
 

Jedn. identifikátor 320224-RRTV 

 
Váš dopis zn.  -    
Naše č. j.  RRTV/410/2020-rud  
Sp. zn. RRTV/2019/441/rud  
Zasedání Rady   21-2019/poř. č. 14 
 
Vyřizuje: Analytický odbor 
 
Datum, místo 17. prosince 2019, Praha 
 
 
 
 

ROZHODNUTÍ 
 

 
 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada), jakožto ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), dle 

ustanovení § 60 odst. 1 písm. b) a dle § 60 odst. 7 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., rozhodla v řízení o 

přestupku vedeném podle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, dne 17. 

prosince 2019 takto:  

 

 

I. Obviněná společnost, provozovatel televizního vysílání, Barrandov Televizní Studio a.s., IČ 

41693311, sídlem Kříženeckého nám. 322, Praha 5, PSČ 152 00, se uznává vinnou ze 

spáchání přestupku dle ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustila 

odvysíláním pořadu Moje zprávy ve dnech 25. března 2019 od 20:00 hodin a 3. dubna 2019 

od 19:25 hodin na programu Televize Barrandov, resp. částí věnovaných společnosti 

JCDecaux (25. 3. se jednalo o příspěvek bez názvu, zařazený ve 20:40 hodin, 3. 4. příspěvek 

nazvaný JCDecaux se vzteká, zařazený 20:32 hodin). Příspěvky obsahovaly tvrzení ohledně 

podnikatelské činnosti JCDecaux a probíhajícího trestního řízení, jež byla předkládána jako 

fakta, přičemž zainteresované osoby a subjekty nedostaly prostor se k těmto domnělým 

faktům vyjádřit a celý případ byl prezentován jednostranně. Pořad prezentoval jasný, 

předem stanovený postoj a jako takový jej lze považovat za předpojatý a snažící se ovlivnit 

postoje diváka ve prospěch záměrů tvůrců. Neposkytl tedy objektivní a vyvážené informace 

nezbytné pro svobodné vytváření názorů.  

 

II. Za přestupek se pachateli v souladu s ustanovením § 60 odst. 1 písm. b), ustanovením § 60 

odst. 7 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb. a ustanovením § 35 písm. b) a § 46 odst. 1 zákona č. 

250/2016 Sb., ukládá pokuta ve výši 200 000 Kč. Pokuta je splatná ve lhůtě 30 dnů ode dne 

právní moci tohoto rozhodnutí na účet 3754-19223001/0710, variabilní symbol 2019441.  

 
 

III. V souladu s ustanovením § 95 odst. 1 zákona č. 250/2016, o odpovědnosti za přestupky, a § 

6 vyhlášky č. 520/2005 Sb., ukládá Rada obviněnému povinnost uhradit paušální částku 

nákladů řízení ve výši 1 000 Kč. Úhrada nákladů řízení je splatná do pěti pracovních dnů ode 

dne doručení tohoto rozhodnutí na účet č. 3711- 19223001/0710, variabilní symbol 2019441. 

 
 

Mgr. Ivan Rámeš, advokát 
HAVEL & PARTNERS s.r.o. 
advokátní kancelář 
Na Florenci 2116/15 
110 00 Praha 1 
 



Odůvodnění: 
 

I. 

 
a) Zahájení řízení o přestupku: 

 

Barrandov Televizní Studio a. s., je provozovatelem televizního vysílání programu Televize Barrandov 

šířeného prostřednictvím pozemních vysílačů v systému DVB-T na základě licence Sp. zn./Ident.: 

2013/378/FIA/Bar, č.j.: FIA/2148/2013. 

 
Rada zjistila, že ve dnech 25. března 2019 a 3. dubna 2019 byly na programu Televize Barrandov 

v rámci pořadu Moje zprávy odvysílány příspěvky věnující se společnosti JCDecaux. 

 

Popis reportáží: 

 

Příspěvek o JCDecaux (bez názvu), Moje zprávy, 25. 3. 2019 

 

Moderátor příspěvek uvedl slovy, že bude pokračovat něčím, co tu už dlouho nebylo – tématy, jimiž se 

dříve zabýval v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa, vysílaném pravidelně na Televizi Barrandov. Symbolicky 

se usadil ke stolu s nápisem Kauzy Jaromíra Soukupa. „Říkal jsem si, že se k němu budu vracet 

nepravidelně, vždycky když objevím nějakou lumpárnu. Což si myslím, že jsem objevil, tak proto jsem teď 

tady.“ Obecně uvedl korupci jako hlavní téma příspěvku a dodal, že tento příběh „je opravdu něco 

neuvěřitelného“. Vzápětí jmenoval i hlavního aktéra dotyčné části vysílání – společnost JCDecaux sídlící v 

Paříži, která je zaměřena na venkovní reklamu a v sídlech po celém světě provozuje tzv. městské mobiliáře 

a reklamní plochy. 

 

Soukup nejprve ironicky poznamenal, že společnost odvádí 23 % z příjmů z reklamy do rozpočtů měst, kde 

působí. Jinak je tomu ovšem v Praze, která si o této sumě může nechat „jen zdát“, protože od JCDecaux 

dostává dle slov moderátora několikanásobně méně. Následně se přesunul k technickému řediteli 

JCDecaux Tomáši Tenzerovi, který je obžalován z korupce. „Policie už to dokončila, dala to státnímu 

zástupci a ten to předložil soudu s obžalobou, kde se říká, že tato francouzská firma vyplácela statisícové 

částky tehdejšímu zástupci starosty městské části Praha 1 Michalu Valentovi. To je pan Valenta, kterej to 

tam řešil na Praze 1, ten pronájem těch prostor na ten městský mobiliář, rozumíte. A nejúsměvnější na tom 

však je fakt, že právě Tomáš Tenzer, ten obviněnej v tý firmě JCDecaux, že uplácel toho pána z tý Prahy 

1, tak ten pan Tenzer kandidoval v loňských komunálních volbách za Pirátskou stranu, jo, za Pirátskou 

stranu ve Vinoři a prezentoval se jako bojovník proti korupci,“ popisoval moderátor a při slovech o Tenzerovi 

a Valentovi opakovaně na kameru ukazoval fotografie zmiňovaných mužů. O Tenzerovi mluvil pohrdavě a 

výsměšně: „To je výborný, tak on je obviněnej za to, že uplácel městskýho úředníka, jde k soudu a teď 

čeká, jestli bude sedět natvrdo nebo co, odsouzený jako ještě není no, ale ta drzost, že kandiduje jako 

bojovník proti korupci do městskýho zastupitelstva ve Vinoři je teda obdivuhodná. Takže tolik k oné čistotě 

a neposkvrněnosti Pirátské strany.“ 

 

Po reklamní přestávce moderátor pokračoval v popisu kauzy. Uvedl, že Valenta za obdržené úplatky 

„zařizoval spoustu věcí“, např. vypisoval různá výběrová řízení na pronájem reklamních ploch, kde byla 

pravidla nastavená tak, že mohla vyhrát pouze jedna firma – JCDecaux. „No, a když ve výjimečných 

případech vyhrál drze někdo jinej, tak magistrát výběrové řízení zrušil a začalo se znova a tak stále dokola, 

dokavaď nevyhrál kdo, no tomu se říká koloběh života, no JCDecaux.“ Soukup pokračoval zmínkou o 

telefonních odposleších, které měli detektivové k dispozici a v nichž se Valenta „baví o reklamních 

poutačích v metru a pokládá celkem jasné otázky“. „U výslechu na policii tento úředník pak samo sebou 

tvrdí, že on jakože nic, že za to všechno může vedoucí odboru majetku, který chtěl zjistit, jaká je obvyklá 



cena za pronájem těchhle reklamních ploch. Jo, a teď tu o Karkulce,“ dodal moderátor a vzápětí připomněl 

přepis z výběrového řízení, do něhož se v minulosti hlásilo mnoho reklamních firem. „V reklamní branži se 

tomu říká tendr roku a do finále se většinou dostaly dvě největší firmy – JCDecaux a euroAWK, tak se 

jmenujou a nebudu vás napínat. Samo sebou, že vyhrála zase první jmenovaná firma JCDecaux, když 

nabídla roční nájem 68 tisíc, tedy o osm tisíc víc než konkurence. Jenže to v tomto případě nebylo velký 

umění, když uvážíme, že díky pár telefonům Francouzi věděli, kolik peněz nabízí konkurence. A když víte, 

kolik nabízí konkurence, tak přeci nebudete přidávat o moc ne, to je logický. Stačí o trošku, abyste vyhráli. 

