
Spis.zn.: 2015/1041/NEJ/Růz Zasedání Rady 22 / poř.č.: 17 
UID:4761246 Dne: 01. - 02. prosince 2015 
zpracoval: NEJEDLÝ Václav 

Věc: 
Různí provozovatelé; Souhrn podání 

Termín pro (vypravení) rozhodnutí Rady:  

Návrh na usnesení Rady: 
Rada se seznámila s těmito diváckými podáními, zaslanými v období od 2. do 23. listopadu 
2015 (celkem 28 podání): DONEAL, s.r.o.-JOJ Cinema-Turnaj zabijáků-18.10.-15:35 hodin; 
Reklama na přípravek Prevenar 13; ABC TV s.r.o.-kinoSvět- Sexy výzva-18.9.-00:00 hodin; 
Teleshopping „Reverso 1+1“ a „Ultimate Steamer“; Česká televize-ČT 2-Český žurnál-
12.11.-20:00 hodin; FTV Prima, spol. s r.o.-Prima-Krimi zprávy-20.11.-19:30 hodin; Česká 
televize-ČT2- Český žurnál: Matrix AB-19.11.-20:00 hodin; KINO BARRANDOV-struktura 
programu; CET 21 spol. s r.o.-Nova-Obsluhoval jsem anglického krále-17.11.-15:55 hodin; 
Česká televize-ČT24-informování o vystoupení prezidenta Zemana na Albertově-17.11.; 
Česká televize-obecná stížnost na kvalitu zpravodajství; Česká televize-ČT24-Hyde Park-
30.10.-20:05 hodin; THE WALT DISNEY COMPANY LIMITED-Disney Junior- Playhouse 
Disney-18. 10.-9:40 hodin; Sponzorský vzkaz T.S.Bohemia; FTV Prima, spol. s r.o.-Andílek 
na nervy-6.11.-20:15 hodin; Česká televize-ČT24-Hyde Park-15.4.-20:05 hodin; Česko 
Slovensko má talent-pravidla soutěže; CET 21 spol. s r.o.-Střepiny-15.11.-23:45 hodin; 
Česká televize-ČT D-Zprávičky-18.11.-18:40 hodin; Česká televize-ČT1-Události-18.10.-
19:00 hodin; CET 21 spol. s r.o.-Nova-Televizní noviny-9.11.-19:30 hodin;Česká televize-
ČT1-Reportéři ČT-16.11.-21:35 hodin; edukativní videa-žádost o odborný posudek; schéma 
programu ČT24 během státního svátku dne 17. listopadu; stížnost na nabídku zboží v 
obchodním domě Albert ; Česká televize-pásmo pořadů k Mezinárodnímu dni Romů; stížnost 
na Rychlou hru, na TV Barrandov; stížnost postoupená rumun.reg.orgánem-film Casanova 
na programu Film Cafe. 

A 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 
ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 
rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 
Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele DONEAL, s.r.o., IČ: 29135451, sídlem 
Pobřežní 297/14, 18600 Praha 8 - Karlín, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) 
zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním pořadu Turnaj zabijáků dne 18. října 2015 od 
15:35 hodin na programu JOJ Cinema se dopustil porušení povinnosti nezařazovat v době 
od 6:00 hodin do 22:00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický 
nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že uvedený pořad, který byl odvysílán v 
denním čase, kdy mohou být u obrazovky děti a mladiství, měl obsah, který má potenciál 
vyvolat zejména u dětského diváka psychický otřes či snížení citlivosti při vnímání násilí a 
jeho následků. Neakceptovatelný obsah představuje realisticky až naturalisticky 
prezentované krvavé násilí, zejména vraždění, násilí vykonávané bez morálních zábran a ve 
jménu zábavy v příběhu o turnaji v zabíjení organizovaném pro pobavení skupiny boháčů, 
kterého se účastní profesionální nájemní vrazi. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 15 dní ode 
dne doručení upozornění. 

A 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání žádá Ministerstvo zdravotnictví ČR o stanovisko ve 
věci přípravku Prevenar 13, který je očkovací látkou vázanou na lékařský předpis, konkrétně 

stránka . 14416-2



zodpovězení otázky, zdali je v tomto případě kampaň na uvedený přípravek součástí 
schválené vakcinační akce.  

A 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 
ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 
vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“), v platném znění, a na 
základě ustanovení § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, žádá společnost ABC 
TV s.r.o., IČ 01617184, sídlem Poděbradská 777/9, Praha 9, PSČ 190 00, jakožto 
zadavatele teleshoppingového bloku „Sexy výzva“, fungujícího na principu interaktivní 
soutěže, o podání vysvětlení, jakým přesným způsobem či mechanismem bylo možné v 
rámci teleshoppingového bloku zařazeného dne 17. září 2015 od 23:00 hodin do vysílání 
programu kinoSvět, dojít k výsledku prezentovanému jako správné řešení úlohy, tj. k číslu 
813. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy. 

A 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své kompetence dané § 5 
písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o 
změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“) a v souladu s 
ustanovením § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, (dále jen „zákon č. 
500/2004 Sb.“) žádá provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, Praha 
4, PSČ 140 70, o podání vysvětlení, jací odborníci (například dětský psycholog, sociolog, 
pedagog ) se podílejí na vzniku pořadu Zprávičky na programu ČT :D, jakým způsobem a v 
jakém rozsahu, a zejména, kdo rozhoduje o tom, jaké informace a s jakým vyzněním budou 
dětem předkládány, a jak je dbáno o to, aby informace byly pro děti skutečně srozumitelné a 
aby nutné zjednodušení podávaných informací nevedlo k zavádějícím závěrům. Rada 
stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy. 

Usnesení Rady: 
Rada se seznámila s těmito diváckými podáními, zaslanými v období od 2. do 23. listopadu 
2015 (celkem 28 podání): DONEAL, s.r.o.-JOJ Cinema-Turnaj zabijáků-18.10.-15:35 hodin; 
Reklama na přípravek Prevenar 13; ABC TV s.r.o.-kinoSvět- Sexy výzva-18.9.-00:00 hodin; 
Teleshopping „Reverso 1+1“ a „Ultimate Steamer“; Česká televize-ČT 2-Český žurnál-
12.11.-20:00 hodin; FTV Prima, spol. s r.o.-Prima-Krimi zprávy-20.11.-19:30 hodin; Česká 
televize-ČT2- Český žurnál: Matrix AB-19.11.-20:00 hodin; KINO BARRANDOV-struktura 
programu; CET 21 spol. s r.o.-Nova-Obsluhoval jsem anglického krále-17.11.-15:55 hodin; 
Česká televize-ČT24-informování o vystoupení prezidenta Zemana na Albertově-17.11.; 
Česká televize-obecná stížnost na kvalitu zpravodajství; Česká televize-ČT24-Hyde Park-
30.10.-20:05 hodin; THE WALT DISNEY COMPANY LIMITED-Disney Junior- Playhouse 
Disney-18. 10.-9:40 hodin; Sponzorský vzkaz T.S.Bohemia; FTV Prima, spol. s r.o.-Andílek 
na nervy-6.11.-20:15 hodin; Česká televize-ČT24-Hyde Park-15.4.-20:05 hodin; Česko 
Slovensko má talent-pravidla soutěže; CET 21 spol. s r.o.-Střepiny-15.11.-23:45 hodin; 
Česká televize-ČT D-Zprávičky-18.11.-18:40 hodin; Česká televize-ČT1-Události-18.10.-
19:00 hodin; CET 21 spol. s r.o.-Nova-Televizní noviny-9.11.-19:30 hodin;Česká televize-
ČT1-Reportéři ČT-16.11.-21:35 hodin; edukativní videa-žádost o odborný posudek; schéma 
programu ČT24 během státního svátku dne 17. listopadu; stížnost na nabídku zboží v 
obchodním domě Albert ; Česká televize-pásmo pořadů k Mezinárodnímu dni Romů; stížnost 
na Rychlou hru, na TV Barrandov; stížnost postoupená rumun.reg.orgánem-film Casanova 
na programu Film Cafe. 

11-0-0 

A 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 
ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 

stránka . 24416-3



rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 
Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele DONEAL, s.r.o., IČ: 29135451, sídlem 
Pobřežní 297/14, 18600 Praha 8 - Karlín, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) 
zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním pořadu Turnaj zabijáků dne 18. října 2015 od 
15:35 hodin na programu JOJ Cinema se dopustil porušení povinnosti nezařazovat v době 
od 6:00 hodin do 22:00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický 
nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že uvedený pořad, který byl odvysílán v 
denním čase, kdy mohou být u obrazovky děti a mladiství, měl obsah, který má potenciál 
vyvolat zejména u dětského diváka psychický otřes či snížení citlivosti při vnímání násilí a 
jeho následků. Neakceptovatelný obsah představuje realisticky až naturalisticky 
prezentované krvavé násilí, zejména vraždění, násilí vykonávané bez morálních zábran a ve 
jménu zábavy v příběhu o turnaji v zabíjení organizovaném pro pobavení skupiny boháčů, 
kterého se účastní profesionální nájemní vrazi. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 15 dní ode 
dne doručení upozornění. 

11-0-0 

A 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání žádá Ministerstvo zdravotnictví ČR o stanovisko ve 
věci přípravku Prevenar 13, který je očkovací látkou vázanou na lékařský předpis, konkrétně 
zodpovězení otázky, zdali je v tomto případě kampaň na uvedený přípravek součástí 
schválené vakcinační akce.  

11-0-0 

A 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 
ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 
vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“), v platném znění, a na 
základě ustanovení § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, žádá společnost ABC 
TV s.r.o., IČ 01617184, sídlem Poděbradská 777/9, Praha 9, PSČ 190 00, jakožto 
zadavatele teleshoppingového bloku „Sexy výzva“, fungujícího na principu interaktivní 
soutěže, o podání vysvětlení, jakým přesným způsobem či mechanismem bylo možné v 
rámci teleshoppingového bloku zařazeného dne 17. září 2015 od 23:00 hodin do vysílání 
programu kinoSvět, dojít k výsledku prezentovanému jako správné řešení úlohy, tj. k číslu 
813. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy. 

11-0-0 

A 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své kompetence dané § 5 
písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o 
změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“) a v souladu s 
ustanovením § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, (dále jen „zákon č. 
500/2004 Sb.“) žádá provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, Praha 
4, PSČ 140 70, o podání vysvětlení, jací odborníci (například dětský psycholog, sociolog, 
pedagog ) se podílejí na vzniku pořadu Zprávičky na programu ČT :D, jakým způsobem a v 
jakém rozsahu, a zejména, kdo rozhoduje o tom, jaké informace a s jakým vyzněním budou 
dětem předkládány, a jak je dbáno o to, aby informace byly pro děti skutečně srozumitelné a 
aby nutné zjednodušení podávaných informací nevedlo k zavádějícím závěrům. Rada 
stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy. 

11-0-0 

Přílohy: 
Dokument (text materiálu, 25.11.2015, přehled podání s návrhy dalšího postupu); Dokument 
(ostatní, 26.11.2015, podani); Dokument (analýza pořadu, 18.11.2015, 

stránka . 34416-4



vozovatelé@TV@DONEAL, s.r.o@JOJ Cinema@2015.10.18@15.47.02@Pořad Turnaj 
zabijáků); Dokument (analýza pořadu, 20.11.2015, @2015.11.04@20.32.22@Obchodní 
sdělení Prevenar, nova cinema); Dokument (analýza pořadu, 24.11.2015, 
vozovatelé@TV@ČESKÁ TELEVIZE@CT2@2015.11.12@20.05@Pořad Český žurnál Pět 
zrození); Dokument (analýza pořadu, 27.11.2015, vozovatelé@TV@ČESKÁ 
TELEVIZE@CT24@2015.11.17@14.25@Pořad zeman-albertov, resp. část pořadu podání 
10); Dokument (analýza pořadu, 27.11.2015, vozovatelé@TV@ČESKÁ 
TELEVIZE@CT2@2015.11.19@20.00@Pořad Matrix AB podání 7); Dokument (analýza 
pořadu, 27.11.2015, vozovatelé@TV@ČESKÁ 
TELEVIZE@CT24@2015.04.15@20.05@Pořad hyde park podání 16); Dokument (analýza 
pořadu, 27.11.2015, vozovatelé@TV@CET 21 spol. s 
r.o@Nova@2015.11.17@15.55@Pořad obsluhoval jsem podání 9); Dokument (analýza 
pořadu, 27.11.2015, vozovatelé@TV@FTV Prima, spol. s 
r.o@Prima@2015.11.20@19.30@Pořad krimi, resp. část pořadu podání 6); Dokument 
(analýza pořadu, 27.11.2015, vozovatelé@TV@ČESKÁ 
TELEVIZE@CT24@2015.10.30@20.05@Pořad hyde park-moldan podání 12); Dokument 
(analýza pořadu, 27.11.2015, vozovatelé@TV@CET 21 spol. s 
r.o@Nova@2015.11.15@23.30@Pořad střepiny podání 18); Dokument (analýza pořadu, 
27.11.2015, vozovatelé@TV@CET 21 spol. s r.o@Nova@2015.11.19@19.30@Pořad tv 
noviny-řidička, resp. část pořadu podání 21); Dokument (analýza pořadu, 27.11.2015, 
vozovatelé@TV@CET 21 spol. s r.o@Nova@2015.11.11@20.00@Obchodní sdělení 
reklama t.s.bohemia, podání 14); Dokument (analýza pořadu, 27.11.2015, 
vozovatelé@TV@ČESKÁ TELEVIZE@CT1@2015.11.18@19.00@Pořad události-TTIP, 
resp. část pořadu podání 20); Dokument (analýza pořadu, 27.11.2015, 
vozovatelé@TV@ČESKÁ TELEVIZE@CT1@2015.11.16@21.35@Pořad reportéři čt-
zeman, resp. část pořadu podání 22);  

Lustrum: 
 

stránka . 44416-5



 
 
1) DONEAL, s.r.o.-JOJ Cinema-Turnaj zabijáků-18.10.-15:35 hodin; 

 
Po obdržení vyžádaného záznamu od provozovatele vysílání se vracíme k případu (podání č. 
27 ze souhrnu podání na zasedání 20/2015, bod 25), na který upozornila stížnost (e-mail UID: 
4724486, č. j. RRTV/8955/2015-P a dopis UID: 4729653, č. j. RRTV/9045/2015-P). Stížnost 
poukazovala na násilný obsah filmu Turnaj zabijáků, postoupená slovenskou Radou pro 
vysílání a retransmisi. Film byl vysílán 18. října 2015 od 15:35 hodin. Na žádost Rady 
provozovatel zapůjčil záznam na disku DVD (přesně řečeno zapůjčil dva disky DVD se 
stejným záznamem), přiloženém k dopisu UID: 4729653, č. j. RRTV/9527/2015-P (doručeno 
12. listopadu 2015).  
 
