
 

FTV Prima, spol. s r.o. 
Na žertvách 132/24 
18000 Praha 
 

 
Sp. zn./Ident.: 2013/885/DRD/FTV 
Č.j.: DRD/2071/2014 
Zasedání Rady č. 11 - 2014 / poř.č.: 45 

 

ROZHODNUTÍ 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci své 
působnosti dané § 5 písm. f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a 
o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.) a § 67 odst. 1 zákona č. 
500/2004 Sb., správního řádu, vydala dne 27. května 2014 
 

rozhodnutí:  
 
Rada ukládá provozovateli FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 24/132, 180 00 
Praha 8 – Libeň, pokutu dle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb. ve výši 100 000,- Kč pro 
porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť odvysíláním pořadu Zprávy FTV Prima, 
respektive reportáže Policejní razie ve vydavatelství Mladá fronta v Modřanech, dne 13. září 2013 od 
18.55 hodin na programu Prima, se dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a 
politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity, neboť předmětnou reportáží došlo 
k věcně nesprávnému a neověřenému informování o průběhu policejní razie v budovách 
vydavatelství Mladá fronta a.s., zejména pak uvedením informace, že razie probíhala rovněž v 
budově v pražských Modřanech, podpořené přímým vstupem reportéra z prostředí před touto 
budovou. 
 
Pokuta je splatná ve lhůtě 30 dnů ode dne právní moci tohoto rozhodnutí na účet č. 3754-
19223001/0710, vedený u České národní banky, variabilní symbol 2013885. 
 
Účastníkovi řízení se ukládá povinnost nahradit náklady řízení paušální částkou 1.000,- Kč podle § 
79 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, a § 6 odst. 1 vyhlášky č. 50/2005 Sb. na účet č. 
3711-19223001/0710 vedený u České národní banky, variabilní symbol 2013885. Náhrada nákladů 
řízení je splatná do pěti pracovních dnů ode dne doručení tohoto rozhodnutí. 

 
Odůvodnění:  
 
Společnost FTV Prima, spol. s r.o. (účastník řízení) je provozovatelem televizního vysílání programu Prima 
na základě licence ze dne 16. března 2010, sp.zn. 2010/68/KOZ/FTV, ve znění pozdějších změn. 
 
Účastník řízení odvysílal dne 13. září 2013 od 18:55 hodin na programu Prima zpravodajský pořad Zprávy 
FTV Prima, který obsahoval reportáž Policejní razie ve vydavatelství Mladá fronta v Modřanech. 
 
Rada na základě usnesení přijatého na 19. zasedání v roce 2013 (bod č. 15) požádala provozovatele FTV 
Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, o podání vysvětlení, 
z jakého důvodu a na základě jakých informací uvádí v reportáži Policejní razie ve vydavatelství Mladá 
fronta v Modřanech, vysílané dne 13. 9. 2013 v pořadu Zprávy FTV Prima od 18.55 hod., že zásah 
protikorupční policie probíhal v budově sídla vydavatelství Mladá fronta v Modřanech, pokud dle 
následného vyjádření mluvčí vydavatelství žádný policejní zásah v této budově neprobíhal. 

2071-1



 
Provozovatel vysílání odpověděl dopisem, který byl Radě doručen dne 11. prosince 2013 pod č.j. 
12619/2013 a ve kterém bylo uvedeno, že z reportáže bylo zřejmé, že v dané době byly dostupné jen kusé 
informace a že situace byla značně nepřehledná (policisté se objevili např. i před sídlem společnosti 
MAFRA a.s.). Redakce, když natáčela v Modřanech, vycházela zejména z informací od zaměstnanců a 
z okolnosti, že jak v Košířích, tak v Modřanech měli zaměstnanci volno z důvodu odstávky elektrického 
proudu. 
 
Rada se s provozovatelovým vysvětlením seznámila na svém 2. zasedání v roce 2014 (bod č. 14), přičemž 
na základě shromážděných podkladů dospěla k tomu, že zde jsou důvody k zahájení správního řízení. 
Proto se Rada rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o. správní řízení z moci úřední pro 
možné porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001, kterého se mohl dopustit odvysíláním pořadu Zprávy 
FTV Prima, respektive reportáže Policejní razie ve vydavatelství Mladá fronta v Modřanech, dne 13. září 
2013 od 18.55 hodin na programu Prima, neboť předmětnou reportáží došlo k věcně nesprávnému a 
neověřenému informování o průběhu policejní razie v budovách vydavatelství Mladá fronta a.s., zejména 
pak uvedením informace, že razie probíhala rovněž v budově v pražských Modřanech, podpořené přímým 
vstupem reportéra z prostředí před touto budovou. Tím se provozovatel vysílání mohl dopustit porušení 
povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity 
a vyváženosti.  
 

 
I. 

 
a) Zahájení správního řízení: 
 
Předmětná reportáž byla v celkovém vyznění zpracována tak, že informovala diváka o tom, že k policejní 
razii došlo přímo v souvislosti se společností Mladá fronta a.s. O tomto svědčí hned několik informačních 
sdělení, která byla divákovi prezentována: 

- moderátorské uvedení ze studia: Tak a teď pro vás máme informace k razii protikorupční policie ve 
vydavatelství Mladá fronta. Zatím bylo zadrženo devět lidí a provedeno čtrnáct domovních 
prohlídek. Ano, podezřením na daňovou trestnou činnost se detektivové zabývají už od loňského 
roku. Škoda má být vyšší než sedm set miliónů korun. 

- komentář reportéra po úvodním shrnutí toho, jakou trestnou činnost policisté sledovali: 
Vydavatelství mladá fronta zaměstnává přes pět set lidí a vydává například ekonomický deník E15 
nebo týdeník Euro. Vydavatelství také provozuje televizi Metropol TV. 

- pokračování komentáře: Policisté dnes byli i v pražských Košířích, kde je jedno ze sídel 
vydavatelství Mladá fronta. Zaměstnanci dostali dovolenou pod záminkou plánovaného výpadku 
elektřiny. 

- pokračování komentáře: A stejné to bylo v dalším sídle společnosti, a to v pražských Modřanech. 
- moderátorka ve studiu: Celá akce protikorupční policie by měla probíhat ještě v těchto chvílích. A 

přímo před hlavním sídlem vydavatelství v pražských Modřanech máme našeho reportéra 
Jaroslava Kasnara. Jardo, dobrý večer. Pověz nám, jak to tam teď vypadá, a zatkli někoho policisté 
přímo v budově? 

- reportér na stanovišti před sídlem vydavatelství Mladá fronta v Modřanech: Jak sami můžete vidět, 
tak tady přímo před vydavatelstvím v pražských Modřanech je už absolutní klid. Když policisté 
vcházeli do jednotlivých budov vydavatelství, tak je zajímaly hlavně listinné důkazy…Všech devět 
podezřelých prý bylo zatčeno mimo budovy jednotlivých vydavatelství. 

 
Reportáž tak podává pravdě neodpovídající informace, které neumožňují divákovi vytvořit si vlastní názor 
na danou problematiku. 
Tvůrci reportáže zpracovali reportáž tak, že ta divákovi poskytuje pouze jediný závěr, a to že protikorupční 
policie vyšetřuje osoby a dění přímo v předmětném vydavatelství, ačkoliv to pravdou nebylo. Tvůrci 
reportáže přímo informovali o razii ve vydavatelství, přičemž to podložili záběry na sídlo vydavatelství 
v Modřanech, od kterého dokonce následně vysílali živý vstup reportéra s tvrzením, že je v daném sídle už 
klid, tedy že už razie skončila. 
To, že se policie zabývá předmětným vydavatelstvím, bylo tedy divákovi na základě takovéhoto zpracování 
reportáže předloženo jako jednoznačný a holý fakt, přičemž v reportáži zaznělo, že je zde spekulace, že 

2071-2



celý zásah souvisí s majitelem vydavatelství. Skutečnost byla přitom obrácená. Zásah policie se týkal 
aktivit majitele daného vydavatelství a osob s ním spojených a skutečnost, že jde o záležitosti vydavatelství 
Mladá fronta, byla pouhou spekulací. Tvůrci reportáže tak poskytli divákům informace, které neodpovídali 
skutečnému stavu, a dokonce celou záležitost zcela obrátili, když za spekulace uváděli jediné oficiálně 
dostupné informace a za nosnou a danou skutečnost spekulace, které se tou dobou šířily.  
Tvůrci reportáže přitom vycházeli z jediného zdroje, kterým byli zaměstnanci předmětného vydavatelství a 
který byl zjevně neověřený. Na základě tohoto zdroje, z něhož zjistili, že je v budovách vydavatelství 
odstávka elektrického proudu a internetu a že mají zaměstnanci volno, dovodili tvůrci reportáže domněnku, 
která se stala základem předmětné reportáže, tedy že se vydavatelství Mladá fronta stala cílem policejního 
zásahu, a která byla zprostředkována divákovi jako informační sdělení. 
Tvůrci reportáže přitom divákovi zprostředkovali i tu informaci, že je daná odstávka pouhou záminkou pro 
volno zaměstnanců (Zaměstnanci dostali dovolenou pod záminkou plánovaného výpadku elektřiny.). Divák 
tak byl informován o tom, že volno zaměstnanců vydavatelství je zapříčiněno zcela jinými důvody, čímž 
bylo podpořeno celkové vyznění reportáže o razii zaměřené přímo proti vydavatelství. Tvůrci reportáže 
přitom měli oficiální informace o tom, že předmětná odstávka byla plánovaná a že s aktivitou policie nemá 
žádnou spojitost (živý vstup reportéra: Podle policie ale se mělo jednat o plánovanou odstávku a rozhodně 
tyto problémy s elektřinou nebyly součástí té dnešní razie.). 
 
Uvedl-li provozovatel ve svém vysvětlení, že reportáž vycházela právě z informací od zaměstnanců a ze 
skutečnosti, že jak v Košířích, tak v Modřanech měli zaměstnanci volno z důvodu odstávky elektrického 
proudu, pak tvůrci reportáže nejen vycházeli z jediného a neověřeného zdroje, ale také z informace, kterou 
měli oficiálními kruhy zpochybněnou. 
 
Rada proto dospěla k názoru, že odvysíláním pořadu Zprávy FTV Prima, resp. reportáže Policejní razie ve 
vydavatelství Mladá fronta v Modřanech, dne 13. září 2013 od 18:55 hodin na programu Prima mohl 
účastník řízení porušit povinnost provozovatele vysílání stanovenou v § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 
tedy zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická 
strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k 
jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. 
 
Písemné oznámení o zahájení správního řízení bylo provozovateli vysílání doručeno dne 11. února 2014 
pod č.j. 1217/2014 (DRD/374/2014). Ve smyslu ustanovení § 46 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., 
správního řádu (dále jen správní řád), bylo tímto správní řízení zahájeno. 
 
Součástí oznámení o zahájení správního řízení byla i informace, že zpracováním původní analýzy a úkony 
s tím souvisejícími byla pověřena Mgr. Vendula Hlavatá. Dalšími úkony byl následně pověřen JUDr. Jan 
Drdla, který bude zároveň shromažďovat podklady pro rozhodnutí v této věci, včetně přípravy dokazování. 
V obou případech se jedná o zaměstnance Úřadu Rady, kteří své úkoly a veškeré úkony prováděli, 
respektive budou provádět, podle pokynů vedení Úřadu Rady a se schválením vedení Úřadu Rady. 
Předmětní zaměstnanci nejsou v žádném poměru ke společnosti Mladá fronta a.s. 
Rozhodování je zákonem svěřeno Radě coby ústřednímu správnímu úřadu rozhodujícímu ve sboru (tzv. 
kolegiální orgán). 
 
