
 

Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno 
www.ochrance.cz | podatelna@ochrance.cz | (+420) 542 542 888 – infolinka každý pracovní den 8:00–16:00 hodin 
 

Sp. zn. 
Č. j. 
Datum 

 
507/2021/VOP/DV 
KVOP-27083/2021 
23. června 2021 

Vážený pan 
Ing. arch. Václav Mencl 
předseda 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 
Škrétova 44/6 
120 00  Praha 2 

Vážený pane předsedo, 

dovoluji si Vás informovat, že se elektronickým podnětem se na veřejného ochránce práv 
obrátily (dále „stěžovatelka“) a 
(dále „nadační fond“), (oba dále „stěžovatelé“); stěžovatelka je předsedkyní správní rady 
nadačního fondu.1 V podnětu si stěžují na postup Rady pro rozhlasové a televizní vysílání 
(dále „RRTV“) při vyřízení stížnosti na Českou televizi. Nejprve se na RRTV obrátila stížností 
stěžovatelka, následně pak nadační fond, který do jisté míry navázal na předchozí stížnost. 
Stěžovatelčinu stížnost RRTV odložila,2 stížnost nadačního fondu ani neprojednala 
a odkázala na svůj předchozí závěr.3 

Česká televize měla podle názoru stěžovatelů porušit ustanovení § 31 odst. 2 a 3 zákona 
o provozování rozhlasového a televizního vysílání4 odvysíláním reportáže Šlechtična 
z bulváru5 v rámci pořadu Reportéři ČT. K odvysílání pořadu došlo dne 2. března 2020. 

Obsah podnětu 

Stěžovatelka v podnětu namítá, že RRTV nepodnikla potřebné kroky k tomu, aby Česká 
televize doložila pravdivost svých tvrzení. RRTV se rovněž nezabývala 

 skutečností, že Česká televize veřejně a bez důkazů obvinila stěžovatelku 
z několikanásobného pokusu o podvod; 

 nevyvážeností reportáže, kdy se stěžovatelka nedostala možnost se k obviněním 
vyjádřit – zpochybnění studia v Německu a v USA; 

 tím, že Česká televize prezentuje spor mezi nadačním fondem a realitní 
společností , jako stěžovatelčin spor s pekárnami ; 

 tvrzením Lenky Hornové – Lenka Hornová nežalovala stěžovatelku, ale deník Blesk 
a uspěla díky stěžovatelčinu svědectví. 

Nadační fond v podnětu odkázal na svou stížnost adresovanou RRTV. 

                                                        

1  https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=1046526&typ=UPLNY (ověřeno dne 
10. června 2021) 

2  Dopis ze dne 26. května 2020, č. j. RRTV/9586/2020-bur. 

3  Dopis ze dne 12. ledna 2021, č. j. RRTV/987/2021-bur 

4  Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění 
pozdějších předpisů.  

5  Reportáž je dostupná zde: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-
ct/220452801240009/obsah/754191-slechticna-z-bulvaru (ověřeno dne 2. června 2021). 

https://www.ochrance.cz/
mailto:podatelna@ochrance.cz
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/220452801240009/obsah/754191-slechticna-z-bulvaru
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/220452801240009/obsah/754191-slechticna-z-bulvaru
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=1046526&typ=UPLNY
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/220452801240009/obsah/754191-slechticna-z-bulvaru
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/220452801240009/obsah/754191-slechticna-z-bulvaru


 

2 

Obsahová analýza vypracovaná RRTV 

Stěžovatelé k podnětu přiložili obsahovou analýzu reportáže Šlechtična z bulváru 
vypracovanou pro RRTV, která reportáž zmonitorovala s ohledem na dodržení zákona 
o rozhlasovém a televizním vysílání. V závěru analýzy se uvádí, že „markantním problémem 
je opakované použití redakčního skutkového tvrzení, že  o sobě tvrdí, 
že je potomkem pekařského rodu a že má šlechtický původ […] Problém reportáže 
je v tom, že neprokázala, že o sobě tvrdí, že je potomkem 
pekařů a šlechticů-  Z hlediska zákona by měl divák dostat takové 
informace, aby si na jejich základě mohl svobodně vytvořit vlastní názor. Takové informace 
o tomto jednom z klíčových obsahových prvků v reportáži divák nedostal.“ 

„Reportáž obsahovala některá další drobnější profesionální pochybení, která sama o sobě 
by patrně nepřekročila tolerovatelnou mez. Jednalo se například o zařazení subjektivního 
hodnotícího názoru neprofesionála v daném oboru na spor, který vede 

o ochranou známku […], nebo o zařazení sdělení o nevypátrání informací 
o vysokoškolských studiích […], která mohla evokovat, že není jisté, že opravdu studovala, 
aniž to bylo věcně doloženo, o zařazení vyjádření, že ‚kvůli ní‘ byl někdo u soudu bez 
vysvětlení její role v daném případu, nebo o opakované používání formulace, že 
‚se přejmenovala‘ bez vysvětlení kromě případu, kdy v zařazeném vyjádření sama […] 
vysvětlila své důvody přijetí druhého příjmení po předcích. V kontextu výraznějších 
problémů v obsahu reportáže tyto dílčí nedostatky přispěly k nízké informační úrovni 
celkového sdělení reportáže. 

[…]  

Navržena je výzva k podání vysvětlení, po jeho obdržení může Rada zvážit další postup. 
Alternativně je připraven koncept usnesení o odložení věcí, které není navrhováno.“ 

V alternativním usnesení se odkazovalo na ustanovení § 76 odst. 1 písm. a) zákona 
o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich,6 tedy že došlé oznámení neodůvodňuje 
zahájení řízení o přestupku nebo předání věci. 

V návrhu usnesení se uvádělo, že RRTV žádá provozovatele vysílání o podání vysvětlení 
k obsahu reportáže Šlechtička bulváru, která byla součástí pořadu Reportéři ČT: 

  „tvrdí o sobě, že je potomkem podnikatelského 
pekařského rodu a zároveň šlechtična“ v moderátorském uvedení reportáže 
Šlechtična bulváru. 

 „Její volební kampaň byla postavena na kritice neziskových organizací a občanské 
společnosti vůbec“ v promluvě reportéra mimo obraz a k obsahu skutkového tvrzení 
„Měla jste tam jakési politologické rozbory“ v promluvě reportéra při pokusu 
o rozhovor se stěžovatelkou v závěru reportáže. 

                                                        
6  Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů. 



 

3 

 „Všechny skutečnosti svědčí o tom, že není potomkem šlechtické rodiny 
 ale ani nešlechtické rodiny pekařských podnikatelů .“ Jmenovitě 

k pak k formulaci „všechny skutečnosti“. 

RRTV měla požádat provozovatele vysílání, aby vysvětlil na základě jakých zdrojů nebo faktů 
byla citovaná skutková tvrzení či implikativní tvrzení do reportáže zařazena. 

RRTV se nakonec rozhodla pro alternativní usnesení, tedy v souladu s ustanovením § 76 
odst. 1 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a že došlé oznámení 
neodůvodňuje zahájení řízení o přestupku nebo předání věci. 

Důvody zahájení šetření 

Zástupkyně veřejného ochránce práv ve věci zahájila šetření podle ustanovení § 14 zákona 
o veřejném ochránci práv,7 neboť má pochybnosti o správnosti postupu RRTV. 

Pořad Reportéři ČT sám sebe popisuje jako aktuální publicistický magazín.8 S tímto 
hodnocením lze souhlasit. Tato skutečnost je z hlediska právního hodnocení zásadní, 
protože v případě objektivy a vyváženosti je nutné rozlišovat mezi zpravodajským 
a publicistickým pořadem. Podle Nejvyššího správního soudu9 „[…] je úkolem zpravodajství 
pohotově přinášet věcnou informaci o aktuální události, kdežto účelem publicistických 
sdělení je informace komentovat a hodnotit, své adresáty pak získávat, přesvědčovat 
a vybízet“ (zvýraznění doplněno). 

Základním požadavkem kladeným na zpravodajství je podle názoru Nejvyššího správního 
soudu objektivita. Ta v sobě zahrnuje tři prvky – správnost (přesnost), transparentnost 
(uvádění pramenu) a věcnost (absenci vlastních hodnocení). U publicistických pořadů 
se na objektivitu klade menší důraz, přičemž aspekt věcnosti se v publicistice z povahy věci 
vůbec neuplatní. 10 

Ačkoliv je míra tolerance vůči případným prohřeškům proti zákonem postulovaným 
zásadám objektivity a vyváženosti u publicistických pořadů vyšší, neznamená to, že v rámci 
publicistiky je umožněno vše. Žurnalista tak nesmí podle názoru Nejvyššího správního soudu 
zamlčovat či zkreslovat fakta, lhát, nedostatečně si ověřit prezentované informace nebo 
užívat vulgarismů.11 

Jak již bylo uvedené výše, že v případě publicistických pořadů objektivy obsahuje pouze dva 
aspekty – pravdivost tzn., že zpráva odpovídá skutečnosti, a transparentnost, tedy 
že žurnalista uvádí informační prameny. Ověřování pravdivosti přece „patří k elementárním 
principům práce s informacemi, a to nejen ve sdělovacích prostředcích“.12 Z tohoto důvodu 

                                                        
7  Zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů. 

8  https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/ (ověřeno dne 10. června 2021) 

9  Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 4. 2012, č. j. 7 As 36/2012-24, www.nssoud.cz.  

10  Tamtéž.  

11  Tamtéž.  

12  Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. května 2008, čj. 7As 19/2007-56, www.nssoud.cz. 

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/
http://www.nssoud.cz/
http://www.nssoud.cz/


 

4 

musí provozovatel vysílání, v zájmu zachování objektivity vysílání, ale i v zájmu minimální 
profesionality, ověřit každou informaci, kterou hodlá zveřejnit.13 

Nevyváženost Nejvyšší správní soud definuje jako skrytou formu stranickosti, kdy jsou 
v určité kontroverzní situaci některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných.14 
Komentář pak v případě vyváženosti uvádí, že se „jedná se zejména o vyváženost informací 
a komentářů týkajících se jednotlivých témat a zároveň vyváženost ve smyslu těchto témat 
čili rovnoměrné poskytování informací z nejrůznějších oblastí a prezentování různých témat, 
aby informovanost byla ucelená a rozmanitá“.15 Stejně jako v případě objektivity 
i u vyváženosti se menší požadavky kladou na publicistické pořady. 

V daném případě mám pochybnosti, zda uvedené aspekty objektivy provozovatel naplnil 
a lze reportáž označit za vyváženou. Souhlasím s názorem autora obsahové analýzy, 
že Česká televize nedoložila, že by se stěžovatelka vydávala za šlechtičnu a potomka 

-pekařů. Stěžovatelka pouze tvrdila, že je potomkem jiné větvě 
rodu  Současně Česká televize nedoložila, že by stěžovatelčino tvrzení, že je 
potomkem rodu  bylo nepravdivé. Redaktor pouze konstatoval, že „všechny 
skutečnosti“ nasvědčují tomu, že stěžovatelka není potomkem rodu . Současně ale 
v reportáži kamera zabírá monitor počítače zobrazující genealogický vývod, ze kterého je 
patrné, že stěžovatelka má být potomkem  Hovoří-li 
se v reportáži o pramenech, kamera zabírá monitor počítače s heslem na internetové 
encyklopedii Wikipedia; autorem hesla má být sám pan Martin Kotačka vystupující 
v reportáži. Jiní odborníci se k dané věci nevyjádřili. 

V této souvislosti si dovoluji upozornit, že tvrzení o šlechtickém původu obsahovala uvozující 
slova v reportáži, termín šlechtična nese i název v reportáži a v reportáži se s tvrzením 
šlechtického původu dále pracuje (např. vystoupení historiků). V takovém případě je 
legitimní, aby Česká televize své tvrzení prokázala. Pokud by se ukázalo, že není pravdivé, 
není pravdivý ani název reportáže, což vnímám jako zásadní. 

Dále Česká televize tvrdila, že stěžovatelka žaluje společnost Agrofert. I v tomto případě by 
měla prokázat své tvrzení. Stěžovatelé namítají, že soudní spor vede nadační fond s realitní 
společností  nikoli ona. Na první pohled se může jednat o drobnost, ale 
v kontextu celé reportáže, kdy reportér zdůrazňoval účelovost stěžovatelčina přejmenování, 
vnímám uvedené jako zásadní. Informaci o existenci nadačního fondu jsem v reportáži 
nezaznamenala. Současně si myslím, že v reportáži není dostatečně oddělen spor o název 
společnosti, kde podle stěžovatelů probíhá soudní řízení, a spor o ochranné známky, kde 
soudní řízení neprobíhá. 

