
1. Barrandov Televizní Studio a.s. / Televize Barrandov – Moje zprávy – Národní 
divadlo na výletě, 16. 6. 2019 od 19:57 hodin

Rada obdržela stížnost (č. j. RRTV/8910/2019-onz) od Národního divadla pro údajné porušení zákona  
č. 231/2001 Sb., k němuž mělo dojít v pořadu Moje zprávy na programu Televize Barrandov ze dne 
16.  6.  2019.  Stěžovatel  uvádí,  že  v příspěvku  s názvem  Národní  divadlo  na  výletě  byly  šířeny 
neověřené  a  neobjektivní  informace.  Podání  obsahuje  konkrétní  rozporované  výroky.  Rovněž  je  
v něm  uvedeno,  že  stěžovatel  nedostal  možnost  se  k informacím  vyjádřit  před  jejich  prezentací 
v televizním  vysílání.  „Vytýkané  informace,  jejichž  vysíláním  byla  porušena  zákonem  vyžadovaná  
objektivita a vyváženost, obsahují závažná sdělení o zavádění nepřiměřeně vysokých cen vstupenek,  
poškozování ekonomických zájmů divadla a využívání státních financí k soukromým účelům/zábavě  
zaměstnanců,“ uvedl stěžovatel a doplnil,  že tyto informace moderátor divákům prezentoval jako 
zřejmé skutečnosti, čímž došlo k porušení § 31 odst. 2 zákona o vysílání. Stěžovatel dále upozornil na 
dosavadní  rozhodovací  praxi  Rady  a  skutečnost,  že  byl  příspěvek  věnován  státní  příspěvkové  
organizaci, jedná se tedy o zásadní společenské téma, u něhož je zájem na poskytování vyvážených a 
objektivních informací obzvlášť důležitý. 

Vyjádření AO:

Moje zprávy – Národní divadlo na výletě, 16. 6. 2019 od 19:57 hod

Moje zprávy patří mezi publicistické pořady vysílané na programu Televize Barrandov a moderované 
Jaromírem Soukupem. Na obrazovce se objevují  každý den večer,  časové zařazení,  délka a náplň 
konkrétních vydání se různí. Provozovatel doprovází pořad na svém webu následujícím popiskem1:

„Sledujte zbrusu nové Moje zprávy, kterými vás provede Jaromír Soukup. Nenechte si ujít úplně nový  
formát televizních  zpráv,  které v  sobě spojují  nejen  vaše oblíbené pořady,  ale  přináší  daleko víc.  
Zprávy  s  nadhledem,  zcela  překvapující  pohledy  na  aktuální  dění,  rozhovory  s  předními  českými  
osobnostmi a v neposlední řadě zábava. Ale ne takovou tu veřejnoprávní, ale opravdovou! Přesně  
takové budou nové Moje zprávy Jaromíra Soukupa, tak si je nenechte ujít.“ 

Níže  následuje  úplný  přepis  a  analýza  reportáže  s názvem Národní  divadlo  na  výletě,  která  byla 
odvysílána 16. 6. 2019 v 19:57 hodin.

Jaromír Soukup, moderátor:

„Národní divadlo, námi milovaná instituce, otázkou je, jestli také milovaná teď. Ne ta instituce, ale to, co  
se tam děje.

Ředitel Národního divadla Jan Burian, tak se jmenuje. On proslul v uměleckých kruzích především tím, že  
jak to říci, je zastáncem takových neotřelých divadelních představení. A tak žádný div, že dnešní program  
Zlaté  kapličky,  tak  se  říká  Národnímu  divadlu,  vypadá  spíše  jako  vystřižený  z  deníku  nějakého  
experimentálního divadla, než jako taková ta konzervativní důstojná divadelní scéna. Ale tak, vlastně proč  
ne,  že  jo,  proč  ne.  Asi  je  i  v  pořádku,  že  megaúspěšná  divadelní  hra  Sluha dvou pánů  s  Miroslavem  
Donutilem skončila a vystřídala ji Maryša v hypermoderním hávu, takhle to tam vypadá. Já nemám nic  
proti experimentálnímu divadlu, já ho mám docela rád, ale na to je tu přeci spousta jiných scén, ne? Ale,  
dobře, to je odpovědnost ředitele. Von by se měl zodpovídat z toho, že mu rok od roku chodí méně a méně  

1 Viz https://www.barrandov.tv/moje-zpravy.



diváků do divadla, na Ministerstvu kultury, on za to odpovídá, co já do toho budu mluvit. Loni zavítalo do  
jemu svěřeného divadla, do Národního divadla, jenom 514 tisíc diváků a v roce 2015 to bylo skoro 600  
tisíc,  což  je  teda  docela  dost  velký  pokles,  více  než  patnáct  procent.  A  rok  před  jeho  nástupem  do  
Národního chodilo ročně okolo 610 tisíc diváků. No, tak jo, to jsou čísla. Takže asi to někde na ministerstvu  
bude muset vysvětlovat. To ministerstvo je zřizovatelem toho divadla. Jo, aby zase, až budou vřeštit, že  
zasahujou  do  umělecký  svobody  nebo  podobně,  to  ne.  To  ministerstvo  je  zřizovatelem  toho  divadla,  
ministerstvo nemá co mluvit do toho, co se tam bude hrát, to je jasný, to je odpovědnost toho ředitele. A  
už vůbec nemá ministerstvo mluvit co do toho, když už nemá mluvit do toho, co se tam bude hrát, tak  
vůbec nemá mluvit do toho, kdo to bude hrát a podobně. To není jejich věc. Jejich věc je samozřejmě to,  
aby to divadlo fungovalo. No a z toho se tedy ten pan ředitel zodpovídat musí. 

A až bude v tom vysvětlování, na tom ministerstvu, tak by mě taky zajímalo, zda vopravdu musí lístek na  
operu Aida, to jsem zjistil, stát víc než 1 300 korun. Jeden lístek do Národního na operu Aidu stojí 1 300  
korun. Nebo zda na tuhletu Maryšu musí stát vstupenka 500 korun. Nic ve zlým, jo ale jako, normální  
čtyřčlenná rodina, když půjde na operu, tak zaplatí jako vopravdu šest tisíc korun. Což teda, na to nemůže  
mít. Mě by to nevadilo, jenomže Národní divadlo, kromě peněz ze vstupenek samo sebou bere i dost peněz  
ze státního rozpočtu, to je logický, když ho zřizuje Ministerstvo kultury. Takže fakt těm cenám za ty lístky  
nerozumím. Ale ani tohle asi není to, co by měl šéf divadla úplně jako teď vysvětlovat. Tím je něco jinýho.  
Poslouchejte.

Já jsem si našel v registru smluv, že si tenhle ten manažer koupil přesně před rokem za státní peníze, tedy  
za peníze Národního divadla, třicet osm lístků do světoznámý italský opery Teatro La Scala. La Scala, jedna  
z nejslavnějších operních scén světa. Slyšíte dobře. Přesně před rokem si téměř čtyřicet lidí z Národního  
divadla vyrazilo na výlet do Milána na operu do La Scaly za státní peníze. Aby případně veřejnost nebyla  
moc naštvaná, tak pan ředitel vyřešil smlouvu v registru po svém. Teda, tak nějak po veřejnoprávnicku, jo.  
Tady jsem našel korespondenci k tomu. Ta korespondence a ta smlouva jo, vypadá takhle. Což je takovej,  
zdá se nešvar, že jo. Nejdřív Česká televize, teď Národní divadlo. Rozumíte. Státní instituce, který jsou buď  
zcela placeny z vašich daní, jako Česká televize, anebo z části placený z vašich daní, uveřejňujou takovýhle  
smlouvy. Já prostě, já s tím mám prostě problém. Já bych tuhletu zprávu, kritickou vůči tomu Národnímu  
divadlu jako nevysílal, kdyby v tom registru smluv nebylo tohle. Mě to hrozně štve. Za to by se nemusel  
stydět ani ředitel Český televize Dvořák, že jo. Blbý je, že když to začerňoval, tak to měl udělat pořádně.  
Italové si totiž nechali za vstupenky zaplatit ve dvou splátkách. Jedna část byla za vstupenky samotný a  
druhá část byla za sponzoring. Chápete. No jo, ale voni když to začerňovali, tak je nenapadlo, že to nesmějí  
dělat.  Voni  nesměj  dávat  sponzoring  cizí  operní  scéně,  La  Scala  v  Miláně.  Protože  jsou  příspěvková  
organizace. Národní divadlo je příspěvková organizace, státní organizace. A jako taková, může poskytovat  
peněžní dary pouze z toho FKSP, tedy z Fondu kulturních a sociálních potřeb. Žádný jiný sponzoring dělat  
nemůže. A už vůbec ne divadlu La Scala, jo. Což se prostě tady nestalo. A já pana Buriana chápu. Když se  
totiž podíváte na tu smlouvu,  tak díky malýmu sponzoringu získala delegace z Čech čtyřiceti lidí třeba  
koktejl na uvítání nebo nákup v tamním obchodě se slevou. 

A tak si tak říkám, že tady po zjistění televize Barrandov bude muset někdo vysvětlovat něco. A Jaromír  
Soukup má o dalšího nepřítele víc. Ale já za to nemůžu, já mám ty státní úředníky rád. Jenom nesměj dělat  
takovýhle věci, pak je přestanu mít rád a řeknu to v televizi. Takže mám vo dalšího kamaráda víc. Tak si  
pamatujte, že pan ředitel Národního divadla mě pravděpodobně o de dneška nemá rád a bude vřeštit, že  
jsem gauner a lump a měl bych z obrazovky zmizet. To já věřím, nebude první ani poslední, ale důvod, proč  
ho Jaromír Soukup nemá rád, je tohle. Stejně jako tohleto je jediný důvod, proč nemám rád generálního  
ředitele  Český  televize.  Protože  takovýhle  smlouvy  jsou  lumpárna.  Nejen  ty  smlouvy,  ale  to  že  je  
neuvěřejňujou. Tak.“



Jak je patrné z přepisu, příspěvek byl odvysílán ve formátu typickém pro mnohé pořady moderované 
Jaromírem Soukupem.  Tvořil  jej  souvislý  monolog,  který  moderátor  doplnil  o  ukázku vytištěné a  
začerněné smlouvy či fotografii z představení Maryša. Doprovozen nebyl žádným dalším obrazovým 
materiálem,  vyjádřeními  odborníků  či  dalších  mluvčích.  Typově  se  jednalo  o  přednes  zdánlivě 
potvrzených  faktů,  které  Soukup komentoval  svým nezaměnitelným ironickým tónem.  Ve  studiu 
nepřivítal  žádné  hosty  a  argumenty  aktérů  neprezentoval  ani  nepřímo  prostřednictvím  citací  či 
parafrází. 

