
 

JEDN. IDENT.: 238149 - RRTV 
   
VÁŠ DOPIS ZN.: PRV/006/17     
NAŠE Č. J.:  RRTV/3774/2017-rud   
SP. ZN.:  RRTV/2017/171/rud    
ZASEDÁNÍ RADY:    
     
VYŘIZUJE:  OA TV 
    
DATUM, MÍSTO: 14.2.2017, Praha 
 
Odpověď na žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k 

informacím 

 

Vážení, 

 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“), zřízená zákonem č. 231/2001 Sb., o 

provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění, jakožto 

povinný subjekt podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu 

k informacím, v návaznosti na Vaši žádost ze dne 13. února 2017, Vám sděluje následující: 

 

Usnesení Rady přijaté na jejím 3. zasedání konaném dne 7. února 2017, ve znění „Rada trvá na svém 

závěru, že se provozovatel vysílání FTV Prima, spol. s r.o., IČ 48115908, sídlem Na Žertvách 132/24, 

Praha, PSČ 180 00, dopustil porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., když v období od 

28. března do 17. dubna 2016 odvysílal na programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV 

Prima, zařazované vždy v čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o 

údajném křivém nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval 

k tématu integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly 

hodnotící komentáře od informací zpravodajské charakteru, a konstatuje, že provozovatel byl na porušení 

ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., upozorněn zcela v souladu se zákonem a vydané 

upozornění sp.zn. 2016/968/RUD/FTV, č.j. RRTV/2066/2017-rud, je tudíž pro rozhodovací praxi Rady 

směrodatné“, bylo vydáno na základě následujících podkladů: 

 

 analýza na téma „Mediální pokrytí tématu migrace na programu Prima v období od 28. března do 

17. dubna 2016“, projednaná na 19. zasedání Rady konaném dne 25. října 2016 (pořadové číslo 

37). Tento materiál Vám byl zaslán již dříve pod č.j. RRTV/2339/2017-rud a byl Vám doručen dne 

26. ledna 2017. 

 

 materiál projednaný na 1. zasedání Rady konaném dne 10. ledna 2017 (pořadové číslo 23). 

Tento materiál byl zaslán již dříve pod č.j. RRTV/2339/2017-rud a byl Vám doručen dne 26. ledna 

2017. 

 

 podané vysvětlení provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., ze dne 12. prosince 2016, kde se 

provozovatel vyjadřoval ve věci jeho postupu při informování o problematice integrace uprchlíků z 

Iráku v České republice v období od 28. března do 17. dubna 2016 na programu Prima v rámci 

zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, zařazované vždy v čase od 18:55 hodin. S ohledem na 

fakt, že původcem tohoto dokumentu je sám žadatel, není nutné jej nyní žadateli znovu zasílat. 

 

 audiovizuální záznamy zpravodajské relace Zprávy FTV Prima odvysílané na programu Prima 

v období od 28. března do 17. dubna 2016, respektive záznamy předmětných čtyř 



zpravodajských příspěvků. Jelikož se jedná o záznamy pořadů, které byly odvysílány na 

programu, jehož provozovatelem je samotný žadatel, není nutné je žadateli zasílat. 

 

 reakce provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., ze dne 20. ledna 2017 (doručené Radě dne 25. 

ledna 2017) na uložené upozornění sp.zn. 2016/968/RUD/FTV, č.j. RRTV/2066/2017-rud. 

S ohledem na fakt, že původcem tohoto dokumentu je sám žadatel, není nutné jej nyní žadateli 

znovu zasílat. 

 

 materiál projednaný na 3. zasedání Rady konaném dne 7. února 2017 (pořadové číslo 34). Tento 

materiál Vám zasíláme v příloze. 

 

 

 

S pozdravem 

 

Ivan Krejčí 

předseda Rady 

pro rozhlasové a televizní vysílání 

 
 



Spisová značka: 2016/968/RUD/FTV Zasedání Rady: 3 / poř.č.: 34 
Jednoznačný identifikátor: 835512 Dne: 07.02.2017 

zpracoval: Bláhová Viera 

Věc: 

FTV Prima, spol. s r.o./Zprávy FTV Prima/28.3.-17.4.2016/od 18:55 hodin/informování o 
problematice integrace uprchlíků z Iráku 

Termín pro (vypravení) rozhodnutí Rady: 08.02.2017 

Návrhy na usnesení Rady: 

1. Rada se seznámila s reakcí provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na 
žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, na uložené upozornění na porušení ustanovení § 31 odst. 
3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého dopustil tím, že v období od 28. března do 17. dubna 2016 
odvysílal na programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, zařazované vždy 
v čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o údajném 
křivém nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k 
tématu integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky 
neoddělovaly hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. 

2. Rada nadále trvá na svém závěru, že se provozovatel vysílání FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 
48115908, sídlem Na žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, dopustil porušení ustanovení § 31 
odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., když v období od 28. března do 17. dubna 2016 odvysílal na 
programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, zařazované vždy v čase od 
18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o údajném křivém 
nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k tématu 
integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly 
hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru, a konstatuje, že provozovatel 
byl na na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., upozorněn zcela v souladu se zákonem, 
a vydané upozornění sp.zn. 2016/968/RUD/FTV, č.j. RRTV/2066/2017-rud, je tudíž pro další 
rozhodovací praxi Rady směrodatné. 

Usnesení rady: 

1. Rada se seznámila s reakcí provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na 
žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, na uložené upozornění na porušení ustanovení § 31 odst. 
3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého dopustil tím, že v období od 28. března do 17. dubna 2016 
odvysílal na programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, zařazované vždy 
v čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o údajném 
křivém nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k 
tématu integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky 
neoddělovaly hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. 

11-0-0 

2. Rada nadále trvá na svém závěru, že se provozovatel vysílání FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 
48115908, sídlem Na žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, dopustil porušení ustanovení § 31 
odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., když v období od 28. března do 17. dubna 2016 odvysílal na 
programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, zařazované vždy v čase od 
18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o údajném křivém 
nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k tématu 
integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly 



hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru, a konstatuje, že provozovatel 
byl na na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., upozorněn zcela v souladu se zákonem, 
a vydané upozornění sp.zn. 2016/968/RUD/FTV, č.j. RRTV/2066/2017-rud, je tudíž pro další 
rozhodovací praxi Rady směrodatné. 

12-0-0 

Přílohy: 

1. Document-01.docx.pdf 

2. 2017-01-23-RRTV-upozornění-reakce.pdf 

Lustrum: 

 



TEXT: 

 

Žádost o podání vysvětlení: 

 

FTV Prima, spol. s r.o. je provozovatelem televizního vysílání programu Prima šířeného jednak 

prostřednictvím družice (licence sp.zn. 2011/836/sve/FTV), dále prostřednictvím pozemních vysílačů 

v systému DVB-T (licence sp.zn. 2010/68/KOZ/FTV) a rovněž tak prostřednictvím zvláštních 

přenosových systémů (licence sp.zn. 2015/1009/FIA/FTV), ve znění pozdějších změn. 

 

Rada na svém 19. zasedání konaném dne 25. října 2016 projednala analýzu informování o tématu 

migrace ve zpravodajských a publicistických pořadech programu Prima provozovatele FTV Prima, 

spol. s r.o., v období od 28. března do 17. dubna 2016. 

 

Analýza prokázala, že ve sledovaném období provozovatel odvysílal v rámci zpravodajské relace 

Zprávy FTV Prima, zařazované vždy v čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, 

které informovaly o údajném křivém nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, 

jenž se vztahoval k tématu integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto 

příspěvky neoddělovaly hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. Jednalo se 

konkrétně o tyto zpravodajské příspěvky: příspěvek informující o plánovaném odchodu skupiny 

Iráčanů z České republiky ze dne 31. března 2016 (12:12 minut od začátku pořadu), příspěvek 

informující o pozastavení projektu nadačního fondu Generace 21 ze dne 1. dubna 2016 (01:08 minut 

od začátku pořadu) a dva na sebe navazující příspěvky o odjezdu skupiny Iráckých uprchlíků do 

Německa ze dne 2. dubna 2016 (01:15 a 02:52 minut od začátku pořadu).  

 

Tyto zpravodajské příspěvky pracovaly se specifickým rámcem, který by bylo možno nazvat jako 

problém „politické korektnosti“. Zpravodajství se tu v souvislosti s odchodem Iráčanů vrací 

k případu překladu slov jednoho z nich (Georgise Batta). Inkriminované vyjádření, podle kterého měl 

pan Batto údajně projevit nespokojenost s nabízeným bydlením v Jihlavě, se objevilo v reportáži  

s názvem „Irácké rodině se nelíbí byty“, odvysílané jako součást relace Zprávy FTV Prima dne 11. 

února 2016.  

 

Pro uvedení do kontextu nyní případ stručně zrekapitulujeme:  

 

Zpravodajským příspěvkem „Irácké rodině se nelíbí byty“ se Rada zabývala na svém 5. zasedání, 

konaném dne 1. března 2016. Analýza byla zpracována na základě diváckých stížností v rámci 

souhrnu podání. Reportáž líčila situaci irácké rodiny po přesídlení do České republiky. Popisovala 

nespokojenost, kterou prý azylanti projevili ohledně jihlavských bytů, do kterých se měli nastěhovat. 

Součástí reportáže byly výroky člena rodiny, Georgise Batta, který údajně uvedl, že odmítá žít v 

„přemalovaném kravínu“. Vyjádření bylo divákům zprostředkováno formou překladu, který působil jako 

simultánní tlumočení, ačkoli byl český text do reportáže doplněn až dodatečně (což je ovšem obvyklý 

redakční postup). Z kontextu reportáže (úvod moderátora, komentář redaktora, výroky dalších 

respondentů) plynulo, že tím pan Batto reaguje na konkrétní nabídku bytů v Jihlavě. Protože reportáž 

vyvolala kontroverze a pochybnosti o správnosti (resp. možné manipulativnosti) překladu, 

provozovatel se ve vysílání k tématu ještě několikrát vrátil (např. 13. února). Tento dodatečně 

zveřejněný materiál (rozsáhlejší pasáže rozhovoru, jiné verze překladu), potvrdil, že vyznění výroků 

Georgise Batta mohlo být skutečně poněkud odlišné – respondent hovořil v hypotetické rovině 

(jihlavské byty explicitně vůbec nezmiňoval), zdvořileji, a také přímo neavizoval návrat do válečného 

Iráku. Z tohoto důvodu Rada od provozovatele vyžádala podání vysvětlení, jaké bylo originální znění 

cizojazyčného textu, jaké bylo znění textu profesionálního českého překladu, na jakou otázku či 

otázky promluva reprezentovaná českou verzí reagovala a v jakém kontextu zazněla. Po obdržení 

předmětného vysvětlení byla věc na 8. zasedání, konaném 19. dubna 2016, opětovně projednána, 

přičemž Rada vůči provozovateli k dalším krokům nepřistoupila.  

 



Jakmile se vynořily první informace o tom, že část azylantů z Iráku hodlá Českou republiku opustit, 

zpravodajství kauzu okolo jihlavských bytů oživilo.1  

„A právě rodina George Batty dala už před několika týdny najevo svou nespokojenost s nabídnutým 

ubytováním a o odchodu mluvila. O tom jsme vás už ve zprávách informovali.“  

Podle redakčních komentářů spolu tyto události přímo souvisejí a současný vývoj situace potvrzuje, že 

postup provozovatele byl zcela legitimní.  

„Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se 

ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“.  

 

Tuto linku zprávy udržovaly i další den, když informovaly o pozastavení projektu nadačního fondu 

Generace 21 ze strany ministerstva vnitra.2 Do vysílání zařadily vyjádření předsedy RRTV, Ivana 

Krejčího, proti kterému postavily komentář Daniela Köppla (který byl prezentován pouze jako 

„mediální odborník“, nikoli už jako generální ředitel Empresa Media). Následovalo oslovení senátora 

Zdeňka Papouška (KDU-ČSL), který spolu s dalšími podnět k prošetření podal, doplněné opět o 

polemiku D. Köppla.  

