porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., spatřuje Rada, jak již uvedla výše, v tom 

že pořad tvořil převážně formulovaný názor jediného účinkujícího na dané téma. Prostor pro 

vyjádření názoru byl v pořadu o čisté délce kolem 1:20 hodiny značný. V pořadu nebyl dán prostor 

žádnému oponentnímu názoru. Jediný účinkující většinou argumentoval svými tvrzeními a 

spekulacemi bez použití věcných argumentů, jako například tím, že politici se České televize bojí, 

protože ji sleduje mnoho lidí a může je zvát či nezvat do svých pořadů, že tito politici volí Radu ČT, 

která by měla Českou televizi kontrolovat, a že jak politici, tak Rada ČT hospodaření ČT nerozumějí 

a jeho skutečné kontrole se nevěnují. Tento způsob argumentace neumožňoval divákům svobodně 

si vytvořit na věc vlastní názor na základě objektivních a vyvážených informací. Pokud se v pořadu 

vyskytla věcná argumentace, byla převážně obecná do té míry, že neposkytovala divákům takovou 

sumu relevantních informací, která by mohla být základem pro svobodné vytvoření vlastního 

názoru diváků korespondujícího s realitou.  

 
Pokud Rada dle ustanovení § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. zjistí, že provozovatel vysílání porušuje 

povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, upozorní jej na porušení a stanoví 

mu lhůtu k nápravě, která musí být v souladu s ustanovením § 59 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. přiměřená 

charakteru porušené povinnosti. V daném případě byla lhůta stanovena na 7 dní ode dne doručení tohoto 

upozornění. 

 

Podle ustanovení § 59 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., dojde-li k nápravě ve stanovené lhůtě, Rada správní 

trest neuloží. 

 

Pokud by provozovatel uvedené povinnosti nesplnil, bude Rada, v případě dalšího zjištění stejných 

porušení zákona o vysílání po stanovené lhůtě k nápravě, oprávněna v řízení o přestupku uložit správní 

trest v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 231/2001 Sb. 

 

Poučení: 

 

Proti tomuto upozornění není možno podat žalobu ve smyslu ustanovení § 66 zákona č. 231/2001 Sb. 



 

 
 

Ivan Krejčí 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 
elektronicky podepsáno 

 
 
 
 
 
 
 



 

Jedn. identifikátor 285111-RRTV 

 
Váš dopis zn.  -    
Naše č. j.  RRTV/15580/2018-
rud  
Sp. zn. RRTV/2018/331/rud  
Zasedání Rady   13-2018/poř. č. 17 
 
Vyřizuje: Analytický odbor 
 
Datum, místo 14. srpna 2018, Praha 
 
 

ZASTAVENÍ ŘÍZENÍ O PŘESTUPKU 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své působnosti 

dané § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně 

dalších zákonů a podle ustanovení § 86 odst. 1 písm. h) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za 

přestupky a řízení o nich, vydala dne 14. srpna 2018 toto usnesení:  

 

Rada zastavuje s provozovatelem Barrandov Televizní Studio a.s., IČ 41693311, sídlem 

Kříženeckého nám. 322, Praha 5, PSČ 152 00, řízení o přestupku vedené pro porušení ustanovení § 

31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., jehož se dopustil odvysíláním pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa 

na téma hospodaření ČT dne 28. února 2018 od 21:25 hodin na programu Televize Barrandov, neboť 

nebyla splněna podmínka předchozího typově obdobného upozornění na porušení zákona dle 

ustanovení § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. 

 
Odůvodnění: 

 
a) Zahájení řízení o přestupku: 

 

Barrandov Televizní Studio a. s., je provozovatelem televizního vysílání programu Televize Barrandov 

šířeného prostřednictvím pozemních vysílačů v systému DVB-T na základě licence Sp. zn./Ident.: 

2013/378/FIA/Bar, č.j.: FIA/2148/2013. 

 

Na základě diváckých stížností Rada zjistila, že dne 28. února 2018 v čase od 21:25 hodin byl na 

programu Televize Barrandov odvysílán pořad Kauzy Jaromíra Soukupa. 

 

Provozovatel na svých webových stránkách uvádí k pořadu následující anotaci: 

 

„Kauzy Jaromíra Soukupa – nový pořad televize Barrandov, ve kterém se generální ředitel Jaromír Soukup 

bude věnovat nejen aktuálním politickým kauzám, ale i těm, se kterými se setkáváme v běžném životě.  

Jediný publicistický pořad v Česku, kde vám naprosto přehledně vysvětlíme, jak to s těmi kauzami ve 

skutečnosti je. Srozumitelně vám také sdělíme, kdo je darebák a kdo hrdina. A dozvíte se také, jak proti 

těm, kteří vám ubližují, můžete bojovat.“1 

 

Pořad je koncipován jako souvislý monologický projev moderátora pořadu (a zároveň generálního ředitele 

Televize Barrandov) Jaromíra Soukupa. Moderátor hovoří ve studiu, součástí pořadu nejsou žádné 

reportáže či rozhovory s hosty. Tématem předmětného vydání je hospodaření České televize, přičemž 

                                                 
1 https://www.barrandov.tv/kauzy-jaromira-soukupa  

https://www.barrandov.tv/kauzy-jaromira-soukupa


moderátor opakovaně avizuje, že se jedná o první díl „seriálu“, který se bude Českou televizí dopodrobna 

zabývat, resp. rozkrývat s ní spojené „kauzy“.  

 

Jaromír Soukup po celou dobu vysílání pořadu (pořad má stopáž 01:41 hodin) kritizuje způsob, jakým 

Česká televize, jakožto veřejnoprávní médium, nakládá s finančními prostředky. Ve studiu jsou na stole i 

po zemi rozházené bankovky, které mají ilustrovat problematické hospodaření a plýtvání penězi ze strany 

ČT. Z úst moderátora  v průběhu pořadu postupně zazní např. tato tvrzení:  

 

 Člověk kritizující ČT se stává „třídním nepřítelem“ 

 Není potřeba zrušit veřejnoprávní média, ale je problém, že ČT „nepodléhá vůbec žádné kontrole“ 

toho, jak nakládá se svěřenými prostředky 

 V Radě ČT, která má hospodaření kontrolovat, zasedají „podivní lidé“, např. Zdeněk Šarapatka 

 ČT potřebuje každý rok více a více peněz, letos hospodaří se 7 miliardami Kč a nabídne za to 

pouze 5 programů, rozpočet i počet zaměstnanců ČT odpovídá větší instituci 

 Všichni musíme České televizi měsíčně platit 135 Kč, což  je „daň“, i když se oficiálně nazývá 

„koncesionářský poplatek“, ČT tedy „žije z našich daní“, tyto daně jdou ČT přímo, nic se tedy 

nerozkrade cestou, nicméně „v televizi je dost darebáků a podvodníků, kteří to dokáží s přehledem 

dorovnat“ 

 /Soukup bere do ruky pětitisícovou bankovku/ kdybychom měli ilustrovat, s kolika pětitisícovými 

bankovkami ČT hospodaří, bylo by jich po kolena, celkem 1 394 000 ks, což je 1,5 tuny a „to je to, 

co spolyká bumbrlíček zvaný Česká televize“ 

 Přes 6 miliardy příjmů ČT je z poplatků, půl miliardy z prodeje reklamy a sponzoringu, půl miliardy 

prodej licenčních práv apod., dohromady tedy 7 miliard 

 ČT „v klidu vysílá“ reklamu, zatímco „inkasuje peníze“ od koncesionářů, z prodeje licenčních práv 

má pouze 80 milionů ročně, což svědčí o tom, že o její „kulturní počiny“ nikdo nemá zájem  

 /čas 00:13:48 hodin od začátku pořadu - graf znázorňující strukturu hospodaření ČT/ 7 miliard 

příjmů, do kterých spadají poplatky, sponzoring (kterému se „nesmí říkat reklama“), prodej 

licenčních práv (třeba za prodej Majora Zemana TV Barrandov, ČT vydělává na prodeji práv na 

staré, „socialistické“ pořady, které patří nám všem), úroky, či výnosy z vymáhání poplatků  

