
 

 
 
 
 
Vážený pane kancléři,  

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) projednala na svém 7. zasedání, 
konaném dne 14. dubna 2015, Vaši stížnost na provozovatele vysílání Česká televize. 

Poukazujete na údajně diskriminační postup České televize (ČT) v případě nezařazení 
tiskových konferencí prezidenta republiky / jeho tiskového mluvčího do vysílání.  

Kancelář prezidenta republiky podala stížnost na ČT, neboť tato neodvysílala v přímém přenosu 
dvakrát za sebou tiskovou konferenci, ačkoli dříve je přenášela živě. Argumenty, proč k vysílání 
nedošlo – tedy v jednom případě upřednostnění jiných událostí provozovatelem, ve druhém 
případě technická porucha na přenosovém zařízení – považujete za nepravdivé. Taktéž 
zpochybňujete tvrzení ČT, že nebyly avizovány žádné důležité informace, které by na tiskovce 
měly zaznít, neboť ČT žádné podklady o tiskovce předem neměla. Místo tiskovky vysílala ČT 
běžný program, zpravodajskou relaci a Studio ČT24, nikoli přímý přenos ze sněmovny, kde se 
provozovatelem avizovaná důležitější témata projednávala. Z toho dovozujete, že ČT měla 
raději vysílat tiskovku, na které zazněla řada zásadních informací.  

Z pozice Rady nelze prokázat pravdivost či nepravdivost ani jinak spekulovat ohledně sporu, 
zda došlo či nedošlo k technické závadě na přenosovém zařízení. 

Tisková mluvčí ČT neuvedla, že by ČT měla k dispozici témata tiskové konference, nýbrž 
uvedla, že „nebyla avizována žádná důležitá sdělení“, což jsou dvě zcela odlišné věci. Mluvčí 
dále řekla, že ČT upřednostní na větší ploše téma energetického zákona či penzijní reformy, 
což také učinila v rámci zpravodajské relace i dalšího vysílání. Že by toto vyjádření mělo 
implikovat přímý přenos z poslanecké sněmovny, je subjektivní interpretace. 

Co je však zcela zásadní, Česká televize není povinna vysílat tiskové konference mluvčího 
prezidenta republiky. Jestliže tak někdy učinila nebo dále učiní, neznamená, že by tak měla 
povinnost činit vždy a pravidelně. Z postavení ČT je zřejmé, že jde o subjekt nezávislý a že 
obsah vysílání je věcí jeho editoriálního rozhodování. 

Každý provozovatel vysílá pořady dle svého uvážení. Snaha zasahovat do dramaturgie vysílání 
a vyžadovat odvysílání té či oné akce na úkor jiného vysílání je krajně neobvyklé. Rovněž tak 
z pozice Rady není možno hodnotit něco, co nebylo odvysíláno. Pokud se Kancelář prezidenta 
republiky domnívá, že by vysílání ČT mělo doznat jakýchkoli změn, je to námět výhradně pro 
Radu České televize, resp. to, zda je editoriální rozhodování veřejnoprávního média chybné, či 
nikoli, je oprávněna posoudit pouze Rada České televize. Rada pro rozhlasové a televizní 
vysílání může vysílání posoudit pouze z hlediska, zda byl spáchán správní delikt. Neodvysílání 
tiskové konference v přímém přenosu nevykazuje rysy správního deliktu. 

Kancelář prezidenta republiky ČR 
Ing. Vratislav Mlynář, kancléř prezidenta ČR 
Pražský Hrad 
119 08 Praha 1 
Česká republika 

JEDN. IDENT.:  RRTV-4414214 
 
VÁŠ DOPIS ZN.:  
NAŠE Č. J.:  RRTV/1573/2015-BUR 
SP. ZN.:    
ZASEDÁNÍ RADY: 7-2015/ poř.č. 38 
 
VYŘIZUJE:  Analytický odbor  
 
DATUM, MÍSTO: 14.4.2015, Praha 

1573-11805-2



ČT obecně věnuje prezidentu Zemanovi přiměřeně pozornosti, jen v první polovině března, tedy 
v čase údajné krize na ose ČT – Hrad, to bylo dle monitoringu 48 zpráv, zpravidla obsahujících 
informaci o prezidentových názorech nebo přímo jeho vyjádření k nějaké problematice. 

ČT k celé věci uvedla, že v budoucnu ČT počítá opět s vysíláním některých tiskových 
konferencí Jiřího Ovčáčka živě, a že ČT24 je nucena vždy prioritizovat témata v kontextu 
aktuálního dění, nemá neomezené kapacity, a proto zvažuje, co má v daný den či okamžik větší 
informační relevanci – tiskovou konferenci mluvčího prezidenta pokryla přítomností svého 
zpravodajského týmu na místě jako vždy a informovala o ní ve svém zpravodajství. 

Rada neshledala důvody k zahájení správního řízení z moci úřední. 

Dodávám, že Radě byla dne 14. dubna 2015 doručena žádost Lidových novin o poskytnutí 
informace v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Jednalo 
se o žádost o celé znění stížnosti, kterou jste nám adresoval. Jelikož žádost splňovala všechny 
zákonné náležitosti, bylo jí Radou vyhověno. 

S pozdravem 
 
 
 
 
 
 
Ivan Krejčí 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 

1573-21805-3



   
 
   
  Doručenka  č.RRTV­20370 
Příjemce 
  Název:  Kancelář prezidenta republiky ČR 
  IČ:   
  Adresa:  Pražský Hrad, 119 08 Praha 1 

Odeslaná pošta 
  Číslo pošty:  4103/2015/O 
  Číslo jednací:  RRTV/1573/2015‐BUR 
  Sp.zn / identifikátor:  ‐‐‐ 
  Odesláno:  22.4.2015 13:24:08 
  Číslo ISDS:  272898380 

Informace o doručení 
  Datum doručení:  22.4.2015 13:29:16 

1805-4



  Způsob doručení:  Přihlásila se pověřená osoba s právem přístupu ke zprávě ve smyslu §8, odst. 6 zákona 
č.300/2008 Sb. v platném znění. Datová zpráva je nyní doručena. Případné dřívější datum doručení fikcí nebo doručení 
dodáním do schránky orgánu veřejné moci není dotčeno. 

1805-5