V oznámení o zahájení správního řízení bylo také uvedeno, že dle ustanovení § 61 odst. 1 věty první 
zákona č. 231/2001 Sb. uloží Rada pokutu do jednoho roku ode dne, kdy se dozvěděla o porušení 
povinnosti, nejdéle však do 3 let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo. 
Subjektivní lhůta pro uložení pokuty začala běžet od okamžiku kompletního zpracování původní analýzy 
předmětného pořadu, na jejímž základě přijala Rada usnesení o žádosti o podání vysvětlení, tedy ode dne 
9. října 2013. 
 
Účastník řízení byl písemně poučen o svých právech v průběhu správního řízení a vyzván k vyjádření ve 
věci. 
 
b) Vyjádření účastníka řízení: 
 

2071-3



Účastník řízení nejprve zaslal Radě dopis ze dne 4. března 2014, který byl Radě doručen pod č.j. 
1823/2014 téhož dne. 
Účastník řízení v tomto dopise požádal Radu, aby v případě, že nedojde k zastavení předmětných 
správních řízení, toto správní řízení spojila v souladu s ustanovením § 140 zákona č. 500/2004 Sb., 
správní řád, se správním řízením, které Rada zahájila na svém 19. zasedání dne 15. října 2013 v rámci 
bodu č. 15 (sp.zn. 2013/886/DRD/FTV; správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 
zákona č. 231/2001, kterého se mohl účastník řízení FTV Prima, spol. s r.o. dopustit odvysíláním pořadu 
Zprávy FTV Prima, respektive reportáže Velká policejní razie v sídle vydavatelství Mladá fronta, dne 16. 
září 2013 od 18.55 hodin na programu Prima, neboť redaktor v této reportáži vyvozuje vlastní závěry, tedy 
že policejní zásah ze dne 13. 9. 2013 souvisel s činností nebo osobami z vydavatelství Mladá fronta, a to 
na základě nepotvrzených anonymních výpovědí a domněnek. Svá tvrzení dokládá spekulacemi 
anonymních osob. Provozovatel se tak odchýlil od zásad objektivity a vyváženosti.), neboť tato řízení mají 
stejný předmět (informování o policejním zásahu provedeném dne 13. září 2013). 
 
Účastník řízení se následně k zahájenému správnímu řízení vyjádřil dopisem ze dne 12. března 2014, 
který byl Radě doručen pod č.j. 2041/2014 téhož dne. 
  
Účastník v tomto vyjádření uvedl následující: 

- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/13/EU počítá jako s vhodným prostředkem 
nápravy neobjektivního obsahu vysílání s právem uveřejnění odpovědi, které je zakotveno mimo 
jiné v ustanovení § 35 a násl. zákona č. 231/2001 Sb. 
Přístup na trh televizního vysílání je v České republice liberalizován. Pluralita názorů je zajištěna 
mnohostí subjektů a existencí vysílání veřejné služby. Objektivita a vyváženost není 
veřejnoprávně regulována u audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání konkurujících 
televiznímu vysílání, ani u jiných médií. 
Vzhledem k těmto změněným podmínkám v oblasti televizního vysílání a k ústavnímu rámci věci 
je ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. (se značně omezeným opodstatněním po 
digitalizaci televizního vysílání) nutno vykládat maximálně restriktivně. 
Z chráněných statků uvedených v čl. 17 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, které mají 
přednost před svobodou projevu, mohla být hypoteticky dotčena pouze práva druhých, respektive 
právo na dobrou pověst společnosti Mladá fronta a.s. Věc je tedy soukromoprávního charakteru 
(spor provozovatele vysílání a společnosti Mladá fronta a.s.). O tomto sporu je vedeno občanské 
soudní řízení u Městského soudu v Praze. Správní trestání tak není nezbytné. 
 

- Rada volí protiústavní rozšiřující výklad ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. a měla 
by vycházet z celku vysílání, ne z izolované reportáže.  
Dne 16. září 2013 byla odvysílána pravdivá interpretace tvrzení policie, že se zásah rozhodně 
netýkal činnosti vydavatelství Mladá (fronta) a ani její žurnalistické činnosti. Kromě toho byl 
poskytnut prostor pro vyjádření se společnosti Mladá fronta a.s. (účastník řízení navrhnul důkaz 
záznamem reportáže ze dne 16. září 2013), který dokazuje, že reportér měl na mysli souvislost 
policejního zásahu s personálním substrátem Mladé fronty a.s., nikoliv s její činností. 
Z reportáže ze dne 14. března 2013 (navržen důkaz touto reportáží) je zřejmé, že sama Mladá 
fronta a.s. neměla jasno, zda zásah policie souvisí s jejím personálním substrátem, a to ani den 
po odvysílání reportáže, ohledně jejíhož odvysílání se řízení vede. Účastník řízení uvedl přepis 
pasáže dané reportáže, v němž zvýraznil projev mluvčí Mladé fronty a.s. („Budova vydavatelství 
Mladá fronta v Modřanech je zpřístupněna a žádný policejní zásah zde neprobíhal“), následnou 
otázku redaktora [„Máte informace o tom, jestli třeba někdo, kdo nějak souvisí s vydavatelstvím 
Mladá (fronta) je mezi těmi devíti zadrženými? Nevíte, jestli třeba někdo nepřijde do práce?“] a 
reakci mluvčí („Nemám žádné další informace. Nemám žádné další informace.“). 
K problematice, kde policejní zásah probíhal, bylo uvedeno, že probíhal v prostorách užívaných 
Mladou frontou a.s. Účastník žádá o sdělení, zda Rada tvrdí něco jiného a z čeho přitom vychází. 
Vyjádří se až k této informaci. 
Zda zásah probíhal i v Modřanech je pro věc zcela nepodstatné. Na pravou míru toto bylo 
uvedeno v reportáži ze dne 14. září 2013 (opět navrženo jako důkaz její zhlédnutí). 
Žádná obecná zákonná povinnosti ověřovat informace neexistuje. Přesto byly odvysílané 
informace ověřené, když bylo čerpáno z více zdrojů (policie, vedení a zaměstnanci vydavatelství 
a zaměstnanci televize Metropol). Účastník žádá Radu o sdělení, jaké informace byly neověřené 

2071-4



a z čeho je tak dovozováno, poté se k tomu vyjádří. Tvrzení, že účastník řízení vycházel 
z jediného zdroje (zaměstnanci vydavatelství), je nepravdivé a vnitřně rozporné. 
Informace, že zaměstnanci dostali volno pod záminkou plánovaného výpadku elektřiny, je 
pravdivá (uvedeno pod citací této informace z dané reportáže). Že v Modřanech nebyly podle 
policie výpadky proudu součástí razie, v reportáži zaznělo (uvedena zvýrazněná citace 
z reportáže). 
 

- Odvysílání předmětné reportáže nemá souvislost s žádným předchozím upozorněním podle § 59 
zákona č. 231/2001 Sb., ani s upozorněním uvedeným a přiloženým k oznámení o zahájení 
správního řízení. To se týkalo typově zcela jiného problému, je starší než nejdelší z promlčecích 
lhůt a bylo vydáno v rozporu se zákonem. 
Tato absence předchozího upozornění způsobuje nemožnost vést správní řízení, které musí být 
zastaveno. 
 

- Účastník řízení je přesvědčen, že zákon neporušil a jeho jednání není trestné. Přesto požádal o 
sdělení, z jakých podkladů bude Rada vycházet a co z nich bude vyplývat jako relevantní 
(zejména ve vztahu ke kritériím o výši uložené pokuty). 
 

- Účastník požádal o prověření, zda osoby Mgr. Vendula Hlavatá a JUDr. Jan Drdla nejsou 
v nějakém poměru k Mladé frontě a.s. Tvrzení Mladé fronty a.s. z její stížnosti jsou prezentována 
jako fakta, reálný obsah reportáže je prezentován mimo kontext, významově zkreslován a 
dezinterpretován. 
 

- Provozovatel vysílání poukázal na své právo vyplývající z ustanovení § 36 odst. 6 správního 
řádu, tedy aby byl před rozhodnutím ve věci seznámen s podklady rozhodnutí a aby mu byla 
poskytnuta možnost se k nim vyjádřit. Zároveň požádal, aby mu byl po shromáždění podkladů 
pro rozhodnutí zaslán koncept výrokové části a odůvodnění rozhodnutí. 
Účastník řízení se nevzdal práva účasti na dokazování. 
 
 

c) následný průběh správního řízení: 
 
Na svém 5. zasedání dne 4. března 2014 provedla Rada důkaz zhlédnutím záznamu předmětné reportáže 
Policejní razie ve vydavatelství Mladá fronta v Modřanech, odvysílané v rámci pořadu Zprávy FTV Prima ze 
dne 13. září 2013 od 18.55 hodin na programu Prima. 
Účastník řízení byl na tomto dokazování přítomen na základě oznámení ze strany Rady (DRD/652/2014), 
přičemž byl poučen, že dokazování nenahrazuje ústní jednání a jeho předmětem není vyjádření se 
účastníka ve věci. 
Účastník do protokolu o provedení důkazu uvedl, že žádá o spojení tohoto správního řízení se správním 
řízením sp.zn. 2013/886/DRD/FTV, a odkázal na dopis, který byl Radě doručen téhož dne (viz výše). 
 
Rada v rámci správního řízení požádala dopisem č.j. DRD/912/2014 Asociaci televizních organizací (dále 
jen ATO) o sdělení údajů o sledovanosti předmětného pořadu, respektive reportáže. 
ATO na toto zareagovalo dopisem ze dne 25. března 2014, který byl Radě doručen pod č.j. 2335/2014 dne 
25. března 2014 a v němž byla Rada informována, že ze strany účastníka řízení (provozovatele vysílání) 
nedošlo k udělení souhlasu se sdělením vyžádaných údajů. 
 