 7 miliard je rozpočet Novy a Primy dohromady, přičemž tyto komerční stanice provozují v součtu 

14 programů, ČT jenom 5 

 Generální ředitel ČT Petr Dvořák  má novou smlouvu na plat 242 000  Kč měsíčně plus roční 

bonus, dříve byl jednatelem TV Nova, ale  systém v ČT si ho „zkrotil“  

 /Soukup na kameru ukazuje fotku P. Dvořáka jako „Otesánka“/ všechny komerční televize mají 

dohromady méně budov a prostoru než ČT, ČT disponuje „armádou úředníků“, ČT má 5 kanálů a 

necelé 3 tisíce zaměstnanců, zatímco třeba Nova má 7 kanálů a 600 zaměstnanců, Barrandov 4 

kanály a 200 zaměstnanců atd., všichni zaměstnanci komerčních televizí tvoří asi třetinu 

zaměstnanců ČT, přitom Barrandov má 9 % podíl na trhu, Nova 30%,  Prima 20 % - dohromady 

mají (i s malými provozovateli) přes 70 %, ČT, na kterou zbývá 30 %, spotřebuje nejvíce prostředků  

 7 miliard by stačilo třeba na plošné zvýšení důchodů o 4 tisíce Kč ročně nebo 20 tisíc ročně pro 

zaměstnance ve školství, proto je potřeba, tyto prostředky kontrolovat  

 Veřejnoprávní média vznikala ve chvíli, kdy bylo vysílání drahé a k dispozici bylo málo frekvencí, 

dnes je díky digitálnímu vysílání možné vysílat tisíce programů, veřejnoprávní média tak plní nové 

úkoly, např. BBC má povinnost jednat ve veřejném zájmu a nabízet obsah, který komerční stanice 

poskytovat nemohou, úkolem veřejnoprávních médií není např. vysílat Stardance, jak to dělá ČT  

 NKÚ, který je zřízen za účelem kontroly veřejných prostředků, nemá dohled nad hospodařením 

ČT, kontrolu nad ČT mají pouze politici a Rada ČT, kterou taktéž politici jmenují  

 Komerční televize si musí na svůj chod vydělat, zatímco ČT peníze získává z veřejných zdrojů, 

veřejnoprávní televize může např. dávat mnohem vyšší honoráře, jejím úkolem by ale mělo být to, 



co komerční televize dělat nemohou, např. tvorba dokumentů nebo zprostředkování zahraničních 

sportovních přenosů, ČT ale např. neodvysílala vítězný závod Ester Ledecké, protože šetřila, na 

mezinárodní úrovni se hůře pracuje s provizemi a „všimným“, když se kupují přenosová práva  

 Lidé ve vedení ČT (Petr Dvořák, Milan Fridrich, Jan Maxa atd.) jsou spoluvlastníky různých 

soukromých společností nebo členy dozorčích rad, vedoucí brněnského studia je bývalým kolegou 

odsouzeného Marka Dalíka 

 ČT vždy pracuje s vyrovnaným rozpočtem, vše, co dostanou, musí utratit, přechozí ředitel Jiří 

Janeček vytvořil fond televizních poplatků a ušetřil tak 5,5 miliardy Kč, dnes tam ovšem zůstávají 

necelé 3 miliardy, ke konci funkčního období P. Dvořáka tam patrně nezbyde nic a může pak třeba 

dojít ke zvýšení koncesionářských poplatků  

 Za dobu vedení P. Dvořáka ČT odčerpala přes dvě miliardy korun z fondu televizních poplatků, 

přitom stav dlouhodobého majetku neustále klesá, ČT tedy prostředky neinvestuje, odpisy jsou 

vyšší než nové investice, majetek stárne 

 Veřejnoprávní média jsou neprůhledné instituce, jsou téměř nekontrolovatelné, ČT i ČRo jsou 

vyjmuty z kompetence NKÚ, pobírají peníze od nás všech, ale nikdo nekontroluje účelnost, resp. 

kontroluje je jen Rada ČT 

 BBC zveřejňuje smlouvy se slavnými moderátory, u nás taková praxe není, je ale logické, že 

veřejnost by chtěla vědět, jaký plat má moderátor, který zaměstnavateli diktuje, co bude dělat 

(narážka na V. Moravce a jeho odmítnutí moderace předvolební prezidentské debaty) 

 Neexistuje veřejný seznam zakázek externích producentů, i když ČT pracuje s veřejnými penězi, 

neexistuje kontrola 

 V ČT dlouhodobě fungují „boční cesty k penězům“, ví se to dlouho, 2016 Dvořák odstartoval 

„kanonádu“ proti možnému zapojení ČT do registru smluv, ve prospěch ČT lobboval vlivný sociálně 

demokratický poslanec Birke, ČT se tak podařilo vyjednat si výjimku ze zveřejňování smluv 

v registru  

 ČT vybírá od každého 135 korun, ale nepodléhá NKÚ a nezveřejňuje data v registru smluv, kde 

musí publikovat všechny firmy, co nakládají s penězi daňových poplatníků 

 ČT má k dispozici téměř tolik prostředků jako ministerstvo zdravotnictví, podobný rozpočet jako 

ministerstvo zahraničí, přičemž všechna ministerstva může kontrolovat NKÚ, veřejnoprávní média 

jsou „v klidu“ 

 Veřejnoprávní televize je „pohrobek socialismu“, výčet majetku v katastru nemovitostí zabírá 192 

stránek, nově přitom může prodat a zpět pronajmout „nepotřebné“ nemovitosti 

 Průměrný plat v ČT je o 10,5 tisíce Kč vyšší než průměrný plat v ČR, za mzdy ČT utratí téměř 2 

miliardy Kč 

 P. Dvořák si vybudoval „stát ve státě“ 

 

Argumentaci Jaromíra Soukupa lze shrnout jeho výrokem v závěru pořadu:  

„Podívejte se ještě jednou na výpis z účtu a  zkontrolujte si, zda odvádíte do tohoto temného království 

oněch 135 korun, což dá tedy dohromady 7 miliard ročně, jak vám to nařizuje stát. Za rok tak zaplatíte 1620 

korun, za které byste si mohli koupit knížky nebo něco, co by vám udělalo radost. Hrozné však je, že nikdo, 

opravdu nikdo, neřeší, co se tam s těmi penězi děje. Pokud si myslíte, že Rada České televize nebo 

poslanci na podobnou hloubkovou kontrolu čas, prostředky nebo kapacity, tak prostě nemají. Nebudou se 

tomu nikdy věnovat. A nezapomeňme to, že politici se České televize bojí. A politici, poslanci a členové 

Rady České televize jsou vysíláni politiky, protože tomu nerozumí, myslím ti politici a členové Rady, a 

protože se budou bát zpravodajství této stanice. Já to znova opakuji. A rád bych vám připomenul, že i jedna 

z největších světových firem, pojišťovna Enron, který nedávno zkrachoval, měl také dlouho všechny výroční 

zprávy v cajku. Pak se ale ukázalo, že nic nebylo tak čisté, jak na oko vypadalo.“ 

 

Rozbor: 



 