No, a takových machinací s reklamou mám na magistrátu zmapováno daleko více.“ 

 

Moderátor příspěvek skončil zvoláním, „jak je možný, že nikomu z magistrátu za celou tu dobu nepřišlo 

divný, že jednu soutěž za druhou vyhrává nějakým zcela zvláštním řízením osudu vždycky tahleta 

francouzská firma“. Na závěr divákům přislíbil, že o korupci na magistrátu bude ještě hovořit v budoucnu. 

 

JCDecaux se vzteká, Moje zprávy, 3. 4. 2019 

 

Moderátor se k tématu JCDecaux vrátil v pořadu Moje zprávy 3. 4. 2019. Příspěvek nazvaný JCDecaux se 

vzteká uvedl komentářem žaloby, jíž společnost podala na Televizi Barrandov a Jaromíra Soukupa za 

informace odvysílané v televizním vysílání. „Oni se teď na mě totiž zloběj a žalujou mě, že prej musí učinit 

přítrž lžím v mých pořadech. A žalujou mě o sto milionů korun, protože jsem se dovolil ve svých Kauzách 

věnovat jejímu podnikání v Česku. Dokonce mě obvinili z toho, že o nich mluvím ošklivě. A víte, co to se 

mnou dělá? Nic. Vůbec nic.“ Vzápětí poznamenal, že osvěží paměť řediteli JCDecaux Pavlu Slabému, 

kterého představil jako neúspěšného muzikálového pěvce.  

 

Moderátor uvedl několik bodů, tzv. perliček, aby diváci věděli, „s kým mají tu čest“. V prvé řadě znovu 

připomněl 23 % z příjmů, čili sumu, kterou JCDecaux platí za provozování městských mobiliářů světovým 

městům. „Postaví ty autobusové zastávky, telefonní budky a podobně a prodává na nich reklamu a městu 

platí takové nájemné.“ Poznamenal, že obrat firmy v Česku činil v roce 2017 257 milionů korun. „Takže 

pokud by JCDecaux považovalo Prahu za světovou metropoli, tak by z té reklamy na tom městském 

mobiliáři měli městu odvést 52 milionů korun. A skutečnost? V posledních letech z této částky vidí hlavní 

město sotva pětinu.“ Moderátor prý ví, kdo to tak nastavil a komu situace vyhovuje. „A ještě se k tomu 

někdy vrátím.“ 

 

Ve druhém bodě Soukup uvedl, že si mnoho lidí stěžuje na to, že banky vyváží z Česka peníze ve formě 

dividend. Diváky ujistil, že JCDecaux dělá to samé a do Francie každý rok z činnosti pronájmu mobiliáře 

platí částky mezi 30 a 90 miliony korun. „A protože to v poslední době bylo až moc nápadné, tak si myslím, 

že ty dividendy trošku vystřídaly různý poradenský smlouvy a tak, ale to je jen spekulace,“ dodal moderátor. 

 

Do třetice Jaromír Soukup porovnal nájemné v Praze a Chicagu „za smlouvy za budování městského 

mobiliáře a reklamní příjmy z mobiliáře“. V Chicagu bylo dle jeho slov nájemné zvednuto ze 1,5 milionů 

dolarů ročně na 27 milionů dolarů. V Praze přitom JCDecaux platí stále stejnou částku a bude to tak 

minimálně další tři roky. 

 

Konečně ve čtvrtém bodě moderátor připomněl téma, jehož se dotkl už v minulém příspěvku, a to kauzu 

ovlivňování veřejných zakázek, v níž figuruje technický ředitel JCDecaux Tomáš Tenzer (moderátorem 

představený jako švagr Pavla Slabého). Na odposlechu se prý „technický ředitel JCDecaux Tomáš Tenzer 

domlouvá s tehdejším místostarostou Prahy 1 Michalem Valentou z ODS na tom, jaké parametry má mít 

výběrové řízení na pronájem reklamních ploch, tak aby je vyhrála ta francouzská firma. Jak soud dopadne, 

to samozřejmě nevíme, ale tak nějak tušíme.“ Závěrem podotkl, že Tenzer kandidoval za Piráty 

v komunálních volbách a směřoval na diváky otázku, „jak za těchto okolností čtou hlášku šéfa JCDecaux, 



že ví, jak si ochočit primátora Hřiba“. Spekulaci uzavřel slovy, že ve hře je, zda Praha s firmou prodlouží, 

či neprodlouží smlouvu. 

 

Po tomto úvodu se moderátor obrátil na hosta přítomného ve studiu, který s moderátorem kauzu 

okomentoval. Byl jím ekonom Lukáš Wagenknecht, jenž od října 2018 působí jako senátor za obvod č. 23 

- Praha 8 za Českou pirátskou stranu. Respondent nejprve poznamenal, že Tomáše Tenzera osobně 

nezná a uvedl na pravou míru jeho kandidaturu ve volbách. „Jak jsem pochopil, on byl na nějaké společné 

kandidátce, kde nebyli jenom Piráti, ale i další politické strany, v nějaké malé městské části, nebyl členem 

strany ani sympatizantem.“ Poté se zaměřil na divákům blíže nespecifikované prohlášení o ochočení 

primátora. Uvedl, že se jedná o smutnou věc, pokud je to pravda, ale zároveň upozornil, že se může jednat 

o klasické „hry lobbistů“, kteří prohlašují, že „někoho umí“. „Samozřejmě druhá věc je reálná, pokud se 

podepíše nevýhodná smlouva, tak se musí vypovědět. To je nesmysl. A co zase vidím jako já, já nejsem 

členem Pirátské strany, ale jakoby ty principy a zásady já ctím, co oni hlásají a jsem s tím jako dohromady 

jako v souladu. Ať jsou transparentní výběrová řízení, kde se všechno prověří, projedná a je to dostatečnou 

dobu na tom internetu, protože když to uvidíte, není to už podepsané rovnou, tak potom to může fungovat 

a lidi to můžou kontrolovat.“ 

 

Moderátor následně podotkl, že jej firma JCDecaux žaluje, přitom pouze upozornil na nepravost, stejně 

jako např. NOVA. „Hodlají nás zažalovat o 100 milionů. To mi samozřejmě nevadí, ale je to klasická 

manipulace, znevěrohodním informaci tím, že zaútočím na jejího nositele,“ dodal Soukup s tím, že si tím 

firma sama ztěžuje svoji situaci v Praze. Wagenknecht na závěr rozhovoru zopakoval, že si myslí, že to 

byla pouze hra a primátor ve skutečnosti „ochočen“ není, ale je potřeba vše vyšetřit a doložit. 

 

 

Vyhodnocení: 

 

V předmětných mediálních příspěvcích Jaromír Soukup pronášel řadu komentářů kauzy týkající se 

společnosti JCDecaux. Nevěnoval se v nich pouze aktuálnímu trestnímu stíhání a odposlechům, ale 

kritizoval rovněž podnikatelskou činnost firmy jako takovou, odvádění dividend, výši nájemného reklamních 

ploch a přístup k výběrovým řízením. Mnoho z jeho výroků lze považovat za subjektivní komentáře stavu 

věcí – například ironické hodnocení sumy, kterou společnost Praze platí z příjmů v rámce městského 

mobiliáře, nebo upozornění na odlišné nájemné v Chicagu. Vedle těchto komentářů však v příspěvcích 

zazněla i řada skutkových tvrzení. Je zřejmé, že moderátor neposkytl protistraně prostor reagovat, což je 

pro dodržení zásady objektivního a vyváženého informování nezbytné. Divák v rámci daného pořadu dostal 

pouze jednostranné informace, které nebyly jakkoliv korigovány protistranou, respektive představiteli 

společnosti JCDecaux, Michalem Valentou, popř. primátorem Zdeňkem Hřibem, jichž se příspěvky týkaly. 