Nevyváženost lze spatřovat v nedostatečném prostoru poskytnutém zejména stěžovatelce 
v případě zpochybnění jejího původu a jejích vysokoškolských studií. Ačkoliv oboje reportáž 
zpochybňuje, není patrné, že by stěžovatelce byl dán prostor svá tvrzení o původu a studiích 
obhájit. Reportáž pak vyznívá tak, že stěžovatelka vysokoškolské vzdělání nemá. V případě 

                                                        
13  Tamtéž.  

14  Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. května 2010, č. j. 3 As 6/2010-7, www.nssoud.cz.  

15  Chaloupková, H., Holý, P., Urbánek, J. Mediální právo. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019, s. 125. 

http://www.nssoud.cz/


 

5 

původu pak reportáž neposkytla prostor odborníkům, kteří nesdílí názor pana Kotačky. 
Podobně je tomu v případě soudního sporu paní Hornové. Stěžovatelka namítá, 
že v soudním sporu vystupovala jako svědek a že žalovaným byl vydavatel novin, reportáž 
však vyznívá tak, že žalovanou byla stěžovatelka. 

Stranou nelze nechat ani několik drobnějších pochybení, která se týkají objektivity 
a vyváženosti: 

 V případě subjektivního hodnocení sporu o ochrannou známku neodborníkem. 
Neodborník by neměl komentovat spor o ochrannou známku. 

 Nevysvětlení role stěžovatelky v soudním sporu paní Hornové. Stěžovatelka tvrdí, 
že vystupovala před soudem jen jako svědek; tato informace ale v reportáži nezazní. 
A v této části reportáž skutečně vyznívá tak, jako by stěžovatelka byla žalovanou 
stranou. 

 Nakonec opakované používání formulace „se přejmenovala“. Stěžovatelka v reportáži 
vysvětlila důvody svého jednání. 

S ohledem na uvedené lze mít pochybnosti, zda o předmětné reportáži lze hovořit jako 
objektivní a vyvážené, a z tohoto důvodu mám pochybnosti o správnosti postupu RRTV, kdy 
se věcí odmítla zabývat. 

Vážený pane předsedo, v souladu s ustanovením § 15 odst. 2 zákona o veřejném ochránci 
práv si Vás dovoluji požádat o vyjádření k danému případu. Konkrétně Vás prosím 
o odpovědi na následující otázky: 

(1) Jak se RRTV vypořádala s námitkami stěžovatelů ohledně pravdivosti vybraných 
tvrzení uvedených v reportáži: 

 stěžovatelka sama sebe označuje za potomka šlechtické větve rodu , 

 stěžovatelka není vůbec potomkem rodu , 

 stěžovatelka žaluje společnost Agrofert. 

(2) Jak se RRTV vypořádala s námitkami stěžovatelů ohledně vyváženosti reportáže: 

 neposkytnutí prostoru stěžovatelce prokázat absolvování zahraničních vysokých 
škol, 

 absence oponentního názoru k historii rodu , 

 neposkytnutí prostoru stěžovatelce vyjádřit se soudnímu sporu paní Hornové. 

(3) Jak se RRTV vypořádala s návrhem obsaženým v obsahové analýze, kterou si nechala 
pro hodnocení vypracovat? 

Své vyjádření prosím zašlete k výše uvedené spisové značce ve lhůtě 30 dnů. 

S pozdravem 

 

JUDr. Veronika Gabrišová v. r. 



 

6 

vedoucí odboru veřejného pořádku a místní správy 
(dopis je opatřen elektronickým podpisem) 

 



 

Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno 
www.ochrance.cz | podatelna@ochrance.cz | (+420) 542 542 888 – infolinka každý pracovní den 8:00–16:00 hodin 
 

Vaše značka 
Sp. zn. 
Č. j. 
Datum 

RRTV/9024/2021-rud 
507/2021/VOP/DV 
KVOP-6765/2022 
24. února 2022 

Vážený pan 
Ing. arch. Václav Mencl 
předseda 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 
Škrétova 44/6  
120 21  Praha 2 

 
 
 

Vážený pane předsedo, 

v příloze Vám zasílám zprávu o šetření ve věci podnětu 
a (dále také „stěžovatelé“). Stěžovatelé rozporovali postup Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání (dále také „RRTV“) při vyřízení stížnosti na Českou televizi 
ve věci odvysílání reportáže Šlechtična z bulváru v rámci pořadu Reportéři ČT; k odvysílání 
došlo dne 2. března 2020. 

Podle § 18 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv1 Vás žádám, abyste se ve lhůtě 30 dnů 
od doručení zprávy ke zjištěným pochybením vyjádřil a informoval mě o přijatých 
opatřeních k nápravě. 

Nad rámec si Vás dovoluji požádat o doplňující vyjádření k rozhodovacím postupům RRTV. 
Můj dotaz směřuje k využití obsahových analýz ze strany RRTV. Ochránce se v rámci 
své činnosti setkává podruhé (prvním případem bylo šetření ve věci pořadu „Výměna 
manželek“), kdy rozhodnutí RRTV neodpovídá závěrům zpracované obsahové analýzy. 
Netvrdím, že je RRTV ve svém rozhodování vázána závěry obsahové analýzy. Stejně 
tak si nemyslím, že nemůže existovat názorový rozpor mezi RRTV a autorem obsahové 
analýzy. Přesto bych očekávala, že se bude jednat spíše o výjimečné situace. Z tohoto 
důvodu bych Vás chtěla poprosit, jestli byste mohl osvětlit, jak RRTV s obsahovými 
analýzami pracuje a jak často se RRTV od závěru obsaženého v těchto analýzách odklání. 
Nežádám přesnou statistiku, pouze mě zajímá, zda se jedná o výjimečné situace, nebo spíše 
o pravidlo. 

S pozdravem 

 
 
 

Mgr. Monika Šimůnková v. r. 
zástupkyně veřejného ochránce práv 

(dopis je opatřen elektronickým podpisem) 
 
 
 

Příloha 
Zpráva o šetření 

                                                        

1  Zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů. 

https://www.ochrance.cz/
mailto:podatelna@ochrance.cz


Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV 
Č. j.: KVOP-6764/2022 

Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno 
www.ochrance.cz | podatelna@ochrance.cz | (+420) 542 542 888 – infolinka každý pracovní den 8:00–16:00 hodin 
 

Zpráva o šetření 
ve věci vyřízení podnětu proti postupu Rady pro rozhlasové a televizní 
vysílání 

Na veřejného ochránce práv se obrátili (dále také 
„stěžovatelka“) a (dále také „nadační fond“); (oba dále také 
„stěžovatelé“). Stěžovali si na postup Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (dále také 
„RRTV“) při vyřízení stížnosti na Českou televizi ve věci odvysílání reportáže Šlechtična 
z bulváru v rámci pořadu Reportéři ČT; k odvysílání došlo dne 2. března 2020. 

A. Shrnutí závěrů 

Na základě provedeného šetření jsem dospěla k závěru, že: 

 RRTV pochybila, když Českou televizi nevyzvala, aby tvrzení o tom, že stěžovatelka 
není potomkem rodu a že se označuje za šlechtičnu, prokázala. 

 RRTV pochybila, když v části týkající se vysokoškolských studií neposoudila reportáž 
jako nevyváženou. 

 RRTV pochybila, když v přípisu adresovaném stěžovatelce stručně neuvedla důvody, 
proč rozhodla o odložení věci. 

B. Skutková zjištění 

B.1 Obsah podnětu 

Stěžovatelé si v podnětu stěžují na postup „RRTV“ při vyřízení stížnosti na Českou televizi. 
Nejprve se na RRTV obrátila stížností stěžovatelka, následně pak nadační fond, který do jisté 
míry navázal na předchozí stížnost. Stěžovatelčinu stížnost RRTV odložila,1 stížnost 
nadačního fondu ani neprojednala a odkázala na svůj předchozí závěr.2 

Stěžovatelka v podnětu namítala, že RRTV nepodnikla potřebné kroky k tomu, aby Česká 
televize doložila pravdivost svých tvrzení. RRTV se rovněž nezabývala: 

 skutečností, že Česká televize veřejně a bez důkazů obvinila stěžovatelku 
z několikanásobného pokusu o podvod; 

 nevyvážeností reportáže, kdy stěžovatelka nedostala možnost se k obviněním vyjádřit 
– zpochybnění studia v Německu a v USA; 

 tím, že Česká televize prezentuje spor mezi nadačním fondem a realitní 
společností  jako stěžovatelčin spor s pekárnami ; 

 tvrzením paní Lenky Hornové – paní Hornová nežalovala stěžovatelku, ale deník Blesk, 
a uspěla díky stěžovatelčinu svědectví. 

Stěžovatelka k podnětu přiložila obsahovou analýzu předmětné reportáže vypracovanou 
RRTV. Obsahová analýza identifikovala několik pochybení a doporučila RRTV vyzvat Českou 
televizi k podání vysvětlení. Alternativně autor analýzy navrhl i usnesení o odložení věci; 
výslovně však neuvedl, že odložení věci nenavrhuje. 

                                                        
1  Dopis ze dne 26. května 2020, č. j. RRTV/9586/2020-bur. 

2  Dopis ze dne 12. ledna 2021, č. j. RRTV/987/2021-bur. 

https://www.ochrance.cz/
mailto:podatelna@ochrance.cz


Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV  

2 

B.2 Důvody zahájení šetření 

Šetření podle ustanovení § 14 zákona o veřejném ochránci práv3 jsem zahájila, neboť jsem 
měla pochybnosti o správnosti postupu RRTV. Konkrétně jsem se domnívala, že se RRTV 
nedostatečně vypořádala s námitkami stěžovatelů, současně nebylo jasné, jak se RRTV 
vypořádala s návrhem obsaženým v obsahové analýze předmětné reportáže. 

Na RRTV jsem se obrátila s žádostí o zodpovězení následujících otázek: 

Jak se RRTV vypořádala s námitkami stěžovatelů ohledně pravdivosti vybraných tvrzení 
uvedených v reportáži: 

(1) stěžovatelka sama sebe označuje za potomka šlechtické větve rodu , 

(2) stěžovatelka není vůbec potomkem rodu , 

(3) stěžovatelka žaluje společnost Agrofert. 

Jak se RRTV vypořádala s námitkami stěžovatelů ohledně vyváženosti reportáže: 

(1) neposkytnutí prostoru stěžovatelce prokázat absolvování zahraničních vysokých škol, 

(2) absence oponentního názoru k historii rodu , 

(3) neposkytnutí prostoru stěžovatelce vyjádřit se k soudnímu sporu paní Hornové. 

Jak se RRTV vypořádala s návrhem obsaženým v obsahové analýze, kterou si nechala 
pro hodnocení vypracovat? 

B.3 Vyjádření RRTV 

RRTV se zabývala mojí výzvou na svém 13. zasedání konaném dne 20. července 2021. 
Nejprve se však zaměřila na otázku, zda může ochránce ingerovat do pravomoci RRTV 
zakotvené v ustanovení § 5 písm. a) zákona o provozování rozhlasového a televizního 
vysílání, tedy pravomoci dohlížet na dodržování právních předpisů v oblasti rozhlasového 
a televizního vysílání4 a podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení licence 
či v rozhodnutí o registraci. Následně se věnovala i samotné výzvě k vyjádření. 

B.3.1 Působnost ochránce v daném případě 

Podle názoru RRTV je ochránce v projednávaném případě oprávněn přezkoumat, zda postup 
RRTV vůči stěžovatelům nebyl v rozporu s právem, nebyl v rozporu s principy 
demokratického právního státu a dobré správy nebo zda se RRTV nedopustila nečinnosti 
(tedy nekonala tam, kde konat měla). Pokud se ochránce ve svém podání dopouští 
hodnocení, že předmětná reportáž nebyla objektivní a vyvážená, respektive pokud 
posuzuje soulad reportáže s ustanovením § 31 odst. 2 a 3 zákona o provozování 
rozhlasového a televizního vysílání, jedná již nad rámec svých pravomocí stanovených 
v § 1 odst. 1 zákona o veřejném ochránci práv. Pravomoc dohlížet na dodržování právních 
předpisů v oblasti rozhlasového a televizního vysílání totiž náleží výhradně Radě 
pro rozhlasové a televizní vysílání, nikoli však veřejnému ochránci práv. 

                                                        
3  Zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů. 

4  Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění 
pozdějších předpisů.  



Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV  

3 

B.3.2 Vyjádření k podnětu stěžovatelů 

RRTV ve svém vyjádření k podnětu stěžovatelů odkázala na judikaturu správních soudů. 
Konkrétně se jednalo o rozsudek Městského soudu v Praze,5 ze kterého vyplývá, že je třeba 
rozlišovat mezi ochranou poskytovanou veřejnosti dohledem nad objektivitou 
a vyvážeností informací veřejnoprávního charakteru a ochranou fyzických osob před 
zásahem do jejich soukromého života poskytováním zkreslených nebo nepravdivých 
informací. Úkolem RRTV pak není poskytovat ochranu soukromým zájmům. 

Dále RRTV odkázala na nález Ústavního soudu,6 ze kterého vyplývá, že úprava § 31 zákona 
o provozování rozhlasového a televizního vysílání vysílání je prostředkem ochrany 
veřejného zájmu na objektivitě a vyváženosti obsahu vysílaných informací, nikoliv 
subjektivního zájmu soukromého na ochraně soukromí osob dotčených vysíláním. 

Z veřejně dostupných zdrojů podle RRTV vyplývá, že stěžovatelé podali soukromoprávní 
žalobu na Českou televizi a rovněž tak i trestní oznámení. V takovém případě pak zásah 
orgánu veřejné moci RRTV v návaznosti na zmíněné závěry Ústavního soudu již nemá 
své místo. Ústavní soud jasně deklaroval, že proti jednáním porušujícím práva vyplývající 
ze soukromoprávních předpisů (tj. zejména ochrana osobnostních práv fyzické či právnické 
osoby jako je například ochrana dobrého jména apod.) je třeba v prvé řadě brojit 
soukromoprávními prostředky a teprve při jejich nedostatečnosti, respektive nemožnosti, 
lze uplatnit sankce správní. 

Nakonec RRTV reagovala na jednotlivé dotazy. 

1) + 2) Jak se RRTV vypořádala s námitkami stěžovatelů ohledně pravdivosti vybraných 
tvrzení uvedených v reportáži (stěžovatelka sama sebe označuje za potomka šlechtické 

                                                        
5  Rozsudek Městského soudu v Praze sp. zn. 9 Ca 63/2007: „Z povahy věci, tj. vysílaného pořadu a smyslu ochrany 
dle § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. ve spojení s pravomocemi Rady dle § 5 citovaného zákona se totiž jako 
relevantní jeví rozlišovat na jedné straně ochranu poskytovanou veřejnosti dohledem nad objektivitou a vyvážeností 
informací veřejnoprávního charakteru a na straně druhé obecně ochranu fyzických osob před zásahem do jejich 
soukromého života poskytováním zkreslených nebo nepravdivých informací. Podle ustanovení § 4 a 5 zákona 
č. 231/2001 Sb. není úkolem ani oprávněním Rady vystupovat jako správní úřad na ochranu soukromých zájmů 
osob, které se v důsledku svých vystoupení ve zpravodajských či politicko-publicistických pořadech z nějakých důvodů 
cítí být poškozeny na svých právech.“ (zvýrazněno RRTV) 

6  Nález Ústavního soudu ze dne 30. ledna 2018, č. j. I. ÚS 4035/14: „Snaha o ochranu práv a svobod druhých 
uložením sankce z napadeného rozhodnutí Rady pro vysílání neplyne. To ostatně odpovídá samotné rozhodovací 
činnosti Nejvyššího správního soudu, podle níž je úprava § 31 zákona o vysílání prostředkem ochrany (objektivního) 
veřejného zájmu na objektivitě a vyváženosti obsahu vysílaných informací, nikoliv (subjektivního) zájmu 
soukromého na ochraně soukromí osob dotčených vysíláním. Objektivita a vyváženost sdělovaných a rozšiřovaných 
informací není totožná s ochranou subjektů před zásahem do jejich osobnostní sféry, která je chráněna zejména 
prostředky práva soukromého, které jsou provedením ústavně garantovaného práva na důstojnost a ochranu 
soukromí (čl. 10 odst. 1, 2 Listiny). Posuzováno v rovině sankcionovatelnosti takového jednání provozovatele 
televizního vysílání, může být v konkrétním případě zásah do osobnostních práv subjektu dotčeného odvysílanou 
informací pouze deliktem civilním, nikoliv správním (rozsudky NSS č. j. 4 As 69/2007-65, ze dne 22. 5. 2008, č. j. 7 As 
23/2010-73, ze dne 5. 5. 2010, č. 2110/2010 Sb. NSS).  

(…) ukládání sankcí ze strany veřejné moci je možné souběžně s individuální obranou jedince, který se cítí jednáním 
sankcionované osoby poškozen ve svých soukromých zájmech, případně dokonce nezávisle na ní. Takový postup 
veřejné moci má však své místo především tam, kde jiné prostředky ochrany práv osob jsou vyčerpané, neúčinné nebo 
nevhodné. Jeho význam je celospolečenský, tedy ochrana základních společenských hodnot. Platí tedy, že proti 
jednáním porušujícím práva vyplývající ze soukromoprávních předpisů je třeba v prvé řadě brojit soukromoprávními 
prostředky, při jejich nedostatečnosti uplatnit sankce správní a na posledním místě právo trestní [srov. přiměřeně 
nález sp. zn. I. ÚS 69/06, ze dne 12. 10. 2006 (N 186/43 SbNU 129)]. 

(…) uplatnění správnětrestní represe k ochraně hodnot, jež dotčené subjekty samy nebránily a jejichž potřeba ochrany 
(pro povahu dotčení) nepřesahuje vlastní zájem dotčených subjektů, není nezbytné. Za takového stavu není uložení 
sankce stěžovatelce legitimováno ochranou práv a svobod druhých podle čl. 17 odst. 4 Listiny.“ (zvýrazněno RRTV) 



Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV  

4 

větve rodu ; stěžovatelka není vůbec potomkem rodu  stěžovatelka 
žaluje společnost Agrofert), resp. jak se vypořádala s námitkami stěžovatelů ohledně 
vyváženosti reportáže. 

RRTV ve své odpovědi upozornila na povahu publicistického pořadu, jehož účelem 
je v souladu judikaturou správních soudů „informace komentovat a hodnotit, své adresáty 
pak ,získávat, přesvědčovat a vybízet‘, k čemuž jsou oprávněna využívat obrazných 
a expresivních vyjádření tak říkajíc dle libosti.“7 „Při sledování publicistiky divák ví, že sleduje 
nejenom sumu faktů, ale též jejich autorské hodnocení. Proto by si měl divák publicistiky 
ideálně uvědomit, že nesleduje žádnou zjevenou pravdu, ale subjektivní a osobité stanovisko, 
s nímž se může, ale nemusí ztotožnit.“8 Nelze pak spravedlivě požadovat po RRTV, 
aby ověřovala každou spornou informaci, která v pořadu zazněla. Takový požadavek 
by podle soudu činnost RRTV zablokoval.9 

S ohledem na uvedené je podle RRTV zcela zásadní rozdíl mezi posuzováním zpravodajství 
a publicistiky. Publicistický pořad si může na rozdíl od toho zpravodajského „dovolit“ 
větší míru zjednodušení, a to ať už hovoří o šlechtickém původu stěžovatelky, či soudních 
sporů, ve kterých stěžovatelka/stěžovatelé figurují. Tolerovatelné je proto zjednodušení 
informace týkající se sporu mezi  a realitní společností  

 se svěřeneckým fondem Agrofert. Pokud je stěžovatelka předsedkyní správní rady 
nadačního fondu, pak lze akceptovat zjednodušení, kterého užil redaktor. RRTV se domnívá, 
že detailní rozbor vztahů stěžovatelky a různých společností, ve kterých je osobně 
či majetkově zainteresovaná, a všech soudních sporů, které ona sama či uvedené 
společnosti vedou nebo jsou jeho účastníky (spor Lenky Hornové nevyjímaje), překračuje 
kapacity stopáže pořadu i chápání průměrného diváka. 

Co se týká stěžovatelčina původu, pak jak uvedl Nejvyšší správní soud, nelze po RRTV 
požadovat, aby ověřovala každou jednotlivou informaci, která v pořadu zazněla. Skutečně 
není v možnostech RRTV, aby zpracovala nebo nechala zpracovat genealogický rozbor rodu 

a následně zkoumala, ze které větve rodu stěžovatelka pochází, či nepochází. 
S tím souvisí i odpověď na další ze stěžovatelčiných  výtek, a sice, že v pořadu absentoval 
oponentní názor k historii rodu Není možné v reportáži o stopáži několika minut 
uspořádat plenární diskusi historiků a genealogů o rodu  Bc. Mgr. Martin Kotačka 
je český historik a genealog, ředitel Archivu VUT v Brně, spoluautor rejstříku k moravské 
lánové vizitaci a popularizátor genetické genealogie v Česku, a je tedy mimo pochybnost, 
že jeho názor k věci byl relevantní a dostačující. 

K neposkytnutí dostatečného prostoru stěžovatelce k prokázání absolvování vysokých škol 
RRTV odkázala na rozsudek Nejvyššího správního soudu, ve kterém soud dospěl k závěru, 
že: „Stěžovatelka má jistě pravdu, že obecně je třeba trvat v rámci požadavku vyváženosti 
na tom, aby dotčená strana dostala šanci se k určitým sporným otázkám vyjádřit. 
Nicméně Nejvyšší správní soud upozorňuje na správný závěr městského soudu, dle něhož 
bezkontextový požadavek, aby byl dán všem dotčeným osobám prostor k vyjádření 
v každém pořadu, kde se o nich referuje, nemusí bez dalšího vést k naplnění objektivity 
vysílání.“10 

                                                        
7  Rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 10 As 100/2020, ze dne 30. září 2020; www.nssoud.cz.  

8  Tamtéž.  

9  Tamtéž. 

10  Tamtéž. 

http://www.nssoud.cz/


Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV  

5 

Podle RRTV tak nelze bez dalšího trvat na povinnosti provozovatele, aby v krátké reportáži 
umožnil všem dotčeným osobám vyjádřit se ke každému slovu, které o nich v reportáži 
zazní. Stěžovatelka svůj prostor k vyjádření v reportáži navíc obecně dostala. 

3) Jak se RRTV vypořádala s návrhem obsaženým v obsahové analýze, kterou si nechala 
pro hodnocení vypracovat. 

RRTV uvedla, že předmětnou analýzu vypracoval zaměstnanec RRTV v rámci svých 
standardních pracovních úkolů, nebyla tady vypracována pro RRTV, jak jsem uvedla 
ve výzvě. Předmětná analýza pak představuje pouze jeden z podkladů pro rozhodování 
RRTV, který však není žádným způsobem závazný. RRTV na základě svého vlastního 
uvážení dospěla k závěru, že se v daném případě přikloní k odložení věci, neboť podezření 
pro možné porušení zákona neshledala. RRTV pak nemá povinnost, a koneckonců 
ani důvod se jakkoli vymezovat či vypořádávat s návrhem analytika. 

C. Právní hodnocení 

C.1 Působnost ochránce v daném případě 

S názorem RRTV o vybočení z rámce pravomocí vymezených zákonem o veřejném ochránci 
práv nemohu souhlasit. Je-li úkolem ochránce působit k ochraně osob před jednáním 
úřadů, pokud je v rozporu s právem, pak mu samozřejmě přísluší i hodnotit postup úřadů 
při aplikaci resortních právních předpisů. V opačném případě by role ochránce ztratila 
smysl. Dále si dovolím upozornit, že nečinnost správních orgánů může být ryze formální, 
kdy na podání nereagují vůbec, nebo materiální, kdy na podání reagují, ale neadekvátně 
(například namísto rozhodnutí reagují správní orgány neformálním přípisem). Právě 
materiální nečinnost byla předmětem mého šetření – je totiž otázkou, zda RRTV postupovala 
správně, když stěžovatelčin podnět pouze odložila. 

C.2 Hodnocení postupu RRTV v daném případě 

C.2.1 Úvod 

RRTV ve svém vyjádření upozornila na potřebu rozlišovat mezi ochranou poskytovanou 
veřejnosti dohledem nad objektivitou a vyvážeností informací veřejnoprávního charakteru 
na jedné straně a ochranou fyzických osob před zásahem do jejich soukromého života 
poskytováním zkreslených nebo nepravdivých informací na straně druhé. S uvedeným 
souhlasím. Vedle toho se ale domnívám, že v daném případě lze hranici stanovit jen obtížně, 
protože reportáž popisuje povětšinou stěžovatelčiny aktivity. Případná nevyváženost 
nebo uvedení nepravdivých informací tak z povahy věci bude zasahovat do soukromé sféry 
a může se překrývat s požadavkem na veřejnoprávní ochranu. 

