
Mgr. P e t r Mrzena 
Šéfredaktor Redakce zpravodajství 

V Praze dne 3. února 2015 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 
Skřetova 44/6 
120 00 Praha 2 

Ke spis, zn, /Ident.: 2015/RUD/ČES 

Věc: podání vysvětlení-Události 13. listopadu 2014 

Dne 14. ledna 2015 byla doručena České televizi žádost Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o podání 
vysvětlení, cit.: „z jakého důvodu dne 13. listopadu 2014, v rámci zpravodajské relace Události, vysílané na 
programu ČTI od 19:00 hodin, v reportáži věnované konferenci o svobodném podnikání, byla z odvysílaného 
výroku prezidenta Miloše Zemana vystřižena zmínka Zdeňku Bakalovi." 

Česká televize se sídlem Praha 4, Kavčí hory, IČ: 00027383, jednající Mgr. Petrem Mrzenou, šéfredaktorem 
zpravodajství, podává následující vysvětlení: 

Jméno Zdeňka Bakaly skutečně ve výňatku z projevu prezidenta Zemana ve vysílání pořadu Události dne 13. 
listopadu 2014 nezaznělo. Editor pořadu Událostí odůvodnil svůj krok tak, že došlo ke zkrácení projevu a 
zejména pak skutečností, že Viktor Kožený, jehož jméno prezident zmínil, je pravomocně odsouzeným 
pachatelem, kdežto Zdeněk Bakala nikoliv, přitom jméno Bakaly bylo zmíněno v negativní souvislosti cit.: 
„některé zbytečné kameny" a reakce Z. Bakaly nebyla k dispozici. Věc následně posuzoval Editoriální panel 
zpravodajství ČT, který se shodl vtom, že výrok prezidenta Zemana byl kontroverzní natolik, že vyžadoval 
uplatnění principu, podle kterého má dotčená osoba dostat prostor vyjádřit se k němu a autoři měli takové 
vyjádření získat. Při absenci takového vyjádření Editoriální panel shledal, že editor měl důvod k zásahu, ale 
způsob jeho provedení nepovažuje za správný. Editoriální panel upozornil na to, že šlo o žánr reportáže, 
který vždy pracuje s principem krácení a výběru výroků, nikoli o žánr projevu, který byl odvysílán v plném 
rozsahu týž den na programu ČT24. To ostatně ze zjištění Rady pro rozhlasové a televizní vysílání uvedeném 
v žádosti Rady o podání vysvětlení rovněž vyplývá, když konstatuje, že úplné znění projevu bylo divákům 
dostupné, a to díky odvysílání záznamu projevu v pořadu Studio ČT24 a nelze tak tvrdit, že Česká televize 
zmíněnou informaci v relevantním období vůbec neposkytla. 

Česká televize Kavčí hory, 140 70 Praha 4 www.ceskatelevize.cz IČ: 00027383, DIČ: CZ00027383 
zřízena zákonem č. 483/1991 Sb., o České televizi, nezapisuje se do obchodního rejstříku 

1724-2



Mgr, Pet r Mrzena 
Šéfredaktor Redakce zpravodajství 

Česká televize nezastírá, že k pochybení v krácení došlo, ale ke zkreslení reportáže jako celku nedošlo. 
Obsahem vytýkané reportáže, o stopáži standardního zpravodajského příspěvku, byla totiž informace o 
konferenci o svobodném podnikání, v níž zazněla nejen pasáž z projevu prezidenta Zemana, ale i slova 
podnikatelů, jimž se v podnikání daří a slova předsedy Hospodářské komory a ze které vyplynul převažující 
názor, že Česká republika se po ekonomické transformaci ubírá správným směrem. Na druhé straně je 
pravdou, že Česká televize si musí zakládat na otevřenosti a nacházet při vysílání legální formy, jak informaci 
dostat co nejdříve k divákovi. Generální ředitel České televize se za chybu editora omluvil veřejnosti. 
Podstatné rovněž je, že bylo prokázáno, že k pochybení nedošlo zásahem zvenčí a nelze tedy mluvit o 
cenzuře. 

Česká televize Kavčí hory, 140 70 Praha 4 www.ceskatelevize.cz IČ: 00027383, DIČ: CZ00027383 
zřízena zákonem č. 483/1991 Sb., o České televizi, nezapisuje se do obchodního reistříku 

1724-3



   
 
 
  Příjemka   
Odesílatel 
  Název:  ČESKÁ TELEVIZE 
  IČ:  27383 
  Adresa:  Na hřebenech II 1132/4, 14700 Praha 4, CZ 

Doručená pošta 
  Číslo:  RRTV‐RRTV/1397/2015‐P 
  Sp.zn / identifikátor:  ‐‐‐ 
  Číslo ISDS:  253386102 

Informace o doručení 
  Datum doručení:  3.2.2015 13:54:09 
  Datum stažení:  4.2.2015 8:09:24 

1724-4