Moderátor v obou vydáních pořadu předkládal řadu informací jako fakta, přičemž jednotliví aktéři nedostali 

možnost tato domnělá fakta komentovat. Jediným respondentem, který se v rámci druhého 

z analyzovaných příspěvků ke kauze vyjádřil, byl Lukáš Wagenknecht, senátor kandidující za Českou 

pirátskou stranu. Ten dostal od moderátora impuls reagovat na spojení Tomáše Tenzera s Piráty a jejich 

snahou (nutno říci, že moderátorem značně zesměšňovanou) o potlačení korupce v hlavním městě. Sám 

Wagenknecht však v kauze nijak zapojen nebyl, Tenzera dle svých slov nezná a ve straně jako takové 

nefiguruje. Vše, co k problematice mohl opatrně poznamenat, bylo, že ovlivňování primátora nevěří a je 

potřeba vše vyšetřit.  

 
Dle ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené 

informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny 

od informací zpravodajského charakteru. 

 



Pojmy objektivita a vyváženost jsou neurčité právní pojmy. Rada má však za to, že objektivita a vyváženost 

jsou pojmy běžně užívané a relativně snadno srozumitelné a jejich obsah lze považovat za obecně známý, 

nicméně Rada interpretuje pojem objektivní jako věcný, nestranný, nepředpojatý, neutrální, správný, úplný, 

přesný, předmětný, držící se faktů. Principy objektivity a vyváženosti tak zpravidla jsou fakticita a 

nestrannost, přičemž fakticity se dosahuje věcnou správností a relevancí (významností) a nestrannosti 

vyvážeností a neutralitou. 

 

Na základě shora uvedeného tedy Rada dospěla k závěru, že odvysíláním předmětných reportáží mohlo 

být porušeno ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. 

 

S ohledem na uvedené rozhodla Rada na svém 10. zasedání konaném dne 4. června 2019 zahájit 

s provozovatelem Barrandov Televizní Studio a.s., IČ 41693311, sídlem Praha 5, Kříženeckého 

náměstí 322/5, PSČ 15200, řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení ustanovení § 31 

odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se mohl dopustit odvysíláním pořadu Moje zprávy ve dnech 

25. března 2019 od 20:00 hodin a 3. dubna 2019 od 19:25 hodin na programu Televize Barrandov, 

resp. částí věnovaných společnosti JCDecaux (25. 3. se jednalo o příspěvek bez názvu, zařazený 

ve 20:40 hodin, 3. 4. příspěvek nazvaný JCDecaux se vzteká, zařazený 20:32 hodin). Příspěvky 

obsahovaly tvrzení ohledně podnikatelské činnosti JCDecaux a probíhajícího trestního řízení, jež 

byla předkládána jako fakta, přičemž zainteresované osoby a subjekty nedostaly prostor se k těmto 

domnělým faktům vyjádřit a celý případ byl prezentován jednostranně. Pořad prezentoval jasný, 

předem stanovený postoj a jako takový jej lze považovat za předpojatý a snažící se ovlivnit postoje 

diváka ve prospěch záměrů tvůrců. Neposkytl tedy objektivní a vyvážené informace nezbytné pro 

svobodné vytváření názorů. 

 
Oznámení o zahájení řízení o přestupku bylo provozovateli doručeno dne 27. června 2019 a tímto dnem 

bylo zahájeno řízení o přestupku. Rada obviněnému provozovateli stanovila lhůtu 30 dní pro písemné 

vyjádření. 

b) Vyjádření obviněného provozovatele: 

Dne 29. července 2019 bylo Radě doručeno vyjádření obviněného provozovatele, kde uvedl následující: 

Obviněný si není vědom toho, že by se dopustil jednání v rozporu s § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. či 

že by pořady nebyly objektivní a vyvážené. Obviněný je naopak přesvědčen o tom, že pořady, jakkoli 

mohou být pro správní orgán pro svoji formu odlišné od zbytku trhu, dostatečně objektivně informovaly o 

předmětných skutečnostech, nevykazují ani jiný rozpor s platnými právními předpisy a jsou plně v souladu 

s všeobecnými zásadami uznávané žurnalistické praxe. 

Obviněný v první řadě podotýká, že správní orgán nesprávně posoudil ustanovení právního předpisu, pro 

jehož porušení s obviněným zahájil. Ustanovení 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. totiž, na rozdíl od § 31 

odst. 3, obsahuje pouze obecnou povinnost vysílatele poskytovat objektivní a vyvážené informace v rámci 

vysílání jako celku, která z povahy věci nemůže být uplatněna bezvýhradně na každý program. Vzájemný 

poměr těchto dvou ustanovení je vztah speciality, kdy na vysílání jako celek dopadá obecně formulované 

pravidlo odstavce druhého, přičemž pro zpravodajské a politicko- publicistické pořady se uplatní odstavec 

třetí. Správní orgán si přitom nemůže libovolně zvolit, kterou normu v právním řádu obsaženou na určité 

jednání aplikuje, ale je povinen postupovat v tomto ohledu v souladu se zákonem, judikaturou a obecnými 

právními principy. 

Nejvyšší správní soud ostatně k této problematice zaujímá konstantní postoj, který vyjádřil např. ve svém 

rozsudku ze dne 29. 8. 2007, č. j. 4 As 81/2006-108 následujícím způsobem: „Nejvyšší správní soud 

konstatuje, že pro správné posouzení věci je důležité nejprve učinit závěr o tom, o jaký typ pořadu se 

jednalo, neboť to má bezesporu vliv na posouzení, zda ke správnímu deliktu vůbec došlo. Pojem objektivity 

a vyváženosti informací je použit jak v ustanovení § 31 odst. 2, tak v ustanovení § 31 odst. 3 zmíněného 



zákona s tím, že odst. 2 se vztahuje na poskytování informací v rámci vysílání, tudíž na všechny typy 

programů, na které lze kritéria objektivity a vyváženosti vztáhnout.“ 

Otázce žánrového typu pořadů se přitom správní orgán nevěnuje vůbec. Kromě toho, jakkoliv se 

požadavek objektivity a vyváženosti i dle § 31 odst. 3 vztahuje na zpravodajské a politicko-publicistické 

pořady současně, nedopadá na ně stejnou měrou, resp. tyto pojmy mají v každém z obou případů poněkud 

odlišný obsah. Nejvyšší správní soud k tomu ostatně uvádí, že „[…] důraz na důsledné dodržování zásad 

objektivity a vyváženosti bude u zpravodajství o poznání větší, než jak tomu bude v případě pořadů 

publicistických. Minimálně aspekt věcnosti se pak v publicistice z povahy věci neuplatní vůbec. Lze tedy 

shrnout, že míra tolerance vůči případným prohřeškům proti zákonem postulovaným zásadám objektivity 

a vyváženosti bude různá v závislosti na tom, půjde-li o pořad publicistický, či o zpravodajskou relaci.“ U 

publicistických pořadů se naopak předpokládá, že budou „často angažované, kritické a názorově 

vyhraněné, samozřejmě vždy při zachování objektivity a pravdivosti sdělení o faktech“ a podpoří tím „co 

nejširší a nejotevřenější diskusi o společensky relevantních tématech.“ Správní orgán se však vůbec 

nezabývá otázkou, jakou míru objektivity a vyváženosti je v případě pořadů (jejichž typ si správní orgán 

neujasnil, resp. svou úvahu s obviněným nikterak nesdílel) nezbytné vyžadovat. Namísto toho správní 

orgán zahájil správní řízení podle ustanovení, které bylo pro správní orgán příhodné. 

Obviněný v souladu s výše uvedeným shrnuje, že správní orgán neposoudil, jakého jsou pořady žánrového 

typu, což je podmínkou vedení řízení a určení odpovídající kvalifikace. V důsledku toho správní orgán 

zahájil s obviněným pro porušení ustanovení zákona č. 231/2001 Sb., které na uvedený případ vůbec 

nedopadá.  

