
Česká televize / ČT1 – reportáže v pořadu 168 hodin

Podání  (č.  j.  RRTV/4494/2021-vra)  míří  na  reportáže  v pořadu  168  hodin,  které  byly 
odvysílány mezi lety 2016 až 2020 na programu ČT1. Pisatel v 16 bodech zmiňuje celkem 20 
reportáží a požaduje odpovědi na otázky týkající se konkrétních postupů redaktorů - např.: 
„Proč v reportáži Císařpán je vůl zamlčeli, že hanobení prezidenta bylo trestné i za první  
republiky a je i v některých zemích EU, a spojili tak návrh jim nepohodlných stran KSČM,  
ČSSD, Úsvit a ANO jen s totalitou? (Lenka Pastorčáková)“. Stěžovatel hovoří o „flagrantní 
demagogii“ v jednotlivých příspěvcích. Míní, že v pořadu dochází k opakované manipulaci s 
veřejným míněním.

Se stížností se Rada seznámila v rámci souhrnu podání projednaného na 7. zasedání v roce 
2021.  Vzhledem  k  rozsahu  materiálu,  který  bylo  třeba  zpracovat,  příslušné  analýzy 
předkládáme nyní.

Vyjádření AO

Publicistický pořad  168 hodin provozovatel popisuje jako  „události týdne očima reportérů  
redakce zpravodajství České televize.“1 Relací, která je vysílána každou neděli na programu 
ČT1, provází moderátorka Nora Fridrichová. 

Ve stížnosti bylo zmíněno celkem 20 příspěvků. Níže uvádíme jejich analytické vyhodnocení. 
Pro  přehlednost  budeme respektovat  strukturu  stížnosti  tvořenou 16 body,  v nichž  pisatel 
formuloval svou kritiku a otázky. Mnohými z předmětných reportáží  se již Rada v předešlých 
letech zabývala. V takových případech uvádíme analýzy, které byly vypracovány v minulosti.

Jelikož  stěžovatel  kritizuje  pořady  z let  2016  až  2020,  většinu  autentických  záznamů  již 
OATV nemá k dispozici.2 Z toho důvodu jsme přistoupili k analýze záznamů na iVysilani.cz. 
(Tyto záznamy lze ovšem použít pouze informativně, nelze je uplatnit pro případné správní 
řízení.) Přesné časové zařazení jednotlivých vydání  168 hodin na televizní obrazovky není 
známo. Uvedené časy vycházejí s dostupných přehledů pořadů.

1)  Proč  v  reportáži  “Czexit”  zamlčeli  negativní  dopady EU a nedali  prostor  ekonomům  
skeptickým k EU? (reportéři Jan Novák a Kristina Ciroková)

Czexit, 11. 2. 2018, 22:00 hodin

Rada  se  předmětnou  reportáží  zabývala  na  svém 5.  zasedání  v roce  2018.  Níže  uvádíme 
analýzu, na jejímž základě Rada věc odložila:

Moderátorka  ve  studiu  nejprve  zmiňuje  nepravdivou  informaci,  že  se  EU  chystá  zrušit 
písmeno „ř“  a  pokračuje,  že  nejcitovanějším slovem minulého týdne bylo pravděpodobně 

1 Viz http://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/.
2 Z dosud neanalyzovaných reportáží je autentický záznam k dispozici pouze v případě vydání ze dne 6. 9. 2020.



„referendum“, na jehož zavedení se domlouvají čtyři strany - ANO, Piráti, SPD a komunisti, 
přičemž  poslední  dvě  jmenované  strany  navrhují,  aby  bylo  možné  hlasovat  i  o 
zahraničněpolitických otázkách, například vystoupení z EU. Dodává, že oslovení ekonomové 
tzv.  czexit  považují  za  ekonomickou  sebevraždu,  podle  politiků,  kteří  si  jej  přejí,  se  nic 
nestane. 

Reportáž  pak  nejprve  přibližuje  dvě  nepravdivé  zprávy  týkající  se  opatření  EU  (rušení 
písmena  „ř“  a  informace,  že  evropský  pilíř  sociálních  práv  zaručuje  imigrantům  stejné 
sociální dávky ve všech zemích EU) a uvádí je na pravou míru,  přičemž šiřitelé mylných 
informací  (youtuber  Petr  Černý,  senátor  Jaroslav  Doubrava  /severočeši.cz/,  ekonomka 
Markéta Šichtařová, poslanec Jiří Kobza /SPD/) jsou citováni nebo přímo dostávají prostor k 
vyjádření.  Mylnost informace týkající  se evropského pilíře  sociálních práv pak na kameru 
potvrzuje hlavní  analytik  České spořitelny  a  člen Evropského hospodářského a sociálního 
výboru Petr Zahradník a hlavní analytička Hospodářské komory ČR Karina Kubelková. 

Komentář  pokračuje,  že  otázku členství  ČR v  EU trvale  zvedají  zejména  prorusky píšící 
servery a dodává příklad, kdy server Sputnik citoval exprezidenta Václava Klause. Následuje 
ukázka vyjádření Václava Klause týkající se nutnosti vystoupit z EU. Komentář dodává, že 
stejný názor dlouhodobě zastává i jeho syn Václav Klaus mladší, poslanec za ODS, který i 
odhadl náklady na odchod. To dokumentuje citace z jeho facebookového profilu (odchod z 
EU je podle něj nutný i za cenu zchudnutí o 1/3). Reportáž v tomto ohledu vyčísluje, kolik 
peněz ČR za dobu členství EU odvedla a kolik přijala a komentář se táže, zda je Klausův 
komentář  reálný.  Hlavní  ekonom  Deloitte  David  Marek  přirovnává  odchod  z  EU  k 
dobrovolné amputaci  jedné  končetiny,  přičemž zchudnutí  odhaduje  na ½.  Hlavní  ekonom 
investiční  společnosti  Cyrrus  Lukáš  Kovanda  to  přirovnává  ke  střelení  do  vlastní  nohy. 
Komentář dodává, že brexit dle vládní analýzy způsobí pokles růstu ekonomiky příštích 15 
letech o 2-8 %. Jako doklad uvádí, že VB „možná kvůli brexitu opustí japonští investoři“. 
Následuje vyjádření japonského velvyslance ve VB, dle nějž v případě, že se zhorší ve VB 
podmínky pro podnikání,  odejdou nejen  japonské firmy.  Komentář  pak vyčísluje  náklady 
případného odchodu japonských investorů z ČR a cituje Radka Špicara ze Svazu průmyslu a 
dopravy ČR, dle nějž japonští investoři na schůzce uvedli, že v případě odchodu ČR z EU by 
odešli z ČR. Radek Špicar pak na kameru hovoří o znejistění investorů v případě odchodu. 
Manažer japonské společnosti na kameru potvrzuje obavy japonských investorů. Komentář 
dodává, že kuriozní je, kdo strach mezi japonskými obchodníky vyvolává – především jejich 
krajan Tomio Okamura z SPD. Následuje jeho citace, v níž vyjadřuje požadavek referenda v 
dané věci.  Komentář se následně táže, zda zástupci SPD, dle nichž členství v EU ČR nic 
nepřináší, hovoří pravdu. Citace Jiřího Kobzy v dané věci je pak konfrontována s názorem 
ekonoma Petra Zahradníka, který vyčísluje, o kolik vzrostla za dobu členství ČR v EU mzda. 
Následuje vyjádření Jiřího Kobzy pro ČRo, že „průměrný plat měřeno v kupní paritě je také 
zhruba stejný“. To na kameru rozporuje ekonom Komerční banky Marek Dřímal. Na další 
citaci Jiřího Kobzy, že vystoupení z EU by znamenalo pouze návrat do roku 2002, reagují 
odmítavě Petr Zahradník a Lukáš Kovanda. David Marek a Lukáš Kovanda pak nesouhlasí 
ani  s  jeho  dalším  výrokem  týkajícím  se  možnosti  řízení  exportu  po  vystoupení  z  EU. 
Komentář pokračuje, že téměř 84 % českého zboží míří do EU bez cla, což je výhoda, o níž 
bychom vystoupením pravděpodobně přišli,  přičemž přesné dopady nelze  podle ekonomů 
předvídat. Následuje vyjádření Radima Fialy z SPD, že clo by bylo okolo zanedbatelných 3 
%. Lukáš Kovanda danou výši považuje za „hausnumero vycucané z prstu“ a Radek Špicar 3 
% nepokládá za zanedbatelná. V další citaci pak Radim Fiala vyjadřuje předpoklad, že firmy 
by nepřesunuly výrobu jinam. To opět odmítají jak Petr Zahradník, tak Lukáš Kovanda. Závěr 
je pak věnován prohlášení Tomia Okamury, že by se odchodem nic nezměnilo a všechno by 



fungovalo dál, akorát bez diktátu EU. Podle Petra Zahradníka by se však jednalo minimálně 
ekonomicky o katastrofu a největší destrukci možná za posledních 100 let. 

Pořad  168 hodin je  publicistickým pořadem (zde se lze  zcela  explicitně  opřít  o  rozsudek 
Městského soudu v Praze 10 Ca 263/2009: 

Soud dospěl k závěru, že pořad „168 hodin“ je pořadem politicko-publicistickým, a proto je v  
daném případě výše uvedená podmínka splněna. Nelze pochybovat, že předmětný pořad je  
pořadem publicistickým, určeným veřejnosti k šíření informací o událostech, které se dotýkají  
zpravidla celé společnosti. 

V návaznosti na nález Ústavního soudu ze dne 17. 7. 2007, sp. zn. IV.ÚS 23/05, dostupná na 
http://usoud.nalus.cz, pak je nutno vzít v úvahu, že u publicistických pořadů nelze požadavek 
dodržení zásad objektivity a vyváženosti 

vykládat jako příkaz, aby v nich zaznívaly toliko bezbarvé, opatrnické a hyperkorektní názory.  
Naopak,  zejména  proto,  že  sám  zákonodárce  zdůrazňuje,  že  zákaz  jednostranného  
zvýhodňování  se  má  vztahovat  na  celek  vysílaného  programu,  nutné  uvedené  ustanovení  
vykládat  v jeho materiálním obsahu,  tedy jako pokyn organizovat  vysílání  publicistických  
pořadů tak,  aby jednotlivé pořady byly často angažované, kritické a názorově vyhraněné,  
samozřejmě vždy při  zachování objektivity  a pravdivosti  sdělení o faktech,  avšak ve svém  
celku  vytvářely  pestrou  a  z  hlediska  názorového  spektra  společnosti  reprezentativní  
kombinaci,  podporující  co  nejširší  a  nejotevřenější  diskusi  o  společensky  relevantních  
tématech. 

Ačkoliv stěžovatel reportáži vytýká i jistá věcná pochybení (tyto výtky většinou neberou v 
úvahu potřebu jisté mediální zkratky a mají povahu „chytání za slovo“), za jádro stížnosti lze 
považovat  již  výše  zmíněnou  názorovou  polemiku.  Zejména  uvádí,  že  zamlčuje  zásadní 
argumenty, řeší výroky členů SPD, jejichž názory nejsou relevantní k objektivnímu posouzení 
czexitu a dává značný prostor jenom „prounijním“ ekonomům. Z této polemiky je zřejmé, že 
stěžovatel zcela nepochopil hlavní smysl reportáže, která primárně řeší dezinformace spojené 
s Evropskou unií, respektive vystoupení z ní. Z toho důvodu také dostávají značný prostor 
zástupci SPD (prizmatem reportáže nositelé protiunijních dezinformací), jejichž výroky jsou 
konfrontovány s postoji „prounijních“ ekonomů. Takové pojetí reportáže lze jistě považovat 
za angažované, kritické a názorově vyhraněné (viz výše), ale též v rámci probíraného  tématu 
vyvážené. Tématem reportáže totiž není hledání pro a proti setrvání v EU, ani postoje Petra 
Macha  (resp.  Svobodných),  které  prezentuje  stěžovatel  ve  svém  dopise  jako  argument 
nevyváženosti, nýbrž (možná) zavádějící argumentace některých zastánců vystoupení.

Na základě analýzy Rada věc odložila.

2) Proč v reportáži “Neexistující pseudokoncentrák” zamlčeli názory historiků, že Lety nebyl  
koncentrační tábor? (Kristina Ciroková)

Neexistující pseudokoncentrák, 4. 3. 2018, 21:25 hodin



Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 12. zasedání  v roce 2018. Níže uvádíme 
analýzu, na jejímž základě Rada věc odložila:

Ve  vydání  ze  dne  4.  3.  2018  byla  předmětná  reportáž  odvysílaná  jako  čtvrtá  v pořadí. 
Moderátorka  ji  uvedla  slovy:  „Přesně  před  měsícem  jsme  odvysílali  nahrávku  výroku  
poslance SPD Miloslava Roznera. Poslanec v něm romský tábor v Letech označil, cituji, za  
neexistující pseudokoncentrák. Tento týden jsme měli možnost se ho ve sněmovně zeptat, zda  
se za svůj výrok nechce omluvit. Poslanec Kristině Cirokové prozradil, že kvůli němu počítá s  
policejním vyšetřováním. Dál jsme se nedostali.  Rozhovor s předsedou jeho poslaneckého  
klubu na stejné téma zastavila pracovnice tiskového odboru sněmovny a reportérka musela  
na kobereček.“

Příspěvek začal oslovením poslance Roznera redaktorkou Kristinou Cirokovou, která se jej 
dotazovala,  „proč  řekl  ten  výrok  o  neexistujícím  pseudokoncentráku“.  Poslanec  se 
redaktorkou nenechal  zastavit  a  dále  pokračoval  v chůzi  na chodbě sněmovny.  Na otázku 
odpověděl tak, že se nebude vyjadřovat, protože je na něj údajně podáno trestní oznámení. 
Druhá scéna zobrazovala tiskovou konferenci s místopředsedou SPD Radimem Fialou. Ten 
od novinářky obdržel  otázku,  „jestli  ve vedení hnutí  nějakým způsobem řešili  výrok pana  
poslance Roznera o neexistujícím pseudokoncentráku, co na ten jeho výrok říkají, a jestli si  
nemyslí,  že by se měl za něj omluvit“.  Radim Fiala pouze uvedl, že téma neřešili,  zbytek 
dotazu okázale ignoroval. Poslední záběry v reportáži pocházely ze schodiště ve sněmovně, 
kde  redaktorka  ještě  jednou  oslovila  Radima  Fialu.  Odpovědi  se  nedočkala,  po  chvíli  ji 
vyvedla Martina Lustigová z tiskového odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny.

Předmětem  stížnosti  je  údajná  manipulace  s fakty  a  zamlčování  relevantních  skutečností. 
Stěžovatel uvedl, že „Kristina Ciroková se svými dotazy o omluvě snažila se u diváků vzbudit  
dojem, že poslanec Rozner řekl něco nepřípustného, že řekl velkou amorální lež a že v Letech 
byl koncentrační tábor.“ Podle vyjádření historiků, jejichž citace pisatel připojil ke stížnosti 
Radě, romský tábor v Letech nebyl koncentrační. „V jejich světle je výrok Miloslava Roznera 
zcela  legitimní  nehledě  na  to,  že  výrok  pronesl  na  neveřejném  sjezdu  SPD  –  i  z  tohoto 
pohledu je omluva absurdní,“ uvedl.