Téma uvedl moderátor jako ošemetné: „Nyní panuje taková atmosféra, že když člověk proti ní [proti České 

televizi] něco řekne, hned se z něj stane třídní nepřítel.“ Toto východisko je zcela subjektivní. Aniž by bylo 

třeba oponovat s tvrzením, že kritikové ČT bývají kritizováni, je nesporným faktem, že Česká televize je 

předmětem veřejného kritizování různého rázu v daleko větším rozsahu než jiná média, a společenská 

atmosféra jistě má v této souvislosti i jiné a významnější komponenty než ten, který si rétoricky vybral 

moderátor k uvedení tématu pořadu. Po oznámení tématu moderátor uvedl, že politici se ČT bojí, protože 

ji sleduje mnoho lidí a může je zvát či nezvat do svých pořadů, a že ji má kontrolovat podivná Rada ČT 

volená politiky, k čemuž dodal (2:14): „V Radě České televize, která má kontrolovat mimo jiné to 

hospodaření a to, jak plní zákon o České televizi její management, sedí takoví podivní lidé volení těmi 

politiky, jako je třeba pan Zdeněk Šarapatka, který je ztělesněním neuvěřitelného politruka, který nevidí 

doleva ani doprava, a když je agresivnější a agresivnější a agresivnější, tak je spokojenější, spokojenější 

a spokojenější.“ Subjektivitu v tomto uvedení tématu pořadu nelze přehlédnout. Obecně formulované 

tvrzení, že se politici ČT bojí, nestojí na žádných argumentech, které by mohly být vztahovány specificky 

k České televizi. Politici patrně obecně mohou mít obavy, že jim média mohou věnovat malý prostor, ale 

v čem by mělo být postavení ČT v tomto ohledu specifické, moderátor nijak argumentačně nedoložil, a jeho 

sdělení působí opět jako čistě rétorická figura. Mechanismus volby Rady ČT je zakotven v zákoně, je 

odvozen od zastupitelské formy demokracie, a jediný konkrétní příklad osoby, který moderátor uvedl 

k dokumentování proklamované podivnosti složení Rady ČT, byl bez věcné argumentace a zmatečný, 

protože moderátor zaměnil člena Rady ČT Zdeňka Šarapatku a nedávného poslance Milana Šarapatku, 

jehož portrét na kameru prezentoval. Příklady subjektivních prvků v obsahu pořadu může být více, zde 

jsme se zaměřili na ty, které se objevily už na jeho začátku. Pokud by divák při vytváření svého názoru na 

téma pořadu přijal za svůj názor k tématu pořadu to, co zaznělo v jeho rétorickém uvedení, získal by k němu 

apriorní vztah bez věcné argumentační opory. Téma hospodaření České televize je jistě pro publicistiku 

legitimní, ale ve způsobu jeho uchopení v posuzovaném pořadu byly nesporné subjektivní prvky a 

nepřesnosti. 

 

Dalším příkladem subjektivních vyjádření a nepřesností může být, jak při rekapitulaci celkových příjmů ČT 

moderátor hovořil o jejích příjmech z reklamy (14:47): „Sedmdesát dva milionů korun je tedy reklama. No 

oni ji podle zákona mohou vysílat pouze u sportovních přenosů, takže tam tomu v pohodě říkají tedy 

reklama.“ K tomu je třeba poznamenat, že není pravda, že ČT může vysílat reklamu pouze u sportovních 

přenosů. Česká televize může reklamu v regulovaných mezích vysílat na programech ČT2 a ČT4 (tj. dnešní 

ČT sport), a kromě toho na ostatních programech v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní 

události. Jiné formy obchodních sdělení, tj. označení sponzora a umístění produktu, nejsou ve vysílání 

České televize regulovány odlišně od ostatních televizí. 

 

Objektivní význam při kritice ČT mělo srovnání fungování britské BBC s Českou televizí. Tato pasáž byla 

pro argumentaci moderátora přínosná. Naopak problematické bylo jeho mechanické srovnávání ČT a 

českých komerčních televizí na základě takových globálních ukazatelů, jako je celkový rozpočet, počet 

vysílaných programů nebo počet zaměstnanců, což jsou při rozdílnosti poslání a cílů veřejnoprávní televize 

a komerčních televizí vyjádřených v zákonné regulaci příliš hrubá kritéria neschopná vystihnout podstatné 

věci. Bez poněkud analytičtějšího pohledu do struktury nákladů a vzniklých výstupů má srovnání celkových 

údajů o rozpočtu, počtu programů a zaměstnanců nulovou výpovědní hodnotu, ale moderátor tyto zcela 

povšechné údaje prezentoval jako dokumentaci nepřiměřenosti na straně České televize. Zavádějící bylo 

přepočítávání rozpočtu ČT na zvýšení důchodů nebo platů zaměstnanců v resortu školství, byť to 

moderátor použil jen k dodání důrazu požadavku na kontrolu hospodaření ČT. 

 

V některých pasážích moderátor prakticky polemizoval s právní úpravou v oblasti médií. Upozornil 

například na disproporci na mediálním trhu (35:58): „Zkrátka na mediálním trhu je jedna velká disproporce. 

Na jedné straně komerční stanice, které si musí na svůj provoz vydělat, a na druhé straně veřejnoprávní 



televize, která má na stejný program zajištěné financování z koncesionářských poplatků.“ Uvedl pak 

paralelu mezi dvěma pekárnami, z nichž jedna musí na všechny suroviny a mzdy vydělat, a vedle ní je 

pekárna, která tyto starosti nemá. K tomu je třeba poznamenat, že zdroje financování České televize i 

provozovatelů vysílání na základě licencí vyplývají z mediální legislativy. Jistě to nějak ovlivňuje situaci na 

mediálním trhu, ale není to nic, za co by v principu mohla Česká televize, a je to faktor, se kterým mohou 

a musejí ostatní provozovatelé od počátku počítat. Česká televize nerozhoduje o tom, jaké druhy příjmů jí 

stanoví zákon.  

 

Přínosná pro kritiku ČT mohla být pasáž, ve které moderátor hovořil o specifičnosti úkolů veřejnoprávních 

médií (37:10): „Úkolem veřejnoprávních médií by mělo dnes být vykrývat věci, které se komerčním stanicím 

nevyplatí, a nikdy je nebudou moci dělat - natáčení dokumentů, podpora nezávislého filmu, podpora 

studentů filmových fakult, vysílání vzdělávacích pořadů, filmů pro pamětníky, pořadů pro děti, anebo třeba 

to, o co se snaží v poslední době tak moc Evropská unie a co by mohlo být dobrou zprávou pro české 

sportovní fanoušky. Mezi onen odlišný mediální obsah by měly patřit i mezinárodní sportovní přenosy.“ 

Moderátor konkretizoval svou kritiku jen v oblasti sportovního vysílání – připomenutím propásnutí vítězné 

jízdy Ester Ledecké na lyžích na OH v Pchjongčchangu a výčtem významných dlouhodobých soutěží a 

jednorázových sportovních událostí, které ČT nevysílá nebo je vysílá v podstatně omezené míře. V oblasti 

sportovního vysílání byla moderátorova kritika argumentovaná a přesvědčivá, ale není jasné, nakolik mělo 

význam jeho obecné volání po vykrývání dalších programových typů veřejnoprávními médii – jestli je ČT 

snad také opomíjí, nebo nikoliv. Argumentace chyběla, zůstalo jen u volného zmínění dalších 

programových typů vedle argumentovaně zkritizovaného sportovního vysílání. Moderátor pasáž uzavřel 

takto (40:39): „Osobně bych spíše řekl, že problém je v něčem úplně jiném. Hovoříme o České televizi. Na 

mezinárodní úrovni, s majiteli těch práv, se totiž daleko hůře pracuje jaksi s provizemi a všimným za 

zprostředkování obchodu, pro případ žaloby České televize, toto je obecné konstatování. Prosím, 

nevztahujte si to na sebe.“ Jde o příklad několika podobných spekulativních výpadů v pořadu. Z hlediska 

pravomoci Rady není podstatné, jestli se tím může cítit být dotčena Česká televize, ale jestli není porušena 

povinnost provozovatele vysílání vůči divákům poskytovat objektivní a vyvážené informace. Zařazení 

takovéhoto vyjádření z pozice respondenta, který vysloví svůj názor, by nebylo problémem, ale takovéto 

vyjádření z pozice jediného mluvčího v publicistickém pořadu na dané téma problém může být, pokud není 

prezentován také jiný pohled. 

 

Další pasáž byla věnována kritice vyrovnaného rozpočtu ČT za mnoho let. Moderátor přesvědčivě doložil, 

že vyrovnaného rozpočtu je dosahováno díky využití prostředků z Fondu televizních poplatků, které tam 

byly naakumulovány v minulosti, zatímco bez jejich zapojení by byl rozpočet ČT ztrátový. To, že nejde jen 

o bezproblémové využití zdrojů z minulosti, se pokusil doložit údaji o vývoji stavu peněžních prostředků ČT, 

o vývoji dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku ČT a o vývoji výše odpisů a výše nových investic. 