Obvinění, která správní orgán vznáší, jsou dle obviněného zcela zjevně založena na účelovém hodnocení 

správního orgánu (hodnocení typu „Soukup nejprve ironicky poznamenal“ a další obraty, které správní 

orgán v Oznámení používá, jsou toho důkazem). Správní orgán celkově nevysvětluje, jaká konkrétní kritéria 

objektivity a vyváženosti v daném případě aplikuje, a jaké úvahy ho k tomu vedou. V obecné rovině toliko 

uvádí, že objektivita a vyváženost jsou pojmy běžně užívané, relativně snadno srozumitelné a jejich obsah 

lze považovat za obecně známý, přičemž správní orgán interpretuje pojem objektivní jako věcný, 

nestranný, nepředpojatý, neutrální, správný, úplný, přesný, předmětný a držící se faktů. Vzápětí však bez 

dalšího konstatuje, že v případě pořadů nebyla zajištěna vyváženost, jelikož k předkládaným faktům 

neměla možnost se vyjádřit protistrana, resp. žádná ze zainteresovaných stran tak, aby diváci měli možnost 

si na základě získaných informací vytvořit svůj vlastní názor. 

K tomu je však třeba uvést, že skutkové tvrzení z povahy věci není názorem, který může být sám o sobě 

libovolný; skutkové (faktické) tvrzení totiž může být pouze pravdivé či nepravdivé. Jak však sám správní 

orgán v Oznámení uvádí, jeho rolí není prověřovat pravdivost skutkových tvrzení a nemůže se tak v této 

rovině k věci vůbec vyjádřit. To však správní orgán činí, když vzápětí informace předkládané obviněným v 

pořadech (na základě svého subjektivního soudu) zpochybňuje: „Moderátor v obou vydáních pořadu 

předkládal řadu informací jako fakta, přičemž jednotliví aktéři nedostali možnost tato domnělá fakta 

komentovat.“ Správní orgán neuvádí, které z výroků identifikuje jako komentáře, fakta či „domnělá“ fakta a 

co ho k tomu vede; je zjevné, že uvedené kategorie správní orgán využívá pouze účelově pro zpochybnění 

formátu pořadů, což však úkolem správního orgánu není. 

Dále, konstrukce „jednostrannosti“, na které správní orgán celé své obvinění staví, požadující vyjádření 

domnělé protistrany (za kterou správní orgán považuje každou zainteresovanou osobu či subjekt) ve vztahu 

ke skutkovým tvrzením by, aplikována plošně, vedla k absurdním závěrům, kdy k jakékoliv skutečnosti 

zmiňované ve vysílání by musel být přizván každý mající s ní alespoň vzdáleně něco společného, aby se 

též k tématu vyjádřil. V kontrastu s tím je též třeba podotknout, že v jednom z pořadů byl přítomen Lukáš 

Wagenknecht za subjekt, jehož se probíraná témata dotýkala, což ovšem správní orgán bagatelizuje, až 

opomíjí. Ostatně i v diskuzních pořadech, ve kterých zaznívají primárně názory, bývají málokdy zastoupeni 

všichni, kterých se projednávaná témata v celé své šíři dotýkají; nezřídka naopak jejich účastníci zastávají 

pozice shodné či velmi podobné. 



Konečně, správní orgán dovozuje znemožnění vytvoření si svobodného názoru diváky tím, že jim měl být 

obviněným „vnucován (názor) již předdefinovaný“. Kromě toho, že nijak neobjasňuje, v čem spatřuje ono 

„vnucování“, stejně jako „předdefinovaný názor“, jelikož ten, jak je popsáno výše, nemůže být totožný s 

„předkládanými fakty“, je nejasné, zda vůbec bere v úvahu vlastní význam a účel publicistiky, kterým je – 

slovy Nejvyššího správního soudu – informace komentovat a hodnotit, své adresáty pak získávat, 

přesvědčovat a vybízet, neboli veřejné mínění ovlivňovat. 

Obviněný v souladu s výše uvedeným shrnuje, že správní orgán nepředkládá ucelené úvahy, které by vedly 

k závěru, že neposkytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. 

Naopak, argumenty správního orgánu jsou toliko spekulativního rázu, jelikož nejsou podloženy žádnými 

relevantními důkazy.  

Obviněný dále zdůrazňuje, že podle § 31 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. má provozovatel vysílání právo 

vysílat programy svobodně a nezávisle. Do jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a v jeho 

mezích. Svobodná média, jejichž úloha je v demokratické společnosti zcela klíčová, musí být proti takovým 

zásahům chráněna. Obviněný se domnívá, že postihování pořadů by dle § 31 odst. 1 představovalo 

nepřípustný zásah do ústavně zaručené svobody projevy projevu a nezávislosti obsahu vysílání, kterou 

toto ustanovení garantuje. Svoboda projevu v sobě zahrnuje i sdělování negativních informací a myšlenek, 

které mohou být přijímané záporně, a to zejména v pořadech tohoto charakteru5. Svoboda projevu taktéž 

zahrnuje možnost určité míry nadsázky či zkratky. Sankcionování provozovatele by tak bylo způsobilé 

zasáhnout do svobody projevu provozovatele jakožto sdělovacího prostředku, neboť je v rozporu s čl. 1, 2 

odst. 3 a s čl. 17 Listiny základních práv a svobod, resp. s čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR a dále v rozporu s čl. 10 

Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, který zaručuje svobodu zastávat názory a 

právo rozšiřovat informace a myšlenky. Obviněný v souladu s výše uvedeným shrnuje, že postihování 

vysílání pořadů zároveň zasahuje do svobody projevu a plurality médií, která je v demokratické společnosti 

nezbytná. Závěrem obviněný uvádí, že účelem pořadů je předkládat divákovi složité kauzy, které se 

odehrávají ve společnosti a o nichž běžná média mlčí. Tyto kauzy se pořady snaží sdělovat srozumitelným 

způsobem, tak, aby o nich byl divák informován a mohl si na základě předkládaných údajů a spojitostí 

vytvořit svůj vlastní, kritický názor. S ohledem na popsané skutečnosti je obviněný přesvědčen o tom, že 

jeho jednání nepředstavuje porušení zásady objektivity a vyváženosti, natož porušení zákonné povinnosti, 

které mu je kladeno za vinu. 

c) Další postup v řízení o přestupku: 

 

Rada na svém 16. zasedání konaném dne 9. října 2019 provedla důkaz zhlédnutím záznamu pořadu Moje 

zprávy odvysílaného ve dnech 25. března 2019 od 20:00 hodin a 3. dubna 2019 od 19:25 hodin na 

programu Televize Barrandov, resp. zhlédnutím částí pořadu věnovaných společnosti JCDecaux (25. 

března 2019 se jednalo o příspěvek bez názvu, zařazený ve 20:40 hodin, 3. dubna 2019 příspěvek nazvaný 

JCDecaux se vzteká, zařazený 20:32 hodin). 

 

Dne 13. listopadu 2019 bylo obviněnému doručeno Oznámení o doplnění spisu a ukončení dokazování a 

byla mu stanovena lhůta 20 dní pro písemné vyjádření. 

 

Obviněný se ve věci již dále nevyjádřil. 

 

II. 