Analyzovaný příspěvek nebyl koncipován jako debata o tom, zda je bývalý tábor v Letech 
právem označován jako koncentrační, či nikoliv. Cílem redaktorky bylo přimět zástupce SPD 
k vyjádření,  jak  se  k diskutabilnímu  výroku  zpětně  staví.  Monitoring  nepotvrdil,  že  by 
redaktorka divákům zamlčela jakékoliv relevantní argumenty vzhledem k formátu příspěvku. 
Vyjádření historiků by byla za jiných okolností nepochybně přínosná, nicméně záleží pouze 
na redakčním rozhodnutí, jak bude reportáž koncipována. Podle zákona č. 231/2001 Sb., o 
vysílání, má provozovatel právo vysílat programy svobodně a nezávisle. Do jejich obsahu lze 
zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích (§ 31 odst. 1).

Doplňme,  že  výrazem  „koncentrační  tábor“  jsou  standardně  označovány  jak  tábory 
vyhlazovací, tak tábory internační. Tábor Lety u Písku je mezi koncentračními tábory uveden 
např. na Wikipedii3 – není tedy pravda, že Lety zásadně nejsou označovány jako koncentrační 
tábor.  Přístupy odborníků se liší.  Je ovšem jisté,  že  zařízením za 2.  světové války prošlo 
zhruba 1 300 osob, z toho nejméně 326 osob zemřelo. Další cesta vedla do vyhlazovacích 
táborů, kde většina vězňů zahynula4. Na omluvu byl Miloslav Rozner dotazován ne proto, že 
mohl použít nesprávné označení, ale kvůli celkovému znevažujícímu duchu jeho vyjádření. 

3 Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor.



V daném kontextu  připomeňme rozsudek Městského soudu v  Praze  ve věci  sp.zn.  10 Ca 
263/2009, který se váže k pořadu 168 hodin: „S poukazem na rozsudek Evropského soudu pro  
lidská  práva  Lingens  či  Oberschlick  proti  Rakousku,  1990,  soud  konstatuje,  že  zatímco  
existence skutečností může být prokázána, pravdivost hodnotových soudů není dokazatelná.  
Požadavek  dokázat  pravdivost  hodnotového  soudu  nelze  splnit  a  sám  o  sobě  porušuje  
svobodu  názoru, která  je  základní  součástí  práva  chráněného  článkem  10  Úmluvy.  V  
podmínkách České republiky jde o zachování politických práv zakotvených v čl. 17 Listiny  
základních práv a svobod, mezi něž patří zejména svoboda projevu a právo na informace  
(odst. 1), přičemž cenzura je nepřípustná (odst. 3). Lze sice namítat, že ani svoboda projevu  
či  právo na informace nemohou být  neomezené,  avšak k jejich omezení  může dojít  toliko  
zákonem (odst. 4). V ust. 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. ukládá zákonodárce provozovateli  
vysílání  povinnost  zajistit,  aby  v  konkrétně  vymezených typech  pořadů (zpravodajských  a  
politickopublicistických)  bylo  dbáno  zásad  objektivity  a  vyváženosti  a  zejména,  aby  
nedocházelo  k  jednostrannému  zvýhodňování  politických  stran  či  hnutí,  popřípadě  jejich  
názorů či názorů jednotlivých skupin veřejnosti (s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v  
politickém a společenském životě).  Smyslem daného ustanovení  je  tedy  uložení  povinnosti  
provozovateli  vysílání  chovat  se  tak,  aby  nedocházelo  v  konkrétním  pořadu  k  porušení  
rovnosti  politických  stran  či  hnutí,  a  to  jejich  jednostranným  zvýhodňováním.  Toto 
ustanovení  však  nepostihuje  hodnotové  soudy,  které  byly  obsaženy  v  redakčních  
komentářích. Nelze akceptovat skutečnost, aby za obsah hodnotového soudu obsaženém v  
komentáři  redaktora  či  redaktorky  byla  uložena  veřejnoprávní  sankce. Hodnotový  soud 
obsažený v komentáři je vždy vyjádřením určitého názoru, jehož sankcionování by ve svém  
důsledku znamenalo omezení svobody projevu či  projev cenzury, která je nepřípustná.“  A 
dále  rozsudek Nejvyššího  správního soudu ČR ve věci  sp.  zn.   7  As 23/2010:  „Nejvyšší  
správní  soud se neztotožňuje  s  názorem stěžovatelky,  že  úkolem veřejnoprávní  televize  je  
poskytovat objektivní a vyvážené informace a nikoliv subjektivní redakční komentáře. Úkolem  
veřejnoprávní  televize  je  nejen  poskytovat  objektivní  a  vyvážené  informace,  ale  rovněž  
iniciovat  a  udržovat  veřejnou  diskusi  o  nejrůznějších  veřejných  tématech,  v  níž  se  
zprostředkovávají  různé  názory.  Podle  ust.  §  2  odst.  2  zákona č.  483/1991 Sb.,  ve  znění  
pozdějších předpisů, jsou hlavními úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání zejména  
poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro  
svobodné  vytváření  názorů;  přispívání  k  právnímu  vědomí  obyvatel  České  republiky;  
vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny  
obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo  
národnostní  původ,  národní  totožnost,  sociální  původ,  věk  nebo  pohlaví  tak,  aby  tyto  
programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a  
uměleckých  směrů,  a  to  s  cílem  posílit  vzájemné  porozumění  a  toleranci  a  podporovat  
soudržnost pluralitní společnosti; rozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně  
příslušníků národnostních nebo etnických menšin; výroba a vysílání zejména zpravodajských,  
publicistických,  dokumentárních,  uměleckých,  dramatických,  sportovních,  zábavných  a  
vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež. Z citovaného ustanovení tedy nevyplývá, že  
by  veřejnoprávní  televize  neměla  vytvářet  publicistické  pořady,  jež  obsahují  redakční  
komentáře,  které  vyjadřují  určitý  názor  či  hodnotový  soud.  V  této  souvislosti  je  nutné  
poukázat také na čl. 17 odst. 1,2 a 4 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“)  
zakotvujících  základní  právo na svobodný projev,  který se vztahuje i  na svobodu projevu  
veřejnoprávních médií masové komunikace jako veřejnoprávních korporací, jež musí být v  
jejich  roli  šiřitele  a  zprostředkovatele  informací  názorů  ústavně  chráněny  i  před  státem  
samotným. Z tohoto článku vyplývá, že je každému, tedy i veřejnoprávní televizi jako nositeli  

4 Viz např. https://zpravy.idnes.cz/koncetracni-tabor-lety-tomio-okamura-romove-smrt-tezka-prace-ptx-/
domaci.aspx?c=A180209_204528_domaci_lre.



tohoto základního práva, zaručeno právo vyjadřovat se v pořadech jí vysílaných k věcem  
veřejným a vynášet o nich hodnotící soudy, včetně soudů kritických. Svobodný projev patří  
mezi tzv. politické svobody, které garantují aktivní seberealizaci jednotlivce ve společnosti i  
ve státě. Veřejnoprávní média masové komunikace vytvářejí svojí existencí strukturovaný a co  
možná  nejvíce  pluralitní  prostor  pro  vyjadřování  názorů.  Jejich  úlohou  není  poskytovat  
sterilní  informace,  nýbrž  odrážet  realitu  včetně  v  ní  obsažených  kontroverzí,  
nejednoznačností, vrstevnatostí a emocionality. Ústavní soud v nálezu ze dne 17. 7. 2007, sp.  
zn. IV.ÚS 23/05, dostupná na http://usoud.nalus.cz, vyjádřil, že při kritice veřejné záležitosti  
platí presumpce, že jde o kritiku dovolenou.  Pokud jde o hodnotící  soudy, i přehánění a  
nadsázka, byť by byly i tvrdé, nečiní samy o sobě projev nedovoleným. Ani nepřípadnost  
názoru kritika z  hlediska logiky a jeho podjatost  nedovolují  samy o sobě učinit  závěr,  že  
vybočil z projevu, který lze označit za fair. Pouze v případě, že jde o kritiku věcí či jednání  
osob vystupujících ve věcech veřejných, která zcela postrádá věcný základ a pro kterou nelze  
nalézt žádné zdůvodnění (paušální kritika), je třeba ji považovat za vybočující z fair projevu.  
Přitom je třeba vždy hodnotit celý projev uskutečňující se ve formě určitého literárního či  
publicistického či jiného útvaru. Nikdy nelze posuzovat pouze jednotlivý, z kontextu vytržený,  
výrok nebo větu. Právo na svobodný projev médií tak chrání nejen zvolené téma, nýbrž i druh  
a způsob jeho zpracování.“

Monitoring neodhalil porušení zákona.

Na základě analýzy Rada věc odložila.

3) Proč v reportáži  “Milost pro vraha” zamlčeli  závažné pochybnosti  v kauze Kajínek,  a  
naopak  pana  Kajínka  přirovnali  k  sériovému  vrahovi  Jacku  Unterwegerovi  (u  kterého  
fanoušci věřili v jeho polepšení, ale u Kajínka věří v jeho nevinu) a jeho fanoušky i prezidenta  
Zemana dehonestovali? (Kristina Ciroková)

Milost pro vraha, 28. 5. 2017, 21:55 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad byl odvysílán 28. května 2017 od 21:55 hodin, příspěvek s názvem Milost pro vraha byl 
zařazen jako první v pořadí. 

Reportáž se zabývala osobou odsouzeného dvojnásobného vraha, Jiřího Kajínka, který získal 
prezidentskou  milost  a  byl  propuštěn  na  svobodu.  Příspěvek  se  rozsáhle  věnuje  zejména 
předpokládaným psychologickým charakteristikám J. Kajínka. V reportáži tak hovoří např. 
policejní  psycholožka  Ludmila  Čírtková,  psycholog  Dalibor  Špok  či  psychiatr  Radkin 
Honzák. Všichni se shodují, že osobnost Jiřího Kajínka vykazuje manipulativní rysy, které mu 
usnadňují  získat  veřejnost  na svou stranu.  Ludmila  Čírtková  v této  souvislosti  připomíná 
rakouského vraha prostitutek, Jacka Unterwegera, který se, podobně jako nyní Jiří Kajínek, 
stal  celebritou  a  byl  o  něm  natočen  film.  Reportáž  také  tematizuje  pochybnosti  o  vině 
odsouzeného Kajínka, které sdílí část veřejnosti a do určité míry i prezident Zeman, který 



milost udělil. Oslovení investigativní novináři (Jaroslav Spurný, Jaroslav Kmenta) a právníci 
(Aleš Gerloch, Jaroslav Ortman) jsou však toho názoru, že soudy vinu jednoznačně prokázaly, 
přičemž právě soudy jsou jedinou instancí, která je oprávněna o vině či nevině rozhodovat. 

Reportáž  vychází  z  předpokladu,  že  Jiří  Kajínek  skutečně  spáchal  vraždy,  za  které  byl 
odsouzen. Takový přístup je zcela legitimní, protože o vině pravomocně rozhodl soud. Otázka 
viny či neviny zde tedy není věcí subjektivního postoje, nýbrž objektivní skutečností, opřenou 
o  mechanismy  právního  státu.  V  tomto  kontextu  není  porušením  zásad  objektivity  a 
vyváženosti, pokud respondenti, potažmo redakce, Jiřího Kajínka za vraha považují.

Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

4)  Proč  v  reportáži  “Kdo  si  počká”  lživě  obvinili  Karlu  Maříkovou  (SPD)  z  šíření  
dezinformace, když jí sdílený článek na Nejvíc-Info byl z hlediska faktů shodný s anglickým  
originálem? (Jan Novák)

Kdo si počká, 18. 11. 2018, 21:35 hodin

Reportáž s názvem Kdo si počká byla odvysílána jako druhá v pořadí ve vydání relace dne 18. 
listopadu  2018.  Moderátorka  Nora  Fridrichová  uvedla  příspěvek  slovy:  „Čekání  na 
příležitost.  Ještě  v  úterý  se  chtěl  předseda  SPD  Tomio  Okamura  přidat  k  hlasování  o  
vyslovení  nedůvěry  vládě  Andreje  Babiše.  Ve  středu  nabídl  svou  podporu  premiérovi.  
Spolupráce s SPD dosud nebylo něco, po čem Andrej Babiš toužil.  Mimo jiné třeba kvůli  
postojům, ke kterým se členové SPD hlásí. Včetně lží a dezinformací.“

Reportáž začala tehdejším společným brífinkem lídrů opozičních stran o vyjádření nedůvěry 
vládě a komentářem Tomia Okamury (SPD), který mj. uvedl: „Určitě pro vyvolání nedůvěry  
jsme,  protože  chceme,  aby  tady  byla  jiná  vláda,  aby  tady  byla  vláda v  souladu s  naším  
politickým  programem.“ Následně  na  obrazovce  zazněla  Okamurova  slova  ze  dnů  poté. 
Předseda uvedl, že vycítil příležitost a navrhl Andreji Babišovi (ANO), zda by nebylo možné 
místo  programu  ČSSD  na  vládě  prosazovat  program  SPD.  Rovněž  přiblížil  okolnosti 
vzájemných vyjednávání.  Komentář k situaci poskytli  politolog z CEVRO Institutu Daniel 
Kunštát a analytik z Institutu pro politiku a společnost Roman Máca. Druhý ze jmenovaných 
se  v následující  části  reportáže  zaměřil  na  to,  čím  je  program  SPD  charakteristický. 
Připomněl, že členové hnutí mnohdy sdílejí na sociálních sítích dezinformace, pocházející z 
„prostředí  takzvaných  proruských  webů  či  přímo  oficiální  ruské  propagandy“.  V této 
souvislosti nabídli tvůrci příspěvku příklady statusů poslance Lubomíra Volného, týkající se 
migrace  do  Evropy,  které  byly  konfrontovány  s reálnými  informacemi,  poskytnutými 
Martinem Rozumkem z Organizace pro pomoc uprchlíkům, vedoucím kanceláře OSN v ČR 
Michalem  Brožou  a  ředitelem  nadace  Open  Society  Fund  Robertem  Baschem.  Poslanec 
Volný dostal ve vysílání prostor prostřednictvím svých statusů i přímým oslovením redaktora. 