Jaroslav MAREŠ, redaktor 

-------------------- 

Zatímco uprchlíci dávají najevo nespokojenost s nabídnutými podmínkami, Rada pro rozhlasové a 

televizní vysílání stále řeší stížnosti na naší reportáž, která rozčarování uprchlíků pojmenovala jako 

první. 

 

Ivan KREJČÍ, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání 

-------------------- 

Jedna věc je, jak se pracuje s tím mediálním obsahem, a to je předmětem analýzy, a to, co se děje 

následně, vlastně pro nás jakoby jako není relevantní v tomto smyslu. 

 

Daniel KÖPPL, mediální odborník 

-------------------- 

Rada by měla za těchto okolností trochu přehodnotit a zvážit své rozhodování vůči komerčním 

stanicím, na které často nastavuje pravidla veřejnoprávnosti. Spor s televizí Prima ohledně uprchlíků 

byl jeden z těch, kde se ukázalo, že jejich rozhodování bylo možná trochu ukvapené. 

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

O reakci jsme zažádali i senátory, kteří na naši televizi podali stížnost. I autor stížnosti si trvá na svém. 

 

Zdeněk PAPOUŠEK, senátor /KDU-ČSL/ 

-------------------- 

Jak se o tom referovalo jako v těch, v těch zprávách vaší televize, to byla jedna věc, a teď je ta druhá 

věc, že ti lidi jsou nějakým způsobem posunuti třeba psychicky jinam a chtějí jet někam jinam a tak 

dále. 

 

Daniel KÖPPL, mediální odborník 

-------------------- 

A pak snadno dojde k situaci, kdy televize popíše nějakou událost, která je v reálu, která je skutečností 

a dojde ke konfliktu s idealistickým zobrazováním třeba veřejnoprávních médií. 

 

I. Krejčí a Z. Papoušek zdůrazňovali, že předmětem prověřování je samotná práce s mediálním 

obsahem (to, zda se provozovatel při zpracovávání a prezentaci nasbíraného materiálu zpronevěřil 

                                                 
1 Příspěvek č. 8 „Část křesťanských uprchlíků chce odcestovat z Česka zpět do Iráku“, 31. 3. 2016 
2 Příspěvek č. 11 „Chovanec stopl přijímání křesťanů z Iráku“, 1. 4. 2016 



zásadám objektivity nelze posuzovat podle toho, jestli byl následný vývoj situace s jeho interpretací 

v údajném souladu). D. Köppl kontroval, že RRTV by měla ve světle nastalého vývoje svůj postup 

přehodnotit, s tím, že na komerční provozovatele jsou uvalovány příliš vysoké standardy („pravidla 

veřejnoprávnosti“), resp. požadavky na „idealistické zobrazování“ skutečnosti.  

 

Redakční komentáře zdaleka neodpovídaly nezaujatému popisu líčených událostí. Stanoviska 

redakce byla divákům představována, jako by se jednalo o objektivní fakta („reportáž, která 

rozčarování uprchlíků pojmenovala jako první“). A tomu odpovídala i práce se zdroji. Redakce již 

předem relativizovala vyjádření I. Krejčího a Z. Papouška („Zatímco Rada pro rozhlasové a televizní 

vysílání stále řeší stížnost na naši reportáž …“, „I autor stížnosti si trvá na svém“). Naopak 

(nekomentovaná) slova D. Köppla užila k legitimizaci svých vlastních postojů a k popření argumentů 

zbývajících mluvčích.  

 

Následující relace navázala ve stejném duchu. Do zpráv byly zařazeny dva na sebe navazující 

příspěvky o odjezdu Iráčanů do Německa. Ke konci prvního z nich3 redaktorka uvedla, že 

zpravodajství poukázalo na (reálný) problém s byty a bylo osočeno z „údajné manipulace“.  

 

„Na to, že není všechno v pořádku a někteří uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním, jsme 

upozorňovali a byli jsme nařčeni z údajné manipulace. Teď se ukazuje, že uprchlíci skutečně nemohli 

být spokojeni, když se rozhodli, že odcestují z Česka.“ 

 

Po komentáři zástupce veřejné ochránkyně práv, Stanislava Křečka, dle kterého tito Iráčané nejsou 

„ubozí lidé prchající před válkou“, navazovala reportáž4, která se tématu „údajných manipulací“ 

věnovala dominantně. V úvodu se moderátorka zaštítila právě Stanislavem Křečkem, když 

informovala, že zástupce ombudsmanky žádá omluvu od těch, kteří provozovatele „obvinili 

z manipulací a lží“.  

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka 

-------------------- 

Včerejší rozhodnutí ministra vnitra Milana Chovance pozastavit projekt Nadačního fondu Generace 21 

na přesídlení křesťanských uprchlíků z Iráku, vyvolal okamžitě vášnivé reakce. Zástupce 

ombudsmanky Stanislav Křeček by teď rád slyšel omluvu od těch, kteří v minulosti obvinili naši televizi 

z manipulací a lží. 

 

redaktor /citace: Stanislav Křeček, zástupce veřejné ochránkyně práv/ 

-------------------- 

"Čekám omluvu od těch několika "sluníčkářů", kteří mne zde napadali pro vyjádření mých určitých 

pochybností nad překotnou podporu takzvaných uprchlíků zejména v souvislosti s tím, že jsem se 

zastal televize Prima po její pravdivé reportáži o tomto problému." 

 

Stanislav KŘEČEK, zástupce veřejné ochránkyně práv 

-------------------- 

Ta pravda vždycky není jenom v jednom nějakém oficiálním názoru, nebo v názoru, který část 

společnosti považuje za oficiální. 

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

Tak reagoval na rozhodnutí ministra Milana Chovance zástupce ombudsmanky. Naše televize se totiž 

po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s 

ubytováním v Česku, stala terčem útoků jiných médií i iniciativy HateFree. Údajně jsme měli 

                                                 
3 Příspěvek č. 14 „Část křesťanských uprchlíků z Iráku odjela do Německa (1)“, 2. 4. 2016  
4 příspěvek č. 15 „Část křesťanských uprchlíků z Iráku odjela do Německa (2)“, 2. 4. 2016 
 



zmanipulovat výpověď jednoho z křesťanských uprchlíků o tom, že se mu nelíbí ubytování v Jihlavě, 

jenže teď se ukazuje, že rodina požádala o vrácení pasů a skutečně odjela z Česka údajně kvůli 

nespokojenosti. Navíc ani jeden z bytů vyhrazených pro uprchlíky městem Jihlava doteď není 

obsazený. 

 

Po (poměrně expresivním) vyjádření S. Křečka redaktorka dodává, že se provozovatel stal „terčem 

útoku jiných médií i iniciativy HateFree“5. V dalším komentáři tvrdí, že se nyní informace ohledně 

odmítnutí bytů „potvrzují“.  V tomto kontextu je zařazeno vyjádření koordinátora projektu HateFree, 

Lukáše Houdka. Poté redaktorka pokračuje v přesvědčování diváků, že autoři inkriminované reportáže 

„žádná fakta nezkreslili“. Prostor dostává iniciátor petice senátorů, Zdeněk Papoušek (KDU-ČSL) 

s tím, že „nedokázal vysvětlit“, v čem měla případná manipulace spočívat. Po odvysílání jeho výroku 

vznáší moderátorka řečnickou otázku, jíž demonstruje, že je argumentace senátora zcela 

nepřesvědčivá: „Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a 

svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět“.  

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

A právě tím by se už příští týden měla zabývat vláda na svém jednání. Po rozhodnutí ministra vnitra 

ale vyvstává další otázka, v čem tedy vlastně byla manipulace televize Prima, když se teď jen 

potvrzují naše informace. 

 

Lukáš HOUDEK, koordinátor iniciativy HateFree 

-------------------- 

Ta chyba spočívala podle nás aspoň na základě toho, co jsme měli možnost vidět, v tom, že měl pan 

Batto připodobnit byty, který mu nabízelo město Jihlava, k přemalovanému kravínu. Tam prostě šlo o 

vložení do úst tomu pánovi tý věty, že takhle mluví o konkrétních bytech. 

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

Hatefree si sice trvá na svém, ale všichni ti, kteří se byli sami přesvědčit v naší televizi o pravdivosti 

reportáže, potvrdili, že jsme žádná fakta nezkreslili. Čím jsme údajně manipulovali nebo jitřili 

xenofobní nálady, nám nedokázal vysvětlit ani iniciátor petice 17 senátorů, kteří podali podnět na 

Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. 

 

Zdeněk PAPOUŠEK, senátor /KDU-ČSL/ 

-------------------- 

Já myslím, že to vůbec teďka spolu nesouvisí. Čili teďka pokud uděláte o tom reportáž, budete se jich 

ptát, tak ten jejich názor teďka může být jiný než předtím, čili to já nedokážu posoudit. 

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili 

až teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět. Na to, že Nadační fond Generace 21 funguje 

prapodivně, upozornil i její bývalý spolupracovník Salman Hasan v rozhovoru pro Parlamentní listy. 

Generace 21 podle něj bez vědomí státu měnila seznamy uprchlíků za ty, kteří byli schopni zaplatit. 

Rozhovor před kamerou ale odmítl. 

 

Ve dnech, kdy zpravodajství nastíněnou otázku řešilo, byla po formální stránce dodržována pravidla 

vyváženosti (prostor dostali mluvčí s různými názory, zájmy a vztahem k probírané problematice: 

                                                 
5 Realizátoři projektu HateFree Culture, který spadá pod Agenturu pro sociální začleňování (jeden z odborů 
Úřadů vlády), na možné nejasnosti ohledně překladu slov G. Batta veřejně upozornili.  



Stanislav Křeček, Daniel Köppl, Ivan Krejčí, Zdeněk Papoušek, Lukáš Houdek). Kontext, ve kterém 

jejich výroky zaznívaly, však byl zcela nesouměřitelný. Výroky mluvčích, kteří nehájili postup 

provozovatele při zpracování reportáže „Irácké rodině se nelíbí byty“, byly pomocí redakčních 

komentářů a-priori delegitimizovány. Obecně lze konstatovat, že redakční komentáře měly silně 

tendenční charakter. Provozovatel se prostřednictvím jmenovaných reportáží pokoušel diváky 

přesvědčit, že se v souvislosti s odvysíláním reportáže o jihlavských bytech nabídnutých azylantům 

nedopustil manipulací, resp. že následný vývoj událostí potvrdil pravdivost tvrzení, která v této 

reportáži prezentoval. To vše v době, kdy probíhalo prověřování dané věci ze strany Rady.  

 

Zprávy prokazatelně neoddělovaly hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. 

Provozovatel je hlavním aktérem dění, o kterém referoval, je tak logické, že nebude sám o sobě 

informovat se stejnou neutralitou jako o dění, které divákům pouze zprostředkovává. To, že byla 

kauza okolo překladu slov člena irácké rodiny do zpráv o odchodu azylantů vůbec zahrnuta, je ovšem 

záměrným redakčním rozhodnutím. Provozovatel v této situaci cíleně využil prostoru zpravodajství 

k tomu, aby uměle vytvořil „událost“ (problém politické korektnosti ve vysílání) a vedl kampaň ve svůj 

prospěch. Jeho stanoviska byla přitom divákům prezentována jako jednoznačná fakta, nikoli jako 

postoj jedné ze stran sporu (kterou v této věci reálně byl).  