 

Samotným projednáním věci se Rada zabývala na svém 21. zasedání konaném dne 17. prosince 

2019 a dospěla k následujícím závěrům: 

 



Obviněný namítá, že Rada nesprávně posoudila ustanovení právního předpisu, pro jehož porušení zahájila 

s provozovatelem řízení o přestupku. S touto námitkou Rada nesouhlasí. Dle ustanovení § 31 odst. 2 

zákona č. 231/2001 Sb., provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro 

svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací 

zpravodajského charakteru. Dle ustanovení § 31 odst. 3 provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména 

nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, 

popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému 

postavení v politickém a společenském životě. Pokud se podíváme na znění obou jmenovaných 

ustanovení, pak je zcela zřejmé – jak správně uvádí provozovatel - že ustanovení § 31 odst. 3 je speciální 

k ustanovení § 31 odst. 2, a to v tom smyslu, že se vztahuje speciálně na zpravodajské a politicko-

publicistické pořady. Obě ustanovení však zcela shodně chrání objektivitu a vyváženost vysílání. Jedná se 

o obecnou povinnost provozovatele vysílání vztahující se jak k jednotlivým částem vysílání (pořadům, 

reportážím apod.), tak i k celku vysílaného programu. Nelze přijmout argumentaci obviněného, že 

požadavku objektivity a vyváženosti lze dosáhnout obecně v rámci vysílání jako celku. Není možné se 

domnívat, že pokud provozovatel příkladmo v pořadu Moje zprávy poskytne jednostranné, neobjektivní, 

předpojaté informace a v jiném svém pořadu týkajícím se zcela jiného tématu poskytne informace 

objektivní, pak že tím v souhrnu naplní požadavky dané ustanovením § 31 odst. 2. Takový výklad by zcela 

popíral smysl regulace objektivního a vyváženého informování. 

 

Obviněný velice přiléhavě odkazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. srpna 2007, č.j. 

4 As 81/2006, kde se soud zabýval podobnou otázkou, tj. podle jakého ustanovení zákona by měla být 

hodnocena objektivita a vyváženost určitého pořadu, zda podle ustanovení § 31 odst. 2 nebo odst. 3 zákona 

č. 231/2001 Sb., ovšem interpretuje jej nesprávně. Nejvyšší správní soud zde uvedl: „Pojem objektivity a 

vyváženosti informací je použit jak v ustanovení § 31 odst. 2, tak v ustanovení § 31 odst. 3 zmíněného 

zákona s tím, že odst. 2 se vztahuje na poskytování informací v rámci vysílání, tudíž na všechny typy 

programů, na které lze kritéria objektivity a vyváženosti vztáhnout. (…) Na to pak navazuje specielní 

ustanovení § 31 odst. 3 téhož zákona, které se týká výlučně zpravodajských a politicko-publicistických 

pořadů. (…) Z hlediska porušení kritérií daných ustanovením § 31 odst. 3 uvedeného zákona (…) lze 

konstatovat, že tato kritéria jsou nastavená poněkud šířeji, než je tomu u obecného požadavku poskytování 

objektivních a vyvážených informací podle § 31 odst. 2 téhož zákona. (…) Požadavek na respektování 

objektivity a vyváženosti a zejména na nepřípustnost jednostranného zvýhodňování některé politické strany 

nebo hnutí, popřípadě jejich názorů nebo názorů jednotlivých skupin veřejnosti, obsažených v 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb., je stanoven výlučně ve vztahu k pořadům zpravodajským a politicko-

publicistickým.“ 

 

Nejvyšší správní soud zde neříká nic jiného, než že požadavek definovaný v ustanovení § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb. (tj. povinnost provozovatele zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-

publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného 

programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 

názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a 

společenském životě) je nutné aplikovat výhradně na pořady zpravodajské a pořady politicko-publicistické. 

Jinými slovy, Rada nemůže provozovatele sankcionovat za porušení ustanovení § 31 odst. 3 ve vztahu 

k jinému než zpravodajskému či politicko-publicistickému a pro uložení pokuty je v dané věci vždy stěžejní, 

aby Rada prokázala, že se o tento druh pořadu skutečně jednalo.  

 

Nejvyšší správní soud naprosto jednoznačně deklaruje, že vedle regulace obsažené v ustanovení § 31 

odst. 3 stojí regulace objektivity a vyváženosti „obecná“ dle ustanovení § 31 odst. 2, tj. vztahující se ke 

všem typům programů, na které lze kritéria objektivity a vyváženosti vztáhnout. Jinými slovy tedy, 

objektivitu a vyváženost informování jiných pořadů než jsou zpravodajské a politicko-publicistické, tedy 



například jako v nyní projednávaném případě pořadu publicistického, je nutno vždy posuzovat dle 

ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. Skutečnost, že se nejedná pouze o požadavek pro vysílání 

jako celek, ale i pro jednotlivé pořady, předjímá Nejvyšší správní soud, když dále uvádí „některé pořady se 

tomuto kritériu vymykají, jako jsou například pořady zábavné, sportovní, dětské, reality show a podobně“. 

Jasně tedy dává najevo, že objektivitu a vyváženost je třeba posuzovat i k pořadům jednotlivě (samozřejmě 

v případě, že to jejich povaha dovoluje, což v případě publicistického pořadu Moje zprávy zcela jistě 

dovoluje). 

 

Rovněž je možno odkázat na rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 17. října 2019, č.j. 10A 123/2019, 

kde soud uvedl: Je totiž zřejmé, že pokud ustanovení § 31 odst. 2 zákona o televizním vysílání uvaluje 

povinnost objektivity a vyváženosti na celé vysílání, zatímco ustanovení § 31 odst. 3 téhož zákona pro 

publicistické a zpravodajské pořady stanoví zvláštní požadavek na objektivitu ve vztahu k politickým 

stranám a názorům jejich nebo jednotlivých skupin veřejnosti, který odráží zejména zvláštní ochranu, jíž 

požívá svobodná soutěž politických sil podle čl. 24 Listiny základních práv a svobod, navzájem se tato 

ustanovení nevylučují. Méně přísné požadavky ustanovení § 31 odst. 2 zákona o televizním vysílání musí 

naplňovat všechny pořady, u kterých posuzování objektivity a vyváženosti pojmově přichází v úvahu, a tedy 

i pořady zpravodajského a publicistického typu; přísnější požadavky uvedené v § 31 odst. 3 zákona o 

televizním vysílání znamenají pro zpravodajské a publicistické pořady nadstavbu, která je ale obecné 

povinnosti k objektivitě a vyváženosti nezbavuje. Pokud se tedy žalovaná rozhodne, že bude provozovatele 

sankcionovat za porušení obecných požadavků dle § 31 odst. 2 zákona o televizním vysílání při vysílání 

zpravodajského či publicistického pořadu, neboť má za to, že zvláštní zájem na ochraně svobodné soutěže 

politických sil chráněný v § 31 odst. 3 zákona o televizním vysílání nebyl dotčen, postupuje v souladu se 

zákonem. Žalobkyně se tedy nemůže domáhat toho, aby na ni byl aplikován přísnější standard § 31 odst. 

3 zákona o televizním vysílání, pokud žalovaná její jednání postihla jen podle méně přísného § 31 odst. 2 

téhož zákona. 

 

Rada se tedy rozhodně nedopustila žádné libovůle, jak tvrdí obviněný, ale naopak zcela transparentně 

postupovala v souladu se zákonem a s judikaturou, pokud na daný případ aplikovala ustanovení § 31 odst. 

2 zákona č. 231/2001 Sb. 

 

Dále obviněný uvádí, že se Rada vůbec nevěnovala otázce žánrového typu pořadu Moje zprávy a 

zdůrazňuje, že u publicistických pořadů je míra tolerance vůči případným prohřeškům proti zákonu vyšší, 

než je tomu u pořadů zpravodajských. Pořad Moje zprávy je pořadem publicistickým. Rada jej již dříve ve 

svých rozhodnutích za publicistický označila, rovněž tak jej za publicistiku považuje samotný provozovatel 

vysílání. Radě je pochopitelně známo, že k otázce rozdílu mezi čistě zpravodajským pořadem a pořadem 

publicistickým, existuje poměrně rozsáhlá judikatura. S tou zde Rada nemá v úmyslu jakkoli polemizovat. 

Je však třeba zdůraznit, že i přes určitou benevolenci či mírnější přístup k publicistice z hlediska naplnění 

požadavků objektivity a vyváženosti, není tento formát pořadu z regulace zcela vyňat. Správní soudy 

uvádějí pouze toliko, že správní orgán by měl mít vůči případným prohřeškům proti zákonem postulovaným 

zásadám objektivity a vyváženosti větší míru tolerance u publicistických pořadů oproti zpravodajským. 

Nelze však v žádném případě dovozovat, že tolerance by měla být bezbřehá.  