Na svém 6. zasedání dne 18. března 2014 se Rada seznámila s žádostí účastníka řízení ze dne 4. března 
2014, kterou tento provozovatel žádal o spojení správních řízení sp. zn. 2013/885/DRD/FTV a sp. zn. 
2013/886/DRD/FTV podle ustanovení § 140 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb. Rada zároveň přijala 
usnesení, kterým této žádosti nevyhověla. 
Rada byla k tomuto vedena zejména tím, že se neztotožnila s argumentací účastníka řízení, že by se daná 
správní řízení týkala stejného předmětu řízení. Dle názoru Rady je předmětem řízení jednotlivý skutek, 
který se stal a který byl vymezen v oznámení o zahájení správního řízení. V těchto konkrétních případech 
tak nelze předmět řízení pouze omezit na to, že jde v obou případech o otázku informování o událostech 
ze dne 13. září 2013, neboť je nutné pamatovat také na to, že se v každém z daných případů jednalo o 
samostatnou reportáž (jedna ze dne 13. září 2013 a druhá ze dne 16. září 2013), tedy o samostatný 

2071-5



mediální obsah se samostatnými prvky, které mohly porušit zákon č. 231/2001 Sb. Pokaždé se jedná o 
jinak vymezený skutek, o jiné jednání provozovatele vysílání, tedy o odlišné předměty odlišných správních 
řízení. Rada se navíc zabývala zákonem vzpomenuté překážce, podle které spojení správních řízení nesmí 
bránit povaha věci či účel řízení. Rada se zejména zaměřila na specifický institut podle zákona č. 231/2001 
Sb., a to na institut předchozího upozornění na porušení zákona podle ustanovení § 59 zákona č. 
231/2001 Sb. Jestliže má Rada při rozhodování o možném porušení zákona povinnost posuzovat také, zda 
zde byla splněna podmínka, že byl provozovatel vysílání dříve dostatečně informován o tom, že určitými 
prvky dochází k porušení zákona, pak musí posuzovat prvky v dané konkrétní reportáži a jejich obdobnost 
s prvky již dříve vytýkanými. Takovýto postup by byl v případě spojení správních řízení značně ztížen, až 
znemožněn, neboť nelze nebrat v úvahu, že každá z reportáží, pro něž byla daná správní řízení zahájena, 
mohla obsahovat zcela jiné závadné prvky. Při spojení daných správních řízení by tak bylo nemožné 
posuzovat ty které závadné prvky, které se v každé dané reportáži objevily, a jejich obdobnosti s dřívějšími 
upozorněními na porušení zákona. 
Předmětná usnesení byla následně dne 20. března 2014 spolu s materiálem, se kterým se Rada seznámila 
v rámci předmětného bodu, založena (poznamenána) ve správních spisech, kterých se týkají (v souladu s 
ustanovením § 76 a § 140 zákona č. 500/2004 Sb.), o čemž byl účastník řízení vyrozuměn dopisem č.j. 
DRD/1049/2014, který mu byl doručen dne 27. března 2014. 
 
Dne 7. dubna 2014 byl účastníku řízení doručen dopis ze dne 3. dubna 2014 (č.j. DRD/1197/2014), kterým 
mu Rada oznámila, že je připravena ve věci rozhodnout a že tedy ukončila shromažďování podkladů pro 
rozhodnutí ve věci. Zároveň Rada stanovila lhůtu pro vyjádření se účastníka k těmto podkladům a ke 
způsobu jejich zjištění. 
V tomto oznámení zareagovala Rada také na dotaz účastníka řízení, jaké osoby se podílely na sbírání 
podkladů a na dalších úkonech spojených se správním řízením. Rada připomněla, že o tomto informovala 
již v oznámení o zahájení řízení, kde bylo také uvedeno, že tyto osoby nejsou v žádném poměru ke 
společnosti Mladá fronta a.s. Vedle toho Rada sdělila účastníkovi, že zveřejňování konceptu rozhodnutí, 
který účastník požadoval, je speciálním institutem pro správní řízení s velkým počtem účastníků a že není 
nezbytné takto postupovat v tomto případě. 
 
Dne 4. dubna 2014 byl Radě pod č.j. 2719/2014 doručen dopis z téhož dne, v němž účastník řízení 
poukázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu č.j. 6 As 31/2012, z jehož argumentace dovodil a 
namítal absenci předchozího upozornění v této věci. 
Účastník řízení dále oznámil, že problematiku informování v dané reportáži projednal se samotnou Mladou 
frontou a.s. a že tato společnost na základě tohoto pokládá za podstatné, že v reportážích zaznělo její 
stanovisko a stanovisko Policie ČR, že policejní zásah s její činností nesouvisel, a že dospěla 
k přesvědčení, že k nepodstatným nepřesnostem, které se v reportážích objevily, vedly na straně 
účastníka řízení standardní novinářské postupy. Účastník řízení navrhnul důkaz vyjádřením společnosti 
Mladá fronta a.s., které tato společnost Radě údajně zaslala. 
 
Dne 10. dubna 2014 provedl pověřený zaměstnanec účastníka řízení nahlížení do správního spisu 
vedeného v této věci a seznámil se s Radou nashromážděnými podklady pro rozhodnutí. 
 
Dne 28. dubna 2014 byl Radě pod č.j. 3346/2014 doručen dopis, respektive žádost účastníka řízení z 
téhož dne, kterou tento provozovatel opětovně žádal, pokud nedojde k zastavení daných správních řízení, 
o spojení správních řízení sp. zn. 2013/885/DRD/FTV a sp. zn. 2013/886/DRD/FTV podle ustanovení § 
140 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb. 
Účastník řízení argumentoval za užití zásady trestního řízení, kdy se o všech útocích pokračujícího 
trestného činu koná společné řízení, aby totéž jednání (či více souvisejících jednání) nebylo postiženo 
větším množstvím trestů. Účastník zároveň obecně zpochybnil úvahu Rady o tom, že je v případě 
odvysílání každé reportáže nezbytné důkladně posoudit vztah tohoto k předchozímu upozornění podle 
zákona č. 231/2001 Sb. (uvedeno pouze, že takovéto tvrzení není pravdivé). 
 
Dne 28. dubna 2014 bylo Radě pod č.j. 3347/2014 doručeno také doplnění vyjádření účastníka řízení, 
v němž uvedl, že mu stále nejsou známy základní informace nutné pro přípravu obrany, zejména pak 
tvrzení Rady ohledně otázky viny a podmínky trestnosti, kterou je předchozí upozornění, a ohledně kritérií 
pro stanovení výše sankce. Účastník řízení namítal, že o tyto informace několikrát žádal, ale že žádné 
neobdržel, což mu znemožňuje se vyjádřit. Účastník řízení dovozoval své právo na koncept výrokové části 

2071-6



a odůvodnění rozhodnutí z ustanovení § 36 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb. a tvrdil, že je takovýto koncept 
nutnou součástí výzvy k vyjádření se k podkladům pro rozhodnutí nehledě na počet účastníků řízení. 
Účastník řízení opětovně připomněl vyjádření se Mladé fronty a.s., které navrhoval jako důkaz listinou (viz 
výše). 
Účastník řízení opětovně připomněl rozsudek Nejvyššího správního soudu č.j. 6 As 31/2012 ve vztahu 
k otázce předchozího upozornění a požádal o sdělení, zda Rada tuto jeho argumentaci přijímá, nebo proč 
ji nepřijímá. Účastník řízení si vyhrazoval právo se k této otázce vyjádřit podrobněji. 
 
Až dne 30. dubna 2014 bylo Radě pod č.j. 3411/2014 doručeno vyjádření společnosti Mladá fronta a.s., 
jehož obsahem argumentoval účastník řízení už v dopise doručeném Radě dne 4. dubna 2014. 
Tento dopis Mladé fronty a.s. ze dne 16. dubna 2014 obsahoval poděkování za reakci na podnět, který 
Mladá fronta a.s. Radě zaslala, a vyjádření znalosti této společnosti o tom, že Rada vede správní řízení 
z moci úřední. Přesto Mladá fronta a.s. napsala, že v návaznosti na podání podnětu se na ni obrátil 
provozovatel vysílání (účastník řízení) a podrobně ji seznámil se všemi natočenými materiály k danému 
tématu a s jeho novinářskými postupy. Po tomto podrobném vysvětlení a po následném jednání Mladé 
fronty a.s. a provozovatele vysílání došlo mezi těmito stranami k ukončení sporu. Mladá fronta a.s. uvedla, 
že v reportážích zaznělo její stanovisko a stanovisko policie, že zásah s činností Mladé fronty, a.s. 
nesouvisel. Mladá fronta a.s. uvedla, že dospěla k závěru, že k nepřesnostem, které byly v Reportážích 
prezentovány, vedly standardní novinářské postupy. Ani tyto postupy bohužel nemohou vždy vést ke zcela 
přesným závěrům. Mladá fronta a.s. doplnila, že jí provozovatel vysílání dostatečně vysvětlil svůj postup 
předcházející vytvoření a odvysílání Reportáží a že toto považuje za dostatečné a netrvá na dalším 
projednání jejího podnětu Radou. 
 
Byť bylo toto vyjádření Mladé fronty a.s. sepsáno a doručeno Radě až po ukončení sbírání podkladů pro 
rozhodnutí a až poté, co účastník řízení jeho obsahem argumentoval a byl s ním tedy prokazatelně 
seznámen, vložila jej Rada do vedeného správního spisu jako podklad a zaslala účastníkovi řízení nové 
oznámení, že je připravena ve věci rozhodnout a že nově ukončila shromažďování podkladů pro 
rozhodnutí ve věci. Zároveň Rada stanovila lhůtu pro vyjádření se účastníka k těmto podkladům a ke 
způsobu jejich zjištění (oznámení ze dne 2. května 2014; účastníku řízení doručeno dne 5. května 2014 
pod č.j. DRD/1548/2014). 
Rada zároveň sdělila účastníku řízení, že se s jeho námitkami a žádostmi vypořádá v rámci rozhodování 
ve věci, kdy dojde k posouzení veškerých shromážděných podkladů pro rozhodnutí. Rada dodala, že 
meritorní rozhodnutí ve věci bude obsahovat řádné odůvodnění včetně popisu správního uvážení Rady. 
Přílohou tohoto oznámení bylo do spisu nově doplněné vyjádření Mladé fronty a.s. (v oznámení označeno 
jako „sdělení společnosti Mladá fronta a.s. o dohodě s účastníkem řízení“). 
 
Na toto oznámení Rady zareagoval účastník řízení dopisem ze dne 12. května 2014, který byl Radě pod 
č.j. 3691/2014 doručen téhož dne. Účastník řízení uvedl, že mu není zřejmé, co z kterých shromážděných 
podkladů hodlá Rada dovodit, což mu brání v jeho vyjádření se. Účastník řízení namítal, že mu Rada stále 
nezaslala koncept výrokové části a odůvodnění rozhodnutí, a tázal se, zda mu toto bude zasláno, nebo 
zda tyto informace budou sděleny až ve správním rozhodnutí. K tomu účastník řízení připomněl 
jednoinstančnost správního řízení před Radou. 
Účastník řízení požádal, aby vyjádření společnosti Mladá fronta a.s. nebylo označováno jako „sdělení 
společnosti Mladá fronta a.s. o dohodě s účastníkem řízení“, protože se jedná o vyjádření k meritu věci a o 
sdělení, že tato společnost netrvá na projednání jejího podnětu. Účastník opět připomněl, že tuto listinu 
navrhnul jako důkaz a požádal o sdělení, zda a kdy k jeho provedení dojde. 
 
Rada se předmětnou věcí zabývala na svém 11. zasedání dne 27. května 2014 pod bodem č. 45. 
 