Ačkoliv jsem si vědoma existence soukromoprávní a veřejnoprávní roviny, nedomnívám 
se, že by na ně bylo možné pohlížet jako na „schody“, kdy neúspěch v soukromoprávní 
rovině umožňuje přestoupit do roviny veřejnoprávní. Jsem přesvědčena, že uvedené 
roviny leží vedle sebe, protože každá má svůj vlastní, samostatný účel a smysl. Vyjádření 
RRTV, že stěžovatelé podali soukromoprávní žalobu na Českou televizi a trestní oznámení 
a tudíž pro RRTV již není v dané věci místo, vnímám jako alibistické. A nemyslím si, 
že by mělo oporu v textu nálezu Ústavního soudu, kde se mimo jiné uvádí „ukládání 
sankcí ze strany veřejné moci je možné souběžně s individuální obranou jedince, který se cítí 
jednáním sankcionované osoby poškozen ve svých soukromých zájmech, případně dokonce 
nezávisle na ní“. Názor Ústavního soudu vychází ze skutečnosti, že nástroji veřejného 
a soukromého práva dochází k ochraně odlišných zájmů. 



Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV  

6 

C.2.2 Nepravdivá tvrzení 

Souhlasím s názorem opřeným o judikaturu, že RRTV nemůže ověřovat každou informaci, 
která v reportáži zazní. Zároveň ale dodávám, že takový postup jsem po RRTV nepožadovala. 
Své dotazy, jak se RRTV vypořádala s pravdivostí některých tvrzení, jsem vznesla na základě 
obsahové analýzy, která doporučovala vyzvat Českou televizi k doložení jejích tvrzení. Jelikož 
RRTV k tomuto kroku nepřistoupila, zajímalo mě, jak se s námitkou stěžovatelů vypořádala. 

RRTV má pravdu, že na publicistické pořady se kladou nižší požadavky než na zpravodajství. 
Ačkoliv je míra tolerance vůči případným prohřeškům proti zákonem postulovaným 
zásadám objektivity a vyváženosti u publicistických pořadů vyšší, neznamená to, 
že v rámci publicistiky je umožněné vše. Žurnalista tak nesmí podle názoru Nejvyššího 
správního soudu zamlčovat či zkreslovat fakta, lhát, nedostatečně si ověřit prezentované 
informace nebo užívat vulgarismů.11 

Minimálně tvrzením, že stěžovatelka není potomkem rodu a jejím označením 
jako šlechtičny, pořad uvedené porušil, protože tvrzení nijak nedoložil. Současně uvedená 
tvrzení vnímám jako zásadní přesahující soukromý zájem stěžovatelky – tvrzení 
o šlechtickém původu obsahovala uvozující slova v reportáži, termín šlechtična nese 
i název v reportáži a v reportáži se s tvrzením šlechtického původu dále pracuje, když 
historik vysvětluje, proč se lidé snaží mezi svými předky nalézt šlechtice. V takovém 
případě je legitimní, aby Česká televize své tvrzení prokázala. Pokud by se ukázalo, že není 
pravdivé, není pravdivý jak název reportáže, tak jedna z jejich linek. Uvedené pak není 
možné podřadit pod zjednodušení,12 jak uvádí RRTV, jedná se o nedoložené tvrzení, 
které nemá v publicistice místo. V reportáži se stěžovatelčin šlechtický původ dovozuje 
pouze ze skutečnosti, že se stěžovatelka považuje za potomka rodu  z nichž 
někteří byli šlechtici. Stejně tak je tomu v případě tvrzení, že stěžovatelka vlastně vůbec 
není potomkem rodu  

V rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, na které RRTV odkazovala, se uvádí, 
že „Při sledování publicistiky divák ví, že sleduje nejenom sumu faktů, ale též jejich autorské 
hodnocení.“ Z uvedeného vyplývá, že publicistika sice obsahuje hodnotící soudy, 
ale současně by měla stát na faktech, tedy prokázaných/doložených tvrzeních. Informace 
o tom, že stěžovatelka není potomkem rodu  resp. že o sobě tvrdí, že je potomkem 
šlechtické větve tohoto rodu, ale takovým faktem není; reportáž ani první, ani druhé 
jednoznačně nedokládá. Současně opakuji, že v případě šlechtického původu stěžovatelky 
se nejedná o izolované sdělení uprostřed reportáže. Uvedené sdělení tvoří název reportáže, 
je zmíněno v úvodním slovu a dále se s ním pracuje (např. vystoupení historika, který 
vysvětluje, proč lidé hledají mezi svými předky osobu šlechtického původu). Z tohoto 
důvodu se domnívám, že nepravdivost obou tvrzení přesahuje soukromý zájem 
stěžovatelky. 

Nadto si dovoluji upozornit, že v průběhu šetření stěžovatelka doložila rozhodnutí Komise 
pro projednání přestupků města Brandýs nad Labem-Stará Boleslav (dále také „přestupková 
komise“) o udělení napomenutí fyzické osobě. Tato fyzická osoba se měla dopustit 
přestupku proti občanskému soužití, když na Facebooku stěžovatelku mimo jiné označila 
za megapodvodnici. Z odůvodnění rozhodnutí přestupkové komise vyplývá, že obviněný 

                                                        
11  Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 4. 2012, č. j. 7 As 36/2012-24; www.nssoud.cz.  

12  Na rozdíl od názoru RRTV ohledně stěžovatelčina sporu se svěřeneckým fondem Agrofert, kde uznávám, 
že jde o tolerovatelné zjednodušení.  

http://www.nssoud.cz/


Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV  

7 

čerpal informace z reportáže. Pachatel při ústním jednání uvedl, že by stěžovatelku 
za megapodvodnici neoznačil, pokud by viděl diplomy dokládající vzdělání a veškeré 
dokumenty, které stěžovatelka předložila při ústním jednání. Pro pořádek je ale vhodné 
uvést, že podle posledního sdělení stěžovatelky předmětné rozhodnutí odvolací orgán zrušil 
a vrátil přestupkové komisi k novému projednání.  

RRTV pochybila, když Českou televizi nevyzvala, aby tvrzení o tom, že stěžovatelka není 
potomkem rodu a že se označuje za šlechtičnu, prokázala. 

C.2.3 Nevyváženost reportáže 

Stěžovatelka ve stížnosti namítala nevyváženost reportáže, když nedostala prostor 
se vyjádřit ke zpochybnění svého zahraničního studia, tvrzení paní Hornové a geneaologii 
rodu . 

Nevyváženost Nejvyšší správní soud definuje jako skrytou formu stranickosti, kdy jsou 
v určité kontroverzní situaci některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných.13 
Komentář v případě vyváženosti uvádí: „jedná se zejména o vyváženost informací 
a komentářů týkajících se jednotlivých témat a zároveň vyváženost ve smyslu těchto témat 
čili rovnoměrné poskytování informací z nejrůznějších oblastí a prezentování různých témat, 
aby informovanost byla ucelená a rozmanitá.“14 Stejně jako v případě objektivity 
i u vyváženosti se menší požadavky kladou na publicistické pořady. 

RRTV ve svém vyjádření odkázala na rozhodnutí soudu, podle kterého je třeba trvat v rámci 
požadavku vyváženosti na tom, aby dotčená strana dostala šanci se k určitým sporným 
otázkám vyjádřit. Nicméně Nejvyšší správní soud upozornil, že bezkontextový požadavek, 
aby byl dán všem dotčeným osobám prostor k vyjádření v každém pořadu, kde se o nich 
referuje, nemusí bez dalšího vést k naplnění objektivity vysílání.15 

K tomu si dovoluji uvést, že minimálně v případě svého vysokoškolského studia 
stěžovatelka nevznesla bezkontextový požadavek, aby všechny osoby uvedené v reportáži 
měly možnost se ke vzneseným tvrzením vyjádřit. Její požadavek se vázal k tvrzení, 
zda v zahraniční vystudovala vysokou školu. Reportáž neobsahovala žádný jednoznačný, 
přímý důkaz, který by její studium zpochybnil (např. vyjádření zástupce vysoké školy). 
V reportáži zazněl pouze nepřímý důkaz, že se v knihovně německé univerzity nepodařilo 
dohledat stěžovatelčinu závěrečnou práci. Přesto reportáž v této části vyznívá tak, 
že stěžovatelka vysokou školu nevystudovala. Jelikož reportáž vyslovila nepříliš 
zdůvodněné podezření, měla mít možnost se k němu vyjádřit a obhájit se. Předpokládám, 
že by podezření buď vyvrátila předložením diplomu nebo nějaké jiného dokladu, nebo 
by je prohloubila tím, že by žádný doklad nepředložila. 

Za problematickou považuji i část reportáže, kde vystupuje paní Lenka Hornová. 
RRTV ve svém vyjádření hovoří o tolerovatelném zjednodušení. Na uvedeném názoru 
mi vadí fakt, že ono zjednodušení – minimálně v případě sporu paní Hornové – se děje 
v neprospěch stěžovatelky, která tvrdí, že v soudním řízení vystupovala pouze jako svědek, 
nikoli strana sporu, jak by mohl průměrný divák dovodit. Nemyslím si však, že by se samo o 

                                                        
13  Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. května 2010, č. j. 3 As 6/2010-7; www.nssoud.cz.  

14  Chaloupková, H., Holý, P., Urbánek, J. Mediální právo. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019, s. 125. 

15  Tamtéž. 

http://www.nssoud.cz/


Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV  

8 

sobě jednalo o významný zásah. Navíc stěžovatelka se v rámci soudního řízení podle svých 
slov domohla omluvy.16 

V případě absence oponentního názoru k historii rodu  se přikláním k názoru RRTV, 
že účelem reportáže o stopáži několika minut není uspořádat plenární diskusi historiků 
a genealogů o rodu  

RRTV pochybila, když v části týkající se vysokoškolských studií neposoudila reportáž 
jako nevyváženou. 

C.2.4 Obsahová analýza jako podklad 

RRTV ve svém vyjádření osvětlila původ obsahové analýzy. Současně uvedla, že se jedná 
o jeden z podkladů pro vydání rozhodnutí, nikoli však podklad závazný. RRTV jako nezávislý 
orgán se proto přiklonila k odložení věci. 

Nijak nerozporuji nezávislost RRTV a právo na vlastní názor. Je ale namístě připomenout, 
že RRTV je správním orgánem, který rozhoduje o právech a povinnostech. Z rozhodnutí 
správních orgánů by pak mělo být zřejmé, kterými úvahami se při rozhodování řídil. 
V opačném případě nemá rozhodování daleko od svévole. Je-li jedním z podkladů 
pro vydání rozhodnutí obsahová analýza, s jejímž návrhem se RRTV neztotožňuje, bylo 
by vhodné alespoň stručně uvést, proč RRTV přijala odlišný názor. 

Vyrozumění o odložení věci zmiňovalo obsahovou analýzu jako podklad, na jehož základě 
RRTV ve věci rozhodovala. „Z podnětu Vašeho podání byla nicméně zpracována obsahová 
analýza reportáže Šlechtična z bulváru. Rada věc podrobně projednala. Nezjistila však 
závažné skutečnosti, které by mohly dokládat možné porušení zákona…“ Rozumím rozpakům 
stěžovatelky, když následně zjistila, že závěr obsahové analýzy doporučoval jiný postup, než 
který nakonec RRTV zvolila. Uznávám, že stěžovatelka obdržela pouze vyrozumění 
o usnesení o odložení věc; usnesení se pouze poznamenalo do spisu. Rozhodnutí RRTV 
by ale působilo přesvědčivěji, pokud by se proces rozhodování včetně vypořádání se závěry 
obsahové analýzy neshrnul do dvou slov: „podrobně projednala.“ 

RRTV pochybila, když v přípisu adresovaném stěžovatelce stručně neuvedla důvody, 
proč rozhodla o odložení věci. 

D. Informace o dalším postupu 

Zprávu zasílám Radě pro rozhlasové a televizní vysílání a podle ustanovení § 18 odst. 1 
zákona o veřejném ochránci práv žádám, aby se ve lhůtě 30 dnů od jejího doručení vyjádřila 
ke zjištěným pochybením a informovala mě o přijatých opatřeních k nápravě. Zpráva 
shrnuje moje dosavadní poznatky, které mohou být podkladem pro závěrečné stanovisko 
podle ustanovení § 18 odst. 2 zákona o veřejném ochránci práv. 

Zprávu zasílám rovněž stěžovatelům. 