 

Obviněný namítá, že Rada proti němu pouze vznáší určitá účelová obvinění a vůbec nevysvětluje, jaká 

konkrétní kritéria objektivity a vyváženosti v daném případě aplikuje. Rada je však přesvědčena, že 

skutkovou podstatu možného přestupku zcela jasně a konkrétně definovala v usnesení o zahájení řízení a 

dále ji rozvedla v odůvodnění. Rada obviněnému vytýká, že v odvysílaných reportážích byl prezentován 

pouze jednostranný postoj na projednávanou problematiku a subjekty, o nichž bylo v příspěvcích 

referováno, nedostaly prostor se k těmto tvrzením vyjádřit. Reportáž tak nebyla vyvážená, divák nedostal 

informace nezbytné pro svobodné vytvoření svého vlastního názoru na probírané téma. Radě není zřejmé, 

z jakého důvodu obviněný tuto úvahu považuje za nesrozumitelnou či účelovou. Obviněný považuje za 



rozpor, pokud Rada na jedné straně uvádí, že informace v pořadu byly prezentovány jako předdefinovaný 

názor, avšak jindy byly tytéž informace předkládány jako fakta. Rada však v právě uvedeném žádný rozpor 

nespatřuje. Moderátor v pořadu uváděl svoje názory na určité téma, a tyto názory divákům prezentoval 

jako objektivní fakta (kterými však ve skutečnosti nebyly). Nejedná se proto o žádné kategorie, do kterých 

by bylo nutno podřazovat jednotlivé výroky, jak se domnívá obviněný. Jedná se o jedinou „kategorii“, tedy 

o poskytnutí takových informací, které byly čistě výběrové a podané v takových souvislostech a konotacích, 

aby jejich interpretace byla jednoznačná dle záměru moderátora, resp. provozovatele. Divákovi byl 

prostřednictvím příspěvků předkládán již předdefinovaný názor moderátora na probírané téma. 

 

Rada souhlasí s obviněným do té míry, že skutkové tvrzení může být pouze pravdivé či nepravdivé, ovšem 

Rada nikde ve výroku ani odůvodnění Oznámení o zahájení řízení neuvedla, že by snad tvrzení uváděná 

moderátorem byla nepravdivá. Rada pouze uvedla, že není v jejích možnostech ani kompetenci ověřovat 

pravdivost skutkových tvrzení. Citace žalobkyně z odůvodnění Rady je tak opět účelově vytržena 

z kontextu. Rada provozovateli nevytýká, že v reportáži uváděl nepravdivé informace.  

 

Rada se ohrazuje proti tvrzení obviněného, že za vyjádření „domnělé“ protistrany má Rada považovat 

„každou zainteresovanou osobu či subjekt“. Nic takového Rada neuvádí. Rada uvedla, že zainteresované 

osoby a subjekty nedostaly prostor se vyjádřit k tvrzením, které moderátor v pořadu prezentoval a které se 

jich bezprostředně týkaly. Jednalo se o zástupce společnosti JCDecaux (zejména tedy mnohokrát 

jmenovaný Tomáš Tenzer) a zastupitele pro Prahu 1 Michala Valentu. Jednalo se tedy v zásadě o dva 

subjekty, které byly v reportáži několikrát zmiňovány, respektive kritizovány. Rozhodně se tak nejedná o 

všechny osoby, které mající s věcí „alespoň vzdáleně něco společného“, jak uvádí provozovatel. Lukáš 

Wagenknecht byl sice v jednom z příspěvků přítomen, ovšem to není osoba, o které oba příspěvky 

referovaly a která by tedy měla mít to nejvýsadnější právo se k probíraným, značně kontroverzním, 

záležitostem vyjádřit. 

 

Odkaz obviněného na diskusní pořady, kde dle jejího názoru bývají málokdy zastoupeni všichni, kterých 

se projednávaná témata týkají, není přiléhavý. V diskusních pořadech prezentují pozvaní účinkující své 

vlastní názory a je vždy úlohou provozovatele (který za obsah vysílání odpovídá), aby buď zajistil oponentní 

názorovou skupinu, nebo aby úlohu onoho oponenta sehrál sám moderátor, tj. aby korigoval prohlášení 

hostů, uváděl informace na pravou míru apod.  

 

Obviněný tvrdí, že sankcionování za obsah pořadu by představovalo nepřípustný zásah do ústavně 

zaručení svobody projevu dle čl. 17 Listiny a čl. 10 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a svobod. 

K tomu Rada uvádí, že ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., stejně jako celá řada dalších 

ustanovení zákona o vysílání, směřuje k ochraně práv druhých, tedy diváků. Dle článku 17 Listiny svobodu 

projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické 

společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu 

veřejného zdraví a mravnosti. Svoboda projevu byla omezena zákonem č. 231/2001 Sb., a to z důvodu 

ochrany práv druhých, tj. televizních diváků, kteří mají právo na to, aby jim byly poskytovány objektivní a 

vyvážené informace. Lze taktéž zmínit závěry Ústavního soudu v nálezu ze dne 30. ledna 2018, sp.zn. 

I.ÚS 4035/14, tj. že svoboda slova může být omezena za účelem ochrany nezbytných požadavků pro 

vedení informované, demokratické diskuse o věcech veřejného zájmu, čili jinými slovy, že je v souladu 

s ústavními právy, pokud Rada dle své pravomoci dohlíží nad zachováním objektivity a vyváženosti 

publicistických pořadů (a tím i informovanost diváků o věcech veřejného zájmu), a v případě, že shledá 

rozpor, je oprávněna omezit právo provozovatele na svobodu projevu. 

 

S ohledem na shora uvedené dospěla Rada k závěru, že odvysíláním předmětných reportáží došlo 
k porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. 

 



III. 

 

Podmínka předchozího upozornění na porušení zákona dle ustanovení § 59 zákona č. 231/2001 Sb. 

 

Dále se Rada zabývala tím, zda byla splněna podmínka pro uložení pokuty dle ustanovení § 59 odst. 1 

zákona č. 231/2001 Sb., tedy zda již byl provozovatel v minulosti upozorněn na typově obdobné porušení 

ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. 

 

Pokud Rada dle ustanovení § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. zjistí, že provozovatel vysílání porušuje 

povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, upozorní jej na porušení 

předmětného ustanovení a stanoví mu lhůtu k nápravě, která musí být v souladu s ustanovením § 59 odst. 

2 zákona č. 231/2001 Sb. přiměřená charakteru porušené povinnosti. 

 

Na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., byl již provozovatel vysílání Barrandov 

Televizní Studio a.s., upozorněn. 

 

Jednalo se o Upozornění na porušení zákona ze dne 4. září 2018, sp.zn. RRTV/2018/855/rud, které bylo 

provozovateli doručeno 1. října 2018 a v němž  Rada provozovatele upozornila na porušení ustanovení § 

31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil odvysíláním pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa ve 

dnech 21. února 2018 od 21:25 hod a 10. června 2018 od 12:55 hod na programu Televize Barrandov. 

Provozovatel v předmětných vydáních pořadu prezentoval vlastní pohled na problematiku kauzy privatizace 

společnosti OKD, aniž by poskytl jakýkoli prostor k vyjádření opozitních názorů a protiargumentů. Pořad 

představoval jasný, předem stanovený postoj a nabídl pouze jednostranné interpretace zveřejněných 

informací. Provozovatel se tak dopustil porušení povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace 

nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Zároveň Rada stanovila provozovateli lhůtu k nápravě 7 dní ode 

dne doručení předmětného upozornění. Lhůta k nápravě uplynula dne 8. října 2018. Předchozí upozornění 

na porušení zákona tak bylo provozovateli vysílání doručeno s dostatečným předstihem před zpracováním 

a odvysíláním pořadu, pro jehož odvysílání je zahájeno toto řízení o přestupku.  

 
Typová shodnost předchozího upozornění a nyní projednávaného případu tak, jak ji vyžaduje stávající 

judikatura Nejvyššího správního soudu, je zcela zjevná. V obou případech došlo k prezentování 

jednostranného pohledu na probírané téma ze strany jediné osoby moderátora, aniž by byl dán prostor pro 

oponentní názor, respektive pro vyjádření strany, která byla v pořadu kritizována; oba pořady prezentovaly 

jasný, předem stanovený a předpojatý postoj. 

