
 

ČESKÁ TELEVIZE 
Na Hřebenech ll 
14070 Praha 4 - Kavčí hory  
 

 
Sp. zn./Ident.: 2009/1262/vos/ČTV 
Č.j.: LOJ/1338/2011 
Zasedání Rady č. 7 - 2011 / poř.č.: 15 

 

ROZHODNUTÍ 
 
 

1. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) vydala dne 19. dubna 2011 v 
souladu s ustanoveními § 5 písm. f) a § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., o 
provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném 
znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), a dále podle ustanovení § 67 zákona č. 
500/2004 Sb., správního řádu, v platném znění (dále jen správní řád), toto rozhodnutí: 
Rada ukládá provozovateli Česká televize, IČ: 000 27 383, Na Hřebenech II 1132/4, 
Kavčí hory, 140 70 Praha 4, pokutu ve výši 50.000,- Kč za porušení § 31 odst. 3 
zákona č. 231/2001 Sb., neboť zpravodajství o výsledcích arbitráže spojené s 
televizním programem TV3 dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události v regionech - Praha – 
Česko vyhrálo arbitráž s lucemburskou společností European Media Ventures", 
vysílaném v 18:00 hod. na programu ČT 1; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události v 
regionech – Česko vyhrálo arbitráž s lucemburskou společností European Media 
Ventures" vysílaném v 18:00 hod. na programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v pořadu: 
"Události – Česko vyhrálo arbitráž se společností European Media Ventures" 
vysílaném v 19:00 hod. na programu ČT 1; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události – 
Česko vyhrálo arbitráž se společností European Media Ventures" vysílaném v 19:00 
hod. na programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Ekonomika – Česko vyhrálo 
arbitráž se společností European Media Ventures" vysílaném v 21:10 hod. na 
programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události, komentáře – Česko vyhrálo 
arbitráž s European Media Ventures" vysílaném v 22:30 hod. na programu ČT 2; dne 
8. 7. 2009 v pořadu: "Události, komentáře – Česko vyhrálo arbitráž s European Media 
Ventures" vysílaném v 22:30 hod. na programu ČT 24; dne 14. 7. 2009 v pořadu: 
"Ekonomika – Kdo zaplatí soudní náklady ve sporu ČR a lucemburskou firmou?" 
vysílaném v 21:10 hod. na programu ČT 24; dne 20. 9. 2009 v pořadu: Média a svět – 
Mediální arbitráže" vysílaném v 16:33 hod. na programu ČT 24, neobsahovalo v 
dostatečné míře relevantní informace, z nichž by se divák nedozvěděl pouze fakt, že 
ČR uspěla v arbitráži, ale rovněž skutečnost, že se tím prokázalo, že Rada pro 

1338-1



rozhlasové a televizní vysílání rozhodovala ve věci programu TV3 správně a v mezích 
zákona. Kusé informace poskytnuté bez vysvětlujících souvislostí v uvedených 
pořadech byly ve významné disproporci k rozsahu informací poskytovaných v 
pořadech téhož provozovatele v době, kdy byla arbitráž zahájena. Provozovatel se tak 
dopustil porušení povinnosti, která ukládá zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-
publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla 
v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo 
hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s 
přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.  

2. Pokuta je splatná ve lhůtě 30 dnů ode dne právní moci tohoto rozhodnutí na účet č. 
3754- 19223001/0710, vedený u České národní banky, variabilní symbol 20091262. 

3. Současně Rada ukládá účastníkovi řízení v souladu s ustanovením § 79 odst. 5 
správního řádu a § 6 vyhlášky č. 520/2005 Sb., povinnost uhradit paušální částku 
nákladů správního řízení ve výši 1.000,- Kč. Úhrada nákladů řízení je splatná do pěti 
pracovních dnů ode dne doručení tohoto rozhodnutí, a to na účet č. 3711-
19223001/0710, vedený u ČNB, variabilní symbol 200901262. 

 
 
 
O d ů v o d n ě n í : 
 
Účastník řízení, Česká televize, je provozovatelem televizního vysílání programů ČT1, ČT2, 
ČT24 a ČT4 na základě zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších 
předpisů.  
 