Brno 24. února 2022 

 
 
 

Mgr. Monika Šimůnková v. r. 

                                                        
16 Rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 6 ze dne 21. září 2021, č. j. 33 C 23/2021-59. 



Sp. zn.: 507/2021/VOP/DV  

9 

zástupkyně veřejného ochránce práv 
(zpráva je opatřena elektronickým podpisem) 



 

Jedn. identifikátor 468723-RRTV 

 
Váš dopis zn.  507/2021/VOP/DV   
 
Naše č. j.  RRTV/4434/2022-
beh  
Sp. zn. RRTV/2021/556/rud  
 
Zasedání Rady   5-2022/poř. č. 32 
 
Vyřizuje: Analytický odbor 
 
Datum, místo 22. března 2022, Praha 
 
 
 
Odpověď na výzvu ve věci reportáže Šlechtična z bulváru 
 
 
Vážená paní magistro,  
 
Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) byla dne 25. února 2022 doručena Vaše zpráva o 

šetření ve věci podnětu a proti postupu Rady při 

vyřízení stížnosti ohledně reportáže Šlechtična z bulváru odvysílané v rámci pořadu Reportéři ČT dne 2. 

března 2020 na programu ČT1.  Výsledkem Vašeho šetření jsou tyto závěry: 

 

i. Rada pochybila, když Českou televizi nevyzvala, aby tvrzení o tom, že stěžovatelka není 

potomkem rodu  a že se označuje za šlechtičnu, prokázala 

ii. Rada pochybila, když v části týkající se vysokoškolských studií neposoudila reportáž jako 

nevyváženou 

iii. Rada pochybila, když v přípisu adresovaném stěžovatelce stručně neuvedla důvody, proč rozhodla 

o odložení věci 

 

Žádáte Radu, aby se ve lhůtě 30 dnů od doručení Vaší zprávy ke zjištěným pochybením vyjádřila a sdělila, 

jaká přijala opatření k nápravě. 

 

Dovolte mi prosím Vás informovat, že Rada se s Vaší zprávou seznámila na svém 5. zasedání 

konaném dne 22. března 2022 a dospěla k následujícím závěrům: 

 

Co se týče polemiky nad působností veřejného ochránce práv, Rada již ve své předchozí odpovědi uvedla 

rozsáhlou argumentaci, na základě které se domnívá, že veřejný ochránce práv nepřípustně zasahuje do 

pravomocí svěřených zákonem výhradně Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, pokud sám posuzuje 

soulad pořadu Reportéři ČT se zákonem, vyhodnocuje jej jako nevyvážený či neobjektivní, tedy v rozporu 

s ustanovením § 31 odst. 2 či odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 

vysílání (dále jen zákon o vysílání), a v podstatě vyžaduje, aby Rada byla tímto hodnocením vázána („Rada 

pochybila, když v části týkající se vysokoškolských studií neposoudila reportáž jako nevyváženou“ … 

„žádám Radu, aby se ve lhůtě 30 dnů od doručení zprávy o šetření vyjádřila ke zjištěným pochybením a 

informovala mě o přijatých opatřeních k nápravě“). Pokud by Rada takový postup akceptovala, stal by 

se úřad veřejného ochránce práv fakticky jakýmsi odvolacím orgánem Rady, který by byl oprávněn věcně 

přezkoumávat všechna její rozhodnutí či usnesení. 

 

Mgr. Monika Šimůnková, 
zástupkyně veřejného ochránce 
práv  
Kancelář veřejného ochránce 
práv  
Údolní 39  
602 00 Brno 

 



Uvádíte, že je-li úkolem ochránce práv působit k ochraně osob před jednáním úřadů, pak mu samozřejmě 

přísluší i hodnotit postup úřadů při aplikaci resortních právních předpisů. S takovým výkladem lze souhlasit 

pouze do té míry, že ochránce práv je oprávněn hodnotit, zda úřad například splnil všechny zákonné 

formální i materiální podmínky pro vydání rozhodnutí; zda úřad konal tam, kde konat dle zákona měl, nebo 

naopak nekonal tam, kde mu zákon takovou pravomoc neukládá apod. Nikoli však již v případě, kdy by měl 

veřejný ochránce práv sám posuzovat, zda určitý pořad porušil zásady objektivity, kterážto pravomoc 

přísluší dle ustanovení § 4 a 5 zákona o vysílání výhradně Radě.  Rada je nezávislým správním úřadem a 

členové Rady dle ustanovení § 7 odst. 10 téhož zákona vykonávají své funkce osobně a pro jejich výkon 

nesmějí přijímat žádné pokyny a instrukce. Členové Rady nemohou a nesmějí být vázáni pokyny 

veřejného ochránce práv, jakým způsobem mají hodnotit soulad televizního vysílání se zákonem.  

 

Ve své zprávě dále sdělujete, že nečinnost správního orgánu může být vedle nečinnosti formální rovněž 

materiální, kdy správní orgán na podnět sice reaguje, ale neadekvátně – například namísto rozhodnutí 

reaguje neformálním přípisem. Právě materiální nečinnost byla dle Vašich slov předmětem šetření 

v předmětné věci, neboť je otázkou, zda Rada postupovala správně, když stěžovatelčin podnět pouze 

odložila. Ano, Rada správně postupovala. V případě, pokud má správní orgán zákonem uloženou 

povinnost v tom kterém případě vydat rozhodnutí, pak je samozřejmě jeho jednání protiprávní, pokud 

namísto toho vydá například pouze přípis. Ale to hovoříme výhradně o případu, kdy povinnost vydat 

rozhodnutí vyplývá z právního předpisu, nikoli o případu tzv. diskreční pravomoci, kdy zákon svěřuje 

správnímu orgánu možnost věc samostatně posoudit a rozhodnout. Rada vyhodnotila pořad Reportéři jako 

neodporující zákonu a rozhodla usnesením podnět odložit. Usnesení o odložení věci se dle ustanovení § 

76 odst. 3 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, „pouze poznamená do 

spisu.“ De ustanovení § 43 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, „usnesení o odložení věci se vždy 

oznamuje osobě, které se týká, je-li známa, a podateli“. Přesně tak Rada v posuzované věci postupovala 

a zcela jistě se tedy nedopustila materiální nečinnosti. 

 

Co se týče nutnosti rozlišování mezi ochranou poskytovanou veřejnosti dohledem nad objektivitou a 

vyvážeností informací na straně jedné a ochranou fyzických osob před zásahem do jejich soukromého 

života poskytováním zkreslených nebo nepravdivých informací na straně druhé, uvádíte, že nelze na 

soukromoprávní a veřejnoprávní ochranu pohlížet jako na „schody“, kdy neúspěch v soukromoprávní 

rovině umožňuje postoupit do roviny veřejnoprávní. Pokud Rada uvádí, že stěžovatelé podali 

soukromoprávní žalobu a trestní oznámení a pro Radu v dané věci tedy není místo, je takový přístup dle 

Vašeho názoru alibistický. Rada však těmito skutečnostmi argumentovala nikoli proto, že by si snad 

vytvářela alibi pro svou domnělou nečinnost, ale protože vycházela z dostupné judikatury správních soudů 

a především pak z nálezu soudu Ústavního, na který odkazovala i ve své předchozí odpovědi (nález 

Ústavního soudu ze dne 30. ledna 2018, č.j. I. ÚS 4035/14). Soud zde zcela jednoznačně deklaruje, že 

„úprava § 31 zákona o vysílání je prostředkem ochrany (objektivního) veřejného zájmu na objektivitě 

a vyváženosti obsahu vysílaných informací, nikoliv (subjektivního) zájmu soukromého na ochraně 

soukromí osob dotčených vysíláním. Objektivita a vyváženost sdělovaných a rozšiřovaných informací 

není totožná s ochranou subjektů před zásahem do jejich osobnostní sféry, která je chráněna zejména 

prostředky práva soukromého, které jsou provedením ústavně garantovaného práva na důstojnost a 

ochranu soukromí. 

(…) ukládání sankcí ze strany veřejné moci je možné souběžně s individuální obranou jedince, který se cítí 

jednáním sankcionované osoby poškozen ve svých soukromých zájmech, případně dokonce nezávisle na 

ní. Takový postup veřejné moci má však své místo především tam, kde jiné prostředky ochrany práv 

osob jsou vyčerpané, neúčinné nebo nevhodné. Jeho význam je celospolečenský, tedy ochrana 

základních společenských hodnot. Platí tedy, že proti jednáním porušujícím práva vyplývající ze 

soukromoprávních předpisů je třeba v prvé řadě brojit soukromoprávními prostředky, při jejich 



nedostatečnosti uplatnit sankce správní a na posledním místě právo trestní [srov. přiměřeně nález 

sp. zn. I. ÚS 69/06 ze dne 12. 10. 2006 (N 186/43 SbNU 129)]. 

Rada je tedy, s odkazem na právě citovaný nález, nadále přesvědčena, že v případě posuzované reportáže 

bylo zasaženo do osobnostní sféry stěžovatelky, nikoli veřejného zájmu diváka, což koneckonců sama 

připouštíte, pokud uvádíte, že „reportáž popisuje povětšinou stěžovatelčiny aktivity“. Proti takovému jednání 

měla stěžovatelka brojit primárně soukromoprávními prostředky a postup veřejné moci (tedy zásah Rady 

jakožto správního orgánu) by byl teoreticky namístě pouze v případě, pokud by obrana prostředky práva 

soukromého nebyla možná nebo nebyla dostatečná.  

 

ad i. „Rada pochybila, když Českou televizi nevyzvala, aby tvrzení o tom, že stěžovatelka není 

potomkem rodu a že se označuje za šlechtičnu, prokázala“ 

 

Namítáte, že se provozovatel při zpracování předmětné reportáže zpronevěřil zásadám publicistiky, pokud 

uvedl, že stěžovatelka není potomkem rodu a současně ji opakovaně označil jako „šlechtičnu“, 

aniž by tato tvrzení byla čímkoli podložena. Stěžovatelčin šlechtický původ dovozuje redaktor pouze ze 

skutečnosti, že se  považuje za potomka rodu , z nichž někteří byli 

šlechtici, a stejně tak je tomu v případě tvrzení, že stěžovatelka vlastně vůbec není potomkem rodu 

  

 

Rada se i této otázce věnovala ve svém předchozím vyjádření a nezbývá tedy než jen znovu zopakovat, 

že dle rozsudku Nejvyššího správního soudu č.j. 10 As 100/2020 je účelem publicistických sdělení je 

informace komentovat a hodnotit, své adresáty pak „získávat, přesvědčovat a vybízet“, k čemuž 

jsou oprávněna využívat obrazných a expresivních vyjádření tak říkajíc dle libosti. 

 

Při sledování publicistiky divák ví, že sleduje nejenom sumu faktů, ale též jejich autorské 

hodnocení. Proto by si měl divák publicistiky ideálně uvědomit, že nesleduje žádnou zjevenou 

pravdu, ale subjektivní a osobité stanovisko, s nímž se může, ale nemusí ztotožnit. Musí však vědět, 

že takovou názorovou žurnalistiku sleduje, proto také platí shora analyzovaný příkaz druhé věty § 31 odst. 

2 zákona o vysílání.  

 

Nelze jistě spravedlivě požadovat po stěžovatelce (pozn. Radě), aby ověřovala každou spornou 

informaci, která v pořadu zazněla. Takový požadavek by zablokoval práci stěžovatelky jako 

správního úřadu, který vykonává státní správu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a převzatého 

vysílání. Lze ale požadovat, aby stěžovatelka vzala do úvahy správnost informací přinejmenším tam, kde 

jde o údaje všeobecně známé nebo snadno dohledatelné.“ 

 

Co se týče původu  pak, jak uvedl Nejvyšší správní soud, nelze po Radě 

požadovat, aby ověřovala každou jednotlivou informaci, která v pořadu zazněla. Ve veřejně dostupných 

zdrojích lze nalézt informaci, že František Serafin pocházel ze starobylého českého rytířského 

rodu z Újezdce (viz například https://www.tyden.cz/rubriky/relax/zabava/ -zchudly-slechtic-

ktery-se-stal-uspesnym-mlynarem_443621.html). Rod byl tedy rodem šlechtickým a pokud 

redaktor hovořil o jako o „šlechtičně“, pak se jednalo o do jisté míry úmyslně 

exponovaný výraz pro upoutání diváků, který byl ovšem podložen i historickými reáliemi, tedy že rod 

 byl rodem šlechtickým. Redaktoři pak v reportáži zkoumali původ rodu  a hledali historická 

fakta a souvislosti, které by objasnily původ větve rodu , ke které se hlásí 

Stěžovatelka se k rytířskému rodu hlásí i veřejně na svých internetových stránkách, viz 

https://www com/copy-of- %C3%A9, „Příbuzenství mezi  a z Újezdce 

uvádí mimo jiné tyto zdroje: “Potomstvo Ferdinandovo [Ferdinanda Maximiliána, rytíře z Újezdce] 

posud žije. Synové jeho byli Ferdinand Norbert, František a Antonín Kryštof […]. Antonín usadil se pak v 



Roudnici,uchytil se městské živnosti a domohl se tím zase jmění. Potomci žijíce tu drahně let odložili 

šlechtické heslo a psali se jen […] Josef [Josef František, bratr Františka Serafína  stal 

se r. 1851 městským radou, získal statek Dub a vymohl si uznání svého hesla a starožitného rodu.“ 

 

S ohledem na uvedené je tedy Rada přesvědčena, že nepochybila, pokud Českou televizi nevyzvala, 

aby tvrzení o tom, že stěžovatelka není potomkem rodu a že se označuje za šlechtičnu, 

prokázala. Reportáž poskytla dostatečné informace k tomu, aby si divák mohl na danou věc utvořit vlastní 

názor. 