Na tomto zasedání se prvně Rada zabývala opakovanou žádostí účastníka řízení o spojení tohoto 
správního řízení se správním řízením sp.zn. 2013/886/DRD/FTV v případě, že nedojde k zastavení těchto 
správních řízení. 
Rada v souvislosti s tímto přijala následující usnesení, která jsou spolu s materiálem z předmětného 
zasedání Rady založena (poznamenána) ve správních spisech, kterých se týkají (v souladu s ustanovením 
§ 76 a § 140 zákona č. 500/2004 Sb.): 
Rada se seznámila s opětovnou žádostí provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na 
Žertvách 24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, ze dne 28. dubna 2014, kterou tento provozovatel žádal o 

2071-7



spojení správních řízení sp. zn. 2013/885/DRD/FTV a sp. zn. 2013/886/DRD/FTV podle ustanovení § 140 
odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb. 
a 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) na základě ustanovení § 5 písm. a) zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném 
znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.) a podle ustanovení § 76 a ustanovení § 140 zákona č. 500/2004 
Sb., správního řádu, v platném znění (dále jen zákon č. 500/2004 Sb.) vydala dne 27. května 2014 toto 
usnesení: Rada nevyhovuje žádosti provozovatele FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na 
Žertvách 24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, ze dne 28. dubna 2014, kterou tento provozovatel žádal o 
spojení správních řízení sp. zn. 2013/885/DRD/FTV a sp. zn. 2013/886/DRD/FTV podle ustanovení § 140 
odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb. 
Rada setrvala při svých původních závěrech, které ji již dříve vedli k nespojení těchto správních řízení. 
Účastník řízení ve své opětovné žádosti neuvedl, proč by tyto závěry Rady měly být nepravdivé. Pouze 
jejich pravdivost zpochybnil, aniž by k tomuto uvedl jakoukoliv argumentaci. Radě nebylo proto zřejmé, 
proč účastník nesouhlasí s úvahou Rady o tom, že je nezbytné posuzovat obě reportáže zvlášť jako 
odlišné mediální obsahy, kterými mohlo dojít pokaždé k jinému vlivu na informovanost veřejnosti a u 
kterých může být pokaždé jiná přiléhavost k předchozím upozorněním na porušení zákona dle § 59 
zákona č. 231/2001 Sb. Nebylo zřejmé, proč účastník nesouhlasí s tím, že se Rada chce zabývat každou 
reportáží co nejpodrobněji, aby mohla posoudit veškeré okolnosti v té které konkrétní věci. 
Účastník řízení se snažil připodobnit tuto situaci k pokračujícímu trestnému činu, nicméně zapomněl na 
specifika televizního zpravodajství, kdy je chráněna informovanost veřejnosti a kdy jedna odvysílaná 
reportáž nemusí mít stejný vliv jako reportáž odvysílaná později, byť na stejné téma. Cílem každé 
zpravodajské reportáže je zprostředkovat divákům (veřejnosti) informace o aktuálním dění, přičemž při 
posuzování objektivního a vyváženého zpracování takovéto reportáže se hodnotí, jak bylo s aktuálními 
informacemi naloženo právě při jejich zpracování a poskytnutí divákům, jak bylo skutečné dění divákům 
zprostředkováno, zda ve své reálné podobě, či v podobě pozměněné, a to až do vyznění, které realitě 
vůbec neodpovídá, což jde proti samotnému účelu zpravodajství. Tvrzení účastníka, že série reportáží byla 
pokračováním, neboť zde byl jednotící záměr průběžně informovat o dění ohledně daného policejního 
zásahu, je tak neaplikovatelné, neboť každá reportáž byla natočena jako reakce na nově se objevující 
skutečnosti. Toto tvrzení účastníka pak selhává zejména v případě právě první reportáže o daném zásahu, 
pro jejíž odvysílání je vedeno toto správní řízení, neboť u té lze předpokládat, že nebyla natočena se 
záměrem odstartovat sérii reportáží, ale se záměrem rychle a aktuálně reagovat na policejní zásah, ke 
kterému došlo a o němž se tvůrci reportáže dozvěděli. 
Proto Rada se záměrem posoudit každou odvysílanou reportáž a její soulad se zákonem č. 231/2001 Sb. 
podrobně daná správní řízení nespojila. 
Pro úplnost k tomuto Rada dodává, že správní řízení sp.zn. 2013/886/DRD/FTV bylo po odborném a 
kompletním posouzení dané věci Radou zastaveno, což dokládá individuální přístup Rady ke každé 
řešené věci, kdy jsou v každé věci podrobně posuzovány a hodnoceny podklady k ní se vztahující. Každý 
samostatný mediální obsah, který je odvysílán, respektive jeho dopad na informovanost veřejnosti, je 
podrobně zvážen. 
 
Na 11. zasedání v roce 2014 také provedla Rada dle § 51 a 53 správního řádu a v souladu s judikaturou 
(výkladem) Nejvyššího správního soudu, konkrétně pak v souladu s rozsudkem ze dne 13. března 2013, 
č.j. 1 As 157/2012 – 40, důkaz listinou, a to konkrétně dopisem od společnosti Mladá fronta a.s. ze dne 16. 
dubna 2014, „Věc: Vyjádření k dopisu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání ze dne 15.10.2013“, který 
byl Radě doručen dne 30. dubna 2014 pod č.j. 3411/2014. 
 
Následně na tom samém zasedání přistoupila Rada k rozhodování ve věci samé. 
 

 
II. 

 
Rada má za prokázané, že došlo k odvysílání zpravodajského pořadu Zprávy FTV Prima dne 13. září 
2013 od 18:55 hodin na programu Prima, respektive k odvysílání v něm obsažené reportáže 
Policejní razie ve vydavatelství Mladá fronta v Modřanech.  
 
S námitkami a návrhy účastníka se Rada vypořádala následovně: 

2071-8



 
- Účastník ve svém vyjádření operuje s odkazy na úpravu uveřejnění odpovědi (Směrnice Rady 

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/13/EU a ustanovení § 35 a násl. zákona č. 
231/2001 Sb.) coby prostředku nápravy neobjektivního obsahu vysílání. 
K tomu je však nutné uvést, že tímto prostředkem není chráněna veřejnost proti neobjektivnímu 
vysílání (informování), ale ten, kdo se cítí být daným vysíláním poškozen na svých soukromých 
právech (viz § 35 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb.: …sdělení obsahující skutkové tvrzení, které se 
dotýká cti, důstojnosti nebo soukromí určité fyzické osoby anebo jména nebo dobré pověsti určité 
právnické osoby…). Regulace Rady a ani konkrétně tato věc (toto správní řízení) však tuto 
otázku neřeší. Rada v této věci (a nikdy při své činnosti) nevystupuje jako ochránce soukromých 
práv konkrétního subjektu, ale jako veřejnoprávní orgán, kterému byla svěřena regulace obsahu 
televizního vysílání, respektive dohled nad dodržováním oblasti veřejného práva. 
 
Provozovatel vysílání se mýlí při svém hodnocení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 
Sb., když uvádí, že to nechrání žádný zájem uvedený v Listině základních práv a svobod a že je 
po digitalizaci vysílání jen velmi málo opodstatněné. V této souvislosti lze jistě odkázat na 
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. srpna 2012, č.j. 6 Aps 3/2012 – 57, ve kterém 
je i s odkazem na předchozí judikaturu uvedeno, že svoboda projevu může být omezena 
s ohledem na práva a svobody jiných, především ve vztahu k fungování politického života, tedy 
ve vztahu k veřejnému dění a informování o něm, a že televizní, respektive rozhlasové 
zpravodajství je stále nejsnáze dostupným zdrojem informací pro širokou veřejnost a že televize 
je stále médiem oslovujícím potenciálně stále nejširší okruh veřejnosti. Ochranu objektivity a 
vyváženosti televizního zpravodajství je tak podle Nejvyššího správního soudu i podle názoru 
Rady stále nutné chránit, a to i v dnešní době, kterou účastník řízení označil jako dobu 
liberalizovaného přístupu na trh televizního vysílání, a při existenci audiovizuálních mediálních 
služeb na vyžádání a dalších médií (rozsudek č.j. 6 Aps 3/2012 – 57 pochází z doby, kdy už 
veškerá tato mediální rozmanitost, které se provozovatel dovolává, existovala, a přesto se 
Nejvyšší správní soud vyslovil pro regulaci ve vztahu k protřebě zajistit objektivní a vyvážené 
televizní zpravodajství). 
 
Účastník se mýlí, že z chráněných statků upřednostněných Listinou základních práv a svobod 
před svobodou projevu (čl. 17 odst. 4) mohou být v případě odvysílání takovéto reportáže 
dotčena pouze práva druhých v podobě práva na dobrou pověst Mladé fronty a.s., což z tohoto 
problému dělá soukromoprávní spor. 
Účastník zde zcela opomíjí jedno ze základních práv druhých, a to právo na informace, které je 
stejně jako svoboda projevu upraveno v čl. 17 Listiny základních práv a svobod. Právem na 
informace není přitom myšleno pouze právo veřejnosti na informace ze strany státních orgánů a 
orgánů územní samosprávy, o němž hovoří čl. 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod a 
které je upraveno zejména zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Právo 
na informace, jak je upraveno v čl. 17 odst. 1 Listiny základních práv a svobod je právo každého 
z široké veřejnosti být informován o aktuálním a pokud možno veškerém dění, aby takovýto 
jedinec mohl ve společnosti vůbec existovat. Přičemž k naplnění tohoto účelu (možnost jedince 
mít povědomí o dění a o chodu společnosti) je nezbytné, aby informace jedinci poskytované 
odráželi pravdu a reálno, protože pozměněné, matoucí, manipulující apod. informace jedinci 
k jeho existenci ve společnosti nenapomáhají, ale naopak mu škodí, neboť jeho představy o dění 
a společnosti jsou pak zcela odlišné. 
A s tím souvisí i povinnosti provozovatelů televizního vysílání při tvorbě zpravodajství a 
publicistiky jako hlavních informačních zdrojů veřejnosti (k řečenému opět viz rozsudek 
Nejvyššího správního soudu č.j. 6 Aps 3/2012 – 57). Princip objektivního a vyváženého 
informování je ostatně právní teorií považován sám o sobě za chráněný Listinou základních práv 
a svobod a vyvozený přímo z čl. 17 tohoto významného dokumentu, a to v souladu s článkem 4 
odst. 4 Listiny. (…) Zejména princip pravdivého a objektivního zpravodajství staví média do role 
jakýchsi vedlejších adresátů práva na informace. (MORAVEC, O. Svoboda médií v kolizi s právy 
třetích osob. Brno, 2006. 140 s. Rigorózní práce. Masarykova univerzita v Brně, Právnická 
fakulta, Katedra ústavního práva a politologie. S. 25 a 26.) 
A právě ochrana objektivního a vyváženého informování veřejnosti je poskytována zákonem č. 
231/2001 Sb. a povinnostmi v něm stanovenými, nad jejichž dodržování dohlíží právě Rada. 

2071-9



Není tedy pravdou, že zahájené správní řízení není nezbytné, neboť správní řízení zahájené 
Radou nesleduje soukromoprávní ochranu, respektive ochranu dobré pověsti či jména Mladé 
fronty a.s., ale ochranu zájmu veřejnosti na objektivní informace. Jinak řečeno, Rada neposuzuje, 
zda v dané reportáži bylo ublíženo Mladé frontě a.s., Rada posuzuje, zda daná reportáž 
neublížila veřejnosti respektive divákům, kteří mají také svá práva, která však provozovatel ve 
svých námitkách zcela opomíjí. 
  