V rovině globalizovaných údajů byla moderátorova kritika argumentovaná, avšak chyběla jakákoliv 

investigace toho, proč reálně byly prostředky z Fondu televizních poplatků Českou televizí čerpány. 

Poznatkem prezentovaným divákům tak prakticky bylo, že není známo, proč Česká televize hospodařila 

tak, jak hospodařila. Kritika na úrovni globálních údajů tak vyznívala do značné míry do prázdna a divák 

neměl použitelnou sumu informací pro svobodné vytvoření vlastního názoru, nanejvýš měl k dispozici 

omezenou sadu globalizovaných informací o hospodaření ČT schopnou vyvolat jeho pochybnosti. 

 

Následující pasáž věnoval moderátor prezentaci nákladů na výrobu jedné hodiny programu různého typu 

v ČT a externích nákladů. Pasáž měla podobné pojetí jako ta předchozí – moderátor prezentoval údaje, 

nad nimiž se pozastavil, ale věcná argumentace, proč je taková výše nákladů problém, chyběla. Divák 

nedostal informace, na základě kterých by si byl schopen svobodně vytvořit vlastní názor, nabídnut mu byl 

hotový názor moderátora. 

 



V následující pasáži se moderátor souvisleji věnoval své několikrát v průběhu pořadu vyslovené myšlence, 

že hospodaření ČT je téměř nekontrolovatelné z ekonomického pohledu (1:14:15): „Česká televize i Český 

rozhlas jsou vyjmuty z kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu... takže sice stejně jako jiné státní 

instituce pobírají peníze od nás všech, nikdo nekontroluje účelnost toho, jak s nimi nakládají – hovoříme o 

České televizi a Českém rozhlasu – nikdo, kromě jejich rad, které samozřejmě jmenují politici, kteří se jich 

bojí a nemají vůbec žádný zájem na tom, aby Českou televizi nějak týrali, nebo Český rozhlas, oni mají 

zájem na tom, aby s nimi samozřejmě dobře vycházeli. To znamená, jediným, kdo může kontrolovat 

hospodaření této instituce je ta Rada České televize, která má ze zákona hlídat nejen obsah vysílání, ale i 

její finance.“ Veřejná kontrola ČT a ČRo včetně jejich hospodaření prostřednictvím Rady ČT, respektive 

Rady ČRo, je zakotvena v mediální legislativě. Doložení špatného fungování této veřejné kontroly 

moderátor odbyl svým tvrzením, že je jmenují politici, kteří se jich bojí atd., ale toto tvrzení nepodpořil 

žádnou věcnou argumentací. I pokud by to bylo tak, jak to vyjádřil moderátor, povinností provozovatele 

vysílání je poskytnout divákovi takové objektivní a vyvážené informace, aby byl schopen si na jejich základě 

svobodně vytvořit vlastní názor, ať již stejný či různý od redakčního. Skutečností je, že způsob veřejné 

kontroly ČT a ČRo je zakotven v legislativě. Navrhování možnosti, aby namísto této formy veřejné kontroly 

bylo hospodaření ČT a ČRo kontrolováno Nejvyšším kontrolním úřadem, je polemikou s platnou 

legislativou, a tedy určitým politickým názorem. Obecně není problém ve vysílání politické názory 

prezentovat, ale pokud jsou prezentovány, musí provozovatel vysílání dbát své povinnosti poskytovat 

objektivní a vyvážené informace. Měl by být tedy prezentován i oponentní názor. 

 

V další pasáži se moderátor zaměřil na průhlednost smluv uzavíraných Českou televizí. Poukázal na to, že 

Česká televize nezveřejňuje data v Registru smluv, kde jinak musí publikovat všechny firmy, které nakládají 

s penězi daňových poplatníků. Při argumentování na toto téma se zaměřil na označení osob, které byly 

aktivní při prosazování toho, že ČT nezveřejňuje smlouvy v Registru smluv, ale méně na věcnou 

argumentaci. Argument, že televizní poplatek je daní svého druhu, je nepřesný. Daň je skutečně plošný 

poplatek, zatímco placení televizního poplatku je vázáno na držení televizního přijímače. Celá obec 

daňových poplatníků a množina držitelů televizorů nejsou totožné skupiny a argumentace pro zahrnutí ČT 

mezi ty, kdo jsou povinni zveřejňovat smlouvy v Registru smluv, přirovnáním televizního poplatku k dani je 

nedostatečná k tomu, aby si divák mohl na jejím základě svobodně vytvořit názor korelující s realitou. Jde 

opět o polemiku s platnou právní úpravou, a tedy o politický názor svého druhu, jehož prezentace ve 

vysílání si žádá, aby byl dán prostor také oponentnímu názoru. V závěru pasáže věnované průhlednosti 

smluv České televize zmínil moderátor smlouvy na nákup pořadů ze zahraničí. Hovořil jen v rovině 

náznaků, konkrétní kritiku a věcnou argumentaci bezprostředně neuvedl, jen slíbil, že se TV Barrandov 

bude tomuto tématu někdy příště věnovat. 

 

Samostatnou pozornost pak věnoval moderátor nadaci Člověk v tísni, jejímž zřizovatelem je Česká televize 

(1:36:04): „...Pod Českou televizi spadá také nadace Člověk v tísni... na první pohled je to moc hezká 

aktivita od veřejnoprávní stanice, ale na druhou stranu je to tak celé trochu chucpe. Tato nadace, která jen 

od státu na svoji činnost inkasuje téměř 147 milionů korun, totiž využívá takto výhody, které žádná jiná 

podobná nadace nemá. Je to přímý přístup do médií a nadstandardní možnosti využívání reklamy, 

propagace, redakcí a tak dále. Bonus, který by si každá nadace a dobročinná firma přála... A já vím, že to 

není proti dikci zákona, ale je to přece tak nějak logické, že veřejnoprávní televize má především vysílat, a 

ne dělat dobro.“ Svou kritiku moderátor odvodil od toho, že nadace spadá pod Českou televizi. Bez věcné 

argumentace položil rovnítko mezi ČT a nadaci Člověk v tísni, její činnost automaticky považoval za aktivitu 

České televize. Namísto věcných argumentů použil svá nijak nedoložená tvrzení o využívání výhod 

přístupu do vysílání, k reklamě, k využívání redakcí atd. V pasáži tak chyběla věcná argumentace, která 

by divákům umožňovala posoudit názor moderátora. Není problém prezentovat ve vysílání něčí názor, ale 

je problém, když provozovatel vysílání neposkytne divákovi věcné argumenty, které mu umožní svobodné 

vytvoření vlastního názoru, a názor oponentní. 

 



V závěru pořadu moderátor provedl shrnutí jeho obsahu stylem, který dobře dokumentuje jeho celkové 

pojetí, a proto ho zde citujeme vcelku (1:38:09): „Skutečný průšvih je v tom, že zde existuje instituce s 

větším rozpočtem, než má kdejaké ministerstvo, a nikdo nekontroluje její hospodaření. Ředitel této stanice 

Petr Dvořák umně využívá vlivu, který mu Česká televize poskytuje, a vybudoval si doslova stát ve státě. 

Redakce zpravodajství mu přitom v té jeho hře slouží jen jako účinný obranný štít, kterého se politici bojí. 