Argumenty stěžovatele

Stěžovatel v podání vypsal několik tvrzení, která označil za nepravdivá, neověřená (popř. zkreslená) a  
ve svém důsledku neobjektivní:

Stěžovatel uvedl, že to, co bylo vydáváno za zřejmou skutečnost, bylo nepravdivé. Odnětím možnosti 
se  vyjádřit  a  korigovat  informace,  které  jsou  dle  pisatele  neobjektivní  a  nevyvážené,  se  měl  
provozovatel dopustit porušení § 31 odst. 2 zákona o vysílání, které říká, že  „provozovatel vysílání  
poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření  názorů.  Názory nebo  
hodnotící  komentáře  musí  být  odděleny  od  informací  zpravodajského  charakteru.“  Stěžovatel 
v samotném podání rozporované výroky nevysvětluje, nicméně v žádosti o uveřejnění odpovědi, již 
zaslal provozovateli a v kopii také Radě, uvádí mj. následující informace:

„Národní divadlo nekoupilo před rokem ani nikdy jindy za státní peníze, tedy za peníze Národního  
divadla, pro své zaměstnance lístky do italského operního domu La Scala,  ani do jiného operního  
domu  či  divadla.  V  roce  2017  na  objednávku  a  náklady  mecenášů  národního  divadla  zakoupilo  
Národní divadlo 38 vstupenek do operního domu Teatro la Scala. Představení se zúčastnili mecenáši  
Národního divadla, kteří uhradili plnou cenu za vstupenky i veškeré další služby, které Teatro la Scala  
mecenášům poskytlo.  Národní  divadlo  svým mecenášům jako poděkování za  jejich  finanční  dary,  
které  za  rok  činí  2 330  000  Kč,  nabízí  na  náklady  mecenášů  řadu  zajímavých  aktivit.  Jednou  
z  takových aktivit jsou i zahraniční návštěvy zahraničních operních domů. (…) Národní divadlo jim nic  
nepřispívá. (…) Návštěvy mecenášů jsou běžnou praxí fundraisingu v celém světě. Národní divadlo  
taktéž  přijímá  návštěvy  mecenášů  z  jiných  evropských  měst.  Vstupenky  a  případný  doprovodný  
program je hostům standardně účtován. (…)

Před nástupem ředitele  Buriana činila  návštěvnost  cca 70 %.  Od roku 2014 (po nástupu ředitele  
Buriana) se návštěvnost zvyšuje. V  roce 2018 byla návštěvnost přes 78 %. (…)



Vstup do divadla je cenově přístupný pro všechny příjmové skupiny. Cena 1300 Kč je nejvyšší možnou  
cenou  vstupenky  na  operní  představení  a  cena  500  Kč  je  nejvyšší  možnou  cenou  za  činoherní  
představení. (…) Divadlo rovněž poskytuje trvalé i příležitostní slevy (…).“

Vyhodnocení

Rada již dříve na svém 19. zasedání v roce 2018 konstatovala, že pořad Moje zprávy nesplňuje kritéria 
zpravodajského pořadu,  resp.  že  tento pořad nelze  považovat  za  zpravodajský  (a  to  i  přesto,  že  
samotný název zpravodajství evokuje). Připomeňme závěr analýzy: „Z výše uvedených faktů vyplývá,  
že  pořad  Moje zprávy nemůže být  ve  formě,  jak  je  aktuálně  vysílán,  dle  existujících  hodnotících  
parametrů a měřítek, považován za zpravodajský formát, a to vzhledem k obsahu prezentovaných  
sdělení, jejich formálnímu začlenění, subjektivitě zpracování či sporné aktuálnosti.“

Stěžovatel v podání tedy správně poznamenal, že se jedná o pořad publicistický. Na publicistiku klade  
zákon a judikatura jiné požadavky než na zpravodajství. Rozsudek Nejvyššího správního soudu 3 As  
6/2010 k danému tématu uvádí:  „Zákon č. 231/2001 Sb. ukládá ve svém § 31 odst. 3 provozovateli  
vysílání  povinnost  „zajistit,  aby ve  zpravodajských a  politickopublicistických  pořadech bylo  dbáno  
zásad objektivity  a vyváženosti“.  Zákon tedy rozlišuje  jednak mezi  zpravodajstvím a publicistikou,  
jednak  mezi  zásadou  objektivity  a  zásadou  vyváženosti.  Jelikož  mají  všechny  tyto  pojmy  
v žurnalistické  doktríně  poměrně  ustálený  obsah,  považuje  Nejvyšší  správní  soud  za  žádoucí  pro  
adekvátní posouzení věci, pojednat krátce o významu, který uvedeným pojmům přikládá právě tato  
věda.  Zatímco úkolem zpravodajství  je  „pohotově přinášet věcnou informaci  o aktuální  události“,  
přičemž  by  tato  neměla  obsahovat  jakékoli  emotivní  výrazy,  vulgarismy,  slangová  či  argotická  
vyjádření,  účelem  publicistických  sdělení  je  informace  komentovat  a  hodnotit,  své  adresáty  pak  
„získávat,  přesvědčovat  a  vybízet“,  k  čemuž  jsou  oprávněna  využívat  obrazných  a  expresivních  
vyjádření  tak  říkajíc  dle  libosti.  (Blíže  srov.  Jaroslav  Bartošek:  Žurnalistika;  Filozofická  fakulta  
Univerzity Palackého v Olomouci; 1997; s. 51 a násl.) Smyslem zpravodajství je tedy výlučně veřejnost  
nezaujatě informovat, teprve cílem publicistiky veřejné mínění ovlivňovat (nikoli však manipulovat).  
Zájem na rozlišování obou žurnalistických odvětví je v pravém slova smyslu „veřejný“, neboť pouze  
kvalitním zpravodajstvím informovaná veřejnost je s to činit si na mediálně zprostředkované události  
názor,  případně  se  k  určitému  publicistikou  prezentovanému  názoru  „kvalifikovaně“  přiklonit.  
Nerozlišuje-li  provozovatel  vysílání  mezi  zpravodajstvím  a  publicistikou  a  předkládá-li  divákovi  
(posluchači) pouze jakési hybridní „komentované zprávy“ na straně jedné a skutečné komentáře na  
straně druhé, výrazně tím posiluje manipulativní potenciál svého vysílání a naopak omezuje prostor  
pro  žádoucí  kvalifikované  utváření  názorů,  na  jejichž  konstruktivním  střetávání  je  demokratická  
společnost vybudována (viz. Vladimír Čermák: Otázka demokracie; Academia; Praha; 1992; s. 26).  
Ona „komentovaná zpráva“ je o to nebezpečnější, o co nepozorovaněji, subtilněji působí, neboť divák  
(posluchač)  s  názorem  obsaženým  v  takovém  sdělení  vědomě  nepočítá  a  často  jej  přijímá  
automaticky za svůj spolu s informací (je-li ve sdělení jaká). Dle odborné literatury lze pak zásadou  
objektivity rozumět znak zpravodajství, „které se pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit  
zprávu od komentáře“. Ústřední charakteristikou takového postupu je „zásadní ověřování pravdivosti  
výpovědí“.  Zásada  objektivity  předpokládá  referování  bez  emocí  a  používání  neutrálních  výrazů  
(Michael Kunczik: Základy masové komunikace, Karolinum, Praha, 1995, s. 111). Pojem objektivita  
tedy  v  sobě  zahrnuje  hned  několik  aspektů,  z  nichž  za  rozhodné  považuje  Nejvyšší  správní  soud  
správnost (či přesnost), tzn. že zpráva odpovídá skutečnosti, transparentnost, tj. že žurnalista uvádí  
své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři do zprávy nevkládají svá vlastní hodnocení – blíže  



srov. Schulz/Reifová a kol.: Analýza obsahu mediálních sdělení; Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a násl.  
Nevyvážeností je pak třeba rozumět skrytou formu stranickosti, kdy jsou v určité kontroverzní situaci  
některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných.  Jinými slovy spočívá zásada vyváženosti v  
požadavku na „rovnoměrné zastoupení politických alternativ, co do rozsahu a úpravy zpravodajství“  
(op.  cit.,  s.  61).  Z  výše  uvedeného vyplývá,  že  důraz  na důsledné dodržování  zásad  objektivity  a  
vyváženosti bude u zpravodajství o poznání větší, než jak tomu bude v případě pořadů publicistických.  
Minimálně aspekt věcnosti se pak v publicistice z povahy věci neuplatní vůbec. Lze tedy shrnout, že  
míra  tolerance  vůči  případným  prohřeškům  proti  zákonem  postulovaným  zásadám  objektivity  a  
vyváženosti bude různá v závislosti na tom, půjde-li o pořad publicistický, či o zpravodajskou relaci.

Přestože je nutné přistupovat k publicistice volněji, na požadavky objektivity a vyváženosti nelze zcela 
rezignovat, a to zvláště ne v případě, kdy v příspěvku zazněla řada skutkových tvrzení, která rozporuje 
stěžovatel. Není v možnostech ani kompetenci Rady ověřovat pravdivost těchto skutkových tvrzení.  
V daném případě však plně postačuje, že moderátor neuvedl zdroje a že se jeho informace zásadně 
liší  od  těch,  které  poskytl  stěžovatel.  Z podání  a  jeho  příloh  vyplývá,  že  Jaromír  Soukup  nedal 
protistraně šanci reagovat, informace poskytl bez ověření a své kritické komentáře tudíž nezaložil na  
objektivních (přesných, faktických, nestranných) datech. Hlavní aktér příspěvku, ředitel Národního  
divadla Jan Buran, neměl stejně jako další zástupci státní příspěvkové organizace možnost domnělá  
fakta komentovat. 