Následně bylo prezentováno vyjádření poslankyně Karly Maříkové na Facebooku. Politička 
v něm s odkazem na článek ze serveru Nejvícinfo.cz uvedla: „Šokující výsledek: pro Čechy a  
ještě více pro Slováky je garantem bezpečí Kreml.“ Redaktor upřesnil, že článek byl založen 



na výzkumu Mezinárodního republikánského institutu.  Sám institut  však článek označil  za 
nepravdivý a tendenční. Diváci slyšeli vyjádření tamní ředitelky evropských projektů Miriam 
Lexmann,  podle  níž  byl  text  zavádějící.  „Nenakládá  s  informacemi  správně  a  podsouvá  
některé informace, které, bych řekla, že nijak nesouvisí s výzkumem,“ uvedla. Maříková ve 
vysílání  reagovala slovy:  „Pokud máte důkazy,  že ten článek je lživý,  obraťte  se na toho  
autora. Já jsem tam ten článek nenapsala, jen jsem sdílela odkaz. A mojí starost už není, jestli  
je pravý, nebo není.“ Následně byl zařazen příspěvek poslance Jiřího Kobzy, který na kameru 
okomentoval státní tajemník pro evropské záležitosti Aleš Chmelař (ČSSD). I Kobza měl ve 
vysílání možnost svůj postoj obhájit a vysvětlit. V závěru pořadu redaktor nabídl nepravdivou 
informaci o západonilské horečce od předsedy SPD Tomia Okamury a jeho reakci na kritiku 
odborníků. 

Z popisu vyplývá, že reportáž byla soustředěna na dezinformace, které šířili poslanci za SPD 
na sociálních sítích. Ve stížnosti je vyzdviženo vyjádření poslankyně Karly Maříkové, která 
sdílela  článek  z  Nejvícinfo.cz  o  výzkumu  mezinárodního  institutu.  Dle  redaktorů  se  tak 
dopustila  šíření  dezinformace,  neboť  zástupci  institutu  označili  článek  za  zavádějící. 
Maříková byla v reportáži s postojem institutu konfrontována a stejně jako ostatní zástupci 
SPD měla možnost své kroky okomentovat. 

Ve vysílání  zazněly všechny relevantní  informace.  Prostor dostali  jak samotní politici,  tak 
experti upozorňující na dezinformace ve sdílených textech. 

Analýza neprokázala porušení zákona o vysílání. Navrhujeme věc odložit.

5)  Proč  v  reportáži  “Tekutý  hněv”  obyčejné  demonstranty  proti  islámu  a  uprchlíkům  
přirovnali k nacistům, kteří mají na svědomí desítky milionů životů? (Lenka Pastorčáková)

Tekutý hněv, 14. 2. 2016, 21:15 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad byl odvysílán 14. února 2016 od 21:15 hodin, příspěvek s názvem Tekutý hněv byl 
zařazen jako první v pořadí. 

Reportáž  mapovala  společenské  tendence,  které  souvisejí  s nárůstem  krajně  pravicových, 
protiimigračně zaměřených, aktivit.  Moderátorka se ptá:  „Opravdu české společnosti hrozí  
fašizace, jak varují někteří?“ Reportáž doprovází záběry z demonstrací, hovoří Petr Krupka, 
odborník na extremismus, který tvrdí, že nepotřebujeme příměry z 30. let. Vyjadřuje se také 
ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), s tím, že ve společnosti lze zaznamenat nárůst 
agresivity.  Politolog  Daniel  Kroupa  se  domnívá,  že  proběhlá  demonstrace  Národní 
demokracie,  která  proběhla  6.  února,  měla  „fašistoidní  charakter“.  Redaktorka  shrnuje 
incidenty  z poslední  doby  (výhrůžky,  zapálení  sociálního  centra  Klinika  atd.).  Náměstek 
ministra vnitra pro vnitřní bezpečnost, Jiří Nováček, má za to, že se lidé častěji nechávají 
ovlivnit  populisty  a  zmiňuje  rizika  sociálních  sítí.  Pavla  Gomba,  ředitelka  organizace 
UNICEF ČR, hovoří o výhrůžkách, které jí byly adresovány. Dle sociologa Martina Buchtíka 



se extrémistické názory stávají normou. O tom, zda se může situace vyhrocovat, mluví také 
ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier (ČSSD). 

Příspěvek reflektoval změny nálad ve společnosti, resp. pronikání krajně pravicové rétoriky 
do mainstreamu. Všímal si také zvýšené aktivity pravicově extrémistických skupin, kterou 
bylo možné v té době zaznamenat (nárůst demonstrací a dalších incidentů s protiimigračním 
nábojem). Reportáž se přitom opírala o vyjádření několika relevantních odborníků (odborník 
na  extremismus,  politolog,  sociolog)  a  situaci  nijak  nedramatizovala  (bylo  uvedeno,  že 
„fašizace“ bezprostředně nehrozí, i když tu určitý eskalující trend existuje). Je zcela běžné, že 
publicistika otevírá otázky ohledně (problematických) společenských trendů.

Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

6) Proč ohledně návštěvy  čínského prezidenta,  na kterých nebylo nic  neobvyklého (běžné  
reakce na provokace, účast člena čínské ambasády), natočili tři reportáže a dávali prostor  
fantaziím, že jde o dobu před rokem 1989 nebo že jde o případ čínské totalitní propagandy?  
(Lenka Pastorčáková)

Chinatown, 3. 4. 2016, 21:40 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad  byl  odvysílán  3.  dubna  2016  od  21:40  hodin,  příspěvek  s názvem  Chinatown  byl 
zařazen jako první v pořadí.

Příspěvek zpracovával téma návštěvy čínského prezidenta v České republice, resp. potyček 
mezi jeho příznivci a odpůrci. Richard Samko (Reportéři ČT) a Ondřej Klimeš (Orientální 
ústav Akademie věd ČR) komentují videa, která zaznamenala agresivní chování ze strany ze 
strany  čínských  sympatizantů  pozvaného  státníka  (ti  kupříkladu  napadali  protestující 
s tibetskými vlajkami).  Na videu je např. patrné, jak muž čínského původu uhodí jinou osobu, 
což Richard Samko označuje za  „asi ničím nevyprovokované“ jednání.  Podle respondentů 
navíc  toto  chování  působilo  koordinovaně.  Reportérka  poté  otevírá  i  otázku  mediálního 
pokrytí  událostí,  kdy uvádí,  že  vydavatelství  EMPRESA MEDIA, spoluvlastněné  čínskou 
skupinou  CEFC,  na  rozdíl  od  jiných  zpravodajských  serverů  ignorovalo  zpravodajství  o 
protestech.  K tomu  se  vyjadřuje  Daniel  Köppl,  ředitel  EMPRESA  MEDIA  a  serveru 
Týden.cz, který tvrdí, že událost nevnímal jako významnou a žádné instrukce od čínského 
spolumajitele neobdržel. 

Reportáž  zjevně,  na  rozdíl  od  stěžovatele,  vychází  z premisy,  že  samotná  přítomnost 
tibetských  vlajek  nemůže  legitimizovat  fyzické  napadání  názorových  oponentů.  Označuje 
proto jednání čínských aktivistů za „nevyprovokované“.  Pokud jde o pochybnosti ohledně 
objektivity  vydavatelství  EMPRESA  MEDIA,  publicistika  může  takové  otázky  vznášet. 
Nutno  zdůraznit,  že  ředitel  vydavatelství  dostal  prostor,  aby  se  k uvedeným  spekulacím 
vyjádřil.



Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

Pomáhat a chránit Číňany, 17. 4. 2016, 21:05 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad byl odvysílán 17. dubna 2016 od 21:05 hodin, příspěvek s názvem Pomáhat a chránit 
Číňany byl zařazen jako první v pořadí. 

Reportáž se vrací k průběhu protestů proti návštěvě čínského prezidenta v Praze. Zaměřuje se 
na roli policie, která čelila kritice kvůli zásahům vůči protestujícím. Moderátorka uvedla, že 
záležitost bude prošetřovat státní zastupitelství a ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) bude 
tyto „sporné kroky“ vysvětlovat na mimořádné schůzi v Poslanecké sněmovně. Dodala, že se 
přitom  policii  dostalo  chvály  od  prezidenta  Zemana.  Samotná  reportáž  začíná  úryvkem 
z projevu,  ve  kterém  prezident  vyzdvihuje  intervenci  policie  na  protestech.  K tomu  se 
následně vyjadřuje  komentátor  a bývalý náměstek ministra  vnitra,  Martin  Fendrych, který 
tvrdí, že prezident „si chce přetáhnout polici na svou stranu, chce, aby hrála pro něj.“ Na něj 
navazuje vyjádření politologa Daniela Kroupy, dle kterého se policie na jedné straně chovala 
profesionálně,  na  straně  druhé  se  ovšem  „snažila  vyhovět  pravděpodobně  objednávce  
Pražského hradu, aby čínský prezident neviděl nikde tibetské vlajky a lidi protestující proti  
porušování lidských práv v Číně“. Sociolog a právník Jiří Přibáň je toho názoru, že policie 
nezajistila  ochranu práv  občanů.  Věc  komentuje  i  první  náměstek  policejního  prezidenta, 
Martin  Vondráček,  který odmítá,  že by policie  jednala  na politickou objednávku.  Poté  se 
reportáž  věnuje  konkrétním incidentům,  jako  bylo  odstraňování  tibetských  vlajek  z oken, 
intervence policistů v civilu na FAMU či napadení studenta a kameramana Ondřeje Mazury. 

Prostor  pro vyjádření  subjektivních  postojů  jednotlivých  respondentů  je  nedílnou  součástí 
publicistických  reportáží.  V tomto  případě  Martin  Fendrych a  Daniel  Kroupa formulovali 
názor, že policisté při  zásazích mohli jednat na „objednávku“ prezidenta Zemana, protože ten 
policii za její postup veřejně pochválil. Kroky policie bylo přitom možné označit za sporné, 
protože se staly předmětem vyšetřování ze strany státního zastupitelství.  Na druhou stranu 
v reportáži zaznělo i stanovisko prvního náměstka policejního prezidenta, Martina Vondráčka, 
který jakoukoli politickou objednávku popřel. Diváci si tak na základě reportáže mohli na věc 
vytvořit svůj vlastní nezávislý názor.

Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

Operace Číňan, 1. 5. 2016, 21:35 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad byl odvysílán 1. května 2016 od 21:35 hodin, příspěvek s názvem Operace Číňan byl 
zařazen jako první v pořadí. 

Další z reportáží o dění okolo návštěvy čínského prezidenta, která se tentokrát soustředila na 
muže  čínské  národnosti,  který  se  účastnil  shromáždění  na  podporu  hlavy  ČLR,  přičemž 



oslovoval českou policii s varováním, že je z čínské ambasády. Moderátorka informovala, že 
záležitost  měla  „nečekanou  diplomatickou  dohru“ v podobě  nóty  adresované  čínské 
ambasádě  Ministerstvem  zahraničí.  V průběhu  reportáže  zaznívají  kritické  komentáře, 
zejména z řad českých politiků. Hovoří např. ministr kultury Daniel Hermann (KDU-ČSL), 
Daniel Korte (TOP 09), Miroslava Němcová (ODS), ale i analytik mezinárodních vztahů a 
bývalý konzul ČR v Rusku, Vladimír Votápek. Např. Daniel Korte vyslovuje domněnku, že 
„na mě to působí spíše, že je to pracovník čínské rozvědky, který měl za úkol to tady řídit a  
dirigovat“. K diplomatické stránce věci se vyjadřuje mluvčí Ministerstva zahraničí, Michaela 
Lagronová, která uvádí, že na základě podnětu od České televize zaslali na ambasádu nótu 
s dotazem,  zda  tento  konkrétní  pracovník  vystupoval  v souladu  s článkem  41  Vídeňské 
úmluvy o  diplomatických  stycích.  Redaktorka  pak oznamuje,  že  Česká  televize  vypátrala 
identitu muže, přičemž má jít o prvního tajemníka politické sekce na ambasádě ČLR, který 
měl na starosti mimo jiné koordinaci čínských „vítačů“ při návštěvě prezidenta. Redaktorka 
dále shrnuje znění některých článků Vídeňské úmluvy, např. výše zmíněný článek 41, dle 
kterého má diplomat  dbát  zákonů a předpisů přijímajícího  státu a  nevměšovat  se do jeho 
vnitřních  záležitostí.  Dodává přitom, že povahu „vměšování“  úmluva nespecifikuje.  Např. 
Miroslava Němcová má za to, že se o vměšování jednalo, protože se muž pokoušel zasahovat 
do činnosti policie. Michaela Lagronová upřesňuje, že vždy záleží na výkladu a nyní je nutné 
vyčkat na odpověď čínské strany. 

Odvysílaná reportáž měla poměrně výrazný investigativní rozměr, kdy redakce rozklíčovala 
identitu  muže  organizujícího  „vítající“  Číňany  a  podala  podnět  Ministerstvu  zahraničí. 
Důvody, proč by účast muže na akcích mohla být problematická, redakce vysvětlila poměrně 
explicitně.  Šlo o možný rozpor  se  zněním článku 41 Vídeňské úmluvy o diplomatických 
stycích.  K tomu se věcně vyjadřovala zástupkyně ministerstva,  Michaela  Lagronová, která 
zdůraznila,  že  zatím  není  možné  činit  žádné  závěry.  Další  respondenti  pak,  v souladu 
s formátem  pořadu,  vyjadřovali  svoje  osobní  názory,  které  nebyly  prezentovány  jako 
faktografické informace (např. D. Korte uvedl, jak na něj situace „působí“).

Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

7) Proč o poslankyni Jitce Chalánkové natočili  druhou reportáž (O zlých Norech), kterou  
postavili na jejím zamlčení, že dítě mělo i norské občanství, když to zavádějící tvrzení řešili už  
v reportáži Barnevernet II, a jinak účelově dali prostor kritice jejich spolustraníků a divákům  
hráli na emoce, že hraje na nacionalistickou strunu? (Lenka Pastorčáková)

Barnevernet II, 17. 1. 2016, 21:15 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad byl odvysílán dne 17. ledna 2016 od 21:15 hodin, příspěvek s názvem Barnevernet II 
byl zařazen jako první v pořadí.



Reportáž  pojednávala  o  případu  dvouměsíční  holčičky  narozené  v Norsku  české  matce  a 
norskému otci. Děvčátko má závažné onemocnění, vyžadující transplantaci ledviny. Norská 
sociální  služba Barnevernet  jí  rodičům údajně odebrala  kvůli  obavám lékařů,  že si  rodiče 
nepřejí léčbu dítěte. Příspěvek zdůrazňuje, že se jedná o složitou kauzu, protože Barnevernet 
z důvodu ochrany dítěte  nepodává o případu informace.  Je tedy velmi obtížné formulovat 
jakékoli  závěry.  Nicméně,  matka  holčičky  dostává  v průběhu  reportáže  dvakrát  prostor 
k vyjádření, když uvádí, že dokumentaci případu konzultuje se svým právním zástupcem a 
deklaruje, že na případné zastavení léčby dítěte nemají jako rodiče žádný vliv. K věci hovoří 
také  ministryně  práce  a  sociálních  věcí  Michaela  Marksová  (ČSSD)  a  ředitel  Úřadu  pro 
mezinárodněprávní  ochranu  dětí  Zdeněk  Kapitán.  Ten  potvrzuje,  že  nejsou  k dispozici 
veškeré dostupné informace a dodává, že pro rozhodování jsou často důležité na první pohled 
nepodstatné detaily. Reportáž se zároveň zmiňuje o aktivitách poslankyně Jitky Chalánkové 
(TOP  09),  která  případ  medializuje.  Redaktorka  uvádí.  „O  případu  se  česká  veřejnost  
dozvěděla až toto úterý. Poslankyně za TOP 09 Jitka Chalánková předložila české veřejnosti  
jednoduchý  příběh.  Hrůzný  norský  systém,  který  bezdůvodně  ukradl  další  české  dítě.“ 
Poslankyni Chalánkovou redaktorka oslovuje na demonstraci před norskou ambasádou. Ptá se 
jí, proč hovoří pouze o českém občanství dítěte, když má holčička ve skutečnosti občanství 
dvojí – české i norské. Jitka Chalánková to ale popírá („ano to uvádíme také“)  a snaží se 
rozhovor ukončit. 