Jak si jinak vysvětlit, že nemusí zveřejňovat smlouvy, nikdo ho nekontroluje a tak dále. A pokud náhodou 

stát přijal zákon, který by mu to nakázal, zveřejňovat smlouvy, no tak si rychle prolobboval novelu toho 

zákona, která mu to jaksi odpustila, a nebo ti poslanci jaksi si udělali sami od sebe a pan Dvořák to od nich 

nechtěl, nevím, no, udělejte si obrázek sami. Podívejte se ještě jednou na výpis z účtu a zkontrolujte si, 

zda odvádíte do tohoto temného království oněch 135 korun, což dá tedy dohromady 7 miliard ročně, jak 

vám to nařizuje stát. Za rok tak zaplatíte 1620 korun, za které byste si mohli koupit knížky nebo něco, co 

by vám udělalo radost. Hrozné však je, že nikdo, opravdu nikdo neřeší, co se tam s těmi penězi děje. Pokud 

si myslíte, že Rada České televize nebo poslanci mají na podobnou hloubkovou kontrolu čas, prostředky 

nebo kapacity, tak prostě nemají. Nebudou se tomu nikdy věnovat. A nezapomeňme to, že politici se České 

televize bojí, a politici, poslanci, a členové Rady České televize jsou vysláni politiky, protože tomu nerozumí, 

myslím tím politici a členové rady, a protože se budou bát zpravodajství této stanice, já to znova opakuji, a 

rád bych vám připomenul, že i jedna z největších světových firem, pojišťovana Enron, který nedávno 

zkrachoval, měl také dlouho všechny výroční zprávy v cajku. Pak se ale ukázalo, že nic nebylo tak čisté, 

jak naoko vypadalo.“ V tomto shrnutí je zformulován názor na dané téma podpořený řadou tvrzení a 

spekulací, ale obsahuje jen minimální skutečně věcnou a relevantní argumentaci, a obsahuje také 

zavádějící argumenty. Je jistě pravda, že ČT má velký rozpočet, což už samo o sobě volá po veřejné 

kontrole, ale není pravda, že ho nikdo nekontroluje – ze zákona její hospodaření kontroluje Rada ČT. Její 

roli moderátor odbývá bez věcné argumentace tvrzením, že politici ani jimi vyslaní členové Rady ČT 

hospodaření ČT nerozumějí, nemají na to čas, prostředky nebo kapacity. O skutečném způsobu a 

výsledcích kontroly hospodaření ČT není v tomto závěru, ani v celém pořadu ani slovo. Pořad moderátor 

uzavřel příslibem vysílání dalších vydání pořadu věnovaných České televizi: „Já vám slibuji, že České 

televizi se budu v Kauzách Jaromíra Soukupa věnovat i dál. Rozkryjeme v jednom z dalších dílů, a bude 

jich více, další finanční toky, a budete překvapeni, stejně jako já. Budeme se věnovat výrobě, nákupu 

pořadů, platům, nemovitostem, cestovní kanceláři Česká televize a spousty dalších věcí.“  

 
 

Obsah pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa na téma hospodaření České televize tvořil převážně formulovaný 

názor jediného účinkujícího na dané téma. Prostor pro vyjádření názoru byl v pořadu o čisté délce kolem 

1:20 hodiny značný. V pořadu nebyl dán prostor žádnému oponentnímu názoru. Jediný účinkující většinou 

argumentoval svými tvrzeními a spekulacemi bez použití věcných argumentů, jako například tím, že politici 

se České televize bojí, protože ji sleduje mnoho lidí a může je zvát či nezvat do svých pořadů, že tito politici 

volí Radu ČT, která by měla Českou televizi kontrolovat, a že jak politici, tak Rada ČT hospodaření ČT 

nerozumějí a jeho skutečné kontrole se nevěnují. Tento způsob argumentace neumožňoval divákům 

svobodně si vytvořit na věc vlastní názor na základě objektivních a vyvážených informací. Pokud se 

v pořadu vyskytla věcná argumentace, byla převážně obecná do té míry, že neposkytovala divákům 

takovou sumu relevantních informací, která by mohla být základem pro svobodné vytvoření vlastního 

názoru diváků korespondujícího s realitou.  

 

Rada tedy dospěla k závěru, že odvysíláním pořadu mohlo být porušeno ustanovení § 31 odst. 2 zákona 

čís. 231/2001 Sb. 

 

S ohledem na uvedené rozhodla Rada na svém 6. zasedání konaném dne 20. března 2018 zahájit s 

provozovatelem Barrandov Televizní Studio a.s., IČ 41693311, sídlem Kříženeckého náměstí 322/5, 

Praha, PSČ 15200, řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení ustanovení § 31 odst. 2 

zákona č. 231/2001 Sb., jehož se mohl dopustit odvysíláním pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa na 



téma hospodaření ČT dne 28. února 2018 od 21:25 hodin na programu Televize Barrandov, neboť v 

pořadu byl na značné ploše prezentován výhradně názor jediného účinkujícího na téma pořadu, 

aniž by byl dán prostor pro oponentní názor. Neposkytl tedy objektivní a vyvážené informace 

nezbytné pro svobodné vytváření názorů. 

 

Oznámení o zahájení řízení o přestupku bylo provozovateli doručeno dne 12. dubna 2018 a tímto dnem 

bylo zahájeno řízení o přestupku. Rada stanovila obviněnému provozovateli lhůtu 30 dní pro písemné 

vyjádření. 

 

b) Vyjádření obviněného provozovatele: 

 

Dne 14. května 2018 bylo Radě doručeno vyjádření obviněného provozovatele, kde uvedl následující: 

 

Rada dle obviněného nesprávně posoudila ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., neboť to, na 

rozdíl od ustanovení § 31 odst. 3, hovoří o obecné povinnosti provozovatele, a neváže se ke konkrétnímu 

pořadu, ale k vysílanému programu jako celku (viz například rozsudek NSS ze dne 29. srpna 200´7, č.j. 4 

As 81/2006). Požadavku objektivity a vyváženosti pro každý jednotlivý pořad dostát z podstaty různosti 

pořadů nelze a tento požadavek by měl být posuzován a vykládán vzhledem k programům. V rámci 

programu jako celku již provozovatel vysílání jednotlivé pořady může vybrat tak, aby byly objektivní a 

vyvážené a oddělit je od sebe tak, aby hodnotící komentáře byly sdělovány v rámci pořadů jiných, než od 

zpravodajství předávaného ve zpravodajských pořadech. V uvedeném případě se však Rada zabývala 

splněním ustanovení § 31 odst. 2 ve vztahu k jednomu pořadu a nesprávně tak aplikuje právní normu 

určenou programům. Porušení ustanovení § 31 odst. 2 tak na uvedený případ vůbec nedopadá, neboť se 

týká vysílání programů jako celku, nikoli jednotlivých pořadů. 

 

Obviněný dále podotýká, že objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy, jejichž obsah a rozsah se 

může měnit, například v závislosti na čase a místě aplikace právního předpisu. Zákonodárce tak vytváří 

správnímu orgánu prostor, aby zhodnotil, zda konkrétní případ lze podřadit pod neurčitý právní pojem či 

nikoli. Při interpretaci neurčitého právního pojmu je tedy nutno nejprve objasnit neurčitý právní pojem a 

jeho rozsah, a poté hodnotit, zda skutečnosti konkrétního případu lze zařadit do rámce vytvořeného 

rozsahem neurčitého právního pojmu. V uvedeném případě však jednání pod tento neurčitý právní pojem 

nespadá.  

 

Účelem samotného pořadu je podrobit hospodaření provozovatele vysílání ze zákona veřejné kritice. 

Jednalo se o analýzu hospodaření ČT, jakožto tématu aktuálního a relevantního pro většinovou část 

populace. Cílem bylo nastínit divákům toto aktuální téma v jiném světle, než jako jsou na to z ostatních 

médií diváci zvyklí, a tím přispět k pestrosti způsobu prezentace aktuálních otázek a podpořit kritické 

myšlení diváků. Pořad aktivně vyvažuje objektivitu a podporuje kritické myšlení. Moderátor způsobem 

prezentace probíraného tématu podněcuje diváky k tomu, aby si vytvořili názory i mimo hlavní názorové 

proudy, které jsou v médiích většinově prezentovány jako obecné pravdy. Moderátor klade důraz na 

schopnost diváků prověřovat informace prezentované jednoznačným způsobem a na kritické myšlení 

diváků, které je zásadním prvkem objektivity a vyváženosti.  

 

Obsah pořadu, včetně všech v něm uvedených tvrzení, byl výsledkem důkladné a komplexní analytické 

práce pracovníků provozovatele, kteří vyhledávají relevantní údaje a souvislosti, které analyzují a dále 

zpracovávají pro účely pořadu. Tvrzení obsažená v pořadu jsou podložena čísly, která jsou pravdivá, a 

grafy znázorňujícími poměry jednotlivých údajů tam, kde je to pro lepší porozumění diváků vhodné. 