Úkolem Rady  je  dohlížet  mj.  na  to,  zda provozovatel  poskytuje  objektivní  a  vyvážené informace 
nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Lze konstatovat, že se tak v rámci daného pořadu nestalo, 
jelikož divák obdržel  pouze jednostranné informace, které nebyly jakkoliv  korigovány názorovými 
oponenty.  Hlavním záměrem moderátora  bylo  přesvědčit  diváky  o  tom,  že  Národní  divadlo  pod 
dohledem Jana Buriana utrácí peníze za zbytečné výlety pro své zaměstnance (ostatně připomeňme  
samotný název příspěvku „Národní divadlo na výletě“), klesá mu návštěvnost a představuje pochybné 
experimentální hry, které do podobné instituce nepatří. Jinými slovy, že nefunguje, jak má. Názorová  
stránka v publicistickém příspěvku jistě není problém, ten ovšem nastává v případě, že moderátor 
současně uvádí nepravdivé či zkreslené informace a svůj komentář na nich zakládá. Dodejme, že i  
pořad, který zřetelně formuluje určitý vyhraněný postoj, musí být jasně a průhledně argumentačně 
podložený, aby divákovi dovoloval prověřit si myšlenkový pochod autora a umožňoval mu podrobit 
výkon kritickému přezkoumání. To se v tomto případě nestalo.

Soukup se v dotyčném příspěvku věnoval společensky významnému tématu, jehož hlavním (avšak ve 
zprávě  absentujícím)  aktérem  byla  významná  kulturní  instituce.  Úprava  §  31  odst.  2  zákona  č.  
231/2001  Sb.  je  prostředkem  ochrany  veřejného  zájmu  na  objektivitě  a  vyváženosti  obsahu 
vysílaných informací. 

Na závěr této části připomeňme, že se nejedná o první porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 
231/2001 Sb. S provozovatelem Barrandov Televizní  Studio a.s.  bylo v minulosti zahájeno řízení  o 
přestupku v případě reportáže Ryba smrdí od hlavy (Moje zprávy dne 20. listopadu 2018 od 20:05 
hodin).  Za  přestupek  byla  pachateli  uložena  pokuta  ve  výši  200  000  Kč.  Nedávno  bylo  rovněž  
zahájeno řízení o přestupku za reportáže věnované společnosti JCDecaux v pořadu  Moje zprávy ze 
dnů 25. března 2019 od 20:00 hodin a 3. dubna 2019 od 19:25 hodin.

Pokud  Rada  nazná,  že  v tomto  případě  neshledává  dostatečné  důkazy  pro  porušení  zákona,  je 
připravena i varianta s unesením o odložení věci.



Návrh usnesení:

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání coby ústřední správní úřad v rámci své působnosti dané § 5 
písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně 
dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v souladu s ustanovením § 78 odst.  
1 zákona č. 250/2016 Sb., zákona o přestupcích a řízeních o nich (dále jen zákon č. 250/2016 Sb.) 
rozhodla  zahájit  s  provozovatelem Barrandov Televizní  Studio a.s.,  IČ  41693311,  sídlem Praha 5,  
Kříženeckého  náměstí  322/5,  PSČ  15200,  řízení  o  přestupku  z  moci  úřední  pro  možné  porušení  
ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se mohl dopustit odvysíláním pořadu Moje  
zprávy dne 16. června 2019 od 19:25 hodin na programu Televize Barrandov, resp. části nazvané 
Národní divadlo na výletě. Příspěvek obsahoval tvrzení ohledně fungování a nehospodárné činnosti 
Národního divadla, jež byla předkládána jako fakta, přičemž zainteresovaný subjekt nedostal prostor  
se  k  těmto  domnělým  faktům  vyjádřit  a  celý  případ  byl  prezentován  jednostranně.  Pořad  tak 
neposkytl objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.

nebo

Návrh usnesení:

Rada  pro  rozhlasové  a  televizní  vysílání  (dále  jen  Rada)  coby  ústřední  správní  úřad  v  rámci  své 
kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a  
televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), rozhodla v souladu s  
ustanovením § 76 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o 
nich,  v  platném  znění,  ve  věci  možného  přestupku  spáchaného  odvysíláním  příspěvku  Národní  
divadlo na výletě v pořadu Moje zprávy, 16. 6. 2019 od 19:57 hodin na programu Televize Barrandov,  
že věc odkládá.

2. Barrandov  Televizní  Studio  a.s.  /  Televize  Barrandov  –  Moje  zprávy  – 
příspěvky o JCDecaux, 25. 3. 2019 od 20:40 hod, 3. 4. 2019 od 20:32 hod

Obsáhlá  stížnost  (č.  j.  RRTV/5670/2019-vra)  se  týká  údajné  neobjektivity  reportáží  o  činnostech 
společnosti  JCDecaux,  odvysílaných  v pořadu  Moje  zprávy na  programu  Televize  Barrandov. 
Stěžovatel, kterým je samotná JCDecaux, hovoří o výskytu nepravdivých informací a porušení § 31 
odst.  2  a  3  zákona  č.  231/2001  Sb.  Na  jejich  základě  podává  podnět  k  zahájení  řízení  s 
provozovatelem televizního vysílání pro podezření ze spáchání přestupku.

Stěžovatel  kritizuje  Moje  zprávy odvysílané  25.  3.  2019,  které  obsahovaly  mediální  příspěvek  o 
„údajném rozsáhlém korupčním jednání stěžovatele, jeho technického ředitele Ing. Tomáše Tenzera a  
bývalého zástupce starosty Městské části Praha 1 pana Michala Valenty“.  Podání  míří  rovněž na 
reportáž ve vydání tohoto pořadu ze dne 3. 4. 2019, kterou moderátor nazval JCDecaux se vzteká, a 
v níž dle pisatele provozovatel pokračoval „v očerňování stěžovatele“. Doručená písemnost obsahuje  
kromě  celých  přepisů  reportáží  rovněž  výběr  tvrzení,  jež  moderátor  ve  vysílání  uvedl,  a  která  
stěžovatel  označuje  za  hrubě  zavádějící  či  účelově  zkreslená.  Výroky  uvádí  na  pravou  míru  a  
podotýká, že provozovatel dotyčné aktéry neoslovil a nedal jim možnost ve vysílání prezentovat svá 



stanoviska.  „Za neakceptovatelné považuje stěžovatel i způsob prezentace uvedených nepravdivých  
tvrzení ze strany moderátora pořadu, který o stěžovateli, Ing. Tenzerovi a panu Valentovi, hovořil tak,  
jako  by o jejich  vině  nebyly  žádné  pochyby,  přestože  zmíněné  trestní  řízení  je  teprve  na samém  
počátku a je třeba ctít presumpci neviny.“ 

Součástí podání  je  i  právní  posouzení  objektivity  předmětných reportáží.  V něm stěžovatel  např. 
uvádí: „Předmětné reportáže byly zpravodajským příspěvkem, ale jejich zpracování bylo v rozporu se  
zásadami objektivního a vyváženého zpravodajství. (…) Tvůrci reportáží zpracovali první reportáž tak,  
že divákovi poskytuje pouze jediný závěr, a to že stěžovatel dlouhodobě těží z rozsáhlého korupčního  
systému,  díky  kterému  vždy  vyhrává  výběrová  řízení  hl.  m.  Prahy  a  Městské  části  Praha  1  na  
pronájem  reklamních  ploch,  ačkoliv  to  nebylo  pravdou.  Druhou  reportáž  pak  zpracovali  tak,  že  
divákovi poskytla pouze jediný závěr o tom, že stěžovatel dlouhodobě na úkor hl. m. Prahy vydělává  
značné  prostředky  na  provozování  městského  mobiliáře  díky  velmi  nevýhodné  smlouvě  s  hl.  m.  
Prahou a získané prostředky ve velkém rozsahu vyvádí z České republiky, přičemž ani tato tvrzení  
nebyla pravdivá. Tvůrci reportáže tak poskytli divákům informace, které neodpovídaly skutečnému  
stavu. (…) Dle názoru stěžovatele není přípustné zprostředkovat divákům informace neodpovídající  
skutečnému stavu jako informace dané a pravdivé (jako informační sdělení či zprávu) za zjevného  
zatajování  a  ignorování  souvisejících  a  pro  tvůrce  reportáže  zjistitelných skutečností (z  veřejných  
zdrojů).“ Pokud Rada nazná, že se provozovatel dopustil přestupku, stěžovatel navrhuje, aby uložená 
sankce byla  „dostatečně citelná, aby měla preventivní účinek a odradila provozovatele od dalšího  
porušování zákonných povinností, k nimž prostřednictvím pořadu  Moje zprávy zřejmě ve značném  
rozsahu dochází.“

Se stížností se  Rada seznámila  v  rámci  souhrnu podání  na  9.  zasedání  v  roce 2019.  Vzhledem k  
rozsahu materiálu, který bylo třeba zpracovat, je příslušná analýza předložena až nyní.

Vyjádření AO:
Moje  zprávy jsou  jedním  z  pořadů  vysílaných  na  programu  Televize  Barrandov,  moderovaných 
Jaromírem Soukupem. Na obrazovce se objevují každý den ve večerních hodinách, časové zařazení, 
délka a náplň konkrétních vydání se různí. Provozovatel na webu uvádí následující anotaci pořadu2:

„Sledujte zbrusu nové Moje zprávy, kterými vás provede Jaromír Soukup. Nenechte si ujít úplně nový  
formát televizních  zpráv,  které v  sobě spojují  nejen  vaše oblíbené pořady,  ale  přináší  daleko víc.  
Zprávy  s  nadhledem,  zcela  překvapující  pohledy  na  aktuální  dění,  rozhovory  s  předními  českými  
osobnostmi a v neposlední řadě zábava. Ale ne takovou tu veřejnoprávní, ale opravdovou! Přesně  
takové budou nové Moje zprávy Jaromíra Soukupa, tak si je nenechte ujít.“ 

Níže následuje popis a analýza obou reportáží včetně argumentů stěžovatele. V závěrečné fázi textu 
OATV předkládá vyhodnocení také z hlediska žánrového vymezení pořadu a dosavadní rozhodovací 
praxe Rady.3

Příspěvek o JCDecaux (bez názvu), Moje zprávy, 25. 3. 2019

2 Viz https://www.barrandov.tv/moje-zpravy.
3 Součástí příloh tohoto souhrnu podání je i úplný přepis obou příspěvků, který zaslala společnost JCDecaux.