Reportáž  se  nestaví  za  žádnou  ze  zainteresovaných  stran.  Netvrdí,  zda  bylo  či  nebylo 
oprávněné dítě z rodiny odebrat. Naopak několikrát zdůrazňuje, že se jedná o komplikovaný 
případ,  o  kterém  veřejnost  (a  tedy  ani  média)  nemá  z povahy  věci  k dispozici  všechny 
dostupné  informace  nutné  pro  vytvoření  relevantního  stanoviska.  Popisovaná  kauza  je 
primárně soukromá, a navíc výrazně citlivá, protože se týká nezletilých dětí. V této souvislosti 
reportáž  kriticky  hodnotí  vystupování  poslankyně  Chalánkové,  která  dle  redaktorky  věc 
zjednodušuje  a  politizuje.  Mimo  jiné  tím,  že  o  dítěti  hovoří  jako  o  českém  (ačkoli  má 
děvčátko také norského otce a norské občanství). S touto dílčí otázkou je poslankyně redakcí 
konfrontována, přičemž dostává prostor k tomu, aby svůj postup vysvětlila. Příspěvek nijak 
nevybočuje z běžného publicistického rámce.

Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

“O zlých Norech“, 24. 1. 2016, 21:15 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad  byl  odvysílán  dne  24.  ledna  2016  od  21:15  hodin,  příspěvek  s názvem  „O  zlých 
Norech“ byl zařazen jako druhý v pořadí. 

Příspěvek navazuje na reportáž Barnevernet II (viz výše). V úvodu moderátorka opakuje, že o 
případu odebrané holčičky toho moc nevíme, a dále, že poslankyně Jitka Chalánková (TOP 
09)  „díky  němu  veřejnosti  znovu  vykresluje  jednostranný  obrázek  o  zlém  Norsku,  které  
bezdůvodně  krade  české  děti.  V aktuálním  případu  zamlčela  třeba  to,  odebrané,  těžce  
nemocné miminko má i norské občanství.“  Dodává, že  „nacionalistický tón“, se kterým se 
poslankyně v kauze angažuje,  odmítá  TOP 09, tedy strana,  v níž Chalánková zastává post 
místopředsedkyně.  Do reportáže jsou opět  zařazeny záběry z demonstrace,  kde redaktorka 
poslankyni  zpovídala  ohledně  občanství  odebraného  dítěte.  Poté  jsou  představeny  reakce 



spolustraníků  Jitky  Chalánkové,  kteří  se  od  aktivit  místopředsedkyně  distancují.  Zazní 
vyjádření Dominika Feriho, Markéty Adamové, Marka Ženíška, Františka Laudáta, Heleny 
Langšádlové, Miroslava Kalouska a Leoše Hegera Prostor přitom dostává i sama poslankyně 
Chalánková,  která  deklaruje,  že  se  podobným  akcím  bude  věnovat  i  nadále  („tam  kde 
poznám, že se porušují lidská práva rodičů a dětí“). 

Reportáž nemapovala samotný případ odebraného dítěte, ale to, jak se s ním zachází v českém 
veřejném prostoru. Obdobně, jako v příspěvku Barnevernet II, redakce deklarovala, že není 
kompetentní zaujmout stanovisko. Výsledek soudního řízení, o kterém hovoří stěžovatel, ani 
nebylo  možné  předvídat.  Angažmá  Jitky  Chalánkové  je  v reportáži  vykresleno  jako 
problematické,  protože  politička  z případu  vyvozuje  dalekosáhlé  nepodložené  závěry 
(vystupování na demonstracích, kde zaznívá, že Norsko krade české děti apod.). Je také zcela 
legitimní, aby se k věci mohli vyjádřit straničtí kolegové poslankyně. V opačném případě by 
mohla reflexe „kauzy“  v pořadu negativně dopadat na celou stranu (a tím jí defavorizovat 
v politickém boji).

Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

8) Proč zamlčeli v další reportáží na podporu Barnevernetu (Norské mýty), že soud dal za  
pravdu  české  matce  postižené  holčičky,  která  si  podpory  Jitky  Chalánkové  váží?  (Lenka  
Pastorčáková)

Norské mýty, 28. 2. 2016, 21:10 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad byl odvysílán 28. února 2016 od 21:10 hodin, příspěvek s názvem Norské mýty byl 
zařazen jako první v pořadí. 

Reportáž se opět týkala tématu protestů proti norské sociální službě Barnevernet. Tentokrát se 
zaměřila  na  výhrady,  které  vůči  českým  odpůrcům  Barnevernetu  formulovali  Češi  žijící 
v Norsku.  Např.  Blanka Ostrem a  Irena  Brenne uvedly,  že  mají  s tímto  úřadem pozitivní 
zkušenosti.  Autoři  stížnosti  uvádějí,  že  jim  nevadí  oprávněná  kritika,  ale  šíření  mýtů  a 
desinformací. Reportáž zde vyjmenovává a vyvrací několik konkrétních mýtů o Barnevernetu, 
a  to:  1)  s dítětem nesmíte  ulehnout  do  stejné  postele,  2)  sladkosti  smíte  dát  dítěti  pouze 
v sobotu, 3) v přítomnosti dítěte nesmíte pít alkohol, 4) jednou dítě uhodíte a přijdete o něj, 5) 
dítě vám v Norsku můžou odebrat, i když jste tam jen na dovolené. S šířením manipulativních 
tvrzení  byl  konkrétně  spojován  europoslanec  Tomáš  Zdechovský  (KDU-ČSL)  a  také 
organizátorka pochodů proti  Barnevernetu,  Jordana Jirásková. Redaktorka ovšem následně 
uvádí, že Barnevernet čelí kritice i v Norsku, a to „ze dvou opačných úhlů“, protože „podle 
jedněch  zasahuje  příliš  často,  druhý  tábor  naopak  říká,  že  nedělá  dost  a  situaci  
v problematických rodinách řeší příliš pozdě“. Poté dostává prostor norský psycholog, který 
sepsal petici  proti neprofesionalitě některých poboček Barnevernetu. Udává příklad, kdyby 
byly matce neoprávněně odebrány děti kvůli její údajné osobnostní poruše. 



Není  tedy  pravdou,  jak  tvrdí  stěžovatel,  že  by  reportáž  vykreslovala  Barnevernet  pouze 
pozitivně. Reflektuje i kritiku, které norská sociální služba čelí (přičemž zmiňuje i konkrétní 
příklad  prezentovaný  norským  psychologem).  To,  co  problematizuje,  jsou  „mýty“,  tj. 
zkreslující  informace,  které  někteří  o  Barnevernetu  šíří  (několik  z nich  vyjmenovává  a 
vyvrací). Apeluje tedy na věcný přístup k dané problematice, což je zcela korektní.

Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

9) Proč v reportáži “Císařpán je vůl” zamlčeli, že hanobení prezidenta bylo trestné i za první  
republiky a je i v některých zemích EU, a spojili tak návrh jim nepohodlných stran KSČM,  
ČSSD, Úsvit a ANO jen s totalitou? (Lenka Pastorčáková)

Císař pán je vůl, 20. 11. 2016, 21:00 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 20. zasedání  v roce 2017. Níže uvádíme 
tehdejší analýzu:

Pořad byl odvysílán 20. listopadu 2016 od 21:00 hodin, příspěvek s názvem Císař pán je vůl 
byl zařazen jako první v pořadí.

Reportáž o návrhu zákona kriminalizujícího hanobení prezidenta republiky redaktorka uvedla 
následovně:  „Na  výročí  17.  listopadu  nás  čtyřiašedesát  poslanců  obdarovalo  návrhem  
vskutku předlistopadovým. Za hanobení prezidenta až rok vězení.“ Dodala, že po vlně kritiky 
část z nich svůj podpis stáhla, nicméně navrhovatel, poslanec za KSČM Zdeněk Ondráček, na 
návrhu trvá. Ptá se, zda je podpora pro takový zákon náhodou, nebo zda „se část společnosti,  
která polistopadovou změnu poměrů nepřijala, cítí být znovu na koni“. V samotné reportáži 
redaktorka připomíná, že vedle poslanců KSČM zákon podpořili i někteří poslanci za ČSSD, 
ANO a  Úsvit.  Poté  dostávají  prostor  poslanci,  kteří  zákon  podpořili.  Své  argumenty  pro 
zavedení zákona představují Zdeněk Ondráček (KSČM), Stanislav Huml (ČSSD), Jiří Valenta 
(KSČM), Jaroslav Zavadil (ČSSD), Jan Klán (KSČM) a Bohuslav Chalupa (ANO). Naproti 
tomu ústavní právník, Jiří Hřebejk, oponuje, že problémy, na které má zákon reagovat, jsou 
již nyní trestním právem ošetřeny (např. útok na veřejného činitele). Kriticky se vyjadřují také 
historik  Petr  Blažek  (ÚSTR)  či  ředitel  spolku  Post  Bellum.  Redaktorka  dále  uvedla,  že 
poslanec Ondráček byl za minulého režimu příslušníkem národní bezpečnosti a zasahoval i 
při  protirežimních  demonstracích.  S těmito  konotacemi  jej  následně  v rozhovoru 
konfrontovala,  přičemž  Z.  Ondráček  jakékoli  souvislosti  se  současným  návrhem  zákona 
popřel  s tím,  že  se  o  tuto  legislativní  změnu zasazovala  i  řada  dalších  poslanců.  Poté  se 
reportáž  ještě  dotkla  snahy  o  rehabilitaci  Gustáva  Husáka,  kterou  v reportáži  obhajoval 
Václav Exner (KSČM) a výzkumu veřejného mínění, dle kterého část společnosti nevnímá 
současné politické uspořádání jako zcela optimální. 

Návrh  zákona  byl  skutečně  představen  jako  návrat  k předlistopadové  legislativě  a 
nereflektoval  právní  úpravy  dalších  evropských  zemí.  Nicméně,  v českém  kontextu  byly 
obdobné zákony zrušeny v souvislosti  s polistopadovou transformací,  protože byly v rámci 
minulého  režimu  využívány  k potlačování  politické  opozice.  Takové  asociace  jsou  tedy 



poměrně pochopitelné. Reportáž byla vůči návrhu zákona značně kritická, na druhou stranu 
však  poskytla  rozsáhlý  prostor  předkladateli  zákona  i  dalším  jeho  podporovatelům,  aby 
v reportáži  formulovali  své argumenty  pro zavedení  navrženého opatření.  Diváci  tak měli 
dostatek informací k tomu, aby si na uvedenou právní normu utvořili vlastní názor. Navíc je 
vhodné dodat, že mezi kritiky zákona nebyli osloveni žádní představitelé jiných politických 
stran a hnutí, kteří by z odvysílání příspěvku mohli politicky profitovat.

Na základě analýzy Rada nepřistoupila k žádným krokům.

10) Proč po smrti Karla Gotta (stál na straně prezidenta Zemana) připomněli jeho projev na  
Antichartě a u Vlasty Chramostové (kritizovala Babiše) zamlčeli členství v KSČ a spolupráci  
s StB? (Kristina Ciroková, Zuzana Tunová)

Sinatra Východu, 6. 10. 2019, 22:00 hodin

Tématem prvního příspěvku ve vydání 168 hodin dne 6. 10. 2019 byl život a kariéra českého 
zpěváka Karla Gotta, který zemřel 1. 10. 2019. Moderátorka uvedla reportáž následujícími 
slovy:  „Česko čeká příští sobotu státní smutek. Vyhlásila ho vláda na den pohřbu zpěváka  
Karla Gotta, který zemřel toto úterý. Legenda české pop music, která prorazila i do světa.  
Přestože jeho písně byly apolitické, minimálně dvakrát se Karel Gott nesmazatelně zapsal i  
do naší politické historie. Poprvé u projevu při podpisu takzvané anticharty v roce 1977. A  
podruhé při  sametové  revoluci  v  roce 89,  když  spolu  s  Karlem Krylem zpíval  hymnu na  
balkoně Melantrichu. Pro politiky je ostatně zajímavý i teď, jak ukázalo dění tohoto týdne.“

Ve vysílání  se objevily  komentáře  Gottových spolupracovníků z umělecké  branže  -  Lucie 
Bílé,  Felixe  Slováčka,  Heleny  Třeštíkové,  Jana  Hřebejka,  Jiřího  Suchého  a  Petra  Jandy. 
Umělci poskytli redaktorům milé vzpomínky na zemřelého a přiblížili důležité kroky v jeho 
kariéře. Význam Karla Gotta vyzdvihli i jeho bývalý tajemník Jan Adam, hudební publicista 
Josef Vlček či polský novinář Mariusz Szczygieł. 

Vzhledem k zaměření relace na politickou publicistiku je pochopitelné, že redaktoři kromě 
umělecké kariéry Karla Gotta ve vysílání připomněli i zpěvákův politický význam. Stalo se 
tak čtyři minuty po začátku příspěvku, kdy byl divákům prezentován záznam Gottova projevu 
při podpisu anticharty v Divadle hudby Praha v roce 1977.  „Patřím mezi ty, a není jich v  
tomto sále málo, kteří raději zpívají, než mluví. Jsou však chvíle a situace, kdy pouze zpívat  
nestačí. Tak je tomu i dnes. Budu tedy mluvit. (…) Připojuji svůj hlas k mohutnému proudu  
vyznání  umělců  ve  jménu socialismu a míru,  za  ještě  krásnější  písně  a  melodie,  za ještě  
šťastnější a radostnější život lidu této země,“ uvedl tehdy zpěvák. Jeho ochotu se zapojit do 
propagandistických  kampaní  následně  okomentovali  historik  Martin  Franc,  politolog  a 
sociolog Ondřej Císař a komentátor Ondřej Štindl.  „Karel Gott byl důležitý pro jakoukoliv  
politickou reprezentaci a stejně tak byl důležitý pro vlastně tu normalizační garnituru,“ uvedl 
například Císař. Poté měli diváci možnost zhlédnout záznam z vystoupení Karla Gotta a Karla 
Kryla při zpěvu české hymny v prosinci 1989. 