(Monitoring proběhl 16. listopadu 2015) 
 
Vyjádření OATV:  
 
Stížnost se týká odvysílání filmu Turnaj zabijáků (The Tournament) 18. října 2015 od 15:35 
hodin. Zapůjčený záznam má do obrazu vkopírován časový kód, podle kterého je možné 
upřesnit dobu vysílání na úsek 15:47:02-17:18:07 hodin. Veřejné zdroje uvádějí u tohoto 
filmu žánr akční a thriller. Filmový server IMDb.com uvádí pro tento film následující 
certifikaci přístupnosti v různých zemích: „Argentina:13 / Australia:R / Canada:R / 
Finland:K-18 / Germany:18 (cut) / Japan:R15+ / Netherlands:16 / New Zealand:R18 / 
Portugal:M/16 / Singapore:M18 (cut) / South Korea:18 / Sweden:15 / UK:18 / USA:R“. 
Certifikace R (Restricted) v USA je dávána do souvislosti s obsahem výrazného krvavého 
násilí, s jazykem a částečně se zobrazením nahoty („Rated R for strong bloody violence, 
language and some nudity“). Dostupné informace o přístupnosti filmu v různých zemích tedy 
ukazují, že převládá přístupnost od 18 let nebo obdobné věkové hranice. Ve veřejných 
zdrojích je dostupná tato distributorská anotace obsahu: „Turnaj zabijáků: souboj na život a na 
smrt mezi třiceti špičkovými nájemnými vrahy z různých koutů světa. Poslední, kdo přežije, 
získá 10 miliónů dolarů. Titul jedničky ve svém oboru navíc otvírá cestu k prestižním 
zakázkám. Nepřetržitý přenos z jejich klání sleduje skrytou kamerou skupinka miliardářů, 
kteří si vsadili na vítěze. V drsném akčním thrilleru předvádí světová zabijácká elita to 
nejlepší ze všech možných disciplín. Turnaj zabijáků je nejen příběhem lásky, zrady a pomsty 
favoritů krvavého zápasu o přežití, ale také vykoupení. To když si konečně uvědomí, jakou 
má život cenu…“ (podle http://www.bontonland.cz/turnaj-zabijaku-tournament/). Dostupná je 
také tato anotace: „…30 nejlepších nájemných zabijáků ze všech koutů světa se utká v 
náhodně zvoleném městě, poslední přeživší získává deset milionů dolarů a označení jedničky 
ve svém oboru. Klání je neustále monitorováno, aby si zvrhlí zbohatlíci mohli užívat pohled 
na brutální hru a sázet na vítěze…“ (podle http://www.csfd.cz/film/236050-turnaj-
zabijaku/prehled/). 
 
Obsah filmu: 
Dostupné anotace obsahu filmu jsou výstižné. Je možné dodat, že základní dějovou linií je 
turnaj nájemných vrahů z celého světa o cenu 10 milionů dolarů. Úkolem zabijáků je zabít 
ostatní účastníky turnaje. Účastníci turnaje mají pod kůži voperován čip, který umožňuje 
organizátorům turnaje a každému účastníkovi sledovat polohu všech účastníků turnaje. 
Účastníkům k tomu slouží hlásič podobný mobilnímu telefonu nebo navigaci do auta, na 
jehož displeji vidí mapu svého okolí se svítícími body, označujícími další účastníky turnaje. 
Režie turnaje má přístup ke všem kamerovým systémům ve městě i v interiérech, kde nějaké 

stránka . 54416-6



bezpečnostní kamery jsou, i ke kameře na satelitu. Sleduje na jejich záběrech pohyb účastníků 
turnaje a zajímavé záběry posílá na monitory do sálu, kde skupina boháčů sází na vítěze. Na 
monitorech sledují, jak se úspěšnější soutěžící vypořádávají se svými soky, takže jejich počet 
postupně klesá a mění se jejich sázkový kurz, a sázející se dobře baví. Čip v těle soutěžících 
kromě lokalizační funkce vysílá také signál o zabití svého nositele. Obsahuje ale také 
výbušninu, kterou může režie turnaje dálkově odpálit. Turnaj musí mít jediného vítěze ve 
stanoveném časovém limitu. Kdyby na konci limitu zbýval více než jeden soutěžící, budou 
všechny čipy odpáleny a všichni zbývající soutěžící zemřou. To motivuje účastníky turnaje ke 
spěchu a k tomu, aby se nevyhýbali boji. Dálkově odpálen byl ale také čip jednoho z 
účastníků turnaje, který byl přemožen, vítězka souboje váhala se zastřelením poraženého, a 
režie čip odpálila, aby se průběh turnaje neprotahoval (16:47:43 hodin). Proč vůbec účastníci 
turnaje vykonávají nájemné vraždy, se ve filmu neřeší. Tato neznámost racionálních důvodů 
vražd vykonávaných nájemnými vrahy je vyjádřena v promluvě účastnice turnaje v zabíjení 
Lai Lai, když se přiznává dalšímu účastníkovi turnaje Joshuovi Harlowovi k vraždě jeho 
ženy: „…nikdy nevíme proč…“ (čas 17:05:34-43 hodin). Osobní motivace k účasti v turnaji v 
zabíjení je částečně naznačena u dvou ze zabijáků, kteří patří ke hlavním postavám příběhu – 
Lai Lai chce získat peníze, aby mohla nájemného vraždění zanechat, a vítěz minulého turnaje 
Joshua Harlow, který vraždění po minulém turnaji zanechal, se nyní chce pomstít za vraždu 
své manželky. Tu vykonala právě Lai Lai, a to na objednávku ředitele turnaje Powerse, který 
tím chtěl motivovat minulého vítěze k opětovné účasti v turnaji. Druhá dějová linie se odvíjí 
od toho, že na začátku turnaje si jeden účastník vyřízl čip, a ten spolkl nic netušící člověk, 
který snídal v bufetu a čip vypil v kávě. Záměrem onoho účastníka turnaje bylo sledovat 
netušící osobu s čipem, který bude přitahovat ostatní zabijáky v turnaji, a likvidovat je bez 
rizika, že sám může být sledován. Netušící osobou s čipem je páter MacAvoy, který prochází 
životní krizí – je alkoholik a nemůže najít cestu zpátky k řádnému životu. Brzy narazí na Lai 
Lai, která z jeho chování a z dění okolo něj pochopí, že nepatří k účastníkům turnaje, a snaží 
se ho chránit. Jejich čipy ale přitahují další zabijáky v turnaji včetně vítěze minulého turnaje 
Joshuy Harlowa, kterému jiný účastník turnaje prozradil, že to byla Lai Lai, kdo vykonal 
nájemnou vraždu jeho ženy. Nakonec se všichni tři setkají v opuštěném kostele, kde není 
kamerový systém. Lai Lai se přizná k vraždě ženy Joshuy Harlowa a prozradí, že ji u ní 
objednal ředitel turnaje Powers, aby přiměl minulého vítěze k opětovné účasti. Páter 
MacAvoy, který už vypadl z turnaje, když konečně vyzvrátil spolknutý čip, přesvědčí 
Harlowa, aby Lai Lai, která chce začít nový život, ušetřil. Harlow použije nůž ne k tomu, aby 
Lai Lai zabil, jak to v tu chvíli vypadá, ale k vyříznutí jejího čipu. Pak si jde k řediteli turnaje 
pro výhru. Namísto inkasování výhry ale nacpe řediteli turnaje do úst čip získaný od Lai Lai, 
ten se znovu aktivuje, a ve zbývajících necelých pěti sekundách předtím již zastaveného 
časového limitu turnaje oba vybuchnou. Páter MacAvoy po drastických zážitcích získá 
ztracenou duševní rovnováhu a Lai Lai má možnost začít nový život. 
 
K obsahu: 
Podstatnou část obsahu filmu Turnaj zabijáků tvoří líčení zejména zabíjení, ale také soubojů 
se zbraní i beze zbraně, zraňování, mučení a destrukce v realistickém až naturalistickém 
obrazovém zpracování. Mnoho násilných scén je značně krvavých, jako např. scéna s 
rozstřelením hlavy zblízka (čas 15:50:00-03 hodin), scéna zastřelení muže ve skoku 
(16:32:43-48 hodin) nebo scény roztrhání živého člověka výbuchem (čas 16:47:35-45 hodin a 
čas 17:11:20-30 hodin). Vizuální zpracování krvavých a dalších násilných scén je výrazně 
explicitní až naturalistické s množstvím krve, letících částí těla roztrhaného výbuchem atd. 
Vraždění je vykonáváno bez morálních zábran profesionálními zabijáky. Vraždění ve formě 
turnaje probíhá na objednávku a pro pobavení skupiny boháčů, kteří také neprojevují žádné 
morální zábrany, stejně jako režie turnaje v zabíjení, která průběh sleduje bez emocí a v 

stránka . 64416-7



případě potřeby mu dodá větší spád odpálením výbušniny v těle účastníka turnaje na dálku (v 
čase 16:47:43 hodin), která je pojistkou proti úniku účastníků z probíhajícího turnaje. Ve 
filmu nejsou prezentovány jen souboje a zabíjení profesionálních vrahů navzájem, ale také 
např. zohavení mrtvoly zavražděného člověka (uříznutím prstu do sbírky) a zabití zvířete 
(psa) z důvodu deviantního chování pachatele (pasáž 16:19:23-16:20:36 hodin), vražda nic 
netušící ženy jinou ženou – profesionální vražedkyní – na objednávku (16:50:50-16:53:14), 
nebo vraždy či zabití lidí náhodně se vyskytnuvších v místě boje profesionálních zabijáků na 
život a na smrt (zejména ve scéně bitvy několika účastníků turnaje v zabíjení v baru – v rámci 
úseku 16:30:18-16:32:04). Bez následků pro náhodné účastníky událostí nemohla zůstat např. 
také série havárií aut vyvolaných při pronásledování ujíždějícího autobusu kamionem (úsek 
cca 16:55:00-17:01:00 hodin). 
Divák je hned na začátku filmu konfrontován s drsným obsahem příběhu. Namísto většího 
vysvětlování, oč ve filmu půjde, tvoří úvod filmu finální scéna minulého turnaje v zabíjení. 
Přeživší účastníci turnaje se v prostoru jatek brodí v krvi mezi mrtvolami soků. Poslednímu 
bojeschopnému soupeři nastávající vítěz zblízka ustřelí hlavu, která se rozletí na kusy. 
Posledního umírajícího soupeře vítěz po přátelském rozhovoru dorazí ranou z revolveru. 
Finální vyznění filmu je problematické. Únik ze světa zla umožní příběh dvěma hlavním 
postavám filmu: (1) Páter MacAvoy se po otřesu z prožitých událostí zbaví alkoholismu a 
vede opět řádný život. Má za sebou ale také třeba událost, kdy způsobil smrt účastníka turnaje 
v zabíjení, jehož identifikační čip nevědomky spolkl, kterou je možné chápat i tak, že 
okolnosti dovedou k zabíjení i nezúčastněného člověka – páter za volantem autobusu, který 
ujíždí před kamionem řízeným dalším účastníkem turnaje zabijáků, přibrzdí v okamžiku, kdy 
se ten, kdo ho zatáhl do turnaje, snaží přelézt do zadního okénka spodního patra 
dvoupatrového autobusu, a pronásledující kamion ho rozdrtí (17:00:00-17:00:15 hodin). (2) 
Profesionální vražedkyně Lai Lai podle filmu utrpěla šok, když dodatečně zjistila, že žena, 
jejíž nájemnou vraždu vykonala, byla těhotná. Až tento šok ji pohnul k rozhodnutí skončit s 
vražděním na objednávku. Při přiznání k této nájemné vraždě (již zmíněný úsek (16:50:50-
16:53:14 hodin) ale vylíčila, že v okamžiku této vraždy dala přednost profesionálnímu 
přístupu, tedy splnění zakázky nájemné vraždy, před morálními zábranami, které v tom 
okamžiku pociťovala. Nekonzistentnost morálky je tu evidentní: Má se snad divák domnívat, 
že pokud by Lai Lai nebyla otřesena zjištěním, že zastřelila těhotnou ženu, patrně by dále 
pokračovala ve své dosavadní profesi? K úniku ze světa zla ovšem Lai Lai použila zapojení 
do turnaje v zabíjení, který jí má přinést potřebné peníze k úniku, neboli cestu dalších vražd. 
Na konci filmu zůstávají nedotčeni událostmi také vedlejší či okrajové postavy příběhu – 
skupina boháčů, k jejichž povyražení se turnaj v zabíjení konal, či mladí muži z technické 
režie turnaje, kteří vedli nevzrušenou komunikaci s ředitelem turnaje do jeho sluchátek, 
vyhledávali v kamerových systémech nejpoutavější záběry masakrů v exteriérech či 
interiérech a posílali je na monitory, kde je mohli sledovat zmínění boháči. Tito dva „ajťáci“ 
opouštějí scénu (17:11:58-17:12:03 hodin) se slovy: „Tak, asi půjdu domů. – Já taky.“ V 
závěrečné sekvenci jsou uvedeny záběry z televizního zpravodajství informujícího o 
zaznamenaných následcích vražedného řádění ve městě – reportéři sdělují (17:12:45-52 
hodin): „Vyšetřování je komplikované z důvodu nedostatku nahrávek z průmyslových 
kamer… Zákonodárci se zasazují o plošné zvýšení sledovacích zařízení…“. Divák z toho 
může vyrozumět, že trestné činy, k nimž v rámci turnaje zabijáků došlo, nebudou vyšetřeny, a 
že pro příští podobné turnaje budou k dispozici ještě propracovanější kamerové systémy. Toto 
vyznění filmu je obtížné považovat za katarzi, která diváka očistí od drsného obsahu příběhu. 
Na serveru IMDb.com se v „obsahové poradně“ (content advisory) výstižně k obsahu násilí a 
krvavých scén (Violence & Gore) ve filmu Turnaj zabijáků uvádí, že jsou prakticky 
nespočetné („Almost too many scenes to count“). Nemá význam dokumentovat zjištění z 
monitoringu, že obsah je výrazně krvavý a násilný, jednotlivými příklady, protože pasáže 

stránka . 74416-8



tohoto charakteru jsou ve filmu časté a rozsáhlé. Vražd a dalších krvavých událostí jsou ve 
filmu desítky. 
 
Je možné poznamenat, že při hledání informací o filmu Turnaj zabijáků bylo ve veřejných 
zdrojích (http://www.parabola.cz/clanky/5594/joj-cinema-predstavila-program-na-prvni-
vysilaci-tyden/) zaznamenáno, že tento film je v nabídce programu JOJ Cinema již od prvního 
týdne vysílání, konkrétně od pátku 19. června 2015.  
  