 

S ohledem na uvedené rozhodla Rada požádat provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 

48115908, sídlem Na žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, o podání vysvětlení jeho postupu při 

informování o problematice integrace uprchlíků z Iráku v České republice: V období od 28. 

března do 17. dubna 2016 odvysílal provozovatel na programu Prima v rámci zpravodajské 

relace Zprávy FTV Prima, zařazované vždy v čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské 

příspěvky, které informovaly o údajném křivém nařčení provozovatele z manipulace 

zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k tématu integrace uprchlíků z Iráku na území 

České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly hodnotící komentáře od informací 

zpravodajského charakteru. Jednalo se konkrétně o tyto zpravodajské příspěvky: příspěvek 

informující o plánovaném odchodu skupiny Iráčanů z České republiky ze dne 31. března 2016 

(12:12 minut od začátku pořadu), příspěvek informující o pozastavení projektu nadačního 

fondu Generace 21 ze dne 1. dubna 2016 (01:08 minut od začátku pořadu) a dva na sebe 

navazující příspěvky o odjezdu skupiny Iráckých uprchlíků do Německa ze dne 2. dubna 2016 

(01:15 a 02:52 minut od začátku pořadu). V příspěvcích docházelo k prolínání zpravodajského 

obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a redaktorů relace (např. „Kritici přitom tehdy 

tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé 

skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“, „Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší 

reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo 

odpovědět.“, „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první 

upozornili na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných 

médií a iniciativy HateFree“), přičemž názorová stanoviska provozovatele byla divákům 

prezentována jako fakta. Diváci si tak na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní 

nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci 

medializovaného dění.  

 

Pro podání vysvětlení stanovila Rada lhůtu 30 dní ode dne doručení předmětné žádosti. 

 

Žádost o podání vysvětlení byla provozovateli doručena dne 7. listopadu 2016. 

 

Podání vysvětlení: 

 

Dne 12. prosince 2016 bylo Radě doručeno podání vysvětlení, kde provozovatel uvedl následující: 

Provozovatel nejprve uvádí, že mu vlastně není zřejmé, co má konkrétně vysvětlit, neboť mu nebyly 

položeny žádné otázky. Provozovatel se ohrazuje proti skutečnosti, že dokument, který má být žádostí 

o podání vysvětlení, je formulován tak, jako kdyby se jednalo o rozhodnutí o vině. Provozovatel je 



udiven, že Rada vychází z nepodepsané analýzy, jejíž metodika a obsah se míjí se skutkovou 

podstatou ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., a upozorňuje, že jej nikdo v souvislosti se 

zpracováním analýzy nekontaktoval a nepokoušel se zjistit skutečný stav věci. Provozovatel je 

přesvědčen, že bez znalosti skutečného stavu věci, podložené získáním informací o místě či od aktérů 

nebo svědků událostí, vysílaný obsah seriózně analyzovat z hlediska objektivity a vyváženosti vůbec 

nelze. 

 

Provozovatel uvádí, že výroky, které jsou v žádosti o podání vysvětlení uvedeny, nejsou názory či 

hodnotícími komentáři ve smyslu zákona. Relevantní fakta jsou takováto: 

 

V reportáži v pořadu Zprávy FTV Prima vysílané dne 11. února 2016 byly věrně reprodukovány výroky 

pana Georgise Batta, které byly reakcí na konkrétní nabídku bydlení od města Jihlava. Provozovatel 

v podrobnostech odkazuje na své vysvětlení ze dne 29. března 2016 a podklady, které Radě v této 

souvislosti předal, tedy překlady Adama Homsiho a Rejzka Yasera a dále vyjádření Naziha Albrahiho, 

který tlumočil projevy Georgise Batta přímo při natáčení předmětné reportáže a který potvrdil, že 

slovní spojení „přemalovaný kravín“ či „stáj pro zvířata“, bylo reakcí na nabídku bytu od města Jihlavy, 

se kterým Georgis Batto nebyl spokojen. 

 

Rada se seznámila s podaným vysvětlením provozovatele bez dalšího, tedy nezahájila správní řízení 

a předseda Rady Ivan Krejčí v reportáži na ČT24 dne 24. dubna 2016 prohlásil následující větu „Prima 

v tom vysvětlení dost přesvědčivě vysvětlila všechny ty okolnosti, ve kterých to vznikalo. A ty 

pochybnosti, které jsme měli, vyvrátila. Takže my jsme nemohli jinak než odložit.“ 

 

Rodina Georgise Batta, jakož i mnozí další migranti z Iráku, o kterých reportáže pojednávaly, od 

samého začátku nebyli spokojeni s ubytováním a dalšími podmínkami života v ČR a dobrovolně se 

rozhodli ČR opustit. O okolnostech pojednávaly další reportáže FTV Prima, například dne 23. dubna 

2016, natáčené po odchodu Georgise Batta z ČR v Drážďanech (v jedné z nich se Georgis Batto dále 

vyjadřuje k bydlení nabídnutému městem Jihlava, které dříve přirovnal k „přemalovanému kravínu“, 

takto „Vstup do toho objektu byl jako krypta, tunel. Když říkám krypta, tunel, co to znamená? Když 

jsme vstoupili do toho baráku, po pravé straně byly popelnice, a když vstoupíte do objektu, je cítit 

vlhkost, zápach. Je to vhodné ze zdravotního hlediska pro bydlení dětí?“) 

 

FTV Prima byla prvním z televizních vysilatelů, kdo na fenomén nespokojených migrantů upozornil, a 

jednalo se o informace ve veřejném zájmu. 

 

FTV Prima byla mimo jiné i ze strany iniciativy Hatefree, nařčena z manipulace televizního 

zpravodajství nepravdivě a nepodloženě. FTV Prima přesto dávala ve zpravodajství včetně 

inkriminovaných reportáží prostor i těm, kteří ji obviňovali. Takto bylo prezentováno například i 

vyjádření Lukáše Houdka, koordinátora iniciativy Hatefree, který v reportáži dne 2. dubna 2016 tvrdil 

na podkladě, který vyjádřil slovy „aspoň na základě toho, co jsme měli možnost vidět, že měl pan 

Batto připodobnit byty, které mu nabízelo město Jihlava, k přemalovanému kravínu – tam prostě šlo o 

vložení do úst tomu pánovi ty věty, že takhle mluví o konkrétních bytech“. Provozovatel konstatuje, že 

iniciativa Hatefree, na rozdíl od redaktora Bohumila Rouba a tlumočníka Naziha Albrahiho, nebyla 

přítomna natáčení reportáže a neměla k dispozici kompletní dokumentaci o jeho průběhu. O tom, že 

Georgis Batto při natáčení reportáže skutečně reagoval na konkrétní nabídku města Jihlavy a použil 

v této souvislosti slovního spojení „přemalovaný kravín“. 

 

Provozovatel je udiven, že se nepravdivá obvinění, která byla již vyvrácena, v žádosti o podání 

vysvětlení znovu opakují, když Rada výše uvedená fakta relativizuje slovy o „údajném křivém nařčení 

provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem“, a to přesto, že má od provozovatele 

k dispozici vysvětlení ze dne 29. března 2016 a k němu připojené podklady. 

 



Provozovatel uzavírá, že v reportážích ze dnů 31. března 2016, 1. dubna 2016 a 2. dubna 2016 

prezentoval zcela pravdivé informace, nikoli názory nebo hodnotící komentáře ve smyslu zákona. 

Jednalo se o výkon ústavně chráněné svobody projevu a práva vyhledávat a šířit informace, přičemž 

není dán žádný z důvodů dle článku 17 odst. 4 Listiny, pro který by přicházel v úvahu zásah státu, 

natož aby se jednalo o zásah nezbytný. Provozovatel je přesvědčen, že nemohl předmětnými 

reportážemi spáchat žádný správní delikt. 

 

S podaným vysvětlením se Rada seznámila na svém 1. zasedání konaném dne 10. ledna 2017 a 

dospěla k následujícímu závěru: 

 

Provozovatel byl požádán, aby se vyjádřil k obsahu jmenovaných reportáží a v nich prezentovaných 

výroků a komentářů, respektive byl požádán o vysvětlení, z jakého důvodu byla jeho názorová 

stanoviska divákům prezentována jako fakta. Ačkoli ve výroku žádosti o podání vysvětlení nezazněla 

standardní otázka s otazníkem na konci věty, jsme přesvědčeni, že provozovateli muselo být zcela 

zřejmé, k jakým skutečnostem se má vyjádřit a co po něm Rada žádá.  

 

Stejně tak nelze souhlasit s názorem provozovatele, že žádost o podání vysvětlení je formulována 

jako rozhodnutí, a to z prostého důvodu – ani ve výroku, ani v odůvodnění předmětného dokumentu 

nezazní žádné direktivní závěry či snad dokonce konstatování o porušení zákona. Naopak, vše je 

relativizováno užitím podmiňujícího slovesného způsobu a provozovatel dostává prostor k tomu, aby 

se ke tvrzením Rady vyjádřil. 

 

S provozovatelem lze zcela souhlasit v tom směru, že se Rada na svém 8. zasedání konaném dne 19. 

dubna 2016 seznámila s jeho vyjádřením k obsahu reportáže s názvem „Irácké rodině se nelíbí byty“ 

odvysílané dne 11. února 2016 na programu Prima. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez 

dalšího, tedy nepřistoupila v dané věci k dalším krokům, jako například zahájení správního řízení 

apod. Svůj postoj pak Rada prezentovala mimo jiné i provozovatelem zmíněním vyjádřením předsedy 

Rady Ivana Krejčího („Prima v tom vysvětlení dost přesvědčivě vysvětlila všechny ty okolnosti, ve 

kterých to vznikalo. A ty pochybnosti, které jsme měli, vyvrátila. Takže my jsme nemohli jinak než 

odložit“).  

 

Rovněž tak skutečnost, že provozovatel byl prvním z provozovatelů vysílání, kteří na fenomén 

„nespokojených migrantů“ upozornili, není třeba nikterak zpochybňovat.  

 

Je však třeba si uvědomit, že předmětem nyní projednávaného případu není reportáž odvysílaná dne 

11. února 2016, která pojednávala o irácké rodině, které se nelíbily byty nabízené městem Jihlava, ale 

reportáže odvysílané ve dnech 31. března 2016, 1. dubna 2016 a 2. dubna 2016. Rada v původní 

analýze uvedla, že v těchto reportážích byla po formální stránce dodržována pravidla vyváženosti 

(prostor dostali mluvčí s různými názory, zájmy a vztahem k probírané problematice), ovšem kontext, 

ve kterém jejich výroky zaznívaly, byl poněkud nesouměřitelný. Dále bylo uvedeno, že „výroky 

mluvčích, kteří nehájili postup provozovatele při zpracování reportáže „Irácké rodině se nelíbí byty“, 

byly pomocí redakčních komentářů a-priori delegitimizovány. Obecně lze konstatovat, že redakční 

komentáře měly silně tendenční charakter. Provozovatel se prostřednictvím jmenovaných reportáží 

pokoušel diváky přesvědčit, že se v souvislosti s odvysíláním reportáže o jihlavských bytech 

nabídnutých azylantům nedopustil manipulací, resp. že následný vývoj událostí potvrdil pravdivost 

tvrzení, která v této reportáži prezentoval. Zprávy prokazatelně neoddělovaly hodnotící komentáře od 

informací zpravodajského charakteru. Provozovatel je hlavním aktérem dění, o kterém referoval, je tak 

logické, že nebude sám o sobě informovat se stejnou neutralitou jako o dění, které divákům pouze 

zprostředkovává, To, že byla kauza okolo překladu slov člena irácké rodiny do zprávy o odchodu 

azylantů vůbec zahrnuta, je ovšem záměrným redakčním rozhodnutím. Provozovatel v této situaci 

cíleně využil prostoru zpravodajství k tomu, aby uměle vytvořil „událost“ (problém politické korektnosti 

ve vysílání) a vedl kampaň ve svůj prospěch. Jeho stanoviska byla přitom divákům prezentována jako 

jednoznačná fakta, nikoli jako postoj jedné ze stran sporu (kterou v této věci reálně byl).“ 



 

Na druhé straně ovšem nelze opominout fakt, že provozovatel v rámci svého předchozího vyjádření 

k reportáži „Irácké rodině se nelíbí byty“ poskytl Radě takové podklady (jako například kontrolní 

překlady Adama Homsiho a Rejzka Yasera apod.), které poměrně jednoznačně prokázaly, že reportáž 

nebyla nikterak zmanipulovaná; že promluva o „přemalovaných kravínech“ zřejmě skutečně zazněla 

v kontextu nabídky bytů učiněné iráckým uprchlíkům ze strany města Jihlava. To koneckonců 

dosvědčuje i fakt, že Rada se s podaným vysvětlením seznámila, aniž by současně vůči provozovateli 

podnikla další kroky, byť třeba jen vydání upozornění na porušení zákona.  