V závěru  reportáže  zazněly  informace  týkající  se  rozloučení  se  zemřelým  zpěvákem  a 
původně navrženého státního pohřbu. Do vysílání byly zařazeny komentáře prezidenta Miloše 
Zemana, premiéra Andreje Babiše, vdovy po Gottovi Ivany Gottové, bývalého ředitele odboru 
Protokolu prezidenta republiky Jindřicha Forejta, sociologa Císaře či kněze Tomáše Halíka. 
V průběhu  celé  reportáže  se  na  obrazovkách  objevovaly  záznamy  Gottových  pěveckých 
vystoupení.

OATV  při monitoringu  pořadu  nenarazilo  na  žádné  momenty  problematické  z hlediska 
zákona  o  vysílání.  Naprostá  většina  příspěvku  byla  koncipována  jako  vzpomínka  na 
významného českého umělce a jeho tvorbu. Politický přesah byl zaznamenán pouze v části, 
která  pojednávala  o  vystupování  zpěváka  na  podporu  minulého  režimu  a  následně  při 
sametové  revoluci.  Autentické  záznamy  byly  doplněny  o  komentáře  odborníků  z oblasti 
historie a politologie, divákům byly poskytnuty všechny relevantní informace. 

Navrhujeme věc odložit.

Statečná, 6. 10. 2019, 22:00 hodin 

Druhou  reportáží,  zmíněnou  v bodu 10  stížnosti,  je  Statečná.  Příspěvek  byl  zařazen  jako 
druhý v pořadí ve stejném vydání 168 hodin, tedy 6. 10. 2019. Tématem bylo úmrtí herečky 
Vlasty Chramostové, která odešla v den vydání pořadu. 

Na rozdíl od části věnované Karlu Gottovi byla zpráva velmi krátká. Moderátorka na začátku 
uvedla:  „Dnes zemřela Vlasta Chramostová. Jak sama říkala,  herečka tří  různých životů.  
Života hereckého, disidentského a života návratů.  Bylo jí 92 let.“ Následně byla divákům 
zprostředkována část hereččina vyjádření ze dne 17. 11. 2018: „Kdybych měla k tomu říct k  
tomu dnešku, také pan Seifert kdysi, když už byl velmi starý, tak oni jsou s mým mužem oba ze  
Žižkova, a on mu říkal: ‚Milotko, s tím komunismem to byla chyba od samého prvopočátku.‘  
A já bych tak řekla, s panem Babišem to je v nepořádku od samého začátku.“

Stěžovateli  vadí,  že  ve  vysílání  nebylo  zmíněno  členství  Vlasty  Chramostové  v KSČ  a 
spolupráce  s StB,  na  rozdíl  od  politického  působení  Karla  Gotta  v předchozí  reportáži. 
V případě zprávy dlouhé 45 vteřin se však tento požadavek jeví jako přehnaný. Ve vysílání 
absentovala nejen informace o členství herečky v KSČ, ale i jiné bližší údaje o jejím životě a 
kariéře.  Příspěvek měl  pouze stručně informovat  o  smrti  herečky a zprostředkovat  krátké 
vyjádření  v  jednom z posledních  rozhovorů.  Připomeňme,  že  Chramostová  zemřela  v den 
vydání pořadu. Zpráva byla do vysílání zařazena zjevně narychlo a bez ambicí poskytnout 
vyčerpávající přehled hereččiny minulosti.

Monitoring neodhalil porušení zákona o vysílání. Navrhujeme věc odložit. 

11) Proč v reportáži “Pod čínským tlakem” uvedli slova manželky a dcery Jaroslava Kubery  
“Chování  se  změnilo  6  dní  před  smrtí  (oběd na Hradě).  Byl  jinej,  nemluvil.”  a  zároveň  
zamlčeli slova předsedy ODS Petra Fialy o kongresu ODS, který se konal dva dny před smrtí  
“Byl plný aktivity a nápadů.”? (Kristina Ciroková, Zuzana Tunová)



Pod čínským tlakem, 26. 4. 2020, 21:35 hodin

Reportáž nazvaná Pod čínským tlakem byla zařazena jako první v pořadí ve vydání relace 
168 hodin dne 26. 4. 2020. Téma příspěvku bylo moderátorkou představeno následovně: „Ani  
po třech měsících nejsou jasné okolnosti vzniku dokumentu z čínské ambasády. Vyhrožoval  
odvetou, pokud předseda Senátu Jaroslav Kubera pojede na Tchaj-wan. Zemřel 20. ledna a  
krátce poté našla takzvaný čínský dopis jeho manželka Věra. Vnést do případu jasno se snaží  
Senát  i  poslanci  zahraničního  výboru sněmovny.  Současný  předseda horní  komory  Miloš  
Vystrčil  kvůli  tomu  napsal  prezidentovi  už  tři  dopisy.  Miloš  Zeman  na  ně  ale  dosud  
neodpověděl. Podobně liknavý je i přístup hradního kancléře Vratislava Mynáře. Právě ten si  
měl materiál od čínské ambasády údajně vyžádat. Nedořešená kauza se ale citelně dotýká i  
rodiny zesnulého Jaroslava Kubery. Jak to vnímá? A pod jakým tlakem druhý nejvyšší ústavní  
činitel naší země těsně před smrtí byl? To v rozhovoru pro náš pořad popsaly manželka Věra  
Kuberová a dcera Vendula Vinšová.“

Hlavními zdroji byly zmíněné Věra Kuberová a Vendula Vinšová, které na začátku reportáže 
popsaly, pod jakým tlakem byl zesnulý manžel a otec Jaroslav Kubera (ODS). Hovořily např. 
o  dokumentu,  v němž čínské velvyslanectví  vyhrožovalo  odvetou,  pokud Jaroslav Kubera 
pojede nad Tchaj-wan. „Najednou byl opravdu jinej, jo. Byl jinej, nemluvil, my jsme ho skoro  
neviděly. Nebo my jsme ho viděly, udělal si kávu, odešel a nemluvil. I maminka si stěžovala,  
že nemluví, že na to není zvyklá, opravdu byli spolu strašně dlouhou dobu, najednou tatínek  
nemluvil,“ popsala  Vinšová s tím,  že otcovo chování  se  změnilo  po novoročním obědě u 
prezidenta  Miloše  Zemana.  Na  obrazovce  se  poté  objevil  záznam z 14.  1.  2020,  v němž 
Kubera objasnil prezidentův postoj, tedy nesouhlasné stanovisko k cestě na Tchaj-wan. 

V následující  části  redaktorky  přiblížily  obsah  dokumentu  z čínské  ambasády,  který  byl 
Kuberovi předán právě na novoročním obědě u prezidenta. Diváci měli možnost slyšet, proč 
byla cesta  druhého nejvyššího ústavního činitele  České republiky na Tchaj-wan pro Čínu 
nepřijatelná.  „Návštěva Taiwanu předsedou Kuberou nikomu nepřispěje. Doufáme, že česká  
strana dodrží  politiku  jedné Číny a zruší  tuto  návštěvu a tím zabrání porušování  čínsko-
českých vztahů,“ citovala z dokumentu redaktorka. Sinoložka Kamila Hladíková z Filozofické 
fakulty UP v Olomouci následně popsala vztahy mezi Čínou a Českem a snahu Číny posílit 
svoji pozici.

Věra Kuberová na kameru rovněž popsala  zážitek  ze 17.  1.  2020,  kdy se konala  recepce 
ambasády k oslavě Nového čínského roku. S Kuberou na akci bez předchozí domluvy hovořil 
čínský  velvyslanec.  Podrobnosti  tohoto  jednání  ve  vysílání  popsal  ředitel  sekretariátu 
předsedy Senátu Petr  Kostka.  On i  manželka zemřelého uvedli,  že  podle Kubery měl  být 
velvyslanec  nejspíš  odvolán.  „Ve  mně  prostě  vyvstal  takový  nějaký  strach,  protože  ta  
atmosféra na tý recepci byla teda… nesměli jsme tam ani moc... Jsme si řekli, nebudeme nic  
jíst, nic pít, ale co mu dávali v tý místnosti, kde byl sám, já nevím. Ale něco se tam dít muselo,  
protože  pak  se  projevoval  úplně  nestandardně  k  jeho  stylu  života,“ dodala  Kuberová. 
Příspěvek  pokračoval  informací  o  následné  smrti  šéfa  Senátu.  Dcera  Vinšová  uvedla,  že 
infarkt podle ní souvisel se stresovou situací, v níž se Kubera ocitl. 

Poslední  část  reportáže  byla  věnována  zmíněnému  dokumentu  z čínské  ambasády,  resp. 
okolnostem jeho vzniku, po nichž oficiálními cestami pátrali nový šéf Senátu Miloš Vystrčil 
(ODS) nebo členové zahraničního výboru sněmovny. Ve vysílání bylo opakovaně řečeno, že 
odpovědi na své otázky od prezidenta republiky a jeho spolupracovníků nedostali. Pátrání po 



původu  dokumentu  popsali  kromě  redaktorek  i  člen  zahraničního  výboru  Vít  Rakušan 
(STAN)  či  politolog  Stanislav  Balík.  Česká  televize  divákům  zprostředkovala  i  reakci 
kancléře  Vratislava  Mynáře,  který  se  vyjádřil  v tom  smyslu,  že  hodnocení  činnosti 
diplomatického zastoupení  cizí  země ze strany zákonodárců  přijímající  země považuje  za 
nevhodné a nešťastné. Redaktorka Ciroková v této souvislosti o Mynářovi uvedla, že „podle 
informací deníku N to byl právě on, kdo si dokument od čínské ambasády vyžádal“. Lukáš 
Prchal z Deníku N její slova ve vysílání potvrdil: „Tuto informaci se nám podařilo ověřit na  
základě tří našich zdrojů z diplomacie z blízkosti velmi blízké blízkosti premiéra a od člověka,  
který je blízký čínské ambasádě.“ Redaktorka doplnila, že Mynář toto nařčení odmítl a mj. 
uvedl:  „S Jaroslavem Kuberou jsme měli  nadstandardní, nebojím se říci přátelské vztahy.  
Mohl jsem mu říkat věci otevřeně a nepotřeboval jsem ‚objednávat výhrůžné dopisy‘. Je mi  
líto,  že  po  jeho  předčasném  úmrtí  je  vedená  podobně  nechutná  diskuse.“  Se  slovy  o 
přátelských vztazích  na kameru polemizoval  ředitel  sekretariátu  Kostka  i  Věra Kuberová. 
Prostor ve vysílání dostal i Vratislav Mynář, který se ovšem dle oznámení redaktorky odmítl 
do pořadu  168 hodin vyjádřit.  Na otázky neodpověděl ani mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. 
Diváci však měli možnost slyšet komentář prezidenta Zemana, který pro Frekvenci 1 uvedl: 
„Pan kancléř veřejně prohlásil, že Deník N lže a že k ničemu takovému nedošlo. No tak co  
chcete víc?“

Na konci zazněla slova vdovy Kuberové, marně čekající na odezvu z Hradu: „Já, když o tom 
přemýšlím, tak jsem si vždycky ústavních činitelů vážila, ať to byli senátoři, poslanci, pan  
prezident,  vždycky teda jsem k nim měla úctu, ať měli  myšlenky,  jaký měli.  Každej máme  
právo na svoje myšlenky, a tohleto se mi teda nelíbí, tak bych chtěla, aby opravdu nelhali a  
byli upřímní k lidem i k nám v podstatě, protože dodneška jako nevím, co si mám o tom všem  
myslet. Nevím, jestli to je vina pana prezidenta, nebo jestli někdo za ním stojí, ale hrozně mě  
to mrzí.“

Stěžovatel  se táže,  proč tvůrci reportáže neuvedli,  že podle předsedy ODS Petra Fialy byl 
Kubera před smrtí „plný aktivity a nápadů“, zatímco prezentovali slova Kuberové o tom, že 
„byl jinej a nemluvil“. V této souvislosti nelze než připomenout, že podle zákona o vysílání 
má  provozovatel  právo  vysílat  programy  svobodně  a  nezávisle.  Do  jejich  obsahu  lze 
zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích (§ 31 odst. 1). Médiím nelze nařizovat, 
které  informace  a  zdroje  ve  vysílání  upřednostnit,  a  jak  o  daných  událostech  zpravovat. 
Z hlediska zákona č. 231/2001 Sb., konkrétně § 31 odst. 2 a 3, je důležité, zda provozovatel 
dodržel povinnost zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo 
dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 

Monitoring potvrdil,  že redaktorky oslovily všechny strany sporu, nicméně zástupci Hradu 
odmítli  vyjádření  poskytnout.  Přesto  redaktorky  prezentovaly  alespoň  komentáře,  které 
Zeman či Mynář poskytli jiným médiím. Diváci byli obeznámeni se stanovisky zúčastněných 
aktérů a hlavními informacemi týkajícími se tématu. Není zřejmé, proč by zrovna vyjádření 
Petra Fialy z ODS mělo mít v kontextu reportáže nějakou relevantní informační funkci. Fakt, 
že  Kuberův  kolega  Fiala  vyjádřil  názor,  že  Kubera  byl  plný  aktivity  a  nápadů,  nijak 
„nevyvažuje“ postřehy Kuberových nejbližších, kteří cítili změny v jeho chování.

Analýza neprokázala porušení zákona. Navrhujeme věc odložit. 



12) Proč v reportáži “Zlaté české ručičky” o ochranných pomůckách uvedli “O jejich zboží  
ale neměl nikdo zájem” a zamlčeli, že firma Respilon měla dodávat 100 tis. respirátorů týdně  
a že ministerstvo zdravotnictví je v kontaktu s ČVUT, Moldex nebo Prusa Research? (Kristina  
Ciroková, Zuzana Černá)

Zlaté české ručičky, 29. 3. 2020, 21:20 hodin

Rada  se  předmětnou  reportáží  zabývala  na  svém  9.  zasedání  v roce  2020,  a  to  v rámci 
monitoringu  celého  vydání  pořadu  168  hodin ze  dne  29.  3.  2020.  Níže  uvádíme  část 
analytického vyhodnocení, věnovanou třetímu příspěvku v tomto vydání, na jejímž základě 
Rada věc odložila:

Třetí reportáž nesla název Zlaté české ručičky a byla věnována českým firmám, školám či 
nadšencům, kteří vyrábějí zdravotnické pomůcky, ale vláda s nimi nespolupracuje. Místo toho 
nakupuje materiál z Číny. Příspěvek začal částí projevu premiéra Andreje Babiše: „Pandemii  
tak enormního rozsahu řeší celý svět a my stejně jako vy se na to teprve učíme reagovat.  
Proto  nám,  prosím  vás,  odpusťte  dílčí  chyby  nebo  problémy.  Je  jich  spousta.  Aby  ne.“ 
Následně diváci viděli přehled nejrůznějších projektů na výrobu roušek, desinfekčních gelů, 
polomasek, ochranných štítů, filtrů z nanovláken, plicních ventilátorů či testů. Prostor dostala 
i vyjádření ministra vnitra Jana Hamáčka a premiéra Andreje Babiše k tomu, jak to vypadá 
s dodávkami plicních ventilátorů.  Redaktorka přístup vlády k českým firmám popsala jako 
liknavý. 