Účastník řízení odvysílal v období od 8. července 2009 do 20. září 2009 zpravodajství o 
výsledcích arbitráže spojené s televizním programem TV3 dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události 
v regionech - Praha – Česko vyhrálo arbitráž s lucemburskou společností European Media 
Ventures", vysílaném v 18:00 hod. na programu ČT 1; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události v 
regionech – Česko vyhrálo arbitráž s lucemburskou společností European Media Ventures" 
vysílaném v 18:00 hod. na programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události – Česko 
vyhrálo arbitráž se společností European Media Ventures" vysílaném v 19:00 hod. na 
programu ČT 1; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události – Česko vyhrálo arbitráž se společností 
European Media Ventures" vysílaném v 19:00 hod. na programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v 
pořadu: "Ekonomika – Česko vyhrálo arbitráž se společností European Media Ventures" 
vysílaném v 21:10 hod. na programu ČT 24; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události, komentáře – 
Česko vyhrálo arbitráž s European Media Ventures" vysílaném v 22:30 hod. na programu ČT 
2; dne 8. 7. 2009 v pořadu: "Události, komentáře – Česko vyhrálo arbitráž s European Media 
Ventures" vysílaném v 22:30 hod. na programu ČT 24; dne 14. 7. 2009 v pořadu: 
"Ekonomika – Kdo zaplatí soudní náklady ve sporu ČR a lucemburskou firmou?" vysílaném v 
21:10 hod. na programu ČT 24; dne 20. 9. 2009 v pořadu: Média a svět – Mediální arbitráže" 
vysílaném v 16:33 hod. na programu ČT 24, které bylo věnováno kauze arbitráže spojené 
s programem TV3.   
 
V rámci výše uvedeného dlouhodobějšího informování o výsledcích dané arbitráže mohlo 
neobsažením v dostatečné míře relevantní informace, z nichž by se divák nedozvěděl pouze 
fakt, že ČR uspěla v arbitráži, ale rovněž skutečnost, že se tím prokázalo, že Rada pro 
rozhlasové a televizní vysílání rozhodovala ve věci programu TV3 správně a v mezích 
zákona. Kusé informace poskytnuté bez vysvětlujících souvislostí v uvedených pořadech byly 
ve významné disproporci k rozsahu informací poskytovaných v pořadech téhož provozovatele 

1338-2



v době, kdy byla arbitráž zahájena dojít k porušení povinnosti, která ukládá zajistit, aby ve 
zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována 
žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 
veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském 
životě.  
 
Rada zhodnotila toto informování o výsledcích arbitráže spojené s televizním programem 
TV3 jako možné porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona o vysílání. Rada proto v rámci své 
kompetence dané ustanovením § 5 písm. f) zákona č. 231/2001 Sb. rozhodla na svém 19. 
zasedání dne 3. listopadu 2009 zahájit s provozovatelem Česká televize správní řízení z moci 
úřední. 
    

Dle ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. je provozovatel vysílání povinen zajistit, 
aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná 
politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 
veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.   
 
Oznámení o zahájení správního řízení bylo účastníku řízení doručeno dne 29. prosince 2009, 
tímto dnem bylo správní řízení zahájeno. Před vydáním rozhodnutí byl účastník řízení 
v souladu s ustanovením § 36 správního řádu seznámen s právem navrhovat důkazy a jejich 
doplnění, dále s možností vyjádřit se k projednávané věci, uplatňovat připomínky a činit jiné 
návrhy a současně byl účastník řízení vyzván, aby se ve věci písemně vyjádřil. 
 
Vyjádření účastníka řízení bylo Radě doručeno dne 19. ledna 2010. Účastník se k zahájenému 
správnímu řízení vyjádřil tak, že oznámení Rady o zahájení správního řízení neobsahuje 
přesný popis skutku, pro který je toto správní řízení vedeno, ani žádné konkrétní výtky, ke 
kterým by se mohl náležitě vyjádřit. Účastník má tedy za to, že veškeré informace, které ve 
svém vysílání poskytl v souvislosti s informováním o výsledcích arbitráže spojené s 
televizním programem TV3, byly v souladu s požadavkem § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 
Sb.  

Do spisu byla jako podklad pro rozhodnutí založena analýza. Dle monitoringu za období od 1. 
ledna 2009 do 1. března 2010 odvysílal účastník řízení celkem devět níže specifikovaných 
příspěvků týkajících se arbitráže spojené s televizním programem TV3. 