 

Stejně tak lze souhlasit s provozovatelem, že Georgis Batto se v reportáži odvysílané dne 23. dubna 

2016, skutečně uvedl „Vstup do toho objektu byl jako krypta, tunel. Když říkám krypta, tunel, co to 

znamená? Když jsme vstoupili do toho baráku, po pravé straně byly popelnice, a když vstoupíte do 

objektu, je cítit vlhkost, zápach. Je to vhodné ze zdravotního hlediska pro bydlení dětí?“. 

 

Problematické ovšem je, že k této obhajobě došlo ve chvíli, kdy byl celý případ ještě v procesu 

projednávání – provozovatel sice již podal požadované vysvětlení Radě (doručeno dne 29. března 

2016), ta se však s jeho zněním seznámila na svém zasedání konaném až 19. dubna 2016. V době 

odvysílání inkriminovaných tří reportáží tak ještě provozovatel nemohl vědět, že Rada sezná původní 

reportáž ze dne 11. února 2016 jako v souladu se zákonem. Přesto provozovatel již v této době 

předkládal divákům jako legitimní pouze jedno z existujících názorových stanovisek, jeho redakční 

komentáře naváděly k jediné možné interpretaci popisovaných událostí a diváci si tak v dané chvíli 

nemohli vytvořit vlastní nezávislý názor. Bylo by možno očekávat, že se provozovatel v následném 

zpravodajství pokusil do jisté míry obhájit, ovšem k tomuto mělo dojít až ve chvíli, kdy měl jistotu, že 

minimálně ze strany Rady nebude tato reportáž vyhodnocena jako v manipulativní, tedy jako v rozporu 

se zákonem.  

 

Dle § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a 

zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo 

hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich 

reálnému postavení v politickém a společenském životě.  

 

Provozovatel v předmětných reportážích neoddělil hodnotící komentáře od zpravodajských informací, 

v příspěvcích docházelo k prolínání zpravodajského obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a 

redaktorů relace (např. „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty 

zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“, „Máme si to vysvětlit 

tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám 

nedokázal nikdo odpovědět.“, „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako 

první upozornili na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných 

médií a iniciativy HateFree“), přičemž názorová stanoviska provozovatele byla divákům prezentována 

jako fakta. Diváci si tak na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, 

jelikož zaujaté redakční komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění. 

 

S ohledem na uvedené tedy Rada rozhodla upozornit provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 

48115908, sídlem Na žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., kterého dopustil tím, že v období od 28. března do 17. dubna 2016 

odvysílal na programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, zařazované vždy v 

čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o údajném křivém 

nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k tématu 

integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly 

hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. Jednalo se konkrétně o tyto 

zpravodajské příspěvky: příspěvek informující o plánovaném odchodu skupiny Iráčanů z České 

republiky ze dne 31. března 2016 (12:12 minut od začátku pořadu), příspěvek informující o 



pozastavení projektu nadačního fondu Generace 21 ze dne 1. dubna 2016 (01:08 minut od 

začátku pořadu) a dva na sebe navazující příspěvky o odjezdu skupiny Iráckých uprchlíků do 

Německa ze dne 2. dubna 2016 (01:15 a 02:52 minut od začátku pořadu). V příspěvcích 

docházelo k prolínání zpravodajského obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a 

redaktorů relace (např. „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George 

Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“, „Máme 

si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor 

změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět.“, „Naše televize se totiž po odvysílání 

původní reportáže, kde jsme jako první upozornili na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s 

ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a iniciativy HateFree“), přičemž názorová 

stanoviska provozovatele byla divákům prezentována jako fakta. Diváci si tak na základě 

odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční 

komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění. 

 

Upozornění na porušení zákona bylo provozovateli doručeno dne 17. ledna 2017. 

 

Reakce provozovatele na upozornění: 

 

Dne 23. ledna 2017 byla Radě doručena reakce provozovatele na vydané upozornění, kde uvedl 

následující: 

 

Provozovatel je přesvědčen, že upozornění bylo vydáno v rozporu se zákonem, a to z následujících 

důvodů: 

 

V upozornění je uveden odkaz na ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., ale popis skutku 

odpovídá ustanovení § 31 odst. 2, a proto je upozornění nezákonné a nesrozumitelné. Žádný z níže 

uvedených výroků, které byly provozovateli vytýkány, nebyly názorem nebo hodnotícím komentářem: 

 „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď 

se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli.“ 

 „Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojení a svůj 

názor změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět.“ 

 „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili na to, 

že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a 

iniciativy HateFree.“ 

Všechny tyto výroky jsou skutkovými výroky, nikoli hodnotícími soudy. Všechny tyto výroky je 

provozovatel schopen doložit. Žádný z těchto výroků Rada nevyvrátila, naopak v odůvodnění 

upozornění konstatovala: „Na druhé straně ovšem nelze opominout fakt, že provozovatel v rámci 

svého předchozího vyjádření k reportáži „Irácké rodině se nelíbí byty“ poskytl Radě takové podklady 

(jako například kontrolní překlady Adama Homsiho a Rejzka Yasera apod.), které poměrně 

jednoznačně prokázaly, že reportáž nebyla nikterak zmanipulovaná; že promluva o „přemalovaných 

kravínech“ zřejmě skutečně zazněla v kontextu nabídky bytů učiněné iráckým uprchlíkům ze strany 

města Jihlava. To koneckonců dosvědčuje i fakt, že Rada se s podaným vysvětlením seznámila, aniž 

by současně vůči provozovateli podnikla další kroky, byť třeba jen vydání upozornění na porušení 

zákona. Stejně tak lze souhlasit s provozovatelem, že Georgis Batto se v reportáži odvysílané dne 23. 

dubna 2016, skutečně uvedl „Vstup do toho objektu byl jako krypta, tunel. Když říkám krypta, tunel, co 

to znamená? Když jsme vstoupili do toho baráku, po pravé straně byly popelnice, a když vstoupíte do 

objektu, je cítit vlhkost, zápach. Je to vhodné ze zdravotního hlediska pro bydlení dětí?“. 

 

Odůvodnění upozornění tak v podstatě vyvrací obvinění, které vyplývá z výroku upozornění. Na 

druhou stranu však – mimo rámec usnesení – konstruuje následující nové obvinění: „Problematické 

ovšem je, že k této obhajobě došlo ve chvíli, kdy byl celý případ ještě v procesu projednávání – 

provozovatel sice již podal požadované vysvětlení Radě (doručeno dne 29. března 2016), ta se však 



s jeho zněním seznámila na svém zasedání konaném až 19. dubna 2016. V době odvysílání 

inkriminovaných tří reportáží tak ještě provozovatel nemohl vědět, že Rada sezná původní reportáž ze 

dne 11. února 2016 jako v souladu se zákonem. Přesto provozovatel již v této době předkládal 

divákům jako legitimní pouze jedno z existujících názorových stanovisek, jeho redakční komentáře 

naváděly k jediné možné interpretaci popisovaných událostí a diváci si tak v dané chvíli nemohli 

vytvořit vlastní nezávislý názor. Bylo by možno očekávat, že se provozovatel v následném 

zpravodajství pokusil do jisté míry obhájit, ovšem k tomuto mělo dojít až ve chvíli, kdy měl jistotu, že 

minimálně ze strany Rady nebude tato reportáž vyhodnocena jako v manipulativní, tedy jako v rozporu 

se zákonem.“ Toto nové obvinění je zcela zjevně mimo jakoukoli skutkovou podstatu správního 

deliktu. Zákon nenařizuje provozovateli čekat na vyhodnocení skutečností, o kterých má pojednávat 

reportáž, ze strany státu, například ze strany Rady. Takový požadavek je v přímém rozporu s čl. 17 

Listiny, v podstatě by se jednalo o nepřípustnou cenzuru. 

 

Vzhledem k výše uvedenému a také tzv. chilling efektu, známému z judikatury Evropského soudu pro 

lidská práva, kdy by takovéto nezákonně vydané upozornění mělo vliv na naplnění svobody projevu a 

svobody médií v ČR, provozovatel žádá, aby Rada přijala usnesení, že k předmětnému upozornění 

nebude při své rozhodovací praxi přihlížet. 

 

OA TV: 

 

Nejprve je nutno se vyjádřit k námitce provozovatele, že v upozornění je uveden odkaz na ustanovení 

§ 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., ale popis skutku odpovídá ustanovení § 31 odst. 2, a proto je 

upozornění dle jeho slov nezákonné a nesrozumitelné. Pokud se podíváme na znění obou 

jmenovaných ustanovení, pak je zcela zřejmé, že ustanovení § 31 odst. 3 je speciální k ustanovení § 

31 odst. 2, a to v tom smyslu, že se vztahuje speciálně na zpravodajské a politicko-publicistické 

pořady. Obě ustanovení však zcela shodně chrání objektivitu a vyváženost vysílání, která je – mimo 

jiné – naplňována principem oddělování názorů nebo hodnotících komentářů od informací 

zpravodajského charakteru. V této souvislosti lze odkázat například na rozsudek Nejvyššího správního 

soudu ze dne 29. srpna 2007, č.j. 4 As 81/2006, kde se soud zabýval podobnou otázkou, tj. podle 

jakého ustanovení zákona by měla být hodnocena objektivita a vyváženost určitého pořadu, zda podle 

ustanovení § 31 odst. 2 nebo odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. Soud zde uvedl: „Pojem objektivity a 

vyváženosti informací je použit jak v ustanovení § 31 odst. 2, tak v ustanovení § 31 odst. 3 zmíněného 

zákona s tím, že odst. 2 se vztahuje na poskytování informací v rámci vysílání, tudíž na všechny typy 

programů, na které lze kritéria objektivity a vyváženosti vztáhnout. (…) Na to pak navazuje specielní 

ustanovení § 31 odst. 3 téhož zákona, které se týká výlučně zpravodajských a politicko-publicistických 

pořadů. (…) Z hlediska porušení kritérií daných ustanovením § 31 odst. 3 uvedeného zákona (…) lze 

konstatovat, že tato kritéria jsou nastavená poněkud šířeji, než je tomu u obecného požadavku 

poskytování objektivních a vyvážených informací podle § 31 odst. 2 téhož zákona.“ 

 

Ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., je jakýmsi zpřísněním pravidel pro poskytování 

informací speciálně v konkrétních zpravodajských a politicko-publicistických pořadech (kdy pořad 

Zprávy FTV Prima je bez jakýchkoli pochyb pořadem právě zpravodajským). Poskytování objektivních 

a vyvážených informací, resp. zásady objektivity a vyváženosti, v sobě pochopitelně zahrnují i 

požadavek oddělování názorů nebo hodnotící komentářů od informací zpravodajského charakteru. 

Bylo by chybou domnívat se, že ustanovení § 31 odst. 3, které je zpřísněním ustanovení § 31 odst. 2, 

v sobě nezahrnuje rovněž zákaz neoddělování názorů nebo hodnotících komentářů od informací 

zpravodajského charakteru, který je obsažen právě v ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. 

Takový výklad by nebyl správný, neboť takto by Rada fakticky mohla postihovat neoddělení názorů 

nebo hodnotících komentářů od informací zpravodajského charakteru pouze u pořadů, které by nebyly 

zpravodajské nebo politicko-publicistické, zatímco u pořadů zpravodajských (kde je třeba trvat na 

zachování objektivity a vyváženosti nejdůrazněji) by bylo možno tento „prohřešek“ tolerovat.  