Ekonomka Helena Horská uvedla, že by měla vláda jasně indikovat, co je potřeba, v jakém 
množství, v jaké kvalitě a v jaké rychlosti dodávek.  „A to si myslím, že minimálně z toho  
veřejného pohledu není vidět, že by stát dělal a chybí tady opravdu koordinovaná ruka státu,  
která by umožnila vlastně firmám reagovat na existující  poptávku.“ Souhlasil i  Jiří Česal, 
výkonný  ředitel  Asociace  textilního,  oděvního  a  kožedělného  průmyslu,  který  volal  po 
podpoře domácí výroby. V reportáži dále zazněla prohlášení ministrů Jana Hamáčka a Karla 
Havlíčka, kteří hovořili o tom, že je vláda určitě pro zapojení českých firem. Dle jejich slov 
s nimi už jedná. „Spouštíme online platformu, spojujemecesko.cz, kde mohou firmy nabídnout  
svoje produkty, služby státu, dalším společnostem a naopak zase ostatní tam mohou na této  
platformě poptávat pomoc od ostatních firem,“ uvedl např. Havlíček. 

V závěru příspěvku bylo redaktorkou řečeno: „Podle ekonomů krizovou situaci prostě vláda  
nezvládla.“ Její  slova  doplnila  vyjádření  ekonomů  Heleny  Horské  a  Daniela  Münicha. 
Nakonec diváci slyšeli opět část premiérova projevu:  „Jsou to stovky a tisíce aktivit, včetně  
jejich  koordinace  na  mezinárodní  úrovni.  Já  jako  premiér  země  samozřejmě  osobně  
odpovídám za všechna krizová opatření a beru na sebe plnou politickou odpovědnost.“

Stejně  jako  první  reportáž  i  tato  obsahovala  jistou  kritiku  vlády,  zejména  jejího  přístupu 
k českým firmám, které dle redaktorek a některých dalších mluvčích vláda upozadila a místo 
toho materiály nakoupila v Číně. Opět však nelze hovořit o průkazném porušení zákona o 
vysílání. Velká část stopáže byla věnována samotným projektům a jejich konkrétní podobě, 
v pořadu byly vyzdvihovány „zlaté české ručičky“. Tvůrci příspěvku ovšem poskytli prostor 
všem  stranám,  tedy  vládě,  firmám  i  expertům.  Kritický  přístup  nemusí  nutně  znamenat 
nevyvážený, zvláště pokud je založený na ozdrojovaných faktech a vyjádřeních, a respektuje 
právo všech hlavních aktérů na formulování jejich postoje.



Na základě analýzy Rada věc odložila.

13)  Proč  v  reportáži  “Řekni,  kdě  ty  roušky  jsou”  uvedli,  že  “Česko  posílá  9  tun  
zdravotnického materiálu jako humanitární dar do Číny”, přestože do Číny putovalo 5 tun a  
4  věnovala  Čína  zpátky  ČR  (šlo  o  sbírku,  mezi  dárci  jsou  i  dvě  firmy  PPF)?  (Kristina  
Ciroková, Zuzana Černá)

Řekni, kdě ty roušky jsou, 22. 3. 2020, 21:15 hodin

Rada se předmětnou reportáží zabývala na svém 9. zasedání v roce 2020. Dotyčná analýza se 
kromě pořadu 168 hodin věnovala i tematicky podobnému příspěvku v pořadu Reportéři ČT. 
Níže uvádíme část  analytického vyhodnocení,  věnovanou příspěvku Řekni,  kdě ty  roušky 
jsou, na jejímž základě Rada věc odložila:

Stěžovatelé  sice  konkrétně  neuvádějí,  jaké  reportáže  mají  na  mysli,  ale  s největší 
pravděpodobností se jedná o příspěvky Premiér v krizi v rámci pořadu Reportéři ČT a Řekni, 
kdě ty roušky jsou a Fronta na testy v rámci pořadu 168 hodin. 

Téměř  půlhodinovou  reportáž  Premiér  v krizi odvysílanou  v rámci  pořadu  Reportéři  ČT 
charakterizuje úvodní slovo moderátora:

„Jsme první, nejlepší, na špici, všichni nás kopírují. To jsou nejčastější slova, kterými Andrej  
Babiš  hodnotí  svou vládu při řešení  koronavirové  krize.  Když  ovšem promluví  odborníci,  
slyšíme něco docela jiného. Vláda zaspala, na krizi se nepřipravila a v zásobování základním 
zdravotnickým materiálem vládne chaos nebo je ho zásadní nedostatek. Vláda je velmi rychlá  
v omezování našich osobních svobod a žádá si naši bezvýhradnou poslušnost. Její  pokyny  
dodržujeme, ale ani v době nouzového stavu se nelze přestat ptát, zda to opravdu dělá jen  
v zájmu ochrany našeho zdraví.“

Jedná se o specifický subžánr publicistické reportáže mapující vývoj situace prostřednictvím 
kompilace  veřejně  dostupných  vyjádření  vládních  představitelů  i  jejich  kritiků,  jež  jsou 
konfrontována s později  prokázanými fakty. Na takto pojatou reportáž je nutné z hlediska 
vyváženosti pohlížet specifickým způsobem zohledňujícím skutečnost, že v ní nedochází k 
reakci předmětných osob na tvrzení, ale naopak revizi jejich předchozích vyjádření. Proto též 
nelze vyžadovat ani pohled z „druhé strany“, jak uvádí stěžovatel. Pohled z druhé strany je 
totiž  samotným  východiskem  reportáže.  V  rozporu  s  tvrzením  stěžovatelů  však  nebyla 
zaznamenána žádná nekorektní či zavádějící tvrzení. Co se týče tendenčnosti, tu stěžovatel 
pravděpodobně spatřuje v samotné kritice kroků vlády. K tomu opět nezbývá než konstatovat, 
že zástupci vlády, s ohledem na břímě odpovědnosti za přijímané kroky, musí být připraveni 
na větší míru kritiky než opozice. Tato jejich na první pohled defavorizační situace je ale ve 
vysílání kompenzována obrovským informačním prostorem, který je vládě poskytován, aby 
veřejnost  seznamovala  se  situací  a  přijímanými  opatřeními  a  aby  tato  opatření  mohla 
adekvátně  vysvětlovat  a  obhajovat.  Tzv.  vládní  bonus je  ve vysílání  v období nouzového 
stavu patrnější více než kdykoli jindy. Na věc je tak nutno v daném kontextu nahlížet optikou 
celku zpravodajsko-publicistického vysílání.



Co  se  týče  vynechání  informace  o  daru  společnosti  PPF,  jedná  se  o  informaci,  která 
bezprostředně  nesouvisí  s tématem  konkrétní  reportáže.  Její  vynechání  tak  opět  nelze 
považovat za projev porušení zásad objektivity a vyváženosti.

Reportáže odvysílané v rámci pořadu 168 hodin jsou natočeny podle podobného modelu jako 
výše  popsaná.  Je  až  s podivem,  že  provozovatel  pustil  v tak  krátké  době po sobě natolik 
podobné  reportáže  týkající  se  nedostatku  roušek  (reportáž  týkající  se  testů  se  věnuje 
odlišnému tématu).  Dané  reportáže  obsahují  i  exkluzivní  vyjádření  odborníků  a  zástupců 
distributorů  roušek,  které  konfrontují  vyjádření  vládních  představitelů.  Opět  ovšem nelze 
hovořit o nevyváženosti,  ani manipulaci fakty (stěžovatel bohužel neuvedl žádné konkrétní 
příklady,  aby  je  bylo  možné  posoudit  ad  hoc).  Publicistické  reportáže  počítají  s jistým 
kritickým přístupem autora,  samotnou konfrontaci  tvrzení  vládních  představitelů  s fakty  a 
tvrzeními kritiků nelze považovat za tendenčnost (viz výše).

Na základě analýzy Rada věc odložila.

14) Proč  v  reportáži  “Agent  v  Praze” zamlčeli  u  vlasovců vyvraždění  tisíců civilistů  při  
Varšavské  povstání  ještě  v  barvách  Waffen-SS  (jejich  minulost  označili  jen  jako  
“kontroverzní”),  když  u  maršála  Koněva  připomněli,  že  “brutálně”  potlačil  Maďarské  
povstání (2 652 obětí povstalců)? (Kristina Ciroková, Zuzana Černá)

Agent v Praze, 10. 5. 2020, 21:45 hodin

Rada se předmětnou reportáží  zabývala na svém 11. zasedání  v roce 2020. Níže uvádíme 
analýzu, na jejímž základě Rada věc odložila:

Reportáž  Agent  v Praze  byla  uvedena  ze  studia  moderátorkou  výčtem  událostí,  které  se 
v minulých týdnech odehrály v rámci kauzy, které byla reportáž věnována. Redakční odstup 
od  bezvýhradného  hodnocení  osoby  z titulu  reportáže  jako  agenta  vyjádřila  závěrečná 
řečnická otázka moderátorky: „…kdo je údajný ruský agent?“  – tedy údajný agent, nikoliv 
prokazatelný agent.

Připravená  reportáž  začala  krátkými  vyjádřeními  tří  komunálních  politiků,  kterým  byla 
poskytnuta policejní ochrana, tj.  Ondřeje Koláře (starosta Prahy 6, TOP 09, Zdeňka Hřiba 
(primátor hl. města Prahy, Piráti) a Pavla Novotného (starosta, MČ Praha-Řeporyje, ODS). 
Obsah promluv korespondoval s nevyřčeným dotazem na pocity respondenta pod policejní 
ochranou. Reportérka pak doplnila informace o délce a důvodu policejní ochrany – o tom 
druhém slovy:

„Utajované informace hovoří o smrtelném nebezpečí, které jim přímo hrozí.“

Reportérka zde vyjádřila, že informace jsou převzaté z jiného zdroje, který ještě neoznačila.

Ke  skutečnosti,  že  byla  komunálním  politikům  poskytnuta  policejní  ochrana  před 
nebezpečím, které zatím redakčně ani dále respondentem nebylo pojmenováno, byl zařazen 



komentář  respondenta  Davida  Stulíka  (bývalý  tiskový  atašé  Delegace  EU  v  Kyjevě, 
KremlinWatch, think-tank Evropské hodnoty):

„Já to vidím jako bezprecedentní situaci, ke které v žádné jiné členské zemi Evropské unie  
nebo NATO v poslední době vůbec nedocházelo.“

Jde o vyjádření transparentně představeného respondenta. Základ komentáře je věcný. Nejde 
o vyjádření z redakční pozice a vyjádření není z redakční pozice hodnoceno.

V  následující  redakční  promluvě  reportérka  konečně  prozradila  divákům  zdroj  a  obsah 
informací, kterým se reportáž věnuje:

„Týdeník Respekt před dvěma týdny napsal, že do Prahy z Ruské federace přicestoval muž s  
diplomatickým pasem. Měl přivést smrtící jed ricin.“

Jde  o  standardní  tlumočení  informací  s odkazem  na  zdroj.  Redakční  odstup  je  vyjádřen 
obvyklým způsobem – modální formulací (měl přivézt), není použita konstatační formulace.

Reportáž pak přechází  k novému aspektu probírané kauzy.  Druhá reportérka pasáž uvedla 
věcnými informacemi projednávání věci v bezpečnostním výboru Poslanecké sněmovny:

„O  případu  ve  středu  informoval  poslance  bezpečnostního  výboru  ředitel  BIS  Michal  
Koudelka.  Výbor pak sice zprávy z  médií  nepotvrdil,  ale ani nevyvrátil.  Za práci tajných  
služeb se postavil.“

Zařazeno bylo vyjádření  předsedy bezpečnostního výboru Radka Kotena (poslanec,  SPD), 
který  se  obecně  postavil  za  bezpečnostní  složky  státu  a  jmenovitě  BIS.  Za  bezpečnostní 
složky státu se v dalším zařazeném vyjádření obecně postavil také Jan Hamáček (vicepremiér, 
předseda strany, ministr vnitra, šéf Ústředního krizového štábu, ČSSD), který také obecně k 
udělení policejní ochrany třem komunálním politikům uvedl:

„…pokud se ptáte na policejní ochranu, tak ta se nepřiděluje zbytečně.“

Reportérka  pokračovala  sdělením,  že  BIS  „nechce  zprávu  o  údajném agentovi  s  ricinem  
potvrdit“, ale  „zároveň však přiznává, že do médií unikly utajované informace“. To uvedl 
v zařazeném vyjádření Ladislav Šticha, mluvčí Bezpečnostní informační služby:

„V médiích se objevily informace, z nichž část je v utajovaném režimu, tento únik způsobil  
velmi vážné komplikace při práci BIS. Byli jsme proto nuceni podat trestní oznámení a z toho  
dosavadního šetření vyplývá, že k tomu úniku informací nedošlo z prostředí BIS.“

Pasáž byla uzavřena zařazeným vyjádřením Ondřeje Kundry (zástupce šéfredaktora, Respekt), 
tedy  zástupce  média,  jež  zveřejnilo  kauzu,  který  zrekapituloval  dostupné  příznaky 
nasvědčující správnosti informací Respektu a odmítl prozradit zdroj:

„Tu informaci máme dostatečně vyzdrojovanou, což ostatně potvrdilo i  následné zasedání  
bezpečnostního  výboru  Poslanecké  sněmovny,  který  žádnou  informaci  ani  tu  o  ricinu  
nerozporoval, čili ty zdroje jsou ověřené. Já zdroje specifikovat nemohu.“

Další pasáž reportáže informovala o tom, čím dotyční komunální politici  vyvolali  kritické 
reakce Ruska. Informace prezentované reportérkou byly věcné a bez redakčního hodnocení:



„…Praha  přejmenovala  náměstí  u  ruské  ambasády  na  Náměstí  Borise  Němcova,  podle  
zavražděného ruského opozičního politika.“

(…)

„V  Řeporyjích  postavili  pomník  kontroverzním  vlasovcům,  kteří  ve  druhé  světové  válce  
bojovali  na  straně  nacistického  Německa  proti  Sovětům.  Na  konci  války  ale  významně  
pomohli Čechům při Pražském povstání.“

(…)

„Praha 6 rozčílila Rusko odstraněním sochy sovětského maršála Ivana Stěpanoviče Koněva.  
Ten se podílel na osvobození části Československa za druhé světové války, ale později i na  
brutálním potlačení maďarského povstání či na výstavbě berlínské zdi.“

K příslušným  rozhodnutím  komunálních  orgánů  se  v zařazených  vyjádřeních  vyslovili 
Zdeněk Hřib (primátor hl. města Prahy, Piráti), Pavel Novotný (starosta, MČ Praha-Řeporyje, 
ODS) a Ondřej Kolář (starosta Prahy 6, TOP 09), kteří uvedli své argumenty. Rozhodnutí 
komunálních orgánů ani vyjádření jejich představitelů nebylo redakčně hodnoceno.