Pokud by byl pořad takového obsahu vysílán v době 22-6 hodin (nebo s tzv. rodičovským 
zámkem), bylo by možné jeho vysílání akceptovat. Dospělý divák je schopen odstupu od 
vysílaného obsahu, může ho hodnotit např. jako ukázku akčního žánru na téma souboje všech 
proti všem ve stylu počítačových stříleček, ale zejména dětský divák takovou schopnost 
odstupu nemá. Věrohodnost příběhu dodává jeho realistické zpracování. Obsah filmu Turnaj 
zabijáků, tedy obsah realisticky až naturalisticky prezentovaného krvavého násilí, zejména 
vraždění, násilí vykonávaného bez morálních zábran a ve jménu zábavy, je obsahem, který je 
zejména u dětského diváka schopen vyvolat psychický otřes či snížení citlivosti při vnímání 
násilí a jeho následků. OATV doporučuje upozornit provozovatele na porušení zákona. 
Vysílání programu JOJ Cinema bylo zahájeno v nedávné době a zatím nepřipadá v úvahu 
možnost uložení pokuty. 
 
Návrh usnesení: 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 
ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 
rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 
Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele DONEAL, s.r.o., IČ: 29135451, sídlem 
Pobřežní 297/14, 18600 Praha 8 - Karlín, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) 
zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním pořadu Turnaj zabijáků dne 18. října 2015 od 
15:35 hodin na programu JOJ Cinema se dopustil porušení povinnosti nezařazovat v době 
od 6:00 hodin do 22:00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, 
psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že uvedený pořad, který byl 
odvysílán v denním čase, kdy mohou být u obrazovky děti a mladiství, měl obsah, který má 
potenciál vyvolat zejména u dětského diváka psychický otřes či snížení citlivosti při vnímání 
násilí a jeho následků. Neakceptovatelný obsah představuje realisticky až naturalisticky 
prezentované krvavé násilí, zejména vraždění, násilí vykonávané bez morálních zábran a ve 
jménu zábavy v příběhu o turnaji v zabíjení organizovaném pro pobavení skupiny boháčů, 
kterého se účastní profesionální nájemní vrazi. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 15 dní ode 
dne doručení upozornění. 
 

 
2) Reklama na přípravek Prevenar 13; 

 
Radě byl dne 13. 11. 2015 pod č. j. 9573/2013 doručen podnět Svazu zdravotních pojišťoven 
ČR (dále jen „Svaz“) ve věci reklamy na přípravek Prevenar 13. 
 
V rámci své stížnosti Svaz uvádí, že se v případě jeho podání jedná o reklamu na přípravek 
PREVENAR 13, doplněk názvu IMS INJ SUS 1X0.5ML+J, kód SÚKL 0149868 a jeho použití 
pro nepovinné očkování skupiny pojištěnců starších 65 let proti pneumokokovým infekcím 
hrazené z prostředků veřejného zdravotního pojištění podle ust. § 30 odst. 2, písm. b), bod 4 
zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Uvedený přípravek je 

stránka . 84416-9



polysacharidová konjugovaná očkovací látka (vakcína) proti pneumokokovým infekcím. Na 
tento typ přípravku podle našeho názoru nemůže v médiích běžet reklama, která seznamuje 
diváky s použitím a vlastnostmi přípravku s cílem zvýšit jeho prodej držiteli rozhodnutí o 
registraci.  
 
Dle Svazu je uvedená reklama v rozporu s ustanovením § 5a odst. 2 písm. a) a odst. 3 zákona 
č. 40/1995 Sb., kde se uvádí, že předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost nesmí být 
humánní léčivé přípravky, jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis. Tento zákaz však 
se nevztahuje na humánní léčivé přípravky použité v rámci vakcinační akce schválené 
Ministerstvem zdravotnictví.  
 
Vyjádření OATV: 
 
V rámci rešerše bylo zjištěno, že se stížnost týká reklamy Prevenar 13, která byla uvedena 
v premiérovém vysílání dne 1. 10. 2015 od 6:27:41 hodin na programu Šlágr. Jak je uvedeno 
v obsahu podnětu, v případě vakcín (tedy přípravků vázaných na lékařský předpis) existuje 
výjimka v podobě schválení vakcinační akce ze strany Ministerstva zdravotnictví ČR. V této 
souvislosti navrhujeme vyžádat ze strany ministerstva stanovisko, kterým bude specifikováno, 
zdali se v uvedeném případě nejedná o vakcinační akci schválenou dle příslušných předpisů. 
V návaznosti na toto sdělení bude provedena analýza obsahu reklamy a navržen další postup 
ve věci. 
 
Návrh usnesení 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání žádá Ministerstvo zdravotnictví ČR o stanovisko ve 
věci přípravku Prevenar 13, který je očkovací látkou vázanou na lékařský předpis, 
konkrétně zodpovězení otázky, zdali je v tomto případě kampaň na uvedený přípravek 
součástí schválené vakcinační akce. 
 

3) ABC TV s.r.o.-kinoSvět- Sexy výzva-18.9.-00:00 hodin;  
 
Stěžovatel (č. j. 7958/2015) má podezření na podvod a nekalé praktiky v souvislosti s 
teleshoppingovým blokem Sexy výzva, vysílaným dne 18. září 2015 od 00:00 hodin (na 
internetových stránkách programu je jako čas začátku pořadu uváděna pro každý den 23. 
hodina) na programu kinoSvět. Usuzuje, že správných řešení soutěžního zadání „sečtěte 
všechna čísla na obrázku“ je několik a produkce na závěr pořadu pravděpodobně vybere to, 
které nikdo nevyslovil.  
 
Vyjádření AOTV: 
 
Rada z technických důvodů kompletními záznamy předmětného teleshoppingu bezprostředně 
nedisponovala a musela je proto vyžádat od provozovatele, společnosti Československá 
filmová společnost, s.r.o. V reakci na výzvu provozovatel požadované záznamy poskytl 
prostřednictvím veřejné datové sítě. 
 
Stěžovatelem popsaný teleshoppingový blok Sexy výzva byl do vysílání programu kinoSvět 
zařazen v noci ze 17. na 18. září 2015, se začátkem v 23:00:00 hodin. Před začátkem i po 
svém skončení pak byl od ostatních částí vysílání oddělen předělem (nápis 
„TELESHOPPING“). Sexy výzva funguje na principu interaktivní soutěže, kdy jsou diváci 
pod příslibem postupně se navyšující výhry vyzýváni moderátorkou, aby do studia 

stránka . 94416-10



telefonovali správné odpovědi na hádanky, které jsou jim předkládány. V případě 
zveřejněných telefonních čísel se pak jedná o linku se zvýšeným tarifem (90 Kč/min. vč. DPH 
pro hovory uskutečněné z ČR. Vedle informací pro spotřebitele (telefonní čísla, cena hovoru, 
výše potenciální výhry) je v pravé dolní části obrazovky vloženo video s dámským 
striptýzem.  
 
Soutěžní úkol, na který upozorňuje stěžovatel, se objevil hned na začátku bloku (a hledání 
řešení zaplnilo celou jeho stopáž). Diváci měli sečíst všechna čísla na obrázku. Tento obrázek, 
situovaný v pravé části obrazovky, zachycuje číselnou řadu a též ženu držící v ruce 
kalkulačku, na jejímž displeji je číslo 89. Moderátorka přitom nesčetněkrát během pořadu 
zdůrazňovala slova „sečíst všechna čísla“, přičemž oblast, v níž se měla čísla sčítat, explicitně 
omezila na výseč obsahující číselnou řadu a ženu držící kalkulačku. 
 

 
 
V souvislosti s popisovanou hádankou bylo do studia postupně přepojeno několik desítek 
volajících, přičemž nikdo z nich neuvedl odpověď, která by byla označena jako správná. 
Nakonec tedy moderátorka výsledek prozradila sama. Bylo jím číslo 813. Nijak však 
nespecifikovala klíč, jakým se lze k danému výsledku dobrat.  
 

 
 

stránka . 104416-11



Zejména přitom není zcela zřejmé, která všechna čísla byla do deklarovaného výsledku 
zahrnuta. Je pravděpodobné, že z dodaného záznamu ve skutečnosti nejsou ani všechna čísla 
čitelná. To se týká zejména drobného nápisu na kalkulačce.  
 
Obdobným případem se již Rada zabývala v souvislosti s vysíláním teleshoppingového bloku 
Sexy výzva dne 4. července 2015 na programu Pohoda (sp. zn. 2015/658/RUD/TP). Též v 
tomto teleshoppingovém bloku bylo úkolem diváků sečíst všechna čísla na obrázku.  
 

 
 
 
Provozovatel programu byl požádán o vysvětlení, jakým způsobem lze dojít k 
prezentovanému výsledku. K zaslanému vysvětlení bylo přiloženo vyjádření dodavatele 
dotyčného teleshoppingového bloku, společnosti TipTV production s.r.o., které však 
vysvětlení principu výpočtu neobsahovalo. Společnost TipTV production s.r.o. tedy byla 
požádána o sdělení přesného způsobu či mechanismu, jakým dospěl k výsledku. Daná 
společnost se však vyjádřila, že uvedenou telefonickou soutěž neprovozuje. Jako 
provozovatele uvedla společnost ABC TV s.r.o., IČ 01617184, sídlem Poděbradská 777/9, 
Praha 9, PSČ 190 00. Její vyjádření není dosud k dispozici.  
 
Rada tedy může v tomto případě, stejně jako v minulosti, konstatovat pouze tolik, že odhalení 
přesného mechanismu fungování interaktivní složky těchto pořadů není v jejích možnostech. 
Předpoklad stěžovatele, že správných řešení je několik a na závěr je vybráno takové, které 
nikdo nevyslovil, se sice nejeví příliš pravděpodobně, jelikož obálka se „správným“ řešením 
je po celou dobu trvání teleshoppingového bloku v obraze, nicméně popsaný konkrétní případ 
může spadat mezi ty, které byly už v minulosti Radou klasifikovány jako úmyslné zadávání 
příkladu, který nemá objektivně správné řešení. Mohlo by se tak jednat o klamavou obchodní 
praktiku dle ustanovení § 4 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Nabízí se 
tedy opětovné vyžádání vysvětlení od zadavatele teleshoppingového bloku, jakým způsobem 
lze dojít k prezentovanému výsledku. 
 
Záznam zhlédnut 23. listopadu 2015 
 
Návrh usnesení: 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své působnosti dané 
ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 

stránka . 114416-12



vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“), v platném znění, a na 
základě ustanovení § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, žádá společnost ABC 
TV s.r.o., IČ 01617184, sídlem Poděbradská 777/9, Praha 9, PSČ 190 00, jakožto zadavatele 
teleshoppingového bloku „Sexy výzva“, fungujícího na principu interaktivní soutěže, o 
podání vysvětlení, jakým přesným způsobem či mechanismem bylo možné v rámci 
teleshoppingového bloku zařazeného dne 17. září 2015 od 23:00 hodin do vysílání 
programu kinoSvět, dojít k výsledku prezentovanému jako správné řešení úlohy, tj. k číslu 
813. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy. 
 

 
4) Teleshopping „Reverso 1+1“ a „Ultimate Steamer“; 

 
Radě byla doručena reakce stěžovatele na dopis, kterým ho Rada informovala, že jeho podnět 
týkající se teleshoppingu „Reverso 1+1“ a „Ultimate Steamer“, byl postoupen České 
obchodní inspekci a že ze strany Rady nebylo zahájeno správní řízení pro důkazní nouzi. 
Stěžovateli není jasné, o jakou důkazní nouzi se jedná, když zákon o regulaci reklamy říká, že 
zadavatel reklamy je povinen uchovávat ukázku každé reklamy nejméně po dobu 5 let ode 
dne, kdy byla reklama naposledy šířena. Kromě toho stěžovatel poukazuje na to, že má 
nahrávky obou spotů k dispozici a může je Radě poskytnout. Kromě toho výrobek Reverso 
1+1 je opět na internetových stránkách WS International a.s. prodáván a Rada by se tedy měla 
tímto opětovně zabývat. Závěrem stěžovatel kritizuje činnost Rady, kdy dle jeho slov by Rada 
měla každý teleshopping monitorovat, a ne pouze čekat, že se ozve někdo z diváků. A když už 
se někdo ozve, tak jej odmítnout jen proto, že právně nedostatečně formuloval podstatu 
problému (viz stížnost týkající se výrobku Platinum Ultimate Care). Rada má dle stěžovatele 
prostředky a specialisty na to, aby nedokonalou stížnost transformovala do stížnosti, která je 
definována správně. 
 
Vyjádření OATV: 
 
Stěžovatel zaslal Radě v uplynulých týdnech několik stížností, které se všechny zabývaly 
problematikou nabídky 1 + 1 zdarma, která probíhá v teleshoppingových spotech společnosti 
WS International a.s. Rada se všemi podáními velmi důkladně zabývala, přičemž dospěla 
k závěru, že v některých případech tu je důvod pro zahájení správního řízení (teleshopping 
Harry Blackstone či Chop-it, Bland-it), v dalších případech pak Rada rozhodla postoupit 
podněty České obchodní inspekci. Jednalo se konkrétně o nabídku produktu Reverso a 
produktu Ultimate Steamer. V případě těchto dvou výrobků byla v teleshoppingu nabízena 
rovněž akce 1+1, tedy při zakoupení jednoho výrobku získá divák druhý zcela zdarma. 
Jelikož však Rada neměla možnost ověřit, za jakou cenu je v běžné obchodní síti daný 
výrobek prodáván (neboť dané produkty nebyly v době zpracování analýzy v internetovém 
obchodě prodávány), rozhodla podnět postoupit České obchodní inspekci. Ta může v rámci 
svých pravomocí lépe ověřit, za jakou cenu jsou tyto jednotlivé produkty v obchodní síti 
prodávány a zda tedy nedochází ke klamání spotřebitele. Onou zmiňovanou důkazní nouzí tak 
Rada měla na mysli, že v případě, kdy nemá možnost srovnat cenu uváděnou v teleshoppingu 
s cenou, za kterou je produkt reálně prodáván, pak nemůže jakkoli prokázat, že zde dochází 
ke klamání spotřebitele. V případě nabídky akce 1+1 zdarma je vždy třeba zkoumat, za jakou 
cenu je prodáván jednotlivý produkt v běžné obchodní síti a zda tedy divák skutečně platí jen 
za tento produkt a druhý získává zdarma. Pakliže není daný produkt prodáván současně 
v internetovém obchodě, pak Rada nemá žádnou možnost ověřit, zda ke klamání spotřebitele 
dochází či nikoli. V případě produktů Reverso a Ultimate Steamer došlo přesně k této situaci, 
kdy byly nabízeny pouze prostřednictvím teleshoppingu, nikoli však již na internetu, a Rada 

stránka . 124416-13



proto postoupila podnět ČOI, aby provedla místní šetření přímo v obchodní síti WS 
International a.s.  
 