Moderátor příspěvek uvedl slovy, že bude pokračovat něčím, co tu už dlouho nebylo – tématy, jimiž 
se  dříve  zabýval  v  pořadu  Kauzy  Jaromíra  Soukupa,  vysílaném pravidelně  na  Televizi  Barrandov. 
Symbolicky se usadil ke stolu s nápisem Kauzy Jaromíra Soukupa. „Říkal jsem si, že se k němu budu  
vracet nepravidelně, vždycky když objevím nějakou lumpárnu. Což si myslím, že jsem objevil, tak proto  
jsem  teď  tady.“ Obecně  uvedl  korupci  jako  hlavní  téma  příspěvku  a  dodal,  že  tento  příběh  „je  
opravdu něco neuvěřitelného“. Vzápětí jmenoval i hlavního aktéra dotyčné části vysílání – společnost 
JCDecaux sídlící v Paříži, která je zaměřena na venkovní reklamu a v sídlech po celém světě provozuje  
tzv. městské mobiliáře a reklamní plochy.

Soukup nejprve ironicky  poznamenal,  že  společnost  odvádí  23  % z příjmů z reklamy do rozpočtů 
měst, kde působí. Jinak je tomu ovšem v Praze, která si o této sumě může nechat „jen zdát“, protože 
od  JCDecaux  dostává  dle  slov  moderátora  několikanásobně  méně.  Následně  se  přesunul 
k technickému  řediteli  JCDecaux  Tomáši  Tenzerovi,  který  je  obžalován  z korupce.  „Policie  už  to  
dokončila,  dala  to  státnímu zástupci  a  ten  to  předložil  soudu  s  obžalobou,  kde  se  říká,  že  tato  
francouzská firma vyplácela statisícové částky tehdejšímu zástupci starosty městské části Praha 1  
Michalu Valentovi. To je pan Valenta, kterej to tam řešil na Praze 1, ten pronájem těch prostor na ten  
městský  mobiliář,  rozumíte.  A  nejúsměvnější  na  tom  však  je  fakt,  že  právě  Tomáš  Tenzer,  ten  
obviněnej v tý firmě JCDecaux, že uplácel toho pána z tý Prahy 1, tak ten pan Tenzer kandidoval v  
loňských komunálních volbách za Pirátskou stranu, jo, za Pirátskou stranu ve Vinoři a prezentoval se  
jako bojovník proti korupci,“ popisoval moderátor a při slovech o Tenzerovi a Valentovi opakovaně na 
kameru ukazoval  fotografie zmiňovaných mužů.  O Tenzerovi  mluvil  pohrdavě a výsměšně:  „To je  
výborný, tak on je obviněnej za to, že uplácel městskýho úředníka, jde k soudu a teď čeká, jestli bude  
sedět natvrdo nebo co, odsouzený jako ještě není no, ale ta drzost, že kandiduje jako bojovník proti  
korupci  do  městskýho  zastupitelstva  ve  Vinoři  je  teda  obdivuhodná.  Takže  tolik  k  oné  čistotě  a  
neposkvrněnosti Pirátské strany.“

Po reklamní přestávce moderátor pokračoval v popisu kauzy. Uvedl, že Valenta za obdržené úplatky 
„zařizoval spoustu věcí“, např. vypisoval různá výběrová řízení na pronájem reklamních ploch, kde  
byla  pravidla  nastavená  tak,  že  mohla  vyhrát  pouze  jedna  firma  –  JCDecaux.  „No,  a  když  ve  
výjimečných případech vyhrál drze někdo jinej, tak magistrát výběrové řízení zrušil a začalo se znova a  
tak  stále  dokola,  dokavaď nevyhrál  kdo,  no  tomu se  říká  koloběh  života,  no  JCDecaux.“  Soukup 
pokračoval zmínkou o telefonních odposleších, které měli detektivové k dispozici a v nichž se Valenta 
„baví o reklamních poutačích v metru a pokládá celkem jasné otázky“.  „U výslechu na policii tento  
úředník pak samo sebou tvrdí, že on jakože nic, že za to všechno může vedoucí odboru majetku, který  
chtěl zjistit, jaká je obvyklá cena za pronájem těchhle reklamních ploch. Jo, a teď tu o Karkulce,“  dodal 
moderátor a vzápětí připomněl přepis z výběrového řízení, do něhož se v minulosti hlásilo mnoho 
reklamních firem.  „V reklamní branži se tomu říká tendr roku a do finále se většinou dostaly dvě  
největší firmy – JCDecaux a euroAWK, tak se jmenujou a nebudu vás napínat. Samo sebou, že vyhrála  
zase první jmenovaná firma JCDecaux, když nabídla roční nájem 68 tisíc,  tedy o osm tisíc víc než  
konkurence.  Jenže  to  v  tomto případě nebylo  velký  umění,  když  uvážíme,  že  díky  pár  telefonům  
Francouzi  věděli,  kolik  peněz  nabízí  konkurence.  A  když  víte,  kolik  nabízí  konkurence,  tak  přeci  
nebudete přidávat o moc ne, to je logický. Stačí o trošku, abyste vyhráli. No, a takových machinací s  
reklamou mám na magistrátu zmapováno daleko více.“

Moderátor  příspěvek skončil  zvoláním,  „jak  je  možný,  že  nikomu z  magistrátu  za  celou tu  dobu  
nepřišlo divný, že jednu soutěž za druhou vyhrává nějakým zcela zvláštním řízením osudu vždycky  



tahleta francouzská firma“. Na závěr divákům přislíbil, že o korupci na magistrátu bude ještě hovořit  
v budoucnu.

Stěžovatel  v podání vypsal  několik tvrzení,  která označil  za zcela nepravdivá či  hrubě zavádějící  a  
účelově zkreslená. V prvé řadě upozornil na moderátorův úvod, který působí dojmem, že „stěžovatel  
vytvořil  a po dlouhou dobu využívá rozsáhlý korupční  systém, díky kterému získává do pronájmu  
reklamní  plochy  od  hl.  m.  Prahy  a  Městské  části Praha  1  ve  velkém množství  zmanipulovaných  
výběrových řízení“. Uvádí počet a charakter smluv, které stěžovatel podepsal s hlavním městem, a  
informaci, že „od roku 1994 se stěžovatel neúčastnil ani žádných výběrových řízení pořádaných hl. m.  
Prahou na pronájem reklamních ploch“. Smlouvu s městskou částí Praha 1, jejímž předmětem jsou 
plochy ve stanici metra Staroměstská, pisatel označil za zcela marginální, čili žádný „tendr roku“, jak 
uvedl moderátor. Smlouva, která hovoří o ročním nájemném 68 tisíc korun, a která je předmětem 
zmiňovaného trestního řízení, nebyla dle stěžovatele uzavírána ve výběrovém řízení, ale na základě 
vyhlášení záměru městské části. Stěžovatel dále podotkl, že se „neúčastnil žádných výběrových řízení  
pořádaných Městskou částí Praha 1 na pronájem reklamních ploch“ .  Zásadní argument stěžovatel 
přednesl v souvislosti s diskutovanými úplatky na Praze 1. „Pan Michal Valenta v současné době není  
ani v inkriminované době nebyl zástupcem starosty Městské části Praha 1. V tehdejší době nebyl ani  
zastupitelem či radním této městské části ani v ní nevykonával žádný úřednický či jiný post, který by  
jej opravňoval k vypisování zadávacích řízení, k zadávání zakázek či k rozhodování o jejich vítězi. I tyto  
skutečnosti si provozovatel mohl snadno ověřit.“ Stěžovatel považuje za neakceptovatelný způsob 
prezentace nepravdivých tvrzení ze strany moderátora, který dle něj o Tomáši Tenzerovi a Michalu  
Valentovi hovořil tak, jako by o jejich vině nebyly žádné pochyby, přestože je zmíněné trestní řízení  
na samém počátku.  „Moderátor pořadu se též odvolával na policejní odposlechy a snažil se vzbudit  
dojem, že detailně zná jejich obsah. To je však z povahy věci vyloučeno, neboť jejich obsah znají jen  
osoby s přístupem do soudního spisu, což moderátor pořadu není.“

Moderátor Jaromír Soukup v celém příspěvku promlouval sám. Doplňován nebyl žádným obrazovým 
materiálem  kromě  fotografií,  které  vytištěné  prezentoval  divákům,  když  hovořil  o  konkrétních 
osobách v diskutované kauze. Typově se jednalo o přednes zdánlivě potvrzených faktů, které Soukup  
komentoval  svým nezaměnitelným ironickým tónem,  a  na  jejichž  základě  vyslovil  rovněž  několik 
spekulací (např. když hovořil o výslechu Michala Valenty na policii a jeho vysvětlení nepřímo označil  
za smyšlenku či pohádku, když uvedl:  „Jo, a teď tu o Karkulce“). Ve studiu nepřivítal žádné hosty a 
argumenty  aktérů  neprezentoval  ani  nepřímo  prostřednictvím  citací  či  parafrází.  Pokud  názor 
představitelů společnosti JCDecaux či Michala Valenty zmiňoval, byla to informace natolik marginální  
a vzápětí zesměšněná, že dle OATV nelze hovořit o skutečné snaze poskytnout prostor opozitnímu 
názoru, resp. snaze přistupovat k problematice vyváženě.

JCDecaux se vzteká, Moje zprávy, 3. 4. 2019

Moderátor se k tématu JCDecaux vrátil v pořadu Moje zprávy 3. 4. 2019. Příspěvek nazvaný JCDecaux 
se vzteká uvedl komentářem žaloby, jíž společnost podala na Televizi Barrandov a Jaromíra Soukupa  
za informace odvysílané v televizním vysílání. „Oni se teď na mě totiž zloběj a žalujou mě, že prej musí  
učinit přítrž lžím v mých pořadech. A žalujou mě o sto milionů korun, protože jsem se dovolil ve svých  
Kauzách věnovat jejímu podnikání v Česku. Dokonce mě obvinili z toho, že o nich mluvím ošklivě. A  



víte, co to se mnou dělá? Nic. Vůbec nic.“ Vzápětí poznamenal, že osvěží paměť řediteli JCDecaux 
Pavlu Slabému, kterého představil jako neúspěšného muzikálového pěvce. 