Další pasáž reportáže byla věnována přijetí zákona v Rusku, který po odstranění sochy I. S. 
Koněva v Praze 6 umožňuje trestně stíhat tamějšího starostu, a reflexi tohoto kroku Ruska v 
ČR. Základní  věcnou informaci  o tomto aspektu uvedla reportérka.  Zařazeny pak byly tři 
promluvy prezidenta  republiky  Miloše  Zemana,  kterými  reagoval  na  ruský krok,  na  jeho 
podněty v ČR a na kauzu údajného agenta s ricinem:

„Já to pokládám za přemrštěnou reakci,  ale je to reakce na hloupost, kterou udělali  naši  
jinak bezvýznamní politici. Protože, pane redaktore, když je politik bezvýznamný, tak se snaží  
něčím upoutat.“

„Pobavilo mě, že ten údajný ruský agent měl přijet s ricinem, protože moje malé znalosti  
chemie říkají, že ricin je jakési projímadlo.“

„Je zase otázka, jestli to není součástí jejich zviditelňování a jestli o tu policejní ochranu  
případně nepožádali sami.“

Reportérka k tomu poznamenala,  že jedovatý ricin prezident zaměnil  za ricinový olej,  což 
odpovídá  obsahu  slov  prezidenta  republiky  a  věcně  informuje  diváka,  že  jed  ricin  a 
projímadlo ricinový olej není totéž. Výroky prezidenta republiky nebyly redakčně hodnoceny. 
Reportérka uvedla, že podobně jako prezident kritizuje tři pražské komunální politiky např. i 
místopředseda sněmovny Vojtěch Filip z KSČM a že i on situaci zlehčuje. Zařazen byl pak 
fragment z pořadu Otázky Václava Moravce, ve kterém debatoval na dané téma mj. V. Filip, 
ve  kterém  moderátor  vysvětlil  hostovi,  že  dotyční  pražští  komunální  politici  o  policejní 
ochranu nepožádali,  jak  se vyjádřil  V.  Filip,  ale  byla  jim přidělena.  Předchozí  poznámka 
reportérky  o  zlehčování  situace  prezidentem  a  V.  Filipem  tedy  souvisela  s aspektem,  že 
zmiňovaní dva politici se vyjádřili ve smyslu, že o policejní ochranu tři pražští komunální 
politici  sami  požádali,  ačkoliv  jim  byla  přidělena  bez  jejich  žádosti.  To,  že  poznámku 
reportérky  je  možné  považovat  za  dostatečně  přiléhavou  a  objektivní,  pak  doložila  dále 
zařazená  vyjádření  Z.  Hřiba,  O.  Koláře  a  P.  Novotného,  kteří  vyloučili,  že  si  o  policejní 
ochranu sami iniciativně požádali.



Zařazen  byl  pak  komentář  Josefa  Krause  (politolog,  bezpečnostní  analytik,  Masarykova 
univerzita, Brno), který poukázal na propagandistické využití kauzy na ruské straně.

Využití kauzy včetně výroků prezidenta republiky M. Zemana v ruských médiích pak bylo 
dokumentováno  dvěma  ukázkami  z ruských  televizních  pořadů  Rusko  24  a  60  minut 
s překladem do češtiny:

„Citoval  jsem  českého  prezidenta  pana  Zemana,  který  řekl,  že  památník  zbořili  nikomu  
neznámí bezvýznamní regionální úředníci.“

„Doteď není žádné oficiální potvrzení informace. Na tom ale nezáleží a pražští politici se pro  
každý případ hrozně vystrašili a bez policejní ochrany, a to už je velmi vážné, nejenom že  
nevychází z domu, ale neřeknou ani slovo navíc.“

Další komentář v reportáži uvedl Roman Máca (analytik, Institut pro politiku a společnost), 
který  krátce  popsal  fungování  kauzy  v ruských  médiích.  Zařazená  vyjádření  odborníků  a 
ukázky z ruských médií nebyly z redakční pozice hodnoceny.

Reportérka pak přešla k tomu, jak kauza funguje na vládní a mezinárodní úrovni. Informovala 
o  výměně  nót  mezi  ČR  a  Ruskem  a  o  dvojím  pozvání  ruského  velvyslance  ministrem 
zahraničí. Zařazena byla vyjádření Tomáše Petříčka (ministr zahraničních věcí, místopředseda 
strany, ČSSD):

„Jakékoliv  vyhrožování  nebo  zastrašování  demokratických  volených  politiků  v  naší  zemi  
považuju za nepřijatelné, ruské straně ale nechci vzkazovat nic přes média.“

…a Andreje Babiše (premiér, předseda hnutí ANO):

„My  jsme  svrchovaný  stát  a  je  nepřijatelné,  aby  někdo  takovýmhle  způsobem  vlastně  
zasahoval do naší suverenity, ale to je samozřejmě předmětem nějakého prověřování, takže já  
víc k tomu nejsem schopen teď říct.“

Zařazeno bylo také vyjádření generálního tajemníka NATO Jense Stoltenberga:

„Jakýkoli pokus o použití síly či zastrašení zvolených zastupitelů je pokusem o podkopání  
demokracie jako takové. A proto na něco takového musíme silně reagovat a jasně říct, že to je  
neakceptovatelné.“

Zařazená vyjádření politiků nebyla z redakční pozice hodnocena.

Zařazena byla také vyjádření dalších odborníků k postupu Ruska – Josefa Krause (politolog, 
bezpečnostní  analytik,  Masarykova  univerzita,  Brno)  a  Svena  Sakkova  (bývalý  ředitel 
Kybernetického centra NATO), která však byla dosti obecná.

Reportérka pak přešla k tomu, kdo by měl být oním ruským občanem, který přijel do ČR. 
Zařazeno bylo odpovídající vyjádření ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova: 

„Za prvé pracovník ambasády, jak oni prohlašují, v tom příběhu nebyl. Nikdo z pracovníků  
ambasády nepřijel.  A potom, jestli  jste v brašně u jakéhokoliv pasažéra odhalili  otravnou  
látku, která může zabít, jak to, že jste takového člověka pustili, a jak mu dovolujete, aby se  
mohl dál nacházet na vašem území? To je podle mě nepředstavitelné.“



Reportérka pak uvedla informace o osobě údajného ruského agenta s odvoláním na zdroj – 
Lidové noviny:

„Podle Lidových novin ale 14. března přicestoval do Česka vysoce postavený důstojník ruské  
tajné služby FSB a stále tu je. Nepřijel poprvé a delší dobu zde žije. Podle vícero našich  
zdrojů  vedou stopy  k  tomuto  muži  -  Andreji  Viktorovičovi  Končakovovi,  řediteli  Ruského  
střediska vědy a kultury v Praze. Jak uvádí středisko na svém webu, Končakov se narodil v  
Moskvě, je mu 34 let a vystudoval národní výzkumnou jadernou univerzitu se specializací na  
mezinárodní vztahy.“

Podrobnosti o osobě A. V. Končakova pak uvedli Roman Máca (analytik, Institut pro politiku 
a společnost) a Roman Dobrochotov (šéfredaktor webu The Insider). Reportáž dokumentovala 
pokus televizního štábu o rozhovor s A. V. Končakovem, který ho odmítl a požádal o otázky 
e-mailem. Zařazena pak byla odpověď Velvyslanectví Ruské federace v ČR:

„V návaznosti na váš dopis adresovaný zaměstnanci Velvyslanectví Ruské federace v České  
republice  upozorňujeme,  že  ruskou  stranou  -  a  to  jak  v  Moskvě,  tak  i  v  Praze  -  byla  
opakovaně a jednoznačně vyvrácena informace, na kterou se odvoláváte ve Vašem dopise. V  
této  souvislosti  doporučujeme Vám adresovat  vaše dotazy těm,  kdo zásobují  česká média  
podobnými lživými a nepodloženými údaji a klame novináře ve snaze manipulovat veřejným 
míněním.“

Reportérka k tomu věcně konstatovala, že:

„To, co Rusové nazývají manipulací, ale český stát vyhodnotil jako riziko. A tři místní politiky  
proto dal pod policejní ochranu.“

Zařazen byl pak shrnující komentář Davida Stulíka, bývalého tiskového atašé Delegace EU v 
Kyjevě, KremlinWatch, think-tank Evropské hodnoty:

„Toto nebezpečí je reálné. Samozřejmě nevíme, jestli někdo opravdu chce nějakým způsobem  
fyzicky zaútočit na české demokratické komunální politiky, anebo se někdo prostě jenom snaží  
vytvořit takovou jakoby atmosféru strachu.“

Na závěr reportáže byla zařazena krátká vyjádření tří pražských komunálních politiků pod 
policejní ochranou k tomu, jak se stát staví k jejich kauze.

Na základě podrobného monitoringu obsahu reportáže Agent v Praze je možné konstatovat, že 
se jednalo o typickou přehledovou reportáž o aktuální kauze, jejímž různým aspektům věnuje 
veřejnost  pozornost.  Reportáž  byla  postavena  na  vyjádřeních  respondentů  či  záznamů 
vyjádření  získaných  rešerší.  V reportáži  byl  dán  prostor  pro  vyjádření  dotčených  osob tj. 
Ondřeje Koláře (starosta Prahy 6, TOP 09, Zdeňka Hřiba (primátor hl. města Prahy, Piráti) a 
Pavla  Novotného  (starosta,  MČ  Praha-Řeporyje,  ODS),  a  standardním  způsobem  byl 
dokumentován pokus o získání vyjádření Andreje Viktoroviče Končakova, ředitele Ruského 
střediska vědy a kultury, označovaného médii za agenta, který rozhovor odmítl a požádal o 
zaslání otázek e-mailem. Zařazen byl pak text odpovědi Velvyslanectví Ruské federace v ČR. 
V reportáži byl dán prostor k vyjádření řadě politiků, kterými byli Miloš Zeman, prezident 
republiky,  Andrej  Babiš,  premiér,  předseda  hnutí  /ANO/,  Tomáš  Petříček,  ministr 
zahraničních věcí, místopředseda strany /ČSSD/, Jan Hamáček, vicepremiér, předseda strany, 
ministr  vnitra,  šéf  Ústředního  krizového  štábu  /ČSSD/,  Radek  Koten,  poslanec,  předseda 
bezpečnostního výboru /SPD/ a Vojtěch Filip, předseda strany, 1. místopředseda Poslanecké 



sněmovny  PČR.  Sestava  těchto  politiků  nevyvolává  pochybnosti  z hlediska  vyváženosti  a 
zároveň vyjadřuje, že kauze je věnována pozornost na nejvyšší politické úrovni, a nejde tedy 
o  téma,  které  by  Česká  televize  nějak  uměle  zviditelňovala.  Ze  zahraničních  politiků  se 
v reportáži  vyjádřili  Sergej  Lavrov,  ruský ministr  zahraničí,  a  Jens  Stoltenberg,  generální 
tajemník  NATO.  Zařazení  jejich  vyjádření  bylo  z hlediska  tématu  reportáže  případné. 
Zařazena byla také sada vyjádření  odborníků a informovaných novinářů,  jimi byli  Roman 
Máca,  analytik,  Institut  pro  politiku  a  společnost,  Josef  Kraus,  politolog,  bezpečnostní 
analytik,  Masarykova univerzita,  Brno, David Stulík,  bývalý tiskový atašé Delegace EU v 
Kyjevě,  KremlinWatch,  think-tank  Evropské  hodnoty,  Roman  Dobrochotov,  šéfredaktor 
webu The Insider,  Ondřej  Kundra,  zástupce  šéfredaktora,  Respekt  a  krátce  Sven Sakkov, 
bývalý ředitel Kybernetického centra NATO. Zařazení vyjádření Ladislava Štichy, mluvčího 
Bezpečnostní informační služby, mělo dokumentační charakter informací z přímého zdroje. 
Dokumentační charakter měly také zařazené úryvky z ruských televizních pořadů. Celková 
suma  těchto  vyjádření  odborníků  či  novinářů  a  dokumentovaných  pramenných  informací 
poskytla  divákovi  na  prostoru  reportáže  dosti  širokou  škálu  informací  a  názorů  ke 
zpracovanému  tématu.  S ohledem  na  stížnost  byla  při  monitoringu  speciální  pozornost 
věnována redakční  složce reportáže  a je  možné konstatovat,  že redakční  text  byl věcný a 
neobsahoval  hodnocení  z redakční  pozice.  Jestliže  autor  stížnosti  uvádí,  že  „ČT  se 
jednostranně  přiklonila  k  té  části  české  společnosti,  která  dnes  hystericky  řeší  údajné 
vměšování Ruska do vnitřních záležitostí ČR“, nemá to oporu v reálném obsahu reportáže. 
Redakční  složka  sdělení  byla  ve  vztahu  k tématu  neutrální.  Názoru  stěžovatele  tudíž  lze 
rozumět  jedině  tak,  že  vyjadřuje  nesouhlas  se  samotnou  volbou  tématu  a  se  zařazenými 
vyjádřeními respondentů či vyhledanými vyjádřeními osobností k tématu ze zpravodajství a 
publicistiky. Reportáž však dostatečně prokázala, že téma reálně veřejně rezonuje a nejde o 
umělé  téma  generované  provozovatelem  vysílání,  takže  proti  volbě  tématu  není  možné 
z hlediska zákona nic namítat. Zařazená vyjádření byla vyjádřeními jejich autorů, a nikoliv 
provozovatele  vysílání,  a  z hlediska  zákona  by  vznikl  problém  tehdy,  pokud  by  byla 
nevyvážená  nebo  pokud  by  postrádala  věcnost  a  argumentaci  apod.,  neboli  pokud  by 
neumožňovala  divákovi,  aby si  svobodně na věc vytvořil  vlastní  názor.  Že by se v celku 
zařazených vyjádření projevily tyto vady, monitoring vyloučil. Je přirozenou funkcí médií, že 
zprostředkují  recipientům různá vyjádření  a  názory,  a  obsah těchto  vyjádření  není  možné 
automaticky interpretovat jako redakční sdělení. Monitoring je v tomto případě možné uzavřít 
s tím, že neprokázal porušení zákona.

Na základě analýzy Rada věc odložila.

15) Proč při reportáži “I can't breathe” uvedli,  že policejní násilí se páchá 3x častěji na  
černoších, a zamlčeli, že podle dostupných dat je mezi obětmi policie 23,4 % černochů při  
13,4 % zastoupení v populaci, ale se 27,4 % zatčených černochů? (Martin Mikule)

I can't breathe, 7. 6. 2020, 21:35 hodin

Reportáž s názvem I can't breathe byla na televizní obrazovky uvedena ve vydání pořadu 168 
hodin ze dne 7. 6. 2020 jako třetí v pořadí. „Lidi nejen v Americe, ale i jinde ve světě, si lehají  
na zem a křičí: ‚Nemohu dýchat‘. Je to protest proti policejnímu postupu, při kterém zemřel  



Afroameričan George Floyd,  podezřelý z  toho, že platil  falešnou bankovkou a odmítal  se  
podrobit  příkazům  policisty.  Není  zdaleka  prvním  Afroameričanem,  který  drsné  metody  
amerických policistů nepřežil. Podle statistik jsou terčem policejního násilí třikrát častěji než  
bílí Američané,“ zněla úvodní slova moderátorky. 