8. 7. 2009 – pořad: Události v regionech - Praha – Česko vyhrálo arbitráž s lucemburskou 
společností European Media Ventures – vysíláno: 18:00 – ČT 1 

8. 7. 2009 - pořad: Události v regionech – Česko vyhrálo arbitráž s lucemburskou společností 
European Media Ventures – vysíláno: 18:00 – ČT 24 

8. 7. 2009 – pořad: Události – Česko vyhrálo arbitráž se společností European Media 
Ventures – vysíláno: 19:00 – ČT 1 

8. 7. 2009 – pořad: Události – Česko vyhrálo arbitráž se společností European Media 
Ventures – vysíláno: 19:00 – ČT 24 

8. 7. 2009 – pořad: Ekonomika – Česko vyhrálo arbitráž se společností European Media 
Ventures – vysíláno: 21:10 – ČT 24 

1338-3



8. 7. 2009 – pořad: Události, komentáře – Česko vyhrálo arbitráž s European Media Ventures 
– vysíláno: 22:30 – ČT 2 

8. 7. 2009 – pořad: Události, komentáře – Česko vyhrálo arbitráž s European Media Ventures 
- vysíláno: 22:30 - ČT 24  

14. 7. 2009 – pořad: Ekonomika – Kdo zaplatí soudní náklady ve sporu ČR a lucemburskou 
firmou? – vysíláno: 21:10 – ČT 24 

20. 9. 2009 – pořad: Média a svět – Mediální arbitráže – vysíláno: 16:33 – ČT 24 

Z tohoto přehledu vyplývá, že Česká televize zařadila zprávu o arbitráži dne 8. července 2009 
sedmkrát, a to v 18:00 hodin v pořadu Události v regionech na programech ČT1 a ČT24, 
v 19:00 hodin v pořadu Události na programech ČT1 a ČT24, ve 21:10 hodin v pořadu 
Ekonomika na programu ČT24 a ve 22:30 hodin v pořadu Události, komentáře na programech 
ČT2 a ČT24.  Posléze se ke kauze ještě dvakrát vrátila, a to dne 14. července 2009 ve 21:10 
hodin v pořadu Ekonomika na programu ČT24 a dne 20. září 2009 v 16:33 hodin v pořadu 
Média a svět na programu ČT24. Všechny citované pořady jsou pořady zpravodajskými, resp. 
publicistickými.  

 

Základní informace o kauze z otevřených informačních zdrojů: 

Česká republika vyhrála u londýnského arbitrážního tribunálu arbitráž s lucemburskou 
společností European Media Ventures (EMV). Společnost EMV požadovala po České 
republice přibližně dvě miliardy korun kvůli zmařené investici do regionální, nyní již zaniklé 
stanice TV3. Nároky investora vůči České republice byly zcela zamítnuty.  

„Ve sporu o TV 3, ve kterém se Ministerstvu financí podařilo odvrátit nároky ve výši téměř 
2 mld. Kč, byl lucemburský investor EMV S.A. odsouzen k úhradě nákladů ve výši cca 435 
000 GBP“ (zdroj: Mgr. Ondřej Jakob, tiskový mluvčí MF). 

Arbitráž mezi EMV a ČR začala v srpnu roku 2005. Podle EMV byla investice poškozena 
nezákonným postupem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Ta nejprve rozhodla 
vysílací licenci udělit Martinu Kindernayovi s financováním společností EMV. Firma chtěla 
licenci později převést na svoji dceřinou společnost KTV. S tím ale RRTV nesouhlasila. 
EMV po české vládě proto požadovala zhruba miliardu korun a včetně úroků by tak ČR 
musela finálně zaplatit dvě miliardy korun. 

"Investor v této kauze vycházel ze závěrů typově obdobné arbitráže ve věci TV Nova (CME), 
kterou ČR prohrála a platila náhradu škody. Pro dosažení úspěchu v této kauze bylo klíčové 
zásadním způsobem změnit nazírání arbitrů na chování České republiky vůči investorům v 
tomto odvětví, což se Ministerstvu financí podařilo," řekla k arbitráži Zuzana Chocholová, 
mluvčí ministerstva financí. 

Analýza obsahuje přepis výše uvedených zpráv a reportáží a dále i popis klíčových událostí 
ve sporu o TV3. Skutečností je, že dne 8. července 2009 bylo odvysíláno celkem sedm 
příspěvků o předmětné arbitráži, přičemž šest z nich se omezilo pouze na krátkou zprávu. 
Stejně tak příspěvek odvysílaný dne 14. července 2009 pouze ve stručnosti informoval o 
vyhrané arbitráži. Případu tak byla věnována malá pozornost ve vztahu k tomu, že zpočátku 
případu byla této kauze věnována pozornost zvýšená.  