Moderátor uvedl několik bodů, tzv. perliček,  aby diváci věděli,  „s kým mají  tu čest“.  V  prvé řadě 
znovu připomněl 23 % z příjmů, čili sumu, kterou JCDecaux platí za provozování městských mobiliářů 
světovým městům.  „Postaví ty autobusové zastávky, telefonní budky a podobně a prodává na nich  
reklamu a městu platí takové nájemné.“ Poznamenal, že obrat firmy v Česku činil v roce 2017 257 
milionů  korun.  „Takže  pokud  by  JCDecaux  považovalo  Prahu za  světovou metropoli,  tak  by  z  té  
reklamy na tom městském mobiliáři měli městu odvést 52 milionů korun. A skutečnost? V posledních  
letech z této částky vidí hlavní město sotva pětinu.“ Moderátor prý ví, kdo to tak nastavil a komu 
situace vyhovuje. „A ještě se k tomu někdy vrátím.“

Ve druhém bodě Soukup uvedl, že si mnoho lidí stěžuje na to, že banky vyváží z Česka peníze ve  
formě dividend. Diváky ujistil, že JCDecaux dělá to samé a do Francie každý rok z činnosti pronájmu 
mobiliáře  platí  částky  mezi  30  a  90  miliony  korun.  „A  protože  to  v  poslední  době  bylo  až  moc  
nápadné, tak si myslím, že ty dividendy trošku vystřídaly různý poradenský smlouvy a tak, ale to je jen  
spekulace,“ dodal moderátor.

Do třetice Jaromír Soukup porovnal nájemné v Praze a Chicagu „za smlouvy za budování městského 
mobiliáře  a reklamní příjmy z  mobiliáře“.  V Chicagu bylo  dle jeho slov nájemné zvednuto ze  1,5  
milionů dolarů ročně na 27 milionů dolarů. V Praze přitom JCDecaux platí stále stejnou částku a bude 
to tak minimálně další tři roky.

Konečně ve čtvrtém bodě moderátor připomněl téma, jehož se dotkl už v minulém příspěvku, a to 
kauzu  ovlivňování  veřejných  zakázek,  v níž  figuruje  technický  ředitel  JCDecaux  Tomáš  Tenzer 
(moderátorem  představený  jako  švagr  Pavla  Slabého).  Na  odposlechu  se  prý  „technický  ředitel  
JCDecaux Tomáš Tenzer domlouvá s tehdejším místostarostou Prahy 1 Michalem Valentou z ODS na  
tom, jaké parametry má mít výběrové řízení na pronájem reklamních ploch, tak aby je vyhrála ta  
francouzská  firma.  Jak  soud  dopadne,  to  samozřejmě  nevíme,  ale  tak  nějak  tušíme.“  Závěrem 
podotkl, že Tenzer kandidoval za Piráty v komunálních volbách a směřoval na diváky otázku, „jak za  
těchto okolností čtou hlášku šéfa JCDecaux, že ví, jak si ochočit primátora Hřiba“.  Spekulaci uzavřel 
slovy, že ve hře je, zda Praha s firmou prodlouží, či neprodlouží smlouvu.

Po tomto úvodu se moderátor obrátil na hosta přítomného ve studiu, který s  moderátorem kauzu 
okomentoval. Byl jím ekonom Lukáš Wagenknecht, jenž od října 2018 působí jako senátor za obvod č.  
23  -  Praha  8  za  Českou  pirátskou  stranu.  Respondent  nejprve  poznamenal,  že  Tomáše  Tenzera 
osobně nezná a uvedl na pravou míru jeho kandidaturu ve volbách.  „Jak jsem pochopil, on byl na  
nějaké společné kandidátce, kde nebyli jenom Piráti, ale i další politické strany, v nějaké malé městské  
části, nebyl  členem strany ani sympatizantem.“ Poté se zaměřil  na divákům blíže nespecifikované 
prohlášení o ochočení primátora. Uvedl, že se jedná o smutnou věc, pokud je to pravda, ale zároveň 
upozornil,  že  se  může  jednat  o  klasické  „hry  lobbistů“,  kteří  prohlašují,  že  „někoho  umí“. 
„Samozřejmě druhá věc je reálná, pokud se podepíše nevýhodná smlouva, tak se musí vypovědět. To  
je nesmysl. A co zase vidím jako já, já nejsem členem Pirátské strany, ale jakoby ty principy a zásady  
já ctím, co oni hlásají a jsem s tím jako dohromady jako v souladu. Ať jsou transparentní výběrová  
řízení, kde se všechno prověří, projedná a je to dostatečnou dobu na tom internetu, protože když to  
uvidíte, není to už podepsané rovnou, tak potom to může fungovat a lidi to můžou kontrolovat.“



Moderátor následně podotkl,  že jej  firma JCDecaux žaluje,  přitom pouze upozornil  na nepravost,  
stejně jako např. NOVA.  „Hodlají nás zažalovat o 100 milionů. To mi samozřejmě nevadí, ale je to  
klasická manipulace, znevěrohodním informaci  tím, že zaútočím na jejího nositele,“  dodal  Soukup 
s tím, že si tím firma sama ztěžuje svoji situaci v Praze. Wagenknecht na závěr rozhovoru zopakoval, 
že si myslí, že to byla pouze hra a primátor ve skutečnosti „ochočen“ není, ale je potřeba vše vyšetřit  
a doložit.

Dle stěžovatele byla v předmětné reportáži  spojené s krátkým rozhovorem uvedena nepravdivá a 
hrubě  zavádějící  tvrzení.  Znovu  upozornil  na  výroky  o  údajném  rozsáhlém  korupčním  jednání  
stěžovatele, podrobněji se věnoval informaci o obratu JCDecaux a sumě, kterou by společnost měla 
odvádět  Praze  za  provoz  městského  mobiliáře,  ale  neodvádí.  „Stěžovatel  nikdy  nebudoval  ani  
neprovozoval v hl. m. Praze telefonní budky. Tržby stěžovatele v roce 2017 činily 237 milionů Kč, nikoli  
257  milionů  Kč,  jak  tvrdil  moderátor  pořadu.  A  především,  z  těchto  tržeb  připadalo  na  městský  
mobiliář  v  Praze  jen  142 milionů Kč.  Zbylá část  tržeb pochází  z  jiných činností stěžovatele  mimo  
smlouvu s hl. m. Prahou, a proto nemá žádný vliv na výpočet plateb stěžovatele ve prospěch hl. m.  
Prahy. Z tvrzení moderátora pořadu však musel divák nabýt dojem, že stěžovatel utržil částku 257  
milionů Kč jen na městském mobiliáři v hl. m. Praze, a že právě z této částky by měly být počítány  
platby, které by měl stěžovatel platit hl. m. Praze,“ popsal stěžovatel. Další rozporovanou částí pořadu 
je Soukupovo tvrzení o dividendách. „Stěžovatel naposledy vyplácel dividendu v roce 2014 z výsledku  
hospodaření roku 2013, a to ve výši 4 mil. Kč. Od té doby stěžovatel žádnou dividendu nevyplatil.  
Stěžovatel odmítá tvrzení moderátora pořadu o tom, že by vyváděl do Francie desítky milionů korun  
přes  poradenské  smlouvy.“ JCDecaux  se  rovněž  ohradilo  proti  „očerňujícím  tvrzením“,  která  se 
moderátor údajně pokoušel následně relativizovat tím, že je označil za spekulaci. Dle pisatele, pokud 
si  moderátor  nebyl  svými  názory  jistý,  neměl  je  v prvé řadě vůbec  vyslovovat,  jelikož  dodatečná 
zmínka o spekulaci působila jako zcela irelevantní.

Z hlediska  stylu  moderace lze  tento  příspěvek  hodnotit  totožně  jako  vydání  ze  dne  25.  3.  2019.  
Jaromír  Soukup  prezentoval  informace  v dlouhém  monologu,  několikrát  si  vypomohl  vytištěnými 
fotografiemi  podobizen  zúčastněných  aktérů.  V příspěvku  absentovaly  jakékoliv  doprovodné 
videoreportáže,  přímá  vyjádření  dotyčných  stran  či  data  prezentovaná  v infografikách,  jak  bývá 
zvykem u běžného zpravodajství.  V polovině příspěvku moderátor  oslovil  hosta  pořadu,  senátora 
Lukáše Wagenknechta, jehož se dotazoval na dříve formulované spekulace a kauzu obecně. Po čas 
rozhovoru pokládal  subjektivně laděné až návodné otázky  –  např.  na  Wagenknechtovu odpověď 
týkající  se případného ovlivňování pražského primátora, kdy řekl,  že je to podle něj nesmysl a je  
potřeba jej vysvětlit, Soukup nekompromisně uvedl: „Já myslím, že se nic nevysvětlí. Počkejte, tak to  
je přeci známá věc, tak se to dřív dělalo. Ty úředníci se tak jako na půl korumpovali, domlouvalo se to  
s politickým vedením. Víme, jak to v Praze chodilo, takhle to bylo. Piráti přišli s tím, že už to takhle  
nebude.“

Vyhodnocení

Stěžovatel  v podání  o  pořadu  Moje  zprávy hovoří  jako  o  zpravodajství.  V souvislosti  s povahou 
reportáží definuje příspěvky jako „komentované zprávy“, příp. jako tzv. infotainment, a uvádí, že je 
třeba na tyto příspěvky klást nároky obecně kladené na zpravodajství, které jsou přísnější než nároky 
na publicistiku. 



V tomto směru ovšem OATV nesouhlasí a připomíná analytický materiál týkající se tohoto pořadu 
v minulosti. Na jeho základě Rada na svém 19. zasedání v roce 2018 konstatovala, že pořad  Moje  
zprávy nesplňuje  kritéria  zpravodajského  pořadu,  resp.  že  tento  pořad  nelze  považovat  za  
zpravodajský (a to i přesto, že samotný název zpravodajství evokuje). Připomeňme závěr analýzy: „Z  
výše uvedených faktů vyplývá, že pořad Moje zprávy nemůže být ve formě, jak je aktuálně vysílán, dle  
existujících hodnotících parametrů a měřítek, považován za zpravodajský formát, a to vzhledem k  
obsahu  prezentovaných  sdělení,  jejich  formálnímu  začlenění,  subjektivitě  zpracování  či  sporné  
aktuálnosti.“

Odborná literatura (Praktická encyklopedie žurnalistiky) uvádí, že zpravodajství stojí na informacích a 
faktech, které vyhledává, shromažďuje, třídí,  vybírá, interpretuje a předává prostřednictvím médií  
recipientům. Zprostředkovává rozmanité a společensky podstatné informace odrážející myšlenkovou 
pluralitu společnosti a sloužící  veřejnosti k utváření  vlastních názorů.  Proto má být  zpravodajství  
pokud  možno  přesné,  vyvážené,  nepředpojaté  a  poctivé  při  výběru,  zpracování  a  prezentaci,  
nestranné,  aktuální,  včasné,  jasné  a  srozumitelné.  Na  rozdíl  od  publicistiky  nemá  obsahovat  
novinářův názor, pouze tlumočit fakta (Osvaldová, Halada, 2002).