 



Pokud tedy Rada dospěla k závěru, že provozovatel porušil ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 

231/2001 Sb., pak se jednalo o porušení zásad objektivity a vyváženosti formou neoddělení názorů a 

hodnotících komentářů od informací zpravodajského charakteru, což byl postup dle Rady zcela 

legitimní a zákonný.  

 

Stejně tak Rada trvá na svém závěru, že v předmětných příspěvcích docházelo k prolínání 

zpravodajského obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a redaktorů a názorová stanoviska 

provozovatele byla divákům prezentována jako fakta. Dle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze 

dne 26. května 2010, č.j. 3 As 6/2010, „předkládá-li provozovatel divákovi (posluchači) pouze jakési 

hybridní „komentované zprávy“ na straně jedné a skutečné komentáře na straně druhé, výrazně tím 

posiluje manipulativní potenciál svého vysílání a naopak omezuje prostor pro žádoucí kvalifikované 

utváření názorů, na jejichž konstruktivním střetávání je demokratická společnost vybudována. (…) 

Ona „komentovaná zpráva“ je o to nebezpečnější, o co nepozorovaněji, subtilněji působí, neboť divák 

(posluchač) s názorem obsaženým v takovém sdělení vědomě nepočítá a často jej přijímá 

automaticky za svůj spolu s informací (je-li ve sdělení jaká). Dle odborné literatury lze pak zásadou 

objektivity rozumět znak zpravodajství, „které se pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit 

zprávu od komentáře“. Ústřední charakteristikou takového postupu je „zásadní ověřování pravdivosti 

výpovědí“. Zásada objektivity předpokládá referování bez emocí a používání neutrálních výrazů (…) 

Pojem objektivita tedy v sobě zahrnuje hned několik aspektů, z nichž za rozhodné považuje Nejvyšší 

správní soud správnost (či přesnost), tzn. že zpráva odpovídá skutečnosti, transparentnost, tj. že 

žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři do zprávy nevkládají svá vlastní 

hodnocení.“ 

 

Provozovatel v době odvysílání inkriminovaných tří reportáží nemohl vědět, že Rada sezná původní 

reportáž ze dne 11. února 2016 jako v souladu se zákonem. Přesto provozovatel již v této době 

předkládal divákům jako legitimní pouze jedno z existujících názorových stanovisek, jeho redakční 

komentáře naváděly k jediné možné interpretaci popisovaných událostí a diváci si tak v dané chvíli 

nemohli vytvořit vlastní nezávislý názor. Provozovatel v době, kdy Rada teprve projednávala jeho 

vysvětlení týkající se reportáže o migrantech z Iráku a údajně nevyhovujícího bydlení, již divákům 

předkládal informace v takovém duchu, že kritika (včetně kritiky ze strany regulačního orgánu) nebyla 

vůči němu oprávněná, kritici se zmýlili, pravdu měl provozovatel, pravda konečně vyšla najevo atd. 

Provozovatel tvrdí, že nebyl povinen čekat na vyhodnocení skutečností, o kterých má pojednávat 

zpravodajská reportáž, ze strany Rady. S tím lze sice obecně souhlasit, ovšem pokud by Rada v dané 

věci dospěla později k závěru, že reportáž byla zmanipulovaná a že se tedy provozovatel dopustil 

porušení zákona, pak by nebyl oprávněn ve vysílání uvádět ony komentáře typu „kritici se zmýlili, my 

jsme měli pravdu“. Pokud tedy věc byla ze strany Rady ve fázi projednávání, provozovatel nebyl 

oprávněn ve vysílání předkládat divákům informace o tom, že kritika byla neoprávněná, že reportáž 

nebyla jakkoli zmanipulovaná atd., neboť toto nebyly v dané fázi skutkové výroky, ale pouze 

jednostranné názory provozovatele.  

 

S ohledem na shora uvedené tedy Rada setrvává na svém závěru, že se provozovatel dopustil 

odvysíláním předmětných reportáží porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., a 

neshledává důvod k přijetí usnesení, že snad nebude k uloženému upozornění při své 

rozhodovací praxi přihlížet. 

 

Závěr: 

 

Navrhujeme Radě seznámit se s reakcí provozovatele na uložené upozornění a dále přijmout 

usnesení v tom smyslu, že uložené upozornění bylo vydáno v souladu se zákonem a je tudíž 

pro další rozhodovací praxi Rady směrodatné. 

 



 

JEDN. IDENT.: 226865 - RRTV 
   
VÁŠ DOPIS ZN.:      
NAŠE Č. J.:  RRTV/2066/2017-rud   
SP. ZN.:  2016/968/RUD/FTV     
ZASEDÁNÍ RADY: 1-2017/poř. č. 23   
     
VYŘIZUJE:  OA TV 
    
DATUM, MÍSTO: 10.1.2017, Praha 
 

 
UPOZORNĚNÍ NA PORUŠENÍ ZÁKONA 

 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 

písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a 

o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění,  

 

upozorňuje 

 

provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, na 

porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého dopustil tím, že v období od 28. března 

do 17. dubna 2016 odvysílal na programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, 

zařazované vždy v čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o údajném 

křivém nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k tématu 

integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly hodnotící 

komentáře od informací zpravodajského charakteru. Jednalo se konkrétně o tyto zpravodajské příspěvky: 

příspěvek informující o plánovaném odchodu skupiny Iráčanů z České republiky ze dne 31. března 2016 

(12:12 minut od začátku pořadu), příspěvek informující o pozastavení projektu nadačního fondu Generace 

21 ze dne 1. dubna 2016 (01:08 minut od začátku pořadu) a dva na sebe navazující příspěvky o odjezdu 

skupiny Iráckých uprchlíků do Německa ze dne 2. dubna 2016 (01:15 a 02:52 minut od začátku pořadu). V 

příspěvcích docházelo k prolínání zpravodajského obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a 

redaktorů relace (např. „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty 

zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“, „Máme si to vysvětlit tak, 

že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal 

nikdo odpovědět.“, „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili 

na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a iniciativy 

HateFree“), přičemž názorová stanoviska provozovatele byla divákům prezentována jako fakta. Diváci si 

tak na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční 

komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění.  

 

Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení upozornění. 

 

Odůvodnění: 

 

Žádost o podání vysvětlení: 

 

FTV Prima, spol. s r.o. je provozovatelem televizního vysílání programu Prima šířeného jednak 

prostřednictvím družice (licence sp.zn. 2011/836/sve/FTV), dále prostřednictvím pozemních vysílačů 



v systému DVB-T (licence sp.zn. 2010/68/KOZ/FTV) a rovněž tak prostřednictvím zvláštních přenosových 

systémů (licence sp.zn. 2015/1009/FIA/FTV), ve znění pozdějších změn. 

 

Rada na svém 19. zasedání konaném dne 25. října 2016 projednala analýzu informování o tématu migrace 

ve zpravodajských a publicistických pořadech programu Prima provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., 

v období od 28. března do 17. dubna 2016. 

 

Analýza prokázala, že ve sledovaném období provozovatel odvysílal v rámci zpravodajské relace Zprávy 

FTV Prima, zařazované vždy v čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly 

o údajném křivém nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k 

tématu integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly 

hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. Jednalo se konkrétně o tyto zpravodajské 

příspěvky: příspěvek informující o plánovaném odchodu skupiny Iráčanů z České republiky ze dne 31. 

března 2016 (12:12 minut od začátku pořadu), příspěvek informující o pozastavení projektu nadačního 

fondu Generace 21 ze dne 1. dubna 2016 (01:08 minut od začátku pořadu) a dva na sebe navazující 

příspěvky o odjezdu skupiny Iráckých uprchlíků do Německa ze dne 2. dubna 2016 (01:15 a 02:52 minut 

od začátku pořadu).  

 

Tyto zpravodajské příspěvky pracovaly se specifickým rámcem, který by bylo možno nazvat jako problém 

„politické korektnosti“. Zpravodajství se tu v souvislosti s odchodem Iráčanů vrací k případu překladu 

slov jednoho z nich (Georgise Batta). Inkriminované vyjádření, podle kterého měl pan Batto údajně projevit 

nespokojenost s nabízeným bydlením v Jihlavě, se objevilo v reportáži  s názvem „Irácké rodině se 

nelíbí byty“, odvysílané jako součást relace Zprávy FTV Prima dne 11. února 2016.  

 

Pro uvedení do kontextu nyní případ stručně zrekapitulujeme:  

 

Zpravodajským příspěvkem „Irácké rodině se nelíbí byty“ se Rada zabývala na svém 5. zasedání, konaném 

dne 1. března 2016. Analýza byla zpracována na základě diváckých stížností v rámci souhrnu podání. 

Reportáž líčila situaci irácké rodiny po přesídlení do České republiky. Popisovala nespokojenost, kterou 

prý azylanti projevili ohledně jihlavských bytů, do kterých se měli nastěhovat. Součástí reportáže byly 

výroky člena rodiny, Georgise Batta, který údajně uvedl, že odmítá žít v „přemalovaném kravínu“. Vyjádření 

bylo divákům zprostředkováno formou překladu, který působil jako simultánní tlumočení, ačkoli byl český 

text do reportáže doplněn až dodatečně (což je ovšem obvyklý redakční postup). Z kontextu reportáže 

(úvod moderátora, komentář redaktora, výroky dalších respondentů) plynulo, že tím pan Batto reaguje na 

konkrétní nabídku bytů v Jihlavě. Protože reportáž vyvolala kontroverze a pochybnosti o správnosti (resp. 

možné manipulativnosti) překladu, provozovatel se ve vysílání k tématu ještě několikrát vrátil (např. 13. 

února). Tento dodatečně zveřejněný materiál (rozsáhlejší pasáže rozhovoru, jiné verze překladu), potvrdil, 

že vyznění výroků Georgise Batta mohlo být skutečně poněkud odlišné – respondent hovořil v hypotetické 

rovině (jihlavské byty explicitně vůbec nezmiňoval), zdvořileji, a také přímo neavizoval návrat do válečného 

Iráku. Z tohoto důvodu Rada od provozovatele vyžádala podání vysvětlení, jaké bylo originální znění 

cizojazyčného textu, jaké bylo znění textu profesionálního českého překladu, na jakou otázku či otázky 

promluva reprezentovaná českou verzí reagovala a v jakém kontextu zazněla. Po obdržení předmětného 

vysvětlení byla věc na 8. zasedání, konaném 19. dubna 2016, opětovně projednána, přičemž Rada vůči 

provozovateli k dalším krokům nepřistoupila.  

 

Jakmile se vynořily první informace o tom, že část azylantů z Iráku hodlá Českou republiku opustit, 

zpravodajství kauzu okolo jihlavských bytů oživilo.1  

                                                 
1 Příspěvek č. 8 „Část křesťanských uprchlíků chce odcestovat z Česka zpět do Iráku“, 31. 3. 2016 



„A právě rodina George Batty dala už před několika týdny najevo svou nespokojenost s nabídnutým 

ubytováním a o odchodu mluvila. O tom jsme vás už ve zprávách informovali.“  

Podle redakčních komentářů spolu tyto události přímo souvisejí a současný vývoj situace potvrzuje, že 

postup provozovatele byl zcela legitimní.  

„Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, 

že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“.  

 

Tuto linku zprávy udržovaly i další den, když informovaly o pozastavení projektu nadačního fondu Generace 

21 ze strany ministerstva vnitra.2 Do vysílání zařadily vyjádření předsedy RRTV, Ivana Krejčího, proti 

kterému postavily komentář Daniela Köppla (který byl prezentován pouze jako „mediální odborník“, nikoli 

už jako generální ředitel Empresa Media). Následovalo oslovení senátora Zdeňka Papouška (KDU-ČSL), 

který spolu s dalšími podnět k prošetření podal, doplněné opět o polemiku D. Köppla.  

Jaroslav MAREŠ, redaktor 

-------------------- 

Zatímco uprchlíci dávají najevo nespokojenost s nabídnutými podmínkami, Rada pro rozhlasové a 

televizní vysílání stále řeší stížnosti na naší reportáž, která rozčarování uprchlíků pojmenovala jako první. 