Co se týká produktu Reverso, je pravdou, že v současné chvíli je v internetovém obchodě 
prodáván, nicméně je zde nabízen jeden kus za cenu 1 990 Kč a dále v sadě 1+1 zdarma 
rovněž za cenu 1 990 Kč. Nedochází tedy ke klamání spotřebitele, neboť v akci 1+1 
spotřebitel platí cenu pouze za jeden produkt a druhý získává zdarma.  
 
V posledním bodě stěžovatel kritizuje činnost Rady, kdy dle jeho slov Rada nemonitoruje 
každý teleshopping a pouze čeká, až se ozve někdo z diváků. K této výtce je však Rada 
nucena uvést, že konkrétně v případě teleshoppingů tzv. 1+1 zdarma provádí Rada jejich 
kontinuální monitoring, nicméně není v jejích reálných možnostech, aby každý den 
monitorovala nabídku internetových obchodů a porovnávala jejich obsah a ceny výrobků 
s nabídkami učiněnými v teleshoppingu. Nabídka internetových obchodů, stejně tak jako ceny 
jednotlivých výrobků, různé slevové akce, apod., se každým dnem mění, a pokud jeden den 
zrovna nedochází ke klamavé reklamě, neznamená to, že druhý den již nemůže být vše jinak. 
Rada však má velmi omezenou personální kapacitu a není možné, aby každý den procházela 
nabídky internetových obchodů a zkoumala, zda je jejich nabídka shodná s nabídkou 
uváděnou v teleshoppingových spotech.  
 
Stěžovatel uvádí, že v minulosti Rada odmítla jeho stížnost týkající se produktu Platinum 
Ultimate jen pro to, že nebyla dostatečně správně formulována. Tak tomu ovšem v žádném 
případě nebylo. Rada pouze stěžovateli vysvětlila, že danou problematiku nesprávně 
interpretuje a nastínila mu její právní výklad. Rozhodně se však jeho stížností věcně zabývala. 
 

5) Česká televize-ČT 2-Český žurnál-12.11.-20:00 hodin; 

Rada na svém předchozím, 21. zasedání, projednala stížnost (č. j. 9325/2015 a 9324/2015) 
zástupce nemocnice, resp. otevřený dopis generálnímu řediteli České televize, v němž se 
ohradil vůči anotaci pořadu Pět zrození z cyklu pořadu Český žurnál zveřejněnou na stránkách 
České televize. Pořad byl odvysílán 12. 11. 2015 od 20.00 hod. na programu ČT2, proto 
nebylo možné provést jeho monitoring. Monitoring pořadu byl proveden po odvysílání 
pořadu, nyní je Radě předložena jeho analýza. 
 
Vyjádření OATV: 
 
Pořad Pět zrození je součást cyklu Český žurnál, který je na stránkách provozovatele 
anoncován následovně: 
Série autorských dokumentárních filmů, které nepublicisticky reflektují vybrané kauzy, se 
vrací k zásadním událostem minulého roku. Filmoví dokumentaristé se v tomto osobitém 
konceptu chápou témat a událostí, které diváci vídají zpracovaná spíše od zpravodajů či 
reportérů. V rámci Českého žurnálu jsou ale kauzy a fenomény představeny skrze nepokrytě 
osobní pohled režisérů, polemicky, v překvapivých souvislostech a filmově vytříbeným 
jazykem. 

Samotný díl Pět zrození pak je charakterizován na stránkách provozovatele následovně: 

Dokument o jedné české porodnici a jejím přístupu k porodům. Cyklus Český žurnál přináší 
autorskou reflexi důležitých problémů z různých oblastí společenského a politického života. 
Režie E. Hníková. Do zákulisí porodnice v pražské vinohradské nemocnici nahlíží autorský 
dokument z cyklu Český žurnál. Během dvanáctidenní přítomnosti se filmovému štábu 

stránka . 134416-14



podařilo přiblížit k pěti různým okamžikům zrození a skrze perspektivy novopečených rodičů, 
lékařů a porodních asistentek zachytit odlišné přístupy k zvládání porodní situace. 

Připomínáme, že anotace pořadu byla na žádost zástupců Vinohradské nemocnice na 
stránkách provozovatele změněna. 

Původní anotace např. zůstává na stránkách Česko-Slovenské filmové databáze. 

Český žurnál: Pět zrození 
Dokumentární 
Česko, 2015, 52 min 

Dokument o opuštěnosti, separaci a neosobním přístupu v praktikách jedné české porodnice. 
Cyklus Český žurnál přináší autorskou reflexi důležitých problémů z různých oblastí 
společenského a politického života. Dokumentární film Pět zrození vznikal během dvanácti 
dnů v porodnici vinohradské nemocnice v Praze, kdy se štábu podařilo zachytit průběh pěti 
porodů. Mezitím, co zoufalí a neinformovaní muži čekají na nemocničních chodbách, rodícím 
ženám jsou podávány chemické látky na urychlení porodů, aniž by jim lékaři vysvětlili, o jaké 
látky se jedná. Po urychlených porodech dochází běžně k separaci novorozeňat od matek, prý 
aby si rodičky odpočinuly. Lékaři tak ignorují doporučení Světové zdravotnické organizace, 
která jasně říká, že oddělení matky a dítěte v první hodině po porodu je pro budoucí imunitu 
novorozence škodlivé. V dokumentu tak opakovaně zůstávají opuštění všichni aktéři porodu, 
rodiče i právě narozené dítě, a vzájemně tak nemají šanci se v klíčové poporodní fázi sblížit. 
Film v pěti kapitolách pozvolna odkrývá necitlivé zákulisí porodní mašinérie v České 
republice, kde se zdá, že na prvním místě je správně vyplněný papír a rutinní přístup 
zdravotnického personálu. Film režisérky Hníkové tak zásadním způsobem přispívá do 
bouřlivé diskuse kolem podoby a formy českého porodnictví. 

Popis pořadu: 

Dokument zachycuje 5 porodů ve Vinohradské nemocnici. 

Na jeho začátku je uveden tento text: 

Následuje pasáž označená římskou I, tedy první porod. Zachycen je otec, který čeká na 
chodbě nemocnice na porod (císařským řezem) své ženy. Po určité době mu sestra přináší 
novorozeného syna, kterého po chvíli odnáší na vyhřívané lůžko. Zabírán je opět otec čekající 
na chodbě. Poté je jeho žena převážena na lůžku po nemocniční chodbě, muž-otec s ní vede 
krátký hovor o narozeném synovi. 

Pokračuje pasáž označená římskou II, tedy druhý porod. Otec, opět na chodbě, si chová 
novorozenou dceru. Po chvíli ji sestra odváží do jiné místnosti, aby se dítě zahřálo.  Režisérka 
se ptá sestry, proč je dítě tady. Sestra odpovídá, že matka je na JIP po „císaři“. Sestra krmí 
miminko injekční stříkačkou a pomocí malíčku. Režisérka se ptá, kolik je tu „císařů“. Sestra 
odpovídá, že asi 30 %, asi jako všude v celé České republice. Sestra poté vypráví, že jde vést 
porody přirozenou cestou, jde jen o to, aby se domluvili lékaři a porodní asistentky. Sestra 

stránka . 144416-15



pak na otázku odpovídá, že tady (ve Vinohradské nemocnici) to nejde. Sestra dále vyjadřuje 
kritický názor na způsob porodu vedený lékaři.  

Pasáž označená římskou III, tedy třetí porod. Text doplňuje, že se jedná o vyvolávaný porod, 
neboť žena přenášela. Lékař vede rozhovor s matkou, jak bude porod veden.  V průběhu 
porodu jsou na obrazovce uvedeny názvy léků, které jsou ženě podávány, jejich účinek a 
možné nežádoucí účinky.  

 

Záběr na rodičku a muže, kteří se dívají v pokoji na televizi, sledují zprávy o soudu týkajícím 
se domácích porodů. Rodička je monitorována. Rozhovor režisérky s lékařem B. Sobotkou, 
který uvádí, že nejdůležitější je u vedení porodu trpělivost, jedná se o přirozený fyziologický 
proces, zásah má být minimální. Rodička stále leží na lůžku, je monitorována. Místnost je 
osvětlena, na rozdíl od předchozích záběrů je zřejmé, že je venku tma. Lékař kontroluje 
rodičce břicho, říká, že „kápnu teďka něco do žíly malinko“.  Lékař: „Zkusíme to popohnat, 
abychom to do toho rána stihli nějak, jo.“ Lékař pak dále uvádí, že je nezbytné s rodičkou 
komunikovat, což je otázka celého personálu. Žena leží na lůžku, vedle sedí její muž. Vchází 
uklízečka, začíná vytírat podlahu. Lékař kontroluje ženu: „Když to takhle bude pokračovat, 
tak to stihnu ještě ve svý pracovní době.“ Lékař se usměje. Lékař: „Je hrozně hodná.“ Sestra: 
„Vůbec nekřičí.“ Začíná porod. Lékař povzbuzuje ženu k tlačení. Porod za přítomnosti otce, 
který si jej fotil či natáčel, je ukončen porozením živého dítěte. Sestry přikládají dítě ženě na 
prso. Lékař: „Dejte ho doktorovi na chvilku, ať se na něj podívá.“ Následuje prohlídka dítěte 
pediatrem.   

Pasáž označená římskou IV, tedy čtvrtý porod. Popisek vysvětluje, že režisérka byla 
s rodičkou na natáčení domluvená, porod však začal nečekaně, proto přijela až ke konci. 
Zakončení porodu živého dítěte. Prohlídka dítěte. Žena má přiložené dítě na prsou, poté sestra 
dítě odnáší. Žena leží na lůžku, uklízečka vytírá podlahu.  

Pasáž označená římskou V, tedy pátý porod. Popisek vysvětluje, že režisérka byla s rodičkou 
na natáčení domluvená. Rodiče vcházejí do nemocnice. Na příjmu se sestra ženy ptá na 
potíže. Rodička je monitorována. Sestra s rodičkou vyřizuje dokumenty k porodu. Dává jí 
k podpisu souhlas s porodem. Sestra rodičku informuje, že lékařka a sestra budou o každém 
kroku porodu s rodičkou mluvit. Sestra se ptá na anamnézu a zdravotní stav. Žena v pokoji 
zažívá kontrakce, sestra jí radí s dýcháním. Režisérka se ptá, jaké má rodička představy o 
porodu. Rodička uvádí, že hlavně přirozeně. Režisérka se ptá, v jaké poloze chce rodit. 
Rodička odpovídá, že neví, že bude zkoušet. Muž přichází do porodního sálu. Komunikuje se 
ženou. Lékařka ženě říká, že pustí plodovou vodu, že s tím rodička souhlasila. Rodička 
souhlasí. Doplněn je titulek o účinku a rizicích tohoto postupu. Lékařka se ptá, zda rodička 
souhlasí s uvolněním porodních cest, rodička souhlasí. Následuje opět titulek o účinku a 

stránka . 154416-16



možných nežádoucích účincích léku. Rodička zažívá kontrakce, sestry ve vedlejší místnosti 
mluví o nákupech. Lékařka se ptá, zda rodička souhlasí s něčím proti bolesti. Rodička se ptá 
na doporučení. Lékařka vysvětluje použití epiduralu či analgetika do žíly. Rodička volí 
analgetikum. Opět následuje titulek o účinku a možných nežádoucích účincích léku. Rodičce 
pokračují kontrakce. Režisérka se ptá sestry, co to rodičce zase dává. Sestra uvádí, že 
analgetikum, po kterém bude rodička trochu omámená. Opět titulek s riziky tohoto postupu.  

  

Rodička omámeně říká, že snad usne. Sestra říká, že přijde pan asistent Popelka na vyšetření, 
prosí, aby štáb opustil porodní sál. Kamera zabírá dveře porodního sálu. Za nimi je slyšet 
lékařův hlas, který rodičce sděluje, že porod ukončí císařským řezem, miminku se přestává 
dařit. Nejšetrnější pro dítě je císařský řez. Ženský hlas pak říká, že rodička dostane něco na 
utlumení kontrakcí. Příprava císařského řezu. Anestezioložka se rodičky ptá na anamnézu a 
zdravotní stav. Telefonát otce, že žena šla na „císaře“. Probíhá císařský řez. Muž čeká na 
chodbě. Sestra volá otce, aby se šel podívat na dítě. Prohlídka dítěte. Sestra čistí porodní 
lůžko. Muž si chová dceru. Sestra dítě odnáší. Muž se ptá na stav ženy. Sestra jej odkazuje na 
lékaře, posílá jej na chodbu. Žena na převozním lůžku mluví se svým mužem o novorozené 
dceři, stěžuje si na bolest břicha, muž ji utěšuje. Žena je na lůžku převážena do výtahu. Muž 
zůstává na chodbě. Režisérka se ptá muže, zda manželce ukázali dítě. Otec odpovídá, že ne, 
že říkali, že až zítra. Režisérka říká, že by jí to třeba pomohlo, otec odpovídá, že ho to ani 
nenapadlo, že je to možná pravda, ale že to už je asi jedno, že ho uvidí zítra. Muž odchází. 
Záběr na osamocenou ženu na nemocničním lůžku. Poté záběr na novorozeně na lůžku, 
zřejmě v jiné místnosti. 

_ 

Požadavky objektivního a vyváženého informování jsou primárně kladeny na zpravodajské a 
publicistické pořady, jejichž prvořadým úkolem je informovat diváky o dění ve společnosti.  
Pořad Pět zrození je dokumentární film, který zdůrazňuje autorský osobní pohled a vymezuje 
se svým zpracováním vůči publicistice, byť témata či objekty mohou být totožné.  

Dokumentární film je zpracován metodou vnějšího pozorovatele, režisérka zasahuje svými 
dotazy minimálně, s aktéry slovně nepolemizuje, nepředkládá argumenty, zprostředkovává 
většinou zachycené obrazy a situace. Jako výraznější intervenci můžeme chápat popisné 
titulky k lékařským postupům či k lékům, které jsou rodičkám podávány. Tyto uvádějí jejich 
účinek a možné nežádoucí účinky s nimi spojené. Autorka pak jejich zdroje uvádí v titulkách 
filmu, mezi ně patří WHO, několik výzkumů a příbalové letáky k lékům. Lze samozřejmě 
polemizovat, zda autorka s těmito informacemi pracovala dostatečně kvalifikovaně. Jak již 
bylo řečeno, nejedná se o publicistický či zpravodajský žánr, nelze proto uplatnit zásady 
objektivity a vyváženosti. Taktéž nelze uvažovat o šíření poplašných zpráv, neboť se jedná o 

stránka . 164416-17



běžně dostupné informace přístupné zasvěcené veřejnosti, byť je můžeme chápat jako velmi 
strohé bez dalšího odborného doplnění či vysvětlení, tudíž i do určité míry zjednodušující či 
zavádějící. 