 

Pokud ve své zprávě odkazujete na rozhodnutí přestupkové komise města Brandýs nad Labem, pak Rada 

nemá toto rozhodnutí k dispozici a nemůže se tedy k jeho obsahu blíže vyjádřit. Pokud ovšem toto 

rozhodnutí bylo dle Vašich slov odvolacím orgánem zrušeno a vráceno přestupkové komisi k novému 

projednání, pak by ani případné vyjádření Rady nebylo relevantní.  

 

ad ii. „Rada pochybila, když v části týkající se vysokoškolských studií neposoudila  

reportáž jako nevyváženou“ 

 

Obdobně Rada nadále trvá na svém závěru, že nepochybila, pokud neposoudila reportáž v části 

týkající se vysokoškolských studií jako nevyváženou. Reportáž netvrdila, že 

stěžovatelka nemá vysokoškolské vzdělání. Redaktor pouze uvedl, že se v knihovně německé univerzity 

nepodařilo nalézt stěžovatelčinu závěrečnou práci.  svůj prostor k vyjádření 

v reportáži dostala a není možné po provozovateli požadovat, aby do reportáže zařadil vyjádření 

stěžovatelky ke všem skutečnostem, které jsou uváděny. Obzvlášť v případě, kdy stěžovatelka zjevně 

zpochybňuje takřka každé slovo, které v reportáži zaznělo, viz Seznam lží (celkem 23) zveřejněný na 

stěžovatelčiných internetových stránkách (https://www. .com/prehled-nepravdivych-tvrzeni-ct). 

Podstatné však je, že provozovatel žádnou lež o tom, že by stěžovatelka neměla vysokoškolské vzdělání, 

explicitně v reportáži neuvedl. 

 

ad iii. „Rada pochybila, když v přípisu adresovaném stěžovatelce stručně neuvedla důvody, proč 

rozhodla o odložení věci“ 

 

Posledním bodem, kterému se ve své zprávě věnujete, je otázka obsahové analýzy reportáže. Připomínáte, 

že Rada je správním orgánem, který rozhoduje o právech a povinnostech, přičemž z rozhodnutí musí být 

zřejmé, jakými úvahami se při rozhodování řídil. V opačném případě nemá rozhodování daleko od svévole. 

Pokud je jedním z podkladů pro vydání rozhodnutí obsahová analýza, s jejímž návrhem se Rada 

neztotožňuje, bylo by vhodné uvést, proč Rada přijala odlišný názor. 

 

Zde je však třeba zdůraznit, že usnesení o odložení věci není rozhodnutím ve smyslu ustanovení § 67 a 

násl. správního řádu, neboť nezakládá, nemění ani neruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby, 

případně ani v určité věci neprohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá. Z tohoto 

důvodu tedy ani nemusí disponovat náležitostmi dle ustanovení § 68 správního řádu, tedy nemusí 

především obsahovat ani jakékoli odůvodnění. V této souvislosti lze dokázat na rozsudek Městského soudu 

v Praze ze dne 12. října 2017, č.j. 8A 59/2017 či rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. srpna 

2017, č.j. As 117/2017, kde soud uvedl v souvislosti s posuzováním postupu příjímání a vyřizování podnětů 

dle § 42 správního řádu následující: 

 

„Podle ust. § 42 správního řádu je správní orgán povinen oznamovateli sdělit jen to, že řízení zahájil, nebo 

že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední, popřípadě že podnět postoupil příslušnému správnímu 

orgánu. Povinností správního orgánu tedy je sdělit oznamovateli pouze a právě to, jaks jeho podnětem 

(stížností) naložil, nikoliv však mu sdělovat, proč, tedy z jakých důvodů tak jednal; sdělení podle ust. § 42 



správního řádu proto nemusí obsahovat žádné odůvodnění. Tato skutečnost podle názoru soudu je dána 

přímo záměrem zákonodárce, jak lze usuzovat například ze srovnání s dikcí ust. § 77 odst. 3 správního 

řádu, které upravuje povinnosti správního orgánu při vyřizování podnětu k prohlášení nicotnosti vydaného 

rozhodnutí. Tam platí, že dá-li účastník řízení, v němž bylo rozhodnutí vydáno, správnímu orgánu podnět 

k prohlášení nicotnosti tohoto rozhodnutí, pak neshledá-li správní orgán důvody k zahájení řízení o 

prohlášení nicotnosti, sdělí tuto skutečnost s uvedením důvodů do 30 dnů podateli. Zde tedy zákonodárce 

výslovně uložil správnímu orgánu povinnost svůj postup odůvodnit a tyto důvody sdělit tomu, kdo podnět 

podal. Jak vyloženo výše, v ust. § 42 správního řádu však žádná taková povinnost není správnímu orgánu 

uložena, a nebylo tedy nutné, aby Rada pro rozhlasové a televizní vysílání odpovídala na podnět (stížnost) 

žalobce jinak než prostým sdělením o tom, že neshledala důvody k zahájení řízení z moci úřední. Pokud 

Rada tento podnět žalobce vyřídila s tím, že žalobci jisté důvody pro svůj postup sdělila, konala tak 

nad rámec svých povinností, což ovšem nemohlo nijak zasáhnout do jakéhokoliv práva žalobce. 

Žalobci ovšem ani nelze přiznat žádné právo domáhat se přezkoumání takového odůvodnění, neboť 

tím by byl neoprávněně zvýhodněn před těmi oznamovateli, jejichž podněty podle ust. § 42 

správního řádu byly vyřízeny striktně v souladu s touto normou, tedy bez sdělení důvodů.“ 

 

Zákon ani judikatura tedy nestanoví povinnost v přípisu o odložení věci jakkoli odůvodňovat, proč Rada 

neshledala důvody pro zahájení řízení, natož snad důvody, proč se neztotožnila s analýzou zpracovanou 

Úřadem Rady. Rada tedy zcela jistě nepochybila, pokud v přípisu adresovaném stěžovatelce 

neuvedla důvody, proč „rozhodla o odložení věci“. 

 

Co se týče obsahové analýzy, ta je pouze jedním z podkladů, na základě kterých se Rada usnese buď na 

zahájení řízení, či na odložení podnětu. Analýza není nikterak závazná ani navenek ani pro samotné členy 

Rady. V případě zahájení řízení o přestupku se analýza stává součástí spisového materiálu, který je 

samozřejmě účastníku řízení přístupný. Pokud však Rada věc odloží, analýza zůstává interním 

dokumentem a přístup k ní lze získat pouze prostřednictvím žádosti o poskytnutí informace dle zákona č. 

106/1999 Sb., tedy tak, jak v dané věci učinila i stěžovatelka. Závazné a směrodatné je však v takovém 

případě pouze a jen usnesení Rady o odložení věci. 

 

Pokud se v této souvislosti tážete, jak často se Rada od závěru obsaženého v obsahových analýzách 

odklání, tedy zda se jedná o výjimečné situace, nebo spíše o pravidlo, pak lze říci, že se nejedná o pravidlo, 

ale ani o výjimečné situace. 

 

S pozdravem 

 
Ing. arch. Václav Mencl 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 
elektronicky podepsáno 

 



 

Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno 
www.ochrance.cz | podatelna@ochrance.cz | (+420) 542 542 888 – infolinka každý pracovní den 8:00–16:00 hodin 
 

Sp. zn. 
Č. j. 
Datum 

 
7788/2021/VOP/DV 
KVOP-18789/2022 
8. března 2022 

Vážený pan 
Ing. arch. Václav Mencl 
předseda 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 
Škrétova 44/6 
120 00  Praha 2 

 

Vážený pane předsedo, 

dovoluji si Vás informovat, že se na veřejného ochránce práv se obrátil podnětem pan 
(dále „stěžovatel“). Stěžovatel ve svém podnětu namítá nečinnost Rady 

pro rozhlasové a televizní vysílání (dále „RRTV“). 

Obsah podnětu 

Stěžovatel se obrátil na RRTV podnětem k zahájení řízení pro porušení povinnosti 
provozovatele televizního vysílání ze dne 3. května 2021. Podnět se týkal odvysílání pořadu 
Infiltrace – obchod s nadějí a podle stěžovatele Česká televize odvysíláním pořadu porušila 
svou povinnost poskytovat objektivní a vyvážené informace, jak jí ukládá ustanovení 
§ 31 odst. 2 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání.1 Stěžovatel mimo 
jiné namítal, že: 

 dotčené osoby nedostaly žádný prostor k vyjádření, 

 pořad nerespektoval zásadu vyváženosti, protože autoři pořadu využili služeb 
experta MUDr. Jaroslava Matýse, o němž je známo, že patří k programovým 
odpůrcům Aplikované behaviorální analýzy (dále „ABA“), 

 pořad obsahoval celou řadu nepravdivých sdělení a celou řadu významných 
skutečností zamlčel. V daném případě se ve stížnosti uvádělo, že pořad zamlčel 
skutečnost, že spolek vznikl z iniciativy rodičů dětí s PAS za účelem zajištění terapie 
pro své děti. Pořad manipulativně hodnotil průběh supervize; model placené 
supervize je obvyklý a probíhal podle pravidel. Z pořadu vyplývá, že supervize 
probíhala jen formálně. 

V doplnění stížnosti stěžovatel upozornil, že na jednostranný přístup expertů byla Česká 
televize ze strany RRTV upozorněna v případě příspěvku Největší čeští dezinformátoři 
v době pandemie. Příspěvek vycházel z analýzy Bezpečnostního centra Evropského 
hodnoty, aniž by došlo ke zprostředkování názorů jiných odborníků, kteří v této otázce 
zastávají odlišná stanoviska. Současně stěžovatel upozornil na osobní provázanost 
mezi autorkou pořadu a panem Karlem Malým, který v pořadu vystupoval jako odborník 
v oblasti účetnictví. 

                                                        

1  Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. 

https://www.ochrance.cz/
mailto:podatelna@ochrance.cz


 

2 

RRTV na základě podnětu požádala Českou televizi o podání vysvětlení. Česká televize 
odmítla, že by neposkytla prostor pro vyjádření pracovníků uvedeného centra. Podle jejího 
názoru došlo k velmi důkladnému zmapování kompletní činnosti centra. Vše, na co by 
se Česká televize dotčených osoba zeptala, je v dokumentu autenticky bez jakýchkoli 
manipulativních zásahů zaznamenáno. Při jakémkoli rozhovoru by všechna tato zjištění 
nikdy nezdokumentovala. V případě MUDr. Matýse Česká televize uvedla, že se jedná 
o dětského psychiatra, který není programovým odpůrce ABA. Současně upozornila, 
že pořad obsahuje hodnocení PhDr. Pavla Krále. Hodnocení obou odborníků jsou totožná. 

RRTV se s podaným vysvětlením seznámila, a protože neshledala důvod k zahájení řízení 
o přestupku, rozhodla o odložení věci.2 

Důvody k zahájení šetření 

Zástupkyně veřejného ochránce práv Mgr. Monika Šimůnková v dané věci zahájila šetření 
podle ustanovení § 14 zákona o veřejném ochránci práv.3 Důvodem jsou dále nastíněné 
pochybnosti o objektivitě a vyváženosti pořadu. 