 

Ivan KREJČÍ, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání 

-------------------- 

Jedna věc je, jak se pracuje s tím mediálním obsahem, a to je předmětem analýzy, a to, co se děje 

následně, vlastně pro nás jakoby jako není relevantní v tomto smyslu. 

 

Daniel KÖPPL, mediální odborník 

-------------------- 

Rada by měla za těchto okolností trochu přehodnotit a zvážit své rozhodování vůči komerčním stanicím, 

na které často nastavuje pravidla veřejnoprávnosti. Spor s televizí Prima ohledně uprchlíků byl jeden z 

těch, kde se ukázalo, že jejich rozhodování bylo možná trochu ukvapené. 

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

O reakci jsme zažádali i senátory, kteří na naši televizi podali stížnost. I autor stížnosti si trvá na svém. 

 

Zdeněk PAPOUŠEK, senátor /KDU-ČSL/ 

-------------------- 

Jak se o tom referovalo jako v těch, v těch zprávách vaší televize, to byla jedna věc, a teď je ta druhá 

věc, že ti lidi jsou nějakým způsobem posunuti třeba psychicky jinam a chtějí jet někam jinam a tak dále. 

 

Daniel KÖPPL, mediální odborník 

-------------------- 

A pak snadno dojde k situaci, kdy televize popíše nějakou událost, která je v reálu, která je skutečností a 

dojde ke konfliktu s idealistickým zobrazováním třeba veřejnoprávních médií. 

 

I. Krejčí a Z. Papoušek zdůrazňovali, že předmětem prověřování je samotná práce s mediálním obsahem 

(to, zda se provozovatel při zpracovávání a prezentaci nasbíraného materiálu zpronevěřil zásadám 

objektivity nelze posuzovat podle toho, jestli byl následný vývoj situace s jeho interpretací v údajném 

souladu). D. Köppl kontroval, že RRTV by měla ve světle nastalého vývoje svůj postup přehodnotit, s tím, 

že na komerční provozovatele jsou uvalovány příliš vysoké standardy („pravidla veřejnoprávnosti“), resp. 

požadavky na „idealistické zobrazování“ skutečnosti.  

                                                 
2 Příspěvek č. 11 „Chovanec stopl přijímání křesťanů z Iráku“, 1. 4. 2016 



 

Redakční komentáře zdaleka neodpovídaly nezaujatému popisu líčených událostí. Stanoviska redakce 

byla divákům představována, jako by se jednalo o objektivní fakta („reportáž, která rozčarování uprchlíků 

pojmenovala jako první“). A tomu odpovídala i práce se zdroji. Redakce již předem relativizovala vyjádření 

I. Krejčího a Z. Papouška („Zatímco Rada pro rozhlasové a televizní vysílání stále řeší stížnost na naši 

reportáž …“, „I autor stížnosti si trvá na svém“). Naopak (nekomentovaná) slova D. Köppla užila k 

legitimizaci svých vlastních postojů a k popření argumentů zbývajících mluvčích.  

 

Následující relace navázala ve stejném duchu. Do zpráv byly zařazeny dva na sebe navazující příspěvky 

o odjezdu Iráčanů do Německa. Ke konci prvního z nich3 redaktorka uvedla, že zpravodajství poukázalo 

na (reálný) problém s byty a bylo osočeno z „údajné manipulace“.  

 

„Na to, že není všechno v pořádku a někteří uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním, jsme upozorňovali a 

byli jsme nařčeni z údajné manipulace. Teď se ukazuje, že uprchlíci skutečně nemohli být spokojeni, když 

se rozhodli, že odcestují z Česka.“ 

 

Po komentáři zástupce veřejné ochránkyně práv, Stanislava Křečka, dle kterého tito Iráčané nejsou „ubozí 

lidé prchající před válkou“, navazovala reportáž4, která se tématu „údajných manipulací“ věnovala 

dominantně. V úvodu se moderátorka zaštítila právě Stanislavem Křečkem, když informovala, že zástupce 

ombudsmanky žádá omluvu od těch, kteří provozovatele „obvinili z manipulací a lží“.  

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka 

-------------------- 

Včerejší rozhodnutí ministra vnitra Milana Chovance pozastavit projekt Nadačního fondu Generace 21 na 

přesídlení křesťanských uprchlíků z Iráku, vyvolal okamžitě vášnivé reakce. Zástupce ombudsmanky 

Stanislav Křeček by teď rád slyšel omluvu od těch, kteří v minulosti obvinili naši televizi z manipulací a lží. 

 

redaktor /citace: Stanislav Křeček, zástupce veřejné ochránkyně práv/ 

-------------------- 

"Čekám omluvu od těch několika "sluníčkářů", kteří mne zde napadali pro vyjádření mých určitých 

pochybností nad překotnou podporu takzvaných uprchlíků zejména v souvislosti s tím, že jsem se zastal 

televize Prima po její pravdivé reportáži o tomto problému." 

 

Stanislav KŘEČEK, zástupce veřejné ochránkyně práv 

-------------------- 

Ta pravda vždycky není jenom v jednom nějakém oficiálním názoru, nebo v názoru, který část 

společnosti považuje za oficiální. 

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

Tak reagoval na rozhodnutí ministra Milana Chovance zástupce ombudsmanky. Naše televize se totiž po 

odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s 

ubytováním v Česku, stala terčem útoků jiných médií i iniciativy HateFree. Údajně jsme měli zmanipulovat 

výpověď jednoho z křesťanských uprchlíků o tom, že se mu nelíbí ubytování v Jihlavě, jenže teď se 

ukazuje, že rodina požádala o vrácení pasů a skutečně odjela z Česka údajně kvůli nespokojenosti. 

Navíc ani jeden z bytů vyhrazených pro uprchlíky městem Jihlava doteď není obsazený. 

 

                                                 
3 Příspěvek č. 14 „Část křesťanských uprchlíků z Iráku odjela do Německa (1)“, 2. 4. 2016  
4 příspěvek č. 15 „Část křesťanských uprchlíků z Iráku odjela do Německa (2)“, 2. 4. 2016 
 



Po (poměrně expresivním) vyjádření S. Křečka redaktorka dodává, že se provozovatel stal „terčem útoku 

jiných médií i iniciativy HateFree“5. V dalším komentáři tvrdí, že se nyní informace ohledně odmítnutí bytů 

„potvrzují“.  V tomto kontextu je zařazeno vyjádření koordinátora projektu HateFree, Lukáše Houdka. Poté 

redaktorka pokračuje v přesvědčování diváků, že autoři inkriminované reportáže „žádná fakta nezkreslili“. 

Prostor dostává iniciátor petice senátorů, Zdeněk Papoušek (KDU-ČSL) s tím, že „nedokázal vysvětlit“, 

v čem měla případná manipulace spočívat. Po odvysílání jeho výroku vznáší moderátorka řečnickou 

otázku, jíž demonstruje, že je argumentace senátora zcela nepřesvědčivá: „Máme si to vysvětlit tak, že 

v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal 

nikdo odpovědět“.  

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

A právě tím by se už příští týden měla zabývat vláda na svém jednání. Po rozhodnutí ministra vnitra ale 

vyvstává další otázka, v čem tedy vlastně byla manipulace televize Prima, když se teď jen potvrzují naše 

informace. 

 

Lukáš HOUDEK, koordinátor iniciativy HateFree 

-------------------- 

Ta chyba spočívala podle nás aspoň na základě toho, co jsme měli možnost vidět, v tom, že měl pan 

Batto připodobnit byty, který mu nabízelo město Jihlava, k přemalovanému kravínu. Tam prostě šlo o 

vložení do úst tomu pánovi tý věty, že takhle mluví o konkrétních bytech. 

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

Hatefree si sice trvá na svém, ale všichni ti, kteří se byli sami přesvědčit v naší televizi o pravdivosti 

reportáže, potvrdili, že jsme žádná fakta nezkreslili. Čím jsme údajně manipulovali nebo jitřili xenofobní 

nálady, nám nedokázal vysvětlit ani iniciátor petice 17 senátorů, kteří podali podnět na Radu pro 

rozhlasové a televizní vysílání. 

 

Zdeněk PAPOUŠEK, senátor /KDU-ČSL/ 

-------------------- 

Já myslím, že to vůbec teďka spolu nesouvisí. Čili teďka pokud uděláte o tom reportáž, budete se jich 

ptát, tak ten jejich názor teďka může být jiný než předtím, čili to já nedokážu posoudit. 

 

Petra DOLEŽALOVÁ, redaktorka 

-------------------- 

Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až 

teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět. Na to, že Nadační fond Generace 21 funguje prapodivně, 

upozornil i její bývalý spolupracovník Salman Hasan v rozhovoru pro Parlamentní listy. Generace 21 

podle něj bez vědomí státu měnila seznamy uprchlíků za ty, kteří byli schopni zaplatit. Rozhovor před 

kamerou ale odmítl. 

 

Ve dnech, kdy zpravodajství nastíněnou otázku řešilo, byla po formální stránce dodržována pravidla 

vyváženosti (prostor dostali mluvčí s různými názory, zájmy a vztahem k probírané problematice: Stanislav 

Křeček, Daniel Köppl, Ivan Krejčí, Zdeněk Papoušek, Lukáš Houdek). Kontext, ve kterém jejich výroky 

zaznívaly, však byl zcela nesouměřitelný. Výroky mluvčích, kteří nehájili postup provozovatele při 

zpracování reportáže „Irácké rodině se nelíbí byty“, byly pomocí redakčních komentářů a-priori 

                                                 
5 Realizátoři projektu HateFree Culture, který spadá pod Agenturu pro sociální začleňování (jeden z odborů Úřadů 
vlády), na možné nejasnosti ohledně překladu slov G. Batta veřejně upozornili.  



delegitimizovány. Obecně lze konstatovat, že redakční komentáře měly silně tendenční charakter. 

Provozovatel se prostřednictvím jmenovaných reportáží pokoušel diváky přesvědčit, že se v souvislosti 

s odvysíláním reportáže o jihlavských bytech nabídnutých azylantům nedopustil manipulací, resp. že 

následný vývoj událostí potvrdil pravdivost tvrzení, která v této reportáži prezentoval. To vše v době, kdy 

probíhalo prověřování dané věci ze strany Rady.  

 

Zprávy prokazatelně neoddělovaly hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. 

Provozovatel je hlavním aktérem dění, o kterém referoval, je tak logické, že nebude sám o sobě informovat 

se stejnou neutralitou jako o dění, které divákům pouze zprostředkovává. To, že byla kauza okolo překladu 

slov člena irácké rodiny do zpráv o odchodu azylantů vůbec zahrnuta, je ovšem záměrným redakčním 

rozhodnutím. Provozovatel v této situaci cíleně využil prostoru zpravodajství k tomu, aby uměle vytvořil 

„událost“ (problém politické korektnosti ve vysílání) a vedl kampaň ve svůj prospěch. Jeho stanoviska byla 

přitom divákům prezentována jako jednoznačná fakta, nikoli jako postoj jedné ze stran sporu (kterou v této 

věci reálně byl).  

 

S ohledem na uvedené rozhodla Rada požádat provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, 

sídlem Na žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, o podání vysvětlení jeho postupu při informování o 

problematice integrace uprchlíků z Iráku v České republice: V období od 28. března do 17. dubna 

2016 odvysílal provozovatel na programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, 

zařazované vždy v čase od 18:55 hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o 

údajném křivém nařčení provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval 

k tématu integrace uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly 

hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. Jednalo se konkrétně o tyto 

zpravodajské příspěvky: příspěvek informující o plánovaném odchodu skupiny Iráčanů z České 

republiky ze dne 31. března 2016 (12:12 minut od začátku pořadu), příspěvek informující o 

pozastavení projektu nadačního fondu Generace 21 ze dne 1. dubna 2016 (01:08 minut od začátku 

pořadu) a dva na sebe navazující příspěvky o odjezdu skupiny Iráckých uprchlíků do Německa ze 

dne 2. dubna 2016 (01:15 a 02:52 minut od začátku pořadu). V příspěvcích docházelo k prolínání 

zpravodajského obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a redaktorů relace (např. „Kritici 

přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, 

že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“, „Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší 

reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo 

odpovědět.“, „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili 

na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a 

iniciativy HateFree“), přičemž názorová stanoviska provozovatele byla divákům prezentována jako 

fakta. Diváci si tak na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož 

zaujaté redakční komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění.  