Rada po doplnění podkladů pro rozhodnutí vyzvala účastníka řízení k písemnému vyjádření 
ve věci ve lhůtě 5 dnů ode dne doručení výzvy. Účastník řízení se seznámil s analýzou a 

1338-4



přípisem doručeným Radě dne 18. května 2010 se k věci vyjádřil v tom smyslu, že ze závěru 
analýzy vyplývá, že Česká televize několikrát zařadila „zprávu o arbitráži“ do vysílání v 
monitorovaném období, a tudíž údajné neinformování České televize o uvedené kauze bylo 
vyloučeno, otázce arbitráže TV 3 byla věnována náležitá pozornost, žádná relevantní 
informace nebyla dle názoru účastníka řízení opomenuta.   

Rada provedla důkaz přepisem předmětných příspěvků a dospěla k závěru, že tímto důkazním 
prostředkem je prokázáno, že se účastník řízení dopustil porušení § 31 odst. 3 zákona 
č. 231/2001 Sb. Je zřejmé, že příspěvky obsahují informace, při nichž nebyly dodrženy 
zásady objektivity, neboť podané informace jsou neúplné. 
 

Zatímco příspěvky odvysílané dne 8. července 2009 v 18:00 hodin, v 19:00 hodin a ve 22:30 
hodin na programech ČT1, ČT2 a ČT24 se omezily pouze na stručnou informaci, že Česko 
uspělo v arbitráži s lucemburskou společností European Media Ventures a obdobě i příspěvek 
odvysílaný dne 14. července 2009 ve 21:10 hodin na programu ČT24, který stručně 
informoval i o nákladech spojených s arbitráží, příspěvky odvysílané dne 8. července 2009 ve 
21:10 hodin na programu ČT24 v pořadu Ekonomika a dne 20. září 2009 v 16:33 hodin na 
programu ČT24 v pořadu Média a svět byly obšírnější a dotýkaly se i předmětu arbitrážního 
sporu. 

  

Pořad Ekonomika odvysílaný dne 8. července 2009 ve 21:10 hodin na programu ČT24 ve 
svém úvodu informoval o dvou vítězných arbitrážích, dále se však zabýval kauzou zmařené 
investice do regionální TV3 a arbitráží s lucemburskou společností European Media Ventures. 
Redaktorka zmiňuje okolnosti sporu kolem TV3 s tím, že tehdejší Rada pro rozhlasové a 
televizní vysílání nepovolila převod licence. V pořadu jsou použity fragmenty z pořadu 
Události ze srpna 2008, v nichž je divákům předložena informace, že investici EMV do 
projektu TV3 zmařilo jednání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Takové informace 
však neodpovídají skutečnosti a jsou tak neobjektivní. Skutečnost, že Rada pro rozhlasové a 
televizní vysílání nepovolila převod licence je dávána do souvislosti se zmařenými 
investicemi do projektu TV3, což je v reportáži též výslovně zmíněno, informace však není 
úplná, chybí vysvětlení, že mezi EMV a Radou nebyl žádný vztah a rozhodnutí Rady tedy 
nemělo žádnou souvislost s investicemi EMV do projektu TV3. Informace je tedy 
prezentována tak, jakoby Rada z důvodu chybného nebo nesprávného postupu byla původcem 
zmaření investic, což bylo důvodem arbitráže vedené proti České republice. Takto podaná 
informace však je neobjektivní a nepravdivá, neboť je neúplná a neodpovídá skutečnosti.  

 

Pořad Média a svět odvysílaný dne 20. září 2009 v 16:33 hodin na programu ČT24 
informoval o dvou arbitrážích, z nichž jednu Česko spor se společností CME prohrálo a druhá 
arbitráž se týkala sporu o TV3. V pořadu je prezentován názor Milana Šmída, že Rada pro 
rozhlasové a televizní vysílání se chovala nestandardně, když panu Kindernayovi prodloužila 
licenci, aniž by tvrzená nestandardnost takového postupu byla jakkoli odůvodněna. Tento 
názor je prezentován způsobem, že by snad Rada sama bez dalšího měla licenci prodloužit, 
aby měl provozovatel vysílání, který je v potížích, lepší výchozí postavení. Takový názor je 
věcně zcela nesprávný a nebyl redaktorem nijak věcně korigován.  

 

Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že provozovatel neinformoval o předmětné kauze 
objektivně, když poskytl divákům kusé informace bez vysvětlujících souvislostí, tedy že Rada 
jednala v mezích zákona.  
 