Moderátor užívá příměrů nikoli za účelem zavádějícím, nýbrž za účelem ilustrativním. Lze předpokládat, 

že pro běžného diváka představuje rozpočet ČT (7 miliard Kč) zcela nepředstavitelnou částku, a z toho 

důvodu používá moderátor vhodných příměrů, například když přepočítává, že by za tyto prostředky mohlo 



dojít k plošnému zvýšení důchodů o 4 000 Kč ročně atd. Pokud se v pořadu jednalo o informaci, která 

nemohla mít podložení v dostupných číslech, ale mohla z nich vyplývat, byla taková informace uvedena 

v hypotetické rovině.  

 

Obviněný zdůrazňuje, že moderátor ihned v úvodu pořadu uvádí, že není pro zrušení veřejnoprávních 

médií. Podrobuje však jejich fungování, transparentnost a ekonomickou efektivitu kritice, a to včetně otázky 

úkolů, které mají veřejnoprávní média plnit. Moderátor zároveň uvádí, že věří, že v ČT pracují slušní a 

poctiví lidé. Uvádí, že se nebude věnovat novinářům ČT, kteří mají pohled jiný, neboť mnohost pohledů 

respektuje. Říká divákům, že mají právo vybrat si své médium a ctí svobodu médií. Financování 

veřejnoprávních médií je však otázka, která nemá se svobodou slova nic společného. 

 

Obviněný zmiňuje nález Ústavního soudu ze dne 30. ledna 2018, č.j. I.ÚS 4035/14, který uvádí, že kritika 

veřejných záležitostí vykonávaných veřejnými osobami je přípustná, a tedy i kritika hospodaření ČT a kritika 

způsobu, jakým ČT její generální ředitel řídí, je taktéž ústavně přípustná. Taková kritika je navíc přípustná 

a žádoucí a jakékoli veřejnoprávní médium s ní musí počítat. Společenská realita, včetně úlohy a poslání 

veřejných médií, která byla zřízena jednotlivými právními předpisy, se v čase mění. Je tak zcela 

pochopitelné a očekávatelné, že taková mediální legislativa bude v průběhu času podrobena kritice ze 

strany veřejnosti, a to v konkurenčních médiích. Účelem pořadu je otevírat společensky nepopulární témata 

a nastiňovat i možnosti, které nejsou obecně přijímané. Jak uvádí moderátor, je pravdou, že pokud někdo 

proti ČT vystupuje, stane se z něj třídní nepřítel a je ve veřejném prostoru atakován. Tím však nemůže být 

ovlivněna možnost a nutnost podrobovat ČT veřejné a podložené kritice.  

 

Obviněný nevidí jediného důvodu, pro který by nemělo být možné porovnávat fungování ČT a soukromých 

televizí co do rozpočtu, počtu programů, budov a zaměstnanců. Je pochopitelné, že veřejnoprávní médium 

je srovnáváno s konkurenčními médii, a to i přes to, že podmínky fungování nejsou a nemohou být zcela 

totožné. ČT musí počítat s veřejným porovnáváním a veřejnou kritikou, a to zejména v případě, že zdrojem 

jejich příjmů jsou koncesionářské poplatky, aniž by podléhala kontrole NKÚ. Nastolení otázky veřejné 

kontroly je v tomto ohledu nezbytné. Pokud taková kontrola není efektivně vykonávána v soustavě 

příslušných orgánů, nezbývá, než aby ji v praxi de facto vykonávali diváci či konkurenti, a to všemi možnými 

prostředky. 

 

Rada sama v Oznámení na mnoha místech označuje kritiku ze strany obviněného za přínosnou, 

přesvědčivou a objektivní. U některých částí pořadu však vytýká nedostatečnou hloubkovou a věcnou 

argumentaci předkládaných údajů či tvrzení a jejich důvodů či nedostatek „jakékoli investigace“. Obviněný 

nepopírá, že každou jednotlivou informaci, která v pořadu zazněla, by vždy bylo možno probrat ještě do 

většího detailu a hloubky a bylo by možno předložit divákům nicneříkající čísla, detailní statistiky a 

informace. Takové informování by však nemělo na významu a zcela přesahuje možnosti a formát pořadu. 

Obviněnému nelze vytýkat, že u některých bodů se zastavil a více předkládané informace argumentoval a 

další již jen příkladmo zmínil. V případě Fondu televizních poplatků je zjevné, že nelze požadovat, aby 

obviněný pátral po tom, jak ČT fond použila. Obviněný však v pořadu dostatečným způsobem vysvětlil roli 

tohoto fondu, který sloužil k úpravě rozpočtu ČT na nulový výsledek, a přepočítal hospodaření ČT na stav 

bez tohoto fondu tak, aby divákům demonstroval ekonomický vývoj v ČT. Požadavky Rady jsou tak ve 

vztahu k obviněnému nepřiměřené a Rada zcela opomíjí, že obviněný již předloženými údaji a argumenty 

dostatečně naplnil standard nezbytný pro to, aby byl pořad dostatečně objektivní a diváci si na jeho základě 

mohli utvořit kritický názor. Doplňování dalších detailů by již bylo vzhledem ke sdělovanému tématu a 

přesvědčivosti pořadu bez významu. Pokud by měla být splněna míra detailu požadovaná Radou, musely 

by být informace o diskutovaném tématu předloženy ve formě rozsáhlého písemného stanoviska, nikoli 

televizního pořadu.  

 



Obviněný odkazuje na judikaturu Nejvyššího správního soudu s tím, že účelem publicistických pořadů je 

probírat společensky aktuální témata a přinášet k nimi co nejvíce názorů a mají být posuzovány jinak než 

pořady zpravodajské.  

 

Obviněný se domnívá, že Rada vystupuje v Oznámení zaujatě a staví se do role obhájce České televize; 

Rada se zastává ČT takovým způsobem, kdy lze pochybovat o funkci Rady jakožto nestranného a 

nezaujatého správního orgánu. Rada dle obviněného na obhajobu ČT předkládá své subjektivní a ničím 

nepodložené názory, aniž by to bylo jejím úkolem.  

 

Rada v Oznámení na obhajobu ČT opakovaně odkazuje na mediální legislativu, ze které některé otázky 

fungování ČT vyplývají. To ale neznamená, že otázky, které jsou řešeny mediální legislativou, jsou řešeny 

správně, nebo že by nemohly být podrobovány veřejné kritice. Obviněný je přesvědčen, že nedostatečné 

hospodaření nemůže být řešeno odkazem na mediální legislativu a již vůbec ne odkazem Rady, která se 

staví do role obhájce veřejnoprávního média. 

 

Obviněný dále uvádí, že má právo vysílat programy svobodně a nezávisle a že postihování pořadu podle 

ustanovení § 31 zákona č. 231/2001 Sb., by představovalo nepřípustný zásah do ústavně zaručené 

svobody projevu.  

 

Závěrem obviněný shrnuje, že účelem pořadu je otevřít veřejnou diskusi nad tématem hospodaření ČT a 

konfrontovat dostupné údaje týkající se fungování ČT s aktuální situací na mediálním trhu. Veřejnoprávní 

média by měla být posuzována s ohledem na aktuální společenský vývoj, jejich role se v čase může měnit. 

Za tímto účelem předložil obviněný řadu podložených argumentů, které v komplexnosti umožňují, aby 

diváci pořadu o roli ČT kriticky přemýšleli a utvořili si na problematiku vlastní názor. Není rolí správního 

orgánu pouštět se do subjektivní angažované polemiky v obhajobě ČT, když nedošlo k porušení zákona o 

vysílání.  

 

c) Další postup v rámci řízení: 

 

Rada na svém 11. zasedání konaném dne 26. června 2018 provedla důkaz zhlédnutím záznamu pořadu 

Kauzy Jaromíra Soukupa odvysílaného dne 28. února 2018 v čase od 21:25 hodin na programu Televize 

Barrandov. 

 

Dne 9. července 2018 bylo obviněnému doručeno Oznámení o doplnění spisu a ukončení dokazování a 

byla mu stanovena lhůta 20 dní pro vyjádření.  