- Výše uvedené lze využít i ve vztahu k další účastníkově námitce o tom, že Rada volí rozšiřující a 
protiústavní výklad ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. Rada při svém výkladu 
daného ustanovení vychází ze svého odborného rozhodování (Rada je odborným nezávislým 
ústředním správním orgánem), ze znalosti odborných textů a z bohaté judikatury zejména 
správních soudů. I na základě tohoto je Radě zřejmé, že dle odborné literatury lze pak zásadou 
objektivity rozumět znak zpravodajství, „které se pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně 
oddělit zprávu od komentáře“. Ústřední charakteristikou takového postupu je „zásadní ověřování 
pravdivosti výpovědí“. Zásada objektivity předpokládá referování bez emocí a používání 
neutrálních výrazů (Michael Kunczik: Základy masové komunikace, Karolinum, Praha, 1995, s. 
111). Pojem objektivita tedy v sobě zahrnuje hned několik aspektů, z nichž za rozhodné považuje 
Nejvyšší správní soud správnost (či přesnost), tzn. že zpráva odpovídá skutečnosti, 
transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři do 
zprávy nevkládají svá vlastní hodnocení. (Rozsudek Nejvyššího správního soudu č.j. 3 As 
6/2010). Rada se tak s odkazem ke všemu výše řečenému nedopouští žádného rozšiřujícího či 
protiústavního výkladu daného ustanovení, když provozovateli vysílání vytýká, že předmětnou 
reportáží došlo k věcně nesprávnému a neověřenému informování o průběhu policejní razie v 
budovách vydavatelství Mladá fronta a.s., zejména pak uvedením informace, že razie probíhala 
rovněž v budově v pražských Modřanech, podpořené přímým vstupem reportéra z prostředí před 
touto budovou. Rada naopak upozornila na jasné problémy dané reportáže, které způsobují 
rozpor s povinností objektivního informování (viz výklad Nejvyššího správního soudu na základě 
odborné literatury). 
 
Co se týče toho, že by Rada neměla posuzovat jednu izolovanou reportáž, lze také odkázat na již 
výše uvedené, nicméně lze také doplnit, že žádná dodatečná reportáž účastníka řízení, byť je 
třeba již zcela v souladu se zákonem, nemůže zcela vyvinit účastníka řízení z odvysílání 
reportáže předchozí. Nelze totiž jednoznačně předpokládat, že všechny osoby, které viděly 
reportáž původní a byly věcně nesprávně informovány, viděly rovněž reportáž následnou. Ke 
snaze účastníka řízení napravit závadný stav v informování veřejnosti, který vyvolal první 
reportáží, odvysíláním následné reportáže může však být přihlédnuto v rámci rozhodování o výši 
pokuty. 
 
Z toho důvodu nejsou pro posouzení možného porušení zákona odvysíláním reportáže ze dne 
13. září 2013 rozhodné obsahy reportáží ze dne 14. září 2013 a 16. září 2013, na které účastník 
řízení odkázal. Reportáž, pro kterou je vedeno toto správní řízení, obsahovala své vlastní prvky, 
byla samostatným mediálním obsahem a působila na informování společnosti samostatně. 
 
Obsah následujících reportáží, jak již bylo řečeno, může být využit při rozhodování o výši pokuty, 
kde může být přihlédnuto k tomu, že veřejnost byla následně o daném problému informována 
vhodněji, nicméně není nezbytné provádět důkaz zhlédnutím těchto následných reportáží, jak 
navrhnul účastník řízení, neboť Rada jejich obsah zná z přepisů a analýzy, které byly součástí 
materiálu projednaného Radou na jejím 19. zasedání v roce 2013 (bod č. 15) a tvoří tedy obsah 
správního spisu (účastník řízení proti nim nevznesl žádnou námitku), s obsahem reportáže ze 
dne 16. září 2013 se Rada navíc seznámila v rámci dokazování zhlédnutím záznamu ve věci 
sp.zn. 2013/886/DRD/FTV a navíc, přepisy, které účastník řízení uvedl ve svém vyjádření, Rada 
nikterak nezpochybňuje. Není zde rozpor k obsahu reportáží, který účastník řízení ve svém 
vyjádření ocitoval. 
K otázce obsahu daných následných reportáží lze uvést snad jen toliko, že není zřejmé, proč 
účastník řízení dovozuje z odpovědi mluvčí Mladé fronty a.s. „Nemám žádné další informace. 
Nemám žádné další informace.“ bez dalšího to, že tato společnost sama neměla v dané otázce 

2071-10



jasno. Daná odpověď mluvčí vyjadřuje pouze to, že mluvčí není k tomuto informována, respektive 
že podobné informace poskytnout nechce. 
 
Účastník řízení namítal, že bylo uvedeno, že zásah probíhal v prostorách užívaných Mladou 
frontou a.s. a že zda zásah probíhal i v Modřanech je pro věc nepodstatné (na pravou míru toto 
uvedl v jedné z následujících reportáží). K tomuto lze však uvést, že je posuzována konkrétně 
reportáž Razie protikorupční policie ve vydavatelství Mladá fronta v Modřanech, odvysílaná 
v rámci pořadu Zprávy FTV Prima ze dne 13. září 2013 od 18.55 hodin na programu Prima. 
V této reportáži včetně jejího uvedení ze studia bylo doslova uvedeno „…máme informace k razii 
protikorupční policie ve vydavatelství Mladá fronta.“, „Policisté dnes byli i v pražských Košířích, 
kde je jedno ze sídel vydavatelství Mladá fronta…“, „A stejné to bylo v dalším sídle společnosti, a 
to v pražských Modřanech.“, „Jak sami vidíte, tak tady před vydavatelstvím v pražských 
Modřanech je už absolutní klid. Když policisté vcházeli do jednotlivých budov vydavatelství,…“ 
Z toho je patrné, že reportáž již ve svém názvu uváděla nesprávné místo, a že využitým 
výrazivem spojovala protikorupční zásah a tedy i problematiku daňových úniků se sídly daného 
vydavatelství, tedy s vydavatelstvím samotným. Námitky účastníka řízení tak nemohou obstát, 
neboť je zřejmé, že reportáž informovala skutečně věcně nesprávně, když celou kauzu a policejní 
zásah předložila divákům jako problematiku spojenou s daným vydavatelstvím a s jeho sídly. 
Tento způsob informování veřejnosti, kdy jí jsou předkládány informace neodpovídající 
skutečnosti (zásah v Modřanech i v Košířích) nelze přehlédnout s obecným uvedením, že je 
nepodstatné, že bylo uvedeno, že zásah probíhá i v Modřanech. Zásah v Modřanech byl totiž 
nosnou informací, kterou daná reportáž nesprávně předložila a vystavěla na ní pravdě 
neodpovídající informaci, že dané vydavatelství má problémy s policií kvůli daňovým odpočtům. 
 
K námitce účastníka řízení, že neexistuje žádná povinnost plynoucí ze zákona ověřovat si 
informace lze uvést pouze toliko, že tato povinnost existuje a je obsažena v povinnosti poskytovat 
objektivní informace. Zde lze opětovně odkázat na judikaturu Nejvyššího správního soudu 
zastoupenou např. rozsudkem Nejvyššího správního soudu č.j. 3 As 6/2010. A pokud účastník 
uvádí, že vycházel z více zdrojů, pak ze samotné reportáže, pro jejíž odvysílání je vedeno toto 
správní řízení, je patrné, že tomu tak v jejím případě nebylo. Účastník řízení vyšel pouze 
z informací od zaměstnanců vydavatelství o tom, že jak v Košířích, tak v Modřanech měli 
zaměstnanci volno z důvodu odstávky elektrického proudu (to ostatně uvedl ve svém původním 
vysvětlení zaslaném Radě, z kterého Rada při rozhodování o zahájení správního řízení 
vycházela). V reportáži je zřejmé, že se její tvůrci ptali pouze náhodných zaměstnanců 
vydavatelství a že se s oficiálními zástupci vydavatelství nedokázali spojit. Na základě 
takovéhoto stavu si však tvůrci reportáže nemohou vytvořit svoji vlastní představu o dění a 
prezentovat ji jako zprávu zpravodajského charakteru, jako věcnou informaci o stavu. Nedostatek 
informací nemohou zpravodajci nahrazovat vlastními domněnkami a představami. Z obsahu 
reportáže je zřejmé, že ta se opírala pouze o výpovědi náhodných zaměstnanců, které následně 
interpretovali tvůrci reportáže, přičemž v záplavě svých pravdě neodpovídajících tvrzení nechal 
bez povšimnutí a bez jakékoliv reflexe zaznít informaci od policie, že daný zásah nesouvisí 
s žurnalistickou činností, aniž by se na základě tohoto pokusili zjistit, zda zásah vůbec souvisel 
s vydavatelstvím Mladá fronta a.s. Námitka provozovatele, že tvrzení Rady, že tvůrci reportáže 
vycházeli pouze z jediného zdroje (zaměstnanců), je nepravdivé, neobstojí. Stejně tak neobstojí, 
že je toto tvrzení Rady vnitřně rozporné. Účastník řízení toto nikterak nevyargumentoval, 
nicméně Rada k tomuto uvádí, že zaměstnance je nezbytné v tomto případě považovat za jediný 
zdroj, byť jich mohla být skupina o více jedincích. Zaměstnanci měli totiž všichni jednu a tu 
samou informaci a vzájemně své výpovědi nikterak nepotvrzovali, protože všichni hovořili o 
tomtéž (každému z nich bylo řečeno to samé od toho stejného zdroje, tudíž i oni se stali jediným 
přeneseným zdrojem pro tvůrce reportáže). 
 
K námitce účastníka, že tvrzení, že zaměstnanci dostali volno pod záminkou plánovaného 
výpadku elektřiny, je pravdivé, lze uvést, že Rada nevytýkala, že by nebyla pravda, že k odstávce 
proudu došlo. Rada vytýkala, že tuto informaci tvůrci reportáže pozměnili a vlastně degradovali, 
když ji označili jako „záminku“, což je výraz, který evokuje zdání, že skutečným důvodem volna 
zaměstnanců bylo něco jiného a že to vlastně potvrzuje tvrzení, že zásah proběhnul a souvisel 
s Mladou frontou a.s. V reportáži (živý vstup) skutečně zaznělo, že podle policie ale se mělo 

2071-11



jednat o plánovanou odstávku a rozhodně tyto problémy s elektřinou nebyly součástí té dnešní 
razie, jak poukázal účastník řízení. K tomuto je však nutné uvést, že Rada nevytýkala, že by toto 
v reportáži nezaznělo. Rada pouze v zahájení správního řízení uvedla, že i přes tuto informaci od 
policie byly v reportáži odstávky proudu označovány jejími tvůrci jako pouhá „záminka“ pro volno 
zaměstnanců, což v celkovém vyznění reportáže podporovalo pravdě neodpovídající závěry a 
tvrzení prezentované tvůrci reportáže, že v sídlech Mladé fronty a.s. došlo k razii (předloženo 
jako holý fakt, jako zpravodajská informace o dění ve společnosti). 
 