V souvislosti s tímto pořadem, který bezesporu významně zasahuje do veřejné diskuze politických a 
dalších společensky zásadních otázek, tedy hovoříme o publicistice. Na publicistiku klade zákon a  
judikatura jiné požadavky než na zpravodajství. Rozsudek Nejvyššího správního soudu 3 As 6/2010 k 
danému tématu uvádí:  „Zákon č. 231/2001 Sb. ukládá ve svém § 31 odst. 3 provozovateli vysílání  
povinnost  „zajistit,  aby  ve  zpravodajských  a  politickopublicistických  pořadech  bylo  dbáno  zásad  
objektivity a vyváženosti“. Zákon tedy rozlišuje jednak mezi zpravodajstvím a publicistikou, jednak  
mezi  zásadou  objektivity  a  zásadou  vyváženosti.  Jelikož  mají  všechny  tyto  pojmy  v žurnalistické  
doktríně poměrně ustálený obsah, považuje Nejvyšší správní soud za žádoucí pro adekvátní posouzení  
věci, pojednat krátce o významu, který uvedeným pojmům přikládá právě tato věda. Zatímco úkolem  
zpravodajství je „pohotově přinášet věcnou informaci o aktuální události“, přičemž by tato neměla  
obsahovat  jakékoli  emotivní  výrazy,  vulgarismy,  slangová  či  argotická  vyjádření,  účelem  
publicistických sdělení je informace komentovat a hodnotit, své adresáty pak „získávat, přesvědčovat  
a vybízet“, k čemuž jsou oprávněna využívat obrazných a expresivních vyjádření tak říkajíc dle libosti.  
(Blíže srov. Jaroslav Bartošek: Žurnalistika; Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci; 1997;  
s.  51 a násl.) Smyslem zpravodajství  je tedy výlučně veřejnost nezaujatě informovat,  teprve cílem  
publicistiky  veřejné  mínění  ovlivňovat  (nikoli  však  manipulovat).  Zájem  na  rozlišování  obou  
žurnalistických odvětví je v  pravém slova smyslu „veřejný“,  neboť pouze kvalitním zpravodajstvím  
informovaná veřejnost  je s to činit  si  na mediálně zprostředkované události názor,  případně se k  
určitému publicistikou prezentovanému názoru „kvalifikovaně“ přiklonit. Nerozlišuje-li provozovatel  
vysílání mezi zpravodajstvím a publicistikou a předkládá-li divákovi (posluchači) pouze jakési hybridní  
„komentované zprávy“ na straně jedné a skutečné komentáře na straně druhé, výrazně tím posiluje  
manipulativní potenciál svého vysílání a naopak omezuje prostor pro žádoucí kvalifikované utváření  
názorů, na jejichž konstruktivním střetávání je demokratická společnost vybudována (viz.  Vladimír  
Čermák:  Otázka demokracie;  Academia;  Praha;  1992;  s.  26).  Ona „komentovaná zpráva“ je  o to  
nebezpečnější, o co nepozorovaněji, subtilněji působí, neboť divák (posluchač) s názorem obsaženým  
v takovém sdělení vědomě nepočítá a často jej přijímá automaticky za svůj spolu s informací (je-li ve  
sdělení jaká). Dle odborné literatury lze pak zásadou objektivity rozumět znak zpravodajství, „které se  
pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit zprávu od komentáře“. Ústřední charakteristikou  
takového  postupu  je  „zásadní  ověřování  pravdivosti  výpovědí“.  Zásada  objektivity  předpokládá  



referování bez emocí a používání neutrálních výrazů (Michael Kunczik: Základy masové komunikace,  
Karolinum, Praha, 1995, s. 111). Pojem objektivita tedy v sobě zahrnuje hned několik aspektů, z nichž  
za  rozhodné  považuje  Nejvyšší  správní  soud  správnost  (či  přesnost),  tzn.  že  zpráva  odpovídá  
skutečnosti, transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři  
do  zprávy  nevkládají  svá  vlastní  hodnocení  –  blíže  srov.  Schulz/Reifová  a  kol.:  Analýza  obsahu  
mediálních sdělení; Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a násl. Nevyvážeností je pak třeba rozumět skrytou  
formu stranickosti, kdy jsou v určité kontroverzní  situaci  některé názory potlačovány ve prospěch  
názorů  jiných.  Jinými  slovy  spočívá  zásada  vyváženosti  v  požadavku  na  „rovnoměrné  zastoupení  
politických  alternativ,  co  do  rozsahu  a  úpravy  zpravodajství“  (op.  cit.,  s.  61).  Z  výše  uvedeného  
vyplývá, že důraz na důsledné dodržování zásad objektivity  a vyváženosti bude u zpravodajství  o  
poznání větší, než jak tomu bude v případě pořadů publicistických. Minimálně aspekt věcnosti se pak  
v publicistice  z  povahy věci  neuplatní  vůbec.  Lze  tedy shrnout,  že  míra  tolerance  vůči  případným  
prohřeškům proti zákonem postulovaným zásadám objektivity a vyváženosti bude různá v závislosti  
na tom, půjde-li o pořad publicistický, či o zpravodajskou relaci.

V předmětných mediálních příspěvcích Jaromír Soukup pronášel řadu komentářů kauzy týkající  se 
společnosti JCDecaux. Nevěnoval se v nich pouze aktuálnímu trestnímu stíhání a odposlechům, ale 
kritizoval  rovněž  podnikatelskou  činnost  firmy  jako  takovou,  odvádění  dividend,  výši  nájemného 
reklamních ploch a přístup k výběrovým řízením. Mnoho z jeho výroků lze považovat za subjektivní 
komentáře stavu věcí  – například ironické hodnocení sumy, kterou společnost Praze platí z příjmů 
v rámce  městského  mobiliáře,  nebo  upozornění  na  odlišné  nájemné  v Chicagu.  Vedle  těchto 
komentářů však v příspěvcích zazněla i řada skutkových tvrzení, z nichž některá rozporuje stěžovatel. 
Přestože je nutné uplatňovat v tomto případě volnější přístup, jelikož se jedná o publicistický, nikoliv 
zpravodajský  žánr,  nelze  zcela  slevit  z  požadavku  dodržení  zásady  vyváženosti.  Je  zřejmé,  že 
moderátor neposkytl protistraně prostor reagovat, což je pro dodržení těchto zásad nezbytné. Sám 
stěžovatel tuto skutečnost několikrát uvedl ve svém podání. Není v možnostech ani kompetenci Rady  
ověřovat pravdivost skutkových tvrzení, rolí Rady je dohled, zda provozovatel poskytuje objektivní a 
vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření  názorů.  Lze konstatovat,  že se tak v rámci  
daného pořadu nestalo,  jelikož divák dostal  pouze jednostranné informace,  které nebyly  jakkoliv 
korigovány protistranou,  respektive představiteli  společnosti JCDecaux, Michalem Valentou, popř.  
primátorem  Zdeňkem  Hřibem,  jichž  se  příspěvky  týkaly.  Moderátor  v obou  vydáních  pořadu 
předkládal řadu informací jako fakta, přičemž jednotliví aktéři nedostali možnost tato domnělá fakta  
komentovat. Jediným respondentem, který se v rámci druhého z analyzovaných příspěvků ke kauze 
vyjádřil,  byl  Lukáš  Wagenknecht,  senátor  kandidující  za  Českou  pirátskou  stranu.  Ten  dostal  od 
moderátora  impuls  reagovat  na  spojení  Tomáše  Tenzera  s Piráty  a  jejich  snahou  (nutno  říci,  že 
moderátorem značně zesměšňovanou) o potlačení korupce v hlavním městě. Sám Wagenknecht však 
v kauze nijak zapojen nebyl, Tenzera dle svých slov nezná a ve straně jako takové nefiguruje. Vše, co 
k problematice mohl opatrně poznamenat, bylo, že ovlivňování primátora nevěří a je potřeba vše 
vyšetřit. 

S provozovatelem  bylo  na  21.  zasedání  roku  2018  zahájeno  řízení  o  přestupku  (spis.  zn. 
RRTV/2019/03/rud) pro možné porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., odvysíláním  
pořadu Moje zprávy dne 20. listopadu 2018 od 20:05 hodin na programu Televize Barrandov, resp. 
části nazvané Ryba smrdí od hlavy, v níž se Jaromír Soukup věnoval reklamní agentuře DORLAND, 
spol. s r.o. Příspěvek obsahoval tvrzení ohledně problematických zakázek, jež byla předkládána jako  
fakta,  přičemž zainteresované osoby a subjekty  nedostaly  prostor  se  k  těmto domnělým faktům 



vyjádřit a celý případ byl prezentován jednostranně bez zařazení jakéhokoliv relevantního opozitního  
vyjádření. Na 8. zasedání roku 2019 uznala Rada společnost Barrandov Televizní Studio a.s. vinnou 
s tím, že tento pořad prezentoval jasný, předem stanovený postoj a jako takový jej lze považovat za  
předpojatý  a  snažící  se  ovlivnit  postoje  diváka  ve  prospěch  záměrů  tvůrců.  Provozovatel  tedy 
neposkytl objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Za přestupek  
byla pachateli uložena pokuta ve výši 200 000,- Kč.

Připomeňme, že provozovatel neměl s dodržováním § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. problém 
poprvé.  Již  dříve  byl  upozorněn  na  porušení  tohoto  ustanovení  v  rámci  pořadů  Kauzy  Jaromíra  
Soukupa,  týkajících  se  hospodaření  České  televize  (spis.  zn.  RRTV/2018/856/rud).  Rada  v  jejich 
případech konstatovala,  že  vzhledem k absenci  jakéhokoli  oponentního názorového stanoviska či  
možnosti obhajoby kritizované strany a vzhledem k tomu, že se tím pádem v pořadu objevila pouze 
souvislá a jednostranná kritika České televize, se provozovatel dopustil porušení zásad objektivity a 
vyváženosti  tím,  že  divákům  neposkytl  objektivní  a  vyvážené  informace  nezbytné  pro  svobodné 
vytváření názorů.

Vzhledem  k výše  popsanému  Radě  navrhujeme  zahájit  s provozovatelem  řízení  o  přestupku  i 
v případě dvou příspěvků věnujících se společnosti JCDecaux, které se vyznačují podobnými rysy a  
zařazením v televizním vysílání. Pokud Rada nazná, že v tomto případě neshledává dostatečné důkazy 
pro porušení zákona, je připravena i varianta s unesením o odložení věci.