 

IV. 

 

V souladu s ustanovením § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., může Rada uložit pokutu ve výši 

od 5 000 Kč do 2 500 000 Kč, pokud provozovatel vysílání neplní povinnosti podle § 31 odst. 2 a 3 zákona 

č. 231/2001 Sb. 

 

Dle ustanovení § 61 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., při určení druhu a výměry správního trestu za porušení 

povinnosti podle tohoto zákona Rada přihlíží také k povaze vysílaného programu a k postavení 

provozovatele vysílání a provozovatele převzatého vysílání na mediálním trhu se zřetelem k jeho 

odpovědnosti vůči divácké veřejnosti v oblasti informací, výchovy, kultury a zábavy. Dále přihlíží ke 

stanovisku věcně příslušného samoregulačního orgánu uvedeného v seznamu samoregulačních orgánů, 

obdrží-li toto stanovisko písemně do 10 pracovních dnů ode dne zahájení řízení. 

 

Povaha vysílaného programu: 

 



Předmětný pořad Moje zprávy, respektive příspěvky týkající se JCDecaux byly odvysílány na televizním 

programu Televize Barrandov. Konkrétní údaje o sledovanosti pořadu dne 25. března 2019 a 4. dubna 

2019 neměla Rada v rámci řízení o přestupku k dispozici, nicméně z vlastní správní praxe a z veřejně 

dostupných zdrojů (například pravidelně zveřejňované údaje o sledovanosti shromažďované Asociací 

televizní organizací, dostupné na http://www.ato.cz/vysledky/mesicni-data/share/15) je Radě známo, že 

program Televize Barrandov, jehož provozovatelem je společnost Barrandov Televizní Studio a.s., 

dosahuje, v porovnání s ostatními celoplošnými plnoformátovými programy, nižších hodnot sledovanosti a 

není na mediálním trhu dominantním či významněji úspěšným. Na druhé straně je třeba vzít v potaz, že 

pořad Moje zprávy byl odvysílán v čase od 20:00 hodin, respektive 19:25 hodin, tedy v období tzv. prime-

timu, kdy je obecně sledovanost jakéhokoli televizního programu nejvyšší. Rovněž je třeba zohlednit, že 

program Televize Barrandov, jak již bylo zmíněno, je programem celoplošným (tzn. jeho vysílání může ve 

vymezeném územním rozsahu přijímat alespoň 70% obyvatel České republiky) a programem 

plnoformátovým (tj. takovým, který obsahuje pořady různého zaměření a témat, zejména pořady 

zpravodajské, filmové a zábavné, a který není zaměřen pouze na určitou skupinu obyvatel se shodnými 

zájmy). Je tedy třeba diferencovat mezi provozovateli neplnofomátových programů (které jsou zaměřeny 

pouze na úzce vymezený segment diváků) a provozovateli programů plnoformátových, a rovněž tak mezi 

provozovateli regionálního vysílání a provozovateli programů celoplošných. Lze dovodit, že k velkému 

podílu diváků patří i zvýšená odpovědnost vůči divákům obecně, neboť porušení zákona může mít dopad 

na jejich velké množství. Dané kritérium tedy Rada ve svém celku hodnotila pro obviněného 

provozovatele jako spíše přitěžující, neboť program Televize Barrandov sice nedosahuje vysokých 

hodnot sledovanosti, ale i tak je programem celoplošným a plnoformátovým, kdy navíc předmětný 

pořad byl odvysílán v časovém úseku od 19:00 do 23:00 hodin, tedy v době, kdy je sledovanost 

televizního vysílaní nejvyšší. 

 

Postavení provozovatele vysílání na mediálním trhu se zřetelem k jeho odpovědnosti vůči divácké 

veřejnosti v oblasti informací, výchovy, kultury a zábavy: 

 

Provozovatel je komerčním subjektem, jehož hospodářská činnost spočívá v provozování televizního 

vysílání. Principem komerčního televizního vysílání je snaha o maximální sledovanost.  

 

Hodnocení tohoto kritéria je nutno provést v kontextu s hodnocením kritéria posledně uvedeného, tj. v 

kontextu povahy vysílaného programu. Jelikož se totiž jedná o program vysílaný celoplošně prostřednictvím 

pozemních vysílačů v systému DVB-T, navíc o program plnoformátový (nikoli tedy o program o úzce 

zaměřený pouze na určitou skupinu diváků), lze dovodit, že k velkému podílu diváků patří i zvýšená 

odpovědnost vůči divákům obecně, neboť porušení zákona může mít dopad na velké množství diváků. 

 

Na základě těchto skutečností lze dovodit, že lze v případě daného provozovatele vysílání hovořit o 

zvýšené odpovědnosti vůči divácké obci, neboť si musí být vědom možnosti dopadu porušení povinností 

souvisejících s provozováním celoplošného, plnoformátového vysílání na větší množství diváků. Proto 

Rada zhodnotila toto kritérium jako mírně přitěžující. 

 

Pro úplnost Rada dodává, že v dané věci neobdržela žádné stanovisko samoregulačního orgánu. 

 

Dle ustanovení § 37 zákona č. 250/2016 Sb., při určení druhu správního trestu a jeho výměry se přihlédne 

zejména  
a) k povaze a závažnosti přestupku, 

b) k tomu, že o některém z více přestupků, které byly spáchány jedním skutkem nebo více skutky, nebylo 

rozhodnuto ve společném řízení, 

c) k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem, 

http://www.ato.cz/vysledky/mesicni-data/share/15


d) u pokusu přestupku k tomu, do jaké míry se jednání pachatele přiblížilo k dokonání přestupku, jakož i k 

okolnostem a důvodům, pro které k jeho dokonání nedošlo, 

e) u spolupachatelů k tomu, jakou měrou jednání každého z nich přispělo ke spáchání přestupku, 

f) u fyzické osoby k jejím osobním poměrům a k tomu, zda a jakým způsobem byla pro totéž protiprávní 

jednání potrestána v jiném řízení před správním orgánem než v řízení o přestupku, 

g) u právnické nebo podnikající fyzické osoby k povaze její činnosti, 

h) u právního nástupce k tomu, v jakém rozsahu na něj přešly výnosy, užitky a jiné výhody ze spáchaného 

přestupku, a v případě více právních nástupců k tomu, zda některý z nich pokračuje v činnosti, při které byl 

přestupek spáchán, 

i) u pokračujícího, trvajícího a hromadného přestupku k tomu, zda k části jednání, jímž byl přestupek 

spáchán, došlo za účinnosti zákona, který za přestupek stanovil správní trest mírnější než zákon, který byl 

účinný při dokončení tohoto jednání. 

 

Dle ustanovení § 38 zákona č. 250/2016 Sb., povaha a závažnost přestupku je dána zejména 

a) významem zákonem chráněného zájmu, který byl přestupkem porušen nebo ohrožen, 

b) významem a rozsahem následku přestupku, 

c) způsobem spáchání přestupku, 

d) okolnostmi spáchání přestupku, 

e) u fyzické osoby též druhem a mírou jejího zavinění, popřípadě pohnutkou, je-li tato znakem skutkové 

podstaty přestupku, 

f) délkou doby, po kterou trvalo protiprávní jednání pachatele nebo po kterou trval protiprávní stav 

udržovaný protiprávním jednáním pachatele, 

g) počtem jednotlivých dílčích útoků, které tvoří pokračování v přestupku. 

 

S ohledem na charakter projednávaného přestupku přihlédne Rada při určení druhu trestu a jeho výměry, 

k povaze a závažnosti přestupku, k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem a k povaze činnosti právnické 

osoby, tj. provozovatele televizního vysílání, to znamená k ustanovení § 37 písm. a), c) a g). 