 

d) Doplnění vyjádření obviněného: 

 

Dne 27. července 2018 bylo Radě doručeno vyjádření obviněného k Oznámení o doplnění spisu, kde uvedl 

následující: 

 

Obviněný za účelem dosažení co nejvyšší objektivity pořadu vycházel z veřejně přístupného návrhu 

rozpočtu České televize pro rok 2018 a z oficiálních výročních zpráv hospodaření ČT. Zdroje údajů 

obsažených v jednotlivých tvrzeních jsou tak veřejně dostupné a každý si může jejich obsah prověřit, což 

ostatně učinil i obviněný, když si vyhotovil přehled účetních závěrek ČT za roky 2012-2016. Obviněný tyto 

podklady zasílá Radě v příloze. Při práci s veřejně dostupnými údaji potom obviněný postupoval tak, aby 

mohl divákům pořad popsat konkrétní aspekty fungování hospodaření ČT transparentním a zároveň co 

nejsrozumitelnějším způsobem, neboť průměrný divák není odborníkem na daně a účetnictví a jednotlivé 

účetní kategorie a další pojmy hospodaření veřejnoprávních institucí logicky nezná.  

 



V rámci pořadu bylo uvedeno, že „ČT bude letos hospodařit s 6,97 mld. Kč“. Tato skutečnost vyplývá 

z veřejně přístupného návrhu rozpočtu ČT na rok 2018, přičemž pod pojmem „hospodaří“ obviněný uváděl 

právě celkové plánované výnosy ČT za rok 2018. Účetní pojem „výnos“ není divákům známý a srozumitelný 

tak, jako pojem „hospodaří“. Tento údaj je dostupný na straně 4 návrhu rozpočtu ČT na rok 2018.  

 

Při tvrzení, že ČT vybere na poplatcích 6 mld. Kč, obviněný vycházel z veřejně dostupného návrhu rozpočtu 

ČT pro rok 2018, podle něhož bude příjem z televizních poplatků v tomto roce 5 660 mil. Kč, přičemž 

zaokrouhlil čísla na miliardy nahoru. Tento údaj je dostupný na straně 4 návrhu rozpočtu ČT na rok 2018.  

 

Obviněný dále v pořadu uvedl, že ČT má z prodeje licenčních práv za rok 80 milionů Kč. Tento údaj taktéž 

vycházel z veřejně dostupného návrhu rozpočtu ČT na rok 2018, přičemž obviněný tímto uvedl hodnotu 

prodeje práv pro rok 2018 ve výši 82 mil. Kč. Tento údaj je dostupný na straně 11 návrhu rozpočtu ČT na 

rok 2018. 

 

Zásadní informaci obviněný divákům přinesl také tvrzením, že ČT od roku 2004 do roku 2016 pokaždé 

pracuje s vyrovnaným rozpočtem. To znamená, že na konci roku vždy uzavírá své hospodaření s nulou. 

Při vyhodnocování těchto údajů vycházel obviněný z veřejně přístupných výročních zpráv o hospodaření 

ČT, která dosáhla za poslední roky výsledku hospodaření v nulové výši. Tuto informaci se obviněný snažil 

divákům přiblížit pojmem „hospodaření s nulou“ tak, aby byla pro diváky představitelnější. Uvedené 

informace jsou taktéž přístupné ve výročních zprávách ČT.  

 

Dalším podstatným zjištěním obviněného je skutečnost, že stav peněžních prostředků ČT od konce září 

2011, kdy se ujal Petr Dvořák své funkce, klesl o dvě miliardy Kč. Podle rozpočtu schváleného na letošní 

rok vlastně o 2,2 mld. A to vše při vyrovnaném hospodaření. I při této analýze vycházel obviněný 

z výročních zpráv ČT. Obviněný se tuto informaci snažil divákům přiblížit pojmem „vyrovnané hospodaření“, 

aby byla pro diváky srozumitelnější. Tyto informace jsou také zřetelné z přiložené analýzy účetních závěrek 

ČT za roky 2012-2016.  

 

V pořadu také zaznělo, že od roku 2012 je pak patrné rozvírání nůžek mezi odpisy a investicemi ČT. Tento 

jev je dán tím, že se opakovaně nedaří naplňovat roční plán investičních výdajů, takže dochází průběžně 

ke snižování hodnoty této instituce. V tomto ohledu se obviněný snažil divákům přiblížit ekonomickou 

analýzu, podle které by výše investic za dané období měly pokrývat alespoň výši odpisů majetku, aby se 

zabezpečila reprodukce majetku. 

 

Obviněný v pořadu taktéž uvedl, že podle posledních dostupných údajů za rok 2016 víme, že průměrné 

přímé náklady na výrobu jedné hodiny zpravodajství v ČT stojí 55 tisíc Kč. Hodina seriálu stojí 5,5 mil. Kč 

v přímých nákladech. Hodina v kapitole dramatika a filmy stála 6,9 mil. Kč, zatímco hodina pohádky se 

v přímých nákladech vyšplhala na 9,16 milionu Kč. Tyto údaje vyplývají z veřejně dostupné výroční zprávy 

o hospodaření ČT za rok 2016 (viz strana 48).  

 

Obviněný uvádí, že účelem pořadu bylo podrobit hospodaření provozovatele vysílání ze zákona veřejné 

kritice. Pořad aktivně vyvažuje objektivitu a podporuje kritické myšlení a klade důraz na schopnost 

prověřovat informace jednoznačným způsobem a na kritické myšlení diváků, které je zásadním prvkem 

objektivity a vyváženosti. Obviněný proto překládá Radě jednotlivé veřejně dostupné podklady, aby se i 

správní orgán mohl o tvrzených skutečnostech přesvědčit. Tvrzení obsažená v pořadu jsou podložena 

čísly, která jsou pravdivá a grafy znázorňujícími poměry jednotlivých údajů tam, kde je to pro porozumění 

diváků vhodné. Moderátor užívá příměrů za účelem ilustrativním.  

 

Samotným projednáním věci se Rada zabývala na svém 13. zasedání konaném dne 14. srpna 2018 

a po zvážení všech podkladů pro rozhodnutí dospěla k následujícím závěrům: 



 

Dle ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené 

informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny 

od informací zpravodajského charakteru. 

 

Obviněný nesprávně vykládá ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. Dané ustanovení hovoří o 

povinnosti provozovatele vysílání poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné 

vytváření názorů, přičemž zároveň názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací 

zpravodajského charakteru. Jedná se o obecnou povinnost vztahující se jak k jednotlivým částem vysílání 

(pořadům, reportážím apod.), tak i k celku vysílaného programu. Nelze přijmout argumentaci obviněného, 

že požadavku objektivity a vyváženosti nelze dosáhnout pro každý jednotlivý pořad a že požadavek dle 

ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. je nutno vykládat ke všem programům provozovatele. Není 

možné se domnívat, že pokud provozovatel příkladmo v pořadu Kauzy JS poskytne jednostranné, 

neobjektivní, předpojaté informace a v jiném pořadu týkajícím se zcela jiného tématu poskytne informace 

objektivní, pak že tím v souhrnu naplní požadavky dané ustanovením § 31 odst. 2. To je výklad zcela 

absurdní.  

 

Rada souhlasí s obviněným, že objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy, jejichž obsah a rozsah 

se může měnit v závislosti na čase a místě aplikace právního předpisu a že zákonodárce vytváří správnímu 

orgánu prostor, aby zhodnotil, zda konkrétní případ lze podřadit pod takový neurčitý právní pojem. Rada 

pojmy objektivita a vyváženost jasně definovala již v samotném odůvodnění zahájení řízení o přestupku, 

když uvedla: 

 

Při právní kvalifikaci věci je Rada vedena mimo jiné názorem Nejvyššího správního soudu, který ve svém 

rozsudku ve věci č. j. 3 As 6/2010 uvedl:  Dle odborné literatury lze pak zásadou objektivity rozumět znak 

zpravodajství, „které se pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit zprávu od komentáře“. 