1338-5



S námitkami účastníka řízení se Rada vypořádala následovně:  

 

Účastník má za to, že veškeré informace, které ve svém vysílání poskytl v souvislosti s 
informováním o výsledcích arbitráže spojené s televizním programem TV3, byly v souladu s 
požadavkem § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. Česká televize v monitorovaném období 
několikrát zařadila „zprávu o arbitráži“ do vysílání, a tudíž údajné neinformování o předmětné 
kauze bylo, dle názoru účastníka řízení, vyloučeno, otázce arbitráže TV 3 byla údajně 
věnována náležitá pozornost, žádná relevantní informace nebyla dle názoru účastníka řízení 
opomenuta.  

 

Rada se s tímto názorem účastníka řízení neztotožnila a s odkazem na shora uvedené shledává 
tuto námitku, resp. stanovisko, nedůvodnou.   
 
Správní rozhodnutí  
 
Rada na základě shromážděných podkladů a jejich hodnocení dospěla na svém 10. zasedání 
konaném dne 18. května 2010 k závěru, že provozovatel Česká televize výše uvedeným 
jednáním porušil povinnost uvedenou v § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., tedy povinnost 
zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad 
objektivity a vyváženosti, čímž se dopustil správního deliktu podle § 60 odst. 1 písm. b) 
zákona č. 231/2001 Sb., za který lze uložit pokutu ve výši od 5.000,- Kč do 2.500.000,- Kč. 
Za spáchání tohoto správního deliktu uložila Rada pokutu ve výši 50.000,- Kč.  

 
Podle názoru Nejvyššího správního soudu vyjádřeného v jeho rozsudku ve věci č. j. 7 As 
38/2004-58 požadavek na respektování zásad objektivity a vyváženosti je stanoven výlučně 
ve vztahu k pořadům zpravodajským a politicko-publicistickým. Pro uložení pokuty je tedy 
stěžejní, že se jednalo o tento druh pořadů, tedy o pořady zpravodajské, resp. publicistické. 
 
Pojmy objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy. Tím je správnímu orgánu 
vytvořen prostor, aby zhodnotil, zda konkrétní případ lze podřadit pod neurčitý právní pojem 
či nikoliv. Rada má za to, že objektivita a vyváženost jsou pojmy běžně používané a relativně 
snadno srozumitelné a jejich obsah lze považovat za obecně známý, nicméně Rada 
interpretuje pojem objektivní jako věcný, úplný, věcně správný, nestranný, nepředpojatý, 
neutrální, bez nadsázky a bez přehánění, prost jakékoli senzacechtivosti, nezaujatý. 
 

Soudní řízení 

 

Účastník využil svého práva a v zákonné lhůtě výše uvedené správní rozhodnutí napadl u 
Městského soudu v Praze žalobou, přičemž byl se svými žalobními námitkami úspěšný a 
správní rozhodnutí bylo zrušeno a věc byla Radě vrácena zpět k dalšímu řízení. 

 

Rozsudek Městského soudu ze dne 8. února 2011 č.j. 5 A 213/2010-26-23 obsahoval 
následující zrušující důvody:  

- nesoulad mezi usnesením Rady zachyceným v zápise ze zasedání a samotnou 
výrokovou částí písemného vyhotovení správního rozhodnutí. 

1338-6



- nedostatečné vymezení skutkového jednání. 
 

Na základě vázanosti Rady jakožto správního orgánu právním názorem Městského soudu 
v Praze, byl správní spis doplněn o předchozí typově shodnou sankci 
(sp. zn. 2008/260/FOL/ČTV, č.j. fol/4793/08), kde byla účastníku udělena sankce ve výši 
200.000,- Kč pro porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním pořadu 
Události, resp. reportáže o používání armádní letky ústavními činiteli dne 6. ledna 2008 od 
19:15 hodin na programu ČT 1, se provozovatel televizního vysílání dopustil  porušení 
povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti), o listinný důkaz, konkrétně doslovné přepisy zpráv, jimiž v období 1. 7. – 31. 
12. 2005 Česká televize na svých programech informovala o zahájení arbitráže proti české 
republice v souvislosti s televizním programem TV3. Účastníkovi řízení byla dána lhůta 
k vyjádření do 11. dubna 2011, což činilo 14 kalendářních dní od doručení tohoto přípisu, jež 
byl doručen 28. března 2011. 

 

Dne 7. dubna 2011 bylo Radě doručeno písemné vyjádření účastníka řízení k výše uvedenému 
doplnění správního spisu. 

Účastník vyjádřil své přesvědčení o nenaplnění požadavku zrušujícího rozsudku (viz výše), 
tedy, že stále není dostatečně vymezen předmět správního řízení. 