- Účastník řízení dále namítal absenci předchozího upozornění, k čemuž během správního řízení 
následně poukázal na judikaturu Nejvyššího správního soudu, konkrétně pak na rozsudek soudu 
č.j. 6 As 31/2012. 
K tomuto se lze vyjádřit v tom smyslu, že tento rozsudek je Radě samozřejmě znám, nicméně je 
jí známá i judikatura tvrdící přesný opak. Otázka ohledně institutu předchozího upozornění podle 
zákona č. 231/2001 Sb. je již delší dobu v rámci judikatury správních soudů posuzována 
nejednotně. To měl vyřešit první rozšířený senát Nejvyššího správního soudu, respektive jeho 
usnesení 6 As 26/2010-101, které však jednotný výklad napříč senáty Nejvyššího správního 
soudu nepřineslo. Dne 8. února 2013 bylo přijato usnesení č.j. 8 As 85/2012 – 47, kterým byla 
tato věc postoupena novému rozšířenému senátu, a to osmým senátem Nejvyššího správního 
soudu, který uvedl mimo jiné, že je zřejmé, že osmý senát by se dostal do rozporu s alespoň 
částí dosavadní judikatury Nejvyššího správního soudu, ať už by nyní zaujal k předestřené 
problematice jakýkoliv názor. Osmý senát proto stíhala povinnost postoupit věc rozšířenému 
senátu podle § 17 odst. 1 s. ř. s. Předmětem posouzení rozšířeného senátu by měla být otázka, 
jaká konkrétní kritéria musí splnit upozornění vydané Radou pro rozhlasové a televizní vysílání 
provozovateli vysílání, aby mohlo být podkladem pro uložení sankce za navazující jednání. 
Obecná kritéria vymezená v usnesení čj. 6 As 26/2010-101 totiž zjevně připustila více možných 
výkladů, k nimž posléze v judikatuře Nejvyššího správního soudu také došlo. 
Nejvyšším správním soudem bylo tedy jednoznačně přiznáno, že judikatura k tomuto problému 
není nyní jednotná. Z toho důvodu Rada, opírajíc se o rozsudek Nejvyššího správního soudu ze 
dne 7. února 2013, č.j. 9 Aps 10/2012 – 19 (Postup správního orgánu nelze označit za 
nezákonný bez dalšího pouze z důvodu existence protichůdného názoru, byť by byl aprobován 
soudním rozhodnutím. Správní orgán je povinen v případě rozporné judikatury soudů stejného 
stupně učinit závěr, jakým z vyslovených názorů se bude řídit a tento závěr řádně odůvodnit.) 
setrvává nyní při svém výkladu k předchozímu upozornění, kde není nezbytná skutková 
podobnost mezi upozorněním a následnou věcí, ale pouze typová podobnost. Rada se při tomto 
opírá také o nález Ústavního soudu ze dne 29. července 2013, č.j. I. ÚS 671/13-1 (nelze 
dovozovat, že by Rada musela upozornění činit u každého jednotlivého skutku, kterým byla 
porušena tatáž zákonná povinnost). 
Z toho důvodu je v této věci možné aplikovat předchozí upozornění na porušení předmětného 
ustanovení odvysíláním pořadu Zprávy TV Prima, respektive reportáže o sebevražedném pokusu 
dívky v Kladně, dne 21. října 2008 od 18:55 hodin na programu Prima televize, které bylo 
provozovateli vysílání doručeno pod č.j. drd/6394/2009. Toto upozornění jednoznačně 
informovalo provozovatele vysílání, že pokud je v reportáži užito uvedení nepravdivých a 
zkreslujících informací vycházejících ze zjevně neověřeného zdroje, jedná se o postup 
způsobující neobjektivní vyznění reportáže, respektive porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona 
č. 231/2001 Sb. 
Pokud jde o dobu, ze které toto předchozí upozornění pochází, pak nelze souhlasit s námitkami 
účastníka řízení, které na toto upozorňují, neboť je zde neexistence časového limitu, po jehož 
uplynutí by předchozí upozornění takříkajíc "přestalo platit". Ustanovení o prekluzi práva uložit 
pokutu, resp. zahájit správní řízení k jejímu porušení, totiž váží prekluzivní lhůty výlučně k 
rozhodným skutečnostem vztahujícím se k jednání naplňujícímu znaky správního deliktu; časový 
rámec "platnosti" předchozího upozornění jimi není žádným způsobem vymezen. (6 As 26/2010-
101) 
K otázce splnění podmínky předchozího upozornění na porušení zákone podle ustanovení § 59 
zákona č. 231/2001 Sb. viz také dále.  
 

- Pokud se týče námitky účastníka řízení, aby bylo v potaz bráno vyjádření Mladé fronty a.s., které 
bylo Radě zasláno na konci dubna 2014, pak lze uvést, že toto vyjádření je informací, která nemá 

2071-12



na průběh řízení před Radou vliv. Zdání, respektive přesvědčení Mladé fronty a.s., že nepřesnosti 
v reportáži byly vlastně v pořádku, není pro Radu závazné, neboť Rada je tím odborným 
orgánem oprávněným a způsobilým rozhodovat o vyznění reportáže a o jejím vztahu 
k dodržování povinností plynoucích ze zákona č. 231/2001 Sb. 
V předmětném vyjádření Mladé fronty a.s. je uvedeno, že Mladá fronta a.s. již netrvá na 
projednávání jejího podnětu. To však Radu nikterak nelimituje, neboť řízení, která vede, nebývají 
zahájena na základě stížnosti, ale z úřední povinnosti. Podnět tedy není automatickým impulsem 
pro správní řízení a správní řízení není v moci dispozitivní osoby, která se s podnětem na Radu 
obrátila. Informace, že si provozovatel vysílání a Mladá fronta a.s. svůj vzájemný spor vyjasnili, 
Radu také nikterak nelimituje, neboť ta neřeší problematiku soukromoprávních sporů, ale 
působení zpravodajství a publicistiky na veřejnost (viz výše). 
 
Pokud se účastník řízení ve svém dopise ze dne 12. května 2014, který byl Radě doručen pod č.j. 
3691/2014, ohradil proti označení tohoto dokumentu jako „sdělení společnosti Mladá fronta a.s. o 
dohodě s účastníkem řízení“, neboť se podle něj jedná o vyjádření k meritu věci, pak lze uvést, 
že o vyjádření se nejedná, neboť Mladá fronta a.s. není účastníkem řízení, který by se ve věci 
mohl vyjadřovat, a ani nikterak jinak nenakládá s probíhajícím správním řízením. Jedná se pouze 
o poskytnutí určité informace ze strany osoby, která není účastníkem řízení a nemá k jeho 
výsledku žádný vztah (ve správním řízení totiž není hodnocen vliv odvysílané informace na 
pověst dané osoby; viz výše). A označení, kterého bylo ze strany Rady užito, plynulo právě 
s obsahu tohoto vyjádření, v němž bylo uvedeno, že po jednání Mladé fronty a.s. a účastníka 
řízení došlo mezi těmito stranami k ukončení sporu, což lze obecně označit jako, že se strany 
nakonec vzájemně dohodly ve věci sporu, který mezi nimi panoval. 
Pro úplnost však Rada dodává, že toto označení předmětného dokumentu bylo užito čistě pro 
účely informování účastníka řízení o podkladech obsažených ve spisu a nemá žádný vliv při 
rozhodování ve věci.   
 

 
III. 

 
Rada ve správním řízení hodnotila, zda odvysíláním pořadu Zprávy FTV Prima, respektive reportáže 
Policejní razie ve vydavatelství Mladá fronta v Modřanech, dne 13. září 2013 od 18:55 hodin na programu 
Prima mohlo dojít k porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb.  
 
(a) 
 
Rada i po provedení veškerých důkazů (obrazově-zvukovým záznamem předmětné reportáže; listinou 
navrženou účastníkem řízení) a po veškerých vyjádření účastníka řízení a po vypořádání se s jeho 
námitkami setrvala při svém původním hodnocení reportáže, které vyjádřila již v oznámení o zahájení 
správního řízení: 
 
Předmětná reportáž byla v celkovém vyznění zpracována tak, že informovala diváka o tom, že k policejní 
razii došlo přímo v souvislosti se společností Mladá fronta a.s. To ovšem nebylo pravdou (jak ostatně 
potvrdil sám provozovatel vysílání, respektive jím v následujících dnech odvysílané reportáže), což 
dokládá, že informace, které tvůrcům vysílání poskytnul jejich zdroj, si tito tvůrci nikterak neověřili. 
Provozovatel při tvorbě reportáže vycházel z jednoho jediného informačního zdroje, kterým byli 
zaměstnanci dané společnosti. Na základě tohoto zdroje, z něhož zjistili, že je v budovách vydavatelství 
odstávka elektrického proudu a internetu a že mají zaměstnanci volno, dovodili tvůrci reportáže 
domněnku, která se stala základem předmětné reportáže, tedy že se vydavatelství Mladá fronta stala 
cílem policejního zásahu, a která byla zprostředkována divákovi jako informační sdělení. Provozovatel tak 
zpracoval reportáž, která podává pravdě neodpovídající informace, které neumožňují divákovi vytvořit si 
vlastní názor na danou problematiku, přičemž ignoroval informace od policie, podle nichž předmětná 
odstávka byla plánovaná a s aktivitou policie neměla žádnou spojitost, a naopak označil danou odstávku 
jako pouhou záminku (divák tak byl informován o tom, že volno zaměstnanců vydavatelství je zapříčiněno 
zcela jinými důvody, čímž bylo podpořeno celkové vyznění reportáže o razii zaměřené přímo proti 
vydavatelství). 
 

2071-13



Tvůrci reportáže využili následujících výrazových prvků: 
- moderátorské uvedení ze studia: Tak a teď pro vás máme informace k razii protikorupční policie ve 

vydavatelství Mladá fronta. Zatím bylo zadrženo devět lidí a provedeno čtrnáct domovních 
prohlídek. Ano, podezřením na daňovou trestnou činnost se detektivové zabývají už od loňského 
roku. Škoda má být vyšší než sedm set miliónů korun. 

- komentář reportéra po úvodním shrnutí toho, jakou trestnou činnost policisté sledovali: 
Vydavatelství mladá fronta zaměstnává přes pět set lidí a vydává například ekonomický deník E15 
nebo týdeník Euro. Vydavatelství také provozuje televizi Metropol TV. 

- pokračování komentáře: Policisté dnes byli i v pražských Košířích, kde je jedno ze sídel 
vydavatelství Mladá fronta. Zaměstnanci dostali dovolenou pod záminkou plánovaného výpadku 
elektřiny. 

- pokračování komentáře: A stejné to bylo v dalším sídle společnosti, a to v pražských Modřanech. 
- moderátorka ve studiu: Celá akce protikorupční policie by měla probíhat ještě v těchto chvílích. A 

přímo před hlavním sídlem vydavatelství v pražských Modřanech máme našeho reportéra 
Jaroslava Kasnara. Jardo, dobrý večer. Pověz nám, jak to tam teď vypadá, a zatkli někoho policisté 
přímo v budově? 

- reportér na stanovišti před sídlem vydavatelství Mladá fronta v Modřanech: Jak sami můžete vidět, 
tak tady přímo před vydavatelstvím v pražských Modřanech je už absolutní klid. Když policisté 
vcházeli do jednotlivých budov vydavatelství, tak je zajímaly hlavně listinné důkazy…Všech devět 
podezřelých prý bylo zatčeno mimo budovy jednotlivých vydavatelství. 

Takovýmto zpravodajským informováním (jednoznačně předloženým jako skutková tvrzení) spojili celý 
policejní zásah, téma daňových trestných činů, všechny zatčené osoby apod. jednoznačně s předmětným 
vydavatelstvím, čímž informovali diváky zjevné nepravdě. 
 