Ústřední charakteristikou takového postupu je „zásadní ověřování pravdivosti výpovědí“. Zásada objektivity 

předpokládá referování bez emocí a používání neutrálních výrazů (Michael Kunczik: Základy masové 

komunikace, Karolinum, Praha, 1995, s. 111). Pojem objektivita tedy v sobě zahrnuje hned několik aspektů, 

z nichž za rozhodné považuje Nejvyšší správní soud správnost (či přesnost), tzn. že zpráva odpovídá 

skutečnosti, transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři do 

zprávy nevkládají svá vlastní hodnocení – blíže srov. Schulz/Reifová a kol.: Analýza obsahu mediálních 

sdělení; Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a násl. Nevyvážeností je pak třeba rozumět skrytou formu 

stranickosti, kdy jsou v určité kontroverzní situaci některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných. 

Jinými slovy spočívá zásada vyváženosti v požadavku na „rovnoměrné zastoupení politických alternativ, 

co do rozsahu a úpravy zpravodajství“ (op. cit., s. 61).  

 

Pojmy objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy. Rada má však za to, že objektivita a vyváženost 

jsou pojmy běžně užívané a relativně snadno srozumitelné a jejich obsah lze považovat za obecně známý, 

nicméně Rada interpretuje pojem objektivní jako věcný, nestranný, nepředpojatý, neutrální, správný, úplný, 

přesný, předmětný, držící se faktů. Principy objektivity a vyváženosti tak zpravidla jsou fakticita a 

nestrannost, přičemž fakticity se dosahuje věcnou správností a relevancí (významností) a nestrannosti 

vyvážeností a neutralitou. 

Co se týká samotného pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa, ten je samotným provozovatelem označen za 

publicistiku. Jeho cílem má být rozkrývání (nejen) politických aktuálních kauz.  V anotaci pořadu 

provozovatel deklaruje, že divákům „vysvětlí“ pozadí kauz a „srozumitelně“ jim „sdělí“, „kdo je darebák a 

kdo hrdina“.  



Již samotná koncepce pořadu tedy počítá s tím, že provozovatel, a potažmo moderátor, znají pravdu, 

kterou posléze přehledně představí divákům. Netají se tak tím, že jsou v pořadu prezentovány předem 

zformulovaná stanoviska k rozebíraným případům. Tento přístup svědčí o poměrně černobílém a 

zjednodušujícím pohledu na společenskou a politickou realitu ze strany tvůrců pořadu.  

Pořad formálně působí jako angažovaná (investigativní) publicistika, pracující ve veřejném zájmu. 

Angažovaná publicistika je legitimní a společensky žádoucí žánr, ale pouze za podmínky, že bude pořad 

zpracován v souladu se zákonem, tj. v souladu se zásadami objektivního a vyváženého informování.  

Předmětné vydání pořadu je souvislou kritikou hospodaření České televize. Moderátor přináší množství 

tvrzení, kterými se snaží doložit, že Česká televize, jakožto veřejnoprávní instituce, nakládá s finančními 

prostředky nehospodárně, případně se podílí i na různých nekalých praktikách a machinacích. Není 

v možnostech Rady ověřovat veškeré informace, se kterými moderátor v  pořadu operoval. Obviněný ve 

svém vyjádření předložil poměrně rozsáhlou argumentaci, kde se zabývá jednotlivými tvrzeními moderátora 

a objasňuje, z jakých podkladů moderátor vycházel. Zde je možné konstatovat, že minimálně číselné údaje 

uváděné v pořadu vycházejí z objektivních zdrojů (veřejně dostupné výroční zprávy České televize, návrhy 

rozpočtu ČT a účetní závěrky), nicméně moderátor je interpretuje značně zkresleně. 

Moderátor užívá silně zabarvených gest, výrazů a emotivních příměrů, s cílem ovlivnit diváky a plasticky 

vykreslit obraz údajně zavrženíhodného jednání vedení České televize (např. výroky jako „v televizi je dost 

darebáků a podvodníků, kteří to dokáží s přehledem dorovnat“, „to je to, co spolyká bumbrlíček zvaný 

Česká televize“, prezentace ředitele Dvořáka jako „Otesánka“, příměry o tom, co jiného by si koncesionáři 

za zaplacené poplatky mohli zakoupit, bankovky rozházené po studiu apod.). Pořad tak působí jako součást 

kampaně proti České televizi, než jako pokus o věcné rozplétání kauz ve jménu veřejného zájmu. Obviněný 

ve svém vyjádření uvádí, že cílem pořadu bylo nastínit divákům téma v jiném světle, než jak jsou zvyklí 

z jiných médií. Do dramaturgie pořadu nemíní Rada nikterak zasahovat, nicméně je nutno říci, že i v tak 

osobitém pojetí publicistiky, jakým jsou Kauzy Jaromíra Soukupa, je nutno zachovat principy věcnosti, 

nestrannosti, nepředpojatosti. Není možné, aby publicistický pořad prezentoval jediný, vyhraněný názor 

jediného účinkujícího (moderátora), aby divákům byly poskytovány výhradně jednostranné informace, které 

jim neumožňují vytvořit si na věc svůj vlastní názor.  

Jednou ze stěžejních zásad objektivního a vyváženého informování je praxe, kdy provozovatel v rámci 

pořadu diváky seznámí se stanovisky zastánců všech relevantních názorových proudů, resp. zájmových 

stran. K tomu v daném případě nedošlo. Pořad sestával pouze z monologu moderátora, kritizovaná 

instituce, tedy Česká televize, nedostala žádný prostor k tomu, aby se k obviněním Jaromíra Soukupa 

vyjádřila a představila tak svůj pohled na věc. Oponenturu pro tvrzení moderátora nepředložil ani nikdo jiný. 

Koncept pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa je postaven v zásadě jako tzv. one man show, kdy zde vystupuje 

pouze moderátor, ředitel Televize Barrandov Jaromír Soukup, který divákům překládá svůj pohled na různé 

„kauzy“, které si zřejmě sám předem vybírá. Ani v jiných vydáních pořadu nejsou hosty osoby, jichž se 

kauzy týkají, a jiná názorová stanoviska tak nezaznívají nikdy. Taková je dramaturgie pořadu. Moderátor 

tak jako jediný vystupující v pořadu prezentuje způsob hospodaření České televize, jakožto veřejnoprávní 

instituce, ve výhradně negativním světle a nabízí pouze jednostranné interpretace zde zveřejněných 

informací, čímž došlo ke zjednodušení či zkreslení problematiky kontroly nad nakládáním s finančními 

prostředky ze strany České televize, potažmo médií veřejné služby, tedy problematiku, která má výrazný 

společensko-politický rozměr.  

S ohledem na vše, co bylo shora uvedeno, dospěla Rada k závěru, že odvysíláním předmětného 

pořadu došlo k porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. 

 



Dle ustanovení § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb., jestliže provozovatel vysílání a provozovatel 

převzatého vysílání porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, 

upozorní jej Rada na porušení tohoto zákona a stanoví mu lhůtu k nápravě. 

 

Dle ustanovení § 59 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., dojde-li k nápravě ve stanovené lhůtě, Rada správní 

trest neuloží. 

 

Rada dospěla k závěru, že provozovateli dosud nebylo uloženo typově obdobné upozornění na 

porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., tak, jak vyžaduje aktuální judikatura 

správních soudů. Nebyla tedy naplněna podmínka pro uložení pokuty ani jiného správního trestu 

dle zákona č. 250/2016 Sb. Vzhledem k tomu se Rada usnesla na zastavení řízení o přestupku 

z důvodu absence předchozího typově obdobného upozornění na porušení zákona dle § 59 odst. 1 

zákona č. 231/2001 Sb.  

 

Jelikož však prokazatelně došlo k protiprávnímu jednání, rozhodla současně Rada upozornit 

provozovatele na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., a stanovila mu lhůtu 

k nápravě. 

 
Poučení: 
 
Dle ustanovení § 38 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., mají účastníci řízení a jejich zástupci právo nahlížet 
do spisu, a to i v případě, že je rozhodnutí ve věci již v právní moci.  
 

Proti tomuto usnesení není dle ustanovení § 66 zákona č. 231/2001 Sb., možno podat žalobu. 
 
Ivan Krejčí 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 
elektronicky podepsáno 

 