 

Pro podání vysvětlení stanovila Rada lhůtu 30 dní ode dne doručení předmětné žádosti. 

 

Žádost o podání vysvětlení byla provozovateli doručena dne 7. listopadu 2016. 

 

Podání vysvětlení: 

 

Dne 12. prosince 2016 bylo Radě doručeno podání vysvětlení, kde provozovatel uvedl následující: 

Provozovatel nejprve uvádí, že mu vlastně není zřejmé, co má konkrétně vysvětlit, neboť mu nebyly 

položeny žádné otázky. Provozovatel se ohrazuje proti skutečnosti, že dokument, který má být žádostí o 

podání vysvětlení, je formulován tak, jako kdyby se jednalo o rozhodnutí o vině. Provozovatel je udiven, že 

Rada vychází z nepodepsané analýzy, jejíž metodika a obsah se míjí se skutkovou podstatou ustanovení 

§ 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., a upozorňuje, že jej nikdo v souvislosti se zpracováním analýzy 



nekontaktoval a nepokoušel se zjistit skutečný stav věci. Provozovatel je přesvědčen, že bez znalosti 

skutečného stavu věci, podložené získáním informací o místě či od aktérů nebo svědků událostí, vysílaný 

obsah seriózně analyzovat z hlediska objektivity a vyváženosti vůbec nelze. 

 

Provozovatel uvádí, že výroky, které jsou v žádosti o podání vysvětlení uvedeny, nejsou názory či 

hodnotícími komentáři ve smyslu zákona. Relevantní fakta jsou takováto: 

 

V reportáži v pořadu Zprávy FTV Prima vysílané dne 11. února 2016 byly věrně reprodukovány výroky 

pana Georgise Batta, které byly reakcí na konkrétní nabídku bydlení od města Jihlava. Provozovatel 

v podrobnostech odkazuje na své vysvětlení ze dne 29. března 2016 a podklady, které Radě v této 

souvislosti předal, tedy překlady Adama Homsiho a Rejzka Yasera a dále vyjádření Naziha Albrahiho, který 

tlumočil projevy Georgise Batta přímo při natáčení předmětné reportáže a který potvrdil, že slovní spojení 

„přemalovaný kravín“ či „stáj pro zvířata“, bylo reakcí na nabídku bytu od města Jihlavy, se kterým Georgis 

Batto nebyl spokojen. 

 

Rada se seznámila s podaným vysvětlením provozovatele bez dalšího, tedy nezahájila správní řízení a 

předseda Rady Ivan Krejčí v reportáži na ČT24 dne 24. dubna 2016 prohlásil následující větu „Prima v tom 

vysvětlení dost přesvědčivě vysvětlila všechny ty okolnosti, ve kterých to vznikalo. A ty pochybnosti, které 

jsme měli, vyvrátila. Takže my jsme nemohli jinak než odložit.“ 

 

Rodina Georgise Batta, jakož i mnozí další migranti z Iráku, o kterých reportáže pojednávaly, od samého 

začátku nebyli spokojeni s ubytováním a dalšími podmínkami života v ČR a dobrovolně se rozhodli ČR 

opustit. O okolnostech pojednávaly další reportáže FTV Prima, například dne 23. dubna 2016, natáčené 

po odchodu Georgise Batta z ČR v Drážďanech (v jedné z nich se Georgis Batto dále vyjadřuje k bydlení 

nabídnutému městem Jihlava, které dříve přirovnal k „přemalovanému kravínu“, takto „Vstup do toho 

objektu byl jako krypta, tunel. Když říkám krypta, tunel, co to znamená? Když jsme vstoupili do toho baráku, 

po pravé straně byly popelnice, a když vstoupíte do objektu, je cítit vlhkost, zápach. Je to vhodné ze 

zdravotního hlediska pro bydlení dětí?“) 

 

FTV Prima byla prvním z televizních vysilatelů, kdo na fenomén nespokojených migrantů upozornil, a 

jednalo se o informace ve veřejném zájmu. 

 

FTV Prima byla mimo jiné i ze strany iniciativy Hatefree, nařčena z manipulace televizního zpravodajství 

nepravdivě a nepodloženě. FTV Prima přesto dávala ve zpravodajství včetně inkriminovaných reportáží 

prostor i těm, kteří ji obviňovali. Takto bylo prezentováno například i vyjádření Lukáše Houdka, koordinátora 

iniciativy Hatefree, který v reportáži dne 2. dubna 2016 tvrdil na podkladě, který vyjádřil slovy „aspoň na 

základě toho, co jsme měli možnost vidět, že měl pan Batto připodobnit byty, které mu nabízelo město 

Jihlava, k přemalovanému kravínu – tam prostě šlo o vložení do úst tomu pánovi ty věty, že takhle mluví o 

konkrétních bytech“. Provozovatel konstatuje, že iniciativa Hatefree, na rozdíl od redaktora Bohumila 

Rouba a tlumočníka Naziha Albrahiho, nebyla přítomna natáčení reportáže a neměla k dispozici kompletní 

dokumentaci o jeho průběhu. O tom, že Georgis Batto při natáčení reportáže skutečně reagoval na 

konkrétní nabídku města Jihlavy a použil v této souvislosti slovního spojení „přemalovaný kravín“. 

 

Provozovatel je udiven, že se nepravdivá obvinění, která byla již vyvrácena, v žádosti o podání vysvětlení 

znovu opakují, když Rada výše uvedená fakta relativizuje slovy o „údajném křivém nařčení provozovatele 

z manipulace zpravodajským materiálem“, a to přesto, že má od provozovatele k dispozici vysvětlení ze 

dne 29. března 2016 a k němu připojené podklady. 

 

Provozovatel uzavírá, že v reportážích ze dnů 31. března 2016, 1. dubna 2016 a 2. dubna 2016 prezentoval 

zcela pravdivé informace, nikoli názory nebo hodnotící komentáře ve smyslu zákona. Jednalo se o výkon 



ústavně chráněné svobody projevu a práva vyhledávat a šířit informace, přičemž není dán žádný z důvodů 

dle článku 17 odst. 4 Listiny, pro který by přicházel v úvahu zásah státu, natož aby se jednalo o zásah 

nezbytný. Provozovatel je přesvědčen, že nemohl předmětnými reportážemi spáchat žádný správní delikt. 

 

S podaným vysvětlením se Rada seznámila na svém 1. zasedání konaném dne 10. ledna 2017 a 

dospěla k následujícímu závěru: 

 

Provozovatel byl požádán, aby se vyjádřil k obsahu jmenovaných reportáží a v nich prezentovaných výroků 

a komentářů, respektive byl požádán o vysvětlení, z jakého důvodu byla jeho názorová stanoviska divákům 

prezentována jako fakta. Ačkoli ve výroku žádosti o podání vysvětlení nezazněla standardní otázka 

s otazníkem na konci věty, jsme přesvědčeni, že provozovateli muselo být zcela zřejmé, k jakým 

skutečnostem se má vyjádřit a co po něm Rada žádá.  

 

Stejně tak nelze souhlasit s názorem provozovatele, že žádost o podání vysvětlení je formulována jako 

rozhodnutí, a to z prostého důvodu – ani ve výroku, ani v odůvodnění předmětného dokumentu nezazní 

žádné direktivní závěry či snad dokonce konstatování o porušení zákona. Naopak, vše je relativizováno 

užitím podmiňujícího slovesného způsobu a provozovatel dostává prostor k tomu, aby se ke tvrzením Rady 

vyjádřil. 

 

S provozovatelem lze zcela souhlasit v tom směru, že se Rada na svém 8. zasedání konaném dne 19. 

dubna 2016 seznámila s jeho vyjádřením k obsahu reportáže s názvem „Irácké rodině se nelíbí byty“ 

odvysílané dne 11. února 2016 na programu Prima. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez 

dalšího, tedy nepřistoupila v dané věci k dalším krokům, jako například zahájení správního řízení apod. 

Svůj postoj pak Rada prezentovala mimo jiné i provozovatelem zmíněním vyjádřením předsedy Rady Ivana 

Krejčího („Prima v tom vysvětlení dost přesvědčivě vysvětlila všechny ty okolnosti, ve kterých to vznikalo. 

A ty pochybnosti, které jsme měli, vyvrátila. Takže my jsme nemohli jinak než odložit“).  

 

Rovněž tak skutečnost, že provozovatel byl prvním z provozovatelů vysílání, kteří na fenomén 

„nespokojených migrantů“ upozornili, není třeba nikterak zpochybňovat.  

 

Je však třeba si uvědomit, že předmětem nyní projednávaného případu není reportáž odvysílaná dne 11. 

února 2016, která pojednávala o irácké rodině, které se nelíbily byty nabízené městem Jihlava, ale 

reportáže odvysílané ve dnech 31. března 2016, 1. dubna 2016 a 2. dubna 2016. Rada v původní analýze 

uvedla, že v těchto reportážích byla po formální stránce dodržována pravidla vyváženosti (prostor dostali 

mluvčí s různými názory, zájmy a vztahem k probírané problematice), ovšem kontext, ve kterém jejich 

výroky zaznívaly, byl poněkud nesouměřitelný. Dále bylo uvedeno, že „výroky mluvčích, kteří nehájili 

postup provozovatele při zpracování reportáže „Irácké rodině se nelíbí byty“, byly pomocí redakčních 

komentářů a-priori delegitimizovány. Obecně lze konstatovat, že redakční komentáře měly silně tendenční 

charakter. Provozovatel se prostřednictvím jmenovaných reportáží pokoušel diváky přesvědčit, že se 

v souvislosti s odvysíláním reportáže o jihlavských bytech nabídnutých azylantům nedopustil manipulací, 

resp. že následný vývoj událostí potvrdil pravdivost tvrzení, která v této reportáži prezentoval. Zprávy 

prokazatelně neoddělovaly hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru. Provozovatel je 

hlavním aktérem dění, o kterém referoval, je tak logické, že nebude sám o sobě informovat se stejnou 

neutralitou jako o dění, které divákům pouze zprostředkovává, To, že byla kauza okolo překladu slov člena 

irácké rodiny do zprávy o odchodu azylantů vůbec zahrnuta, je ovšem záměrným redakčním rozhodnutím. 

Provozovatel v této situaci cíleně využil prostoru zpravodajství k tomu, aby uměle vytvořil „událost“ 

(problém politické korektnosti ve vysílání) a vedl kampaň ve svůj prospěch. Jeho stanoviska byla přitom 

divákům prezentována jako jednoznačná fakta, nikoli jako postoj jedné ze stran sporu (kterou v této věci 

reálně byl).“ 

 



Na druhé straně ovšem nelze opominout fakt, že provozovatel v rámci svého předchozího vyjádření 

k reportáži „Irácké rodině se nelíbí byty“ poskytl Radě takové podklady (jako například kontrolní překlady 

Adama Homsiho a Rejzka Yasera apod.), které poměrně jednoznačně prokázaly, že reportáž nebyla 

nikterak zmanipulovaná; že promluva o „přemalovaných kravínech“ zřejmě skutečně zazněla v kontextu 

nabídky bytů učiněné iráckým uprchlíkům ze strany města Jihlava. To koneckonců dosvědčuje i fakt, že 

Rada se s podaným vysvětlením seznámila, aniž by současně vůči provozovateli podnikla další kroky, byť 

třeba jen vydání upozornění na porušení zákona.  