Na začátku příspěvku měli diváci možnost zhlédnout záběry z policejního zásahu proti Georgi 
Floydovi, kterému při zatýkání klečel na krku americký policista Derek Chauvin, ačkoliv si 
Floyd stěžoval na to, že nemůže dýchat. Afroameričan po zásahu zemřel. Počínání policisty 
okomentovala  americká  zpěvačka  Tonya  Graves.  Následně  redaktoři  představili  policistu 
Chauvina, který byl obviněn z vraždy. Jeho problematickou minulost a opakovaně projevenou 
brutalitu  na  pracovišti  okomentovali  politolog  z  Middlebury  College  Michael  Kraus  a 
profesor  kriminologie  z  Tarleton  State  University  Alex  del  Carmen.  „To  je  naprosto  
neobvyklé ve Spojených státech, že mu policie umožnila dál vykonávat tuto práci. Vyplývá to z  
toho, že tu je patrně chronický institucionální problém s tímto konkrétním policejním okrskem  
v Minneapolisu,“ uvedl např. Carmen. 

Následně tvůrci reportáže připomněli případ zabité Breonny Taylor, kterou zastřelili policisté 
při razii do jejího domu, a zabitého Erica Garnera. Spolupracovnice ČT v USA Julie Urbišová 
uvedla: „Afroameričané jsou cílem útoků policistů mnohonásobně víc než běloši. Obecně se  
uvádí, že jsou tedy cílem útoků třikrát více než běloši, jsou také častěji zastavování právě při  
běžných nějakých prohlídkách, jsou častěji zatýkáni, dáváni do auta policejního a odváženi.“ 
Častější používání zbraní a větší razantnost při zásazích u policistů v USA popsal i sociolog 
Michael Smith z AV ČR. V reportáži byl opakovaně zmíněn fakt, že policisté mají strach a 
není pro ně snadné vyhodnotit míru rizika při zákroku. 

„Teď jsou terčem kritiky  za  nepřiměřené násilí.  Útokům čelí  i  sami.  Demonstrace  se na  
mnoha  místech  zvrhly  v rabování,“ popsal  redaktor  Mikule  v další  části  příspěvku.  Na 
obrazovce se objevily záběry z rabování a šéf policie ze St. Louis John Hayden, jenž uvedl, 
jak „nějaký zbabělec střílel na naše policisty a teď jsou čtyři v nemocnici“.  „Zatímco umře 
asi sto policistů ročně během vykonávání svých služeb, tak zemře řádově asi tisíc lidí v rukou  
policie. A to, že tou obětí bude černoch, ta pravděpodobnost je asi tak třikrát vyšší,“ doplnil 
politolog Kraus. V závěru reportáže se objevila rovněž informace, že 99 % policistů, kteří se 
dopustí zabití ve službě, nakonec skončí bez jakéhokoliv obvinění. 

Příspěvek byl zaměřen na policejní  brutalitu  v USA vůči Afroameričanům, tedy téma, jež 
bylo v loňském roce hojně diskutováno právě v souvislosti se smrtí George Floyda.5 Čísla a 
další  údaje,  které  redaktor  a  moderátorka  ve  vysílání  uvedli,  byly  podloženy  expertními 
komentáři  osloveného  politologa,  sociologa  či  zahraniční  zpravodajky.  Rešerše,  k níž 
přistoupilo OATV, potvrdila, že Afroameričané jsou terčem policejního násilí v USA třikrát 
častěji než ostatní.6 

Stěžovateli  vadí,  že  se  ve  vysílání  neobjevily  údaje  o  procentu  zatčených  Afroameričanů 
v souvislosti s jejich zastoupením v populaci. Tato výtka je však z hlediska zákona o vysílání 
nepostihnutelná.  Dle zákona má provozovatel právo vysílat programy svobodně a nezávisle. 
Do jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích (§ 31 odst.  1). 
5 Podrobnosti  o  incidentu  viz  např.  články  na  https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52861726; 
https://www.nytimes.com/article/george-floyd.html.
6 O  úmrtích  Afroameričanů  při  policejních  zásazích  hovoří  např.  autoři  studie  dostupné  na 
https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/blacks-whites-police-deaths-disparity/.  V článku 
odkazujícím na studii se mj. uvádí:  „Black Americans are 3.23 times more likely than white Americans to be  
killed by police, according to a new study by researchers from Harvard T.H. Chan School of Public Health. The  
researchers examined 5,494 police-related deaths in the U.S. between 2013 and 2017.“



Médiím nelze nařizovat, které informace ve vysílání upřednostnit, a jak o daných událostech 
zpravovat, pakliže budou dodrženy zásady objektivity a vyváženosti. 

Navrhujeme odložení věci.

16) Proč v reportáži  “Řidič  autobusu” dali  prostor třem zastáncům postoje  řidiče Josefa  
Prokeše ohledně inkluze, ale ani jednomu na podporu postoje člena SPD a ředitele speciální  
školy Tomáše Anderleho (ze kterého udělali dokonce rasistu), když podle průzkumu z roku  
2018 79 % ředitelů základních škol inkluzi kritizuje a když podle studie z r. 2017 je proti  
inkluzi i mírná většina pedagogů (tudíž názor proti inkluzi není nijak ojedinělý, a už vůbec ne  
rasistický)? (Martin Mikule)

Řidič autobusu, 6. 9. 2020, 21:25 hodin

Tématem třetího příspěvku ve vydání pořadu  168 hodin ze dne 6. 9. 2020 bylo inkluzivní 
vzdělávání,  resp.  konfrontace  řidiče  autobusu  Josefa  Prokeše  s postojem  hnutí  SPD. 
Moderátorka  Nora Fridrichová na začátku reportáže  uvedla:  „Zdravé školství  bez inkluze.  
Spousta  obyvatel  Brna  by  si  možná  sloganu  kandidáta  SPD na  tamních  autobusech  ani  
nevšimla, kdyby se proti němu neozval jeden z řidičů. Josefa Prokeše se dotkl natolik, že s  
autobusem  s  tímto  nápisem  odmítl  vyjet.  Sám  je  totiž  otcem  dvou  dětí  se  zdravotním  
handicapem a jeho dcera s autismem přitom výborně prospívá na běžné základní škole.“

Divákům byla nejprve předestřena situace, v níž se ocitl brněnský řidič Josef Prokeš. V práci 
si na zadní straně autobusu všiml reklamy SPD, která hlásala slogan „Zdravé školství bez 
inkluze“. „Mě to rozhořčilo, tak jsem se obrátil na dispečink s tím, kde jsem právě jim řekl, že  
mi to vadí a že hrozí, že bych prostě byl nucen s tím autobusem nejet,“ uvedl Prokeš, který 
jako otec dvou dětí s handicapem se sloganem zásadně nesouhlasil. Diváci dále slyšeli, jak 
řidič situaci řešil a jaké odpovědi se mu od nadřízených dostalo. Ve vysílání se objevilo i 
vyjádření primátorky Brna Markéty Vaňkové (ODS), kterou Prokeš oslovil přes Facebook. „S 
panem ředitelem dopravního podniku jsem prodiskutovala variantu,  že by tento pan řidič  
nemusel jezdit autobusy, na kterých je ten reklamní slogan uveden, protože jsem vnímala, že  
pro něj osobně je to velký problém,“ uvedla na kameru Vaňková.

Prokešův postoj  byl ve vysílání  konfrontován s komentářem ředitele  střední  školy a člena 
SPD Tomáše Andreleho, který na plakátu vedle předsedy hnutí Tomia Okamury figuroval. 
„Pán podle mého názoru se chtěl  zviditelnit,  chtěl  nějakým způsobem vyjádřit  nenávist  k  
demokratické  straně,  nebo  straně,  hnutí  SPD,“ vyjádřil  nesouhlas  Anderle.  Podporu 
Prokešovi naopak vyjádřily matky handicapovaných dětí Karla Trusková a Kateřina Jebavá, 
jež zároveň popsaly,  v čem inkluze jejich dětem pomáhá. Následně redaktoři  opět zařadili 
komentáře řidiče Prokeše, který řekl, že zdravé školy jsou podle sloganu ty, jež nenavštěvují 
nemocné či odlišné děti, a ředitele Anderleho, jenž uvedl: „… Na sloganu, který tam mám -  
‚Zdravé  školství  bez  inkluze‘  -  promiňte,  na  tom není  nic  špatnýho.  Já  jsem tam nepsal  
‚zdravý jedinec bez inkluze‘, ale školství. Já myslel jako systém.“ 



Další část příspěvku byla zaměřena na pojem inkluze. Diváci slyšeli jeho definici a komentář 
dětského psychiatra  a  psychoterapeuta Petra  Pötheho:  „Je to prostě opravdu zneužívání  v  
podstatě  odborného  problému.  To  je  opravdu  otázka  na  odbornou  pedagogickou,  
zdravotnickou, psychologickou obec a nemá se to zneužívat, a pokud se to zneužívá, tak právě  
to ta většina může chápat opravdu jako v tom smyslu toho rasistického: někdo prostě mezi nás  
nepatří, někdo nás ohrožuje.“ 

V závěru se redaktoři opět vrátili k případu brněnského řidiče. Anderle na kameru potvrdil, že 
by měl řidič podle něj dostat sankci za neuposlechnutí zaměstnavatele. Mluvčí Dopravního 
podniku města Brna Hana Tomaštíková reagovala slovy:  „Řidič potrestán nebude a jak už  
jsem říkala, vše jsme si vysvětlili a došlo k dohodě, která vedla k oboustranné spokojenosti.“ 
Prokeš na konci reportáže akcentoval potřebu věcné a neemotivní diskuze s ohledem na děti.

Nyní  již  k samotnému  analytickému  vyhodnocení.  Stěžovatel  kritizuje,  že  v příspěvku 
nevystoupil nikdo na podporu ředitele speciální školy Tomáše Anderleho, ačkoliv výzkumy 
údajně dokazují, že většina ředitelů i pedagogů je proti inkluzi. Není jasné, jaký výzkum měl 
pisatel na mysli. V minulých letech bylo provedeno několik výzkumů různé povahy, avšak 
OATV se nepodařilo nalézt žádný, který by beze zbytku potvrzoval čísla uvedená pisatelem. 
Zběžná  rešerše  ukázala,  že  vztah  pedagogických  pracovníků  a  veřejnosti  k tomuto  typu 
vzdělávání je často rozporuplný.7 

Z hlediska zákona o vysílání je zásadní, že v reportáži byly zastoupeny obě strany sporu - jak 
řidič  a  další  rodiče,  kteří  inkluzi  ve školách  podporují,  tak  ředitel  speciální  školy Tomáš 
Anderle, jenž inkluzi v politické kampani SPD odsoudil. Nejednalo se o příspěvek zaměřený 
na klady a zápory inkluzivního vzdělávání, nýbrž spíše osobní nesouhlas občana s názorem 
politika.  Expertní  hlas  zazněl  jediný,  a  to  psychiatra  Petra  Pötheho,  který  varoval  před 
zneužíváním  této  čistě  odborné  otázky.  Na  věcnou  diskuzi  ostatně  apeloval  i  sám Josef 
Prokeš.

Monitoring neodhalil skutečnosti, které by nás vedly k důvodnému podezření z porušení 
zákona o vysílání. Navrhujeme odložení věci.

Závěr:

Čtrnácti  z dvaceti  kritizovaných  reportáží,  jež  ve  svém podání  zmínil  pisatel,  se  Rada na 
základě stížností zabývala již v minulosti a ve všech případech rozhodla o odložení věci. Šest 
zbylých  příspěvků  bylo  analyticky  vyhodnoceno  nyní.  Dle  OATV  analýzy  neprokázaly 
porušení zákona o vysílání,  resp. zásad objektivity a vyváženosti v něm zakotvených. 
Z toho důvodu Radě navrhujeme přijmout usnesení o odložení věci.

Pisatel  svoji  stížnost  pojal  jako  16  zjišťovacích  dotazů.  V souvislosti  s  reportážemi 
odvysílanými  v minulých  letech  v rámci  publicistického  pořadu  168  hodin klade  otázku 
„proč“. Zpravidla chce po Radě, aby vysvětlila, proč ČT v reportážích sdělila určitá data a 
jiná  nikoli,  proč  dala  prostor  konkrétním  mluvčím  a  jiným,  kteří  by  se  k tématu  mohli 
7 Viz například studie z roku 2019, nazvaná Postoje odborné a laické veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání v 
kontextu  obecných  postojů  k  vnější  diferenciaci,  která  reagovala  na  modifikaci  systému  podpory  žáků  se 
speciálními  vzdělávacími  potřebami  po  roce  2016.  Viz  https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-
paedagogica/article/view/1898.



vyjádřit,  prostor  nedala,  proč o vybraných událostech informovala  určitým a nikoli  jiným 
způsobem, který by se stěžovateli lépe zamlouval. 

Je třeba zdůraznit, že Rada není orgánem, který by měl nebo mohl odpovědět na otázky v tom 
smyslu, „proč“ médium konalo nějakým způsobem. Rada pochopitelně nezná pozadí vzniku 
reportáží a není to ani jejím úkolem. Navíc, to co pisatel formuluje jako otázku, je vlastně 
vyjádřením jeho postoje, že reportáž měla být zpracována jinak, měla jinak vyznít, měla dát 
prostor jinému názoru, měla obsahovat jiná fakta. Jinými slovy, pisatel, pokud by podobnou 
reportáž tvořil, přistupoval by k tématu jinak, a nyní chce vědět, proč ČT nepostupovala tak, 
jak by postupoval on. Na tuto otázku mu může odpovědět pouze sám provozovatel.

Znovu zdůrazňujeme, že podle zákona č. 231/2001 Sb., o vysílání, má provozovatel právo 
vysílat  programy svobodně a nezávisle.  Do jejich  obsahu lze zasahovat  pouze na základě 
zákona a v jeho mezích (§ 31 odst. 1).

(Monitoring proběhl 12.–21. 4. 2021)

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci 
své  kompetence  dané  ustanovením §  5  písm.  a)  zákona  č.  231/2001  Sb.,  o  provozování 
rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 
Sb.),  rozhodla v souladu s ustanovením § 76 odst.  1 písm. a)  zákona č.  250/2016 Sb.,  o 
odpovědnosti  za  přestupky a řízení  o  nich,  v  platném znění,  ve  věci  možného přestupku 
spáchaného odvysíláním reportáží Czexit, Neexistující pseudokoncentrák, Milost pro vraha, 
Kdo  si  počká,  Tekutý  hněv,  Chinatown,  Pomáhat  a  chránit  Číňany,  Operace  Číňan, 
Barnevernet II, O zlých Norech, Norské mýty, Císař pán je vůl, Sinatra Východu, Statečná, 
Pod čínským tlakem, Zlaté české ručičky, Řekni, kdě ty roušky jsou, Agent v Praze, I can't 
breathe, Řidič autobusu v pořadu 168 hodin, mezi lety 2016 a 2020 na programu ČT1, že věc 
odkládá.


	Česká televize / ČT1 – reportáže v pořadu 168 hodin