Návrhy usnesení:

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání coby ústřední správní úřad v rámci své působnosti dané § 5  
písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně 
dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v souladu s ustanovením § 78 
odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., zákona o přestupcích a řízeních o nich (dále jen zákon č. 250/2016 
Sb.) rozhodla zahájit s provozovatelem Barrandov Televizní Studio a.s., IČ 41693311, sídlem Praha 
5, Kříženeckého náměstí 322/5, PSČ 15200, řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení  
ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se mohl dopustit odvysíláním pořadu Moje 
zprávy ve dnech 25. března 2019 od 20:00 hodin a 3. dubna 2019 od 19:25 hodin na programu 
Televize Barrandov, resp. částí věnovaných společnosti JCDecaux (25. 3. se jednalo o příspěvek bez 
názvu, zařazený ve 20:40 hodin, 3. 4. příspěvek nazvaný JCDecaux se vzteká, zařazený 20:32 hodin). 
Příspěvky obsahovaly tvrzení ohledně podnikatelské činnosti JCDecaux a probíhajícího trestního 
řízení, jež byla předkládána jako fakta, přičemž zainteresované osoby a subjekty nedostaly prostor 
se  k  těmto  domnělým  faktům  vyjádřit  a  celý  případ  byl  prezentován  jednostranně.  Pořad 
prezentoval jasný, předem stanovený postoj a jako takový jej lze považovat za předpojatý a snažící 
se  ovlivnit  postoje  diváka  ve  prospěch  záměrů  tvůrců.  Neposkytl  tedy  objektivní  a  vyvážené 
informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.

nebo

Rada pro rozhlasové a televizní  vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 
kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 
televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), rozhodla v souladu s 
ustanovením § 76 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o 
nich, v platném znění, ve věci možného přestupku spáchaného odvysíláním příspěvků o JCDecaux 
v pořadu Moje zprávy, 25. 3. 2019 od 20:00 hodin a 3. 4. 2019 od 19:25 hodin na programu Televize  
Barrandov, že věc odkládá.



3. Barrandov Televizní Studio a.s. / Televize Barrandov – Moje zprávy – Ryba 

smrdí od hlavy

Stěžovatel (č. j. 19928/2018) zaslal podnět k zahájení řízení pro možné porušení § 31 odst. 2 a 3 
zákona č. 231/2001 Sb., kterého se mohl provozovatel vysílání dopustit v souvislosti s odvysíláním 
nepravdivých a zavádějících informací týkajících se reklamní agentury DORLAND, spol. s r.o. v rámci 
pořadu Moje zprávy dne 20. listopadu 2018 od 20:05 hodin. Stížnost obsahuje soupis dle stěžovatele  
nepravdivých či hrubě zavádějících informací. 

Vyjádření AO

Vzhledem k tomu, že příspěvek sám o sobě byl poměrně krátký, následuje plný přepis z Newton 
Media, v němž jsou vyznačena dle stěžovatele problematická skutková tvrzení:

Ryba smrdí od hlavy

Jaromír SOUKUP, generální ředitel televize Barrandov

--------------------
Ta druhá zpráva je vyloženě vtipná. Já jsem si ji nazval Ryba smrdí od hlavy. Celé to je teda takto.  
Ryba a tchyně smrdí třetí den. To se tedy říká. No, tak teď tohle přísloví dostalo úplně nový rozměr, a  
to daleko vtipnější. I když jak pro koho. Naši investigativci, naše vydavatelství totiž zjistili, že se ve  
vazbě ocitl  spolumajitel  reklamní agentury Dorland.  Ten pán se jmenuje Zdeněk Stejskal.  A to je  
hodně zajímavý, protože právě tahleta agentura je pověstná onou slavnou reklamní kampaní "Česká  
ryba",  za kterou jen ministerstvo zemědělství utratilo přes 150 milionů korun. Ne fakt,  za kampaň  
"Česká ryba" ministerstvo zemědělství dříve, ano, v minulých letech, utratilo přes 150 milionů korun a  
spolumajitel té reklamní agentury, která to dělala, pan Stejskal, je teď ve vazbě. A víte, co je 
vtipný, že po kampani spotřeba českých ryb, co? Spotřeba českých ryb klesla, což je klasický cíl  
všech reklamních kampaní. Všichni reklamní klienti chtějí snížit prodeje, proto investujou do reklamy,  
že jo. Jasně. Ale blbost, ale blbost. "Česká ryba" byl prostě od začátku do konce průšvih jako vrata. A  
cože to  slyším? Kdopak nám tu  kucká? Že by kostička z  ryby domácí  zaskočila  i  panu ministru  
zemědělství  Tomanovi?  Ale  ne,  protože  mimo  jiné  kromě  ministerstva  zemědělství  se  paktovala  
tahleta agentura ještě s Potravinářskou komorou, které nám současný pan ministr dlouho předsedal.  
A víte, co ta agentura Dorland třeba pro tuhletu státem financovanou společnost dělala? Pod  
vedením tedy pana ministra Tomana, tehdy pana prezidenta Tomana. Za skoro 41 milionů třeba  
i kampaň, a teď poslouchejte, na zvýšení spotřeby paštik z Evropské unie na ruském trhu. Fakt,  
slyšíte dobře. Z českýho státního rozpočtu se nakupovaly billboardy asi v Novosibirsku, aby tamní  
Novosibirčani papali více český paštiky. To by mě fakt zajímalo, kolik billboardů se na to koupilo, kolik  
stály a hlavně viděl je někdy někdo v Novosibirsku? A jak se to kontroluje nakonec? No a to není  
všechno. Dorland,  ta  agentura,  jejíž  spolumajitel  teď  sedí  za  nějaký  podvody  ve  vazbě,  dělal,  
ten Dorland  taky dělal pro Potravinářskou komoru další kampaň za stovky milionů korun, třeba na  
cosi, co se jmenuje propagace režimu jakosti Evropské unie. Boha jeho, dovedete si někdo představit,  
o co jde za stovky milionů korun? Ne, to nikdo neví. Jediný, co víme, je to, že celkem podle odhadů  
lidí z našeho investigativního týmu jde o kšeftíky, a teď se podržte, řádově za miliardu korun.  A 
pán je teď ve vazbě, tak uvidíme, co z toho všeho vyplave. Podle mě to ještě bude velký. A věřte mi,  
že já už mám tuhletu kauzu skoro celou připravenou a už příští týden se jí budu pořádně věnovat ve  
svým pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. A můžu vám říci, pokud tady někdo chce cvičit s premiérem  
kvůli  50  milionům  na  to  Čapí  hnízdo,  tak  tady  jde  minimálně  o  miliardu.  Takže  se  příští  týden  
nezapomeňte dívat. A řekl bych, že po dnešních zprávách začne některým lidem být minimálně týden  



hodně horko. No, ale my se teď posuňme o kousek dál, i když u sociálních demokratů ještě na chvilku  
zůstaneme.

RRTV na svém 19. zasedání konstatovala, že pořad  Moje zprávy  nesplňuje kritéria zpravodajského 
pořadu, resp. že tento pořad nelze považovat za zpravodajský. („V uvedeném období byl do vysílání 
jednou denně nasazen pořad, jehož název sice zněl Moje zprávy, ale za zpravodajský formát ho nelze 
považovat, protože primárně neinformuje, nepodává zprávy, tj. faktografické informace o aktuálních 
událostech, což je zřejmé z obsahu prezentovaných sdělení, jejich subjektivního zpracování, z faktu 
neoddělování  informací  od  názorů  a  komentářů,  a  dále  z  neaktuálnosti  témat,  popírající  princip 
denního  zpravodajského  přehledu,  který  je  výslovně  uveden  v  licenčních  podmínkách.“)  Pořad 
nicméně významným způsobem zasahuje do veřejného diskurzu v řadě společensky významných 
otázek a bezesporu rovněž do politické soutěže. V souvislosti s ním tak lze hovořit o publicistice.