Rada k této námitce pouze konstatuje, že MS se zabýval dostatečnou vymezeností deliktu ve 
vztahu k obsahu výroku správního rozhodnutí a jeho odůvodnění, jež bylo žalobou napadáno, 
nevztahoval se tedy tento zrušující důvod k řízení jako celku. Tato důvodná námitka je dle 
názoru Rady tímto v pořadí již druhým správním rozhodnutím, resp. jeho výrok, vypořádána a 
je jí učiněno za dost. 

 

V další námitce účastník řízení uvádí, že reportáže, jejichž přepisy byly do spisu doplněny, 
byly odvysílány v roce 2005 a jsou tak již prekludovány.  

Rada je toho názoru, že tato námitka není relevantní. Doplněné přepisy jsou využity jako 
důkazní prostředek, nejsou předmětem samotného správního řízení. Doplněné přepisy 
prokazují, že Česká televize nesrovnatelným způsobem informovala o zahájení arbitráže a o 
ukončení arbitráže.  

 

Poslední námitka obsažená ve vyjádření účastníka řízení směřuje do nemožnosti užití 
správního rozhodnutí sp. zn. 2008/260/FOL/ČTV, č.j. fol/4793/08, jímž byla účastníku 
udělena sankce ve výši 200.000,- Kč pro porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť 
odvysíláním pořadu Události, resp. reportáže o používání armádní letky ústavními činiteli dne 
6. ledna 2008 od 19:15 hodin na programu ČT 1, se provozovatel televizního vysílání dopustil  
porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti, jako naplnění podmínky předchozího relevantního upozornění dle § 59 zákona č. 
231/2001 Sb.  

Rada s touto námitkou nesouhlasí, jelikož zmíněného porušení zákona (správní rozhodnutí viz 
výše) se účastník dopustil tím, že reportáž nenaplňovala zásady objektivity a  vyváženosti, 
protože instituce, které se reportáž týkala, nedostala prostor se v reportáži vyjádřit. Uložená 
pokuta je tedy za porušení stejného zákonného ustanovení a současně vytýká stejný typ 
porušení zákona – divákovi se jak v případě informování o arbitráži, tak v případě 

1338-7



informování o používání armádní letky nedostaly podstatné a pro informační úplnost nezbytné 
informace. (V dané věci je tak již nadbytečné dokládat předchozí typově shodné upozornění. 
Takové upozornění předcházelo výše uvedené finanční sankci a bylo tak předmětem prověření 
v rámci správního řízení spis. zn. 2008/260/FOL/ČTV.) 
 

S ohledem na výše uvedené skutečnosti přistoupila Rada na svém 7. zasedání 2011 konaném 
ve dnech 19. a 20. dubna 2011 k znovu projednání správního řízení, přičemž po zevrubném 
prozkoumání spisového materiálu dospěla k závěru, že:  

 

- pokud dle názoru Nejvyššího správního soudu vyjádřeného v jeho rozsudku ve věci č. 
j. 7 As 38/2004-58 požadavek na respektování zásad objektivity a vyváženosti je 
stanoven výlučně ve vztahu k pořadům zpravodajským a politicko-publicistickým, pro 
uložení pokuty je stěžejní, že se jednalo o tento druh pořadů, tedy o pořady 
zpravodajské, resp. publicistické.  

 
- pojmy objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy. Tím je správnímu orgánu 

vytvořen prostor, aby zhodnotil, zda konkrétní případ lze podřadit pod neurčitý právní 
pojem či nikoliv. Rada má za to, že objektivita a vyváženost jsou pojmy běžně 
používané a relativně snadno srozumitelné a jejich obsah lze považovat za obecně 
známý, nicméně Rada interpretuje pojem objektivní jako věcný, úplný, věcně správný, 
nestranný, nepředpojatý, neutrální, bez nadsázky a bez přehánění, prost jakékoli 
senzacechtivosti, nezaujatý. V daném případě se provozovatel dopustil neobjektivity 
zejména neposkytnutím úplných informací. 