Stěžovatel vznesl v podnětu adresovaném RRTV spoustu námitek, pro které se domnívá, 
že odvysíláním pořadu došlo k porušení zákona. Námitky jde rozlišit na zásadní a méně 
podstatné. Zásadní námitky v dalším textu rozeberu. Méně podstatnými námitky, 
kam patří zejména odkazy na různá nepravdivá tvrzení v reportáži, se zabývat nebudu 
a stěžovatel o této skutečnosti bude vyrozuměn v informaci o zahájení šetření. 

Právní rámec 

Právní rámec pro hodnocení případu představuje ustanovení § 31 odst. 2 zákona 
o provozování rozhlasového a televizního vysílání: 

„Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné 
vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací 
zpravodajského charakteru.“ 

Podle ustálené judikatury správních soudů by se RRTV v hodnocení neměla omezovat 
pouze na posouzení, zda v pořadu dostaly prostor k vyjádření osoby, o nichž bylo 
referováno, nebo zdali byly uvedeny zdroje, ze kterých byly čerpány informace. 
„Rozhodla-li se žalovaná žalobkyni za odvysílaný pořad pokutovat s odkazem na ochranu 
práva diváků, aby jim v audiovizuálních médiích byly informace předkládány objektivně 
a vyváženě, respektive kvůli obecnému zájmu na tom, aby na základě poskytovaných 
informací bylo možné utvořit si o věci svobodný názor, neměla se omezovat pouze 
na posouzení, zda v pořadu dostaly prostor k vyjádření osoby, o nichž bylo referováno 
nebo zdali byly uvedeny zdroje, ze kterých byly čerpány informace. Jak totiž vyplývá z výše 
uvedené judikatury pro zjištění, zda žalobkyně skutková tvrzení v pořadu prezentovala 
objektivním způsobem, na základě kterého si divák může udělat na věc názor, je primárně 
důležité, zda skutková tvrzení, která v pořadu zazněla, nebyla zjevně lživá, překroucená, 
                                                        
2  Č. j. RRTV/11445/2021-beh. 

3  Zákon č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů.  



 

3 

prezentovaná v zavádějícím kontextu, nedostatečně oddělená od hodnotících soudů, 
případně nedostatečně podepřená odkazy na zdroje.4 Jinak řečeno, vyjádření osob, 
o kterých reportáž pojednává, není pro zachování vyváženosti a objektivity vždy nutné. 

V případě publicistických pořadů navíc nelze pravidlo objektivity a vyváženosti vykládat 
jako příkaz, aby v nich zaznívaly toliko bezbarvé, opatrnické a hyperkorektní názory. 
Naopak, zejména proto, že sám zákonodárce zdůrazňuje, že zákaz jednostranného 
zvýhodňování se má vztahovat na celek vysílaného programu, nutno uvedené ustanovení 
vykládat v jeho materiálním obsahu, tedy jako pokyn organizovat vysílání publicistických 
pořadů tak, aby jednotlivé pořady byly často angažované, kritické a názorově vyhraněné, 
samozřejmě vždy při zachování objektivity a pravdivosti sdělení o faktech, avšak ve svém 
celku vytvářely pestrou a z hlediska názorového spektra společnosti reprezentativní 
kombinaci, podporující co nejširší a nejotevřenější diskusi o společensky relevantních 
tématech.“5 (zvýraznění doplněno) 

Nejvyšší správní soud současně ale dospěl k závěru: 

„Stěžovatelka má jistě pravdu, že obecně je třeba trvat v rámci požadavku vyváženosti 
na tom, aby dotčená strana dostala šanci se k určitým sporným otázkám vyjádřit. 
Nicméně NSS upozorňuje na správný závěr městského soudu, dle něhož bezkontextový 
požadavek, aby byl dán všem dotčeným osobám prostor k vyjádření v každém pořadu, 
kde se o nich referuje, nemusí bez dalšího vést k naplnění objektivity vysílání.“6 

Objektivita a vyváženost pořadu 

V daném případě mám pochybnosti, zda dokument není zavádějící a neobjektivní. Pořad 
je postaven na záběrech pořízených skrytou kamerou, které komentují dětský psychiatr, 
majitel účetní společnosti a infiltrátorka. Samotní aktéři žádný prostor k vyjádření 
a obhájení své činnosti nedostali. České televize namítá, že pracovníkům poskytla prostor 
pro vyjádření při samotném nahrávání. Tento argument ale nelze bezezbytku přijmout. 
Oprávněně lze předpokládat, že vysvětlení nějaké činnosti kolegyni v centru, za kterou 
aktéři infiltrátorku považovali a o níž předpokládali, že je s metodou ABA seznámena, 
vypadá jinak, než vyjádření poskytnuté novinářům nad záběry skryté kamery. Vyjádření 
nad kamerovými záběry by bylo jistě zevrubnější a více vysvětlující. Argument České 
televize, že prostor pro vyjádření neposkytla, protože by nemohl přinést nic nového, 
by bylo možné přijmout v situaci, kdy by infiltrátorem byl odborník na metodu ABA, 
který by ji přímo na záběrech odborně rozporoval. Obdobě „děsivě“ by bez bližšího 
kontextu možná pro některé odborníky a veřejnost působila např. Vojtova metoda. 

Je-li předmětem reportáž o využívání metody ABA, bylo by žádoucí, aby situaci komentoval 
odborník na tuto metodu, nejlépe držitel příslušného certifikátu, namísto dětského 
psychiatra. Pokud záběry nechali autoři posuzovat osobu, která sice je oborníkem v oblasti 
dětské psychiatrie, ale nikoli na metodu ABA, měli by poskytnout prostor pro vyjádření 

                                                        
4  Rozhodnutí Městského soudu v Praze ze dne 14. února 2020, č. j. 17 A 4/2019 - 42, www.nssod.cz. 

5  Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 5. května 2010, č. j. 7 As 23/2010-73, www.nssoud.cz. 

6  Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 30. září 2020, č. j. 10 As 100/2020-35, www.nssoud.cz. 

http://www.nssod.cz/
http://www.nssoud.cz/
http://www.nssoud.cz/


 

4 

natočeným aktérům, aby mohli své jednání ve stínu odborné kritiky obhájit. Uvedený 
požadavek lze opřít o názor Nejvyššího správního soudu: „má-li být informace objektivní 
a vyvážená, musí především v maximálním možné míře odpovídat skutečnosti.“7 
Je-li předmětem reportáže použití nějaké metody, měl by reportáž komentovat odborník 
na tuto metodu. V opačném případě nelze vyloučit, že odborník nekritizuje ani tak aplikaci 
metody, jako spíše metodu samotnou. 

Odhlédnout nelze ani od toho, že podle stěžovatele některé skutečnosti v reportáži 
nezazní a v hodnocení dochází ke zkreslení z důvodu, protože se tak děje bez úplné znalosti 
věci. Dětský psychiatr kritizuje, že komunikace s dítětem neprobíhá v rodném jazyce, 
ale v reportáži se neuvádí, o jaký rodný jazyk se jedná. Automaticky se předpokládá, 
že půjde o češtinu; ve skutečnosti je jím ruština. Dětský psychiatr diagnostikuje dítěti 
mentální retardaci, ačkoliv mentální retardací netrpí. Česká televize sice ve svém vyjádření 
namítá, že nedošlo ke stanovení diagnózy konkrétní osoby, ale kontext je zřejmý. Pokud 
dětský psychiatr uvede „Ale s mentální retardací, s poruchou vývoje řeči, já nevím, co ona 
o tom ví ta paní […]“ je patrné, že se domnívá, že dítě, se kterým osoba na záběrech 
pracuje a které odborník komentuje, mentální retardací trpí. V opačném případě 
by o mentální retardaci vůbec nehovořil. 

Stejně tak v reportáži absentuje informace, že za vznikem centra stojí rodiče nemocných 
dětí, kteří se snaží zajistit péči pro své děti. Je pravdou, že z rejstříku spolku a podkladů 
sloužících pro zápis spolku tato skutečnost nevyplývá. Nikde ale současně není řečeno, 
že vznik spolku nemohou iniciovat a podpořit lidé stojící mimo struktury spolku. Uvedenou 
skutečnost je třeba vnímat jako zásadní, pokud je v reportáži spolek prezentován 
jako subjekt, který se snaží vydělávat na nemocných dětech, a dokonce hovoří-li 
komentující odborník o „šmejdech“. 

Na rozdíl od aktérů dostane v reportáži prostor pro hodnocení celého procesu infiltrátorka, 
která ale podle svých slov nemá požadovanou odbornost. Její odbornost spočívá v tom, 
že má sama autistické dítě. V divákovi pak uvedené může vyvolat dojem, že je odbornicí 
na metodu ABA, ačkoliv tomu tak není. 

Shrnu-li uvedené, pochybnosti ohledně vyváženosti a objektivity pořadu se pojí 
se skutečností, že záběry posuzovala osoba, která není odborníkem na metodu ABA, 
případně absence vyjádření aktérů reportáže. 

Vážený pane předsedo, v souladu s ustanovení § 15 odst. 2 zákona o veřejném ochránci 
práv si Vás dovoluji požádat o vyjádření k případu. Konkrétně Vás chci poprosit: 

 o zaslání kopie všech podkladů, na základě kterých RRTV učinila rozhodnutí, 

 o vyjádření, proč ve světle výše vznesených námitek považovala RRTV pořad 
za objektivní a vyvážený. 

Požadované dokumenty a vyjádření zašlete k výše uvedené spisové značce. 

                                                        
7  Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. ledna 2010, č. j. 8 As 61/2009-61, www.nssoud.cz. 

http://www.nssoud.cz/


 

5 

S pozdravem 

 

JUDr. Veronika Gabrišová v. r. 
vedoucí odboru veřejného pořádku a místní správy 

(dopis je opatřen elektronickým podpisem) 

 



 

Jedn. identifikátor 468719-RRTV 

 
Váš dopis 

zn.  7788/2021/VOP/DV    
Naše č. j.  RRTV/4433/2022-beh  
Sp. zn. RRTV/2022/298/beh  
 
Zasedání Rady   5-2022/poř. č. 33 
 
Vyřizuje: Analytický odbor 
 
Datum, místo 22. března 2022, Praha 
 
 
 
Odpověď na výzvu ve věci pořadu Infiltrace: Obchod s nadějí 
 
 

Vážená paní magistro,  

 

Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) byla dne 9. března 2022 doručena Vaše výzva ve 

věci stížnosti na odvysílání pořadu Infiltrace: Obchod s nadějí dne 12. dubna 2021 na programu ČT1. 

Uvádíte, že jste v dané věci zahájila šetření, neboť máte pochybnosti o objektivitě a vyváženosti pořadu. 

Možné porušení zásad objektivity a vyváženosti reportáže shledáváte především ve skutečnosti, že aktéři 

pořadu (tj. zástupci a zaměstnanci ABA Centra) nedostali žádný prostor k vyjádření a obhájení své činnosti, 

a že celou situaci komentoval „pouze“ dětský psychiatr a případně sama infiltrátorka, nikoli odborník na 

ABA metodu, což by bylo dle Vašeho názoru více než žádoucí. 

 

Na základě uvedeného žádáte Radu jednak o zaslání kopie všech podkladů, na základě kterých učinila 

rozhodnutí o odložení věci, a dále o vyjádření, proč ve světle výše vznesených námitek považovala Rada 

pořad za objektivní a vyvážený.  

 

Dovolte mi prosím Vás informovat, že Rada při svém usnesení o odložení věci vycházela jednak 

z obsahové analýzy pořadu, dále z podaného vysvětlení České televize a rovněž z audiovizuálního 

záznamu daného pořadu. Kopii analýzy a vysvětlení Vám zasíláme v příloze. Pokud byste požadovala i 

samotný záznam pořadu, je možné Vám jej zaslat na DVD.  

 

Při hodnocení souladu pořadu se zákonem č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 

vysílání (dále jen zákon o vysílání) vzala Rada jednak v potaz charakter pořadu „Infiltrace“, kdy se jedná 

se o cyklus autorských dokumentů, které vždy zpracovávají téma celospolečenského, veřejného zájmu, 

zobrazují různé negativní jevy, které se aktuálně ve společnosti odehrávají. Principem formátu Infiltrace je 

za pomoci skryté kamery a osoby nebo osob „nasazených“ autory dokumentu proniknout do určité 

organizace a autenticky zmapovat její činnost, upozornit na možné nedostatky či systémové chyby.  

 

Mgr. Monika Šimůnková, 
zástupkyně veřejného ochránce 
práv  
Kancelář veřejného ochránce 
práv  
Údolní 39  
602 00 Brno 

 



Dále Rada vycházela z faktu, že provozovatel vysílání zajišťuje dodržování objektivního a vyváženého 

informování v pořadech, které divákům slouží k základní orientaci v aktuálním společensko-politickém 

dění, tedy primárně v rámci zpravodajství a publicistiky. Tvůrci dokumentů mají naproti tomu právo ve svém 

autorském díle představit vlastní subjektivní pohled na zpracovávané téma a vstupovat tak do širšího 

celospolečenského dialogu.  