Tvůrci reportáže zpracovali reportáž tak, že ta divákovi poskytuje pouze jediný závěr, a to že 
protikorupční policie vyšetřuje osoby a dění přímo v předmětném vydavatelství, ačkoliv to pravdou 
nebylo. Tvůrci reportáže přímo informovali o razii ve vydavatelství, přičemž to podložili záběry na sídlo 
vydavatelství v Modřanech, od kterého dokonce následně vysílali živý vstup reportéra s tvrzením, že je 
v daném sídle už klid, tedy že už razie skončila. 
To, že se policie zabývá předmětným vydavatelstvím, bylo tedy divákovi na základě takovéhoto 
zpracování reportáže předloženo jako jednoznačný a holý fakt, přičemž v reportáži zaznělo, že je zde 
spekulace, že celý zásah souvisí s majitelem vydavatelství. Skutečnost byla přitom obrácená. Zásah 
policie se týkal aktivit majitele daného vydavatelství a osob s ním spojených a skutečnost, že jde o 
záležitosti vydavatelství Mladá fronta, byla pouhou spekulací. Tvůrci reportáže tak poskytli divákům 
informace, které neodpovídali skutečnému stavu, a dokonce celou záležitost zcela obrátili, když za 
spekulace uváděli jediné oficiálně dostupné informace a za nosnou a danou skutečnost spekulace, které 
se tou dobou šířily. 
 
Takovouto práci s informacemi a s jejich zdroji nelze přitom hodnotit jako v souladu s povinností 
objektivního zpravodajského informování veřejnosti ze strany provozovatele vysílání, neboť ten v zájmu 
odvysílat senzační informaci ignoroval nezbytnou součást novinářské (zpravodajské) práce, a to ověřit si 
získané informace z více zdrojů a poskytnout divákům informace, které odpovídají realitě, neboť to je 
hlavním cílem zpravodajství jako takového. 
Pro úplnost Rada dodává, že nevyčítá provozovateli snahu odvysílat informaci senzačního charakteru, 
ale to, že divákovi poskytnul nepravdivé informace a jako holý fakt mu předložil něco, co neodpovídalo 
realitě, čímž jej zmanipuloval k jedinému závěru a znemožnil mu utvořit si na danou problematiku vlastní 
názor, respektive dospět k vlastním závěrům na základě zpravodajstvím zprostředkovaných informací 
odpovídajících reálnému základu). Provozovateli je vytýkáno porušení povinnosti informovat veřejnost 
objektivně. 
  
(b) 
 
Dle § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve zpravodajských 
a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich 
názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v 
politickém a společenském životě. 

2071-14



 
Při právní kvalifikaci věci byla Rada vedena mimo jiné názorem Nejvyššího správního soudu, který ve 
svém rozsudku ve věci č. j. 3 As 6/2010 uvedl, že zákon č. 231/2001 Sb. ukládá ve svém § 31 odst. 3 
provozovateli vysílání povinnost „zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo 
dbáno zásad objektivity a vyváženosti“. Zákon tedy rozlišuje jednak mezi zpravodajstvím a publicistikou, 
jednak mezi zásadou objektivity a zásadou vyváženosti. Jelikož mají všechny tyto pojmy v žurnalistické 
doktríně poměrně ustálený obsah, považuje Nejvyšší správní soud za žádoucí pro adekvátní posouzení 
věci, pojednat krátce o významu, který uvedeným pojmům přikládá právě tato věda. 
 
Zatímco úkolem zpravodajství je „pohotově přinášet věcnou informaci o aktuální události“, přičemž by tato 
neměla obsahovat jakékoli emotivní výrazy, vulgarismy, slangová či argotická vyjádření, účelem 
publicistických sdělení je informace komentovat a hodnotit, své adresáty pak „získávat, přesvědčovat a 
vybízet“, k čemuž jsou oprávněna využívat obrazných a expresivních vyjádření tak říkajíc dle libosti. 
(Blíže srov. Jaroslav Bartošek: Žurnalistika; Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci; 1997; s. 
51 a násl.) Smyslem zpravodajství je tedy výlučně veřejnost nezaujatě informovat, teprve cílem 
publicistiky veřejné mínění ovlivňovat (nikoli však manipulovat). Zájem na rozlišování obou žurnalistických 
odvětví je v pravém slova smyslu „veřejný“, neboť pouze kvalitním zpravodajstvím informovaná veřejnost 
je s to činit si na mediálně zprostředkované události názor, případně se k určitému publicistikou 
prezentovanému názoru „kvalifikovaně“ přiklonit. Nerozlišuje-li provozovatel vysílání mezi zpravodajstvím 
a publicistikou a předkládá-li divákovi (posluchači) pouze jakési hybridní „komentované zprávy“ na straně 
jedné a skutečné komentáře na straně druhé, výrazně tím posiluje manipulativní potenciál svého vysílání 
a naopak omezuje prostor pro žádoucí kvalifikované utváření názorů, na jejichž konstruktivním střetávání 
je demokratická společnost vybudována (viz. Vladimír Čermák: Otázka demokracie; Academia; Praha; 
1992; s. 26). Ona „komentovaná zpráva“ je o to nebezpečnější, o co nepozorovaněji, subtilněji působí, 
neboť divák (posluchač) s názorem obsaženým v takovém sdělení vědomě nepočítá a často jej přijímá 
automaticky za svůj spolu s informací (je-li ve sdělení jaká). Dle odborné literatury lze pak zásadou 
objektivity rozumět znak zpravodajství, „které se pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit 
zprávu od komentáře“. Ústřední charakteristikou takového postupu je „zásadní ověřování pravdivosti 
výpovědí“. Zásada objektivity předpokládá referování bez emocí a používání neutrálních výrazů (Michael 
Kunczik: Základy masové komunikace, Karolinum, Praha, 1995, s. 111). Pojem objektivita tedy v sobě 
zahrnuje hned několik aspektů, z nichž za rozhodné považuje Nejvyšší správní soud správnost (či 
přesnost), tzn. že zpráva odpovídá skutečnosti, transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační 
prameny, a věcnost, tj. že novináři do zprávy nevkládají svá vlastní hodnocení – blíže srov. 
Schulz/Reifová a kol.: Analýza obsahu mediálních sdělení; Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a násl. 
Nevyvážeností je pak třeba rozumět skrytou formu stranickosti, kdy jsou v určité kontroverzní situaci 
některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných. Jinými slovy spočívá zásada vyváženosti v 
požadavku na „rovnoměrné zastoupení politických alternativ, co do rozsahu a úpravy zpravodajství“ (op. 
cit., s. 61). Z výše uvedeného vyplývá, že důraz na důsledné dodržování zásad objektivity a vyváženosti 
bude u zpravodajství o poznání větší, než jak tomu bude v případě pořadů publicistických. Minimálně 
aspekt věcnosti se pak v publicistice z povahy věci neuplatní vůbec. Lze tedy shrnout, že míra tolerance 
vůči případným prohřeškům proti zákonem postulovaným zásadám objektivity a vyváženosti bude různá v 
závislosti na tom, půjde-li o pořad publicistický, či o zpravodajskou relaci. 
  
Stěžejní tedy v tomto případě zároveň je, že se v případě pořadu Zprávy FTV Prima, respektive reportáže 
Policejní razie ve vydavatelství Mladá fronta v Modřanech, dne 13. září 2013 od 18:55 hodin na programu 
Prima, jednalo o pořad zpravodajský a zpracované téma mělo významný politicko-společenský rozměr. 
 
(c) 
 
Pojmy objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy. Rada má za to, že objektivita a vyváženost 
jsou pojmy běžně užívané a relativně snadno srozumitelné a jejich obsah lze považovat za obecně 
známý, nicméně Rada interpretuje pojem objektivní jako věcný, nestranný, nepředpojatý, neutrální, 
správný, úplný, přesný, předmětný, držící se faktů. Principy objektivity a vyváženosti tak zpravidla jsou 
fakticita a nestrannost, přičemž fakticity se dosahuje věcnou správností, ověřováním informací a 
relevancí (významností) a nestrannosti vyvážeností a neutralitou. 
 
 

2071-15



IV. 
 
Rada na základě shromážděných podkladů a jejich hodnocení dospěla na svém 11. zasedání dne 27. 
května 2014 k závěru, že provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. výše uvedeným jednáním porušil povinnost 
uvedenou v § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., tedy povinnost zajistit, aby ve zpravodajských a 
politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich 
názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v 
politickém a společenském životě, čímž se dopustil správního deliktu podle ustanovení § 60 odst. 1 písm. 
b) zákona č. 231/2001 Sb., za který lze uložit pokutu ve výši od 5 000 Kč do 2 500 000 Kč. 
 
Pokud Rada dle § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. zjistí, že provozovatel vysílání porušuje povinnosti 
stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, upozorní jej na porušení tohoto zákona a 
stanoví mu lhůtu k nápravě, která musí být v souladu s ustanovením § 59 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. 
přiměřená charakteru porušené povinnosti. Pokud by účastník řízení uvedenou povinnost nadále neplnil, 
bude Rada, v případě dalšího zjištění stejného porušení zákona o vysílání po stanovené lhůtě k nápravě, 
oprávněna ve správním řízení uložit sankci v souladu s příslušným ustanovením zákona č. 231/2001 Sb. 
 
Na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., které bylo způsobeno uvedením 
nepravdivých a zkreslujících informací vycházejících ze zjevně neověřeného zdroje, byl již provozovatel 
upozorněn. 
Jako příklad lze uvést upozornění na porušení předmětného ustanovením odvysílání pořadu Zprávy TV 
Prima, respektive reportáže o sebevražedném pokusu dívky v Kladně, dne 21. října 2008 od 18:55 hodin 
na programu Prima televize, které bylo provozovateli vysílání doručeno pod č.j. drd/6394/2009 dne 17. 
září 2009. 
Provozovatel byl tímto s dostatečným předstihem informován o tom, že k porušení zásady objektivního 
informování dochází uvedením nepravdivých a neověřených informací s výrazným dopadem na hodnotu 
reportáže (celkové předávané informace). Citováno z daného předchozího upozornění: Tato informace, 
jež byla nepravdivá, byla v reportáži uvedená opakovaně, byla zdůrazněná a byla zařazena jako 
podstatná informace. Tato informace však nebyla žádným způsobem ověřena, jak vyplývá ze samotné 
reportáže. (…) Z obsahu reportáže nelze dovodit, zda se jedná o informace, jež byly ověřené, neboť jak 
bylo posléze prokázáno, byly nepravdivé. 
Dle názoru Rady tak tvůrci reportáže (provozovatel vysílání) s dostatečným předstihem věděli, jakého 
jednání se mají vyvarovat, pokud chtějí připravit a odvysílat reportáž, která nebude v rozporu se zákonem 
č. 231/2001 Sb. Tvůrcům reportáže bylo známo, že nesmějí odvysílat reportáž, ve které budou diváky 
informovat na základě neověřeného zdroje informací, neboť tím mohou odvysílat pravdě neodpovídající 
informace (což se následně stalo, jak potvrdilo postupné objasňování daného policejního zásahu).  
 
Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 3. dubna 2012, č.j. 6 As 26/2010 
– 101, předchozí upozornění platí „věčně“ (po dobu, po kterou provozovatel má licenci či registraci) a po 
provozovateli je (…) spravedlivé požadovat, aby upozornění, jichž se mu dostalo, schraňoval a řídil se 
jimi po celou dobu platnosti licence či registrace, neboť jako profesionál v oboru televizního či 
rozhlasového vysílání jistě může nastavit vnitřní mechanismy svého fungování tak, aby ti jeho 
zaměstnanci nebo jiní spolupracovníci, jejichž jednáním může dojít k porušení provozovatelových 
povinností podle zákona o vysílání, byli o předchozích upozorněních regulátora patřičně informováni a o 
jejich obsahu a důsledcích proškoleni. 
 

V. 
 
V souladu s § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., uloží Rada provozovateli vysílání a 
provozovateli převzatého vysílání pokutu ve výši od 5 000 Kč do 2 500 000 Kč, pokud 
provozovatel neplní povinnosti podle § 31 odst. 2 a 3. 
 