 

- lze s ohledem na výše uvedené a s ohledem na obsah předmětných reportáží 
konstatovat následující: pořady, které jsou předmětem tohoto správního řízení, 
neobsahovaly v dostatečné míře relevantní informace, z nichž by se divák nedozvěděl 
pouze fakt, že ČR uspěla v arbitráži, ale rovněž skutečnost, že se tím prokázalo, že 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodovala ve věci programu TV3 správně a 
v mezích zákona. Kusé informace poskytnuté bez vysvětlujících souvislostí v 
uvedených pořadech byly ve významné disproporci k rozsahu informací 
poskytovaných v pořadech téhož provozovatele v době, kdy byla arbitráž zahájena. 
Tím došlo k porušení povinnosti, která ukládá zajistit, aby ve zpravodajských a 
politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a 
zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná 
politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 
veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a 
společenském životě.  

 

Rada tedy dospěla k závěru, že odvysíláním ve výroku tohoto správního rozhodnutí 
specifikovaných pořadů se účastník skutečně dopustil porušení § 31 odst. 3 zákona č. 
231/2001 Sb. 

 

Rada po tom, co dospěla k závěru o spáchání jiného správního deliktu, dále zkoumala, zda-li 
jsou splněny i ostatní zákonné podmínky nutné pro přistoupení k uložení sankce a dospěla 
k závěru, že podmínka upravená v § 61 odst. 1 a podmínka v § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 
Sb., jsou splněny, neboť dle právního názoru Rady k uplynutí subjektivní prekluzivní lhůty 

1338-8



dle § 61 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. ještě nedošlo a podmínka § 59 odst. 1 zákona č. 
231/2001 Sb. byla naplněna výše specifikovaným správním rozhodnutím 
sp. zn. 2008/260/FOL/ČTV, č.j. fol/4793/08, jímž byla účastníku udělena sankce ve výši 
200.000,- Kč pro porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním pořadu 
Události, resp. reportáže o používání armádní letky ústavními činiteli dne 6. ledna 2008 od 
19:15 hodin na programu ČT 1, se provozovatel televizního vysílání dopustil  porušení 
povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti), se kterým byl účastník seznámen v rámci doplnění správního spisu. Rada toto 
předchozí správní rozhodnutí považuje za typově shodné a tedy i relevantní jak výše osvětlila. 
Je tak zřejmé, že se provozovatel z předchozího postihu ze strany Rady pro porušení typově 
stejného správního deliktu nikterak nepoučil a neučinil adekvátní opatření vedoucí k tomu, 
aby zákon v tomto ohledu byl v jeho vysílání dodržován a povinnost porušil opětovně. 

 
Rada má za to, že v odůvodnění zřetelně vysvětlila všechny úvahy, kterými byla při 
posuzování předmětných pořadů vedena. Informování o sporu a výsledcích arbitráže ve věci 
TV3 bylo Radou posuzováno komplexně, zákonný požadavek na dodržování zásad 
objektivity a vyváženosti poskytnutých informací byl zkoumán ve vztahu k celému 
monitorovanému období.   

Rada s odkazem na výše uvedené dospěla k závěru, že jsou dány všechny zákonné podmínky 
pro uplatnění sankce v mezích zákona č. 231/2001 Sb. a rozhodla dle § 60 odst. 1 písm. b) 
zákona č. 231/2001 Sb. o uložení pokuty ve výši 50.000,- Kč. 

Dle ustanovení § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb. uloží Rada provozovateli vysílání 
a provozovateli převzatého vysílání pokutu od 5.000,- Kč do 2.500.000,- Kč, pokud neplní 
povinnosti podle § 31 odst. 2 a 3.  

 

Rada byla omezena dolní a horní zákonnou hranicí a při stanovení výše pokuty byla vedena 
následujícími úvahami: 

 

Povaha vysílaného programu: 
 

- Programy ČT1, ČT2, ČT24 jsou celoplošnými televizními veřejnoprávními programy. 
ČT1 a ČT2 jsou plnoformátovým programy, přičemž zákon č. 231/2001 Sb., definuje 
plnoformátovým program jako program obsahující pořady různého zaměření a témat, 
zejména pořady zpravodajské, filmové, dokumentární, hudební a vzdělávací, který 
není zaměřen pouze na určitou skupinu obyvatel se shodnými zájmy. Program ČT24 
je programem zpravodajským.  

 
Postavení provozovatele na mediálním trhu se zřetelem k jeho odpovědnosti vůči divácké 
veřejnosti 

- Česká televize je veřejnoprávním médiem, které své vysílání provozuje na základě 
zvláštního zákona. V současné době provozuje, jak bylo výše zmíněno programy ČT1 
a ČT2 jako tzv. plnoformátové programy; dále potom program ČT24 jako ryze 
zpravodajský program a program ČT4 – Sport představují sportovní kanál, zaměřený 
jak na přímé přenosy sportovních utkání, tak na sportovní magazíny, shrnutí, apod. 