 

Stejně tak lze souhlasit s provozovatelem, že Georgis Batto se v reportáži odvysílané dne 23. dubna 2016, 

skutečně uvedl „Vstup do toho objektu byl jako krypta, tunel. Když říkám krypta, tunel, co to znamená? 

Když jsme vstoupili do toho baráku, po pravé straně byly popelnice, a když vstoupíte do objektu, je cítit 

vlhkost, zápach. Je to vhodné ze zdravotního hlediska pro bydlení dětí?“. 

 

Problematické ovšem je, že k této obhajobě došlo ve chvíli, kdy byl celý případ ještě v procesu projednávání 

– provozovatel sice již podal požadované vysvětlení Radě (doručeno dne 29. března 2016), ta se však 

s jeho zněním seznámila na svém zasedání konaném až 19. dubna 2016. V době odvysílání 

inkriminovaných tří reportáží tak ještě provozovatel nemohl vědět, že Rada sezná původní reportáž ze dne 

11. února 2016 jako v souladu se zákonem. Přesto provozovatel již v této době předkládal divákům jako 

legitimní pouze jedno z existujících názorových stanovisek, jeho redakční komentáře naváděly k jediné 

možné interpretaci popisovaných událostí a diváci si tak v dané chvíli nemohli vytvořit vlastní nezávislý 

názor. Bylo by možno očekávat, že se provozovatel v následném zpravodajství pokusil do jisté míry obhájit, 

ovšem k tomuto mělo dojít až ve chvíli, kdy měl jistotu, že minimálně ze strany Rady nebude tato reportáž 

vyhodnocena jako manipulativní, tedy jako v rozporu se zákonem.  

 

Dle § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve zpravodajských a 

politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku 

vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich 

názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v 

politickém a společenském životě.  

 

Provozovatel v předmětných reportážích neoddělil hodnotící komentáře od zpravodajských informací, v 

příspěvcích docházelo k prolínání zpravodajského obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a 

redaktorů relace (např. „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty 

zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli“, „Máme si to vysvětlit tak, 

že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal 

nikdo odpovědět.“, „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili 

na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a iniciativy 

HateFree“), přičemž názorová stanoviska provozovatele byla divákům prezentována jako fakta. Diváci si 

tak na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční 

komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění. 

 

 

S ohledem na uvedené tedy Rada rozhodla upozornit provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 

48115908, sídlem Na žertvách 132/24, Praha, PSČ 180 00, na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona 

č. 231/2001 Sb., kterého dopustil tím, že v období od 28. března do 17. dubna 2016 odvysílal na 

programu Prima v rámci zpravodajské relace Zprávy FTV Prima, zařazované vždy v čase od 18:55 

hodin, celkem čtyři zpravodajské příspěvky, které informovaly o údajném křivém nařčení 

provozovatele z manipulace zpravodajským materiálem, jenž se vztahoval k tématu integrace 

uprchlíků z Iráku na území České republiky, přičemž tyto příspěvky neoddělovaly hodnotící 

komentáře od informací zpravodajského charakteru. Jednalo se konkrétně o tyto zpravodajské 



příspěvky: příspěvek informující o plánovaném odchodu skupiny Iráčanů z České republiky ze dne 

31. března 2016 (12:12 minut od začátku pořadu), příspěvek informující o pozastavení projektu 

nadačního fondu Generace 21 ze dne 1. dubna 2016 (01:08 minut od začátku pořadu) a dva na sebe 

navazující příspěvky o odjezdu skupiny Iráckých uprchlíků do Německa ze dne 2. dubna 2016 (01:15 

a 02:52 minut od začátku pořadu). V příspěvcích docházelo k prolínání zpravodajského obsahu a 

hodnotících komentářů moderátorů a redaktorů relace (např. „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme 

reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně 

spokojeni nebyli“, „Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci 

spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět.“, „Naše televize se 

totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili na to, že uprchlíci nejsou 

spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a iniciativy HateFree“), přičemž 

názorová stanoviska provozovatele byla divákům prezentována jako fakta. Diváci si tak na základě 

odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční komentáře je 

naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění. 

 

Pokud Rada dle § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. zjistí, že provozovatel vysílání porušuje povinnosti 

stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, upozorní jej na porušení tohoto zákona a 

stanoví mu lhůtu k nápravě, která musí být v souladu s ustanovením § 59 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. 

přiměřená charakteru porušené povinnosti. V daném případě byla lhůta k nápravě stanovena 7 dní od 

doručení tohoto upozornění. Podle § 59 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. dojde-li k nápravě ve stanovené 

lhůtě, Rada sankci neuloží. 

 

Pokud by provozovatel vysílání uvedenou povinnost nadále neplnil, bude Rada, v případě dalšího zjištění 

stejného porušení zákona o vysílání po stanovené lhůtě k nápravě, oprávněna ve správním řízení uložit 

sankci v souladu s příslušným ustanovením zákona č. 231/2001 Sb.  

 

Poučení:  

 

Proti upozornění na porušení zákona není přípustná žaloba podle § 66 zákona č. 231/2001 Sb. 

 

 

Ivan Krejčí 

předseda Rady 

pro rozhlasové a televizní vysílání 



Televize Prima 
FTV Prima, spol. S r. O. 
Na żønváøh 24/132 
180 00 Praha B 
ıć4811590s 
DíČCZ481159o8 
znønnavnhúnflımvflhflıfl 
uMisN‹éhoıoí.KIı.ıvPrız0. 
nø‹ııc.vıøzı‹z1a77a 

wwwlprłnaicz 

Rada pro rozhlasové a televizní 
vysílání 
Škrêıøva 44/6 
P.O. Box 181 
120 21 Praha 2 Vinohrady

K 
č. J.: RRTV/2066/2017-rud 
SP. zN.z 2o18ı968ıRuD/FTV 

V Praze dne 20. ledna 2017 
C.j.: PRWOO4/17 

Reakce na upozornění na údajné porušení zákona, 4 zpravodajské 
příspěvky O migrantech Zíráku, vysílané v březnu a dubnu 2016, žádost, 
aby RRTV při své rozhodovací praxi k upozorněni nepřihlížela 

Vážení, 

dne 17. ledna 2017 nám bylo doručeno písemné vyhotovení upozornění na 
údajné porušení zákona ve 4 zpravodajských příspěvcích O migrantech Z Iráku, 
vysílaných v březnu a dubnu 2016. 

Jsme přesvědčení, že upozornění bylo vydáno vrozporu se zákonem, a to 
Zejména Z následujících důvodů: 

1) V upozornění je odkaz na ustanovení § 31 odst. 3 zakona Č. 231/2001 
Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání (dale ,,ZRTV“), ale 
popis skutku odpovídá ustanovení § 31 odst. 2 ZRTV. Výše uvedene činí 
upozornění nezakonným a nepřezkoumatelným pro nesrozumitelnost. 

2) Žádný Z níže uvedených výroků, nám byly v upozornění vytýkány, není 
názorem či hodnoticím komentářem ve smyslu Zákona: 
- ,,Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George 

Batty Zmanipulovali. Ted' se ukazuje, že lidé Skutečně stoprocentně 
spokojeni nebyli.“ 

- „Máme si to vysvětlit tak, že V době natáčení naši reportáže byli 
uprchlici spokojeni a Svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal 
nikdo Odpovědět.“ 

- „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme 
jako první upozornili na to, že uprchllci nejsou spokojeni S 
ubytováním V Česku, Stala terčem útoku jiných médii a iniciativy 
l-lateFree.^' 

Všechny tyto výroky jsou skutkovými výroky, nikoli hodnotícímí soudy. 
Všechny tyto výroky jsme schopni doložit. Žádný Z těchto výroků RRTV 
nevyvrátila. Naopak, vodüvodnëní upozornění konstatovala následující: 
,,Na druhe' straně Ovšem nelze Opominout fakt, že provozovatel v rámci 
svého předchozího vyjádření k reportáži „irácké rodině se nelíbí byty" 
poskytl Radě takove podklady Uako například kontrolní překlady Adama 
Homsiho a Re/'zka Yasera apod), které poměrně jednoznačně prokázaly, 
že reportáž nebyla nikterak zmanipulovanág že promluva O 
„přema/ovaných kravínech“ Zřejmě Skutečné zazněla vkontextu nabídky 
bytů učinëne' iráckým uprchlíkům ze strany města Jihlava. To 
koneckonců dosvédćuje i fakt, že Rada se S podaným vysvětlením 
seznámila, aniž by současné vůči provozovateli podnikla další kroky, byl"



Televize Prima 
FTV Prima, spol. S r. o. 
Nxżøflváøh 24/132 
150 00 Pıaha 8 
ıè481159o8 
D|ČCZ481159o8 
ıapnaıııtvøbdıođıhırnlstłlunı 
uMđsfl‹Ahoıo\.ıd\ıvP|a1ıı. 
0dđC,\ıhZI‹a16778 

wvıvı.lpr'Iııa.ı2 

třeba jen vydání upozornění na porušení Zákona. Stejné tak /ze souhlasit 
s provozovatelem, že Georgis Batto se v reportáži odvysílané dne 23. 
dubna 2016, skutečné uvedl „Vstup do toho objektu byl jako krypta, tunel. 
Když říkám krypta, tunel, co to znamená? Když jsme vstoupili do toho 
baráku, po pravé straně by/y popelnice, a když vstoupíte do objektu, je 
cítit vlhkost, zápach. Je to vhodné ze zdravotního hlediska pro bydlení 
détí7“. 

3) Odůvodnění upozornění tak v podstatě vyvrací obvinění, ktere vyplývá 
Z usnesení RRTV o upozorněni. Na druhou stranu však - mimo rámec 
usnesení RRTV - konstruuje následující nové obviněni: „Problematická 
ovsem je, že k této obhajobě došlo ve chvíli, kdy byl celý případ ještě v 
procesu projednávání - provozovatel sice již podal požadované 
vysvětlení Radě (doručeno dne 29. března 2016), ta se však S jeho 
zněním 'seznámila na svém Zasedání konaném až 19. dubna 2016. V 
době odvysílání inkriminovaných tří reportáží tak ještě provozovatel 
nemohl vědět, že Rada sezná původní reportáž ze dne 11. února 2016 
jako v souladu se Zákonem. Přesto provozovatel jíž v této době 
předkládal divákům jako legitimní pouze jedno Z existujících názorových 
stanovisek, jeho redakční komentáře navádély kjedíné možné 
interpretaci popisovaných událostí a diváci si tak V dane chvíli nemohli 
vytvořit vlastní nezávislý názor. Bylo by možno očekávat že se 
provozovatel V následném zbravodaiství Dokusil do iisté mírv obhá/L 
ovšem k tomuto mělo dolít až ve chvíli, kdv mě/ iistotu, že minimálně ze 
stranv Rady nebude tato reportáž vyhodnocena iako manipu/ativní. tedy 
jako V rozporu se zákonem.“ Toto nové obvinění je zcela zjevně mimo 
jakoukoli skutkovou podstatu správního deliktu dle ZRTV. Zákon 
nenařizuje provozovateli vysílání čekat na vyhodnocení skutečností, 
O kterých má pojednávat Zpravodajská reportáž, ze strany státu, např. ze 
strany RRTV. Takový požadavek je vpříkrém rozporu sćl. 17 Listiny, 
V podstatě by se jednalo O nepřípustnou cenzuru. 

Vzhledem ke všemu výše uvedenému a take k tzv. „chilling“ efektu, známemu 
zjudikatury Evropského soudu pro lidská práva, který by takovéto nezákonně 
vydané upozornění melo na naplnëni svobody projevu a svobody médií V České 
republice, tímto žádáme, aby RRTV přijala usnesení, že k předmětnemu 
upozornění nebude při své rozhodovací praxi přihlízet. 

Zdvořile Žádáme O informaci, jak byla tato naše Žádost vyřízena. MQ“ 
za FTV Prima, spol. s ro. 
Ing. Marek Singer 
generální ředitel 

Děkujeme a jsme S pozdravem