Dokument zachycuje strohost či odcizenost lékařského prostředí, zaměřuje se na podávání 
léků rodičkám a jejich četnost, způsoby komunikace odborného personálu nejen s rodičkou, 
ale i s otcem dítěte, sleduje umožnění kontaktu dítěte s matkou bezprostředně po porodu. 
Můžeme polemizovat o nedostatečném prostoru k vyjádření aktérům – lékařům vysvětlujícím 
způsob vedení porodu či samotným rodičkám a otcům. Vzhledem k tomu, že se jedná o 
autorské zpracování, odlišné od publicistického a zpravodajského žánru, což je autory 
zdůrazňováno, a zpracovává pouze 5 porodů s různou mírou detailního popisu vedení porodu, 
pořad si ani nemůže klást za cíl komplexní objektivní zpracování informací, a nelze na něj 
proto nahlížet optikou § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. 

Jedním z úkolů veřejnoprávního média je mapovat celospolečenská témata a podněcovat 
debatu. Způsob vedení porodu a přístup nemocnic k rodičkám je diskutován nejen v širší 
laické veřejnosti, ale debata zahrnuje i odbornou veřejnost a vyžaduje jejich vyjádření. 
Můžeme pak předpokládat určitou mediální gramotnost diváka, který odliší autorský 
dokument s výrazným rukopisem režisérky od zpravodajsky zpracovaných informací. 
Odvysílání pořadu zpracovávající toto téma lze považovat pro podnícení debaty za přínosné, a 
jak je zřejmé z rešerše významných deníkových serverů, tento cíl splnil, neboť pořad před i po 
svém odvysílání veřejnou polemiku vyvolal.  
 
 
 

6) FTV Prima, spol. s r.o.-Prima-Krimi zprávy-20.11.-19:30 hodin;  
 

Pisatel poukazuje na reportáž o strážníkovi Koblížkovi, který v sebeobraně střílel na syny 
kameramana televize Prima. Pisatel se domnívá, že příslušnost otce postižených k televizi 
Prima vede pracovníky této televize k osobnímu a neobjektivnímu líčení události. 
 
Vyjádření OATV: 
 
Popis pořadu: 
Moderátor informuje, že bývalého strážníka Pavla Koblížka Krajský soud v Hradci Králové 
zprostil obžaloby. Koblížek loni v prosinci ve Vysokém Mýtě zastřelil mladíka a druhého 
těžce zranil. O jednání u soudu, které bylo velmi emotivní, referuje další redaktor. Sděluje, že 
Pavel Koblížek si dnes ke Krajskému soudu v Hradci Králové přišel vyslechnout rozsudek s 
výrazem pokerového hráče. Na verdikt kromě něj netrpělivě čekali i příbuzní mrtvého 
mladíka. Už při čtení rozsudku, ještě než soudce vyřkl verdikt, ale obhájce Pavlu Koblížkovi 
gratuluje. Sestra zastřeleného mladíka, která si rozsudek přišla vyslechnout, přímo v jednací 
síni kolabuje. Jednání se proto na 15 minut přerušuje. Naděje rodiny na potrestání muže, který 
jí loni před Vánoci připravil o milovaného bratra a syna, se rázem rozplynuly. Bratr a otec 
zastřeleného sdělují své pocity, kritizují rozsudek.  Redaktor pokračuje informací, že když se 
Pavel Koblížek dozvěděl, že ho soud zprostil obžaloby, tváří se, jako by se ho celá věc 
netýkala. 
Koblížek říká na kameru: „Já jsem přesvědčen, že soud rozhodl spravedlivě. Děkuji.“ 
Redaktor říká, že na další otázky například ohledně svědomí nereagoval a odešel. Obhájce 
Pavla Koblížka uvádí, že šlo o nutnou obranu, že útočníky byli bratři Svobodové, útok byl 
veden natolik razantním způsobem, že opravňoval k použití zbraně. Redaktor shrnuje, že při 
odůvodnění rozsudku soudce řekl, že celý útok na Koblížka byla pomsta bratrů Svobodových 

stránka . 174416-18



za to, že někdo vystříkal slzotvorný plyn u vstupu do klubu, kde byli jako ostraha, a že verdikt 
Krajského soudu v Hradci Králové není pravomocný. Pokud se ale státní zástupce neodvolá, 
bude dnešní rozsudek znamenat tečku za případem, který velmi citelně zasáhl do života dvou 
rodin a táhl se dlouhých 11 měsíců.  
 
V navazující reportáži dojde ke shrnutí celého případu: Dne 21. prosince minulého roku 
probíhala na Vysokomýtské diskotéce velká akce s DJ z celé republiky. Vstupné bylo 150 
korun. To mělo přijít vysoké strážníku Pavlu Koblížkovi, který společně s bratrem a 
kamarádem slavil narozeniny. Domáhal se prý proto vstupu na průkaz pracovníka městské 
policie. Dovnitř ho nepustili, tak měl jeho bratr vzít pepřový sprej a použít ho. Tady to celé 
začalo. Bratři Svobodovi za Koblížkem vyběhli a chtěli ho údajně zadržet, než přijede policie. 
On ale tasil revolver a několikrát zmáčkl spoušť. Jeden z bratrů zemřel na místě. Další přežil 
jen díky rychlému zákroku lékařů a bude mít doživotní následky. Pavla Koblížka policisté 
zadrželi na místě a obvinili ho z pokusu o dvojnásobnou vraždu a putoval do vazby. První 
zvrat v na pohled jasném případu nastal v dubnu. Tehdy soud pustil Pavla Koblížka z vazební 
věznice a další vyšetřování probíhalo na svobodě. V historii české justice posledních let je to 
absolutně přelomové rozhodnutí, kdy někdo, kdo je obviněn z dvojnásobné vraždy, respektive 
pokusu dvojnásobné vraždy, by byl propuštěn z vazby. Státní zástupce celý čin 
překvalifikoval na pokus o zabití, za který na místo až výjimečného trestu hrozilo bývalému 
strážníkovi maximálně 12 let ve vězení. Pavel Koblížek a jeho advokát ale ani s touto 
obžalobou nesouhlasili. Nakonec státní zástupce přišel s velmi neobvyklým závěrečným 
návrhem. Buď zprostit obžaloby, nebo mu udělit trest od pěti do osmi let. Soud nakonec 
zvolil první možnost. A Pavla Koblížka zprostil obžaloby.  
 
Zpracování reportáže se neliší od stovek podobných, které jsou v rámci tohoto pořadu 
každý rok odvysílány. Nějaká zjevná podjatost není zřejmá. Zpracování je bulvární. Součást 
takového zpracování je i vyjadřování rozhořčení nad násilím, případně i pohoršení nad 
nízkým trestem pro pachatele. To není výjimečné. Prokázat, že k tomuto emotivně 
zabarvenému přístupu právě v tomto případě autoři reportáže přistoupili s ohledem na 
údajnou blízkost příbuzného obětí s provozovatelem, kde má být zaměstnán, nelze prokázat. 
Naopak není možné hodnotit tuto reportáž jiným pohledem než jiné obdobné reportáže, 
které jsou zpracovány stejným způsobem.  
 
 

7) Česká televize-ČT2- Český žurnál: Matrix AB-19.11.-20:00 hodin;  
 
Pisatel poukazuje na dokument o Andreji Babišovi. Uvádí, že dokument nebyl objektivní, 
neboť v něm chyběly některé důležité negativní aspekty z Babišovy minulosti. 
 
Vyjádření OATV: Jedná se o dokument, který pan Babiš osobně velmi zkritizoval za to, že 
ho ukazuje ve značně nepříznivém světle. Způsob zpracování filmu režisérem, kterému 
umožnil částečný průnik do svého soukromého a pracovního zázemí, doslova označil za 
„největší podraz v mém životě“. Z tohoto hlediska nabízí divácký názor poukazující na to, že 
byl aktér vylíčen ještě v příliš lichotivém světle, poněkud kuriózní úhel pohledu na celou věc. 
Každopádně se jednalo o autorský dokument, a je zcela irelevantní podsouvat jeho tvůrcům, 
že by snad obsahem dokumentu mělo být něco jiného, než co jím bylo. Obsah i forma jsou 
v tomto případě čistě věcí autorů dokumentu.  
 
 
 

stránka . 184416-19



8) KINO BARRANDOV-struktura programu; 
 
Pisatel uvádí, že program KINO BARRANDOV vysílá pořady jako Rychlá hra, Naše zprávy, 
Vtip za stovku a Chat linka, ačkoli podle licenčních podmínek má vysílat pouze filmy a 
seriály.  
 
Vyjádření OATV: Toto tvrzení je nepřesné, dle licenčních podmínek je program zaměřen 
převážně na filmovou a seriálovou tvorbu. Filmy a seriály ve vysílání programu skutečně 
výrazně převažují, nelze však z licence usoudit, že by nemohlo být vysíláno nic jiného. 
 
Dále pisateli vadí, že u filmů bývají „odstřiženy“ závěrečné titulky. Tato praxe je ve vysílání 
komerčních programů běžná, jediný, kdo by mohl vznést relevantní námitku, jsou vlastníci 
autorských práv na daný pořad. Dále pisatel poukazuje na odkaz na web při vysílání filmu, 
kde mají být titulky k dispozici, přičemž na webu je nenašel. Tuto skutečnost bohužel nelze 
zpětně ověřit. Stejně tak divákovi vadí injektáže u loga, upoutávající na další pořady.  
 
Aspekty vysílání, které divák popisuje, jsou ve vysílací praxi běžně používány, mohou být 
některými diváky právem vnímány jako snižující divácký komfort či přímo jako rozčilující 
a rušivé prvky, nicméně nejsou postižitelné z hlediska zákona o vysílání. Pokud provozovatel 
soudí, že tyto prvky mu více diváků získají, než odradí, nelze předpokládat, že bude na tomto 
přístupu cokoli změněno. 
 
 

9) CET 21 spol. s r.o.-Nova-Obsluhoval jsem anglického krále-17.11.-15:55 hodin;  
 
Stížnost na výskyt „intimních scén“ a „pohledu na obnažené ženské tělo“. 
 
Vyjádření OATV:  
 
Film Jiřího Menzela na motivy novely Bohumila Hrabala je natočen v poměrně specifickém 
žánru „hrabalovské poetiky“. Vypráví osud mladíka v bouřlivém období během druhé 
světové války, před ní a po ní. Nevyhýbá se žádným stránkám lidského života, nicméně je 
natočen značně decentně, s všudypřítomnou nadsázkou a humorem aplikovaným „malým 
člověkem“ na celé jsoucno s cílem přežít dějiny se zdravým rozumem. Ty nejvážnější 
okamžiky, jako například odvedení hrdinova šéfa gestapem, jsou pojaty v podstatě jako 
groteska, v celém filmu je pak závažnost tématu překryta komediálním nádechem, 
vznikajícím svérázným průnikem hrdinovy naivity a snivosti se záblesky jeho přízemní 
praktičnosti, která ovšem lépe souzní s nelítostnou realitou.  
 
Z toho plyne, že film není ze své podstaty nijak naturalistický, ba ani příliš popisný, i ty 
nejděsivější okamžiky, jakožto i okamžiky eroticky nejvypjatější, popisuje náznakově, s 
filozofující nadsázkou a poetizujícími přesahy. Shledávat film jako produkt, který by mohl i 
vzhledem k odpolednímu vysílacímu času ohrozit mravnost dětí či mládeže, není v kontextu 
běžně vysílaných pořadů relevantní. Je také nutno připomenout, že film byl od roku 2008 
vysílán na různých programech celkem 32x, z toho v drtivé většině případů před 22. 
hodinou. 
 
Pro ilustraci uvádíme, že pisatel mohl mít (stížnost byla nekonkrétní) na mysli zejména tři 
scény: Hrdina se miluje se svou německou milenkou. Scéna je spíše parodií, německá 
přítelkyně se oddává sexu v návalu šťastného omámení nad zjištěním, že její přítel našel 

stránka . 194416-20



v rodokmenu německé předky, je tedy rasově způsobilý a je možno doposud platonickou 
lásku přetavit v tělesný svazek. Hrdina přijímá celý tento proces s jakousi směsí radosti a 
údivu, vnímajíc kromě potěšení i absurdnost situace. Nejsou zobrazeny žádné pohlavní 
orgány, kamera zabírá pouze ňadra ženy. Scéna má jednoznačně spíše komický než erotický 
potenciál. Totéž platí i o scénce, kdy musí hrdina podstoupit odběr spermatu, z nervozity 
nemůže dosáhnout orgasmu, což se mu podaří až poté, co si vnadná sestřička přiloží jeho 
hlavu na hruď. Opět jde jen o náznak, vše je zobrazeno pouze prostřednictvím výrazu obličeje 
protagonisty. Poslední scéna, kterou měl pisatel zřejmě na mysli, je scéna ze zámku, kde 
probíhá projekt Lebensborn. Zde jsou zachyceny zcela nahé dívky stojící nebo plavající 
v bazénu. V tomto případě jde o pouhou nahotu, bez konkrétního sexuálního podtextu. Další 
scény s erotickým potenciálem jsou ve filmu přítomné pouze jako čistá groteska nebo ve 
výtvarně exponovaném pojetí (nahá dívka jako součást vybrané tabule pro VIP hosty 
luxusního podniku).  
 
 

10) Česká televize-ČT24-informování o vystoupení prezidenta Zemana na Albertově-
17.11.;  
 

Pisatel uvádí, že krátce po zahájení přímého přenosu projevu prezidenta z Albertova se 
objevil na obrazovce vstup z protidemonstrace a zatímco prezident hovořil ke shromážděným 
a divákům ČT, bylo nutné rovněž sledovat jakési alegorické představení, na němž neznámá 
osoba v nadživotní masce prezidenta kynula účastníkům této protidemonstrace. Pisatel 
postrádá důstojnost okamžiku, považuje pojetí přenosu za manipulativní a táže se, kde zůstala 
novinářská čest a respekt k hlavě státu a divákovi. ČT podle něj měla informovat diváky o 
protidemonstraci před či po projevu prezidenta ČR, nikoli během něho.  
 
Dále pisatel poukazuje na to, že účastníky diskuze následující bezprostředně po projevu byli 
dva „zahořklí teoretici“, kteří si notovali v tom, jak byl projev špatný a pokračovali v 
„mediální masáži“.  
 
Vyjádření OATV:  
 
Situace proběhla přesně tak, jak ji stěžovatel popisuje. Demonstrace a projevy dne 17. 
listopadu byly ovšem předmětem prakticky celého denního vysílání zpravodajského programu 
ČT24 a je proto obtížné izolovaně vyhodnotit jeden moment. Vkládání obrazu do obrazu je 
celkem běžnou součástí grafického pojetí programu ČT24. Za celý den se vystřídaly desítky 
řečníků ve studiu i respondentů mimo něj, kteří různým způsobem komentovali historické 
kontexty svátečního dne i aktuální politickou situaci. Nelze vyvodit zásadní závěr jen 
z toho, že ČT neodvysílala projev prezidenta bez vkládání dalších obrazových informací 
(i textových informací v kraulu). 
 