- Hlavním úkolem veřejné služby České televize je dle § 2 odst. 2 písm. c) zákona č. 
483/1991 Sb., vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů 

1338-9



pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a 
přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální 
původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů 
a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit 
vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti. 

- Odpovědnost účastníka řízení vůči divácké veřejnosti lze na trhu televizního vysílání 
považovat za nejvyšší s ohledem na jeho zřízení zákonem, jeho povinnosti plnit 
veřejnou službu a v neposlední řadě vzhledem ke způsobu jeho financování 
prostřednictvím tzv. koncesionářských poplatků. 

- Právě s odkazem na koncesionářské poplatky má Rada za to, že účastník řízení je 
morálně odpovědný vůči divácké veřejnosti za způsob svého hospodaření, přičemž 
divácká veřejnost má ze stejného principu právo, aby vysílání bylo v souladu se 
zákonem a nebylo nezbytné finanční prostředky užívat k úhradám sankcí, k jejichž 
uložení zavdal účastník řízení příčinu svým nezákonným postupem.  

 
 
Rozsah, typ a dosah závadného vysílání 

- Obsah vysílání byl zpravodajského charakteru. Předmět informování ve věci 
mezinárodní arbitráže lze považovat za celospolečensky významný.  

- Předmětné přípěvky zpravodajského, resp. publicistického, charakteru byly odvysílány 
v období 8. 7. – 20. 9. 2009, tedy poměrně v dlouhém časovém období. Lze tedy 
hodnotit, že zásah závadného vysílání byl velký a to zejména ve spojení s faktem, že 
informace byly odvysílány na více celoplošných programech tj. s územním pokrytím 
dle zákona alespoň 70% obyvatel ČR. 

 
Závažnost věci 

- Rada považuje vzhledem k charakteru spáchání jiného správního deliktu věc za méně 
závažnou. Toto kritérium mělo dle posouzení Rady na výši sankce největší vliv. 
 

Míra zavinění 
- Provozovatel televizního vysílání má právo vysílat programy svobodně a nezávisle. 

Do jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a jeho mezí. Vedle tohoto 
práva má provozovatel televizního vysílání povinnosti provozovat vysílání vlastním 
jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost a nést odpovědnost za obsah 
programů. 

- Účastník řízení je odpovědný za obsah příspěvků, jelikož je sám vyrábí. 
- Rada konstatovala, že účastník řízení tedy mohl a měl ovlivnit obsah předmětných 

příspěvků. 
- V daném případě si byl účastník řízení vědom, že byl již za typově shodné porušení 

zákona sankcionován. 
- Rada dospěla v této otázce k závěru, že ke správnímu deliktu došlo vědomě. 

 
Finanční prospěch 

- Finanční prospěch je v tomto případě dle názoru Rady irelevantní a jeho případná 
existence by v případě deliktu takovéto závažnosti neměla na výši sankce žádný vliv a 
proto k tomuto Rada nepřihlížela. 

  
 

1338-10



Rada tak na základě shromážděných podkladů dospěla k závěru, že provozovatel Česká 
televize výše uvedeným jednáním porušil svou povinnost podle § 31 odst. 3 zákona č. 
231/2001 Sb., čímž se dopustil správního deliktu podle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 
231/2001 Sb., a uložila pokutu 50 000,- Kč ve výši 2 % horní zákonné sazby. 
 
Náhrada nákladů řízení: 
 
Vzhledem k tomu, že správní řízení vyvolal účastník řízení porušením své právní povinnosti, 
uložila mu Rada v souladu s ustanovením § 79 odst. 5 správního řádu a § 6 odst. 1 vyhlášky č. 
520/2005 Sb., povinnost uhradit paušální částku nákladů správního řízení ve výši 1.000,-Kč. 
 
 
Poučení: 
 
Proti tomuto rozhodnutí v souladu s ustanovením § 66 zákona č. 231/2001 Sb., lze podat 
žalobu k Městskému soudu v Praze ve lhůtě dvou měsíců od doručení písemného vyhotovení 
tohoto rozhodnutí. Podání žaloby má odkladný účinek. 
 
 
 
 

V Praze dne: 19.4.2011 JUDr. Kateřina Kalistová 
 předsedkyně Rady 
 pro rozhlasové a televizní vysílání 

1338-11


		2011-04-21T12:11:57+0200
	Praha
	JUDr. Kateřina Kalistová
	Podpis dokumentu