Rada dospěla k závěru, že jsou dány všechny zákonné podmínky pro uplatnění sankce ve formě pokuty 
v mezích zákona č. 231/2001 Sb. a rozhodla dle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., o uložení 
pokuty ve výši 100 000,- Kč. 
 

2071-16



Rada byla omezena horní a dolní hranicí stanovenou zákonem a při stanovení výše pokuty byla vedena 
následujícími úvahami: 
 
Podle ustanovení § 61 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. při ukládání pokuty za porušení povinnosti podle 
tohoto zákona Rada přihlíží k povaze vysílaného programu a k postavení provozovatele vysílání a 
provozovatele převzatého vysílání na mediálním trhu se zřetelem k jeho odpovědnosti vůči divácké 
veřejnosti v oblasti informací, výchovy, kultury a zábavy. 
Pořad byl do vysílání zařazen na programu Prima, který je plnoformátovým programem, který obsahuje 
pořady různého zaměření a témat, zejména pořady zpravodajské, filmové, dokumentární, hudební a 
vzdělávací, a který není zaměřen pouze na určitou skupinu obyvatel se shodnými zájmy. Divácká obec 
tohoto programu je tak značně široká. 
 
Zároveň postavení provozovatele na mediálním trhu se zřetelem k jeho odpovědnosti vůči divácké 
veřejnosti v oblasti výchovy, kultury a zábavy lze v daném případě pro daného provozovatele 
charakterizovat takto: Provozovatel je komerčním subjektem, jehož hospodářská činnost spočívá 
v provozování televizního vysílání. Principem komerčního televizního vysílání je snaha o maximální 
sledovanost. Své vysílání společnost provozuje celoplošně, tudíž její vysílání může ve vymezeném 
územním rozsahu přijímat alespoň 70% obyvatel České republiky. Lze tedy dovodit, že k velkému podílu 
diváků patří i zvýšená odpovědnost vůči divákům obecně, neboť porušení zákona může mít dopad na 
jejich velké množství. 
 
S ohledem na pravděpodobný vysoký zásah divácké veřejnosti programem Prima, vycházející z jeho 
celoplošnosti, má Rada za to, že odpovědnost účastníka řízení je ve srovnání s regionálními a místními 
provozovateli televizního vysílání vysoká. Dále je třeba však uvážit, že při stanovení výše pokuty nelze 
brát v potaz rozdíl mezi veřejnoprávním a komerčním subjektem co do jejich zvýšené či snížené 
odpovědnosti. Rozdíl mezi veřejnoprávním a soukromoprávním subjektem v tomto hledisku je možné 
shledat pouze, co se týče pozitivně formulované povinnosti, které by měli plnit (co by dělat měli, nikoliv 
dělat nesmějí) viz rozsudek Městského soudu 5 Ca 162/2009. 
 
Podle ustanovení § 61 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. Rada stanoví výši pokuty podle závažnosti věci, 
míry zavinění a s přihlédnutím k rozsahu, typu a dosahu závadného vysílání, k výši případného 
finančního prospěchu, a ke stanovisku věcně příslušného samoregulačního orgánu uvedeného v 
seznamu samoregulačních orgánů, obdrží-li toto stanovisko písemně do 10 pracovních dnů ode dne 
zahájení řízení o správním deliktu. 
 
Porušení povinnosti stanovené ustanovením § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. je nutné považovat za 
významný správní delikt, neboť předmětné ustanovení slouží k ochraně jedinců a jejich práva na 
informace. Předmětnou povinností projevil zákonodárce své vědomí o tom, nakolik významným zdrojem 
informací elektronická média jsou, nakolik se podílejí na socializačních procesech ve společnosti a 
nakolik je lze rovněž zneužít k tomu, aby se veřejnosti (posluchačům či divákům) dostalo takových 
informací, které jsou v zájmu určitých osob či skupiny osob. Z tohoto důvodu předmětné ustanovení 
vyžaduje dodržování zásad objektivity a vyváženosti, aby byly veřejnosti a jejím členům zprostředkovány 
informace tak, aby bylo možné vždy si vyvodit vlastní a ničím neovlivněné závěry a názory. 
V tomto konkrétním případě došlo ze strany provozovatele k odvysílání zpravodajské reportáže, která 
přinesla divákům pravdě zcela neodpovídající informace. Veškeré závěry dané reportáže, které byly 
divákům předloženy jako holý fakt, jako zpravodajská informace či skutkové tvrzení, byly informací 
nepravdivou, kterou si provozovatel vysílání (tvůrci reportáže) vytvořil sám v době, kdy neměl dostatek 
informačních zdrojů a vycházel pouze z jednoho (a tedy neověřeného) zdroje. To lze považovat za 
výrazné porušení povinnosti informovat veřejnost v souladu se zásadou objektivity, neboť tím je veřejnost 
informována o zcela jiném obrazu společenského dění a médium tak zcela ignoruje svůj hlavní úkol 
(poskytovat veřejnosti skutečné a nezkreslené informace o veřejném dění), a to v důsledku počínání 
samotných tvůrců reportáže, kteří neusilovali o poskytnutí informací pravdivých, ale informací 
vyvolávajících určitou senzaci (pro úplnost: poskytovat informace senzačního charakteru není vždy 
v rozporu se zákonem; v tomto konkrétním případě tomu však bylo, neboť na úkor tohoto došlo 
k zanedbání povinnosti nakládat se zdroji informací a k vytvoření si vlastní a pravdě neodpovídající 
informaci). 

2071-17



Předmětné ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. zvláště zdůrazňuje (pojem „zejména“) 
nutnost dbát na to, aby nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická 
strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím 
k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. V tomto konkrétním případě nešlo o 
tento daným ustanovením zvláště zmíněný problém zvýhodňování v rámci celku vysílaného programu, 
což závažnost věci oproti případům, kdy by tomu tak bylo, zmírňuje. Ve prospěch účastníka řízení je také 
nutné uvést, že v následujících dnech po dnu, kdy byla odvysílána předmětná reportáž, odvysílal 
reportáže zabývající se tímto tématem, kterými argumentoval v rámci svého vyjádření a ve kterých již 
poskytnul větší prostor pro informace hovořící ve prospěch jiných závěrů než těch pravdě 
neodpovídajících, že policejní razie souvisela s vydavatelstvím Mladá fronta a.s.  
 
Ohledně otázky míry zavinění je jisté, že obsah reportáže účastník řízení mohl sám ovlivnit, neboť 
reportáž byla vyrobena na základě jednání jeho zaměstnanců plnících své povinnosti související s jejich 
zaměstnáním, tedy přímo účastníkem řízení (provozovatelem vysílání) samotným, který je za obsah 
reportáže a za její celkové vyznění plně odpovědný. 
 
Předmětná reportáž byla odvysílána v rámci pořadu Zprávy FTV Prima, který je hlavním zpravodajským 
pořadem účastníka řízení, jedná se tedy o hlavní pořad, kterým účastník řízení veřejnosti 
zprostředkovává informace o aktuálním dění. Rada se pokusila v průběhu správního řízení zjistit 
konkrétní údaje o sledovanosti daného pořadu, a to prostřednictvím Asociace televizních organizací, 
jejímž členem účastník řízení je, nicméně účastník řízení k poskytnutí takovýchto údajů Asociaci 
televizních organizací souhlas neudělil. Tyto údaje, související s kritériem rozsahu závadného vysílání, 
tak nebylo možné posoudit, ať už ve prospěch, či neprospěch účastníka řízení. Dosah závadného 
vysílání je z hlediska celoplošného vysílání daného programu, které může ve vymezeném územním 
rozsahu přijímat alespoň 70% obyvatel České republiky, nutné vnímat jako vysoký. 
 
Ve vztahu k předmětnému pořadu, respektive reportáži, nelze o případném finančním prospěchu a o jeho 
konkrétní výši hovořit. Nepodařilo se totiž nikterak prokázat, že by odvysíláním předmětné reportáže 
provozovateli vzniknul jakýkoliv finanční prospěch. Tato skutečnost tak nemá na stanovení výše pokuty 
vliv. 
 
Stanovisko věcně příslušného samoregulačního orgánu Rada neobdržela. Ani tato skutečnost tak nemá 
na stanovení výše pokuty vliv.    
 
Z výše uvedeného je tedy patrné, že veškerá kritéria, která bylo v této souvislosti možné aplikovat a která 
tedy mají vliv na výši pokuty, hovoří v neprospěch účastníka řízení a směřují Radu k uložení vysoké 
pokuty (pokuty pohybující se při horní hranicí podle zákona). Je však také nezbytné přihlédnout 
k významné skutečnosti, a to k tomu, že se v tomto případě nejednalo o zvýhodňování určitých 
zájmových či názorových skupin v rámci celého vysílání, ale o „prosté“ věcně nesprávné a na 
neověřených zdrojích založené informování, které nesledovalo žádný cíl ve prospěch či neprospěch 
určitého jedince či skupiny, a že provozovatel v krátkém časovém odstupu odvysílal reportáže další, 
zabývající se tímto tématem, kterými argumentoval v rámci svého vyjádření a ve kterých již poskytnul 
větší prostor pro informace hovořící ve prospěch jiných závěrů než těch pravdě neodpovídajících, že 
policejní razie souvisela s vydavatelstvím Mladá fronta a.s. Tím mohlo dojít k zmírnění negativního 
důsledku předchozí reportáže, respektive reportáže, za jejíž odvysílání Rada uděluje pokutu. Na základě 
toho přikročila Rada k uložení pokuty v naopak dolní sféře rozmezí určeného dolní a horní hranicí podle 
zákona. 
 
Rada má za to, že zřetelně vysvětlila všechny úvahy, kterými byla při posuzování pořadu vedena. 
Všechny podklady pro její rozhodnutí nasvědčují správnosti její úvahy o porušení povinnosti uložené 
ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. 
 
Rada na základě shromážděných podkladů dospěla k závěru, že provozovatel, FTV Prima, spol. 
s r.o., výše uvedeným jednáním porušil svoji povinnost podle § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 
čímž se dopustil správního deliktu podle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., za který lze 
uložit pokutu ve výši od 5 000 Kč do 2 500 000 Kč. Za spáchání tohoto správního deliktu uložila 
Rada pokutu 100 000,-Kč (slovy: jedno sto tisíc korun českých). 

2071-18



 
 

VI. 
 
Vzhledem k tomu, že správní řízení vyvolal účastník řízení porušením své právní povinnosti, uložila mu 
Rada v souladu s ustanovením § 79 odst. 5 správního řádu a § 6 odst. 1 vyhlášky č. 520/2005 Sb., 
povinnost uhradit paušální částku nákladů správního řízení ve výši 1 000 Kč. 
 
 
Poučení: 
 
Proti tomuto rozhodnutí v souladu s ustanovením § 66 zákona č. 231/2001 Sb., lze podat žalobu 
k Městskému soudu v Praze ve lhůtě dvou měsíců od doručení písemného vyhotovení tohoto rozhodnutí. 
Podání žaloby má odkladný účinek. 

V Praze dne: 27.5.2014 Ivan Krejčí 

 předseda Rady 
 pro rozhlasové a televizní vysílání 

2071-19


		2014-06-12T20:33:21+0200
	Praha
	Bc. Ivan Krejčí
	Podpis dokumentu