Na druhou stranu je možné tento způsob pojetí prezidentova projevu hodnotit jako nepříliš 
profesionální, jako předpojatý, svým způsobem vyjadřující jistý postoj redakce. Je sporné, 
zda se postoj provozovatele k současné hlavě státu dá obecně považovat za nezaujatý, zda se 
zpravodajství o prezidentu Zemanovi dá ve svém úhrnu považovat za objektivní a za 
vyvážené. Z běžného namátkového monitoringu vysílání právě programu ČT 24 se lze spíše 
klonit k názoru, že nikoli. Že ČT zaujala spíše edukativní, aktivistický postoj s cílem 
přesvědčit příznivce prezidenta, že se mýlí, pokud souhlasí s jeho názory a vystupováním. 
K prokázání takového záměru provozovatele by však bylo třeba dlouhodobého a 
soustavného monitoringu s příslušnými kvantitativními a kvalitativními výstupy. 

stránka . 204416-21



 
Lze se domnívat, že hodnocení izolovaného momentu vysílání, jak ho popisuje stěžovatel, 
dokonce ani hodnocení jednoho vysílacího dne neposkytuje dostatečnou oporu pro případné 
zahájení správního řízení.  
 
 

11) Česká televize-obecná stížnost na kvalitu zpravodajství;  
 
Stěžovatel uvádí, že ČT neposkytuje nestranné a objektivní zpravodajství a politické 
komentáře zde pronášejí jen ti, kteří vyhovují „politickému zadání“. Ptá se, co dělá instituce, 
která má objektivitu vysílání kontrolovat. 
 
Vyjádření OATV: Pisatel neuvádí žádné konkrétnější informace, na kterých by bylo možno 
založit analýzu. Jmenuje pouze pana Romanceva jako příklad komentátora vyhovujícího 
„politickému zadání“. Michael Romancev je politický geograf, často se vyjadřující zejména 
k tématu Ukrajiny, zastává přitom „protiruský postoj“. Z toho lze jen volně usuzovat, že 
pisatel považuje vysílání ČT za zjednodušeně řečeno „proamerické a protiruské“.  
 
Není však zřejmé, co má pisatel na mysli „politickým zadáním“. Na základě takto 
formulované stížnosti nelze vyvodit žádné konkrétní závěry. 
 
 

12) Česká televize-ČT24-Hyde Park-30.10.-20:05 hodin;  
 
Stěžovatel upozorňuje na údajně manipulativní a „dílem dokonce prolhaný“ díl pořadu, jehož 
hlavním hostem byl Bedřich Moldan. Ten dle názoru stěžovatele opakoval nejhorší 
propagandistické výmysly kolem „globálního oteplování,“ přičemž nebyl dán žádný prostor 
nejen opačným názorům, ale dokonce ani prezentaci této propagandě nevyhovujících faktů. 
Navíc byl prokládán vstupy fiktivních „předpovědí počasí“ z budoucnosti, které měly 
podpořit propagandistický dopad pořadu. Autoři úplně ignorovali a částečně dokonce 
překroutili skutečnost, že ani současné klima neodpovídá alarmistickým předpovědím konce 
90 let. Vrcholem bylo, že na divácký dotaz, týkající se středověkého klimatického optima 
(zemědělství v Grónsku, melouny v Polabí) bylo lživě řečeno, že to není pravda. Divákův 
telefonní dotaz nebyl do dotazů diváků zařazen. Ještě neuvěřitelnější je dle názoru diváka 
tvrzení, že výrazného snížení emisí CO2 lze dosáhnout vynaložením 1-2% světového HDP. 
Tuto částku na podporu OZE totiž vydává Česko už dnes, aniž se to ovšem viditelněji 
projevilo na emisích CO2. 
 
Proto divák žádá o odvysílání Hyde Parku, kde by naopak bylo dáno slovo odpůrcům „teorie 
globálního oteplování“. 
 
 
Vyjádření OATV:  
 
Problémem zde je, že v případě Hyde Parku nejde o zpravodajství nebo standardní 
publicistiku, ale de facto o profilový pořad jedné osobnosti, která v pořadu dostane prostor 
prezentovat své názory. Pokud jsou to názory z některého oboru, v němž existuje více 
názorových proudů, zákonitě dojde k rozladění těch odborníků, kteří zastávají rozdílná 
stanoviska. Problematika „globálního oteplování“ je přitom typickou ukázkou takto 
kontroverzního tématu. Rozptyl odborných názorů je zde značný, značná je rovněž opozice 

stránka . 214416-22



vůči „oficiální teorii“. Oficiální teorií označujeme existenci procesu změny klimatu, který 
započal na začátku 20. století a projevuje se jednoznačným a pokračujícím růstem průměrné 
teploty klimatického systému Země a který je, dle názoru části vědců, silně ovlivněn 
aktivitami člověka. Existuje ovšem řada jiných teorií, které zjednodušeně řečeno spojuje 
skeptický předpoklad, že pokud vůbec dochází k oteplování planety, tak antropogenní faktor 
není rozhodující a tzv. boj proti globálnímu oteplování je pouze výhodným obchodem 
podnikatelských a politických elit, které podporují vědce, podporující tuto teorii, a snaží se 
využít strachu z oteplování planety k získávání peněz a moci. Existuje i hypotéza, že Země – 
přes nynější vzestup teplot – se nakonec začne naopak ochlazovat a nastane další doba ledová.  
 
Hlavní host pořadu je odborníkem stojícím za „oficiální teorií“ a takto se prezentuje. Nelze 
požadovat, aby ke každému vědeckému názoru automaticky musel zaznít vědecký protinázor. 
Z hlediska zákona je tato situace nepostižitelná, a to přesto, že by nejen v těchto oblastech 
nebylo na škodu, kdyby si televize veřejné služby poněkud rozšířila obzory a nesetrvávala 
v řadě témat dogmaticky na jedné názorové linii, čímž de facto diskvalifikuje sebe sama jako 
platformu pro svobodné vyjadřování názorů a jejich zprostředkovávání divákům.   
 
Zůstává ovšem právem autorů pořadu vybrat hosty, stejně tak vybrat z mnoha dotazů ty, které 
skutečně hostu položí.  
 
Za zmínku stojí informace z oficiální webové stránky pořadu: „V současné době připravuje 
tým Hyde Parku několik dramaturgických změn, se kterými Vás budeme na těchto stránkách 
seznamovat. Naší snahou je udržet maximálně možnou interaktivitu pořadu, zároveň ale 
minimalizovat rizika s ní spojená“. Nabízí se myšlenka, zda minimalizace rizik neznamená 
v tomto případě umlčování „nepohodlných názorů“. Bude zajímavé sledovat trend vývoje 
tohoto pořadu v kontextu avizovaných dramaturgických změn, není pochyb, že pozornost 
pořadu Hyde Park bude do budoucna z analytického hlediska věnována jak na základě 
diváckých podnětů, tak i v rámci standardních analýz.  
 
Na základě divácké stížnosti na tento konkrétní pořad, která je de facto odborným 
názorovým sporem s protagonisty pořadu, nelze dojít k závěru o prokazatelném porušení 
zákona o vysílání. 
 
Lze divákovi doporučit, aby svůj požadavek, jako zcela legitimní, na odvysílání pořadu 
s opačným pohledem na problematiku, ventiloval směrem k provozovateli. 
 
 

13) THE WALT DISNEY COMPANY LIMITED-Disney Junior- Playhouse Disney-
18. 10.-9:40 hodin;  

 
Rumunský regulační orgán postoupil Radě stížnost rumunské divačky. V pořadu Playhouse 
Disney měly zaznít výrazy, které dle názoru divačky nejsou vhodné pro děti. Jde o výrazy 
„"Oh, damn it!" a "Damn!" 
 
Vyjádření OATV: Dle všech dostupných jazykových slovníků lze přeložit tyto výrazy do 
českého jazyka jako „Oh, sakra!“ a „Sakra!“, případně by bylo možné použít i jiné 
ekvivalenty jako např. „zatraceně“ nebo „k čertu“. 
 
Jedná se o citoslovce, expresivně vyjadřující zaklení, pocity nevole, odporu nebo nelibosti, 
podivu či překvapení. 

stránka . 224416-23



Nejde tedy ani o vulgarismus, ani o nic jiného, v čem by bylo možno spatřovat problém 
z hlediska zákona o vysílání. Jistý problém může vyvstat, pokud se tato slova budou hodnotit 
prizmatem náboženského cítění, a nelze vyloučit, že to je případ této stížnosti. Takový divák 
může pochopitelně nést nelibě výraz, který je de facto zaklením. Nicméně na podobné případy 
tuzemský vysílací zákon nepamatuje. 
 
 

14) Sponzorský vzkaz T.S.Bohemia; 
Pisatel uvádí, že reklamy společnosti T.S. Bohemia, které běží v televizi, velice urážejí 
jakkoliv handicapované lidi, jakéhokoliv postižení, především lidi s různými syndromy, 
vadami atd. Pisatel si myslí, že takovéto reklamy do televize nepatří.  
 
Vyjádření OATV: Nejedná se o reklamu, ale o sponzorský vzkaz. Ten má několik variant, 
ale v zásadě jde o jeden typ, pouze mírně obměňovaný dle různého typu produktů 
 
Podoba vzkazu: 
V pravém horním rohu logo společnosti, dole nápis SPONZOR POŘADU, vlevo v užším 
pruhu vyobrazení produktu - v tomto případě notebooku. V centrální části obrazu velký detail 
mužské tváře. Muž má vousy a velké silné brýle. Má nepřirozeně velké oči a výrazně šilhá. 
Jeho mluvený projev je špatně artikulovaný, evokuje projev osoby s mentálním postižením, 
pracně se soustřeďující na deklamaci věty, jejíž smysl jí uniká.  Říká: „T.S.Bohemia…to jsou 
třeba … nout … duby!“ Zazní hlas - nápověda: „Notebooky!“ Muž opakuje: „Notebooky!“ 
Obraz pokrývají vyobrazení různých výrobků a komentář: „E-shop s elektrem a počítači“. 
Celoplošné logo společnosti a k tomu na závěr opět hlas „retardovaného muže“: 
„T.S.Bohemia.cz!“ 
 
Jedná se o naprosto zjevnou reklamní nadsázku. Reklamní tvůrci si libují v podobných 
svérázných zjeveních ve snaze připoutat pozornost. Zjev protagonisty, nepřirozená velikost 
očí a fyzicky nemožný způsob jeho „šilhání“ jednoznačně odkazují do říše animace a zcela 
mimo svět reálných osob se zdravotním postižením. Svým charakterem má tento reklamní 
„poutač“ blíže k „zelenému mužíkovi“ z Alzy, než k jakémukoli reálnému člověku. Z tohoto 
důvodu není možné předpokládat, že by mohlo být prokázáno porušení zákona – jde o 
záměrně přehnanou, nerealistickou fyziognomii a celkový projev, který má dosáhnout 
vtipného účinku.  
 
 

15) FTV Prima, spol. s r.o.-Andílek na nervy-6.11.-20:15 hodin;  
 
Stěžovatel poukazuje jednak na to, že film je často přerušován reklamními spoty nízké 
úrovně, jednak na to, že reklamy je příliš mnoho (uvádí 40-45 minut v době vysílání filmu). 
 
Vyjádření OATV: V každé vysílací hodině v čase od 20:00 do 23.00 hodin bylo odvysíláno 
vždy 11:39 minut reklamy. Pocitově mohl tento údaj připadat divákovi delší, neboť byla 
zařazena i řada sponzorských vzkazů a selfpromo. Povinnosti při zařazování reklam a 
teleshoppingu do vysílání nebyly porušeny a časový rozsah reklamy nebyl překročen.  
 
 

16) Česká televize-ČT24-Hyde Park-15.4.-20:05 hodin; 
 
Hostem tohoto dílu byl Pavel Procházka, šéfredaktor časopisu Hattrick, a hovořil na téma: 

stránka . 234416-24



„Úplatky nebo sponzorské dary? Kolik podezřelých peněz se točí v českém sportu? A co nám 
odhalila kauza kolem trenéra české hokejové reprezentace Vladimíra Růžičky?“  
 
Stěžovatelem je muž, který před časem upozornil na údajnou žádost trenéra Vladimíra 
Růžičky o úplatek. Uvádí, že hned na začátku pořadu se mluví o korupci v českém hokeji, 
jako první otázka byla vybrána editorem taková, která útočí na stěžovatele jako na člověka, 
který si chce koupit úspěch, že redaktor se snaží vytvořit obrázek Růžičky jako poškozeného, 
nikoli viníka. Pořad se dle pisatele nese v duchu, že on je prezentován jako popleta a aféra 
s trenérem Růžičkou byla jen jakési nedorozumění, dále je v pořadu zmíněno, že stavebnictví, 
kde stěžovatel podniká, je proslulé úplatkářstvím, a že jeho syn neměl dostatečný výkon, aby 
se v hokeji více uplatnil apod., což vesměs pisatel považuje za osobní útok na svou osobu, 
přičemž nedostal v ČT nikdy žádný prostor k vyjádření. 
 
Stěžovatel žádá, aby mohl dostat prostor v ČT v obdobném programu, kde by se mohl vyjádřit 
a obhájit proti obviněním. 
 
Vyjádření OATV:  
 
Z lidského hlediska je rozladění pisatele pochopitelné. Ať už z jakýchkoli důvodů, fakticky 
byl jedním z mála, kteří otevřeně a transparentně poukázali na některé problematické 
momenty v hokejovém zákulisí, když zveřejnil video, z něhož plyne, že poskytl trenérovi 
Slavie Růžičkovi značnou sumu peněz, aby bylo dobře „postaráno“ o jeho syna. Když dobře 
„postaráno“ nebylo, rozhodl se trenéra a jeho metody veřejně odhalit.  
 
Pořad je sestaven z dotazů diváků a prezentuje názory hosta. To, že tento host měl tendenci 
kauzu zlehčit ve prospěch Růžičky, je faktem. Ale za tento profilový pořad nelze 
provozovatele postihnout s argumentem, že host měl „nesprávné názory“. Jde z podstaty věci 
o subjektivní pohled na věc jednoho člověka, a tak je jistě diváky i vnímán. 
 
Jinou věcí je, že pokud se stěžovatel cítí poškozený, měl by se jednak domáhat práva na 
odpověď, jednak může na základě takto jednostranného pořadu požadovat, aby v přiměřené 
míře dostal prostor ozřejmit svůj pohled na celou kauzu, což je také de facto cílem jeho 
stížnosti. 
 