 

Co se týče povahy činnosti právnické osoby, toto kritérium obsahově zčásti pokrývá hodnocení kritéria dle 

ustanovení § 61 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., tj. postavení provozovatele vysílání a provozovatele 

převzatého vysílání na mediálním trhu se zřetelem k jeho odpovědnosti vůči divácké veřejnosti v oblasti 

informací, výchovy, kultury a zábavy. Provozovatel je komerčním subjektem, jehož hospodářská činnost 

spočívá v provozování televizního vysílání. Principem komerčního televizního vysílání je snaha o 

maximální sledovanost a o generování zisku. Předmětné reportáže byly zařazeny do televizního vysílání v 

rozporu s požadavky odborné péče, neboť obviněný je provozovatelem televizního vysílání na základě 

Radou udělené licence, je tedy profesionálem v oboru provozování televizního vysílání, a není laikem, 

kterého by snad mohla neznalost příslušných právních předpisů do jisté míry omlouvat. Porušení 

ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., se tedy obviněný dopustil přímo v oboru své vlastní 

podnikatelské činnosti. Mimo to, pořad Moje zprávy je pořadem vyrobeným samotným provozovatelem, 

tudíž soulad reportáží se zásadami objektivity a vyváženosti mohl provozovatel přímo ovlivnit, respektive 

zajistit. Tyto okolnosti tak byla Rada nucena hodnotit jako přitěžující. 

 

Co se týče polehčujících a přitěžujících okolností tak, jak jsou demonstrativně jmenovány v ustanovení § 

39 a § 40 zákona č. 231/2001 Sb., konstatuje Rada, že žádná z uvedených skutečností (ať už polehčujících 

či přitěžujících) v dané věci nenastala. Rada proto jako polehčující či přitěžující hodnotila okolnosti další 

(viz výše a níže). 

 

Povaha a závažnost přestupku jsou v projednávané věci dány dle ustanovení § 38 zákona č. 250/2016 Sb., 

významem zákonem chráněného zájmu, který byl přestupkem porušen nebo ohrožen, významem a 



rozsahem následku přestupku, způsobem spáchání přestupku, okolnostmi spáchání přestupku a konečně 

délkou doby, po kterou trvalo protiprávní jednání pachatele. 

 

Jako středně závažný Rada zhodnotila význam zákonem chráněného zájmu, který mohl být přestupkem 

ohrožen, respektive možný škodlivý následek přestupku. Ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., 

slouží k ochraně diváků a jejich práva na informace. Předmětnou povinností projevil zákonodárce své 

vědomí o tom, nakolik významným zdrojem informací elektronická média jsou, nakolik se podílejí na 

socializačních procesech ve společnosti a nakolik je lze rovněž zneužít k tomu, aby se veřejnosti 

(posluchačům či divákům) dostalo takových informací, které jsou v zájmu určitých osob či skupiny osob. Z 

tohoto důvodu předmětné ustanovení vyžaduje dodržování zásad objektivity a vyváženosti, aby byly 

veřejnosti a jejím členům zprostředkovány informace tak, aby bylo možné vždy si vyvodit vlastní a ničím 

neovlivněné závěry a názory. V tomto konkrétním případě došlo ze strany provozovatele k odvysílání 

reportáží, které přinesly divákům předem stanovený, subjektivní, předpojatý postoj moderátora. To lze 

považovat za výrazné porušení povinnosti informovat veřejnost v souladu se zásadou objektivity, neboť tím 

je veřejnost informována o zcela jiném obrazu společenského dění a médium tak zcela ignoruje svůj hlavní 

úkol (poskytovat veřejnosti skutečné a nezkreslené informace o veřejném dění), a to v důsledku počínání 

samotných tvůrců reportáže, kteří neusilovali o poskytnutí informací objektivních a vyvážených, ale 

informací jednostranných, znemožňujících divákům utvořit si na věc svůj vlastní názor. Navíc se tak 

v projednávaném případě stalo v souvislosti s významným společensko-politickým tématem, jelikož 

příspěvek poukazuje na údajné nehospodárné nakládání s vysokými finančními částkami z veřejných 

prostředků, či dokonce zneužití těchto prostředků. Jde tedy o natolik celospolečensky závažné téma, že 

nelze pominout právo diváka získat k němu úplné, nezkreslené, přesné a ověřené informace a rovněž v 

rámci vyváženosti pohled všech zainteresovaných a relevantních stran. Středně závažný význam 

zákonem chráněného zájmu tak Rada vyhodnotila pro obviněného jako mírně přitěžující. 

 

Co se týče hodnocení významu a rozsahu následku přestupku, pak je Rada konstatuje, že následek není 

součástí skutkové podstaty přestupku dle ustanovení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. K naplnění 

skutkové podstaty postačí pouze jednání obviněného spočívající v poskytnutí neobjektivních, respektive 

nevyvážených informací. Následek přestupku tedy Rada v dané věci nehodnotila. 

 

Ohledně způsobu spáchání přestupku Rada uvádí, že byl spáchán formou úmyslného zavinění. Obviněný 

věděl, že daným zpracováním reportáže dojde k porušení zásad objektivity a vyváženosti (již jen proto, že 

do pořadu úmyslně nezařadil naprosto žádné vyjádření strany, kterou v reportáži po celou dobu kritizoval 

a ohledně které předkládal své jednostranné, subjektivní závěry), a pro případ, že k porušení zásad 

objektivního informování dojde, byl s tím srozuměn. Zavinění provozovatele ve formě úmyslu, nikoli 

tedy pouhé nedbalosti, hodnotí Rada jako přitěžující. 

 

Co se týče délky doby, po kterou protiprávní jednání trvalo, pak Rada konstatuje, že inkriminované 

reportáže měly  stopáž 15 minut a 8 minut, což je v porovnání s celkovým 24hodinovým vysílacím časem 

programu nevýznamným úsekem. Divák tak nebyl nepříznivým vlivům protiprávního jednání vystaven 

po značnou dobu, což je okolností hovořící pro uložení pokuty při dolní hranici zákonné sazby.  

 

Shrnutí: 

 

Při stanovení výše pokuty Rada shledala jako spíše přitěžující vyhodnocení kritéria povahy 

vysílaného programu, stejně tak jako mírně přitěžující hodnotila postavení provozovatele na 

mediálním trhu se zřetelem k jeho odpovědnosti vůči divácké veřejnosti v oblasti informací, 

výchovy, kultury a zábavy. 

 



Jako přitěžující okolnost hodnotila Rada skutečnost, že přestupek byl spáchán přímo v oboru 

podnikatelské činnosti obviněného (tedy provozování televizního vysílání), jako mírně přitěžující 

hodnotila Rada středně závažný význam zákonem chráněného zájmu, který byl přestupkem 

ohrožen. Přitěžující shledala Rada rovněž zavinění ve formě úmyslu. 

 

Jako polehčující okolnost vzala Rada v potaz krátkou dobu, po kterou protiprávní jednání trvalo, a 

tato okolnost přispěla k uložení pokuty blíže k dolní hranici zákonné sazby. 

 

Na základě shora uvedeného tak Rada rozhodla uložit obviněnému pokutu ve výši 200 000 Kč, tedy 

ve výši 8% z horní hranice zákonné sazby. 

 

Náhrada nákladů řízení: 

 

Vzhledem k tomu, že řízení o přestupku vyvolal obviněný porušení své právní povinnosti, uložila mu Rada 

v souladu s ustanovením § 95 odst. 1 zákona č. 250/2016, o odpovědnosti za přestupky, a § 6 vyhlášky č. 

520/2005 Sb., uložila Rada obviněnému povinnost uhradit paušální částku nákladů řízení ve výši 1 000 Kč 

na účet č. 3711-19223001/0710, variabilní symbol 201903, úhrada nákladů je splatná do pěti pracovních 

dnů ode dne doručení tohoto rozhodnutí. 

 

Poučení: 

 

Proti tomuto rozhodnutí lze v souladu s ustanovením § 66 zákona č. 231/2001 Sb. podat žalobu 

k Městskému soudu v Praze ve lhůtě dvou měsíců od doručení písemného vyhotovení tohoto rozhodnutí. 

Podání žaloby má odkladný účinek. 

 
Ivan Krejčí 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 
elektronicky podepsáno 

 
 

 


		2020-01-23T22:41:41+0100