Na publicistiku klade zákon a judikatura poněkud odlišné požadavky, než na zpravodajství. Rozsudek 
Nejvyššího správního soudu 3 As 6/2010 k danému tématu uvádí: „Zákon č. 231/2001 Sb. ukládá ve  
svém  §  31  odst.  3  provozovateli  vysílání  povinnost  „zajistit,  aby  ve  zpravodajských  a  
politickopublicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti“.  Zákon tedy rozlišuje  
jednak mezi zpravodajstvím a publicistikou, jednak mezi zásadou objektivity a zásadou vyváženosti.  
Jelikož mají všechny tyto pojmy v žurnalistické doktríně poměrně ustálený obsah, považuje Nejvyšší  
správní soud za žádoucí pro adekvátní posouzení věci, pojednat krátce o významu, který uvedeným  
pojmům  přikládá právě  tato  věda.  Zatímco  úkolem  zpravodajství  je  „pohotově  přinášet  věcnou  
informaci o aktuální události“, přičemž by tato neměla obsahovat jakékoli emotivní výrazy, vulgarismy,  
slangová či argotická vyjádření, účelem publicistických sdělení je informace komentovat a hodnotit,  
své adresáty pak „získávat, přesvědčovat a vybízet“, k čemuž jsou oprávněna využívat obrazných a  
expresivních vyjádření tak říkajíc dle libosti. (Blíže srov. Jaroslav Bartošek: Žurnalistika; Filozofická  
fakulta Univerzity Palackého v Olomouci; 1997; s. 51 a násl.) Smyslem zpravodajství je tedy výlučně  
veřejnost nezaujatě informovat,  teprve cílem publicistiky veřejné mínění ovlivňovat (nikoli však  
manipulovat). Zájem na rozlišování obou žurnalistických odvětví je v pravém slova smyslu „veřejný“,  
neboť  pouze  kvalitním  zpravodajstvím  informovaná  veřejnost  je  s  to  činit  si  na  mediálně  
zprostředkované  události  názor,  případně  se  k  určitému  publicistikou  prezentovanému  názoru  
„kvalifikovaně“  přiklonit.  Nerozlišuje-li  provozovatel  vysílání  mezi  zpravodajstvím  a  publicistikou  a  
předkládá-li  divákovi  (posluchači)  pouze  jakési  hybridní  „komentované zprávy“  na straně  jedné  a  
skutečné komentáře na straně druhé, výrazně tím posiluje manipulativní potenciál svého vysílání a  
naopak  omezuje  prostor  pro  žádoucí  kvalifikované  utváření  názorů,  na  jejichž  konstruktivním  
střetávání  je  demokratická  společnost  vybudována  (viz.  Vladimír  Čermák:  Otázka  demokracie;  
Academia;  Praha;  1992;  s.  26).  Ona  „komentovaná  zpráva“  je  o  to  nebezpečnější,  o  co  
nepozorovaněji, subtilněji působí, neboť divák (posluchač) s názorem obsaženým v takovém sdělení  
vědomě nepočítá a často jej přijímá automaticky za svůj spolu s informací (je-li ve sdělení jaká). Dle  
odborné literatury lze pak zásadou objektivity rozumět znak zpravodajství, „které se pokouší věcně,  
nestranně  a  nemanipulativně  oddělit  zprávu  od  komentáře“.  Ústřední  charakteristikou  takového  
postupu je „zásadní ověřování pravdivosti výpovědí“. Zásada objektivity předpokládá referování bez  
emocí a používání neutrálních výrazů (Michael Kunczik:  Základy masové komunikace,  Karolinum,  
Praha,  1995,  s.  111).  Pojem objektivita  tedy  v  sobě  zahrnuje  hned  několik  aspektů,  z  nichž  za 
rozhodné  považuje  Nejvyšší  správní  soud  správnost  (či  přesnost),  tzn.  že  zpráva  odpovídá  
skutečnosti, transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři  
do  zprávy  nevkládají  svá  vlastní  hodnocení  –  blíže  srov.  Schulz/Reifová  a  kol.:  Analýza  obsahu  
mediálních sdělení; Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a násl. Nevyvážeností je pak třeba rozumět skrytou  
formu stranickosti,  kdy jsou v  určité kontroverzní  situaci  některé názory potlačovány ve prospěch  
názorů jiných.  Jinými slovy spočívá zásada vyváženosti  v požadavku na „rovnoměrné zastoupení  
politických alternativ,  co do rozsahu a úpravy zpravodajství“  (op.  cit.,  s.  61).  Z výše uvedeného 
vyplývá, že důraz na důsledné dodržování zásad objektivity a vyváženosti bude u zpravodajství  
o  poznání větší,  než  jak  tomu  bude  v  případě  pořadů  publicistických.  Minimálně  aspekt  
věcnosti  se  pak  v publicistice  z  povahy  věci  neuplatní  vůbec.  Lze  tedy  shrnout,  že  míra  



tolerance  vůči  případným prohřeškům proti  zákonem  postulovaným zásadám objektivity  a  
vyváženosti bude různá v závislosti na tom, půjde-li o pořad publicistický, či o zpravodajskou  
relaci.

Z odborné literatury je pak nutno citovat:  „Zpravodajství má především funkci informační a definiční,  
snaží se aktuální události bez prodlení zachytit, popsat a předat (za pomoci technických prostředků)  
různě diferencovaným publikům. Doménou publicistiky, ať už se k recipientům obrací písmem,  
zvukem  nebo  obrazem,  je  hledání souvislostí,  vyslovování  názorů,  komentářů,  mínění  a  
stanovisek k většinou již známým faktům. … Vztah mezi zpravodajstvím a publicistikou je vztahem 
mezi faktem a názorem na něj.“ (Osvaldová, 2011) „Publicistika obsahuje soudy, postoje, pojmy, jejím 
výsledkem není jen informování, ale také poznávání. Postihuje společenské jevy, příčiny jejich vzniku i  
vzájemné korelace. Zobecňuje, popisuje však i cesty, kterými k zobecnění dospěla. Publicistika do  
sebe absorbovala některé racionální prvky vědy (metoda), zpravodajství (fakta – informace), umění  
(emocionálně  obrazný  přístup,  jazykové  a  formotvorné postupy).  …  Zatímco  u  zpravodajství  
předpokládáme neutralitu v přístupu k údajům i ve výrazu, publicistika se neobejde bez osobního  
stanoviska a individuálního projevu při  použití  jazykových a stylistických prostředků.  Tento 
osobní vztah se manifestuje i při možném použití ich formy.“ (Osvaldová, 2011)

V případě analyzovaného příspěvku je nutné konstatovat, že obsahoval množství zjevných skutkových 
tvrzení (z nichž mnohá stěžovatel ve svém dopise rozporuje).  Nejedná se tedy o pouhý komentář 
k nějaké události, který by se skládal pouze z hodnotových soudů, jež nemohou být rozporovány na 
základě  dokazování  jejich  nepravdivosti.  Ačkoliv  je  zde tedy nutné  uplatnit  „volnější“  přístup,  než 
v případě, kdy by se jednalo o zpravodajský příspěvek, není možné zcela slevit z požadavku dodržení 
zásady vyváženosti. I publicistický příspěvek totiž musí v případě, kdy zazní skutková tvrzení (zvláště 
typu,  který byl  přítomen v inkriminovaném příspěvku),  dát nějakým způsobem možnost  protistraně 
reagovat.  Není  v možnostech  ani  kompetenci  Rady  ověřovat  pravdivost  skutkových  tvrzení  (tuto 
problematiku  zákon  do značné míry  řeší  institutem práva  na odpověď),  rolí  Rady je  dohled,  zda  
provozovatel poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Lze 
konstatovat,  že  se  tak  v  rámci  daného  pořadu  nestalo,  jelikož  divák  dostal  pouze  jednostranné 
informace, které nebyly jakkoliv korigovány protistranou, respektive zástupci reklamní agentury, jíž se 
příspěvek týkal. Pořad předkládal řadu informací jako fakta, přičemž protistrana se nemohla k těmto 
domnělým faktům vyjádřit.

Provozovatel  byl  již  upozorněn  na  typově  obdobné porušení  ustanovení  §  31  odst.  2  zákona č.  
231/2001 Sb. v rámci pořadech Kauzy Jaromíra Soukupa, týkajících se hospodaření České televize 
(spis. zn. RRTV/2018/856/rud). Rada v jejich případech konstatovala,  že  vzhledem k plné absenci 
jakéhokoli oponentního názorového stanoviska či možnosti obhajoby kritizované strany a vzhledem k 
tomu, že v pořadu byl tak dán prostor pouze pro souvislou a jednostrannou kritiku České televize, se 
provozovatel dopustil porušení zásad objektivity a vyváženosti tím, že divákům neposkytl objektivní a 
vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.

Z tohoto důvodu je možné přistoupit k zahájení řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 
31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., eventuálně lze vydat upozornění na porušení zákona. V případě, 
že Rada neshledá porušení zákona, je nutné věc odložit.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání coby ústřední správní úřad v rámci své působnosti 
dané § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání  
a  o změně dalších zákonů,  v  platném znění  (dále  jen zákon č.  231/2001 Sb.),  v  souladu s 
ustanovením § 78 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., zákona o přestupcích a řízeních o nich (dále 
jen zákon č. 250/2016 Sb.) rozhodla zahájit s provozovatelem Barrandov Televizní Studio a.s., 
IČ 41693311, sídlem Praha 5,  Kříženeckého náměstí  322/5,  PSČ 15200, řízení o přestupku z  
moci úřední pro možné porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se 
mohl  dopustit  odvysíláním pořadu Moje  zprávy  dne  20.  listopadu 2018 od  20:05  hodin  na 



programu Televize  Barrandov,  resp.  části  nazvané  Ryba  smrdí  od  hlavy,  která  obsahovala 
tvrzení  ohledně  problematických  zakázek,  jež  byla  předkládána  jako  fakta,  přičemž 
zainteresované osoby a subjekty nedostali prostor se k těmto domnělým faktům vyjádřit a celý 
případ  byl  prezentován  jednostranně  bez  zařazení  jakéhokoliv  relevantního  opozitního 
vyjádření. Pořad prezentoval jasný, předem stanovený postoj a jako takový jej lze považovat za 
předpojatý a snažící  se ovlivnit postoje diváka ve prospěch záměrů tvůrců. Neposkytl  tedy 
objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.

nebo

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) jakožto ústřední správní úřad v rámci 
své kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o 
provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č.  
231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele Barrandov Televizní Studio a.s., IČ 
41693311, sídlem Praha 5, Kříženeckého náměstí 322/5, PSČ 15200, na porušení ustanovení § 
31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu Moje zprávy dne 20. 
listopadu 2018 od 20:05 hodin na programu Televize Barrandov,  resp.  části  nazvané Ryba 
smrdí  od  hlavy,  která  obsahovala  tvrzení  ohledně  problematických  zakázek,  jež  byla 
předkládána jako fakta, přičemž zainteresované osoby a subjekty nedostali prostor se k těmto 
domnělým faktům vyjádřit a celý případ byl prezentován jednostranně bez zařazení jakéhokoliv 
relevantního opozitního vyjádření. Pořad prezentoval jasný, předem stanovený postoj a jako 
takový jej lze považovat za předpojatý a snažící se ovlivnit postoje diváka ve prospěch záměrů 
tvůrců.  Neposkytl  tedy  objektivní  a  vyvážené  informace  nezbytné  pro  svobodné  vytváření 
názorů.

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění.

nebo

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) coby ústřední správní úřad v rámci 
své  kompetence  dané  ustanovením  §  5  písm.  a)  zákona  č.  231/2001  Sb.,  o  provozování 
rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č.  231/2001 
Sb.“),  rozhodla  v souladu  s  ustanovením §  76  odst.  1  písm.  a)  zákona  č.  250/2016  Sb.,  o 
odpovědnosti  za  přestupky  a  řízení  o  nich,  v  platném  znění,  ve  věci  možného  přestupku 
spáchaného odvysíláním pořadu Moje zprávy, resp. části nazvané Ryba smrdí od hlavy, dne 20. 
listopadu 2018 na programu Televize Barrandov, že věc odkládá.


	1. Barrandov Televizní Studio a.s. / Televize Barrandov – Moje zprávy – Národní divadlo na výletě, 16. 6. 2019 od 19:57 hodin
	2. Barrandov Televizní Studio a.s. / Televize Barrandov – Moje zprávy – příspěvky o JCDecaux, 25. 3. 2019 od 20:40 hod, 3. 4. 2019 od 20:32 hod
	Vyjádření AO:
	Návrhy usnesení:

	3. Barrandov Televizní Studio a.s. / Televize Barrandov – Moje zprávy – Ryba smrdí od hlavy