V tomto směru je třeba doporučit dotyčnému, aby svou stížnost směřoval k provozovateli, 
případně k Radě ČT.  
 
 

17) Česko Slovensko má talent-pravidla soutěže; 
  
Pisatel uvádí, že semifinále bylo vysíláno na Slovensku o den dříve, než v ČR, a že tedy 
slovenští diváci mohli hlasovat o den déle, což mohlo zvýhodnit slovenské soutěžící. 
 
Vyjádření OATV: 
 
Soutěž byla vysílána na základě transparentních a na webu dostupných podmínek ve 
spolupráci televizí Prima a JOJ. Pátý ročník, tedy 2015, byl vysílán vždy ve středu a v sobotu 
na Slovensku a ve čtvrtek a v sobotu v Česku. Semifinále proběhlo 18. listopadu 2015, živě 
ho odvysílala pouze slovenská televize JOJ, TV Prima vysílala živě pouze na webových 
stránkách pořadu a záznam nabídla na svém kanále o den později. Šlo o dobrovolnou volbu 

stránka . 244416-25



obou programů, navíc zájemci mohli vidět pořad živě na webu. Je věcí organizátorů, jakým 
způsobem a kde přenos odvysílají. 
 
Diváci, kteří chtěli hlasovat, ať již čeští nebo slovenští, si jistě uvědomovali odlišnost situace, 
plynoucí z různě nastavených vysílacích dnů.  
 
 

18) CET 21 spol. s r.o.-Střepiny-15.11.-23:45 hodin; 
 
Pisatel uvádí, že se jednalo o „šíření videa teroristické propagandy.“ 
 
Vyjádření OATV: Jednalo se o speciální vydání pořadu, v němž byly shrnuty události kolem 
pařížského teroristického útoku, za použití běžných agenturních záběrů, s komentářem, který 
shrnul události v jejich posloupnosti. Není zřejmé, z čeho pisatel usoudil, že se jednalo o 
propagaci terorismu. Lze jen spekulovat, že mu nebyl příjemný rychlý, „akční“ střih celého 
pořadu, který mohl dát události poněkud bulvární nádech. To je ovšem věc zpracování, jde o 
formu běžnou na komerčních programech. Porušení zákona lze vyloučit.  
 
 

19) Česká televize-ČT:D-Zprávičky-18.11.-18:40 hodin; 
 
Stěžovatel se jednak domnívá, že Zprávičky neodpovídají věku dětí, které se dívají na 
Večerníček "Kosí bratři", jednak poukazuje na údajnou propagandu autorů. Mj. zde zazní, že 
„většina muslimů na celém světě přitom je mírumilovná a nenávistné příkazy z Koránu 
nedodržuje, stejně jako dnešní křesťané už nevedou křížové výpravy, ale odsuzují teroristy." 
Pisatel upozorňuje, že dnešní křesťané se Biblí stále řídí. V Bibli se nepíše nic o křížových 
výpravách, jak se Zprávičky snaží naznačit. Naopak, na rozdíl od Koránu je v Bibli boží 
přikázání "Nezabiješ." Takže když se dnešní křesťané Biblí řídí, tak z nich určitě nebudou 
teroristé, na rozdíl od pravověrných muslimů přesně dodržujících Korán.  
 
Vyjádření OATV:  
 
Zprávičky jsou zpracovány přiměřeně k vnímání věku dětí v širokém věkovém rozptylu. Jistě 
mohly zaujmout i diváky Kosích bratrů, anebo také ne, ostatně nikde není psáno, že musí jít o 
dvě totožné cílové skupiny dětských diváků. 
 
V reportáži o Islámském státu moderátorka říká mj. toto: „Obyvatelé na území IS musí přísně 
dodržovat pravidla, která byla před stovkami let napsána do islámské náboženské knihy – 
Koránu. V něm najdeme také verše o zabíjení nevěřících. A bojovníci IS to opravdu dělají. 
Většina muslimů na celém světě přitom je mírumilovná a nenávistné příkazy z Koránu 
nedodržuje. Stejně jako dnešní křesťané už nevedou křížové výpravy, ale odsuzují teroristy. 
Proti IS bojuje řada států včetně Francie. A právě Francii se islamisté pomstili. V pátek po 
jejich útoku zemřelo 129 lidí. V Evropě žije mnoho islámských věřících podle našich pravidel. 
Někteří mladší ale naši kulturu neuznávají a přidali se k IS. Terorizují pak obyvatele …“ 
 
Pisatel má v zásadě pravdu, ale celou záležitost lze přičíst na vrub nutnému zjednodušení. 
Navíc celkově a všeobecně smířlivý tón Zpráviček, zvolený i přes závažnost situace, je 
zřejmou snahou ušetřit děti přehnaných psychických otřesů. Není jasné, jací odborníci se 
podílejí na vzniku Zpráviček a zejména, kdo rozhoduje o tom, jaké informace a s jakým 

stránka . 254416-26



vyzněním budou dětem předkládány. Je evidentní, že na takovémto formátu by měl 
spolupracovat například i dětský psycholog či sociolog.  
 
 

20) Česká televize-ČT1-Události-18.10.-19:00 hodin; 
 
Stěžovatelka postrádá ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize 
informování a vysvětlování problematiky Transatlantické smlouvy o obchodním a investičním 
partnerství (TTIP), která se rodí mezi Evropskou unií, resp. Evropskou komisí, a USA.  ČT se 
problematice nevěnuje na širší ploše. V předmětných Událostech moderátorka uvedla 
několika větami reportážní příspěvek zpravodaje ČT z USA Řezníčka a zmínila pouhé dvě 
výtky odpůrců TTIP. Pak následovala samotná reportáž, v níž všichni horovali za přijetí 
smlouvy, a nikdo neodporoval. Reportáž byla podle pisatelky předpojatá a snažila se ovlivnit 
postoje diváků ve prospěch TTIP. 
 
Vyjádření OATV: 
 
Problematika TTIP je téma, které rozděluje společnost na zastánce výhod otevření trhu mezi 
USA a Evropou a na kritiky, kteří připomínají spíše rizika s tím spojená, z evropského 
pohledu především možné snížení práv zaměstnanců, kvality zboží, ochrany spotřebitele, 
bezmoc proti velkým americkým firmám, zvyklým na dravější způsob podnikání a zcela 
svobodný trh apod. 
 
Obecným úkazem tuzemských médií je to, že zde absentují častější a podrobnější 
informace o této zásadní smlouvě. Debata se soustřeďuje spíše do odborných tiskovin. 
Obecně převládá názor vstřícný ke smlouvě, který je i postojem české vlády a rozhodujících 
činitelů.  
 
Za absenci většího množství informací o tématu lze těžko provozovatele stíhat. Samotná 
předmětná konkrétně uvedená reportáž není klasifikovatelná jako nevyhovující jakémukoli 
ustanovení zákona o vysílání. Nedošlo zde k žádné lži, zavádění nebo manipulaci. Ostatně 
reportáž se podstatě smlouvy ani příliš nevěnovala. Naopak zmínila i dvě výtky odpůrců a 
zaznamenala masové protesty vůči TTIP v sousedním Německu. Naopak reportér Řezníček 
přinesl v reportáži nepřekvapivě kladné ohlasy amerických činitelů. Nelze prokázat, že by 
šlo o neobjektivitu. 
  
Ostatně ve vysílání ČT lze nalézt občasné zmínky o tomto tématu, někdy dokonce zmínky 
poměrně zásadní a obsáhlé. Namátkou např. 5.6.2015 kritizoval smlouvu předseda Asociace 
samostatných odborů,  celý díl Hyde Parku ze dne 4.2. byl věnován TTIP, 17.2.2015 zazněla 
kritika TTIP od Miroslava Ransdorfa, na webu ČT je k vidění záznam konference o TTIP 
v Praze atd., zkrátka dá se říci, že kdo se chce dozvědět o věci více, najde si informace, a 
přispívá k tomu i ČT, i když by jistě mohla více.  
 
Shodou okolností právě v době vzniku tohoto materiálu, dne 22.11., se celé jedno vydání 
pořadu Nedej se plus věnovalo TTIP, a to značně kritickým pohledem.  
 
 

21) CET 21 spol. s r.o.-Nova-Televizní noviny-9.11.-19:30 hodin; 
 
Jde o reportáž o hrubém jednání řidičky tramvaje s cestujícím. Stěžovatelem je právě řidička.  

stránka . 264416-27



Je přesvědčena, že šlo o neobjektivní a nevyvážené zpravodajství, neboť odvysílaná reportáž 
byla zveřejněna bez jejího souhlasu a hlavně bez možnosti vyjádřit se k celému incidentu, celá 
událost byla zveřejněna ve značně zkrácené a upravené podobě a konečně byla porušena její 
základní lidská práva, daná Listinou základních práv a svobod. 
 
Vyjádření OATV: 
 
Jde o případ z Brna, kde řidička tramvaje vykázala cestujícího z tramvaje, protože neměla 
drobné a nechtěla mu prodat jízdenku za dvousetkorunovou bankovku. Když cestující 
(umírněně) protestoval, napadla ho verbálně těmito slovy: „Kurva, seš blbej, vole, nebo co? 
Vymaštěnej. Vypadni ven nebo volám policajty.“, a když cestující nechtěl vůz opustit, 
pokračovala slovy: „Kurva, neser mě, ty vole.“ 
 
V reportáži nebylo uveřejněno jméno dotyčné, ani její podoba, byl zveřejněn videozáznam, 
pořízený jednou z cestujících, kde je zachycen dialog cestujícího s řidičkou, která přitom 
vůbec není v záběru. V druhé části reportáže zazněla informace, že dopravní podnik bude věc 
s řidičkou řešit a že se předpokládá, že šlo o nějaké „ujetí nervů“.  Případ byl tedy 
prezentován bez identifikace kteréhokoli z účastníků a pouze zveřejnil událost tak, jak se 
odehrála, přičemž minimálně rozhodná část incidentu byla odvysílána zjevně v nezkrácené a 
neupravené podobě. 
 
 

22) Česká televize-ČT1-Reportéři ČT-16.11.-21:35 hodin; 
 
Stěžovatel poukazuje na reportáž s názvem Jménem zákona, o lidech, kteří se snažili různými 
způsoby protestovat proti prezidentovi ČR. Tento pořad pokládá za nevyvážený a účelně 
načasovaný na den před státním svátkem. Jeho obsah byl údajně manipulativní, až štvavý. 
 
Vyjádření OATV: 
 
Reportáž poměrně sugestivně sděluje zážitky několika lidí, kteří různými způsoby vyjadřují 
své negativní postoje k hlavě státu, a zároveň reportáž poměrně výrazně naznačuje, že zájem 
policie a dalších bezpečnostních složek o tyto lidi je zbytečně velký.  
 
Hned na úvod říká Marek Wollner: 
„Zítřejší výročí 17. listopadu je především připomínkou boje za svobodu a demokracii. Patří k 
ní i právo na odlišný názor, dokonce i tehdy, když jde o prezidenta republiky. Přibývá ovšem 
případů, kdy policie a státní zastupitelství ochotně řeší kritické projevy vůči hlavě státu. 
Represivní orgány přitom klidně porušují základní práva na svobodu projevu, o jejichž 
prosazení šlo před šestadvaceti lety. Na záběrech, které jsme natočili, některé zákroky 
policistů připomínají staré pořádky.“ 
 
Dále jsou velmi podrobně zdokumentovány příběhy různých protestantů. Jde hlavně o 
skupinu aktivisty Otakara Van Gemunda, která je proslulá protestními nápisy na vlastních 
tělech a narušováním různých shromáždění a akcí. Celkem obsáhlé líčení aktivit této skupiny 
vrcholí okamžikem, kdy se Van Gemund odmítne legitimovat policistům při cestě na 
Albertov 17. 11. 2014 a je předveden na služebnu.  
Dále jde o majitele penzionu Modřín v Krkonoších, kde odmítli v létě roku 2013 poskytnout 
Zemanovi a jeho doprovodu pohoštění s odůvodněním, že jsou pravicového smýšlení. Syn 
majitelů si na kameru stěžuje, že museli čelit nesouhlasným ohlasům, a že dokonce byli 

stránka . 274416-28



navštíveni různými kontrolami na udání, takže, jak mj. uvádí, „jsme tady měli Českou 
obchodní inspekci dvakrát, jo, během prostě fakt krátký doby, jo, hygienu jsme tady měli, měli 
jsme tady prostě všechny kontroly, který si v podniku takovýmhle můžete představit“, čímž 
naznačuje, že to snad měla být jakási pomsta ze strany „státu“. Jistý občan podal na majitele 
penzionu trestní oznámení kvůli diskriminaci, protože na stránkách penzionu figuroval údaj, 
že pravicově smýšlející senioři mají 20% slevu. 
 
Reportáž nijak nespecifikuje, jakou roli v tomto oznámení měla sehrát osoba prezidenta 
Zemana, ani není doložena souvislost mezi návštěvami kontrolních orgánů a odmítnutím 
pohoštění pro prezidenta Zemana ze strany penzionu. Ostatně, jak je patrné z webových 
stránek, penzion dobře prosperuje, a jak je zřejmé v zápisech návštěvní knihy penzionu, aféra 
kolem návštěvy prezidenta, potažmo prezentace penzionu v České televizi, může sloužit i 
jako dobrá reklama.  
Ačkoli tedy neexistuje žádná prokazatelná souvislost mezi prezidentem Zemanem a majiteli 
penzionu Modřín, kromě toho, že odmítli žádost zastupitelů své obce, aby připravili 
občerstvení pro prezidenta, reportér uzavírá pasáž o penzionu Modřín a jeho majitelích slovy 
„nadsázka se slevou pro důchodce a neobsloužení prezidenta Zemana znamenalo pro rodinu 
Pallových deset měsíců policejního vyšetřování, výslechy a nejistotu, zda se přeci jen něčeho 
nedopustili.“  
 
Dalším „případem“ je jistá paní Jirglová, která přišla narušit setkání prezidenta s občany na 
náměstí v Havlíčkově Brodě, třímala červenou kartu a prezidentský meeting skutečně svými 
výkřiky narušovala. A policie ji odvedla na služebnu. A podle slov reportéra „nejhorší zážitek 
ji ale teprve čekal“. Jak tato paní vypovídá na kameru, „po té akci jsem byla veřejně i ve 
sdělovacích prostředcích pozurážena, zdehonestována a prohlášena za obecního blázna“. 
 
„Kým?“, ptá se redaktor  
 
„Panem prezidentem!“, triumfuje postižená. 
 