 

Pokud vznášíte výtku, že dotčeným osobám nebyl poskytnut žádný prostor pro jejich vyjádření, pak lze 

oponovat, že diváci mohli sledovat celé autentické pasáže, ve kterých aktéři, zaměstnanci spolku i samotná 

jeho ředitelka paní Telín vysvětlovali i praktikovali metody tzv. ABA terapie, ve kterých komunikovali se 

svými kolegy, se supervizory, s uchazeči o zaměstnání apod. Tyto osoby se v záběrech přímo vyjadřovaly 

k tématu poskytování péče v centru. Na základě záznamů skryté kamery, kde zazněla celá řada vyjádření 

dotčených osob, si diváci mohli udělat vlastní úsudek o činnosti centra.  

 

Co se týče osoby v pořadu vystupujícího dětského psychiatra MUDr. Jaroslava Matýse, pak se jedná o 

lékaře v oboru dětské psychiatrie s více než 20letou praxí a soudního znalce v oboru dětské a dorostové 

psychiatrie, což ho dle názoru Rady opravňuje se k dokumentu o léčbě dětí s poruchou autistického spektra 

odborně vyjadřovat. V pořadu je navíc obsaženo hodnocení i dalšího odborníka, předsedy Odborné rady 

Asociace klinických psychologů, PhDr. Pavla Krále. Nelze se přitom domnívat, že by oba oslovení lékaři 

hodnotili ABA terapii pouze na základě „účelově sestříhaných záběrů pořízených skrytou kamerou“. Jedná 

se odborníky v oboru dětské psychologie, respektive psychiatrie, s dlouholetou praxí, během níž se zcela 

jistě s tímto druhem terapie setkali a mohli si na ni vytvořit odborný názor dávno předtím, než byl natočen 

předmětný pořad.  

 

Rada tedy v daném případě neshledala důvod k zahájení řízení o přestupku dle zákona o vysílání a přijala 

usnesení o odložení věci.  

 

S pozdravem 

 
 
Ing. arch. Václav Mencl 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 
elektronicky podepsáno 

 
 
Přílohy 
 

1. Analýza pořadu Infiltrace: Obchod s nadějí 
2. Vysvětlení České televize včetně dvou příloh 



Stěžovatelé  (č.  j.  5973/2021)  podali  podnět  k zahájení  řízení  pro  porušení  povinností 

provozovatele  televizního  vysílání  v souvislosti  s odvysíláním  pořadu  Infiltrace:  Obchod 

s nadějí dne 12. dubna 2021 od 21:50 hodin na programu ČT1.

 

Vyjádření AO

Stěžovatel  uvádí,  že  dotčeným  osobám  nebyl  poskytnut  žádný  prostor  pro  vyjádření.  Je 

pravdou, že zástupci ABAway, z.s., v pořadu nedostali možnost reagovat na výhrady tvůrců a 

přizvaného psychiatra. Zároveň ale diváci mohli sledovat celé autentické pasáže, ve kterých 

aktéři, zaměstnanci spolku, vysvětlovali i praktikovali metody tzv. ABA terapie. Na základě 

toho si pak diváci mohli udělat obrázek o daných metodách. Nicméně zásadní je v daném 

případě především formát pořadu. Infiltrace je cyklus dokumentárních filmů, autorských děl, 

která odrážejí postoje svých tvůrců.

Stěžovatel  ve svém podání cituje judikaturu Nejvyššího správního soudu, která se však ve 

všech případech týká zpravodajských nebo politicko-publicistických pořadů (Na vlastní oči a 

Televizní  noviny  odvysílané  na  programu  NOVA).  Povinnost  dbát  zásad  objektivity  a 

vyváženosti,  stanovená  §  31  odst.  3  zákona  č.  231/2001  Sb.,  se  vztahuje  pouze  ke 

zpravodajským a politicko-publicistickým pořadům, nikoli k dalším formátům, jako je např. 

autorský  dokument.  Provozovatel  zajišťuje  dodržování  objektivního  a  vyváženého 

informování v pořadech, které divákům slouží k základní orientaci v aktuálním společensko-

politickém dění,  tedy v rámci zpravodajství a publicistiky.  Tvůrci dokumentů mají  naproti 

tomu právo ve svém autorském díle představit  vlastní subjektivní pohled na zpracovávané 

téma a vstupovat tak do širšího celospolečenského dialogu. 

Úkolem Rady je zastupovat veřejný zájem, tj. zájem diváka.  V otázce možného poškození 

dobrého  jména  protagonistů  pořadu  je  tedy  nutné  stěžovatele  odkázat  především  na 

prostředky soukromého práva. Obdobně to platí také v případě stěžovatelem tvrzeného zásahu 

do práva na soukromí dětí stěžovatelů. Zde je ovšem třeba poznamenat, že klienty centra, tj.  

děti  s poruchou  autistického  spektra,  nebylo  možno  v pořadu  ani  náznakem identifikovat, 

neboť jejich obličeje byly ze strany autorů pořadů zcela důsledně rozostřeny. 

Co se týče v pořadu vystupujícího dětského psychiatra MUDr. Jaroslava Matýse, jedná se o 

osobu,  která  dle  otevřených  zdrojů  na  adresu  dětí  s PAS  pronesla  tvrzení  typu:  „Oni 

nerozpoznají, co je dobro a co je zlo. Oni nechápou, co je spravedlnost.“, „Neprožívají smutek 



ani radost.“ apod. (viz https://www.info.cz/zpravodajstvi/cesko/sef-detskych-psychiatru-greta-

proziva-strach-a-uzkost-svet-je-pro-ni-cernobily). Tyto výroky vzbudily u části psychiatrické 

obce i u rodičů dětí s tímto onemocněním poměrně velký ohlas a MUDr. Matýs (opět dle 

veřejně dostupných zdrojů) po patnácti letech skončil v čele dětské sekce České psychiatrické 

společnosti České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně i v ministerské komisi pro 

reformu  psychiatrie  a  byl  podroben  disciplinárnímu  řízení  na  lékařské  komoře 

(https://www.info.cz/zpravodajstvi/cesko/psychiatr-matys-trvam-na-svem-na-autismus-tu-

nasedaji-paraziticke-skupiny). Na druhé straně faktem zůstává, že se jedná o lékaře v oboru 

dětské psychiatrie s více než 20 letou praxí (https://www.jaroslavmatys.cz/odbornost-praxe), 

což  ho  opravňuje  se  k dokumentu  o  léčbě  dětí  s poruchou  autistického  spektra  odborně 

vyjadřovat.

Stěžovatel  dále  uvádí,  že  pořad  obsahoval  celou  řadu záměrných  nepřesností  či  vyloženě 

nepravdivých informací. Například je v pořadu tvrzeno, že „ještě není založeno“ (sdružení, 

respektive spolek ABAway), když ve skutečnosti byl spolek založen dne 4. února 2020 a od 

tohoto okamžiku bylo možné za spolek možné právně jednat. V tomto bodě je třeba souhlasit 

se stěžovatelem, neboť dle ustanovení § 218 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, je 

spolek  založen  v  okamžiku,  kdy  se  jeho  zakladatelé  shodnou  na  obsahu  stanov.  Dalším 

krokem, který následuje,  je tzv.  vznik spolku, který nastává v okamžiku zápisu spolku do 

veřejného rejstříku (ustanovení § 226 odst. 1 občanského zákoníku). Je tedy poměrně zásadní 

právní rozdíl mezi „založením“ a „vznikem“ spolku. Autorky reportáže uvádějí,  že spolek 

nebyl ještě ani založen, což je však tvrzení skutečně nepravdivé. Spolek ABAway, z.s., byl 

založen dne 4. února 2020, vznikl pak dne 10. března 2020. 

Mnohá z údajně nepravdivých nebo manipulativních tvrzení není možné ověřit – například 

když v  čase  44:45 infiltrátorka  dramaticky  šeptem na  toaletě  oznamuje,  že  dostala  první 

výplatu,  natajno,  pod  stolem,  když  ve  skutečnosti  dle  stěžovatele  výplatu  nedostala  ani 

natajno ani pod stolem. 

Nebo pokud stěžovatel tvrdí, že „v čase 4:50 infiltrátorka Barbora Boháčková popisuje své 

zkušenosti  s  centrem  poskytujícím  ABA  terapii,  které  údajně  mělo  na  inzerát  shánět 

terapeuty,  přičemž  uvádí,  že  do  tohoto  centra  byla  přijata,  aniž  by  ji  kdokoli  znal. 

Provozovatel nicméně zcela záměrně zamlčel informaci, že se nejedná o totéž centrum, do 

něhož se Barbora Boháčková infiltrovala. Centrum ABAway, v němž záběry vznikly, bylo 

založeno v únoru 2020 a Barbora Boháčková v něm začala působit  v prvních dnech jeho 

činnosti; je zřejmé, že rozhovor Barbory Boháčkové a herečky Ivany Lokajové nebyl natočen 

https://www.jaroslavmatys.cz/odbornost-praxe
https://www.info.cz/zpravodajstvi/cesko/sef-detskych-psychiatru-greta-proziva-strach-a-uzkost-svet-je-pro-ni-cernobily
https://www.info.cz/zpravodajstvi/cesko/sef-detskych-psychiatru-greta-proziva-strach-a-uzkost-svet-je-pro-ni-cernobily


v zimě.  Buď se jedná  o zinscenovaný rozhovor,  který byl  natočen  až  v létě  po natočení 

materiálu centru ABAway, nebo Barbora Boháčková hovoří o jiném centru, než do kterého se 

infiltrovala.“

Dále pokud stěžovatel  tvrdí,  že „v čase 7.50 se Barbora Boháčková podivuje nad tím, že 

nikdo neviděl její občanku. V pořadu však již není uvedeno, že Mgr. Telín, hlavní terapeutka,  

Barboru  Boháčkovou  osobně  znala  ze  svého  předešlého  působiště,  a  proto  nebyl  důvod 

ověřovat její totožnost. Svůj údiv (i to že je neprověřený člověk) B. Boháčková opakuje v 

čase 20:06, čímž v divákovi sugeruje dojem, že centrum je připraveno zaměstnat kohokoli. 

Informace, že jí Katrin Telín osobně zná, nezazní ani tentokrát.“

Obdobných údajně zcela nepravdivých tvrzení pak stížnost uvádí celou řadu, přičemž AO 

nemá nástroje, jak je ověřit. Možností by bylo požádat provozovatele o podání vysvětlení ke 

stížnosti jako celku. Ovšem i kdyby se teoreticky na základě podaného vysvětlení prokázala 

nepravdivost  některých  tvrzení,  která  v pořadu  zazněla,  stále  platí,  že  jde  o  autorský 

dokument,  a  možnosti  Rady,  jak  postupovat,  jsou  omezené.  Jak  již  bylo  zdůrazněno, 

poškozené subjekty by měly uplatnit soukromoprávní prostředky ochrany. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své kompetence dané 

§  5  písm.  a)  a  f)  zákona  č.  231/2001  Sb.,  o  provozování  rozhlasového  a  televizního 

vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“) a  

v souladu s ustanovením § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, (dále jen 

„zákon č. 500/2004 Sb.“) žádá provozovatele ČESKÁ TELEVIZE, IČ 00027383, sídlem 

Na hřebenech II 1132/4, Praha 4, PSČ 14700, o podání vysvětlení k tvrzením obsaženým 

ve stížnosti na pořad Infiltrace: Obchod s nadějí odvysílanému dne 12. dubna 2021 na 

programu ČT1, která byla Radě doručena dne 4. května 2021. Rada stanovuje lhůtu k 

podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy. 

nebo

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v 

rámci  své  kompetence  dané  ustanovením  §  5  písm.  a)  zákona  č.  231/2001  Sb.,  o 

provozování  rozhlasového  a  televizního  vysílání  a  o  změně  dalších  zákonů (dále  jen 

zákon č. 231/2001 Sb.), rozhodla v souladu s ustanovením § 76 odst. 1 písm. a) zákona č.  

250/2016 Sb.,  o  odpovědnosti  za  přestupky a  řízení  o  nich,  v platném znění,  ve  věci 

možného přestupku spáchaného odvysíláním pořadu Infiltrace dne 12. dubna 2021 na 

programu ČT1, že věc odkládá.
