Následuje záznam z tiskové konference prezidenta, Miloš Zeman říká: 
„Pokud jde o tu konkrétní paní, mně myslím, že pan hejtman říkal, že se v současné době 
rozvádí, takže já dokáži pochopit její lidskou situaci. Když se člověk rozvádí, tak si potřebuje 
najít nějaký odvodní kanál agrese. A kdybych to řekl tvrději, v každém městě se vyskytuje 
minimálně jeden obecní blázen.“ 
 
Je tedy zjevné, že žena, která se otevřeně snažila urážet hlavu státu a narušovat meeting, která 
byla mimo jiné součástí skupinky, kde jedna z účastnic držela v ruce nápis HNŮJ, narazila na 
fakt, že i na prezidenta se vztahuje svoboda slova, a že se tedy vyjádřil, navíc zjevně jen 
v reakci na konkrétní dotaz z publika. Není tedy zřejmé, kdy a kým měla být v tomto případě 
porušena svoboda projevu a čím je tato žena pronásledována a trápena. 
 
Na závěr reportáže opět sledujeme aktivistu Van Gemunda a jeho kolegy a kolegyně ze 
skupiny oMen, jak se připravují protestovat na Hradčanském náměstí. Sledujeme, jak ve 
skupince čekající na prezidenta na náměstí muž rozepíná bundu a blíží se k pásce, oddělující 
prostor pro diváky. Je zpacifikován ochrankou, přičemž křičí „Ať žije Havel“. Kamera sleduje 
aktivistu a kdosi za kamerou se agresivně dožaduje od policistů vysvětlení, proč byl aktivista 
zadržen. Je odkázán na policejní mluvčí a požádán, aby opustil prostor. Mluvčí prezidenta 
vysvětluje, že bylo podezření, že by dotyčný aktivista mohl např. něco házet. Několik 
oslovených aktérů na závěr pochybuje o tom, že ochranka měla skutečný důvod k zásahu. 

stránka . 284416-29



 
Skupina oMen je zjevně hlavním aktérem reportáže. Ostatní, jako majitelé penzionu Modřín, 
paní, která protestovala v Havlíčkově Brodě, nebo pan Fruhauf, který byl zadržen a obviněn 
kvůli údajnému házení vajíček na Albertově, působí jen jako doplněk, aby reportáž nebyla 
zcela jednosměrná. Aktivity skupiny oMan zabírají cca 70% stopáže pořadu a autoři jim a 
jejich názorům dopřávají takovou mediální publicitu, jakou jen může hlavní vysílací čas 
celoplošného tv programu nabídnout při úplném ztotožnění názorů televizních tvůrců 
s nositeli nějakého politického či občanského postoje.  
 
Aktivity skupiny oMen jsou kamerou mapovány od samotných příprav kdesi v soukromí, kdy 
si členové skupiny malují nápisy na tělo, a jsou zdokumentovány až k okamžiku zadržení 
policií. Jeden z členů říká během příprav: „My ho necháme samozřejmě položit ten věnec, 
nebudeme mu v tom bránit nijak. A jak se otočej, jo, tak my se slíkneme, jo. Nebo možná ty se 
slíkneš jako, ty budeš trochu víc dozadu. Jo? Pak my se slíknem. Jo? A my se snažíme ještě 
slíknout samozřejmě před tím, než oni projdou.“ 
 
Není obvyklé, aby Česká televize takto podrobně dokumentovala samotné přípravy 
demonstrace proti hlavě státu, těžko to lze interpretovat než jako otevřený souhlas s názory a 
činy těchto lidí, vůči kterým také v reportáži nezazní ani jediný kritický hlas.   
 
Dlouhá, třiadvacetiminutová reportáž ve skutečnosti žádné důkazy o nějakém nepřiměřeném 
pronásledování nebo porušování svobody projevu apod. nepřináší, přináší pouze fakta o 
celkem standardních bezpečnostních opatřeních, chránících hlavu státu asi všude na světě. 
V době, kdy je Evropa dlouhodobě v rizikovém postavení a kdy je možným terčem 
teroristických útoků, přičemž prezident ČT jako otevřený kritik islamistů je jistě potenciálním 
cílem, lze konstatovat, že ochranka reagovala zcela legitimně a přiměřeně. Může však 
upozornit na potenciální nebezpečí zneužití pravomoci ze strany bezpečnostních složek 
obecně. 
 
Pozoruhodný je rovněž výběr mluvčích v reportáži. Opakovaně se zde vyjadřuje Eliška 
Wagnerová, která v reportáži zásadně vyjadřuje nesouhlas s jakýmkoli zásahem policie proti 
antizemanovským demonstrantům. Přitom padnou i velmi sporné výroky, bez jakéhokoli 
korektivu ze strany autorů, jako např. když se vyjadřuje k zadržení Van Gemunda před 
demonstrací na Albertově dne 17.listopadu 2014: „Oni vlastně jakoby zajišťovali souladný a 
prostě jako nerušený nikým názorově, jiným názorem nerušené shromáždění, na kterém má 
vystoupit prezident republiky. No, takhle, pardon, takhle to nejde.“ Skutečností je, že kdyby 
policie hodlala postupovat represivně, aby skutečně zajistila onen „jako nerušený nikým 
názorově, jiným názorem nerušené shromáždění“, asi by těžko došlo k masivnímu útoku na 
prezidenta, včetně prezentace protizemanovských transprantů, které si tito lidé na Albertov 
nerušeně přinesli, nebo dokonce házení vajec. 
 
Eliška Wagnerová je však především prezentována jako senátorka, právnička, bývalá 
soudkyně Ústavního soudu, tedy jako odborník, který se má vyjadřovat k právní stránce věci, 
a jako taková může být divákem mylně vnímána jako objektivní hodnotící element. Faktem 
ovšem je, že Wagnerová je dlouhodobou extremní názorovou odpůrkyní prezidenta Zemana, 
proti němuž vystupovala již při volbě prezidenta, kritické články o něm pravidelně zveřejňuje 
na svém webu a při různých příležitostech prezidenta otevřeně kritizuje prakticky za cokoli. 
Totéž platí o Danielu Kroupovi, který je představen svými akademickými tituly a vyjadřuje se 
(samozřejmě velmi kriticky) o etickém rozměru Zemanova politického působení, zdánlivě 
opět z objektivní roviny, přičemž ve skutečnosti jde opět o jednoho z nejostřejších kritiků 

stránka . 294416-30



Zemana, který dokonce varoval už v prezidentské kampani před jeho zvolením s argumentem, 
že jde o notorického alkoholika. 
 
Profesionálně a eticky je reportáž na hranici únosnosti.  
 
Celá reportáž vyvolává dojem, že jsou odpůrci prezidenta sledováni či přímo pronásledováni, 
že je nebezpečné s ním nesouhlasit, že se dotyčný „disident“ může stát terčem urážek. Sami 
ovšem neváhají zveřejňovat urážky hlavy státu, jako např. v momentě, kdy člen skupiny 
oMen při malování hesel říká: Chci napsat: Ukrajinec člověk, Syřan člověk, uprchlík člověk, 
Zeman ruský šváb.  
 
Nebo v jedné ze závěrečných scén reportáže sledujeme kdesi v soukromí přípravu skupiny 
oMen na demonstraci. Dívka má pospané tělo nápisy, určenými prezidentovi, hodlá se odhalit 
na meetingu s ním. Dialog mezi členy skupiny: 
 
„Je to fakt decentní a je to dobrý.“ 
 
„Ještě se otoč, ať vidíme ty záda.“ 
 
„Ale aby ho z toho neklepla pepka ty brďo“. 
„No ne, právě že jo, to je, to je pod čarou“. 
 
Čili nám tito lidé dávají najevo, a autoři reportáže to považovali za zaznamenáníhodné, 
že vítaným vedlejším efektem jejich akce by bylo, kdyby prezidenta ranila mrtvice.  
 
Reportáž je nutno označit za hraniční, může vyvolat pochyby o nezaujatosti autorů vůči osobě 
prezidenta. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že v reportáži nezazněly žádné vyložené 
nepravdy, že nedošlo k překroucení faktů tak, aby bylo možno hovořit o nějakém 
nezpochybnitelném manipulativním záměru. Důležitý pro posouzení věci je fakt, že autoři 
reportáže nepředstírají objektivitu, nýbrž celkem transparentně a otevřeně už v úvodu 
reportáže deklarují svůj záměr upozornit na nebezpečí případného omezování svobody 
projevu. Dramaturgický záměr pořadu umožňuje zaměření tohoto typu, kde nelze aplikovat 
v běžném slova smyslu striktní požadavky na objektivitu a vyváženost. Je nutno vzít v úvahu i 
fakt, že publicistika tohoto typu se pravidelně transparentně staví na obranu „slabšího“ proti 
možnému poškození „silnějším“, přičemž zde jsou role logicky jasně rozdány v neprospěch 
prezidenta. Nedomníváme se, že došlo k prokazatelnému porušení zákona o vysílání.  
 
Pokud by Rada dospěla k jinému závěru, je připraven případný návrh usnesení: 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané 
ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 
televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném 
znění, v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, 
rozhodla zahájit s provozovatelem Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, 140 70 
Praha 4, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 
Sb., kterého se mohl dopustit tím, že dne 16. listopadu 2015 od 21:35 hodin odvysílal na 
programu ČT1 pořad Reportéři ČT, respektive reportáž Jménem zákona, jejíž obsah mohl být 
v rozporu s povinností provozovatele poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro 
svobodné vytváření názorů. Porušení této povinnosti se mohl dopustit tím, že autoři formulují 
na začátku reportáže názor, že „policie a státní zastupitelství ochotně řeší kritické projevy 

stránka . 304416-31



vůči hlavě státu“ a že „represivní orgány přitom klidně porušují základní práva na svobodu 
projevu“, aniž by tuto skutečnost v průběhu reportáže jakkoli přesvědčivě doložili, ačkoli 
tomuto záměru manipulativně přizpůsobují jak obrazovou, tak verbální stránku reportáže. 
Reportér nezachovává nestrannost, ale svými projevy souzní s odpůrci prezidenta Zemana, 
rovněž někteří respondenti, kteří dostali prostor se k prezidentu Zemanovi vyjádřit z pozice 
objektivních pozorovatelů, jsou ve skutečnosti jeho dlouholetými oponenty (Wagnerová, 
Kroupa), což svědčí o předpojatosti tvůrců reportáže, která se promítla do jejího obsahu, 
který vyznívá jako jednoznačně dehonestující vůči prezidentu republiky, jeho příznivcům a 
vůči bezpečnostním složkám, aniž by byl poskytnut dostatečný prostor pro vyjádření 
oponentních názorů.  
 
 
 

INFORMACE 
 

23)  
Občanské sdružení uvádí, že vytváří edukativní videa věnující se prevenci úrazů dětí. Táže se, 
zda je možné získat od Rady odborný posudek, že videa jsou „nezávadná a určená pro děti“, 
případně chce radu, jak postupovat. 
 
V dosavadní praxi se Rada vyhýbala možnosti předem hodnotit připravované pořady 
nebo programové prvky s tím, že by takové počínání mohlo být označeno za cenzuru. 
Pisatelům bude opovězeno dle rozpravy.  
 

24)  
Pisatel vyjadřuje nespokojenost s vysílacím schématem programu ČT24 během státního 
svátku dne 17. listopadu. Podstatou stížnosti je divákovo přesvědčení, že se zpravodajský 
program měl více věnovat aktuálním událostem (teroristické útoky), a méně výročí 17. 
listopadu, které považuje za nedůležité, což vyjadřuje mj. ironickým označením „žhavé 
téma“.  
 

25)  
Česká obchodní inspekce, Inspektorát Jihočeský a Vysočina, postoupila Radě stížnost, kde je 
uvedeno, že nabídka zboží v obchodním domě Albert v Jindřichově Hradci neodpovídá 
údajům v televizní reklamě. V reklamě je zmiňována Hera 500g za 17,90 Kč, ale v Albertu 
v Jindřichově Hradci prodávají Heru 250g za 18,90 Kč.  
Vzhledem k podstatě stížnosti se postoupení Radě jeví jako ne zcela relevantní, neboť se de 
facto nejedná o stížnost na televizní reklamu, ale o stížnost na ceny v konkrétní provozovně. 
Předpokládáme, že v této věci bude kompetentní k dalšímu příslušnému postupu krajský 
živnostenský úřad, jemuž byla tato stížnost rovněž postoupena. Rada nemá nástroje, které by 
jí umožnily šetření na prodejně a komparaci s nabídkou v televizní reklamě. 
 

26)  
Stěžovatel uvádí, že ČT nereagovala na jeho opakovanou stížnost na údajnou nevyváženost 
vysílání. Tato stížnost spočívá v tom, že považuje za nesprávné věnovat pásmo pořadů 
Mezinárodnímu dni Romů, pakliže stejná pozornost není věnována např. Mezinárodnímu dni 
letectví a kosmonautiky, ptactva, hemofilie, Mezinárodního dne proti nášlapným minám atd. 
Je třeba divákovi zdůraznit, že obsah vysílání je sestavován v kompetenci a plné 
odpovědnosti provozovatele. 
 

stránka . 314416-32



27)  
Stížnost na Rychlou hru, tentokrát na TV Barrandov. Divák nebyl přepojen do studia, ačkoli 
žádný jiný volající právě s moderátorkou nehovořil. Je třeba doporučit divákovi, aby se 
případně obrátil na policii, a ujistit ho o tom, že Rada již podnikla v této věci všechny kroky, 
které jsou v její kompetenci a že rovněž ve spolupráci se slovenskou Radou vydala 
varování. Zejména je pak třeba odkázat pisatele na herní řád, který výslovně hovoří o tom, že 
nedochází k přímému spojení telefonujícího do studia.  
 

28)  
Rumunský regulační orgán postoupil Radě další stížnost, týkající se vysílání programu, 
licencovaného v ČR. Tentokrát jde o film Casanova na programu Film Cafe, kde se mají 
vyskytovat  nevhodné scény potenciálně ohrožující dětské publikum vzhledem k času 
vysílání - 9:00 hodin. Rumunský orgán zaslal záznam, bude provedena analýza, která bude 
součástí souhrnu podání na příštím zasedání Rady. 
 
 
 
 
 
Zpracoval: V. Nejedlý, 25.11.2015 

stránka . 324416-33



stránka . 334416-34



stránka . 344416-35



stránka . 354416-36



stránka . 364416-37



stránka . 374416-38



stránka . 384416-39



stránka . 394416-40



stránka . 404416-41



stránka . 414416-42



stránka . 424416-43



stránka . 434416-44



stránka . 444416-45



stránka . 454416-46



stránka . 464416-47



stránka . 474416-48



stránka . 484416-49



stránka . 494416-50



stránka . 504416-51



stránka . 514416-52



stránka . 524416-53



stránka . 534416-54



stránka . 544416-55



stránka . 554416-56



stránka . 564416-57



stránka . 574416-58



stránka . 584416-59



stránka . 594416-60



stránka . 604416-61



stránka . 614416-62


